КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Апеляційне провадження Доповідач- Ратнікова В.М.
№ 22-ц/824/7471/2022
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ Справа № 359/5717/21
10 листопада 2022 року Київський апеляційний суд в складі колегії суддів Судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого судді - Ратнікової В.М.
суддів - Семенюк Т.А.
- Левенця Б.Б.
при секретарі - Шпильовій Я.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою представника позивача ОСОБА_1 , який дії в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 , адвоката Кілічави Тетяни Михайлівни на рішення Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 14 лютого 2022 року, ухвалене під головуванням судді Семенюти О.Ю., у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 , який діє в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 , до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, третя особа: Служба у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної адміністрації Київської області про стягнення державної соціальної допомоги,-
в с т а н о в и в:
29 червня 2021 року ОСОБА_1 , який діє в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 , звернувся до Бориспільського міськрайонного суду Київської області з позовом до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, третя особа: Служба у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної адміністрації Київської області про стягнення державної соціальної допомоги.
На обґрунтування позовних вимог зазначав, що 30 серпня 2012 року розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 2840 "Про призначення батьками-вихователями дитячого будинку сімейного типу с. Ревне ОСОБА_1 та ОСОБА_3 та влаштування дітей" був створений дитячий будинок сімейного типу на базі родини ОСОБА_4 в с. Ревне.
Розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 15.01.2015 року № 09 до дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 було влаштовано малолітнього ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
15 січня 2015 року між Бориспільською районною державною адміністрацією Київської області та батьками-вихователями ОСОБА_1 , ОСОБА_3 було укладено Угоду про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу № 19.
В подальшому, 08 грудня 2020 року розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області "Про призначення піклувальника над неповнолітнім ОСОБА_2 " було призначено над дитиною, позбавленою піклування ОСОБА_2 його сестру ОСОБА_5 .
Зазначає що, починаючи з 10 липня 2019 року по 08 грудня 2020 року Бориспільська районна державна адміністрація Київської області не здійснювала виплати державної соціальної допомоги на дитину - вихованця Дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне ОСОБА_2 .
21 листопада 2018 рокуБориспільською районною державною адміністрацією Київської області було прийнято розпорядження № 1339 "Про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне", яким Управління соціального захисту населення зобов`язано припинити призначення і виплату державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування: ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 з моменту підписання договору про припинення дії угод "Про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу" та акту про факт передачі дітей.
Вказує на те, що Управління соціального захисту населення припинило призначення і виплату державної соціальної допомоги на дітей, в тому числі і на ОСОБА_5 , незважаючи на те, що не були підписані договори про припинення дії угоди "Про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу" та не був складений акт передачі дітей.
Звертає увагу суду, що до 08 грудня 2020 року ОСОБА_9 продовжив жити у родині ОСОБА_4 , незважаючи на відсутність грошового забезпечення зі сторони держави. Протягом спірного періоду батьки- вихователі купували продукти харчування, готували їжу, купували одяг, засоби особистої гігієни, канцелярське приладдя, спортивний інвентар, тощо.
З огляду на те, що були відсутні підстави для припинення виплат державної соціальної допомоги дитині- вихованцю дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_3, просив суд стягнути з Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області на користь позивача соціальну допомогу на дитину, позбавлену батьківського піклування ОСОБА_5 за період з 10 липня 2019 року по 08 грудня 2020 року у загальному розмірі 94 223,00 грн. , а також інфляційні збитки за цей період у розмірі 4 400,21 грн. та 3% річних.
Рішенням Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 14 лютого 2022 року у задоволенні позову ОСОБА_1 , який діє в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 , до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, третя особа: Служба у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної адміністрації Київської області про стягнення державної соціальної допомоги, відмовлено.
Не погоджуючись з таким рішенням суду першої інстанції, 06 травня 2022 року представник позивача ОСОБА_1 , який діє в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 , адвокат Кілічава Тетяна Михайлівна подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати рішення Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 14 лютого 2022 року та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що рішення суду першої інстанції постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Звертає увагу на те, що суд першої інстанції прийшов до помилкового висновку, що розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 21 листопада 2018 року № 1339 було припинено функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне, оскільки наразі в провадженні Бориспільського районного суду Київської області перебуває цивільна справа № 359/3777/19 за позовом Органу опіки та піклування Бориспільської РДА до ОСОБА_1 та ОСОБА_3 про ліквідацію дитячого будинку сімейного типу та розірвання дії угод про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу.
Вказує на те, що між Бориспільською районною державною адміністрацією Київської області та ОСОБА_1 , ОСОБА_3 було укладено угоди про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу № 09 від 30 серпня 2012 року, № 10 від 04 жовтня 2012 року, № 11 від 05 листопада 2012 року та № 19 від 15 січня 2015 року.
Порядок розірвання вище зазначених угод визначено у пунктах 5 та 6 , відповідно до яких, угода може бути розірвана у разі порушення та неналежного виконання умов цієї угоди в судовому порядку або за згодою сторін, проте, наразі відсутня згода сторін на розірвання договору та відсутнє рішення суду, яке набрало законної сили.
Зазначає, що 20 листопада 2019 року Розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 681 «Про встановлення піклування та призначення піклувальника над неповнолітніми ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 » вирішено, встановити піклування та призначити піклувальника ОСОБА_1 .
Звертає увагу, що ОСОБА_1 не надавав свою згоду та не погоджувався на встановлення опіки чи піклування над дітьми, окрім того, 08 квітня 2020 року діти- вихованці дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 подали заяви до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, в яких зазначили, що вони не давали згоди на встановлення опіки чи піклування на ними.
19 липня 2022 року представник відповідача Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області Пушкар Ірина подала відзив на апеляційну скаргу в якій зазначала, що 30 серпня 2012 року був створений дитячий будинок сімейного типу на базі родини ОСОБА_4 в с. Ревне, про що свідчить розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації від 30 серпня 2012 № 2841 «Про призначення батьками- вихователями дитячого будинку сімейного типу с. Ревне ОСОБА_3 та ОСОБА_1 та влаштування дітей».
Зазначає, що родина ОСОБА_4 створювала дитячий будинок сімейного типу, як така, що перебуває у шлюбі, однак в період з грудня 2018 року функції матері - виховательки ОСОБА_3 не виконує, не виходить на зв`язок та взагалі відсутня в дитячому будинку сімейного типу, місце її перебування невідоме. За словами її чоловіка ОСОБА_1 його дружина ОСОБА_3 виїхала за межі України.
Вказує на те, що з урахуванням всіх обставин Бориспільська районна державна адміністрація була вимушена призупинити виплати батькам - вихователям до прийняття рішення Бориспільським міськрайонним судом щодо ліквідації дитячого будинку сімейного типу, розірвання дії угод про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу.
Посилається на те, що на виконання розпорядження № 395 від 10 липня 2019 року Управління соціального захисту населення Бориспільської райдержадміністрації призупинило соціальні виплати з 10 липня 2019 року. В подальшому, у листопаді 2019 року надійшло розпорядження від 20 листопада 2019 року № 681 про встановлення піклування та призначення піклувальника над неповнолітніми: ОСОБА_6 , ОСОБА_8 та малолітнім ОСОБА_2 - ОСОБА_1 . На особистому прийомі ОСОБА_1 було роз`яснено порядок оформлення допомоги на дітей, надано відповідний перелік документів, проте від підписання заяви ОСОБА_1 відмовився, про що було складено відповідний акт.
На думку представника відповідача Управління соціального захисту населення діяло в межах чинного законодавства, призупинивши виплату коштів на ОСОБА_2 з 10 липня 2019 року, а тому оскаржуване рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
В судовому засіданні ОСОБА_1 повністю підтримав доводи своєї апеляційної скарги та просив її задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, представник Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області та представник третьої особи: Служби у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної адміністрації Київської області в судове засідання повторно не з`явились, про день та час слухання справи судом повідомлені, Служба у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної адміністрації Київської області просила розглядати справу у відсутності їх представника, відповідачі причини неявки своїх представників апеляційному суду не повідомили, а тому колегія суддів вважає можливим розгляд справи у їх відсутності.
Заслухавши доповідь судді Ратнікової В.М., пояснення позивача, вивчивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 09 від 15 січня 2015 року «Про влаштування малолітнього ОСОБА_2 в дитячий будинок сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне» було влаштовано малолітнього ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , до дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне (батьки- вихователі ОСОБА_1 та ОСОБА_3 ). (т. 1 а.с. 12-13)
15 січня 2015 року між Бориспільською районною державною адміністрацією Київської області та батьками- вихователями ОСОБА_3 та ОСОБА_1 було укладено угоду про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу.
Відповідно до п.п. 3, 3.1. зазначеної угоди Бориспільська районна державна адміністрація зобов`язалась у межах видатків, передбачених у державному бюджеті на утримання дитячого будинку сімейного типу, перераховувати щомісячно до 20 числа на особові рахунки обох батьків- вихователів у банківській установі кошти в розмірі двох прожиткових мінімумів для дітей відповідного віку.(т. 1 а.с. 14)
Розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 1339 від 21 листопада 2018 року «Про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне» припинено функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 , який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , у зв`язку з виникненням несприятливих умов для виховання та спільного проживання дітей. (п.1.)
Знято з ОСОБА_1 та ОСОБА_3 статус батьків- вихователів. (п. 2)
Виведено зі складу дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 дітей- вихованців: ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 . (п. 3)
Знято з дітей- сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 статус дітей- вихованців. (п. 4)
Припинено дію угоди про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 від 30 серпня 2012 року № 9, 04 жовтня 2012 року № 10, від 15 січня 2015 року № 19. (п.п. 5-7)
Розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 395 від 10 липня 2019 року «Про призупинення виплат батькам- вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне» відповідно до зазначеного розпорядження управлінням соціального захисту населення призупинено грошове забезпечення батькам- вихователям та державну соціальну допомогу на дітей дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 , який знаходить за адресою: АДРЕСА_1 , у зв`язку з невиконанням батьками- вихователями обов`язків щодо неналежного виховання, розвитку та утримання дітей. (т. 1 а.с. 65)
Розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 681 від 20 листопада 2019 року «Про встановлення піклування та призначення піклувальника над неповнолітніми ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 » встановлено піклування та призначено піклувальника над неповнолітніми ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 , які мають статус дітей, позбавлених батьківського піклування, ОСОБА_1 . (т. 1 а.с. 64)
Розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 580 від 08 грудня 2020 року «Про призначення піклувальника над неповнолітнім ОСОБА_2 » було звільнено ОСОБА_1 від повноважень піклувальника над дитиною, позбавленою батьківського піклування ОСОБА_2 . Призначено піклувальником над дитиною, позбавленою батьківського піклування, ОСОБА_2 його сестру, ОСОБА_5 . (т. 1 а.с. 21)
У грудні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, третя особа: Служба у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної адміністрації Київської області про визнання протиправним та скасування розпорядження бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 21 листопада 2018 року № 1339 про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 20 березня 2020 року позов задоволено.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року апеляційну скаргу Бориспільської районної державної адміністрації Київської області задоволено. Рішення Київського окружного адміністративного суду від 20 березня 2020 року скасовано . У задоволені позову ОСОБА_1 відмовлено. (т. 1 а.с. 54-56)
Постановою Верховного Суду від 05 травня 2022 року касаційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення. Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року залишено без змін.
У травні 2020 року до Київського окружного адміністративного суду звернулися ОСОБА_1 та ОСОБА_3 в інтересах неповнолітніх ОСОБА_8 , ОСОБА_2 та повнолітнього ОСОБА_6 з адміністративним позовом до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Служби у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної, в якому просили суд визнати протиправним та скасувати розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 395 від 10 липня 2019 року «Про призупинення виплати державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам- вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне», визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області щодо не нарахування державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування та грошового забезпечення батькам- вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне», зобов`язати Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області провести перерахунок та виплату суми щомісячної державної соціальної допомоги на дітей/, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам - вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне, починаючи з 10.07.2019 року за весь період отримання такої виплати.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року адміністративний позов ОСОБА_1 , ОСОБА_3 в інтересах неповнолітніх ОСОБА_8 , ОСОБА_2 та повнолітнього ОСОБА_6 задоволено.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2021 року апеляційну скаргу Бориспільської районної державної адміністрації Київської області задоволено.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року скасовано та прийняте нове, яким відмовлено ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , які діють в інтересах неповнолітніх ОСОБА_8 , ОСОБА_2 та повнолітнього ОСОБА_6 в задоволенні позовних вимог.
Ухвалою Верховного Суду від 23 лютого 2021 року відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 та ОСОБА_3 в інтересах неповнолітніх ОСОБА_8 , ОСОБА_2 та повнолітнього ОСОБА_6 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2020 року у справі за позовом ОСОБА_1 , який діє в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 , до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, третя особа: Служба у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної адміністрації Київської області про стягнення державної соціальної допомоги.
Відмовляючи у задоволенні позову ОСОБА_1 , який діє в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 , до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, третя особа: Служба у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної адміністрації Київської області про стягнення державної соціальної допомоги, суд першої інстанції посилався на те, що судами адміністративної юрисдикції підтверджена правильність прийняття відповідачем Бориспільською районною державною адміністрацією Київської області рішення про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне, а відтак статусу батьків- вихователів та дітей- вихованців, призупинення виплати ОСОБА_3 та ОСОБА_1 державної соціальної допомоги на дітей, що перебували у родині ОСОБА_4 , в тому числі на дитину- сироту ОСОБА_5 з 10 липня 2019 року. З 20 липня 2019 року за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 над неповнолітнім ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який має статус дитини, позбавленої батьківського піклування, було встановлено піклування, а позивача призначено його піклувальником,а тому відсутні законні підстави для стягнення з відповідача на користь позивача державної соціальної допомоги на неповнолітнього ОСОБА_5 .
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування визначає Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» від 13 січня 2005 року № 2342-IV (надалі - Закон № 2342-IV).
Відповідно до частин 1-3 статті 4 Закону № 2342-IV заходи соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, гарантуються, забезпечуються та охороняються державою.
Державні соціальні стандарти для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, встановлюються незалежно від того, де така дитина або особа перебуває на утриманні та вихованні, на рівні, не меншому за встановлений прожитковий мінімум для осіб відповідного віку.
Державні соціальні стандарти і нормативи встановлюються, зокрема, щодо: мінімального матеріального забезпечення, витрат на харчування, одяг та взуття; мінімального стандарту щомісячного утримання таких дітей та осіб із їх числа за умови навчання їх у вищих навчальних закладах до досягнення ними 23-річного віку або до закінчення відповідних навчальних закладів; мінімального стандарту грошового забезпечення батьків-вихователів, прийомних батьків.
Згідно з вимогами частини 1 статті 9 Закону України № 2342-IV витрати на утримання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа у сім`ях опікунів, прийомних сім`ях, дитячих будинках сімейного типу, у державних закладах фінансуються з державного, обласних бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, інших джерел, не заборонених законодавством.
Відповідно до статті 31 Закону України № 2342-IV батьки-вихователі є особами, які заміняють батьків, законними представниками своїх вихованців і захищають їхні права та інтереси в органах державної влади, у тому числі судових, як опікуни або піклувальники без спеціальних на те повноважень. Вони не можуть використовувати надані їм права всупереч інтересам дитини.
Набуття статусу батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу не може обмежувати громадянських прав цих осіб.
Батьки-вихователі мають право захищати дитину, її права та інтереси як опікуни або піклувальники без спеціальних на те повноважень.
Батьки-вихователі, зокрема, зобов`язані: захищати права та інтереси дітей, бути їхніми представниками в установах і організаціях; створити належні умови для всебічного гармонійного розвитку дітей; піклуватися про здоров`я, фізичний, психічний та моральний розвиток, навчання дітей, готувати їх до праці; забезпечувати проведення двічі на рік медичного обстеження дітей лікарями-спеціалістами та виконувати їх рекомендації; забезпечити здобуття дітьми освіти, стежити за навчанням і розвитком дітей у навчально-виховних закладах, підтримувати зв`язки з учителями та вихователями; займатися розвитком здібностей дітей, у тому числі залучати їх до занять у позашкільних навчальних закладах.
Батьки-вихователі виконують свої обов`язки стосовно дітей до досягнення ними вісімнадцяти років або до закінчення ними навчання у відповідних закладах навіть у разі їх окремого проживання.
Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2002 року № 564 "Про затвердження Положення про дитячий будинок сімейного типу" з метою створення належних умов для виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, в сімейному оточенні, затверджено Положення про дитячий будинок сімейного типу (зі змінами та доповненням, в редакції станом на 10.07.2019, далі - Положення про ДБСТ).
Згідно з п.1 Положення про ДБСТ метою створення дитячого будинку сімейного типу є забезпечення належних умов для виховання в сімейному оточенні дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.
Відповідно до п.2 Положення про ДБСТ, дитячий будинок сімейного типу - окрема сім`я, що створюється за бажанням подружжя або окремої особи, яка не перебуває у шлюбі, які беруть на виховання та спільне проживання не менш як 5 дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.
Батьки-вихователі - особи, які беруть на виховання та спільне проживання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування (далі - вихованці).
Вихованці перебувають у дитячому будинку сімейного типу до досягнення 18-річного віку, а в разі продовження навчання у професійно-технічному, вищому навчальному закладі I - IV рівня акредитації - до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.
Питання матеріального забезпечення дитячого будинку сімейного типу врегульовані у п.24 Положення про ДБСТ, відповідно до якого фінансування дитячого будинку сімейного типу здійснюється за рахунок видатків державного бюджету в порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Розмір державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, становить два прожиткових мінімуми для дітей відповідного віку.
Державна соціальна допомога і грошове забезпечення виплачуються щомісяця не пізніше 20 числа за місцем проживання дитини у дитячому будинку сімейного типу батькам-вихователям через державні підприємства поштового зв`язку або перераховуються на особові рахунки обох батьків-вихователів у банківській установі за їх вибором.
Згідно з п.22 Положення про ДБСТ батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу виплачується грошове забезпечення у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
26 червня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №552 "Деякі питання виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях за принципом "гроші ходять за дитиною", оплати послуг із здійснення патронату над дитиною та виплати соціальної допомоги на утримання дитини в сім`ї патронатного вихователя, підтримки малих групових будинків", пунктом 1 якої затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях за принципом "гроші ходять за дитиною".
Постанова Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року №552 набрала чинності 10 липня 2019 року, в день прийняття Бориспільською РДА Київської області розпорядження від 10.07.2019 №395, та підлягає застосуванню у спірних правовідносинах.
Відповідно до п.п.2-4 Порядку №552 державна соціальна допомога призначається і виплачується щомісяця в грошовій формі батькам-вихователям на кожну дитину-вихованця і прийомним батькам на кожну прийомну дитину. Грошове забезпечення призначається і виплачується щомісяця кожному з батьків-вихователів і одному з прийомних батьків. Призначення і виплата державної соціальної допомоги, грошового забезпечення здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - уповноважений орган) на підставі підготовлених службою у справах дітей документів, що зберігаються протягом п`яти років після припинення виплати соціальної допомоги та грошового забезпечення.
Уповноважений орган призначає державну соціальну допомогу та грошове забезпечення за заявою батьків-вихователів і одного з прийомних батьків, до якої додаються: рішення районної, районної у м. Києві держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі її утворення) ради про влаштування дитини до дитячого будинку сімейного типу або прийомної сім`ї; документи, що підтверджують статус дитини; інформація органу державної виконавчої служби про розмір аліментів; довідка з місця навчання про розмір стипендії; копія висновку медико-соціальної експертної комісії або медичного висновку лікарсько-консультативної комісії лікувально-профілактичного закладу про дитину з інвалідністю, що видані в установленому МОЗ порядку; копія посвідчення громадянина, який проживає, працює (навчається) на території гірського населеного пункту, виданого відповідно до Закону України "Про статус гірських населених пунктів в Україні" (п.5 Порядку №552).
Відповідно до п.6 Порядку №552 призначення державної соціальної допомоги та грошового забезпечення здійснюється з дати влаштування дитини у дитячий будинок сімейного типу або прийомну сім`ю включно до дня досягнення дитиною 18-річного віку, а у разі навчання у закладі загальної середньої освіти, за денною формою навчання у закладі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти - до 23 років або до закінчення відповідного закладу освіти.
Згідно абз.1 п.7 Порядку №552 у редакції від 26.06.2019 року розмір державної соціальної допомоги становить два прожиткових мінімуми для дітей відповідного віку.
В подальшому абзац перший пункту 7 був викладений в редакції Постанови КМ №1101 від 24.12.2019року, відповідно до якого розмір державної соціальної допомоги становить 2,5 прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку, для дітей з інвалідністю - 3,5 прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку. Для осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, віком від 18 до 23 років, які навчаються у закладах загальної середньої освіти, за денною формою навчання у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, до закінчення відповідних закладів освіти розмір державної соціальної допомоги становить 2,5 прожиткового мінімуму для працездатної особи, для осіб з інвалідністю - 3,5 прожиткового мінімуму для працездатної особи.
Згідно з п.25 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. № 1751 у редакції на час виникнення правовідносин (далі - Порядок №1751) відповідно до статті 16 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається особам, визначеним в установленому порядку опікунами чи піклувальниками дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення їх батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування та відповідно до законодавства набули статусу дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування.
Відповідно до п.26 Порядку №1751 допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається в розмірі, що становить два прожиткових мінімуми для дитини відповідного віку.
Згідно з п.27 Порядку №1751 для одержання допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, до органу соціального захисту населення подаються такі документи:
1) заява опікуна чи піклувальника про призначення допомоги, яка складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики;
2) копія рішення органу опіки та піклування або суду про встановлення опіки чи піклування над дитиною-сиротою або дитиною, позбавленою батьківського піклування;
3) копія свідоцтва про народження дитини;
4) довідка про реєстрацію місця проживання опікуна (піклувальника) та дитини (для дітей, над якими встановлено опіку чи піклування і які є вихованцями дитячих навчальних закладів, що фінансуються не за рахунок бюджетних коштів, - видана органом реєстрації довідка, в якій зазначено статус дитячого навчального закладу та за які кошти він фінансується, а також підтверджено факт перебування в ньому дітей);
5) довідки про місячні розміри пенсії, аліментів, стипендії, державної допомоги, що одержує на дитину опікун чи піклувальник (у разі одержання пенсії на дитину органи соціального захисту населення використовують відомості про розмір пенсії, що надійшли від органів Пенсійного фонду України на електронних носіях інформації);
6) медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років, виданий в установленому МОЗ порядку.
Допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається на дванадцять місяців. Питання про продовження виплати допомоги вирішується на підставі заяви та довідок про місячні розміри пенсії, аліментів, стипендії, державної допомоги, що одержує опікун чи піклувальник на дитину (п.28 Порядку №1751).
Згідно з п.30 Порядку №1751 підставою для припинення виплати допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, є: звільнення від виконання обов`язків опікуна чи піклувальника; працевлаштування або взяття шлюбу дитиною до досягнення нею 18-річного віку; усиновлення дитини, передача дитини батькам; досягнення дитиною 18-річного віку; надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності, якщо вона записана матір`ю або батьком дитини.
Згідно з ч.1 ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч.5 ст.82 ЦПК України обставини, встановлені стосовно певної особи рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, проте можуть бути у загальному порядку спростовані особою, яка не брала участі у справі, в якій такі обставини були встановлені.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року апеляційну скаргу Бориспільської районної державної адміністрації Київської області було задоволено. Рішення Київського окружного адміністративного суду від 20 березня 2020 року скасовано. У задоволені позову ОСОБА_1 до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, третя особа: Служба у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної адміністрації Київської області про визнання протиправним та скасування розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 21 листопада 2018 року про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне відмовлено. (т. 1 а.с. 54-56)
Ухвалюючи зазначене судове рішення, суд апеляційної інстанції виходив із закріплених у Положенні про дитячий будинок сімейного типу, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2002 року № 564, вимоги про функціонування ДБСТ за умови перебування у ньому на вихованні та проживанні не менше п`яти дітей, а також встановлення судом фактів небажання дітей проживати у ДБСТ ОСОБА_4 . На підставі цього суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що у відповідача були наявні правові підстави для прийняття оспорюваного розпорядження про припинення функціонування такого дитячого будинку сімейного типу і таке рішення обумовлене необхідністю захисту прав дітей, які у ньому виховуються.
Постановою Верховного Суду від 05 травня 2022 року касаційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення. Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року залишено без змін.
Окрім того, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2021 року апеляційну скаргу Бориспільської районної державної адміністрації Київської області було задоволено.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року скасовано та прийняте нове, яким відмовлено ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , які діють в інтересах неповнолітніх ОСОБА_8 , ОСОБА_2 та повнолітнього ОСОБА_6 в задоволенні позовних про визнання протиправним та скасування розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 395 від 10 липня 2019 року «Про призупинення виплати державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам- вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне», визнання протиправною бездіяльності Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області щодо не нарахування державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування та грошового забезпечення батькам- вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне», зобов`язання Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області провести перерахунок та виплату суми щомісячної державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам- вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне, починаючи з 10.07.2019 року за весь період отримання такої виплати.
Вказаним судовим рішення апеляційного суду встановлено, що відповідачем було обґрунтовано призупинено виплату державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам- вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревнез огляду на те, що було припинено функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне. ОСОБА_1 та ОСОБА_3 було запропоновано оформити опікунство над вказаними трьома дітьми, проте позивачі відмовилися, що в свою чергу може свідчити про небажання даних осіб здійснювати опіку над дітьми-сиротами, а діють вони виключно в своїх інтересах - отримання коштів, як батьки-вихователі.
З огляду на те, що рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2021 року встановлено законність дій відповідачів щодо призупинення виплат державної соціальної допомоги на, в тому числі на ОСОБА_5 , як на дитину- вихованця дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне, суд першої інстанції прийшов до обґрунтованого висновку про відсутність підстав для стягнення з відповідача Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області на користь позивача державної соціальної допомоги на дитину позбавлену батьківського піклування ОСОБА_2 за період з 10.07.2019 року по 08.12.2020 року в розмірі 94 223,00 грн.
Окрім того, з матеріалів справи вбачається, що розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 681 від 20 листопада 2019 року «Про встановлення піклування та призначення піклувальника над неповнолітніми ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 » встановлено піклування та призначено піклувальника над неповнолітніми ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 , які мають статус дітей, позбавлених батьківського піклування, ОСОБА_1 . (т. 1 а.с. 64)
В подальшому розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 580 від 08 грудня 2020 року «Про призначення піклувальника над неповнолітнім ОСОБА_2 » було звільнено ОСОБА_1 від повноважень піклувальника над дитиною, позбавленою батьківського піклування ОСОБА_2 . Призначено піклувальником над дитиною, позбавленою батьківського піклування, ОСОБА_2 його сестру, ОСОБА_5 . (т. 1 а.с. 21)
Вірним є також висновок суду першої інстанції про відмову у задоволенні і позовних вимог ОСОБА_1 про стягнення з Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області на його користь інфляційних втрат за період з 10.07.2019 року по 08.12.2020 року в сумі 4 400,21 грн. та трьох відсотків річних за цей же період в сумі 4 004,32 грн. за користування грошовими коштами, так як у задоволенні позовних вимог про стягнення державної соціальної допомоги на дитину, позбавлену батьківського піклування, ОСОБА_5 на користь ОСОБА_1 відмовлено та вимоги ст. 625 ЦК України до вказаних правовідносин не застосовуються.
Посилання в апеляційній скарзі на помилковість висновку суду першої інстанції про те, що розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 21 листопада 2018 року № 1339 було припинено функціонування дитячого будинку, оскільки наразі в провадженні Бориспільського районного суду Київської області перебуває цивільна справа № 359/3777/19 за позовом Органу опіки та піклування Бориспільської РДА до ОСОБА_1 та ОСОБА_3 про ліквідацію дитячого будинку сімейного типу та розірвання дії угод про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу, колегія суддів відхиляє, так як суд першої інстанції повно та об`єктивно встановив дійсні обставини справи , дослідив надані сторонами докази та дійшов вірних і обґрунтованих висновків.
Доводи апеляційної скарги про те, що між Бориспільською районною державною адміністрацією Київської області та ОСОБА_1 , ОСОБА_3 було укладено угоди про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу № 09 від 30 серпня 2012 року, № 10 від 04 жовтня 2012 року, № 11 від 05 листопада 2012 року та № 19 від 15 січня 2015 року, правильності висновків суду першої інстанції не спростовують, оскільки розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 1339 від 21 листопада 2018 року «Про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 с. Ревне» серед іншого було припинено дію угоди про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_4 від 30 серпня 2012 року № 9, 04 жовтня 2012 року № 10, від 15 січня 2015 року № 19. (п.п. 5-7)
Доводи апеляційної скарги про те, що 20 листопада 2019 року Розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 681 «Про встановлення піклування та призначення піклувальника над неповнолітніми ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 » ОСОБА_1 було призначено піклувальником вказаних дітей без його згоди, колегія суддів відхиляє, так як процедура призначення ОСОБА_1 піклувальником, в тому числі і неповнолітнього ОСОБА_5 , не є предметом спору у даній справі.
За своїм змістом усі доводи апеляційної скарги зводяться до незгоди з наданою судом першої інстанції оцінкою зібраних у справі доказів та встановлених на їх підставі обставин, разом з тим доказів на спростування встановлених судом першої інстанції обставин апелянтом до апеляційної скарги не надано.
Відповідно ст. 375 ЦПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 14 лютого 2022 року постановлене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні правові підстави для задоволення апеляційної скарги представника позивача ОСОБА_1 , який дії в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 , адвоката Кілічави Тетяни Михайлівни.
Керуючись ст.ст. 367, 368, 374, 375, 381-384 ЦПК України, суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу представника позивача ОСОБА_1 , який дії в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 , адвоката Кілічави Тетяни Михайлівни залишити без задоволення.
Рішення Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 14 лютого 2022 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.3 ст. 389 ЦПК України.
Повний текст постанови складено 17 листопада 2022 року.
Головуючий: Судді: