ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 квітня 2024 року справа №200/6193/23
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Компанієць І.Д., суддів: Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Національної поліції у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року у справі № 200/6193/23 (головуючий І інстанції Загацька Т.В.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції у Донецькій області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Донецькій області щодо не зарахування ОСОБА_1 до стажу служби в поліції стаж служби в податковій міліції у період з 20.07.2004 по 31.12.2009 та з 21.04.2011 по 31.08.2021;
- зобов`язати Головне управління Національної поліції в Донецькій області зарахувати до стажу служби ОСОБА_1 в поліції, який відповідно до статті 78 Закону України Про Національну поліцію дає право на встановлення поліцейському надбавки за вислугу років в поліції, надання додаткової оплачуваної відпустки, стаж служби ОСОБА_1 в податковій міліції в період з 20.07.2004 по 31.12.2009 та з 21.04.2011 по 31.08.2021.
В обґрунтування позову зазначив, що відповідач протиправно не зараховував стаж проходження служби в органах податкової, оскільки служба у визначених органах має такий самий правовий статус, як і служба в органах внутрішніх справ України.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Донецькій області щодо не зарахування ОСОБА_1 до стажу служби в поліції стаж служби в податковій міліції у період з 20.07.2004 по 31.12.2009 та з 21.04.2011 по 31.08.2021.
Зобов`язано Головне управління Національної поліції в Донецькій області зарахувати ОСОБА_1 до стажу служби в поліції, який відповідно до статті 78 Закону України Про Національну поліцію дає право на встановлення поліцейському надбавки за вислугу років в поліції, надання додаткової оплачуваної відпустки, стаж служби ОСОБА_1 в податковій міліції в період з 20.07.2004 по 31.12.2009 та з 21.04.2011 по 31.08.2021.
Вирішено питання судових витрат по справі.
Не погодившись з рішенням, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.
Обґрунтування апеляційної скарги.
Відповідно до Закону України від 04.12.1990 № 509-XII Про державну податкову службу в Україні та Податкового кодексу України органи державної податкової служби України, в яких працював позивач, координують свою діяльність з органами внутрішніх справ України. Проте ніяким чином не підпорядковуються Міністерству внутрішніх справ України.
Отже, час служби в податковій міліції не відноситься до служби в органах служби в органах внутрішніх справ.
Служба в органах податкової міліції відсутня у переліку ст. 78 Закону України Про Національну поліцію, а тому не може бути зарахована при проведенні перерахунку стажу служби в поліції, який дає право на встановлення поліцейському надбавки за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки.
До Закону № 580-VIII внесено зміни згідно із Законом від 15.03.2022 № 2123-IX Про внесення змін до законів України Про Національну поліцію та Про Дисциплінарний статут Національної поліції України з метою оптимізації діяльності поліції, у тому числі під час дії воєнного стану, який набрав чинності з 01 травня 2022 року.
Статтею 60 Закону № 580-VIII встановлено, що відносини, що виникають у зв`язку зі вступом, проходженням та припиненням служби в поліції, регулюються цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань проходження служби в поліції.
Отже, зміни в спеціальному законодавстві з питань які виникають у зв`язку зі вступом, проходженням та припиненням служби в поліції, що відбулися з 01 травня 2022 року, виключили можливість застосування приписів та норм будь-якого (загального або іншого спеціального законодавства) у разі неврегульованості нормами саме спеціального законодавства правовідносин, щодо яких виник спір.
Є незастосовними до спірних правовідносин висновки Верховного Суду, які викладені у постанові від 13.08.2021 по справі № 440/1564/20 та інших, оскільки спірні правовідносини виникли на момент дії Закону № 580-VIII, яким чітко встановлено що відносини, що виникають у зв`язку зі вступом, проходженням та припиненням служби в поліції, регулюються цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань проходження служби саме в поліції, а правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 13.08.2021 по справі № 440/1564/20 ґрунтується саме на нормах загального та іншого спеціального законодавства, яке не відноситься до спірних правовідносин.
Враховуючи режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.
Апеляційним судом витребувано у Донецького окружного адміністративного суду справу, однак суд першої інстанції листом повідомив, що всі документи у цій справі сформовано в електронному вигляді та експортовано в КП Діловодство спеціалізованого суду.
Верховний Суд листом від 19.08.2022 № 2097/0/2-22 на лист вх. № 1730/0/1-22 щодо надання Науково-консультативною радою при Верховному Суді висновку з питань, пов`язаних з електронним адміністративним судочинством повідомив, що підстав для звернення до НКР щодо надання вченими-членами НКР наукових висновків немає. Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).
Відповідно до листів Державної судової адміністрації України від 01.08.2018 № 15-14040/18, від 13.09.2018 № 15-17388/18 судами забезпечено сканування та експортування в підсистему Електронний суд матеріалів всіх судових справ, як перебували в провадженні суддів станом на 01.08.2018. Тобто вказана підсистема містить усі матеріали судової справи.
Отже, враховуючи зазначені листи, апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі Електронний суд.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу у порядку письмового провадження.
Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.
Фактичні обставини справи.
ОСОБА_1 (паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 ) у періоди з 20.07.2004 по 31.12.2009 та з 21.04.2011 по 31.08.2021 проходив службу в органах податкової міліції (витяг з послужного списку позивача (м-124268)).
Згідно з витягом з наказу Головного управління ДФС України № 139-о від 25.08.2021 позивача звільнено з посади та податкової міліції ДФС у запас Збройних сил України (з постановкою на військовий облік) за пунктом 64 підпунктом г Положення (через скорочення штатів) полковника податкової міліції (М-124268), заступника начальника управління - начальника першого відділу розслідування кримінальних проваджень слідчого управління Головного управління ДФС у Донецькій області, 31 серпня 2021 року. Вислуга для виплати грошової допомоги - 16 років 03 місяців 13 днів. Вислуга в календарному обчисленні станом на 31 серпня 2021 року становить - 21 рік 08 місяців 24 дні, пільгова - 22 роки 04 місяці 28 днів. Невикористані відпустки: за 2016 рік - 10 діб, за 2017 рік - 10 діб, за 2018 рік - 28 діб, за 2019 рік - 27 діб, за 2020 рік - 15 діб та за 2021 рік - 27 діб.
Наказом від 17.02.2022 № 85 о/с Головного управління національної поліції в Донецькій області позивач прийнятий на службу до лав Національної поліції України на посаду слідчого відділення розслідування кримінальних проваджень у сфері господарської та службової діяльності слідчого управління Покровського районного управління поліції ГУНП в Донецькій області, та продовжує проходити службу у вказаному державному органі на посаді (наказ № 173 о/с від 25.04.2023 ГУНП в Донецькій області) старшого слідчого відділу розслідування кримінальних проваджень у сфері господарської та службової діяльності слідчого управління Головного управління національної поліції в Донецькій області.
Наказом Головного управління національної поліції в Донецькій області від 13.01.2023 № 17 о/с позивачу, як працівнику поліції полковнику поліції старшому слідчому відділу розслідування злочинів у сфері господарської та службової діяльності слідчого управління ГУНП в Донецькій області, оголошено станом на 17 лютого 2022 стаж служби в поліції для встановлення надбавки за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки: 05 років 11 місяців 20 днів.
04.10.2023 позивач звернувся з заявою до Начальника УКЗ ГУНП Донецькій області, в якій просив зарахувати йому до стажу, що дає право на встановлення поліцейському надбавки за вислугу років, надання додаткової відпустки термін перебування на службі в органах податкової міліції.
Листом від 26.10.2023 № 4007/12/01-2023 відповідач відмовив в зарахуванні періоду служби в органах податкової міліції для встановлення поліцейському надбавки за вислугу років і надання додаткової оплачуваної відпустки, оскільки вичерпний перелік видів служби, що зараховується до стажу служби в поліції встановлено частиною другою статті 78 Закону України Про Національну поліцію України.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що служба в органах податкової міліції прирівнюється до служби в органах внутрішніх справ України, оскільки здійснюється в порядку, установленому законодавством для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, а відтак, відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 78 Закону № 580 повинна зараховуватися до стажу служби в поліції.
Оцінка суду.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини між сторонами склались щодо незарахування стажу роботи в органах податкової міліції до стажу служби в поліції, що дає право на встановлення позивачу надбавки за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки тощо.
Правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України визначає Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII Про Національну поліцію (далі - Закон № 580).
Згідно з частинами першою та другою статті 59 Закону № 580 служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень.
Час проходження служби в поліції зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Статтею 78 Закону № 580 встановлено, що стаж служби в поліції дає право на встановлення поліцейському надбавки за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки.
На підставі частини другої статті 78 Закону № 580 до стажу служби в поліції зараховуються:
1) служба в поліції на посадах, що заміщуються поліцейськими, з дня призначення на відповідну посаду;
2) військова служба в Збройних Силах України, Державній прикордонній службі України, Національній гвардії України, Управлінні державної охорони, Цивільній обороні України, внутрішніх військах Міністерства внутрішніх справ України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки, Державній спеціальній службі транспорту;
3) служба в органах внутрішніх справ України на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду;
4) час роботи у Верховній Раді України, місцевих радах, центральних і місцевих органах виконавчої влади із залишенням на військовій службі, на службі в органах внутрішніх справ України або на службі в поліції;
5) час роботи в органах прокуратури і суді осіб, які працювали на посадах суддів, прокурорів, слідчих, а також служба у Службі судової охорони;
6) дійсна військова служба в Радянській Армії та Військово-Морському Флоті, прикордонних, внутрішніх, залізничних військах, в органах державної безпеки та інших військових формуваннях колишнього СРСР, а також служба в органах внутрішніх справ колишнього СРСР.
Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23.12.2015, який набрав чинності 29.12.2015, пункт 15 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" доповнено абзацами другим та третім, згідно з якими за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Відповідно до статті 19 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" від 04 грудня 1990 року № 509-XII (далі - Закон № 509-XII) податкова міліція складається із спеціальних підрозділів по боротьбі з податковими правопорушеннями, що діють у складі відповідних органів державної податкової служби, і здійснює контроль за додержанням податкового законодавства, виконує оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну та охоронну функції.
Завданням податкової міліції є: запобігання злочинам та іншим правопорушенням у сфері оподаткування, їх розкриття, розслідування та провадження у справах про адміністративні правопорушення; розшук платників, які ухиляються від сплати податків, інших платежів; запобігання, виявлення та припинення корупційних правопорушень в органах державної податкової служби; забезпечення безпеки діяльності працівників органів державної податкової служби, захисту їх від протиправних посягань, пов`язаних з виконанням службових обов`язків.
На підставі статтей 24, 26 Закону № 509-XII особи начальницького складу податкової міліції проходять службу у порядку, встановленому законодавством для осіб начальницького складу органів внутрішніх справ.
Держава гарантує правовий і соціальний захист осіб начальницького складу податкової міліції та членів їх сімей. На них поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені статтями 20-23 Закону України "Про міліцію".
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної податкової служби та у зв`язку з проведенням адміністративної реформи в Україні" від 05.07.2012 № 5083-VI визнано таким, що втратив чинність Закон України "Про державну податкову службу в Україні" від 04.12.1990 № 509-XII, крім ч. 4 ст. 17, абз. 2, 3 ч. 2 ст. 19, пунктів 1, 2 ч. 1 ст. 21 цього Закону, які втрачають чинність з дня набрання чинності Кримінальним процесуальним кодексом України, та внесено зміни до Податкового кодексу України.
Пунктами 348.1, 348.2 статті 348 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час проходження позивачем служби, далі - ПК України) визначено, що податкова міліція складається із спеціальних підрозділів по боротьбі з податковими правопорушеннями, що діють у складі відповідних контролюючих органів, і здійснює контроль за додержанням податкового законодавства, виконує оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну та охоронну функції.
Завданнями податкової міліції є: запобігання кримінальним та іншим правопорушенням у сфері оподаткування та бюджетній сфері, їх розкриття, розслідування та провадження у справах про адміністративні правопорушення; розшук осіб, які переховуються від слідства та суду за кримінальні та інші правопорушення у сфері оподаткування та бюджетній сфері; забезпечення безпеки діяльності працівників контролюючих органів, захисту їх від протиправних посягань, пов`язаних з виконанням службових обов`язків (п. 348.2 ст. 348 ПК України).
В свою чергу пункт 353.1 статті 353 ПК України встановлено, що особи начальницького і рядового складу податкової міліції проходять службу у порядку, встановленому законодавством для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ.
Згідно пункту 356.1 статті 356 ПК України держава гарантує правовий та соціальний захист осіб начальницького і рядового складу податкової міліції та членів їхніх сімей. На них поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені статтями 20-23 Закону України "Про міліцію" та Законом України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист".
Системний аналіз повноважень, завдань та функцій цих органів свідчить, що і податкова міліція, і відповідні підрозділи поліції здійснюють оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну та охоронну функції, що дає підстави для висновку про тотожність правового статусу служби в органах внутрішніх справ та служби в органах податкової міліції.
Отже, служба в органах податкової міліції має такий же правовий статус, як і служба в органах внутрішніх справ України на посадах начальницького і рядового складу.
З огляду на викладене, є безпідставними доводи апелянта, що період служби в органах податкової міліції не відноситься до переліку посад, визначених ч. 2 ст. 78 Закону № 580, які зараховуються до стажу служби в поліції.
Суд звертає увагу апелянта, що, визначаючи наявність чи відсутність права на зарахування спірного стажу служби, необхідно враховувати не підпорядкування органів державної влади, а суть діяльності особи, функції, які нею виконувалися та визначення чинним на момент проходження служби, статусу такої служби.
Є неприйнятними доводи апелянта про незастосовність до спірних правовідносин висновків Верховного Суду Верховного Суду, викладених в постанові від 13.08.2021 по справі № 440/1564/20 та інших, оскільки чинним на час виникнення спірних правовідносин законодавством статус осіб, які проходили службу в органах податкової служби України прирівнювався до статусу осіб, які перебували на службі в органах внутрішніх справ України. Отже, оцінці підлягає законодавство, яке було чинним на час проходження позивачем служби в органах податкової міліції.
За наведених обставин суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення позовних вимог.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Національної поліції у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року у справі № 200/6193/23 залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року у справі № 200/6193/23 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 08 квітня 2024 року.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення в порядку, визначеному ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 08 квітня 2024 року.
Головуючий суддяІ.Д. Компанієць
СуддіА.В. Гайдар
Е.Г. Казначеєв