ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про забезпечення адміністративного позову
11 жовтня 2023 р. м. Чернівці Справа №600/6267/23-а
Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Левицький В.К., розглянув заяву про забезпечення позову в адміністративній справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними дій та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
У С Т А Н О В И В:
У провадженні суду перебуває справа за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними дій та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
У позові позивач просить:
визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Чернівецькій області та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області Про анулювання ліцензій № 792-рл від 13.09.2023;
зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445), реєстраційний номер 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30Б з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
визнати протиправними дії Головного управління ДПС у м. Києві та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у м. Києві Про анулювання ліцензії № 365-рл від 12.09.2023;
зобов`язати Головне управління ДПС у м. Києві видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 990614202300646 за адресою: Україна, 03061, м. Київ, Солом`янський район, пр-т Відрадний, 95-Ю з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 03.07.2023 до 03.07.2028.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 02.10.2023 у справі №600/6267/23-а заяву товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС про забезпечення позову задоволено частково.
Зупинено дію розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області №792-рл від 13.09.2023 про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС, а саме: за реєстраційними номерами: 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5 терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30 Б терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 до набрання судовим рішенням законної сили в даній справі.
Зупинено дію розпорядження Головного управління ДПС у м. Києві № 365-рл від 12.09.2023 про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС за реєстраційним номером 990614202300646 до набрання судовим рішенням законної сили в даній справі.
В іншій частині заяви відмовлено.
Головне управління ДПС у Чернівецькій області звернулося до суду із заявою, в якій просило роз`яснити ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 02.10.2023 у справі №600/6267/23-а, а саме:
1. чи зупинення дії розпорядження, яким анульовано ліцензії, зупиняє факт анулювання ліцензії?;
2. чи зупинення дії розпорядження, яким анульовано ліцензії, відновлює дію анульованих ліцензій, з якої дати та на який період?;
3. яким чином, після зупинення ухвалою суду від 02.10.2023 у справі № 600/6267/23-а дії розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області в частині анулювання ТОВ ГАЗ-РЕСУРС ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним та відсутності зобов`язання у відповідача видалити записи про анулювання ліцензій з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним до набрання законної сили рішення суду у справі, можливо виконати ухвалу про забезпечення вимог адміністративного позову.
Ухвалою суду від 11.10.2023 у задоволенні заяви Головного управління ДПС у Чернівецькій області про роз`яснення судового рішення, - відмовлено.
10.10.2023 позивачем подано до суду заяву про забезпечення позову, в якій просить:
зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС реєстраційні номери: 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5 з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька область, м.Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с.Коровія, вул.Черетейська, буд. 30 Б з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним до набрання законної сили рішенням суду у справі.
В обґрунтування вказаної заяви заявник вказує, що постановлення 02.10.2023 Чернівецьким окружним адміністративним судом ухвали про забезпечення позову №600/6267/23-а не призвело до необхідних мір відновлення та забезпечення права Позивача на подальшу роботу заправних станцій. Головне управління ДПС у Чернівецькій області не бажає виконувати ухвалу суду від 02.10.2023, а лише посилається на ту обставину, що позивачу було відмовлено у задоволенні заяви про забезпечення позову в частині видалення записів про анулювання ліцензій Товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС.
На думку позивача, вжиті судом заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії розпоряджень, якими анульовані вищевказані ліцензії, не призвело до ефективного попереднього захисту прав позивача, адже відповідач й надалі блокує можливість позивача здійснювати господарську діяльність з роздрібної торгівлі пальним. Відтак, позивач наполягає на забезпеченні позову шляхом зобов`язання відповідача видалити записи про анулювання ліцензій.
Порядок розгляду заяви про забезпечення позову врегульовано ст. 154 КАС України.
Відповідно до ч. 1 ст. 154 КАС України заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.
Пунктом 10 ч. 1 ст. 4 КАС України надано визначення письмовому провадженню. Так, письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом
Враховуючи положення п. 10 ч. 1 ст. 4 та ст. 154 КАС України, суд вважає за можливе розглянути заяву про забезпечення позову без повідомлення учасників справи в порядку письмового провадження.
Розглянувши заяву про забезпечення позову, перевіривши матеріали справи, суд зазначає наступне.
Частинами 1, 4 ст. 150 КАС України передбачено, що суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову. Подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову.
Згідно з ч. 2 цієї статті Кодексу забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо: 1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або 2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Перелік видів забезпечення позову встановлено ч. 1 ст. 151 КАС України, а саме:
1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта;
2) забороною відповідачу вчиняти певні дії;
4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору;
5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
Необхідно зазначити, що забезпечення адміністративного позову - це вжиття судом, у провадженні якого знаходиться справа, до вирішення адміністративної справи визначених законом заходів щодо створення можливості реального виконання у майбутньому рішення суду, якщо його буде прийнято на користь позивача.
Тобто інститут забезпечення адміністративного позову є однією з гарантій захисту прав, свобод та законних інтересів юридичних та фізичних осіб - позивачів, механізмом, який покликаний забезпечити реальне та неухильне виконання судового рішення, прийнятого в адміністративній справі.
Розглядаючи заяву про забезпечення позову, суд (суддя) має з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх вимог, пересвідчитися, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову; з`ясувати обсяг позовних вимог, дані про особу відповідача, а також відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулася з такою заявою, позовним вимогам.
Отже, обов`язковою умовою для застосування судом заходів забезпечення позову є наявність хоча б однієї з таких обставин: очевидність небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі; доведення позивачем того, що захист його прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат; очевидність ознак протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень.
Вирішуючи питання про забезпечення позову, суд бере до уваги інтереси не тільки позивача, а й інших осіб, права яких можуть бути порушені у зв`язку із застосуванням відповідних заходів. Також суд має враховувати співрозмірність та адекватність вимог клопотання про забезпечення позову заявленим позовним вимогам та обставинам справи.
Інститут забезпечення адміністративного позову в один з гарантій захисту прав, свобод та законних інтересів юридичних та фізичних осіб позивачів в адміністративному процесі, механізмом, який покликаний забезпечити реальне та неминуче виконання судового рішення прийнятого в адміністративній справі.
При цьому заходи забезпечення мають бути лише в межах позовних вимог та бути адекватними та співрозмірними з позовними вимогами.
Співмірність передбачає співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії.
Адекватність заходу до забезпечення позову, що застосовується судом, визначається його відповідністю вимогам, на забезпечення яких він вживається. Оцінка такої відповідності здійснюється судом, зокрема, з урахуванням співвідношення права (інтересу), про захист яких просить заявник, з майновими наслідками заборони відповідачеві вчиняти певні дії.
Отже, при вирішенні питання про забезпечення позову суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням такого: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову предмету позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.
Водночас, вирішуючи питання про вжиття заходів забезпечення позову, суд в ухвалі про забезпечення позову повинен навести мотиви, з яких він дійшов висновку, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача. Також суд має вказати, в чому будуть полягати дії, направлені на відновлення прав позивача, оцінити складність вчинення цих дій, встановити, що витрати, пов`язані з відновленням прав, будуть значними, навести підстави, з яких він дійшов висновку про існування очевидних ознак протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, цим рішенням, дією або бездіяльністю до ухвалення рішення у справі.
Необхідно зазначити, що під час вирішення питання щодо забезпечення позову обґрунтованість позову не досліджується, оскільки питання обґрунтованості заявлених позовних вимог є предметом дослідження судом під час розгляду спору по суті та не можуть вирішуватись ним під час розгляду клопотання про забезпечення позову.
Розглядаючи питання щодо наявності підстав для вжиття заходів забезпечення позову, суди повинні також враховувати специфіку правовідносин, стосовно яких виник спір, та їх відповідне законодавче врегулювання, за наслідками аналізу якого можна зробити висновок, чи дійсно застосування заходів забезпечення позову є необхідним у даному конкретному випадку, чи може невжиття таких засобів мати незворотні наслідки.
Наведена правова позиція узгоджується з висновками, викладеними у постановах Верховного Суду від 14.12.2021 у справі № 240/16920/21, від 15.04.2022 у справі № 440/6755/21, від 13.07.2022 у справі № 240/26736/21.
Отже, суд, розглядаючи заяву про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, з огляду на докази, надані стороною по справі для підтвердження своїх вимог, має пересвідчитись, зокрема, у тому, що існує дійсна і реальна загроза невиконання рішення суду чи суттєва перешкода у такому виконанні, позов слід забезпечити саме у такий спосіб, про який просить позивач, а не якимось менш обмежувальним у правах способом для відповідача, такий спосіб є співмірним обсягу позовних вимог, позивач має легітимну мету забезпечити саме захист своїх прав та інтересів від неправомірних дій відповідача, а не завдати шкоди правам та інтересам відповідача. Вирішуючи клопотання про забезпечення позову, суд має зважати на необхідний баланс процесуальних прав та обов`язків сторін та рішення стосовно вжиття таких заходів жодним чином не повинно мати визначального впливу на рішення, яке згодом має бути ухвалено у зв`язку з оскарженням адміністративного акту.
Також при вирішенні питання про забезпечення позову суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням такого: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.
Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 25.04.2019 у справі № 826/10936/18, від 30.09.2019 у справі № 826/10936/18, від 22.11.2019 у справі № 640/18007/18.
Суд також зауважує, що при вирішенні питання щодо наявності підстав для вжиття заходів забезпечення позову, враховується й специфіка правовідносин, стосовно яких виник спір, та їх відповідне законодавче врегулювання, за наслідками аналізу якого можна зробити висновок, чи дійсно застосування заходів забезпечення позову є необхідним у даному конкретному випадку, чи може невжиття таких засобів мати незворотні наслідки.
Відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань одним з видів діяльності позивача є роздрібна торгівля пальним (КВЕД 47.30).
Позивач провадить господарську діяльність з роздрібної торгівлі пальним на підставі таких дозвільних документів: ліцензій з реєстраційними номерами: 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5 з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30 Б з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024
У зв`язку із встановленням факту відсутності суб`єкта господарювання за місцезнаходженням та/або провадження діяльності, які зазначені у ліцензіях, відповідачем видано оскаржуване розпорядження про анулювання вищевказаних ліцензій позивача на роздрібну торгівлю пальним.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального", анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії; ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.
Приписами ст. 3 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального визначено, що ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного рішення про анулювання у формі розпорядження про таке анулювання, зокрема, на підставі акта про встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцем провадження діяльності, яка підлягає ліцензуванню.
Орган ліцензування на наступний робочий день після прийняття розпорядження про анулювання ліцензії вносить інформацію щодо розпорядження про анулювання ліцензії до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального та/або Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, а також оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті; направляє суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про анулювання ліцензії в порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу України.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з дня оприлюднення розпорядження про анулювання ліцензії на офіційному веб-сайті органу ліцензування.
Верховний Суд у постанові від 13.07.2022 у справі № 240/26736/21 сформував правовий висновок, відповідно до якого анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним з моменту її отримання суб`єктом господарювання позбавляє його права на подальше здійснення такої діяльності, та може призвести до ухвалення судом рішення по суті спору до розриву відповідних господарських зв`язків, вивільнення працівників, що матиме наслідком утруднення або неможливість відновлення господарської діяльності взагалі у випадку ухвалення позитивного рішення суду. Таким чином, наведені обставини дійсно впливають на здійснення ефективного способу захисту порушеного права, який, насамперед, спрямований на поновлення такого права, і лише у разі неможливості такого поновлення - гарантування особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Як вже зазначалося, ухвалою суду від 01.10.2023 частково вжито заходи забезпечення позову у даній справі позову шляхом зупинення дії розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області №792-рл від 13.09.2023 про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС, а саме: за реєстраційними номерами: 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5 терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30 Б терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 до набрання судовим рішенням законної сили в даній справі.
При цьому, в зв`язку з наявністю в Єдиному державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформації про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС, останнє не має можливості здійснювати роздрібну торгівлю пальним, оскільки не може зареєструвати акцизні накладні у відповідному реєстрі, з огляду на те, як зазначено у відповідних квитанціях, що: Документ не може бути прийнятий. Порушено вимоги ст. 15 Закону України 481, а саме: реалізація пального з акцизного складу з ідентифікатором об`єкта оподаткування може здійснюватися лише при наявності ліцензії.
Вказана обставина підтверджується квитанціями з відповідним ідентифікатором об`єкта оподаткування, що додані до заяви позивачем.
Таким чином, до моменту існування в реєстрі інформації щодо анулювання ліцензії позивач (наявності інформації про відсутність ліцензії) позбавлений можливості здійснювати роздрібну торгівлю пальним.
Відповідно до п. 6 Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 року № 545, підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 і 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального".
Цей Порядок визначає процедуру створення та ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) (абзац перший пункту 1 Порядку № 545).
Абзацом другим пункту 1 Порядку № 545 визначено, що Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
Згідно з пунктом 2 Порядку № 545, Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 і 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального.
За змістом пункту 3 Порядку № 545 до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться такі відомості, зокрема,:
для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ;
адреса місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (область, район, населений пункт, код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), вулиця, номер будинку/офісу);
дата видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.
Пунктами 4-7 Порядку № 545 встановлено, що підставою для включення суб`єкта господарювання до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення ДФС та її територіальних органів про видачу ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Зміни до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для внесення змін до відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.
Підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 і 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального.
Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії.
Як зазначено в Огляді судової практики Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у справах, у яких вирішувалося питання щодо застосування заходів забезпечення позову (рішення, внесені до ЄДРСР, за період із 01.01.2018 до 31.01.2023) застосування заходів забезпечення позову щодо зупинення дії розпорядження про анулювання ліцензії на право виробництва, зберігання пального, оптової та роздрібної торгівлі ним, а також зобов`язання видалити відповідні записи про анулювання ліцензій з відповідного реєстру в контексті таких оскаржуваних дій контролюючого органу узгоджується з принципом процесуальної економії, відповідно до якого немає потреби звертатися до суду для додаткових засобів захисту.
В той же час, якщо прийняті суб`єктом владних повноважень рішення тягнуть за собою негативні правові наслідки у вигляді настання, зміни або припинення прав та обов`язків позивача, то без прийняття ухвали про забезпечення позову та до набрання рішенням суду законної сили фактично створюється ситуація, за якої позивач позбавлений можливості захистити свої права.
Таким чином, розглянувши заяву позивача про забезпечення позову та додані до неї документи, а також ту обставину, що позивач не може зареєструвати акцизні накладні у відповідному реєстрі та здійснювати господарську діяльність з роздрібної торгівлі пальним, що підтверджується квитанціями, суд дійшов до висновку про обґрунтованість заяви про забезпечення позову та, відповідно про необхідність зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС за відповідними реєстраційними номерами з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, до набрання судовим рішенням законної сили в даній справі.
Таким висновок суду узгоджується з правовими позиціями, викладеними у постановах Сьомого апеляційного адміністративного суду у справі № 560/16942/23 від 03.10.2023.
Суд вважає, що визначений даною ухвалою суду спосіб забезпечення адміністративного позову відповідає його предмету до набрання законної сили судовим рішенням у адміністративній справі № 600/6267/23-а та, водночас, вжиття таких заходів не зумовлює фактичного вирішення спору по суті, а спрямоване лише на збереження існуючого становища до розгляду справи по суті.
Частиною 1 ст. 156 КАС України передбачено, що ухвала суду про забезпечення позову має відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим законом. Така ухвала підлягає негайному виконанню з дня її постановлення незалежно від її оскарження і відкриття виконавчого провадження.
Відповідно до ч. 8 ст. 154 КАС України ухвалу про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову може бути оскаржено. Оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання, а також не перешкоджає подальшому розгляду справи.
Виходячи з викладених позивачем обставин та вищенаведених положень чинного законодавства, суд дійшов висновку, що заява про забезпечення позову підлягає задоволенню.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 150, 151, 154, 248, 256 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В:
Заяву товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС про забезпечення позову задовольнити.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій Товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС реєстраційні номери: 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5 з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30 Б з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним до набрання законної сили рішенням суду у справі № 600/6267/23-а.
Копію ухвали направити заявнику та всім особам, яких вона стосується.
Ухвала суду про забезпечення позову підлягає негайному виконанню з дня її постановлення незалежно від її оскарження і відкриття виконавчого провадження.
Згідно ст. 256 КАС України ухвала набирає законної сили з моменту підписання.
У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України ухвала суду першої інстанції може бути оскаржені в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складання.
Оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання, а також не перешкоджає подальшому розгляду справи.
Повне найменування сторін:
позивач - товариство з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС (проспект Відрадний, 95-Ю, м. Київ, код ЄДРПОУ 32297445);
відповідач - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 200А, м. Чернівці, код ЄДРОПУ 44057187).
відповідач - Головне управління ДПС у м. Києві ( вул. Шолуденка, 33/19, м. Київ, код ЄДРОПУ 44116011).
Суддя В.К. Левицький