ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" березня 2023 р. справа № 809/813/17
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Біньковської Н.В.,
за участю: секретаря судового засідання Космірак Н.М.,
представника позивача - Побігуна Б.Й.
представника відповідача Гальчук Н.Л.,
представника третьої особи Вдовіна Р.Т.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області, Державної установи ''Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Івано-Франківській області'', третя особа Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області, третя особа Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, відповідно до змісту якого, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просив: визнати протиправною бездіяльності щодо не виготовлення та ненадання ОСОБА_1 і не направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідки про розмір грошового забезпечення з повною реальною інформацією для подальшого перерахунку пенсії; зобов`язати виготовити і надати ОСОБА_1 і направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідки про розмір грошового забезпечення з повною реальною інформацією згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988, наказу МВС від 06.04.2016 №260, із зазначенням основних та додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад 2400,00 грн., підвищення посадового окладу (100 відсотків) 2400,00 грн., оклад за військове (спеціальне) звання 2000,00 грн., надбавка за вислугу років (40 відсотків) 2720,00 грн., надбавка за умови режимних обмежень (15 відсотків) 720,00 грн., надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (100 відсотків) 9520,00 грн., доплата за службу в нічний час (35 відсотків) 1680,00 грн., надбавка за особливо важливі завдання (50 відсотків) 3560,00 грн., премії (50%) 3560,00 грн., основний розмір пенсії 55% грошового забезпечення за вислугу років (згідно до п.2 ст.77 Закону України «Про Національну поліцію», 20 років вислуги), підвищення за постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.2012 №355 35 відсотків до основного розміру пенсії, визначеної із врахуванням розміру 55% грошового забезпечення, надбавка за проживання в гірській місцевості 25% - 600,00 грн., доплата до розміру пенсії зафіксованої індексації 30 грн., з 01.01.2016.
Ухвалою суду залучено до участі у цій справі співвідповідача - Державну установу ''Територіальне медичне об`єднання МВС України по Івано-Франківській області''.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що йому призначена пенсія за вислугу років згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». ОСОБА_1 звернувся до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області із запитом про надання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням вимог Закону України «Про внесення змін до деяких Законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ та членів їх сімей» №900 від 23.12.2015, ст.63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», однак позивачу протиправно надано неповну та не реальну інформацію про розмір його грошового забезпечення, як пенсіонера органа внутрішніх справ. Позивач вважає, що з 01.01.2016 розмір його грошового забезпечення має складатися із таких основних та додаткових видів грошового забезпечення: посадовий оклад - 2400 грн.; підвищення посадового окладу (100 відсотків) - 2400,00 грн.; оклад за військове (спеціальне) звання - 2000,00 грн.; надбавка за вислугу років (40 відсотків) - 2720,00 грн.; надбавка за умови режимних обмежень (15 відсотків) - 720,00 грн.; надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (100 відсотків) - 9520,00 грн.; доплата за службу в нічний час (35 відсотків) - 1680,00 грн.; надбавка за особливо важливі завдання - 50 відсотків - 3560,00 грн.; премія (50 відсотків) - 3560,00 грн., підвищення за постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.2012 №355 35 відсотків до основного розміру пенсії, визначеної із врахуванням розміру 55% грошового забезпечення, надбавка за проживання в гірській місцевості 25% - 600,00 грн., доплата до розміру пенсії зафіксованої індексації 30 грн. Просить позовні вимоги задовольнити.
Ліквідаційна комісія Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області (надалі також відповідач 1) скористалася правом подання відзиву на позов, в якому стосовно задоволення позовних вимог заперечує. Зазначає, що у неї відсутні повноваження для видачі довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії особам рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ, оскільки ці повноваження передані до сектору із соціально-гуманітарних питань при Державній установі ''Територіальне медичне об`єднання МВС України по Івано-Франківській області''. Вважає, що позивач протиправно врахував усі складові грошового утримання, які не виплачуються поліцейським, об`єднавши при цьому грошове утримання (міліцейське), встановлене згідно постанови Кабінету Міністрів України №1294 від 07.11.2007 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечена військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб» та наказу МВС України від 31.12.2007 №499, із новими видами грошового утримання, надбавками, що визначені для поліцейських, які встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 та наказом МВС України від 06.04.2016 №260. Оскільки позивач за посадою виконував функції інспектора із розшуку ДАІ УМВС України в Івано-Франківській області, а не працював на той час в таких спецпідрозділах особливого призначення як «Беркут», «Сокіл» відповідно і підвищення до посадового окладу в розмірі 100% УМВС України в Івано-Франківській області не враховувалося. Також зазначає, що у позивача хибна думка щодо встановлення надбавки за стаж служби в розмірі 40% в розмірі 2720,00 грн., оскільки згідно додатку №11 постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 розмір надбавки за стаж служби від 19 до 22 років становить 40% посадового окладу, з урахуванням окладу за спеціальне звання, тобто 2400,00 грн. (посадовий оклад) + 2000,00 грн. (оклад за спеціальне звання) х 40% = 1760,00 грн., що і вказано у довідці. Оскільки посада інспектора із розшуку Калуського відділення ДАІ УМВС України в Івано-Франківській області та прирівняна посада інспектора поліції не відноситься до посад, перебування на яких потребує оформлення допуску до державної таємниці та постійної роботи із секретною інформацією, відповідно і цю надбавку позивачу не включено у довідку. Стверджує, що жодному працівникові поліції (на день виникнення права на перерахунок пенсії), який займає посаду інспектора поліції головних управлінь Національної поліції не встановлено надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції. Відповідно і у відповідача були відсутні правові підстави встановлення позивачу надбавки за специфічні умови проходження служби. Відповідач також зауважує, що постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 чітко визначено, які саме додаткові види грошового забезпечення зазначаються у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, однак доплати за службу в нічний час цією постановою не передбачено. Постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 визначено перелік надбавок, доплат для поліцейських, серед яких відсутній такий вид надбавки як надбавка за виконання особливо важливих завдань, яка була передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 для осіб рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ (міліції). Відповідно надбавка за виконання особливо важливих завдань не може включатися до грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ України (міліції) для перерахунку їх пенсій відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988. Звертає увагу, що Міністерство внутрішніх справ України листом від 20.04.2017 роз`яснило, що надбавки, доплати, підвищення та премії для перерахунку пенсії слід враховувати відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 в середніх розмірах, що фактично виплачені за грудень 2015 року за відповідною посадою (посадами) в Національній поліції, при цьому надавши інформацію у вигляді таблиці про визначення середніх розмірів надбавок та премій, що фактично сплачені за грудень 2015 року, відповідно до якої за посадою інспектора поліції апарату управлінь, відділів (відділень) поліції середній розмір премії становить 2,41 відсотка, яка і вказана у довідці для перерахунку пенсії позивача. Просить у задоволенні позову відмовити (а.с.184, т.2).
Державна установа ''Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Івано-Франківській області'' (надалі також відповідач 2) скористалася правом подання відзиву на позов, в якому стосовно задоволення позовних вимог заперечує. Зазначає, що відсоток підвищення посадового окладу встановлюється кожній особі індивідуально залежно від ступеня ризику та складності виконання завдань із забезпечення громадського порядку та безпеки громадян, покладених на підрозділ поліції особливого призначення га підставі мотивованого подання керівника. Виплата доплати за службу в нічний час носить не постійний, а компенсаційний характер. Виплачується в поточному місяці за минулий місяць згідно із табелем обліку робочого часу залежно від кількості годин, відпрацьованих у нічний час (з 22.00 до 06.00). Установлення надбавки поліцейським за службу в умовах режимних обмежень здійснюється на підставі затверджених керівниками органів поліції номенклатур посад поліцейських, що підлягають оформленню на допуск до державної таємниці. Зауважує, що за час перебування позивача на посаді «інспектор з розшуку Калуського відділення ДАІ УМВС України в Івано-Франківській області» посадовий оклад не підвищувався, надбавка за службу в умовах режимних обмежень та доплата за службу в нічний час не виплачувалися, що підтверджується грошовим атестатом №45 від 06.11.2015. Водночас зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 та наказом МВС України від 06.04.2016 №260 не передбачено виплату надбавки за особливо важливі завдання. Вважає, що позивачем необґрунтовано заявлений відсотковий розмір премії 50%, оскільки розмір премії відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року (а.с.241, т.2).
Позивач скористався правом подання відповідей на відзиви, в яких не погоджується із доводами відповідачів з підстав, аналогічних позовній заяві. Також зазначає, що спірні надбавки не можуть бути виключені із довідки для перерахунку пенсії, оскільки ОСОБА_1 не лише набув право на них, а й отримував їх. Вважає покликання відповідача 1 на те, що суттєве зниження розміру премії сталося внаслідок того, що до розрахунку бралися середні показники за грудень 2015 року, які були виплачені за відповідною посадою відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 безпідставним та хибним. Премія, як форма заохочення успіхів конкретного працівника у службі не може ставитись в залежність від результатів роботи інших працівників, які займають відповідну посаду, з якої ОСОБА_1 був звільнений, чи визначатись виходячи з усередненого показника, а повинна відповідати розміру у середніх розмірах, що мали бути виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою. Приблизно на теперішній час премія поліцейського становить у процентному відношенні від 0 до 300 відсотків (а.с.190 т.2, а.с.7 т.3).
Третя особа правом подання пояснення не скористалася.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав з підстав, наведених у позовній заяві, відповідях на відзиви. Додатково пояснив, що позивач має право на розрахунок пенсії як із врахуванням видів грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував на час звільнення з посади, так і із врахуванням видів грошового забезпечення, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 та наказом МВС України від 06.04.2016 №260. Підтвердив відповідність посади інспектора з розшуку Калуського відділення ДАІ УМВС України в Івано-Франківській області посаді поліцейського інспектора поліції відділу поліції. Просить позов задовольнити.
Представник відповідача 1 в судове засідання не з`явився, хоча відповідач 1 належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи.
Представник відповідача 2 в судовому засіданні стосовно задоволення позову заперечила з підстав, наведених у відзиві на позов. Просить в задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи стосовно задоволення позову заперечив.
Суд, розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши в сукупності письмові докази, встановив наступне.
ОСОБА_1 працював в органах внутрішніх справ України та був звільнений з посади інспектора з розшуку Калуського відділення ДАІ УМВС України в Івано-Франківській області у запас з 15 вересня 2011 року в званні майор міліції.
Згідно грошового атестата ОСОБА_1 від 06.11.2015 №45, виданого УДАІ УМВС України в Івано-Франківській області, позивач отримував: посадовий оклад у розмірі, оклад за спеціальним званням, надбавку за вислугу років (35%, вислуга років станом на 15.09.2011 згідно наказу від 28.10.2015 №570 о/с визначена 20 років 08 місяців 12 днів), 50% надбавку за виконання особливо важливих завдань, 50% щомісячної премії (а.с.118, т.1).
Позивач отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Згідно із протоколом за пенсійною справою ОСОБА_1 №0903005063 (МВС) від 06.02.2017 його пенсія обраховувалася у розмірі 50% грошового забезпечення (вислуга років 20,8 (календарна 20,8). Грошове забезпечення позивача для обчислення пенсії складалося з таких видів грошового забезпечення: посадовий оклад 700,00 грн., оклад за військове звання 125,00 грн., процентна надбавка за вислугу років 35% - 288,75 грн., середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення 1431,42 грн. , у тому числі надбавка за особливо важливі завдання 50%, премія 50%. Всього 2545,17 грн. Основний розмір грошового забезпечення становив 1272,59 грн., надбавка за проживання в гірській місцевості 254,52 грн. Всього призначено до виплати 1527,11 грн. (а.с.13, т.1).
07 листопада 2015 року набрав чинності Закон України «Про Національну поліцію» (надалі також - Закон №580-VIII), крім окремих положень, визначених у пункті 1 розділу XI Прикінцеві та перехідні положення цього Закону.
11.11.2015 Кабінет Міністрів України прийняв постанову №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади та оклади за спеціальні звання колишніх працівників міліції. Ця постанова набрала чинності 02 грудня 2015 року.
29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей». Цим Закономстаттю 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осібдоповнено новою частиною третьою, згідно з якою перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських. Також, вказаним Законом доповнено пункт 12 розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про Національну поліцію абзацом другим,відповідно до якого за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Листом від 29.03.2017 №599/13 Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області повідомлено Ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області про необхідність підготувати і надати пенсійному органу довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за формою, встановленою додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України №45 від 13.02.2008 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», для подальшого проведення перерахунку пенсії (а.с.14, т.1).
19.04.2017 позивач звернувся до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області із запитом про надання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ та членів їх сімей» №900 від 23.12.2015, статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції». Закону України «Про Національну поліцію України» та іншого чинного законодавства України (а.с.11, т.1).
Ліквідаційна комісія Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області листом від 03.05.2017 3Г-35/108/29-17 повідомила позивача про те, що згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» грошове забезпечення ОСОБА_1 становить: посадовий оклад інспектора поліції 2400,00 грн., оклад за спеціальним званням майор поліції 2000,00 грн., надбавка за стаж служби в поліції від 19 до 22 років 40% - 1760,00 грн. (а.с.12, т.1).
Ліквідаційна комісія Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області листом від 16.05.2017 за №54/108/05-8-2017 надіслала ГУ ПФУ в Івано-Франківській області довідки про розмір грошового забезпечення, за формою встановленою додатком 2, у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 12.02.2008 №45, для подальшого перерахунку пенсій визначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», серед інших і ОСОБА_1 (а.с.111, 112 т.1).
У довідці Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області №50/108/05/8-17 від 16.05.2017 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідно до частини 3 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови КМУ №988 від 11.11.2015, наказу МВС від 06.04.2016 №260, за нормами чинними на 01.01.2016, за посадою інспектора з розшуку Калуського відділення ДАІ УМВС України в Івано-Франківській області, прирівняною до посади інспектора поліції відділу поліції, зазначено такі види грошового забезпечення: посадовий оклад 2400,00 грн., оклад за військовим (спеціальним) званням майор міліції 2000,00 грн., надбавки за стаж служби (40%) 1760,00 грн., премія (2,41%) 148,46 грн. Всього 6308,46 грн. (а.с.112, т.1).
Згідно розпорядження про перерахунок пенсії ОСОБА_1 , датованого 26.05.2017, пенсія позивача була перерахована з 01.06.2017 з врахуванням таких видів грошового забезпечення: посадовий оклад 2400,00 грн., оклад за військове звання 2000,00 грн., процентна надбавка за вислугу років (40%) 1760,00 грн., премія 2,41% - 148,46 грн. Всього 6308,46 грн. Основний розмір пенсії 50% грошового забезпечення у розмірі 3154,23 грн. Надбавка за проживання в гірській місцевості становить 630,85 грн. Підсумок пенсії з надбавками 3785,08 грн. (а.с.44, т.2).
Пенсійним органом здійснено розрахунок на доплату (виплату, утримання) пенсії, за пенсійною справою №0903005063/1 пенсіонера ОСОБА_1 за період з січня 2016 року по травень 2017 року на загальну суму 38338,20 грн., що підтверджується копією розрахунку, датованою 26.05.2017 (а.с.45, т.2).
Не погоджуючись із визначеними Ліквідаційною комісією Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області складовими грошового забезпечення, з якого здійснюється розрахунок пенсії, позивач звернувся із цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною 4 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (надалі також Закон №2262-XII, в редакції, станом на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Частиною другою статті 51 Закону № 2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Постановою Кабінету Міністрів України №45 від 13.02.2008 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України „Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (надалі також Порядок №45, в редакції, станом на час виникнення спірних прав).
За змістом пунктів 1, 2, 3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України „Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб перерахунок раніше призначених пенсій проводиться у разі прийняття рішення КМУ про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які маю прав на пенсію. На підставі такого рішення МВС повинно повідомити у п`ятиденний строк ПФУ про підстави для перерахунку пенсій відповідним категоріям осіб, а ПФУ, в свою чергу повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від МВС своїм головним управлінням в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсія яких підлягає перерахунку. На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особа була звільнена із служби, якщо інше не передбачено цим порядком.
Встановлено, що листом від 03.02.2017 №1461/05/22-2017 Міністерство внутрішніх справ України повідомлено Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсій у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції».
19 березня 2017 заступник начальника Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області повідомив ліквідаційну комісію УМВС України в Івано-Франківській області про перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) та вказав на необхідність надати Головному управлінню Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області відповідні довідки у строки, передбачені Порядком №45.
Тільки 16 травня 2017 Ліквідаційною комісією УМВС України в Івано-Франківській області направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку його пенсії.
За таких обставин, відповідачем 1 частково виконано вимоги Порядку №45 та, при цьому, порушено місячний строк, передбачений Порядком №45, для підготовки та подання довідки до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області.
Відтак суд дійшов висновку про наявність протиправної бездіяльності в діях Ліквідаційної комісії УМВС України в Івано-Франківській області щодо своєчасного направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідки про розмір грошового забезпечення позивача для здійснення подальшого перерахунку його пенсії.
Стосовно позовної вимоги позивача щодо зобов`язання відповідача виготовити і направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідку про розмір грошового забезпечення із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в заявленому позивачем обсягу та розмірах, суд виходить з наступного.
У зв`язку із змінами в грошовому забезпеченні поліцейських, передбаченими постановою Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», та враховуючи зазначені вище положення частини 2 статті 51 Закону № 2262-XII, у колишніх працівників міліції виникло право на перерахунок пенсії з 01 січня 2016 року.
Як зазначено судом вище, згідно частини 3 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», яка набрала чинності 29.12.2015, перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
Відповідно до абзаців першого - шостого пункту 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою №45 від 13.02.2008, для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:
- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;
- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;
- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;
- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах «С», у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром «Байконур», якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення зі служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 р. для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.
Абзацом сьомим пункту 5 Порядку №45 установлено, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Отже, перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських. При цьому, додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому пункту 5 Порядку № 45, для перерахунку пенсії не враховуються.
Таким чином, доводи позивача про те, що при перерахунку пенсії повинні враховуватись додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) як ті, що виплачувались йому на посаді перед звільненням, так і ті, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 та наказом МВС України від 06.04.2016 №260, є безпідставними та суперечать наведеним вище нормам.
Грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами).
Відповідною вважається посада, яка за класифікаційними характеристиками, зокрема назвою, розміром посадового окладу, функціональністю та організаційним рівнем підрозділу у структурі органу (організації, установи, військової частини тощо) прирівнюється до посади, з якої особа була звільнена (п.6 Порядку № 45).
В позовній заяві позивач зазначає, що оскільки він був звільнений з посади інспектора з розшуку транспорту, то відповідною є посада при якій виконання завдань здійснюється оперативно-розшукова діяльність та вживаються заходи для забезпечення публічної безпеки. Це може бути підрозділ спеціальної поліції.
Як встановлено судом, позивача з 15.09.2011 звільнено зі служби в запас з посади інспектора з розшуку Калуського відділення ДАІ УМВС України в Івано-Франківській області.
Відповідно до Положення про Державну автомобільну інспекцію Міністерства внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року N341, основними завданнями Державтоінспекції є: реалізація в межах своєї компетенції державної політики щодо забезпечення безпеки дорожнього руху; організація контролю за додержанням законів, інших нормативних актів з питань безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища від шкідливого впливу автомототранспортних засобів (далі - транспортних засобів); удосконалення регулювання дорожнього руху з метою забезпечення його безпеки та підвищення ефективності використання транспортних засобів; виявлення та припинення фактів порушення безпеки дорожнього руху, а також виявлення причин і умов, що сприяють їх вчиненню.
Згідно із пунктом 2.3.17 наказу Міністерства внутрішніх справ України №456 від 24.09.2010 «Про затвердження Положення про основи організації розкриття злочинів органами внутрішніх справ України» (втратив чинність 30.11.2012) працівники ДАІ вживають заходів щодо розкриття злочинів, виявлення та затримання осіб, які вчинили незаконні заволодіння транспортними засобами, розбої та грабежі стосовно водіїв або пасажирів, крадіжки вантажу, дорожньо-транспортні пригоди, інші злочини під час дорожнього руху, а також переслідують транспортні засоби, якими заволоділи злочинці, або ті, що використовувалися ними при вчиненні злочинів. Перевіряють за наявними обліками ОВС осіб, стосовно яких вони складають протоколи про адміністративні правопорушення щодо порушення ними Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 N 1306 (із змінами), з метою встановлення та затримання серед них підозрюваних, обвинувачених, підсудних, осіб, які ухиляються від відбування кримінального покарання, безвісно зниклих. Виконання цих завдань працівники Державтоінспекції здійснюють під час контролю за рухом транспортних засобів, їх реєстрації та технічного огляду, обстеження автопідприємств, перевірки відповідності документам номерів вузлів та агрегатів транспорту.
Згідно із статтями 1, 2 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність» від 18.02.1992 №2135-XII (надалі також Закон №2135-XII, в редакції, станом на час проходження позивачем служби в органах внутрішніх справ) оперативно-розшукова діяльність - це система гласних і негласних пошукових, розвідувальних та контррозвідувальних заходів, що здійснюються із застосуванням оперативних та оперативно-технічних засобів.
Завданням оперативно-розшукової діяльності є пошук і фіксація фактичних даних про протиправні діяння окремих осіб та груп, відповідальність за які передбачена Кримінальним кодексом України (2341-14), розвідувально-підривну діяльність спеціальних служб іноземних держав та організацій з метою припинення правопорушень та в інтересах кримінального судочинства, а також отримання інформації в інтересах безпеки громадян, суспільства і держави.
Приписами статті 5 Закону №2135-XII визначено, що оперативно-розшукова діяльність здійснюється оперативними підрозділами зокрема: Міністерства внутрішніх справ України - кримінальною, транспортною та спеціальною міліцією, спеціальними підрозділами по боротьбі з організованою злочинністю, підрозділами внутрішньої безпеки, судовою міліцією.
Приписами частин 1-2 статті 7 Закону України «Про міліцію» від 20.12.1990 №565-XII, в редакції станом на час проходження позивачем служби, втратив чинність 07.11.2015) визначено, що міліція є єдиною системою органів, яка входить до структури Міністерства внутрішніх справ України, виконує адміністративну, профілактичну, оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну, виконавчу та охоронну (на договірних засадах) функції. Вона складається з підрозділів: кримінальної міліції; міліції громадської безпеки; транспортної міліції; державної автомобільної інспекції; міліції охорони; судової міліції; спеціальної міліції; внутрішньої безпеки.
Для забезпечення громадського порядку на об`єктах і територіях, які мають особливе народногосподарське значення або постраждали від стихійного лиха, екологічного забруднення, катастрофи, Міністерством внутрішніх справ України з дозволу Кабінету Міністрів України можуть створюватись спеціальні підрозділи міліції.
Відповідно до пункту 2 наказу Міністерства внутрішніх справ України від 25.11.2010 №584/ДСК «Про затвердження Положення про підрозділи швидкого реагування спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю органів внутрішніх справ України» (втрата чинності 04.06.2019), підрозділами швидкого реагування є: у Головному управлінні по боротьбі з організованою злочинністю (далі - ГУБОЗ) - управління швидкого реагування "Сокіл"; в управліннях по боротьбі з організованою злочинністю в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - УБОЗ) - відділи швидкого реагування "Сокіл".
Наказом Міністерства внутрішніх справ України затверджено Положення про спеціальний підрозділ міліції громадської безпеки «Беркут» від 24.10.2013 №1011, втрата чинності 04.04.2014.
З аналізу наведених норм слідує, що у період проходження позивачем служби в органах внутрішніх справ оперативна розшукова діяльність передбачала здійснення гласних і негласних пошукових, розвідувальних та контррозвідувальних заходів, що здійснювалися із застосуванням оперативних та оперативно-технічних засобів та здійснювалися, зокрема такими оперативними підрозділами Міністерства внутрішніх справ України як кримінальною, транспортною та спеціальною міліцією, спеціальними підрозділами по боротьбі з організованою злочинністю, підрозділами внутрішньої безпеки, судовою міліцією.
Суд зауважує, що позивач обіймав посаду інспектора з розшуку Калуського відділення ДАІ УМВС України в Івано-Франківській області.
Розшук транспортних засобів не є оперативно-розшуковою діяльністю в розумінні Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність» та не відповідає змісту поняття «завдання оперативно-розшукової діяльності», вказаному у статті 1 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність».
Також, згідно пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання: 1) установлювати, зокрема: надбавку військовослужбовцям підрозділів Служби безпеки, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Служби зовнішньої розвідки та інших розвідувальних органів, особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ, які провадятьоперативно-розшукову, розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність та інформаційно-аналітичне забезпечення органів державної влади іоперативно-службову діяльність в розмірі до 50 відсотків посадового окладу.
Згідно грошового атестата ОСОБА_1 від 06.11.2015 №45, виданого УДАІ УМВС України в Івано-Франківській області, позивач не отримував надбавку за оперативно-розшукову діяльність.
Отже, твердження позивача про те, що оскільки він пішов на пенсію з посади інспектора з розшуку транспорту, то відповідною є посада при якій виконання завдань здійснюється оперативно-розшукова діяльність та вживаються заходи для забезпечення публічної безпеки і це може бути підрозділ спеціальної поліції, є помилковим.
Посада, яку займав позивач прирівняна до посади інспектора поліції відділу поліції, з чим представник позивача у судовому засідання погодився.
Як встановлено судом, враховуючи дані грошового атестату ОСОБА_1 пенсія позивачу призначена із врахуванням таких складових грошового забезпечення: посадовий оклад; оклад за спеціальним званням; надбавка за вислугу років (35%); надбавка за виконання особливо важливих завдань (50%); щомісячна премія (50%).
Ліквідаційною комісією Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області для перерахунку з 01.01.2016 пенсії позивачу визначено такі складові грошового забезпечення: посадовий оклад - 2400,00 грн.; оклад за військовим (спеціальним) званням майор міліції 2000,00 грн.; надбавка за стаж служби (40%) 1760,00 грн.; премія (2,41%) 148,46 грн.
Позивач вважає, що відповідач у довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку його пенсії з 01.01.2016 повинен включити наступні складові грошового забезпечення: посадовий оклад 2400,00 грн.; оклад за військове (спеціальне) звання 2000,00 грн.; підвищення посадового окладу (100 %) 2400,00 грн.; надбавка за вислугу років (40%) 2720,00 грн.; надбавка за особливо важливі завдання (50 відсотків) 3560,00 грн.; надбавка за умови режимних обмежень (15 %) 720,00 грн.; надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (100 %) 9520,00 грн.; доплата за службу в нічний час (35 %) 1680,00 грн.; премія (50%) 3560,00 грн.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції (надалі також - Постанова №988, в редакції, станом на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Пунктом 3 цієїПостановизатверджено, зокрема, схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3-10.
Пунктом 5 Постанови №988 визначено вичерпний перелік надбавок та доплат для поліцейських: 1) надбавку за стаж служби в поліції в розмірах згідно з додатком 11;2) надбавку за виконання функцій державного експерта з питань таємниць та надбавку за службу в умовах режимних обмежень - у розмірах та порядку, визначених законодавством; 3) доплату за службу в нічний час - у розмірі 35 відсотків посадового окладу з розрахунку за кожну годину служби в нічний час; 4) надбавку за безперервний стаж на шифрувальній роботі - у розмірі до 20 відсотків посадового окладу (надбавка виплачується особам, які безпосередньо зайняті на шифрувальній роботі); 5) доплату за науковий ступінь кандидата або доктора наук з відповідної спеціальності, якщо діяльність за профілем відповідає науковому ступеню, - у розмірі відповідно 5 і 10 відсотків посадового окладу; 6) доплату за вчене звання у разі, коли особа займає посаду, що пов`язана з педагогічною або науковою діяльністю, і має вчене звання доцента (старшого наукового співробітника), - у розмірі 5, професора - 10 відсотків посадового окладу; 7) надбавку за почесне звання заслужений - у розмірі 10 відсотків посадового окладу; 8) підвищення на 25 відсотків посадових окладів курсантам за відмінне навчання або отримання відповідної кількості балів за шкалою ECTS за результатами екзаменаційної сесії.
Пунктами 4 Постанови №988 надано право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення:
1) установлювати: посадові оклади поліцейським та курсантам вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання в розмірах, визначених затвердженими цією постановою схемами, згідно здодатками 2 - 10; надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби. Установлення зазначеної надбавки Голові Національної поліції та заступникам Голови здійснюється з дозволу Прем`єр-міністра України або Першого віце-прем`єр-міністра України, Віце-прем`єр-міністра України за погодженням з Міністром внутрішніх справ; підвищення за службу в поліції особливого призначення (особам, які безпосередньо виконують функції із забезпечення громадського порядку та безпеки громадян) у розмірі до 100 відсотків посадового окладу;
2) здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.
3) надавати поліцейським матеріальну допомогу для оздоровлення в розмірі посадового окладу.
У відповідності достатті 94 Закону України «Про Національну поліцію», постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 року №260затверджено Порядок та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (надалі також - Порядок №260, в редакції, станом на час виникнення спірних правовідносин).
Пунктом 2 Наказу № 260 визначено, що цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування (27 травня 2016 року) та застосовується з дня набрання чинності Законом № 580-VIII, тобто з 07 листопада 2015 року.
Відповідно до пункту 2 розділу 2 Порядку №260 поліцейським, які проходять службу в поліції особливого призначення та безпосередньо виконують функції із забезпечення громадського порядку та безпеки громадян, посадові оклади підвищуються до 100 відсотків посадового окладу.
Відсоток підвищення посадового окладу встановлюється кожній особі індивідуально залежно від ступеня ризику та складності виконання завдань із забезпечення громадського порядку та безпеки громадян, покладених на підрозділ поліції особливого призначення, на підставі мотивованого подання керівника.
Отже, підвищення посадового окладу встановлюється поліцейським, які проходять службу в поліції особливого призначення і при цьому безпосередньо виконують функції із забезпечення громадського порядку та безпеки громадян.
За змістом статті 7 Закону України «Про міліцію», міліція складалась з таких підрозділів: кримінальної міліції; міліції громадської безпеки; транспортної міліції; державної автомобільної інспекції; міліції охорони; судової міліції; спеціальної міліції; внутрішньої безпеки.
Таким чином, Калуське відділення ДАІ УМВС України в Івано-Франківській області не було підрозділом спеціальної міліції чи міліції особливого призначення, а тому Ліквідаційна комісія управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області правомірно не включила підвищення посадового окладу до складових грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988, наказом МВС України від 06.04.2016 №260, Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України „Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, затвердженого постановою №45 від 13.02.2008, не передбачено виплату поліцейським такого додаткового виду грошового забезпечення як надбавка за особливо важливі завдання.
Отже, надбавка за виконання особливо важливих завдань, яку отримував позивач на момент звільнення з органів внутрішніх справ, на час виникнення у нього права на перерахунок пенсії не встановлена законодавством для поліцейських та не виплачувалась.
Виплата такої надбавки визначалась постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» пунктом 5 якої керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, було надано право установлювати надбавку за виконання особливо важливих завдань під час проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу - у розмірі до 50 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, а тим, що безпосередньо розробляли, проводили експертизу проектів нормативно-правових актів, які передбачено положеннями про відповідні структурні підрозділи, військовослужбовцям органів (підрозділів) Державної прикордонної служби, Морської охорони, що безпосередньо забезпечували охорону ділянок кордону, здійснювали прикордонний контроль і пропуск через кордон, військовослужбовцям Служби безпеки, які безпосередньо здійснювали заходи, пов`язані з виконанням завдань державної безпеки, військовослужбовцям розвідувальних органів, які безпосередньо виконували функції з добування інформації, забезпечення та брали участь у спеціальних заходах, спрямованих на підтримку національних інтересів, військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу за виконання спеціальних завдань, пов`язаних з антитерористичною діяльністю, особам начальницького складу слідчих підрозділів органів внутрішніх справ, військовослужбовцям Служби безпеки за службу на посадах слідчих, особам рядового і начальницького складу підрозділів міліції громадської безпеки за службу на посадах старших дільничних, дільничних і помічників дільничних інспекторів міліції та підрозділів з керівництва дільничними інспекторами міліції, особам рядового і начальницького складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, які безпосередньо забезпечували функціонування та безпеку державної системи урядового зв`язку, Національної системи конфіденційного зв`язку, державний контроль за станом криптографічного та технічного захисту інформації - у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.
Порядок та умови виплати такої надбавки визначався залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних завдань. У разі несвоєчасного або низькоякісного виконання завдань надбавка скасовувалась або розмір її зменшувався.
Разом з цим, пунктом 4 Постанови № 988 надано право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення: 1) установлювати, зокрема, надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби.
Відповідно до пункту 4 розділу 2 Наказу №260 розмір такої надбавки встановлюється кожному поліцейському індивідуально залежно від специфіки умов проходження служби (успішне виконання повноважень, якість, складність, обсяг та важливість виконуваних завдань, залучення до розробки проектів нормативно-правових актів тощо) на підставі мотивованого подання керівника структурного підрозділу відповідного органу поліції та оголошується наказом по особовому складу.
Виплата надбавки проводиться на підставі наказу про її встановлення з дня, зазначеного в наказі, у разі відсутності дати - з дня підписання наказу.
Поліцейським, які отримують підвищені посадові оклади, надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції виплачується з урахуванням підвищених посадових окладів.
У разі несвоєчасного або неналежного виконання завдань, зниження результатів службової діяльності розмір установленої раніше надбавки за мотивованим поданням керівництва органу поліції може бути зменшено або надбавку взагалі скасовано, про що оголошується наказом.
Отже, надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції, виплата якої передбачена Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 та наказом МВС України від 06.04.2016 №260, є за своїм змістом рівнозначною надбавці за виконання особливо важливих завдань, яку отримував позивач на момент звільнення з органів внутрішніх справ.
Листом МВС від 20 квітня 2017 року № 5551/05/22-2017 «Про окремі питання підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсій» головам ліквідаційних комісій ГУМВС, УМВС України в АРК, областях, містах Києві та Севастополі доведено до відома інформацію про середні розміри надбавок та премії, що фактично сплачені за грудень 2015 року, в якій зазначено тільки дані про розмір премії поліцейського.
Із змісту інформації про розмір грошового забезпечення майора поліції за посадою «інспектор поліції відділу поліції», прирівняною до посади, яку обіймав ОСОБА_1 на день звільнення, із стажем служби 20 років по ГУНП в Івано-Франківській області (а.с.26 т.3) слідує, що ні в грудні 2015 року, ні в січні 2016 року надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції не виплачувалась.
Враховуючи, що встановлення вказаної надбавки є правом, а не обов`язком відповідного керівника, згідно пункту 5 Порядок №45 вказана надбавка враховується до грошового забезпечення для перерахунку пенсії у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, в якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію, і судом не встановлено виплати за відповідною посадою, надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції, суд висновує, що відповідачем 1 у спірному випадку правомірно не включено таку надбавку до складових грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача.
Не підлягають включенню до грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача й такі види грошового забезпечення як надбавка за умови режимних обмежень та доплата за службу в нічний час, оскільки за змістом грошового атестату ОСОБА_1 вказані надбавка і доплата йому не були встановлені, хоча передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294.
Відповідно до положень пункту 4 Постанови №988 надано право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.
Згідно із пунктом 12 розділу 2 Порядку №260 керівники органів поліції мають право преміювати поліцейських відповідно до особливостей проходження служби та особистого внеску поліцейського в загальні результати служби з урахуванням специфіки і особливостей виконання покладених на нього завдань та у межах асигнувань, затверджених на грошове забезпечення для утримання Національної поліції. Розміри премії встановлюються за рішенням керівників органів поліції відповідно до затверджених ними положень про преміювання та наявного фонду грошового забезпечення. Виплата премій поліцейським здійснюється за наказами керівників органів поліції.
Виплата премії проводиться щомісяця в останній день місяця за поточний місяць разом з виплатою грошового забезпечення.
За змістом пункту 5 Порядку №45 щомісячна премія враховується до грошового забезпечення для перерахунку пенсії у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, в якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Отже, розмір премії для перерахунку пенсій враховується у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою.
Таким чином доводи позивача про те, що розмір премії у грошовому забезпеченні для перерахунку йому пенсії повинен визначатись в розмірі, який йому премія виплачувалась на час звільнення зі служби, є помилковими.
Справа, що розглядається, є типовою по відношення до зразкової справи №802/2196/17-а. Згідно з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постанові від 12 грудня 2018 року в зразковій справі №802/2196/17-а, у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії належить вказати розмір премії, визначений в середньому розмірі, що фактично виплачений за відповідною посадою поліцейського за січень 2016 року.
При цьому, суд звертає увагу, що предметом спору в зразковій справі №802/2196/17-а є правильність визначення складових грошового забезпечення для перерахунку пенсії колишньому працівникові органу внутрішніх справ, який отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ, в довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії №15205 отриманої 27 вересня 2017 року.
Відповідно до частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосування норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Оскільки у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії належить вказати розмір премії, визначений в середньому розмірі, що фактично виплачений за відповідною посадою поліцейського за січень 2016 року, відповідачем 1 у спірних правовідносинах протиправно визначено в складі грошового забезпечення для перерахунку позивачу пенсії розмір премії в середньому розмірі, що фактично виплачений за відповідною посадою поліцейського за грудень 2015 року.
Згідно Інформації про середні розміри премій, виплачених поліцейським за січень 2016 року відповідно до постанови КМУ від 11.11.2015 №988, середній розмір премії, виплачений поліцейським за січень 2016 року за посадою інспектор поліції відділу поліції становить 2,53%.
Вимоги позивача про включення у довідку основного розміру пенсії 55% грошового забезпечення за вислугу років; підвищення за постановою КМУ від 23.04.2012 року №355 35 відсотків до основного розміру пенсії, визначеної з врахуванням розміру 55% грошового забезпечення; надбавки за проживання в гірській місцевості 25 відсотків 600,00 грн.; доплати до розміру пенсії зафіксованої індексації 30,00 грн. є безпідставними, оскільки в обговорюваній довідці зазначаються тільки дані про грошове забезпечення на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням. Крім того, такі виплати і підвищення вираховуються за наявності підстав органами Пенсійного фонду України.
Стосовно доводів відповідача 2 щодо відсутності повноважень для Державною установою ''Територіальне медичне об`єднання МВС України по Івано-Франківській області'' довідки про розмір грошового забезпечення станом на січень 2016 року, суд зазначає наступне.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України №129 від 25.02.2019 визначено, що в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсії є Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України. При цьому, наказом Міністерства внутрішніх справ від 23.12.2019 за №1088 "Про внесення змін до Структури апарату Міністерства внутрішніх справ України" Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України реорганізовано у Департамент персоналу МВС України.
У подальшому, пунктом 1 наказу Міністерства внутрішніх справ України №291 від 16.04.2021 ''Про внесення змін до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 25.02.2019 за №129'', викладено в новій редакції підпункт 1 і 2 пункту 1 наказу, зокрема:
''1. Визначити в Міністерстві внутрішніх справ України:
1) Департамент персоналу уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій з покладанням таких функцій на управління координації пенсійних питань та соціальної роботи цього Департаменту;
2) територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києву уповноваженими установами за видачу довідок про розмір грошового забезпечення з покладанням таких функцій на відповідні сектори (відділ) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ''.
Тобто відповідно до цього наказу органами, уповноваженими Міністерством внутрішніх справ видавати довідки про розмір грошового забезпечення є сектори (відділи) із соціально-гуманітарних питань територіальних медичних об`єднань Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києву.
При цьому, у зазначеному наказі відсутні будь-які застереження, що сектори із соціально-гуманітарних питань уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення лише станом на листопад 2019 року, натомість визначено територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києву уповноваженими установами за видачу довідок про розмір грошового забезпечення з покладанням таких функцій на відповідні сектори (відділ) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ.
Таким чином, доводи відповідача 2 щодо відсутності повноважень для видачі сектором із соціально-гуманітарних питань Державної установи ''Територіальне медичне об`єднання МВС України по Івано-Франківській області'' довідки про розмір грошового забезпечення станом на січень 2016 року є помилковими.
Підсумовуючи наведе вище суд доходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Згідно із частиною 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Позивачем сплачено судовий збір у загальному розмірі 1280,00 грн., відтак підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області сплачений судовий збір в сумі 128,00 грн. (10% задоволених позовних вимог). Доказів понесення інших судових витрат суду не надано.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області щодо несвоєчасного складання та подання до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 за нормами чинними з 01.01.2016 для перерахунку пенсії.
Зобов`язати Державну установу ''Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Івано-Франківській області'' скласти, надати ОСОБА_1 та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , що враховується для перерахунку пенсії для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), за січень 2016 року, із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення: посадовий оклад 2400,00 грн., оклад за спеціальним званням 2000,00 грн., надбавка за стаж служби (40 відсотків) 1760,00 грн., премія 155,85 грн.
В задоволенні решти позову відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 128,00 грн. (сто двадцять вісім гривень 00 копійок).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи:
позивач ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ),
відповідач 1 Ліквідаційна комісія Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 08592193, вулиця А.Сахарова, будинок 15, місто Івано-Франківськ, 76018),
відповідач 2 - Державна установа ''Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Івано-Франківській області'' (код ЄДРПОУ 08734204, вул. А.Сахарова, 11, м. Івано-Франківськ, 76018),
третя особа - Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 20551088) вул. Січових Стрільців, 15, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 76018.
Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.
Рішення складене в повному обсязі 03.04.2023