Справа № 420/3179/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 січня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представника позивача Солдатова С.Є., представника відповідача Хлистуна Р.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю БУДПРОЕКТ до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправними та скасування постанови та припису,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю БУДПРОЕКТ звернулося до суду з позовом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати припис Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про усунення порушених вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил №532/21 від 29.12.2021 року;
- визнати протиправною та скасувати постанову Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №003/22/16-вих від 12.01.2022 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою визнано ТОВ БУДПРОЕКТ винним у вчинені правопорушення, передбаченого п.2 ч.6 ст.2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ТОВ БУДПРОЕКТ не було повідомлено про проведення позапланової перевірки та про розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності. Не повідомив відповідач також підстави проведення позапланової перевірки та не надав направлення на проведення перевірки.
Також позивач зазначив, що оскаржувана постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №003/22/16-вих від 12.01.2022 року була складена та підписана заступником начальника управління - начальником інспекційного відділу №1 Управління ДАБК Одеської міської ради Єфремовим В.Ю.
Зважаючи на те, що заступник начальника Управління ДАБК ОМР - Єфремов В.Ю. не є керівником Управління, а ним є Авдєєв О.Р. згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, то накладення штрафу було здійснено не уповноваженою на це посадовою особою.
Ухвалою від 23.02.2022 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою від 13.09.2022 року ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання. У відповідача витребувано докази.
Ухвалою від 10.11.2022 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів.
Ухвалою від 08.12.2022 року відмовлено у задоволенні заяви Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про залишення даного позову без розгляду.
Ухвалою від 08.12.2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
У судове засідання, призначене на 30.01.2023 року на 10:00 годину, з`явилися представник позивача та представник відповідача.
Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі з викладених вище підстав.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, вважав позов необґрунтованим, просив у позові відмовити з підстав, викладених у відзиві.
06.10.2022 року представник відповідача подав відзив на позовну заяву, в якому зазначив таке.
Управлінням було направлено лист-вимогу ТОВ БУДПРОЕКТ № 01-10/340 ЗГ від 23.12.2021 року (поштове відправлення з повідомленням ПАТ Укрпошта №6503300079328 від 23.12.2021 року, в якому було повідомлено про місце і час проведення позапланової перевірки (29.12.2021 року о 10 годині 00 хвилин).
Під час проведення комісійного заходу державного архітектурно-будівельного контролю з виїздом на місце 29.12.2021 року за участю представників Управління та Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, керівник ТОВ БУДПРОЕКТ - Червінський В.І. або його уповноважена особа не забезпечила доступ до об`єкту містобудування та не надала відповідні документи і матеріали для проведення позапланової перевірки.
Таким чином, ТОВ БУДПРОЕКТ не надало відповідні документи та не допустило посадових осіб Управління для проведення позапланової перевірки на об`єкті містобудування за адресою: м. Одеса, вул. Космонавтів, 64-А, що є порушенням положення п.1 ч.3 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п.п.1 п.11 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2018 року.
Відповідач також здійснював перенесення розгляду справи, чим дотримано право позивача на участь в її розгляді.
З огляду на вищенаведене, відповідач вважає, що Управління діяло правомірно, складені акт, протокол, та винесена постанова на підставі та за результатом всебічного, повного і об`єктивного дослідження всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю. На думку відповідача, постанова є законною та обґрунтованою.
Заслухавши вступне слово представника позивача та представника відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, що 02.11.2021 року Управлінням ДАБК ОМР, відповідно до ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядку №553 винесено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, яким висунуто вимогу усунути порушення вимог містобудівного законодавства у термін до 16.11.2021 року шляхом забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб Управління ДАБК та надання необхідних документів для проведення перевірки на об`єкті Реконструкція будівлі з надбудовою додаткових поверхів за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Космонавтів, 64-А (а.с. 125 зв. бік, 126).
У подальшому наказом начальника Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 19.11.2021 року №01-13/488ДАБК Про проведення позапланової перевірки, відповідно до ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, п.7 та 71 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року № 553, відповідно до Положення про Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеського міської ради від 03.11.2021 року №671-VIІІ та на підставі перевірки виконання вимог припису Управління №402/21 від 02.11.2021 року, наказано провести позапланову перевірку на об`єкті: Виконання будівельних робіт з реконструкції будівлі за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Космонавтів, 64-А, замовник будівництва - Товариство з обмеженою відповідальністю БУДПРОЕКТ, код ЄДРПОУ 03059123, місцезнаходження: 65031, Одеська область, м. Одеса, Малиновський район, вул. Промислова, 25. Предмет перевірки: перевірка виконання вимог припису Управління №405/21 від 02.11.2021 року (а.с. 127).
25.11.2021 року для здійснення позапланової перевірки на об`єкті Виконання будівельних робіт з реконструкції будівлі за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Космонавтів, 64-А щодо дотримання суб`єктом містобудування ТОВ БУДПРОЕКТ вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, було видано направлення №000927 для проведення планового (позапланового) заходу у період з 26.11.2021 року по 26.11.2021 року (включно) (а.с. 125).
26.11.2021 року посадовою особою Управління ДАБК ОМР було складено Акт №000927 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності (а.с. 128 зв. бік, 129-137).
Вказаним актом встановлено, що ТОВ БУДПРОЕКТ не виконало вимоги припису Управління №405/21 від 02.11.2021 року, а саме: не забезпечено доступ до об`єкту містобудування та не надано відповідні документи і матеріали для проведення позапланової перевірки, чим порушено п.п. а п.3 ч.3 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п.п.3 п.11 постанови КМУ №553 від 23.05.2011 року Про затвердження порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
26.11.2021 року Управлінням ДАБК ОМР, відповідно до ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядку №553 винесено припис №470/21 про усунення вимог містобудівного законодавства у термін до 10.12.2021 року шляхом забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб Управління ДАБК та надання необхідних документів для проведення перевірки на об`єкті Реконструкція будівлі з надбудовою додаткових поверхів за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Космонавтів, 64-А (а.с. 139-140).
У подальшому наказом начальника Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 21.12.2021 року №01-13/549ДАБК Про проведення позапланової перевірки, відповідно до ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, п.7 та 71 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року № 553, відповідно до Положення про Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеського міської ради від 03.11.2021 року №671-VIІІ та на підставі перевірки виконання вимог припису Управління №470/21 від 26.11.2021 року, наказано провести позапланову перевірку на об`єкті: Виконання будівельних робіт з реконструкції будівлі за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Космонавтів, 64-А, замовник будівництва - Товариство з обмеженою відповідальністю БУДПРОЕКТ, код ЄДРПОУ 03059123, місцезнаходження: 65031, Одеська область, м. Одеса, Малиновський район, вул. Промислова, 25. Предмет перевірки: перевірка виконання вимог припису Управління №470/21 від 26.11.2021 року (а.с. 107).
22.12.2021 року для здійснення позапланової перевірки на об`єкті Виконання будівельних робіт з реконструкції будівлі за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Космонавтів, 64-А щодо дотримання суб`єктом містобудування ТОВ БУДПРОЕКТ вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, було видано направлення №001043 для проведення планового (позапланового) заходу у період 29.12.2021 року (а.с. 104).
29.12.2021 року посадовою особою Управління ДАБК ОМР було складено Акт про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій (а.с. 107 зв. бік, 108).
29.12.2021 року Управлінням ДАБК ОМР, відповідно до ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядку №553 винесено припис №532/21 про усунення вимог містобудівного законодавства у термін до 14.01.2022 року шляхом забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб Управління ДАБК та надання необхідних документів для проведення перевірки на об`єкті Реконструкція будівлі з надбудовою додаткових поверхів за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Космонавтів, 64-А (а.с. 111-112).
29.12.2021 року Управлінням ДАБК ОМР стосовно ТОВ БУДПРОЕКТ складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, в якому зафіксовано, що ТОВ БУДПРОЕКТ не надало відповідні документи та не допустило посадових осіб Управління для проведення позапланової перевірки на об`єкті містобудування за адресою: м. Одеса, вул. Космонавтів, 64-А, що є порушенням положення п.1 ч.3 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п.п.1 п.11 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою КМУ від 23.05.2018 року. Зазначено, що відповідальність за виявлене правопорушення передбачена п.2 ч.6 ст.2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності. У протоколі вказано, що розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відбудеться о 14:30 год. 05.01.2022 року у приміщенні Управління ДАБК ОМР за адресою: м. Одеса, вул. Черняховського, 6 (а.с. 108 зв. бік, 109-110).
Вищезазначені Акт, протокол та Припис від 29.12.2021 року листом від 30.12.2021 року за №01-10/340-зг були надіслані позивачу (а.с. 118 зв. бік, 119). Вказаним листом позивача повідомлено про розгляд справи про правопорушення 05.01.2022 року о 14:30 годині у приміщенні Управління.
Через відсутність відомостей про вручення позивачу вищевказаних матеріалів перевірки розгляд справи про правопорушення було повторно призначено на 12.01.2022 року о 14.30 год., про що позивачу було надіслано лист від 05.01.2022 № 01-101340-35 (а.с.119 зв.бік).
Зазначений лист від 05.01.2022 позивач отримав 27.01.2022 року, що підтверджується накладною та службовим чеком ПАТ «Укрпошта», штрих-код відправлення 6503000077341 (а.с.192).
За результатами розгляду матеріалів про правопорушення у сфері містобудівної діяльності (акт, протокол, припис), 12.01.2022 року заступником начальника управління начальником інспекційного відділу № 1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Єфремовим В.Ю. винесено постанову №003/22/16-вих про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою ТОВ БУДПРОЕКТ визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.2 ч.6 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф в розмірі 74430 грн. (а.с. 112 зв. бік, 113-114).
Постанову по справі про правопорушення від 12.01.2022 року відповідач надіслав позивачу листом від 13.01.2022 року № 01-101340-3Г, який позивач отримав 27.01.2022 року, штрих-код відправлення 6503000084100 (а.с.120, 192).
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності з ч.1 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 року №3038-VI, державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ч.2 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності).
Відповідно до ч.3 ст.6 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать:
1) структурні підрозділи з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;
2) виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад.
Органом державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року №553 затверджено Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю (далі - Порядок №553).
Відповідно до абз. 1 п.1 Порядку №553, цей Порядок визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками, сертифікованими відповідальними виконавцями робіт, підприємствами, що надають технічні умови щодо інженерного забезпечення об`єкта будівництва, та експертними організаціями (далі - суб`єкти містобудування) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Згідно з п.5 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Відповідно до п.7 Порядку №553, позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема, виявлення факту самочинного будівництва об`єкта.
Згідно абзаців 1, 4 п. 9 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.
У випадку, коли суб`єкти містобудування або його представники, які будують або збудували об`єкт будівництва та були належним чином повідомлені про дату і час проведення перевірки, не прибули на об`єкт будівництва для проведення перевірки, перевірка проводиться із залученням представників органів місцевого самоврядування.
Відповідно до підпунктів 1, 2, 3, 8 п.11 Порядку №553, посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право:
- безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню;
- складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону;
- у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо, зокрема, усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;
- одержувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
Пунктом 12 Порядку №553, зокрема, передбачено, що у разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, у допуску посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки, відмови суб`єкта містобудування в наданні документів, необхідних для здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю, відсутності суб`єкта містобудування, якому у визначений цим Порядком строк було надіслано повідомлення про проведення перевірки, або його уповноваженої особи (за довіреністю) на об`єкті під час перевірки складається відповідний акт.
Згідно п.14 Порядку №553 суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки за умови дотримання ними порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; одержувати примірник припису органу державного архітектурно-будівельного контролю за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу; виконувати вимоги органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; надавати документи, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали, зокрема через електронний кабінет, з питань, що виникають під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
Відповідно до п.17 Порядку №553 у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис).
У приписі обов`язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.
Згідно абз.2 пункту 19 Порядку № 553 припис підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку.
Згідно п.21 Порядку №553, якщо суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, не погоджується з актом перевірки, він підписує його із зауваженнями, які є невід`ємною частиною такого акта.
У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, підписати акт перевірки та припису, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю робить у акті відповідний запис.
У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, від отримання акта та припису, вони надсилаються йому рекомендованим листом з повідомленням.
Відповідно до п.1 ч.3 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право: безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню.
Згідно п.п. а п.3 ч.3 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право: у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил.
Згідно п.2 ч.6 ст.2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, суб`єкти містобудування несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення: недопущення посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій - у розмірі тридцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Відповідно до ч.1 ст.3 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності справи про правопорушення, передбачені цим Законом, розглядаються: 1) виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад; 2) структурними підрозділами з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій; 3) центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
При цьому, частиною 2 ст.3 вказаного Закону передбачено, що накладати штраф в межах та відповідно до вимог, визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", мають право від імені: 1) органів державного архітектурно-будівельного контролю: керівники виконавчих органів з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад; керівники структурних підрозділів з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій; 2) органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду - головні інспектори будівельного нагляду.
Відповідно до пункту 2 постанови КМ України Про затвердження Порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 06.04.1995 р. №244, справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відповідно до повноважень, визначених статтею 7 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, розглядаються такими органами державного архітектурно-будівельного контролю:
1) виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад;
2) структурними підрозділами з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських держадміністрацій;
3) Держархбудінспекцією.
Накладати штраф від імені органів, визначених в абзацах другому-четвертому пункту 2, мають право: керівники виконавчих органів з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад; керівники структурних підрозділів з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських держадміністрацій; головні інспектори будівельного нагляду.
Отже, наведеними вище нормами як Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, так і постанови КМ України від 06.04.1995 р. №244, які регулюють спірні відносини між сторонами, в редакції, чинній на момент виникнення цих відносин, чітко передбачено, що накладати штрафи в межах та відповідно до вимог, визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", від імені виконавчих органів з питань державного архітектурно-будівельного контролю міських рад має право виключно керівник виконавчого органу з питань державного архітектурно-будівельного контролю міської ради.
Це положення закону та підзаконного нормативного акту (постанови КМУ) не допускає інших трактувань, виключень або можливості розширення повноважень на підставі актів органів місцевого самоврядування.
Як вбачається з матеріалів справи, оскаржувана постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №003/22/16-вих від 12.01.2022 року була складена та підписана заступником начальника управління начальником інспекційного відділу № 1 Управління ДАБК Одеської міської ради Єфремовим В.Ю.
Отже, наведені відповідачем акти органу місцевого самоврядування (Розподіл функціональних обов`язків, затверджений наказом Управління ДАБК Одеської міської ради від 26.01.2017 року № 01-13/15ДАБК, посадова інструкція заступника начальника управління начальника інспекційного відділу № 1 Управління ДАБК Одеської міської ради Єфремова В.Ю, затверджена в.о. начальника Управління ДАБК, Положення про Управління ДАБК ОМР, затверджене рішенням Одеської міської ради від 03.11.2021 № 671-VIII) в частині покладення повноважень з розгляду відповідно до закону справ про правопорушення у сфері містобудівної діяльності із прийняттям відповідних рішень (п.3.8 Розподілу функціональних обов`язків та п.2.4 посадової інструкції, п.4.6 Положення про Управління) суперечать законодавчим актам вищої юридичної сили, що має наслідком неможливість їх застосування у спірних правовідносинах.
Тому суд відповідно до приписів ч.3 ст.7 КАС України застосовує до спірних правовідносин відповідні положення Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та постанови КМ України від 06.04.1995 р. №244, які мають вищу юридичну силу, ніж акти органів місцевого самоврядування.
Суд бере до уваги доводи позивача, що зважаючи на те, що заступник начальника Управління ДАБК ОМР - Єфремов В.Ю. не є керівником Управління, а ним є Авдєєв Олександр Робертович згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, то накладення штрафу за постановою №003/22/16-вих від 12.01.2022 року було здійснено неуповноваженою на це посадовою особою.
Таким чином, оскільки оскаржувана постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №003/22/16-вих від 12.01.2022 року була складена та підписана із порушенням приписів пункту 1 частини 2 статті 3 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та абзаців 5, 6 пункту 2 Порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затвердженого Постановою КМ України від 06 квітня 1995 р. № 244, вона підлягає визнанню протиправною та скасуванню.
Стосовно вимоги про скасування припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил №532/21 від 29.12.2021 року, складеного Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, суд зазначає таке.
Відповідно до наведених вище підпунктів 1, 8 пункту 11 Порядку № 553 посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право: безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; одержувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
Вказаним правам відповідача кореспондують обов`язки позивача, наведені у п.14 Порядку №553, як щодо допуску до об`єктів будівництва, так і щодо надання документів, необхідних для проведення перевірки.
Разом з тим, відповідно до обставин, викладених в акті про недопущення посадових осіб на об`єкт будівництва від 29.12.2021 року та приписі від 29.12.2021 року, позивачем не було надано відповідних документів та не забезпечено допуск посадових осіб Управління для проведення позапланової перевірки на об`єкті містобудування за адресою: м. Одеса, вул. Космонавтів, 64-А.
При цьому, суд бере до уваги доводи відповідача про те, що позапланові перевірки належного позивачу об`єкта будівництва за адресою: м. Одеса, вул. Космонавтів, 64-А призначалися неодноразово протягом листопада-грудня 2021 року, і позивач був обізнаний про необхідність надання до Управління вказаних у попередніх приписах документів та про необхідність забезпечення доступу до об`єкта містобудування для проведення перевірки, однак такі документи надані до Управління ДАБК не були, доступ до об`єкта містобудування не забезпечений.
Твердження позивача про наявність у органу місцевого самоврядування (Управління ДАБК м.Одеси) затвердженого проекту будівництва за адресою: м. Одеса, вул. Космонавтів, 64-А, оскільки будівництво було завершене ще у 2004 році та розпорядженням Малиновської райадміністрації від 28.04.2004 року № 481/01-04 затверджено акт державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію реконструйованого гуртожитку (перша половина) в багатоповерховий житловий будинок з приміщеннями під офіс (а.с.193), суд до уваги не бере, оскільки необхідність проведення позапланової перевірки викликана заявою мешканців цього гуртожитку від 27.07.2020 року щодо надбудови 6-го та 7-го поверхів, руйнування перегорож та несучих стін 5-го поверху, руйнування даху (а.с.176). Тобто, йдеться про можливе виконання будівельних робіт вже після затвердження акту державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію реконструйованого гуртожитку, на підтвердження чого відповідач надав фотознімки будівлі, з яких вбачається відмінність оздоблення фасаду на двох верхніх поверхах (а.с.144-145).
За таких обставин, суд вважає, що вимоги припису №532/21 від 29.12.2021 року грунтуються на законі, мають бути виконані позивачем, а тому припис не підлягає скасуванню.
Тому у задоволенні вимоги позивача про визнання протиправним та скасування припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил №532/21 від 29.12.2021 року слід відмовити.
Решта доводів учасників справи висновків суду не спростовують.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю БУДПРОЕКТ слід задовольнити частково.
Відповідно до ч.3 ст.139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Таким чином, стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю БУДПРОЕКТ підлягає судовий збір у розмірі 2481 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, 241-246, 293 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю БУДПРОЕКТ (адреса: вул. Промислова, буд. 25, м. Одеса, 65031, код ЄДРПОУ 03059123) до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (адреса: вул. Черняховського, буд. 6, м. Одеса, 65009, код ЄДРПОУ 40199728) задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №003/22/16-вих від 12.01.2022 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою визнано ТОВ Будпроект винним у вчинені правопорушення, передбаченого п.2 ч.6 ст.2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
У задоволенні решти позову відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю БУДПРОЕКТ судовий збір у розмірі 2481 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складено 09 лютого 2023 року.
Суддя В.В. Андрухів