П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/6267/23-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Левицький Василь Костянтинович
Суддя-доповідач - Сторчак В. Ю.
04 грудня 2023 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сторчака В. Ю.
суддів: Граб Л.С. Полотнянка Ю.П. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги Головного управління ДПС у м. Києві та Головного управління ДПС у Чернівецькій області на ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" до Головного управління ДПС у м. Києві, Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправними дій та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС звернулось до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, Головного управління ДПС у Чернівецькій області, в якому просить:
- визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Чернівецькій області та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області Про анулювання ліцензій № 792-рл від 13.09.2023;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445), реєстраційний номер 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30Б з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
- визнати протиправними дії Головного управління ДПС у м. Києві та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у м. Києві Про анулювання ліцензії № 365-рл від 12.09.2023;
- зобов`язати Головне управління ДПС у м. Києві видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 990614202300646 за адресою: Україна, 03061, м. Київ, Солом`янський район, пр-т Відрадний, 95-Ю з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 03.07.2023 до 03.07.2028.
Також позивачем подано до суду заяву про забезпечення позову, в якій просив:
- зупинити дію розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області №792-рл від 13.09.2023 про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним видані товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС реєстраційні номери: 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А 3 терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5 з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30 Б з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 до набрання законної сили рішенням суду у справі;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про анулювання ліцензій Товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС реєстраційні номери: 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5 з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька область, м.Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с.Коровія, вул.Черетейська, буд. 306 з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 до набрання законної сили рішенням суду у справі;
- зупинити дію розпорядження Головного управління ДПС у м. Києві №365-рл від 12.09.2023 про анулювання ліцензій на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, що видана товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС реєстраційний номер 990614202300646 від 03.07.2023 з терміном дії до 03.07.2028 до набрання законної сили рішенням суду у справі;
- зобов`язати Головне управління ДПС у м. Києві видалити записи з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про анулювання ліцензій на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, що видана товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС реєстраційний номер 990614202300646 від 03.07.2023 з терміном дії до 03.07.2028 до набрання законної сили рішенням суду у справі.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2023 року заяву позивача задоволено частково.
Зупинено дію розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області №792-рл від 13.09.2023 про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ ГАЗ-РЕСУРС, а саме: за реєстраційними номерами: 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5 терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30 Б терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 до набрання судовим рішенням законної сили в даній справі.
Зупинено дію розпорядження Головного управління ДПС у м. Києві № 365-рл від 12.09.2023 про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі ТОВ ГАЗ-РЕСУРС за реєстраційним номером 990614202300646 до набрання судовим рішенням законної сили в даній справі.
В іншій частині заяви відмовлено.
Не погоджуючись з даною ухвалою суду, Головне управління ДПС у м. Києві та Головне управління ДПС у Чернівецькій області подали апеляційні скарги, в яких посилаючись на порушення судом норм процесуального права просять скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволені заяви про забезпечення позову в повному обсязі.
Основними аргументами апеляційних скарг є те, що позивачем не доведені та документально не підтверджені обставини, які б вказували на небезпеку заподіянню шкоди правам та інтересам позивача, які б унеможливили захист його прав та інтересів без вжиття відповідних заходів до ухвалення рішення у справі.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження у відповідності до вимог ст. 311 КАС України.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, а також правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційні скарги слід залишити без задоволення, а ухвалу суду першої інстанції без змін, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що позивач зареєстрований як юридична особа, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Основним видом діяльності позивача є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами. Крім того, позивач здійснює роздрібну торгівлю пальним.
27.12.2019 ГУ ДПС у Чернівецькій області видано позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А, АГЗП, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 реєстраційний номер: 24120314201900225, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024.
27.12.2019 ГУ ДПС у Чернівецькій області видано позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А, АГЗП, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, реєстраційний номер: 24120314201900224, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024.
27.12.2019 ГУ ДПС у Чернівецькій області видано позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5, Герцаївський район, Чернівецька область, АГЗП, реєстраційний номер: 24020314201900223, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024.
27.12.2019 ГУ ДПС у Чернівецькій області видано позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900222, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024.
27.12.2019 ГУ ДПС у Чернівецькій області видано позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900221, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024.
27.12.2019 ГУ ДПС у Чернівецькій області видано позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30 Б, Чернівецький район, Чернівецька область, АГЗП, реєстраційний номер: 24030314201900220, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024.
13.09.2023 Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області видано розпорядження №792-рл "Про анулювання ліцензії", яким анульовано ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС за реєстраційними номерами: 24120314201900225, 24120314201900224, 24020314201900223, 24120314201900222, 24120314201900221, 24030314201900220.
Судом також встановлено, що 03.07.2023 Головним управлінням ДПС у м. Києві видано позивачу ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі за адресою: проспект Відрадний, буд. 95-А, Солом`янський район, м. Київ, реєстраційний номер 990614202300646, терміном дії з 03.07.2023 до 03.07.2028.
12.09.2023 ГУ ДПС у м. Києві видано розпорядження № 365-рл "Про анулювання ліцензії", яким анульовано ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС за реєстраційним номером: 990614202300646.
Обґрунтовуючи заяву про забезпечення позову, позивач зазначив, що можливість здійснення позивачем господарської діяльності напряму залежить від наявності та чинності відповідної ліцензії, оскільки основним видом діяльності є роздрібна торгівля пальним. Анулювання ліцензії, призводить до зупинення господарської діяльності підприємства позивача, що тягне за собою такі наслідки як втрата прибутку від здійснення господарської діяльності, неможливість виплати заробітної плати персоналу та невиплата певних щомісячних прямих витрат по місцю здійснення діяльності. Зазначає, що оскільки правомірність винесеного розпорядження про анулювання ліцензії щодо позивача підлягає дослідженню лише під час судового вирішення справи, то невжиття заходів забезпечення адміністративного позову може мати наслідком заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача, що відповідає меті застосування правового інституту забезпечення позову.
Приймаючи оскаржувану ухвалу, суд першої інстанції прийшов до висновку, що невжиття заявлених заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду, а також ускладнити чи унеможливити поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся.
Суд вважає, що обрані позивачем види заходів забезпечення позову повністю узгоджується з приписами частини другої статті 151 КАС України, є співмірними із заявленими позовними вимогами і відповідають меті інституту забезпечення адміністративного позову.
Даючи правову оцінку доцільності вжиття заходів забезпечення позову у даній адміністративній справі, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до ч.1 ст.150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.
Згідно з ч.2 ст.150 КАС України забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо: 1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або 2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Забезпечення позову - це сукупність процесуальних дій, які гарантують виконання судового рішення в разі задоволення позовних вимог. При цьому заходи забезпечення позову вживаються судом з метою охорони прав та інтересів позивача на час розгляду справи та не можуть вирішувати спірні правовідносини по суті.
Підставою для вжиття заходів забезпечення позову можуть стати такі обставини: 1) існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі; 2) неможливість захисту прав, свобод та інтересів позивача після набрання законної сили рішенням в адміністративній справі без вжиття таких заходів; 3) необхідність докладання значних зусиль та витрат для відновлення прав позивача у майбутньому; 4) очевидність ознак протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень.
Також, колегія суддів зазначає, що зазначені підстави є оціночними, тому містять небезпеку для застосування заходів забезпечення позову всупереч цілям цієї статті при формальному дотриманні її вимог. Тому суд повинен у кожному випадку, виходячи з конкретних доказів, наявних в справі встановити, чи є хоча б одна з названих обставин, і оцінити, чи не може застосуванням заходів забезпечення позову бути завдано ще більшої шкоди, ніж та, якій можна запобігти.
Таким чином, інститут забезпечення позову є однією з гарантій захисту прав, свобод та законних інтересів позивача в адміністративному процесі, механізмом, який покликаний забезпечити реальне та неухильне виконання судового рішення прийнятого в адміністративній справі.
Крім того, відповідно до абз.2 п.17 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України, викладену у постанові від 06.03.2008 №2 Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ в ухвалі про забезпечення позову суд повинен навести мотиви, з яких він дійшов висновку про існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі, або захист цих прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, а також вказати ознаки, які свідчать про очевидність протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень.
У справі "Беєлер проти Італії" Європейський суд з прав людини зазначив, що будь-яке втручання органу влади у захищене право не суперечитиме загальній нормі, викладеній у першому реченні частини 1 статті 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, лише якщо забезпечено "справедливий баланс" між загальним інтересом суспільства та вимогами захисту основоположних прав конкретної особи. Питання щодо того, чи було забезпечено такий справедливий баланс, стає актуальним лише після того, як встановлено, що відповідне втручання задовольнило вимогу законності і не було свавільним.
Згідно з Рекомендації № R (89) 8 про тимчасовий судовий захист в адміністративних справах, прийнятій Комітетом Ради Європи 13.09.1989, рішення про вжиття заходів тимчасового захисту може, зокрема, прийматися у разі, якщо виконання адміністративного акта може спричинити значну шкоду, відшкодування якої неминуче пов`язано з труднощами, і якщо на перший погляд наявні достатньо вагомі підстави для сумнівів у правомірності такого акта. Суд, який постановляє вжити такий захід, не зобов`язаний одночасно висловлювати думку щодо законності чи правомірності відповідного адміністративного акту; його рішення стосовно вжиття таких заходів жодним чином не повинно мати визначального впливу на рішення, яке згодом має бути ухвалено у зв`язку з оскарженням адміністративного акту.
Отже, при вирішенні питання про забезпечення позову суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням такого: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.
Системний аналіз наведених норм дає підстави для однозначного висновку, що заходи забезпечення позову можуть вживатися виключно у випадку наявності очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі, або у випадку, коли захист цих прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, а також якщо очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень.
Тому, підставами для забезпечення позову є очевидність небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі, неможливість або значне ускладнення захисту прав, свобод та інтересів позивача без вжиття заходів забезпечення позову, очевидна протиправність рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень.
Доведення наявності зазначених підстав або принаймні однієї з них, з точки зору процесуального закону, є необхідною передумовою для вжиття судом заходів до забезпечення позову у разі їх вжиття за клопотанням позивача.
Аналіз наведених законодавчих приписів дає підстави для висновку, що вирішуючи питання про вжиття заходів забезпечення позову, суд має пересвідчитись, що надані докази та доводи позивача переконливо свідчать про наявність підстав для забезпечення позову.
Вжиття заходів забезпечення позову у спосіб, який просить позивач, колегія суддів вважає таким, який в повній мірі узгоджується з положеннями ст. ст.150, 151 КАС України, оскільки в даному випадку існує очевидна небезпека заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі у вигляді можливого вжиття контролюючим органом заходів, направлених на погашення податкового боргу, існування якого позивач заперечує, що входить до предмета доказування у цій справі. У свою чергу, невжиття таких заходів забезпечення позову у разі задоволення позову призведе до необхідності докласти значних зусиль та витрат для відновлення порушених прав позивача, оскільки податковою вимогою позивача попереджено про застосування передбачених Податковим кодексом України заходів стягнення податкового боргу.
При цьому, як вірно зауважив суд першої інстанції, вжиття таких заходів не зумовлює фактичного вирішення спору по суті, оскільки спрямовано виключно на збереження існуючого становища до винесення остаточного рішення у справі.
З огляду на зазначене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для забезпечення позову в адміністративній справі №600/6267/23, у спосіб заявлений позивачем.
Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Колегія суддів також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, а доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають правових підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких підстав апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а ухвала суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційні скарги Головного управління ДПС у м. Києві та Головного управління ДПС у Чернівецькій області залишити без задоволення, а ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Сторчак В. Ю. Судді Граб Л.С. Полотнянко Ю.П.