Справа № 420/1538/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 квітня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіВовченко O.A.,
секретар судового засідання Іщенко С.О.,
за участю:
представника позивача Чорноморченка А.Б. (згідно витягу),
розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРОПРОМ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 26.01.2023 надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРОПРОМ» до Головного управління ДПС в Одеській області, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 05.01.2021 №320/15-32-07-07-23.
Ухвалою від 31.01.2023 позов товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРОПРОМ» залишено без руху та встановлено позивачу 5-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали.
До суду від позивача за вх №3511/23 надійшла заява з належним чином оформленою позовною заявою, в якій позовні вимоги викладені в наступній редакції: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 05.01.2023 №320/15-32-07-07-23.
Ухвалою від 27.02.2023 прийнято до розгляду позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРОПРОМ» (вх. №3511/23), відкрито провадження у адміністративній справі та визначено розглядати справу за правилами загального позовного провадження з викликом учасників процесу.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за результатами перевірки ГУ ДПС в Одеській області було складено Акт №13105/15-32-07-07-18 від 22.11.2022 та прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення. Щодо контракту №2039 від 18.08.2017, укладеного з нерезидентом NOVA ТЕС POLSKA Spolka zoo (Республіка Польща) вказує, що відповідачем у акті перевірки зазначено, що перевіркою встановлено «факти порушення» позивачем валютного законодавства, зокрема пунктів 1, 2 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» №2473-VIIІ від 21.06.2018, пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №95, у результаті чого допущено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій. По кожній з наведених операцій позивачем були отримані відповідні висновки щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним Банком України та копії вказаних Висновків надавались посадовій особі контролюючого органу під час проведення перевірки та додаються до позову. Зазначає, що коли відповідачу стало відомо, що нерезидент NOVA ТЕС POLSKA було визнано банкрутом та ліквідовано, про це було повідомлено відповідачу. Щодо контракту від 27.04.2018 №1526 на постачання продукції, укладеного з компанією ООО «НОВАТЕК РУ» вказує, що нарахування пені у період з 01.01.2021 по сьогоднішній день суперечить положенням абз.11 п.52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України. Аргументація наведена у даній позовній заяві у розділі «Щодо нарахування пені». Щодо контракту від 15.04.2018 №2604 на постачання продукції, укладеного з компанією ООО «НОВАТЕК РУ» зазначає, що по даним операціям ТОВ «Гідропром» звернулося із відповідною заявою до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України та за результатами розгляду даної заяви, Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України було винесено наказ №261 від 19.07.2021, на виконання якого було видано Висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком України, за №4432-09/37581-07 від 20.07.2021. Копія даного Висновку надавалась посадовій особі контролюючого органу під час проведення перевірки. Окрім цього, нарахування пені у період з 01.01.2021 по сьогоднішній день суперечить положенням абз.11 п.52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України. Аргументація наведена у даній позовній заяві у розділі «Щодо нарахування пені». Вказує, що пеня за порушення резидентами строку розрахунків в іноземній валюті відповідно до вимог Податкового кодексу України з 01.01.2021 є одним із різновидів пені у розумінні приписів підпункту 14.1.162 пункту 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України та відповідно нарахування пені у період з 01.01.2021 суперечить положенням абз. 11 п.52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України. Також позивач зазначає про відсутність вини суб`єкта господарювання (резидента України), а внаслідок таких факторів, як невиконання іноземними контрагентами умов договору та виникнення форс-мажорних обставин (такі як: (1) Всесвітня пандемія коронавірусної хвороби (COVID-19) та (2) війна російської федерації проти України: Лист Торгово-промислової палати України №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 року), що виключає юридичну відповідальність українського підприємства за ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції».
14.03.2023 до суду від відповідача за вх № ЕС/2122/23 надійшов відзив на позов, в якому відповідач посилаючись на обставини, викладені в акті перевірки № 13105/15-32-07-07-18 від 22.11.2022 просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
До суду від позивача 20.03.2023 за вх №8553/23 надійшла відповідь на відзив.
05.04.2023 ухвалою суду закрито підготовче провадження по справі та призначено справу №420/1538/23 до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином та своєчасно.
Вивчивши матеріали справи, ознайомившись з позовною заявою та доданими до неї доказами, відзивом на позов, дослідивши обставини, якими сторони обґрунтовують свої вимоги та заперечення, та перевіривши їх наданими доказами, судом встановлено наступне.
Судом встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю «ГІДРОПРОМ» (код ЄДРПОУ 31292870), зареєстроване в якості юридичної особи 02.02.2001 та взято на податковий облік в органах державної податкової служби.
Згідно інформації, яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ «ГІДРОПРОМ» здійснює наступні види діяльності за КВЕД: 27.51 Виробництво електричних побутових приладів (основний), 27.52 Виробництво неелектричних побутових приладів, 28.92 Виробництво машин і устатковання для добувної промисловості та будівництва, 46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення, 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього, 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, 69.10 Діяльність у сфері права, 25.62 Механічне оброблення металевих виробів, 33.11 Ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів, 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення, 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель, 63.11 Оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах і пов`язана з ними діяльність, 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, щодо компетенції контролюючих органів, повноважень і обов`язків їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальності за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Контролюючі органи мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення (п.п. 20.1.4 ст. 20 Податкового кодексу України).
Відповідно до п.61.1 ст.61 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Приписами пп.62.1.3 п.62.1 ст.62 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до пп.75.1.2 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України, документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Судом встановлено, що на підставі направлення від 08.11.2022 № 9409/15-32-07-07-16, відповідно п.п.19-1.1.4 п. 19-1.1 ст. 19-1, пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп. б) пп.69.2 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, на підставі наказу Головного управління ДПС в Одеській області від від 02.11.2021 № 4518-п проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ «ГІДРОПРОМ» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2018 по 30.09.2021 роки, валютного законодавства за період з 01.01.2018 по 31.12.2020 роки, з питань дотримання вимог валютного законодавства за контрактами від 18.08.2017 № 2039, № 1526 від 15.04.2020 та від 15.04.2020 №2604 за період з 01.01.2021 по дату закінчення документальної позапланової виїзної перевірки.
За результатом вказаної перевірки Головним управлінням ДФС в Одеській області складено акт №13105/15-32-07-07-18 від 22.11.2022 (т.1 а.с.14-31), яким встановлено порушення позивачем:
1) пунктів 1,2 статті 13 Закону України від 21.06 2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та п.21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5, із змінами і доповненнями, у результаті чого допущено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій:
- за контрактом від 18.08.2017 № 2039, укладеному з нерезидентом NOVA ТЕС POLSKA Spolka zoo (Республіка Польща)
на суму 22969,99 євро за період з 30.05.2022 по 15.11.2022 (170 дн.),
на суму 23072,59 євро за період з 06.06.2022 по 15.11.2022 (163 дн.),
на суму 24696,98 євро за період з 29.06.2022 по 15.11.2022 (140 дн.),
на суму 21573,14 євро за період з 01.07.2022 по 15.11.2022 (138 дн.),
на суму 21809,98 євро за період з 22.08.2022 по 15.11.2022 (86 дн.),
на суму 26288,67 євро за період з 22.08.2022 по 15.11.2022 (83 дн.),
на суму 22361,60 євро за період з 02.09.2022 по 15.11.2022 (75 дн.),
на, суму 20752,95 євро за період з 17.09.2021 по 21.09.2021 (5 дн.) та з 08.03.2022 по 15.11.2022 (253 дн.),
на суму 15324,00 євро за період з 17.09 2021 по 21.09.2021 (5 дн.) та з 27.03.2022 по 15.11.2022 (234 дн),
на суму 18617,30 євро за період з 24.09.2021 по 04.11.2021 (5 дн.) та з 23.03.2022 по 15.11.2022 (238 дн.),
на суму 25860,70 євро за період з 22.10.2021 по 04.11.2021 (14 дн.) та з 20.04.2022 по 15.11.2022 (210 дн.),
- за контрактом від 27.04.2020 № 1526 з компанією ООО «НОВА ТЕК РУ» (продавець, Російська Федерація)
на суму 2051275,00 рос. руб за період з 20.05.2022 по 12.10.2022 (146 дн.),
на суму 2389216,99 євро за період з 27.05.2022 по 12.10.2022 (139 дн.),
2) пунктів 1, 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та п.21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5, із змінами і доповненнями, у результаті чого допущено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій за контрактом від 15.04.2020 № 2604, укладеному з нерезидентом ООО «НОВА ТЕК РУ» (Російська Федерація):
на суму 22100,00 євро за період з 03.06.2021 по 30.06.2021 (28 дн.) та з 19.03.2022 по 15.11.2022,
на суму 25100,00 євро за період з 10.06.2021 по 30.06.2021 (21 дн.) та з 19.03.2022 по 15.11.2022 (242 дн.),
на суму 51200,00 євро за період з 19.03.2022 по 15.11.2022 (242 дн.),
встановлена прострочена дебіторська заборгованість:
- за контрактом від 18.08.2017 № 2039, укладеному з нерезидентом NOVA ТЕС POLSKA Spolka zoo (Республіка Польща) - 243327,90 євро,
- за контрактом від 15.04.2020 № 2604, укладеному з нерезидентом ООО «НОВА ТЕК РУ» (Російська Федерація) 98400,00 євро.
Позивач не погоджуючись з вказаними висновками акту перевірки (т.1 а.с.110-118), за результатами розгляду яких відповідачем надано відповідь від 30.12.2022 №11724/КПР/15-32-07-07-06 (т.1 а.с.119-136), відповідно до якої за результатами розгляду заперечень висновок акту перевірки №13105/15-32-07-07-18 від 22.11.2022 залишені без змін.
На підставі висновків вищевказаного акту перевірки, відповідачем 05.01.2023 прийнято податкове повідомлення-рішення №320/15-32-07-07-23 (т.1 а.с.38), яким за порушення пунктів 1, 2, 3 статті 13 Закону України від 21.06 2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» з урахуванням п.21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5, із змінами і доповненнями до позивача застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) та/або пені 7224499,73 грн.
Не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням (далі також оскаржуване рішення), позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Вирішуючи питання щодо правомірності винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, суд виходить з наступного.
Так, податкове повідомлення-рішення №320/15-32-07-07-23 від 05.01.2023 ґрунтується на наступних висновках податкового органу про порушення позивача.
Перевіркою дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій по контрактами від 18.08.2017 № 2039, від 27.04.2018 №1526 та від 15.04.2020 №2604 за період з 01.01.2021 по 15.11.2022 встановлено:
ТОВ «ГІДРОПРОМ» (Продавець), було укладено Контракт від 18.08.2017 № 2039 на постачання продукції з компанією NOVA ТЕС POLSKA Spolka z ograniezona odpowiedmlnoscia (Покупець, Республіка Польща).
Предмет контракту: Продавець продає, а Покупець приймає та сплачує товар, відповідно до Специфікацій. Умови постачання товару - EXW склад Продавця (Україна вул. Середня, 83Б), згідно «Інкотермс-2000». Загальна вартість контракту залежить від потреби покупця в товарі та визначається сукупністю підписаних сторонами специфікацій. Валюта контракту - євро, валюта платежу євро. Умови оплати відстрочення платежу. Термін дії контракту - з моменту підписання до 31.12.2017 та рахується продовженим, якщо ні одна із сторін не заявила про його розірвання до моменту закінчення його строку дії.
На виконання умов контракту від 18.08,2017 року № 2039, ТОВ «ГІДРОПРОМ» (експортовано товар нерезиденту NOVA ТЕС POLSKA Spolka zoo відповідно до МД (ЕК 10): №UA500060/2019/035431 від 01.11.2019 - 22969.99 євро (635883.10 грн.), граничний термін отримання валютної виручки - 30.10.2020
№UA500060/2019/036055 від 06.11.2019 - 23072,59 євро (633593,07 грн.), граничний термін отримання валютної виручки - 04.11.2020
№ UA500060/2019/039295 від 28.11.2019 - 24696,98 євро (652109,33 грн.), граничний термін отримання валютної виручки - 26.11.2020
№UA500060/2019/039882 від 02.12.2019 - 21573,14 євро (567942.12 грн.). граничний термін отримання валютної виручки - 30 11.2020
№UА500060/2020/200977 від 14.01.2020 - 13932,65 євро (370894,11 грн.), граничний термін отримання валютної виручки - сума є незначною та граничні строки розрахунків не поширюються на дану операції з експорту товару
№UA500060/2020/201951 від 22.01.2020 - 21809,98 євро (588204.26 грн,), граничний термін отримана валютної виручки - 20.01.2021
№UA500060/2020/202390 від 24.01.2020 - 26288.67 євро (715022,91 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 22.01.2021
№UA500060/2020/203494 від 31.01.2020 - 22 361,60 євро (614387,20 грн.), граничний термін надходження валютної виручки -29.01.2021
№UA500060/2020/206466 від 21.02.2020 - 20 752,95 євро (548394,63 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 19.02.2023
№UA500060/2020/209265 від 11.03.2020 - 15324,00 євро (441202,48 грн,), граничний термін надходження валютної ви пучки - 10.03.2021
№UA500060/2020/212440 від 07.04.2020 - 8228,90 євро (241787,30 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - сума є незначною та граничні строки розрахунків не поширюються на дану операції з експорту товару
№UA500070000/2020/221807 від 17.06.2020 - 10467,90 євро (316538,83 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - сума є незначною та граничні строки розрахунків не поширюються на дану операцію з експорту товару
№ UА500060/2020/ 507257 від 24.09.2020 - 18617,30 євро (613642,96 грн.). граничний термін надходження валютної виручки 23.09.2021
№ UА500060/2020/ 511503 від 22.10.2020 - 25860,70 євро (867140,3 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 21.10.2021
Кошти від нерезидента по вищезазначеним операціям по контракту від 18.08.2017 року № 2039 не надійшли.
Згідно наказу від 14.01.2021 № 57 Міністерства розвитку економіки, торгівлі га сільського господарства України (Мінекономіки) ТОВ «ГІДРОПРОМ» отримало Висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, встановлених Національним банком України за Контрактом від 18.08.2017 № 2039, а саме подовжено тюки розрахунків:
на суму 22969,99 євро на строк з 17.12.2020 по 29.04.2021;
на суму 23072,59 євро на строк з 17.12.2020 по 04.05.2021;
на суму 24696,98 євро на строк з 17.12.2020 по 26.05.2021;
на суму 21573,14 євро на строк з 17.12.2020 по 30.05.2021.
За результатами попередньої документальної планової перевірки ТОВ «ГІДРОПРОМ» за період 01.01.2019 по 31.12.2020 (акт від 14.06.202l №11462/15-32-07-01-17/31292870) встановлено порушення пунктів 1,2 статті 13 Закону № 2473 по контракту від 18.08.2017 №2039:
22969,99 євро за період з 31.10.2020 по 16.12,2020 (47 дн.)
23072,59 євро за період з 05.11.2020 по 16.12.2020 (42 дн.)
24696,98 євро за період з 27.11.2020 по 16.12.2020 (20 дн.)
21573,14 євро на період з 01.12.2020 по 16.12.2020 (16 дн.)
За порушення пунктів 1, 2 статті 13 та відповідно п.5 ст.1 Закону № 2473 за результатами попередньо) перевірки нарахована пеня 290527,92 грн. (сплачено в повному обсязі).
Згідно наказів Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (Мінекономіки) ТОВ «ГІДРОПРОМ» отримало Висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та Імпорту товарів, встановлених Національним банком України за Контрактом від 18.08.2017 № 2039,
№649 від 26.03.2021
на суму 20752.95 євро на строк з 10.03.2021 до 19.08.2021,
на суму 15324,00 євро на строк з 11.03.2021 до 07.09.2021,
№984 від 19.05.2021
на суму 22969,99 євро на строк з 05.05.2020 до 15.11.2021,
на суму 23072,59 євро на строк з 05.05.2021 до 20.11.2021,
на суму 24696,98 євро на строк з 26.05.2021 до 12.12.2021,
на суму 21573,14 євро на строк з 30.05.2021 до 16.12.2021.
За результатами попередньої документальної позапланової перевірки ТОВ «ГІДРОПРОМ» за період 01.01.2020 по 16.09.2021 (акт від 23.09.2021 №20672/15-32-07-08-18/31292870) встановлено порушення пунктів 1,2 статті 13 Закону № 2473 по контракту від 18.08.2017 №2039
22969,99 євро за період з 30.04.2021 по 04.05.2021 (5 дн.),
20752,95 євро за період з 20.02.2021 по 09.03.2021(18 дн.),
20752,95 євро за період з 20.08.2021 по 16.09.2021 (28 дн.),
15324,00 євро за період з 08.09.2021 по 16.09.2021 (9 дн.).
За порушення пунктів 1,2 статті 13 та відповідно п.5 ст. 13 Закону № 2473 за результатами попередньої перевірки нарахована пеня 164492,74 грн. (Відкрито провадження Одеським окружним адміністративним судом).
1) При відпрацюванні інформації Національного банку України, про виявлені факти не надходження в установлені НБУ граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів доведеної листом ДПС України від 03.08.2021 № 17622/7/99-00-07-07-02-07 перевіркою встановлено:
ТОВ «ГІДРОПРОМ» на виконання контракту від 18.08.2017 № 2039 відвантажило товар (водонагрівачі акумулювальні електричні побутові) по МД № UА500060/2020/206466 від 21.02.2020 - 20752,95 євро (548394,63 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 19.02.2021.
ТОВ «ГІДРОПРОМ» отримано Висновки щодо продовження граничних строків розрахунку за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком по контракту від 18.08.2017 №2039 - наказ Міністерства розвитку економіки торгівлі та сільського господарства України № 649 від 26.03.2021.
Зазначеним Висновком продовжено строки розрахунків за зовнішньоекономічною операцією на суму 20752,95 євро на строк з 10.03.2021 до 19.08.2021.
Враховуючи зазначене, перевіркою встановлено порушення пунктів 1,2 статті 13 Закону № 2473 по контракту від 18.08.2017 року № 2039 на суму 20752,95 євро за період з 17.09.2021 по 21.09.2021 (5 дн.).
По зазначеній операції, за результатами попередньої документальної планової перевірки ТОВ «ГІДРОПРОМ» (акт від 23.09.2021 №20672/15-32-07-08-18/31292870), встановлено порушення строків розрахунків по експортній операції, у т.ч. на суми:
20752.95 євро за період з 20.02.2021 по 09.03.2021 (18 дн.) та за період з 20.08.2021 до 16.09.2021 (28 дн.)
та за порушення п.5.2, відповідно п.5 ст. 13 Закону № 2473 нарахована пеня 96364,17 грн.
2) При відпрацюванні інформації Національного банку України, про виявлені факти ненадходження в установлені НБУ граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів доведеної листом ДПС України віл 30.08.2021 №19712/7/99-00-07-027-02-07 перевіркою встановлено:
ТОВ «ГІДРОПРОМ» на виконання контракту від 18.08.2017 № 2039 відвантажило товар (водонагрівачі акумулювальні електричні побутові) по МД:
№UA500060/2020/201951 від 22.01.2020 - 21809,98 євро (588 204,26 грн.). граничний термін отримання валютної виручки 20.01.2021
№UА500060/2020/202390 від 24.01.2020 - 26288,67 євро (715022,91 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 22.01.2021
№UА500060/2020/203494 від 31.01.2020 - 22361,60 євро (614387,20 грн.), граничний термін надходження валютної виручки -29.01.2021
ТОВ «ГІДРОПРОМ» отримано Висновки щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком по контракту від 18.08.2017 №2039:
наказ від 14.01.2021 № 57 Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (Мінекономіки).
Зазначеним Висновком продовжено строки розрахунків за зовнішньоекономічними операцією на суму
21809,98 євро термін продовжено на строк з 21.01.2021 до 19.07.2021
26288,67 євро термін продовжено на строк з 23.01.2021 до 22.07.2021
22361.60 євро термін продовжено на строк з 30.01.2021 до 29.07.2021
наказ від 19,05.2021 №984 Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (Мінекономіки).
21809,98 євро термін продовжено з 19.07.2021 до 05.02.2022
26288,67 євро термін продовжено з 22.07.2021 до 07.02.2022
22361,60 євро термін продовжено з 29.07.2021 до 14.02.2022
наказ від 30 11.2021 № 981 Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (Мінекономіки),
21809,98 євро термін продовжено з 05.02.2022 до 21.08.2022
26288,67 євро термін продовжено з 07.02.2022 до 24.08.2022
22361,60 євро термін продовжено з 14.02.2022 до 01.09.2022
Враховуючи зазначене, перевіркою встановлено порушення пунктів 1,2 статті 13 Закону № 2473 по контракту від 18.08.2017 № 2039 на суму :
21809,98 євро за період з 22.08.2022 до 15.11.2022 (55дн)
26288,67 євро за період з 25.08.2022 до 15.11.2022 (52 дн.)
22361,60 євро за період з 02.09.2022 до 15.11.2022 (44 дн.)
3) При відпрацюванні інформації Національного банку України, про виявлені факти ненадходження в установлені НБУ граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів доведеної листом ДПС України від 24.09,2021 № 21877/7/99-00-07-07-02-07 перевіркою встановлено:
ТОВ «ГІДРОПРОМ» на виконання контракту від 18.08.2017 № 2039 відвантажило товар (водонагрівачі акумулювальні електричні побутові) по МД № UА 500060/2020/206466 від 21.02.2020 - 20752,95 євро (548394,63 грн.). граничний термін надходження валютної виручки - 19.02.2021.
ТОВ «ГІДРОПРОМ» отримано Висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком по контракт} від 18.08.2017 №2039
- наказ Міністерства розвитку економіки торгівлі та сільського господарства України № 766 від 19.10.2021.
Зазначеним Висновком продовжено строки розрахунків за зовнішньоекономічною операцією на суму 20752,95 євро на строк з 22.09.2021 до 07.03.2022.
Враховуючи зазначене, перевіркою встановлено порушення пунктів 1,2 статті 13 Закону № 2473 по контракту від 18.08.2017 року № 2039 на суму 20752,95 євро та період з 08.03.2022 по 15.11.2022 (222 дн.).
4) При відпрацюванні Інформації Національного банку України, про виявлені факти ненадходження в установлені НБУ граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів доведеної листом ДПС України від 29.100.2021 №24248/7/99-00-07-07-02-07 перевіркою встановлено:
ТОВ «ГІДРОПРОМ» на виконання контракту від 18.08.2017 № 2039 відвантажило товар (водонагрівачі акумулювальні електричні побутові) по МД:
№ UA500060/2020/209265 від 11.03.2020 - 15324.00 євро (441202,48 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 19.02.2021
№ UA500060/2020/507257 від 24.09.2020 - 18 617,30 євро (613642,96 грн.), граничний термін надходження валютної виручки -23.09.2021
ТОВ «ГІДРОПРОМ» отримано Висновки щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та Імпорту товарів, установлених Національним банком по контракту від 18 08.2017 №2039
- наказ Міністерства розвитку економіки торгівлі та сільського господарства України №649 від 26.03 2022.
Зазначеним Висновком продовжено строки розрахунків за зовнішньоекономічною операцією на суму 15324,00 євро термін продовжено з 11.03.2021 до 07.09.2021
- наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України №981 від 30.11.2021.
Зазначеним Висновком продовжено строки розрахунків за зовнішньоекономічною операцією на суму 18617,30 євро термін продовжено з 05.11.2021 до 22.03.2022.
Враховуючи зазначене, перевіркою встановлено порушення пунктів 1,2 статті 13 Закону №2473 по контракту від 18.08.2017 № 2039 на суму
15324,00 євро за період з 17.09.2021 по 21.09.2021 (5 дн.)
18617,30 євро за період з 24.09,2021 по 04,11.2021 (42 дн.)
По операції, від 11.03.2020 за результатами попередньої документальної планової перевірки ТОВ «ГІДРОПРОМ» (акт від 23.09.2021 №20672/15-32-07-08-18/31292870), встановлено порушення строків розрахунків по експортній операції, на суму 15324,00 євро за період з 08.09.2021 по 16.09.2021 (9 дн.) та за порушення n.1,2 , відповідно п.5 ст.13 Закону № 2473 нарахована пеня 13119,58 грн.
5) При відпрацюванні Інформації Національного банку України, про виявлені факти ненадходження в установлені НБУ граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів доведеної листом ДПС України від 29.11.2021 №26495/7/99-00-07-07-02-07 перевіркою встановлено:
ТОВ «ГІДРОПРОМ» на виконання контракту від 18.08.2017 № 2039 відвантажило товар (водонагрівачі акумулювальні електричні побутові) по МД № UА500060/2020/511503 від 23.10.2020 - 25860,70 євро (867140,3 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 21.10.2021.
ТОВ «ГІДРОПРОМ» отримано Висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями ч експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком по контракту від 18.08.2017 №2039
- наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України №981 від 30.11.2021.
Зазначеним Висновком продовжено строки розрахунків за зовнішньоекономічною операцією на суму 25860,70 євро, термін продовжено з 05.11.2021 до 19.04.2022.
Враховуючи зазначене, перевіркою встановлено порушення пунктів 1,2 статті 13 Закону № 2473 по контракту від 18.08 2017 № 2039 на суму 25860,70 євро за період з 20.04.2022 до 15.10.2022 (179 дн.).
6) При відпрацюванні інформації Національного банку України, про виявлені факти ненадходження в установлені НБУ граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів доведеної листом ДПС України від 05.09.2022 №10109/7/99-00-07-05-02-07 перевіркою встановлено:
ТОВ «ГІДРОПРОМ» на виконання контракту від 18.08.2017 № 2039 відвантажило товар (водонагрівачі акумулювальні електричні побутові) по МД № UА500060/2019/039882 від 02.12.2019 - 21573.14 євро (567942,12 грн.), граничний термін отримання валютної виручки - 30.11.2020.
ТОВ «ГІДРОПРОМ» отримано Висновки щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком по контракту від 18.08.2017 №2039.
- наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 57 від 14 01.2021 термін продовжено з 17.12.2020 до 26.05.2021
- наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України -№984 від 19.05.2021
Зазначеним Висновком продовжено строки розрахунків за зовнішньоекономічною операцією на суму 25573,14 євро термін продовжено 30.05.2021 до 16.12.2021.
- наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України - № 981 від 30.11.2021
Зазначеним Висновком продовжено строки розрахунків за зовнішньоекономічною операцією на суму 2173,14 євро термін продовжено 16.12.2021 до 30.06.2022.
Враховуючи зазначене, перевіркою встановлено порушення пунктів 1.2 статті 13 Закону № 2473 по контракту від 18.08.2017 року № 2039 на суму 21573,14 євро за період з 01.07.2022 до 15.11.2022 (107 дн.)
По зазначеній операції за результатами попередньої документальної планової перевірки ТОВ «ГІДРОПРОМ» за період 01.01.2019 по 31.12.2020 (акт від 14.06.2021 №11462/15-32-07-01-17/31292870), встановлено порушення строків розрахунків по експортній операції, на суму 21573,14 євро за період з 01.12.2020 по 16.12.2020 (16 дн.) та за порушення п.1,2 відповідно п.5 ст.13 Закону №2473 нарахована пеня.
7) При відпрацюванні Інформації Національного банку України, про виявлені факти ненадходження в установлені НБУ граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів доведеної листом ДПС України від 28.09.2022 № 11625/7/99-00-07-05-0! -07 перевіркою встановлено:
ТОВ «ГІДРОПРОМ» на виконання контракту від 18.08.2017 № 2039 відвантажило товар (водонагрівачі акумулювальні електричні побутові) по МД:
№ UА500060/2020/201951 від 22.01.2020 - 21809,98 євро (588204,26 грн.), граничний термін отримання валютної виручки - 20.01.2021,
№ UА500060/2020/202390 від 24.01.2020 - 26288,67 євро (715022,91 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 22 01.2021.
TOB «ГІДРОПРОМ» отримано Висновки щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком по контракту від 18.08.2017 №2039
- наказ від 30.11.2021 № 981 Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (Мінекономіки):
21809.98 євро термін продовжено з 05.02,2021 до 21.08.2022,
26288.67 євро, термін продовжено з 07.02.2022 до 24.08.2022.
Враховуючи зазначене, перевіркою встановлено порушення пунктів 1.2 статті !3 Закону № 2473 по контракту від 18.08.2017 року № 2039 на суму;
21809,98 євро за період з 22.08.2022 до 15.11.2022 (55 дн.),
26288,67 євро, за період з 25.08.2022 до 15.11.2022 (52 дн.).
8) При відпрацюванні інформації Національного банку України, про виявлені факти ненадходження в установлені НБУ граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів доведеної листом ДПС України від 02.11.2022 №13439/7/99-00-07-05-02-07 перевіркою встановлено:
TOB «ГІДРОПРОМ» на виконання контракту від 18.08.2017 № 2039 відвантажило товар (водонагрівачі акумулювальні електричні побутові) по МД № UА500060/2020/203494 від 30.01.2020 - 22361,60 євро (614387,20 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 29.01.2021.
TOB «ГІДРОПРОМ» отримано Висновки щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком по контракту від 18.08.2017 №2039
- наказ від 14.01.202l № 57 Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (Мінекономіки).
Зазначеним Висновком продовжено строки розрахунків за зовнішньоекономічними операцією на суму
22361,60 євро термін продовжено на строк 30.01.2021 до29.07.2021.
- наказ від 19.05.2021 №984 Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (Мінекономіки),
22361.60 євро термін продовжено з 29.07.2021 до 14.02.2022
- наказ від 30.11.2021 № 981 Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (Мінекономіки), термін продовжено з 05.02.2021 до 21.08.2022
22361.60 євро термін продовжено з 14.02.2022 до 01.09.2022.
Враховуючи зазначене, перевіркою встановлено порушення пунктів 1.2 статті 13 Закону № 2473 по контракту від 18.08.2017 року № 2039 на суму 22361,60 євро за період з 02.09.2022 до 15.11.2022 (44 дн.).
TOB «ГІДРОПРОМ» надані документи щодо початку процедури ліквідації NOVA ТЕС POLSKA Spolka z ogranieznna odpowiedzialnosda, а саме: клопотання щодо зміни даних компанії в реєстрі підприємців; постанова районного суду для Лодзі середмістя в Лодзі XX Господарське відділення Національного судового реєстру (номер справи 5751/22/076) від 18.02.2022.
TOB «ГІДРОПРОМ» до перевірки не надано жодних документів, які підтверджують звернення ТОВ «ГІДРОПРОМ» до судових органів з позовом про стягнення з нерезидента заборгованості по контракту від 18.08.2017 № 2039. Документи щодо підтвердження наявності форс-мажорних обставин при виконанні контракту відсутні.
2. При відпрацюванні інформації Національного банку України, про виявлені факти ненадходження в установлені НБУ граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів доведеної листом ДПС України від 12.07.2022 №7025/99-00-07-05-02-07, перевіркою встановлено:
TOB «ГІДРОПРОМ» (Продавець) було укладено Контракт від 27.04.2020 № 1526 з компанією ООО «НОВА ТЕК РУ» (Продавець,Російська Федерація).
Предмет контракту: продавець продає, а покупець приймає та сплачує товар, відповідно до специфікацій. Умови постачання підновимо до специфікацій, згідно «Інкотермс-2000». Загальна вартість контракту залежить від потреби покупця в товарі та визначається сукупністю підписаних сторонами специфікацій. Валюта контракту - рос. руб, валюта платежу рос.руб. Умови оплати - 100% передплата. Термін дії контракту - з моменту підписання до 31.12.2020 та рахується продовженим, якщо ні одна із сторін не заявила про його розірвання до моменту закінчення його строку дії.
На виконання умов контракту від 27.04.2020 № 1526, ТОВ «ГІДРОПРОМ» відвантажило товар (пневмопробійни) по МД:
500150000/2021/23034 від 20.05.2021 на суму 2051275,00 рос. руб (762930,71 грн) граничний термін надходження валютної виручки - 19.05.2022,
500150000/2021/23034 від 27.05.2021 на суму 2389216,99 рос. руб (894283,92 грн) граничний термін надходження валютної виручки - 26.05.2022.
Між OOО «НОВА ТЕК РУ» (Російська Федерація Первісний боржник), NOVA ТЕС POLAND SPOLKA Z OGRANICZONA ODPOWIEDZIALNOSCIA (Польща Новий боржник) па TOB «ГІДРОПРОМ» (кредитор) укладено договір від 30/08-2022. Даним договором регулюються відносини, пов`язані із заміною зобов`язаної сторони. Первісний боржник переводить на нового боржника борг, а новий боржник погоджується виконати грошове зобов`язання. Валюта договору рос. руб., валюта платежу євро. Оплата здійснюється за крос курсом НБУ на дату платежу.
Валютна виручка по договору переведення боргу надійшла на валютний рахунок ТОВ «ГІДРОПРОМ» НОМЕР_1 , відкритий в АТ «ПУМБ» 12.10.2022 на суму 71358,43 євро або 4440491.99 рос руб. з порушенням термінів розрахунків.
ТОВ «ГІДРОПРОМ» не зверталось з позовом до сулу про стягнення з нерезидентів заборгованості по контракту від 27.04.2020 № 1526. Документи щодо підтвердження наявності форс-мажорних обставин при виконанні контракту до перевірки не надано.
Перевіркою встановлено порушення пунктів 1,2 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та пункту 21 розділу П Положення про заходи захисту за визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01,2019 № 5, в частині не дотримання термінів розрахунків за експортними операціями по контракту від 27.04.2020 1526, укладеному з компанією ООО «НОВА ТЕК РУ» (Російська Федерація) в сумі 4440491,99 рос руб. у т.ч.;
2051275,00 рос. руб. за період з 20.05.2022 по 12.10.2022 (146 дн.),
2389210,99 рос. руб. за період з 27.05.2022 по 12.10.2022 (139 дн.).
3. Згідно даних планової перевірки та даних бухгалтерського обліку у ТОВ «ГІДРОПРОМ» рахується дебіторська заборгованість 165794,00 євро з нерезидентом OOО «НОВА ТЕК РУ» (Продавець, Російська Федерація). При відпрацюванні інформації Національного банку України, про виявлені факти ненадходження в установлені НБУ граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів доведеної листами ДПС України від 03.08.2021 № 17622/7/99-00-07-07-02-07, від 30.08.2021 №19712/7/99-00-07-027-02-07 перевіркою встановлено:
ТОВ «ГІДРОПРОМ» (Покупець), було укладено Контракт від 35.04.2020 № 2604 з компанією ООО «НОВА ТЕК РУ» (Продавець, Російська Федерація).
Предмет контракту: продавець продає, а покупець приймає та сплачує товар, відповідно до специфікацій. Умови постачання товару - FCA м. Москва, згідно «Інкотермс-2000». Загальна вартість контракту залежить від потреби покупця в товарі та визначається сукупністю підписаних сторонами специфікацій. Валюта контракту - євро, валюта платежу євро. Умови оплати - 100% передплата. Термін дії контракту - з моменту підписання до 31.12.2020 та рахується продовженим якщо ні одне із сторін не заявила про його розірвання до моменту закінчення його строку дії.
На виконання умов контракту від 15.04.2020 № 2604, ТОВ «ГІДРОПРОМ» перерахувало нерезиденту ОСО «НОВА ТЕК РУ» (Російська Федерація) 165794,00 євро, у т.ч.
23.04.2020 2575,00 євро (74574,88 грн.) граничний термін надходження товару 22.04.2021
22.05.2020 - 13200,00 євро (388893,12 грн.) граничний термін надходження товару 25.05.2021
29.05.2020 - 13100 євро (388066,54 грн.) граничний термін надходження товару 28.05.2021
01.06.2020 10910,00 євро (326509,03 грн.) граничний термін надходження товару 31.05.2021
03 06.2020 - 22100,00 євро (661198,85 грн.) граничний термін надходження товару 02.06.2033
10.06.2071 - 25100,0 євро (755188,72 грн.) граничний термін надходження товару 09.06.2021
13.07.2020 10739,00 євро (311253.31 грн.) граничний термін надходження товару 12.07.2021
23,07.2030 - 51200,00 євро (1617448,96 грн.) граничний термін надходження товару 20.07.2021
11.09.2020 - 15410,00 євро (508047,67 грн.) граничний термін надходження товару 10.09.2021
05.10.2020 2000,00 євро (66464,80 грн.) граничний термін надходження товару 04.10.2021
Товар по контракту від 15.04.2020 № 2604 не надійшов.
ООО «НОВА ТНК РУ» (Російська Федерація) повернуло валютні кошти на валютний рахунок ТОВ «ГІДРОПРОМ» № НОМЕР_2 , відкритий в АТ «ПУМБ» в сумі 33145,00 євро (1019104,86 грн.), без порушення термінів розрахунків у т.ч.:
09.04.2021 2535,00 (77943,30 грн.)
14.04.2021 - 13200,00 євро (405858,63 грн.)
07.09.2021 - 15410,00 євро (475809,20 грн.)
21.10.2021 - 2000,00 євро (61493,73 грн.).
ТОВ «ГІДРОПРОМ» отримано Висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком по контракту від 15.04.2020 № 2604 - наказ Міністерства розвитку економіки торгівлі та сільського господарства України №261 від 19.07.2021.
Вищезазначеним Висновком продовжено строки розрахунків за зовнішньоекономічними операціями:
на суму 13100,00 євро на строк 01.07.2021 до 18,03.2022,
на суму 10910,00 євро на строк 01.07.2021 до 18.03.2022,
на суму 22100,00 євро на строк 01.07.2021 до 18.03.2022,
на суму 25100,00 євро на строк 01.07.2021 до 18.03.2022,
на суму 10239,00 євро на строк 12.07.2021 до 18.03.2022,
на суму 51200,00 євро на строк 21.07.2021 до 18.03.2022.
ТОВ «ГІДРОПРОМ» не зверталось з позовом до суду про стягнення з нерезидента заборгованості по контракту від 15.04.2020 № 2604. Документи щодо підтвердження наявності форс-мажорних обставин при виконанні договору відсутні.
Перевіркою встановлено порушення пунктів 1,3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VІІІ «Про валюту і валютні операції» та пункту 21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5, в частині не дотримання термінів розрахунків за імпортними операціями по контракту від 15.04.2020 №2604, укладеному з компанією ООО «НОВА ТЕК PУ» (Російська Федерація):
на суму 22100,00 євро за період з 03.06.2021 по 30.06.2021 (28 дн.),
на суму 22100,00 євро за період з 19.03.2022 по 15.11.2022 (211 дн.),
на суму 25100,00 євро за період з 10.06.2022 по 30.06.2022 (21 дн.),
на суму 25100,00 євро за період з 19.03.2022 по 15.11.2022 (211 дн.),
на суму 51200,00 євро за період з 19.03.2022 по 15.11.2022 (211 дн.).
Вирішуючи спірні правовідносини, суд зазначає таке.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст.9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зазначені критерії є вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускає бездіяльність.
Згідно із пунктом 1.1 статті 1 Податкового кодексу України, вказаний кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до підпункту 19-1.1.4 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства, визначені Законом України «Про валюту і валютні операції» від 21 червня 2018 року № 2473-VIII (далі - Закон № 2473-VIII).
Відповідно до частин 1, 2, 4-6, абз. 1 ч. 9, 10 статті 11 Закону № 2473-VIII, валютний нагляд в Україні здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду.
Валютний нагляд здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду з метою встановлення відповідності здійснюваних валютних операцій валютному законодавству з урахуванням ризик-орієнтованого підходу.
Органами валютного нагляду відповідно до цього Закону є Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Органи валютного нагляду в межах своєї компетенції здійснюють нагляд за дотриманням резидентами та нерезидентами валютного законодавства.
Національний банк України у визначеному ним порядку здійснює валютний нагляд за уповноваженими установами.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами (крім уповноважених установ) та нерезидентами вимог валютного законодавства.
Органи валютного нагляду мають право проводити перевірки з питань дотримання вимог валютного законодавства визначеними частинами п`ятою і шостою цієї статті суб`єктами здійснення таких операцій. Під час проведення перевірок з питань дотримання вимог валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок, надання доступу до систем автоматизації валютних операцій, підтвердних документів та іншої інформації про валютні операції, а також пояснень щодо проведених валютних операцій, а агенти валютного нагляду та інші особи, які є об`єктом таких перевірок, зобов`язані безоплатно надавати відповідний доступ, пояснення, документи та іншу інформацію.
У разі виявлення порушень валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок і допустили такі порушення, дотримання вимог валютного законодавства та застосовувати заходи впливу, передбачені законом.
Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 12 Закону № 2473-VIII, Національний банк України за наявності ознак нестійкого фінансового стану банківської системи, погіршення стану платіжного балансу України, виникнення обставин, що загрожують стабільності банківської та (або) фінансової системи держави, має право запровадити такі заходи захисту: встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Відповідно до ч. 1, 2, 5-8 ст. 13 Закону № 2473-VIII, Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав-з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
У разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
У разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.
У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про відмову в позові повністю чи частково в частині майнових вимог або про відмову у відкритті провадження у справі чи про залишення позову без розгляду, а також у разі визнання документа про стягнення заборгованості з боржника-нерезидента таким, що не підлягає виконанню, недійсним, незаконним тощо та (або) закриття (припинення) провадження без зарахування грошових коштів на рахунки резидентів у банках України за таким документом строк, встановлений відповідно до цієї статті, поновлюється і пеня за його порушення нараховується за кожний день прострочення, включаючи період, на який цей строк було зупинено.
У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про задоволення позову сплаті підлягає лише пеня, нарахована до дня прийняття позовної заяви до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.
Суд зазначає, що однією з підстав для скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення позивач вказує отримання позитивних висновків Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком (т.1 а.с.140-149).
Щодо таких доводів позивача суд зазначає, незважаючи на їх ретроспективну дію, зазначені висновки містять також чіткий строк, на який підприємству продовжено строки розрахунків.
А тому в період який не вказаний у висновку Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України або в період коли дія висновку закінчилась - нараховується пеня відповідно до законодавства.
Так, Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України продовжено позивачу терміни розрахунку за контрактом від 18.08.2017 № 2039, укладеному з нерезидентом NOVA ТЕС POLSKA Spolka zoo (Республіка Польща):
- на суму 22969,99 євро висновком від 15.01.2021 №4432-09/1969-07 (т.1 а.с.140-141) з 17.12.2020 до 29.04.2021; висновком від 19.05.2021 №4432-09/28354-07 (т.1 а.с.144-145) 05.05.2021 до 15.11.2021; висновком від 02.12.2021 №4432-09/56960-07 (т.1 а.с.148-149) з 15.11.2021 до 29.05.2022;
- на суму 23072,59 євро висновком від 15.01.2021 №4432-09/1969-07 з 17.12.2020 до 04.05.2021; висновком від 19.05.2021 №4432-09/28354-07 з 05.05.2021 до 20.11.2021; висновком від 02.12.2021 №4432-09/56960-07 з 20.11.2021 до 05.06.2022;
- на суму 24696,98 євро висновком від 15.01.2021 №4432-09/1969-07 з 17.12.2020 до 26.05.2021; висновком від 19.05.2021 №4432-09/28354-07 з 26.05.2021 до 12.12.2021; висновком від 02.12.2021 №4432-09/56960-07 з 12.12.2021 до 28.06.2022;
- на суму 21573,14 євро висновком від 15.01.2021 №4432-09/1969-07 з 17.12.2020 до 30.05.2021; висновком від 19.05.2021 №4432-09/28354-07 з 30.05.2021 до 16.12.2021; висновком від 02.12.2021 №4432-09/56960-07 з 16.12.2021 до 30.06.2022;
- на суму 21809,98 євро висновком від 15.01.2021 №4432-09/1969-07 з 21.01.2021 до 19.07.2021; висновком від 19.05.2021 №4432-09/28354-07 з 19.07.2021 до 05.02.2022; висновком від 02.12.2021 №4432-09/56960-07 з 05.02.2022 до 21.08.2022;
- на суму 26288,67 євро висновком від 15.01.2021 №4432-09/1969-07 з 23.01.2021 до 22.07.2021; висновком від 19.05.2021 №4432-09/28354-07 з 22.07.2021 до 07.02.2022; висновком від 02.12.2021 №4432-09/56960-07 з 07.02.2022 до 24.08.2022;
- на суму 22361,60 євро висновком від 15.01.2021 №4432-09/1969-07 з 30.01.2021 до 29.07.2021; висновком від 19.05.2021 №4432-09/28354-0729.07.2021 до 14.02.2022; висновком від 02.12.2021 №4432-09/56960-07 з14.02.2022 до 01.09.2022;
- на суму 20752,95 євро висновком від 29.03.2020 №4432-09/19159-07 (т.1 а.с.142-143) з 10.03.2021 до 19.08.2021; висновком від 25.10.2021 №4432-09/51590-07 (т.1 а.с.146-147) з 22.09.2021 до 07.03.2022;
- на суму 15324,00 євро висновком від 29.03.2020 №4432-09/19159-07 з 11.03.2021 до 07.09.2021; висновком від 25.10.2021 №4432-09/51590-07 з 22.09.2021 до 26.03.2022;
- на суму 18617,30 євро висновком від 02.12.2021 №4432-09/56960-07 з 05.11.2021 до 22.03.2022;
- на суму 25860,70 євро висновком від 02.12.2021 №4432-09/56960-07 з 05.11.2021 до 19.04.2022.
Відтак, відповідач дійшов вірного висновку про порушення позивачем термінів розрахунків по зовнішньоекономічним операціям та здійснив правильний розрахунок пені за таке порушення, наведений у додатку 4 до оскаржуваного податкового повідомлення-рішення (т.1 а.с.39-40).
Щодо доводів позивача про те, що його контрагент NOVA ТЕС POLSKA Spolka zoo було визнано банкрутом та ліквідовано суд зазначає, що такі обставини не позбавляли права позивача на звернення до відповідної судової установи із позовом щодо стягнення заборгованості по контракту.
Згідно з ч.6 ст.13 Закону № 2473-VIII у разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.
Щодо доводів позивача про те, що виключає його вину у встановлених порушеннях наявність форс-мажорних обставин, таких як всесвітня пандемія коронавірусної хвороби (COVID-19) та війна російської федерації проти України, суд зазначає.
Відповідно до ч.6 ст.13 Закону № 2473-VIII у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Листом Торгово-промислової палати України №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».
Також загальновідомим є факт наявності всесвітньої пандемії коронавірусної хвороби (COVID-19) та зокрема на території України постановою Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23.12.2022 №1423 встановлено з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з 19 грудня 2020 р. до 30 квітня 2023 р. на території України карантин, продовживши дію карантину, встановленого постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 23, ст. 896, № 30, ст. 1061), від 20 травня 2020 р. № 392 Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 43, ст. 1394, № 52, ст. 1626) та від 22 липня 2020 р. № 641 Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 63, ст. 2029).
Водночас, Торгово-промисловою палатою України (далі також ТПП) встановлено спрощену процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Зокрема, на офіційному веб сайті Торгово-промислової палати України «https://ucci.org.ua/press-center/ucci-news/protsedura-zasvidchennia-fors-mazhornikh-obstavin-z-28-02-2022» роз`яснено, що з метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП і підготовки пакету документів у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України розміщено 28.02.2022 загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) (мається на увазі лист №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022).
Також ТПП зазначено, що даний лист, особа, яка порушує свої зобов`язання, у зв`язку із обставинами пов`язаними із військовою агресією російської федерації проти України, в період дії введеного воєнного стану, має право долучати до свого повідомлення про форс-мажорні обставини, які унеможливили виконання зобов`язань за умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів у встановлений термін для можливості обґрунтованого перенесення строків виконання зобов`язань та вирішення спірних питань мирним шляхом. При цьому, у разі необхідності, сторона, яка порушила свої зобов`язання в період дії форс-мажорних обставин, також має право звертатися до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП за отриманням відповідного Сертифіката про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) дотримуючись порядку встановленого Регламентом https://ucci.org.ua/dokumienti-dlia-zavantazhiennia за кожним зобов`язанням окремо.
Суд зазначає, що позивачем до суду не надано доказів звернення до Національного банку України чи до Головного управління Державної податкової служби України з відповідним повідомленням про наявність форс-мажорних обставин, які унеможливили виконання зобов`язань за умовами зовнішньоекономічних договорів з NOVA ТЕС POLSKA Spolka zoo та з ООО «НОВАТЕК РУ», так само як не надано доказів отримання у ТПП сертифіката про форс-мажорні обставини пандемію гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 та збройну агресію рф.
Щодо доводів позивача про те, що відповідно до абз. 11 п.52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України пеня не нараховується, суд зазначає, що відповідно до ч.2 та 3 ст.3 Закону № 2473-VIII питання здійснення валютних операцій, основи валютного регулювання та нагляду регулюються виключно цим Законом. Зміна положень цього Закону здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону. Зміна положень цього Закону може здійснюватися виключно окремими законами про внесення змін до цього Закону.
У разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього Закону, застосовуються положення цього Закону.
Відтак, до спірних правовідносин не застосовуються норми абз. 11 п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, що протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Водночас, до Закону № 2473-VIII не вносились аналогічні норми, які передбачені у абз. 11 п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України.
За таких обставин суд вважає, що податкове повідомлення-рішення від 05.01.2023 №320/15-32-07-07-23 прийнято контролюючим органом на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Згідно частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частинами першою, другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
За сукупності викладених обставин, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог ТОВ «ГІДРОПРОМ» слід відмовити.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 295, 371 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРОПРОМ» до Головного управління ДПС в Одеській області, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 05.01.2023 №320/15-32-07-07-23 - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «ГІДРОПРОМ» (вул. Середня, 83Б, м.Одеса, 65005, код ЄДРПОУ 31292870).
Відповідач Головне управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166).
Повний текст складено та підписано 01.05.2023.
СуддяВовченко О.А.