РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
19 січня 2024 р. Справа № 990/67/22
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мультян М.Б., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Голови Сьомого апеляційного адміністративного суду про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Голови Сьомого апеляційного адміністративного суду про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що двічі 27.10.2021 та 25.11.2022 року зверталася до Голови Сьомого апеляційного адміністративного суду із зверненнями, однак, станом на день подання позовної заяви, відповіді не отримала, що й стало підставою для звернення до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 11.07.2022 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу 5-денний строк для усунення виявлених судом недоліків.
Ухвалою суду від 28.07.2022 року позовну заяву повернуто особі, яка її подала.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2023 року вказану ухвалу скасовано, а справу направлено для продовження розгляду, матеріали якої надійшли до Вінницького окружного адміністративного суду 14.11.2023 року.
Враховуючи висновки Шостого апеляційного адміністративного суду, викладені в постанові від 06.11.2023 року, ухвалою від 20.11.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Даною ухвалою також залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Сьомий апеляційний адміністративний суд, а також витребувано з Сьомого апеляційного адміністративного суду докази звернення ОСОБА_1 із зверненням до суду 27.10.2021 та 25.11.2022 та надані їй відповіді (за наявності).
15.01.2024 року представник третьої особи подав клопотання, в якому просив долучити до матеріалів справи витребувані судом докази.
Дослідивши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд встановив таке.
27.10.2021 року ОСОБА_1 звернулась до Голови Сьомого апеляційного адміністративного суду із скаргою, в якій просила негайно та невідкладно прийняти до розгляду апеляційну скаргу.
Листом Сьомого апеляційного адміністративного суду №П-406-21/02.2-07/43184 від 16.11.2021 року позивачу надано відповідь на скаргу, яку направлено на її електронну адресу - « ІНФОРМАЦІЯ_1 ».
25.11.2021 року ОСОБА_1 повторно звернулась до Голови Сьомого апеляційного адміністративного суду із скаргою про надання їй відповіді на скаргу від 27.10.2021.
Листом Сьомого апеляційного адміністративного суду №П27-22/02.2-07/2750/2022 від 21.01.2022 року позивача повідомлено, що відповідь на скаргу від 27.10.2021 направлено листом суду від 16.11.2021 №П-406-21/02.2-07/43184/2021 на її електронну адресу - « ІНФОРМАЦІЯ_1 ».
Однак, позивач, вважаючи бездіяльність відповідача протиправною щодо ненадання відповідей на скарги від 27.10.2021 та від 25.11.2021, звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У частині 2 статті 55 Конституції України визначено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Конституційний Суд у рішенні від 25.11.1997 року зазначив, що стаття 55 Конституції України не визначає, які саме рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади і місцевого самоврядування чи посадових і службових осіб можуть бути оскаржені, і встановлюють принцип, відповідно до якого в суді можуть оскаржуватися будь-які рішення, дії та бездіяльність. Тим самим створено механізм реалізації конституційного права особи на судовий захист прав і свобод людини і громадянина. Конституцією України гарантовано і забезпечено кожній людині і громадянину право на звернення до суду за захистом своїх прав чи свобод (частина 9 пункту 2 Рішення Конституційного Суду України від 25.11.1997).
Відповідно до статті 40 Конституції України, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Закон України "Про звернення громадян", регулює питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об`єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів. Закон забезпечує громадянам України можливості для участі в управлінні державними і громадськими справами, для впливу на поліпшення роботи органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, для відстоювання своїх прав і законних інтересів та відновлення їх у разі порушення.
Громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. (ч. 1 ст. 1 Закону України "Про звернення громадян").
Під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.
Пропозиція (зауваження) - звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства.
Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.
Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, посадових осіб (стаття 3 Закону України "Про звернення громадян").
Згідно з нормами статті 15 Закону України "Про звернення громадян", органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань). Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов`язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов`язки.
Приписами статті 18 Закону України "Про звернення громадян", встановлено, що громадянин, який звернувся із заявою чи скаргою до органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, засобів масової інформації, посадових осіб, має право, серед іншого, одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги.
Відповідно до положень статті 19 Закону України "Про звернення громадян", органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги.
Так, згідно ст. 20 Закону України "Про звернення громадян", звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.
Слід зазначити, що звернення громадян до відповідного органу мають бути викладені максимально чітко та зрозуміло з метою їх належного та всебічного розгляду. Зрозуміле та чітке викладення вимог сприяє всебічній оцінці, викладених у зверненні фактів, та наданні максимально чіткої відповіді на поставлені питання.
Згідно матеріалів справи до Голови Сьомого апеляційного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 із скаргами, в яких вимагала вжити заходів щодо розгляду апеляційної скарги на рішення суду та заходів щодо надання відповіді на попередню скаргу, відповідно, датованих 27.10.2021 та 25.11.2021.
В свою чергу позивачу на її електронну адресу направлено листи Сьомого апеляційного адміністративного суду:
- №П-406-21/02.2-07/43184/2021 від 16.11.2021 року, яким позивачу надано відповідь на скаргу від 27.10.2021, яку направлено на її електронну адресу - « ІНФОРМАЦІЯ_1 »;
- та №П27-22/02.2-07/2750/2022 від 21.01.2022 року, яким повідомлено, що відповідь на скаргу від 27.10.2021 направлено листом суду від 16.11.2021 року №П-406-21/02.2-07/43184/2021 на її електронну адресу - « ІНФОРМАЦІЯ_1 ». Дану відповідь також направлено на її електронну адресу - « ІНФОРМАЦІЯ_1 ».
Тобто, відповідач, за наслідками опрацювання заяви про розгляд скарг позивача, дотримався приписів законодавства України, вчасно надав повну, всебічну та обґрунтовану відповідь листами, у відповідності до Закону України "Про звернення громадян", що вказує на відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Інші позовні вимоги є похідними, а тому також не підлягають до задоволення.
Зважаючи на те, що позовні вимоги ОСОБА_1 , яка звільнена від сплати судового збору, не підлягають задоволенню, а відповідач не надав суду доказів понесення судових витрат, то підстави для їх розподілу відсутні.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.
Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )
Відповідач: Голова Сьомого апеляційного адміністративного суду (вул. Соборна, 48, м. Вінниця, Вінницька область)
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Сьомий апеляційний адміністративний суд (вул. Соборна, 48, м. Вінниця, Вінницька область)
Суддя Мультян Марина Бондівна