ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 червня 2024 року м.Суми
Справа №575/606/21
Номер провадження 22-ц/816/817/24
Сумський апеляційний суд у складі колегії суддів:
головуючого - Криворотенка В. І. (суддя-доповідач),
суддів - Собини О. І. , Рунова В. Ю.
за участю секретаря судового засідання - Чуприни В.І.,
учасники справи:
позивач Сумська обласна прокуратура в інтересах держави в особі Сумської обласної державної адміністрації,
відповідач Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, ОСОБА_1 , Фермерське господарство «Сівагро»
треті особи Гетьманський національний природний парк, державний реєстратор Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області Колесник Яніна Миколаївна,
розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції у порядку спрощеного позовного провадження апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 адвоката Кучменка Сергія Вікторовича
на рішення Великописарівського районного суду Сумської області від 19 грудня 2023 року в складі судді В`юник Н.Г., ухвалене у смт.Велика Писарівка, повний текст якого складено 22 грудня 2023 року,
в с т а н о в и в:
У серпні 2021 року Сумська обласна прокуратура звернулась в інтересах держави в особі Сумської обласної державної адміністрації з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Сумській області, ОСОБА_1 , Фермерського господарства «Сівагро», треті особи: Гетьманський національний природний парк, державний реєстратор Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області Колесник Я.М. про усунення перешкод у здійсненні права користування і розпорядження земельною ділянкою шляхом визнання незаконним та скасування наказу, визнання недійсним договору, скасування рішення про державну реєстрацію прав та повернення земельної ділянки.
Позовні вимоги мотивовані тим, що земельна ділянка з кадастровим номером 5921284400:05:009:0023, яка була передана у власність ОСОБА_1 знаходиться в межах Гетьманського національного природного парку, тобто належить до земель природно-заповідного фонду на яких заборонена будь-яка діяльність, яка негативно впливає, або може вплинути на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджати їх використанню за цільовим призначення. Землі природно-заповідного фонду не можуть передаватись у приватну власність.
Посилаючись на викладене, позивач просив усунути перешкоди власнику Сумській обласній державній адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921284400:05:009:0023 шляхом визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 05.10.2018 року № 18-7797/16-18СГ про надання ОСОБА_1 у власніть земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, розташованої на території Кириківської ОТГ Великописарівського району Сумської області, визнання недійсним договору оренди від 24 жовтня 2018 року укладеного між ОСОБА_1 та ФГ «Сівагро», скасування рішення державного реєстратора Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області Колесник Я.М. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 23 жовтня 2018 року, індексний номер 43622438, та здійсненої на його підставі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно реєстрації права власності ОСОБА_1 та скасування рішення державного реєстратора Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області Колесник Я.М. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 12 грудня 2018 року, індексний номер 44552718 та здійсненої на його підставі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно реєстрації права оренди ФГ «Сівагро» на земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 5921284400:05:009:0023 та повернути земельну ділянку на користь держави в особі Сумської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_1 та з незаконного користування ФГ «Сівагро». Судові витрати стягнути з відповідачів на користь Сумської обласної прокуратури.
Рішенням Великописарівського районного суду Сумської області від 19 грудня 2023 року позов Сумської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Сумської обласної державної адміністрації задоволено.
Усунуто перешкоди власнику Сумській обласній державній адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921284400:05:009:0023 площею 2 га, яка розташована на території Кириківської ОТГ Великописарівського району Сумської області шляхом визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 05.10.2018 №18-7797/16-18-СГ про надання ОСОБА_1 у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Усунуто перешкоди власнику Сумській обласній державній адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921284400:05:009:0023 площею 2 га, яка розташована на території Кириківської ОТГ Великописарівського району Сумської області, шляхом визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 24.10.2018, укладеного між ОСОБА_1 та фермерським господарством «Сівагро».
Усунуто перешкоди власнику Сумській обласній державній адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921284400:05:009:0023 площею 2 га, яка розташована на території Кириківської ОТГ Великописарівського району Сумської області, шляхом скасування рішення державного реєстратора Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області Колесник Я.М. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 23.10.2018, індексний номер: 43622438, та здійсненої на його підставі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно реєстрації права власності ОСОБА_1 .
Усунуто перешкоди власнику Сумській обласній державній адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921284400:05:009:0023 площею 2 га, яка розташована на території Кириківської ОТГ Великописарівського району Сумської області, шляхом скасування рішення державного реєстратора Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області Колесник Я.М. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 12.12.2018, індексний номер 44552718, та здійсненої на його підставі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно реєстрації права оренди ФГ «Сівагро».
Усунуто перешкоди власнику Сумській обласній державній адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921284400:05:009:0023 площею 2 га, яка розташована на території Кириківської ОТГ Великописарівського району Сумської області, шляхом її повернення на користь держави в особі Сумської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_1 та з незаконного користування фермерського господарства «Сівагро».
Стягнуто з Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, ОСОБА_1 , фермерського господарства «Сівагро» на користь Сумської обласної прокуратури 6810 грн судових витрат, у рівних частинах, а саме по 2270 грн з кожного.
ОСОБА_1 з рішенням суду не погодився та через свого представника адвоката Кучменка С.В. подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на неповне з`ясування обставин справи, порушення норм матеріального і процесуального права, просить рішення скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволені позову.
Апеляційна скарга мотивована тим, що письмові докази підтверджують віднесення спірної земельної ділянки до земель сільськогосподарського призначення (сіножаті) та не віднесення її до земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.
Проведена у справі експертиза не змогла достовірно встановити факт накладення (перетину) земельних ділянок, а інформація Регіональної філії ДП «Українське державне аерогеодезичне підприємство» і Депертаменту захисту довкілля та енергетики щодо накладення (перетину) земельних ділянок не є належним, допустимим, достовірним доказом. Вважає, що в цій справі не були доведені обставини, які б підтверджували заявлені позовні вимоги щодо накладення (перетину) земельних ділянок, що може бути підставою для задоволення заявленого позову.
У відзиві на апеляційну скаргу Головне управління Держгеокадастру у Сумській області просить апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 адвоката Кучменка С.В. задовольнити, скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позову.
У відзиві на апеляційну скаргу Сумська обласна прокуратура та Гетьманський національний природний парк не погоджуючись з доводами апеляційної скарги, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін, як законне та обґрунтоване.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника ОСОБА_1 адвоката Кучменка С.В., представника прокуратури Карпенко Д.В., представника Гетьманського національного природного парку Кучмія Д.В., дослідивши матеріали справи, перевіривши законність й обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вимог та підстав позову, заявлених в суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 375 ЦПК України, апеляційний суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судом першої інстанції встановлено та з матеріалів справи вбачається, що відповідно до Положення про Гетьманський національний природний парк (затверджено Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України 31 серпня 2020 року № 80) (діюча редакція ) парк є територією природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, а також є бюджетною, природоохоронною, рекреаційною, культурно-освітньою, науково-дослідною установою і входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення та використання (п.1.1, 1.2). Право парку на постійне користування земельними ділянками оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (п.1.7). Межі земельних ділянок, що перебувають у користуванні Парку встановлюються в натурі (на місцевості) та закріплюються межовими знаками в порядку, визначеному законодавством. Відомості про межі, цільове призначення, оцінку, угіддя земельних ділянок, що перебувають у користуванні Парку та про обмеження в їх використанні вносяться до Державного земельного кадастру у встановленому законодавством порядку та обов`язково враховуються при реконструкції та розвитку прилеглих територій (п.1.8).
На території Парку виділяються зони: заповідна, регульованої рекреації, стаціонарної рекреації, господарська (п.4.3). Підприємства, організації та установи, розташовані на території Парку та в суміжній зоні, проводять господарську діяльність з додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища і несуть відповідальність за порушення режиму території Парку (п. 5.6.) (т.1. а.с.39-53).
Відповідно до наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 31 грудня 2013 року № 562 затверджено Проект організації території Гетьманського національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об`єктів (т.1 а.с.57).
Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 03 грудня 2015 року № 464 внесено зміни до Проекту організації території Гетьманського національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об`єктів (т.1 а.с 55-57).
З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна випливає, що земельна ділянка з кадастровим номером 5921284400:05:009:0023 для ведення особистого селянського господарства перебуває у власності ОСОБА_1 та відповідно до договору оренди землі від 24 жовтня 2018 року передана в оренду ФГ «Сівагро» строком на 30 років (т.1 а.с.58-60).
Згідно інформації північної регіональної філії ДП «Українське державне аерогеодезичне підприємство», земельна ділянка з кадастровим №5921284400:05:009:0023 знаходиться на землях природно-заповідного фонду, а саме на території Гетьманського національного природного парку. Оскільки проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування Гетьманського національного природного парку не затверджено у встановленому порядку, тому межі земельної ділянки нанесено на копію проекту щодо організації і встановлення меж і розташовані в межах національного природного парку «Тростянецько-Ворсклянський». До інформації додано карту з нанесенням меж земельної ділянки з кадастрови номером 5921284400:05:009:0023 (т.1 а.с.61-62).
Відповідно до інформації Департаменту захисту довкілля та енергетики від 30 грудня 2020 року земельна ділянка з кадастровим номером 5921284400:05:009:0023 входить до території Кириківської ОТГ (Рябинівський старостинський округ) Великописарівського району та включена до меж Гетьманського національного природного парку з вилученням у землекористувачів та відноситься до зони регульованої рекреації згідно «Проекту організації території Гетьманського національного природного парку охорони відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об`єктів» затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 31.12.2013 року № 562 (т.1 а.с 63).
Секретаріат Кабінету Міністрів України в листі від 18.02.2021 року підтвердив, що цільове призначення земельної ділянки що розташована на території Гетьманського національного природного парку не змінювалось.( т.1 а.с. 64)
З договору оренди землі від 24 жовтня 2018 року слідує, що ОСОБА_1 та Фермерське господарство «Сівагро» уклали договір строком на 30 років (т.1 а.с.117-120).
Земельна ділянка з кадастровим номером 5921284400:05:009:0023 розміром 2 га передана в оренду Фермерському господарству «Сівагро» 24 жовтня 2018 року, що підтверджується актом передачі земельної ділянки за договором оренди, а також Фермерським господарством «Сівагро» в особі ОСОБА_2 визначеного межі земельної ділянки площею 2 га, в тому числі рілля 2 га (акт визначення меж земельної ділянки від 24.10.2018 року (т.1 а.с.121).
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 16 липня 2018 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності розташованої за межами населених пунктів на території Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області орієнтовним розміром земельної ділянки 2,00 га із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (т.1 а.с.148).
З інформаційної довідки відділу Держгеокадастру у Великописарівському районі Сумської області про надання дозволу на розробку проекту землеустрою слідує, що земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення (сіножаті) державної форми власності, не використовується. Згідно переліку особливо цінних груп грунтів, затвердженого Держкомземом України від 06 жовтня 2003 року № 245, не відносяться, також не відносяться до категорії тих земель, які не можуть передаватися у приватну власність. До інформаційної довідки додано викопіювання з кадастрової карти (т.1 а.с.150-153, 160-161).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 05 жовтня 2018 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянку у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства та передано ОСОБА_1 земельну ділянку з кадастром номером 5921284400:05:009:0023 площею 2 га у власність (т.1 а.с.154).
У висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 13 вересня 2018 року зазначено, що обмеження на земельну ділянку відсутні (т.1 а.с.162).
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 16 липня 2018 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області, орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства (т.1 а.с.148).
З заяви ОСОБА_1 слідує, що він просить надати йому дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Кириківської селищної ради (т.1 а.с.149).
Згідно з листа Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області від 12 липня 2018 року слідує, що Кириківська селищна рада не заперечує про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для надання у власність для ведення особистого селянського господарства на території Кириківської селищної ради по с.Катанське (за межами населеного пункту) ОСОБА_1 -2 га (т.1 а.с.152).
Наказом від 05.10.2018 року Головного управління Держгеокадастру у Сумській області затверджено документацію із землеустрою та надано земельну ділянку у власність ОСОБА_1 площею 2 га в тому числі сіножаті площею 2 га, кадастровий номер 5921284400:05:009:0023 із земель сільськогосподарського призначення, розташовану за межами населених пунктів на території Кириківської селищної ради (т.1 а.с.154).
У заяві, зареєстрованій 24.09.18 року, ОСОБА_1 просив Головне управління Держгеокадастру у Сумській області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Кириківської селищної ради площею 2 га (т.1 а.с.155).
З висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 13 вересня 2018 року №13483/82-18 слідує, що 07 вересня 2018 року проект землеустрою подано на погодження. З характеристики земельної ділянки слідує, що вона розташована на території Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області (за межами населених пунктів), площею 2 га, сільськогосподарського призначення, державної форми власності, до особливо цінних земель не належать, обмеження на земельну ділянку відсутні, необхідність проведення державної експертизи земельної документації не потребує. Проект погоджено експертом державної експертизи Волковським В.В. (т.1 а.с.162).
З висновку відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Великописарівської райдержадміністрації, погоджено місця розташування земельних ділянок для створення національного природного парку «Тростянецько-Ворсклянський», а саме: Великописарівської та Кириківських селищних радах, Дмитрівської, Попівської, Вільненської, Ямненської, Добрянської, Солдатської, Рябинівської, Катанської, Іванівської рад, загальною площею 6228,6 га (т.1 а.с.198).
Відповідно до Указу Президента України від 774/2008 «Про невідкладні заходи щодо розширення мережі національних природних парків» створено Гетьманський національний природний парк робоча назва Тростянецько-Ворсклянський національний природний парк) Сумська область (т.1 а.с.199).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 березня 2013 року №183-р надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок Гетьманському національному природному парку загальною площею 1952,6 га (т.1 а.с.200 201).
Відповідно до рішення Сумської обласної ради п`ятого скликання одинадцятої сесії від 04 квітня 2007 року погоджено створення національного природного парку «Тростянецько-Ворсклянський» із земель державної власності на загальній площі 23360,1 га з них у межах Великописарівсьго району 6228,6 га, з метою збереження цінних природних комплексів та розбудови екологічної мережі. В рішенні зазначено, що необхідно вийти з клопотанням до Міністерства охорони навколишнього природного середовища України про підготовку проекту Указу Президента України щодо створення національного природного парку «Тростянецько-Ворсклянський» (т.1 а.с.195).
Розпорядженням голови Сумської обласної державної адміністрації від 28 листопада 2011 року № 776 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування за межами населених пунктів на території Великописарівського, Охтирського та Тростянецького районів Сумської області, за рахунок земель державної форми власності розташованих за межами населених пунктів щодо Великописарівського району: Великописарівської та Кириківських селищних рад, Дмитрівської, Попівської, Ямненської, Добрянської, Солдатської, Рябинівської, Катанської, сільських рад з подальшим наданням їх у постійне користування для забезпечення функціонування природно-заповідного фонду Гетьманського національного природного парку (т.1 а.с.202).
Відповідно до висновку відділу Держземагенства у Великописарівському районі Державного агентства земельних ресурсів України Головного управління Держземагенства у Сумській області від 10 вересня 2013 року, погоджено Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування за межами населених пунктів Гетьманського національному природному парку для забезпечення функціонування природно заповідного фонду Гетьманського національного природного парку на території Великописарівської та Кириківської селищних рад, Вільненської, Дмитрівської, Добрянської, Солдатської, Катанської, Попівської, Рябинівської, Ямненської, сільських рад Великописарівського району Сумської області та встановлено обмеження щодо використання земельних ділянок визначені пунктами б, в, г, д ст. 111 ЗК України, ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» ст. 87, 89 Водного кодексу України.
З рішення Рябинівської сільської ради Великописарівського району Сумської області від 19 травня 2005 року, щодо створення національного природного парку «Тростянецько- Ворсклянський» погоджено пропозицію Державного управління екології та природних ресурсів області щодо включення до складу національно природного парку земель природно заповідного, лісового і водного фонду та земель запасу на площі 1129,7 га в тому числі: з вилученням 221,6 га, без вилучення 908,1 га (т.1 а.с.205).
З висновку експерта № 282 за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи за заявою ОСОБА_1 встановлено, що в межах наданих матеріалів, з використанням аналітичного методу, відповісти на питання: чи накладається (перетинається) земельна ділянку з кадастровим номером 5921284400:05:009:0023 згідно проекту щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 з межами території «Гетьманського національного природного парку» не видається за можливе, у зв`язку з ненаданням на дослідження даних каталогів координат поворотних точок межі території Гетьманського національного природного парку.
Також, проведеним дослідженням, у межах наданих матеріалів, з використанням графічного методу встановлено, що
- земельна ділянка з кадастровим номером 5921284400:05:009:0023, відповідно до даних «Проекту щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (сіножаті), розташованої за межами населених пунктів на території Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області», повністю розташована в межах території Гетьманського національного природного парку, відповідно до даних «Схеми топографо-геодезичних робіт виконаних ДП «Сумигеодезкартографія» по об`єкту «Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування Гетьманському національному природному парку за межами населених пунктів Охтирського, Великописарівського та Тростянецького районів Сумської області для здійснення природоохоронної діяльності та встановлення в натурі (на місцевості) їх меж із закріпленням їх відповідними знаками для Гетьманського національного природного парку»;
- визначити, чи накладається (перетинається) межа земельної ділянки з кадастровим номером 5921284400:05:009:0023, відповідно до даних «Проекту щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (сіножаті), розташованої за межами населених пунктів на території Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області», з межами території Гетьманського національного природного парку, відповідно до даних «Схеми закладки пунктів полігонометрії 1 і 2 розрядів та межових знаків», не видається за можливе, оскільки на даній схемі відсутнє нанесення межі території Гетьманського національного природного парку, яка значиться визначеною межовими знаками (т.4 а.с.6-19).
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що земельна ділянка, яка передана у власність ОСОБА_1 , а потім в оренду ФГ «Сівагро», знаходиться на території об`єкта природно-заповідного фонду України - Гетьманського національного природного парку і передача її у приватну власність відбулася з порушенням вимог законодавства, без належного дозволу уповноваженого на те органу.
Такі висновки суду узгоджуються з матеріалами справи та відповідають вимогам закону.
Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення (частина перша статті 19 ЗК України).
Статтею 43 ЗК України встановлено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Згідно зі статтею 44 ЗК України до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).
Землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом (стаття 45 ЗК України).
Відповідно до ч. 1-3 ст. 7 Закону України «Про природно - заповідний фонд України» землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до ст. 6 цього Закону об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення. На землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. На землях територій та об`єктів природно-заповідного фонду, які створюються в зоні відчуження та зоні безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, забороняється будь-яка діяльність, що не забезпечує режим радіаційної безпеки.
Відповідно до ст. 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» території та об`єкти природно-заповідного фонду з додержанням вимог, встановлених цим Законом та іншими актами законодавства України, можуть використовуватися: у природоохоронних цілях; у науково-дослідних цілях; в оздоровчих та інших рекреаційних цілях; в освітньо-виховних цілях; для потреб моніторингу навколишнього природного середовища.
Положення ст. 45 ЗК України щодо можливості перебування земель природно-заповідного фонду у приватній власності передбачає, що громадяни у встановленому законодавством порядку можуть створити на належних їм землях об`єкт природно-заповідного фонду і тоді земельні ділянки, на яких вони розміщені, перебуватимуть у приватній власності зі зміною цільового призначення. У цьому випадку землевласник зобов`язаний забезпечити режим охорони об`єкту природно-заповідного фонду з оформленням охоронного зобов`язання.
Отже землі природно-заповідного фонду є обмеженими в обороті, а тому не можуть перебувати у власності фізичних осіб, надаватись їм для інших цілей ніж ті, що визначені ст. 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».
Вказані висновки відображено в постанові ВП ВС від 11.06.2020 у справі №359/281/18.
Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів (частина перша статті 328 ЦК України).
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом. (частина друга статті 328 ЦК України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Отже, за загальним правилом, цивільні права, зокрема, право власності, виникають із правомірних, а не протиправних дій.
Як вказано у постановах ВС від 13.08.2019 у справі № 910/11164/16, від 26.02.2020 у справі №911/3315/17, від 16.09.2022 у справі № 752/3090/19 до встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду, що узгоджується із положеннями ч.4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», а неналежне оформлення земельної ділянки не змінює її цільового призначення як віднесеної до земель природно-заповідного фонду і не звільняє органи державної влади від обов`язку діяти відповідно до встановленого чинним законодавством України порядку зміни цільового призначення та вилучення земельної ділянки.
Прокурором до позовної заяви додано інформацію Північної регіональної філії ДП «УкрДАГП» з якої слідує, що земельна ділянка з кадастровим №5921284400:05:009:0023 знаходиться на землях природо-заповідного фонду, а саме території Гетьманського національного природного парку. Оскільки проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування Гетьманського національного природного парку не затверджено у встановленому порядку, тому межі земельної ділянки нанесено на копію проекту щодо організації і встановлення меж і розташовані в межах національного природного парку «Тростянецько-Ворсклянський». До інформації додано карту з нанесенням меж земельної ділянки з кадастрови номером 5921284400:05:009:0023 (т.1 а.с.61-62).
Суд першої інстанції в оскаржуваному рішенні вірно констатував, що оскільки до сьогодні не встановлені межі Гетьманського національного природного парку в натурі, керуватися необхідно ч. 4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».
Згідно цієї норми, межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно- заповідного фонду.
Доводи апеляційної скарги про те, що інформація Регіональної філії ДП «Українське державне аерогеодезичне підприємство» і Депертаменту захисту довкілля та енергетики щодо накладення (перетину) земельних ділянок не є належним, допустимим, достовірним доказом є безпідставними.
Апелянт зазначає, що письмові докази підтверджують віднесення спірної земельної ділянки до земель сільськогосподарського призначення та не віднесення її до земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.
Однак такий висновок суперечить вимогам Закону України «Про природно-заповідний фонд України», у ст. 7 якого визначено, що землями природно- заповідного фонду є ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Аналогічне визначення наведене і у ст. 43 ЗК України.
Порядок створення й оголошення територій та об`єктів природно- заповідного фонду визначається розділом VII Закону України «Про природно- заповідний фонд України». Як визначено статтею 53 цього закону рішення про створення національних природних парків приймаються Президентом України.
Судом першої інстанції встановлений факт створення Гетьманського національного природного парку, факт розроблення та затвердження Положення про нього. Такі обставини не ставляться під сумнів ні апелянтом, ні іншими відповідачами.
Таким чином, з моменту створення Гетьманського національного природного парку земельні ділянки, у межах яких він розташований, набули статусу земель природно-заповідного фонду.
В апеляційній скарзі відповідач помилково стверджує про відсутність у спірної земельної ділянки статусу земель природно-заповідного фонду з огляду на дії чи рішення органів Держгеокадастру, Кириківської селищної ради тощо. При цьому, ним не враховано, що статус спірної земельної ділянки першочергово визначається розташуванням на ній об`єкта природно-заповідного фонду і спеціальним режимом цієї території.
Суд першої інстанції, пославшись на висновки, висловлені у постановах Великої Палати Верховного Суду, обґрунтовано зазначив, що у силу об`єктивних, видимих природних властивостей спірної земельної ділянки представник Головного управління Держгеокадастру, проявивши розумну обачність, міг та повинен був знати про те, що спірна ділянка належить до земель природно-заповідного фонду.
Враховуючи викладене, суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи, дотримуючись принципу змагальності, дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Аргументи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, зводяться до переоцінки доказів у справі та незгоди відповідача з ухваленим у справі судовим рішенням.
З урахуванням наведеного, суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
Керуючись ст. ст. 367, 368, п. 1 ч.1 ст. 374, ст. ст. 375, 382, 384, 389, 390 ЦПК України, апеляційний суд
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 адвоката Кучменка Сергія Вікторовича залишити без задоволення.
Рішення Великописарівського районного суду Сумської області від 19 грудня 2023 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і на неї може бути подана касаційна скарга протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий - В. І. Криворотенко
Судді: О. І. Собина
В. Ю. Рунов