ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Провадження № 22-ц/803/1404/23 Справа № 185/9802/21 Суддя у 1-й інстанції - Перекопський М.М. Суддя у 2-й інстанції - Канурна О. Д.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 лютого 2023 року м. Дніпро
Дніпровський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючої судді Канурної О.Д.,
суддів: Космачевської Т.В., Халаджи О.В.,
за участю секретаря судового засідання: Керімової Бандюкової Л.К.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі апеляційну скаргу заступника керівника Дніпропетровської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області на рішення Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 11 жовтня 2022 року у справі за позовом Павлоградської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, Товариства з обмеженою відповідальністю «Сегеста», ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування наказу, визнання недійсним договору купівлі-продажу та витребування земельної ділянки (суддя першої інстанції Перекопський М.М.) , -
В С Т А Н О В И В:
У листопаді 2021 року до Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області з позовною заявою звернувся керівник Павлоградської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, Товариства з обмеженою відповідальністю «Сегеста», ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування наказу, визнання недійсним договору купівлі-продажу та витребування земельної ділянки, площею 2 га.
В обгрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 04.10.2016 року № 4 6369/15-16-СГ ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2 га, розташованої за межами населенного пункту на території Вербківської сільської об`єднаної територіальної громади Павлоградського району Дніпропетровської області, для ведення особистого селянського господарства.
Розроблену документацію із землеустрою 11.12.2017 року ОСОБА_2 подано для затвердження до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
Листом від 11.01.2018 року ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомлено ОСОБА_2 пр. відмову у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Не погодившись з вказаною відмовою, ОСОБА_2 оскаржила її у судовому порядку.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.07.2019 року у справі № 160/3982/19 позовну заяву ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до до ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області задоволено повністю.
Визнано протиправною бездіяльність ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо не затвердження проектів землеустрою ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області. Зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області затвердити проекти землеустрою ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 щодо відведення земельних ділянок, які розташовані на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 25.02.2020 року № 4 2552/15-20-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки плщею 2 га з кадастровим номером 1223582800:01:003:0793.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 13.03.2020 № 4 3259/15-20-СГ внесено зміни до п. 2 наказу ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 25.02.2020 року № 4 2552/15-20-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», викладено у новій редакції, а саме: «Надано ( ОСОБА_6 ) у власність земельну ділянку загальною площею 2,0000 га, в тому числі пасовища площею 2,0000 га (кадастровий номер 1223582800:01:003:0793) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області».
Державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку проведено 25.03.2020 року.
На підставі договору купівлі-продажу від 30.04.2020 року право власності на земельну ділянку ( кадастровий номер 1223582800:01:003:0793), площею 2 га, що розташована на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області, зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю «Сегеста)» (код ЄДРПОУ 43393235).
Спірна земельна ділянка розташована на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області та входить до масиву земель, які перебували у постійному користуванні ТОВ «Сільськогосподарське товариство з забезпечення інвалідів «Спокій Мадава».
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 21.12.2018 року № 4-5230/15-18-СГ Вербківській сільській об`єднаній територіальній громаді Павлоградського району було передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 7805,5902 га, в тому числі й земельну ділянку площею 85,2359 га, з кадастровим номером 1223582800:01:003:0740, яка перебувала у постійному користуванні ТОВ «Сільськогосподарське товариство з забезпечення інвалідів «Спокій Мадава» ( № 108 в акті приймання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення до вказаного наказу).
Актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність від 21.12.2018 року підписами та гербовими печатками першого заступника начальника Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Вербківського сільського голови підтверджено факт приймання передачі відповідних земельних ділянок.
Посилаючись на абзац 1 пункту 24 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України, позивач зазначає, що з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, окрім окремих виключень.
При цьому, відповідно до абзацу 12 пункту 24 у розділі X «Перехідні положення Земельного кодексу України» з дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними, а абзацом 9 пункту 24 у розділі X «Перехідні положення» Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки, що вважаються коммунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації комунальної власності на такі земельні ділянки.
Отже, станом на час прийняття оспорюваних наказів Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та звернення прокурора до суду із даним позовом, органом, уповноваженим здійснювати функції власника спірної земельної ділянки, є Вербківська сільська об`єднана територіальна громада в особі Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області.
Позивач зазначає, що за фактами зловживання службовим становищем посадовими особами Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Вербківської сільської ради під час розгляду документів про безоплатну передачу вказаних 42 земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Вербківської ОТГ Павлоградського району 18.06.2021 року СВ Павлоградського РВП ГУНП в Дніпропетровській області розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42021042120000049 за ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 239-1 КК України.
В обґрунтування незаконності оспорюваного наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області позивач зазначає, що відповідач - ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області посилався лише на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.07.2019 року у справі №160/3982/19, яким було зобов`язано його затвердити проектну документацію щодо іншої ділянки, ніж спірна. Проте, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області затвердило зовсім іншу проектну документацію щодо спірної ділянки.
Також позивач зазначає, що Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не мало повноважень щодо спірної земельної ділянки, оскільки ним було передано її до Вербківської сільської ради.
Позивач зазначає, що проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки, затверджений спірним наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не відповідає Земельному кодексу України та Закону України «Про землеустрій».
Крім зазначеного вище, позивач посилається на те, що ОСОБА_6 не мала бажання займатися особистим селянським господарством, а правочин щодо купівлі-продажу земельної ділянки був штучно направлений на заволодіння ТОВ «Сегеста» спірною ділянкою.
Також позивач посилався не те, що земельна ділянка використовується не за призначенням, тобто порушено умови її використання за цільовим призначенням.
Позивач просив суд першої інстанції:
визнати незаконним та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області від 25.02.2020 № 4-2552/15-20-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» для ведення ОСГ ОСОБА_1 ;
- визнати незаконним та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області від 13.03.2020 № 4-3259/15-20-СГ «Про внесення змін до наказу ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 25.02.2020 № 4-2552/15-20-СГ», яким надано у власність земельну ділянку ОСОБА_1 ;
- визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки (кадастровий номер 1223582800:01:003:0793) від 30.04.2020 року, площею 2 га, що розташована на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області, як такого, що порушує публічний порядок , з одночасним припиненням речових прав ТОВ «Сегеста» на вказану земельну ділянку (номер запису про право 36388924);
- витребувати від ТОВ «Сегеста» земельну ділянку с/г призначення, площею 2 га, кадастровий номер 1223582800:01:003:0793, що розташована на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області, на користь Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області та стягнути з відповідачів сплачений судовий збір.
Рішенням Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 11 жовтня 2022 року відмовлено у задоволенні позову Керівника Павлоградської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Вербківської сільської ради, до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, Товариства з обмеженою відповідальністю «Сегеста», ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування наказу, визнання недійсним договору купівлі-продажу та витребування земельної ділянки.
Із указаним рішенням суду не погодився позивач - Дніпропетровська обласна прокуратура та подала в інтересах держави в особі Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким позовні вимоги Павлоградської окружної прокуратури задовольнити в повному обсязі та стягнути на користь прокуратури сплачений судовий збір.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що рішення суду ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, неповним з`ясуванням обставин, які мають значення для справи, що потягло грубе порушення охоронюваних державою інтересів у сфері земельних відносин, а тому на підставі ст. 376 ЦПК України воно підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення.
Апелянт зазначив, що спірна земельна ділянка розташована на території Вербківської сільської ради Павлоградського району та входить до масиву земель, які перебували у постійному користуванні ТОВ «Сільськогосподарське товариство з забезпечення інвалідів «Спокій Мадава». Відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 21.12.2018.року № 4-5230/15-18- СГ передано Вербківській сільській об`єднаній територіальній громаді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 7805,5902 га, в тому числі земельну ділянку площею 85,2359 га, з кадастровим номером 1223582800:01:003:0740, яка перебувала у постійному користуванні ТОВ «Сільськогосподарське товариство з забезпечення інвалідів «Спокій Мадава» (№ 108 в акті приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення до вказаного наказу) та з якої в подальшому виділена спірна земельна ділянка площею 2 га з кадастровим номером 1223582800:01:003:0793.
Так, станом на час прийняття оспорюваного наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та звернення прокурора до суду із даним позовом, органом уповноваженим здійснювати функції власника спірної земельної ділянки є Вербківська сільська об`єднана територіальна громада в особі Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області.
В оскаржуваному рішенні від 11.10.2022 суд з посиланням на положення ч.1 ст. 125 ЗК України щодо державної реєстрації права власності на земельну ділянку прийшов до висновку, що право власності на спірну земельну ділянку не переходило до сільської ради, оскільки сам факт наявності акту приймання- передачі земельних ділянок, підписаний уповноваженими на те суб`єктами, не породжує виникнення прав власності у Вербківської сільської ради. Також зазначено, що прокуратурою не надано доказів начебто переходу права власності на спірну земельну ділянку.
Проте, спірна земельна ділянка з кадастровим номером 1223582800:01:003:0793 на момент винесення наказу ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області No4-2552/15-20-СГ від 25.02.2020 перебувала у комунальній власності Вербківської об`єднаної територіальної громади в особі Вербківської сільської ради, виходячи з наступного.
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 21.12.2018 №4-5230/15-18-СГ Вербківській сільській об`єднаній територіальній громаді (Вербківська сільська рада) Павлоградського району передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 7805,5902 га. На виконання вказаного наказу 21.12.2018 між ГУ ДГК у Дніпропетровській області та Вербківською сільською радою підписано акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність загальною площею 7805,5902 га згідно з додатком, в якому під номером 108 передано земельну ділянку площею 85,2359 га з кадастровим номером 1223582800:01:003:0740, з якої в подальшому виділена спірна земельна ділянка площею 2 га з кадастровим номером 1223582800:01:003:0793.
Крім того, Вербківською сільською радою прийнято рішення № 464-33/VII скл. від 19.02.2019 «Про затвердження Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність», яким прийнято у комунальну власність земельні ділянки площею 7805,5902 га згідно з додатком.
В подальшому, наказом ГУ ДГК у Дніпропетровській області від 03.10.2019 №4-2428/15-19-СГ «Про внесення змін до наказу Головного управління від 21.12.2018 № 4-5230/15-18-СГ» внесено зміни у відповідний наказ в частині зменшення площі переданих земельних ділянок, а також внесено зміни в акт приймання-передачі земельних ділянок від 21.12.2018 також в частині зменшення площі земельних ділянок та виключення з переліку земельних ділянок, які підлягали передачі, зокрема земельної ділянки з кадастровим номером 1223582800:01:003:0740.
Проте вказане протирічить вимогам ст. 117 Земельного кодексу України, оскільки передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Акт приймання-передачі земельних ділянок від 21.12.2018 свідчить про погоджену дію шляхом волевиявлення обох сторін (Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області та Вербківської сільської ради) щодо передачі земельних ділянок, а тому має певні юридичні наслідки набуття та припинення права власності на земельні ділянки та їх перехід з державної та комунальної власності. При цьому, непідписання акту приймання-передачі від сільської ради до ГУ ДГК свідчить про відсутність узгодженого волевиявлення сторін щодо передачі спірної земельної ділянки.
Враховуючи той факт, що зворотній акт приймання-передачі земельної ділянки як документ, який підписується на виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не підписувався, Вербківська сільська рада фактично зазначену земельну ділянку не передала, а Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області відповідно не прийняло, тобто намір уповноважених органів щодо передачі даної земельної ділянки в дійсності не реалізований.
Таким чином, спірна земельна ділянка площею 2 га з кадастровим номером 1223582800:01:003:0793, яка утворилася зі складу земельної ділянки з кадастровим номером 1223582800:01:003:0740, з 21.12.2018 вже фактично передана об`єднаній територіальній громаді та за будь-якими актами не поверталася, а тому передаватися Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області у приватну власність ОСОБА_6 не могла.
Крім того, той факт, що на земельну ділянку 1223582800:01:003:0740, з якої в подальшому була виділена спірна земельна ділянка, було зареєстровано право власності ГУ ДГК у Дніпропетровській області до фактичної передачі Вербківській сільраді не має значення, оскільки державна реєстрація не є підставою для набуття права власності.
Крім того, згідно з деталізованою інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (долучена до позовної заяви) первинна реєстрація права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1223582800:01:003:0793 була проведена 25.03.2020 за ОСОБА_1 . Попередньої державної реєстрації права власності за державою в особі ГУ ДГК у Дніпропетровській області також не проводилося.
Відповідно до положень ст. 78, 83, 84 Земельного кодексу України земля може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. І в даному випадку, виходячи з вимог закону та на підставі наказу ГУ ДГК У Дніпропетровській області від 21.12.2018 No4-5230/15-18-СГ, земельна ділянка була передана у комунальну власність. В подальшому первинна державна реєстрація права власності на спірну земельну ділянку з кадастровим номером 1223582800:01:003:0793 була проведена вже відповідачем ОСОБА_1 , a не Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
Крім того,апелянт зазначив,що в оскаржуваному рішенні суд прийшов до висновку, що Вербківська сільська рада розуміла той факт, що власником спірної земельної ділянки на момент погодження проектів землеустрою було ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Проте, поза увагою суду залишився той факт, що інтереси територіальної громади не тотожні поняттю інтереси Вербківської сільської ради. Так, на думку апелянта, рішення Вербківської сільської ради від 26.11.2019 року № 638-41/VII «Про погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства», у тому числі, ОСОБА_6 , не є рішенням про затвердження проекту землеустрою у розумінні ст. 116, 118, 186, 186-1 ЗК України та жодних правових наслідків за собою не тягне і не потребує визнання його недійсним.
Також позивач звертає увагу суду на те, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, затверджений наказом ГУ ДГК у Дніпропетровській області № 4-2552/15-20-СГ від 25.02.2020 року не відповідає вимогам закону з огляду на відсутність у ньому обов`язкової документації з визначення меж та місця розташування спірної земельної ділянки.
Суд, на думку апелянта, безпідставно послався на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.07.2019 року у справі № 160/3982/19 як на підставу затвердження проектної документації землеустрою.
Також судом не надано оцінку порушенню процедури виділення земельної ділянки власність ОСОБА_6 в частині неприпинення права постійного користування ТОВ «Спокій Мадава» на спірну земельну ділянку та залишено поза увагою, що спірна земельна ділянка може використовуватися лише певним способом з огляду на її правовий режим та цільове призначення.
Крім того, апелянтом зазначено про зловживання правом та недобросовісністю поведінки ОСОБА_6 при набутті права власності на земельну ділянку з метою її одночасного відчуження, а також придбання ТОВ «Сегеста» земель ОСГ єдиним масивом як єдиного способу набуття на них права власності.
Ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 11 листопада 2022 року цивільну справу витребувано з Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області.
16 листопада 2022 року дана цивільна справа надійшла до Дніпровського апеляційного суду.
21 листопада 2022 року апеляційну скаргу Дніпропетровської обласної прокуратури, в інтересах держави в особі Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області на рішення Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 11 жовтня 2022 року залишено без руху з підстав сплати судового збору не в повному обсязі.
01 грудня 2022 року апелянтом усунуто недоліки в апеляційній скарзі.
Ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 05 грудня 2022 року відкрито провадження у даній справі та надано сторонам строк для надання відзиву на апеляційну скаргу.
Копію ухвали про відкриття провадження сторони отримали електронною поштою 05 грудня 2022 року (том № 3, а.с. 88-92).
Ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 20 грудня 2022 року справу призначено до розгляду.
10 січня 2023 року представник ТОВ «Сегеста» надав до Дніпровського апеляційного суду відзив, в якому просив в задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення суду залишити без змін. Посилався на те, що Вербківська сільська рада з погодженою технічною документацією була достеменно обізнана, їй було відомо про виділ ряду земельних ділянок громадянам України, в тому числі і ОСОБА_1 з масиву землі з кадастровим номером 1223582800:01:003:0740, яка мала форму власності - державна, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства. Процедура приватизації спірної земельної ділянки відповідачами у справі була дотримана в повному обсязі. На виконання судового рішення ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області винесено спірний наказ, який є правомірно підставою для реєстрації права власності за ОСОБА_1 , а як наслідок, розпорядження вже власником ОСОБА_1 земельної ділянки на свій розсуд.
05 січня 2023 року представник ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області, подав до Дніпровського апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, в якому просив в задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення суду залишити без змін.
Зазначив, що незастосування судом у спірних правовідносинах приписів ст. 117 Земельного кодексу України є обґрунтованим та законним з огляду на відсутність факту вибуття земельної ділянки 1223580800:01:003:0740 з державної власності. Рішення відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування з приводу передачі спірної земельної ділянки до комунальної власності не приймалось, а тому права Вербківської сільської ради не порушувались, внаслідок проходження процедури передачі спірної земельної ділянки фізичній особі у власність.
Відмінність проектів 2016 та 2019 років у вигляді співвіднесення конфігурації, місця розташування земельної ділянки є несуттєвими, вони не змінюють та не впливають на виконання судового рішення. Наявність порушеного кримінального провадження за фактом зловживання посадовими особами ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Вербківської ссільської ради під час розгляду документів щодо безоплатної передачі 42 земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Вербківської ОТГ Павлоградського району не є належним доказом у цій справі. Не підтверджено будь-якими доказами те, що після продажу ОСОБА_1 спірної земельної ділянки ТОВ «Сегеста» змінено її цільове призначення.
Ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 10 січня 2023 року справу призначено до розгляду в режимі відео конференції (том № 3, а.с.141).
В судове засідання апеляційного суду 08 лютого 2023 року відповідач ОСОБА_1 не з`явилася, про дату, час і місце розгляду справи була повідомлена належним чином.
Заслухавши головуючого суддю, вислухавши пояснення представника Дніпропетровської обласної прокуратури Риженко В.О., представника Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області Міссона Д.В., представника відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Сегеста» адвоката Шпакову О.С., дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга заступника керівника Дніпропетровської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.
Відповідно до частини 1 ст. 2 ЦПК України, завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Частиною 1 ст. 367 ЦПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно частини 2 вказаної вище статті, суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Як вбачається із частини 1 статті 375 ЦПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судом першої інстанції встановлено, що 16 липня 2019 року рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.07.2019 року у справі №160/3982/19 було визнано протиправною бездіяльність ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області та зобов`язано останнє прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою відповідача ОСОБА_1 відповідно до вимог ст. 118 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч. 4 ст.82 ЦПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.1 «Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 15 від 14.01.2015 (у редакції, чинній станом на 29.08.2017 року), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Пунктом 7 зазначеного вище Положення передбачено, що Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно з підпунктами 31, 50 п.4 вказаного Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи та погоджує в межах повноважень, передбачених законом, документацію із землеустрою.
Отже, на час існування зазначених правовідносин із передачі земельних ділянок, в тому числі і спірної, із земель державної власності у комунальну власність Вербківської сільської ради ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровськй області мав на те всі законні підстави та повноваження.
ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровськй області було постановлено наказ, за яким ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровськй області передав Вербківській сільській раді у комунальну власність за актом приймання-передачі земельні ділянки с/г призначення державної власності загальною площею 7805,5902 га на території Вербківської сільської ОТГ Павлоградського району Дніпропетровської області за межами населеного пункту згідно з додатком до акта прийому-передачі.
Згідно копії акту приймання-передачі земельних ділянок с/г призначення із державної у комунальну власність від 21 грудня 2018 року, прийнявшою стороною земельних ділянок с/г призначення державної власності загальною площею 7805,5902 га на території Вербківської сільської ОТГ Павлоградського району Дніпропетровської області виступив Вербківській сільський голова Вербківської сільської ОТГ Павлоградського району Дніпропетровської області Холоденко Л.
До переліку земельних ділянок с/г призначення державної власності загальною площею 7805,5902 га, які підлягали передачі з державної в комунальну власність Вербківської сільської ОТГ Павлоградського району Дніпропетровської області, була внесена і земельна ділянка із кадастровим номером 1223582800:01:003:0740, з закріпленим правом постійного користування нею з 16 серпня 2018 року за ТОВ «Сільськогосподарське товариство з забезпечення інвалідів «Спокій Мадава».
На підставі рішення Вербківської сільської ради від 29.08.2019 «Про клопотання щодо виключення земель сільськогосподарського призначення державної форми власності, розташованих на території Вербківської сільської ради з Акту приймання-передачі від 21.12.2018р.», сільська рада направила клопотання № 943/1 від 02.09.2019 до ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області про виключення з Акту приймання-передачі від 21.12.2018р. земельних ділянок, в тому числі й земельної ділянки з кадастровим номером 1223582800:01:003:0740.
У свою чергу наказом ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 4-2428/15-19-СГ від 03 жовтня 2019 року були внесені зміни до наказу ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 4-5230/15-18-СГ від 21 грудня 2018 року та виключено з додатку до акту від 21 грудня 2018 року, затвердженого наказом ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 4-5230/15-18-СГ від 21 грудня 2018 року «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», у тому числі з кадастровим номером 1223582800:01:003:0740 на підставі клопотання Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області від 02 вересня 2019 року.
Фактично земельна ділянка з кадастровим номером 1223582800:01:003:0740 не була прийнята Вербіківською ОТГ та залишилась у державній власності.
Відповідно до ч.1 ст.125 ЗУ України (у редакції, чинній станом на 04.11.2018 року), право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до п.1 ст.2, п.1 ч.1 ст.4, ч.1 ст.5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (у редакції, чинній станом на 28.08.2018 року), державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державній реєстрації прав підлягає право власності. У Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки.
Право власності на спірну земельну ділянку не переходило до ради, оскільки сам факт наявності акту приймання-передачі земельних ділянок, підписаний уповноваженими на те суб`єктами, не породжує виникнення права власності у Вербківській сільській раді.
Доводи апеляційноїскарги заступника керівника Дніпропетровської обласної прокуратури, в інтересах держави в особі Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області про те, що наказом ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 4 2552/15-20-СГ від 25.02.2020 року був затверджений інший проект землеустрою на зовсім іншу земельну ділянку з кадастровим номером 1223582800:01:003:0793, розроблений ПП «Земельний ресурс» у 2019 році (вже після винесення постанови суду від 16.07.2019 року), є безпідставними, оскільки затвердження ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області проектної документації відносилось до його повноважень та позивачем не надано належних і допустимих доказів порушення діючого законодавства щодо змісту цієї затвердженої документації.
Частиною 1 статті 77 ЦПК України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
Відповідно до частини 2 вказаної вище статті, предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Частиною 3 вказаної вище статті передбачено, що сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Як вбачається із частини 1 статті 80 ЦПК України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Згідно з частиною 2 вказаної вище статті, питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Частиною 6 статті 81 ЦПК України передбачено, що доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Позивачем не зазначено та не надано судом жодних доказів, які б підтверджували факт наявності будь-яких скарг з боку ОСОБА_1 .
На момент винесення спірного наказу № 4 2552/15-20-СГ від 25.02.2020 року «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» земельна ділянка з кадастровим номером (1223582800:01:003:0740), з масиву якої було виділено земельну ділянку ОСОБА_1 належала виключно державі, що підтверджувалось відомостями у Державному реєстрі прав власності та їх обтяжень.
Відомості про реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку у вказаній інформаційній довідці відсутні, відповідно така реєстрація не здійснювалась взагалі відповідно право комунальної власності Вербкіської сільської ради Павлоградського району зареєстровано не було, а відповідно не існувало як таке.
Отже, судом першої інстанції вірно встановлено, з чим погоджується і колегія суддів, що ОСОБА_1 набуто право власності на спірну земельну ділянку із державної власності з безоплатною передачею у приватну у встановлений законом спосіб та на законних підставах з відповідною державною реєстрацією цього права, у відповідності до ст. 26 ЗУ «Про Державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», як офіційне визнання та підтвердження державою факту такого набуття.
Доводи апеляційноїскарги заступника керівника Дніпропетровської обласноїпрокуратури,в інтересахдержави вособі Вербківськоїсільської радиПавлоградського районуДніпропетровської областіпро те,що судомпершої інстанціїне наданооцінку порушеннюпроцедури виділенняземельної ділянкиу зв`язкуз неприпиненнямправа постійногокористування неї,є безпідставними,виходячи знаступного.
ТОВ «Сільськогосподарське товариство з забезпечення інвалідів «Спокій Мадава» не заперечувало проти передачі спірної земельної ділянки у власність ОСОБА_1 , не зверталося з заявами про порушення його прав або законних інтересів. Навпаки, в матеріалах справи міститься копія нотаріально завіреної згоди ТОВ «Сільськогосподарське товариство з забезпечення інвалідів «Спокій Мадава» на вилучення земельної ділянки та відповідне припинення права оренди для подальшої передачі у власність ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Жодні права або законні інтереси ТОВ «Сільськогосподарське товариство з забезпечення інвалідів «Спокій Мадава», про які вказував керівник Павлоградської окружної прокуратури Дніпропетровської області відсутні у зв`язку з їх недоведеністю у судовому порядку.
Доводиапеляційної скарги заступникакерівника Дніпропетровської обласної прокуратури, в інтересах держави в особі Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області про те, що спірна земельна ділянка відноситься до пасовищ, з огляду на що її використання у спосіб розорювання та засівання будь-якими сільськогосподарськими культурами суперечить її правовому режиму та конкретному цільовому призначенню, є безпідставними, виходячи з наступного.
Статтею 187 Земельного кодексу України передбачено, що контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Матеріали справи не містять доказів проведення перевірки спірної земельної ділянки з питань дотримання земельного законодавства, в тому числі матеріали справи не містять Акту проведення перевірки, наявності будь-яких приписів за результатами проведення такої перевірки, не містять протоколів про адміністративне правопорушення чи будь-яких інших належних доказів порушення земельного законодавства одним із відповідачів.
Доводи апеляційноїскарги заступника керівника Дніпропетровської обласної прокуратури, в інтересах держави в особі Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області про те, що судом першої інстанції повністю проігноровано доводи прокуратури щодо зловживання ОСОБА_1 своїм правом на отримання земельної ділянки, оскільки метою отримання ОСОБА_1 земельної ділянки було не набуття права власності, а передача її у власність юридичної особи - ТОВ «Сегеста» є безпідставними, виходячи з наступного.
Відповідно до частини 1 статті 316 Цивільного кодексу України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Як вбачається із частини 1 статті 317 ЦК України, власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.
Частиною 1 статті 319 ЦК України передбачено, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.
Згідно з частиною 1 статті 321 ЦК України, право власности є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Крім того, втручання держави в право на мирне володіння своїм майном, зокрема, й позбавлення особи права власності на майно шляхом його витребування на користь держави загалом є предметом регулювання ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, що ратифікований Законом України N 475/97-ВР від 17 липня 1997 р. Верховний суд України неодноразово вказував, що, розглядаючи спори про витребування майна з чужого незаконного володіння, судам слід встановити дійсного власника майна, для чого необхідно дослідити всі докази, якими сторони обґрунтовують свої вимоги і заперечення, з урахуванням рівності прав сторін щодо надання доказів та їх дослідження.
Пунктом 5 Постанови № 5 Пленума Вищого Спеціалізованого Суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 07 лютого 2014 року «Про судову практику в справах про захист права власності та інших речових прав» передбачено, що вирішуючи питання про правомірність набуття права власності, суд має враховувати, що воно набувається на підставах, які не заборонені законом, зокрема на підставі правочинів. При цьому діє презумпція правомірності набуття права власності на певне майно, яка означає, що право власності на конкретнее майно вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (стаття 328 ЦК).
Наявність порушеного кримінального провадження відносно посадових осіб ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Вербківської сільської ради вказаних доводів не підтверджує та не породжує у цій справі будь-яких преюдиційних обставин та фактів щодо незаконного переходу земельної ділянки від державної форми власності у приватну шляхом її безоплатної передачі фізичній особі, до чого зводиться більшість доводів апелянта в апеляційній скарзі, які колегія суддів до уваги прийняти не може.
Судом першої інстанції зроблені вірні висновки про відсутність правових підстав, в розумінні ст. 388 ЦК України, для витребування спірної земельної ділянки на користь держави, з чим повністю погоджується і колегія суддів.
Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що оскільки як відповідач ОСОБА_1 , так і Товариство з обмеженою відповідальністю «Сегеста» були добросовісними набувачами спірної земельної ділянки, то наявність будь-яких помилок з боку органів державної влади не повинна впливати на права та законні інтереси громадян та юридичних осіб, а тим паче їх порушувати. За викладених обставин зазначені відповідачі не мали контролювати державні органи у здійсненні ними їх прямих прав та обов`язків, передбачених чинним законодавством, а ймовірна наявність незначних порушень не повинна призводити до порушення істотних прав власників землі. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу.
Апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції повно та всебічно розглянув справу, правильно встановив обставини справи та відповідні їм правовідносини, наданим доказам дав правильну правову оцінку і обгрунтовано у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права дійшов до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог позивача.
На підставівикладеного вище,апеляційний судвважає,що підставдля скасуваннярішення Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 11 жовтня 2022 року і задоволення апеляційної скарги заступника керівника Дніпропетровської обласноїпрокуратури,в інтересахдержави вособі Вербківськоїсільської радиПавлоградського районуДніпропетровської області, немає.
Керуючись ст. 374, 375, 381-384 ЦПК України, апеляційний суд -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу заступникакерівника Дніпропетровської обласної прокуратури, в інтересах держави в особі Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області, залишити без задоволення.
Рішення Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 11 жовтня 2022 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Судді: О.Д.Канурна
Т.В.Космачевська
О.В.Халаджи
Повний текст постанови складений 14 лютого 2023 року
Суддя: О.Д.Канурна