ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 грудня 2021 р.Справа № 520/10096/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Жигилія С.П.,
Суддів: Присяжнюк О.В. , Русанової В.Б. ,
за участю секретаря судового засідання Севастьянової А.Ю.
позивача - ОСОБА_1 ; представника відповідача-1 - Хмелевської О.І.; представника відповідача-2 - Нерубенко Н.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12.07.2021 (суддя Зінченко А.В.; м. Харків) по справі № 520/10096/21
за позовом ОСОБА_1
до Територіального центру надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова, Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі по тексту позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Територіального центру надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова (далі по тексту відповідач-1, Терцентр), Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради (далі по тексту відповідач-2, Управління), в якому просить суд:
- визнати бездіяльність Територіального центру надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова протиправною, так як Територіальний центр надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова є надавачем соціальних послуг, який відповідно до ст. 19 Закону України "Про соціальні послуги" зобов`язаний у разі звернення особи або її законного представника безпосередньо до надавача соціальних послуг надати їм допомогу в поданні заяви про надання соціальних послуг до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчого органу міської ради міст обласного значення, ради об`єднаної територіальної громади не пізніше наступного робочого дня, що не було виконано, а також відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України "Про звернення громадян", якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об`єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п`яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення, що також не було виконано;
- на підставі п. 5 ч. 2 ст. 245 КАС України встановити наявність повноважень Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради щодо розгляду заяви Про надання соціальних послуг в порядку, передбаченому Законом України "Про соціальні послуги";
- визнати, що Управлінням соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради був порушений порядок розгляду заяви Про надання соціальних послуг, передбачений Законом України "Про соціальні послуги" на підставі того, що за заявою ОСОБА_1 . Управлінням не було визначено його потреб у соціальному обслуговуванні, його право на отримання соціальних послуг (допомоги), не було прийнято рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг за встановленим порядком.
- зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради розглянути заяву ОСОБА_1 . Про надання соціальних послуг від 03.04.2021 за порядком, встановленим Законом України "Про соціальні послуги".
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12.07.2021 по справі № 520/10096/21 адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , , код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) до Територіального центру надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова (пров. Решетникивський, буд. 3,м. Харків,61001, код ЄДРПОУ 22726648), Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради (вул. Вишнева, буд. 3,м. Харків,61124, код ЄДРПОУ 03196624) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - залишено без задоволення.
Позивач, не погодившись із вказаним рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12.07.2021 по справі № 520/10096/21 повністю і ухвалити нове судове рішення.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначив, що ОСОБА_1 є інвалідом І групи по зору (повністю сліпий), що підтверджується довідкою медико-соціальної експертної комісії. У 2019 році позивач вступив на денну форму навчання до Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". З огляду на те, що навчання у вищевказаному закладі вищої освіти змушує пересуватися у великих навчальних корпусах, а також на те, що проведення занять в декількох корпусах на далеких відстанях один від одного в один і той же день, позивачу необхідно отримати допомогу супроводжуючого.
Пояснив, що позивач звернувся до Громадської організації «Харківський центр реабілітації молодих інвалідів та членів їх сімей «Право вибору», де для ОСОБА_1 було знайдено особу, що працювала за договором підряду. З цією особою ОСОБА_1 домовився про супровід в приватному порядку за особисті кошти. Супровід зазначеною особою здійснювався в період з початку вересня по кінець грудня 2019 року. Пояснив, що після, через відмову особи в подальшому супроводі, зазначеною громадською організацією було знайдено іншу особу, що супроводжувала позивача з січня по березень 2020 року. З 18.03.2020 через поширення коронавірусної інфекції був оголошений карантин, в тому числі у закладі вищої освіти, у зв`язку з чим співпрацю з супроводжуючим було призупинено.
03.04.2021 позивач звернувся із заявою про надання соціальних послуг до Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради. 12.04.2021 Управлінням соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради надано відповідь, в якій зазначено, що відповідно до покладених завдань та обов`язків Управління не надає соціальні послуги. Водночас повідомлено, що надавачем соціальних послуг в Слобідському районі є Територіальний центр надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова (м. Харків, провулок Решетниківський, 3, тел. 737-24-88, 734-57-64, 737-15-33), який забезпечує надання соціальних послуг згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 29.12.2009 № 1417 «Деякі питання діяльності територіальних центрів соціального обслуговування (надання Соціальних послуг)» та від 01.06.2020 № 587 «Про організацію надання соціальних послуг». Також порадили для отримання соціальної послуги щодо супроводу звернутися до Харківської міської громадської організації осіб з інвалідністю «Соціально-реабілітаційний центр незрячих», який знаходиться за адресою: м. Харків, вулиця Світла 29а, 1 поверх, (тел. (057) 781-06-91, (057) 761-48-1 1 , (066) 460-60-86 , (093) 726- 77-82).
26.04.2021 позивачем було надіслано заяву про надання соціальних послуг до Територіального центру надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова та Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації, в якій останній просив надати соціальну послугу: фізичний супровід особи з інвалідністю по зору за кодом 021.0 Класифікатора соціальних послуг, затвердженого Наказом Міністерства соціальної політики України від 23 червня 2020 року № 429 , а також передбаченої пунктом 13 частини 6 статті 16 Закону України "Про соціальні послуги". 06.05.2021 Територіальним центром надання соціальних послуг надано відповідь, згідно з якою, соціальна послуга № 021.0 «Фізичний супровід осіб з інвалідністю» Терцентром не надається.
Згідно відповіді Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації: Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради, у разі звернення людини, визначає її потребу у соціальному обслуговуванні, її право на отримання соціальних послуг (допомоги), у тому числі за місцем проживання.
Також, за скаргою позивача, народними депутатами України в порядку ст. 16, ч. 5 ст. 17 Закону України "Про статус народного депутата України" були надіслані депутатські звернення до голови Харківської обласної державної адміністрації і Секретаря Харківської міської ради. 21.05.2021 позивачем отримана відповідь від Департаменту соціальної політики виконавчого комітету Харківської міської ради (вул. Сумська. 64. м. Харків, 61002). Згідно з відповіддю, в місті реалізується пільга соціального напрямку за видом: супроводження людей з вадами зору містом, у транспорті, закладах та установах, торговельних мережах. Соціальна послуга надається на безоплатній основі протягом робочого дня. Департаментом запропоновано скористатися соціальною послугою та для отримання цієї послуги звернутись до Центру реабілітації молодих інвалідів та членів їх сімей «Право вибору» за адресою: вул. Киргизька, 10, (тел. 721 29 39; (067) 418 32 09).
28.05.2021 адміністрацією Слобідського району Харківської міської ради (вул. Плеханівська, 42, м. Харків, 61001) повідомлено позивача, що реалізація державної політики у сфері соціального захисту населення на території Слобідського району міста Харкова в межах повноважень, встановлених чинним законодавством України, є компетенцією Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради. Відповідно до Положення про Управління, затвердженого рішенням 1 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 09.12.2020 № 7/20, відповідно до покладених завдань та обов`язків Управління не надає соціальні послуги. Надавачем соціальних послуг на території Слобідського району міста Харкова є Територіальний центр надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова. Як зазначає Терцентр у своєму листі до Адміністрації району від 24.05.2021 №877/0/165-21 відділеннями Терцентру надаються підопічним соціальні послуги відповідно до Державних стандартів. Соціальна послуга №021.0 «Фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних, з інтелектуальними, сенсорними, фізичними, моторними, психічними та поведінковими порушеннями», згідно з Класифікатором соціальних послуг, затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 23.06.2020 № 429, Терцентром не надається. Адміністрацією району направлено лист до Харківської молодіжної громадської організації Центру реабілітації молодих інвалідів та членів їх сімей «Право вибору» для сприяння у вирішенні питання щодо можливості забезпечення позивача необхідною соціальною послугою.
Позивач, вказуючи на бездіяльність відповідачів щодо ненадання супроводу особі з інвалідністю, звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів з даним позовом.
Відповідач-1, у надісланому відзиві на апеляційну скаргу, посилаючись на правомірність та обґрунтованість висновків суду першої інстанції, просив суд залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін. Зазначив, що Терцентром в межах наданих повноважень та в порядку, визначеному Законом України «Про звернення громадян», було розглянуто звернення ОСОБА_1 та надано відповідь № 135/01 від 06.05.2021, відповідно до якої соціальна послуга за кодом 021.0, згідно з Класифікатором соціальних послуг, «Фізичний супровід осіб з інвалідністю…», а саме: постійний щоденний супровід за графіком заявника, Терцентром не надається. Крім того, було повідомлено, що Державний стандарт щодо надання вищезазначеної послуги наразі не є затвердженим. Зазначив, що до Терцентру про допомогу щодо оформлення подання заяви про надання соціальних послуг до Управління ОСОБА_1 не звертався.
Відповідач-2, у надісланому відзиві на апеляційну скаргу, з викладених підстав, просив суд залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, позивача та представників відповідачів, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Приймаючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з їх необґрунтованості.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам апеляційної скарги, колегія суддів виходить з такого.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, визначає Закон України "Про соціальні послуги" від 17.01.2019 № 2671-VІІІ (далі - Закон № № 2671-VІІІ), згідно зі статтею 1 якого соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.
Згідно ст. 13 вказаного Закону, надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким надаються такі послуги, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України.
Надавачі соціальних послуг можуть належати до державного, комунального або недержавного секторів.
До надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору належать надавачі соціальних послуг, утворені органами, зазначеними у частині першій статті 11 цього Закону, діяльність яких фінансується за рахунок коштів відповідного бюджету/бюджетів.
До надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору належать: установи/заклади надання соціальних послуг (стаціонарні, реабілітаційні, тимчасового перебування); інші установи/заклади соціальної підтримки (обслуговування), у тому числі спеціалізовані служби підтримки осіб, постраждалих від домашнього насильства та насильства за ознакою статі.
З метою оптимізації та комплексного підходу до надання соціальних послуг можуть утворюватися комплексні установи/заклади надання соціальних послуг, структурні або відокремлені (територіальні) підрозділи яких надають різні соціальні послуги різним групам населення.
Відповідно до статті 19 Закону № 2671-VІІІ, підставою для розгляду питання надання соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів є подання до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчого органу міської ради міст обласного значення, ради об`єднаної територіальної громади за місцем проживання/перебування особи:
1) заяви особи або її законного представника про надання соціальних послуг;
2) звернення, повідомлення інших осіб в інтересах осіб/сімей, які потребують соціальних послуг.
У разі звернення особи або її законного представника безпосередньо до надавача соціальних послуг такий надавач зобов`язаний надати їм допомогу в поданні заяви про надання соціальних послуг до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчого органу міської ради міст обласного значення, ради об`єднаної територіальної громади не пізніше наступного робочого дня.
Підставою для розгляду питання про надання соціальних послуг надавачами соціальних послуг недержавного сектору (крім соціальних послуг, що надаються за рахунок бюджетних коштів) є подані їм заява, звернення, повідомлення про надання соціальних послуг, передбачені частиною першою цієї статті.
У разі виявлення особи, яка за станом здоров`я не спроможна самостійно прийняти рішення про необхідність надання їй соціальних послуг, заяву про надання соціальних послуг зобов`язані подати законний представник такої особи, орган опіки та піклування або структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчого органу міської ради міст обласного значення, ради об`єднаної територіальної громади.
Порядок подання заяви, звернення, повідомлення про надання соціальних послуг визначається Порядком організації надання соціальних послуг.
Відповідно до статті 21 вказаного Закону, рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів приймає структурний підрозділ з питань соціального захисту населення уповноважених органів системи надання соціальних послуг, передбачених пунктами 2 і 3 частини першої статті 11 цього Закону. Рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг надавачами соціальних послуг недержавного сектору приймає відповідний надавач.
Рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг приймається протягом 10 робочих днів з дня одержання заяви, звернення, повідомлення про надання соціальних послуг за результатами оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах.
Рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг не пізніше трьох робочих днів після його прийняття видається або надсилається заявнику. У рішенні про надання соціальних послуг обов`язково зазначаються результати оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах та надавач соціальних послуг. Рішення про відмову у наданні соціальних послуг має бути вмотивованим.
Рішення про відмову у наданні соціальної послуги може бути оскаржено у судовому порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону, підставою для відмови у наданні соціальних послуг є: відсутність потреби у соціальних послугах за результатами оцінювання потреб особи/сім`ї; ненадання надавачем соціальних послуг тих соціальних послуг, яких потребує особа.
Відповідно до ст. 28 Закону, соціальні послуги надаються отримувачам:
1) за рахунок бюджетних коштів;
2) з установленням диференційованої плати залежно від доходу отримувача соціальних послуг;
3) за рахунок отримувача соціальних послуг або третіх осіб.
Надавачі соціальних послуг державного та комунального секторів надають соціальні послуги:
1) за рахунок бюджетних коштів: а) незалежно від доходу отримувача соціальних послуг: особам, які постраждали від торгівлі людьми і отримують соціальну допомогу відповідно до законодавства у сфері протидії торгівлі людьми, особам, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі, дітям з інвалідністю, особам з інвалідністю I групи, дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа віком до 23 років, сім`ям опікунів, піклувальників, прийомним сім`ям, дитячим будинкам сімейного типу, сім`ям патронатних вихователів, дітям, визначеним пунктом 5 частини шостої статті 13 цього Закону, - всі соціальні послуги; іншим категоріям осіб - соціальні послуги з інформування, консультування, надання притулку, представництва інтересів, перекладу жестовою мовою, а також соціальні послуги, що надаються екстрено (кризово); б) отримувачам соціальних послуг, крім зазначених у пункті 1 цієї частини, середньомісячний сукупний дохід яких становить менше двох прожиткових мінімумів для відповідної категорії осіб, - всі соціальні послуги.
З установленням диференційованої плати в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, надаються соціальні послуги отримувачам соціальних послуг, середньомісячний сукупний дохід яких перевищує два прожиткові мінімуми, але не перевищує чотири прожиткові мінімуми для відповідної категорії осіб.
За рахунок отримувача соціальних послуг або третіх осіб надаються соціальні послуги:
1) отримувачам соціальних послуг, середньомісячний сукупний дохід яких перевищує чотири прожиткові мінімуми для відповідної категорії осіб; 2) понад обсяги, визначені державним стандартом соціальних послуг.
У разі залучення до надання соціальних послуг надавачів соціальних послуг недержавного сектору (шляхом соціального замовлення, державно-приватного партнерства, конкурсу соціальних проектів, соціальних програм тощо) оплата соціальних послуг, що надаються за рахунок бюджетних коштів, у тому числі з установленням диференційованої плати, здійснюється шляхом компенсації надавачам вартості таких послуг.
Уповноважені органи системи надання соціальних послуг, визначені пунктами 2 і 3 частини першої статті 11 цього Закону, мають право приймати рішення про надання за рахунок бюджетних коштів інших соціальних послуг та/або іншим категоріям осіб, ніж передбачені частиною другою цієї статті.
Рішення про звільнення отримувача соціальних послуг від плати за соціальні послуги, що надаються надавачами соціальних послуг недержавного сектору, приймається такими надавачами самостійно.
Розмір плати за соціальні послуги визначає надавач соціальних послуг залежно від змісту та обсягу послуг, що надаються. Порядок регулювання тарифів на соціальні послуги затверджується Кабінетом Міністрів України.
Так, перелік соціальних послуг, умови та порядок їх надання структурними підрозділами територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2009 № 1417 (далі - Перелік соціальних послуг № 1417).
Відповідно до п.2 та п.3 зазначеного Переліку, Територіальний центр забезпечує здійснення своїми структурними підрозділами соціального обслуговування (надання соціальних послуг):
громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, хворих (з числа осіб працездатного віку на період до встановлення їм групи інвалідності, але не більш як чотири місяці), які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, визнані такими в порядку, затвердженому МОЗ;
громадян, які перебувають у складній життєвій ситуації у зв`язку з безробіттям і зареєстровані в державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, стихійним лихом, катастрофою (і мають на своєму утриманні неповнолітніх дітей, дітей з інвалідністю, осіб похилого віку, осіб з інвалідністю), якщо середньомісячний сукупний дохід їх сімей нижчий ніж прожитковий мінімум для сім`ї.
Для надання соціальних послуг громадяни, зазначені в абзаці другому пункту 2 цього переліку, подають письмову заяву структурному підрозділу з питань соціального захисту населення місцевої державної адміністрації або виконавчого органу міської, районної в місті ради за місцем проживання/перебування, яке в триденний строк після її надходження надсилає запит до закладу охорони здоров`я за місцем проживання/перебування громадянина для одержання медичного висновку про його здатність до самообслуговування та потребу в постійній сторонній допомозі (далі - медичний висновок), до відповідного підприємства, установи, організації, що надають послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, або виконавчого органу сільської (селищної) ради за місцем реєстрації громадянина для отримання довідки про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб і до територіального органу ДФС для отримання довідки про доходи громадянина (у разі потреби).
У п`ятиденний строк після надходження запиту відповідні суб`єкти, зазначені в абзаці першому цього пункту, надають медичний висновок, довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, довідку про доходи громадянина (у разі потреби) структурному підрозділу з питань соціального захисту населення місцевої державної адміністрації або виконавчого органу відповідної ради, який в одноденний строк після їх надходження приймає рішення про надання або відмову в наданні соціальних послуг з урахуванням пунктів 6, 7, 7-1, 10 та 11 цього переліку і надсилає такі документи територіальному центру разом із заявою громадянина та інформацією з Державного реєстру прав.
Після надходження зазначених документів територіальний центр протягом строку, визначеного у державних стандартах соціальних послуг, визначає індивідуальні потреби отримувача соціальної послуги, встановлює групу рухової активності, визначає зміст соціальних послуг, уточнює обсяг, складає індивідуальний план, приймає рішення про необхідність надання соціальних послуг, про що видається відповідний наказ, та укладає з отримувачем соціальної послуги договір про надання таких послуг.
Відповідно до пунктів 6, 7 Переліку соціальних послуг № 1417, Територіальний центр забезпечує безоплатне в обсягах, визначених державними стандартами, надання соціальних послуг:
громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, хворих (з числа осіб працездатного віку на період до встановлення їм групи інвалідності, але не більш як чотири місяці), які не здатні до самообслуговування і не мають рідних, які повинні забезпечити їм догляд і допомогу, або рідні є громадянами похилого віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому порядку;
громадян, які перебувають у складній життєвій ситуації у зв`язку з безробіттям і зареєстровані в державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, стихійним лихом, катастрофою (і мають на своєму утриманні неповнолітніх дітей, дітей з інвалідністю, осіб похилого віку, осіб з інвалідністю), якщо середньомісячний сукупний дохід їх сімей нижчий ніж прожитковий мінімум для сім`ї.
Для окремих структурних підрозділів територіального центру можуть передбачатись особливі умови здійснення безоплатного надання соціальних послуг.
Територіальний центр може надавати платні соціальні послуги (в межах наявних можливостей), визначені постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 р. N 12 "Про порядок надання платних соціальних послуг та затвердження їх переліку".
громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, хворим, які не здатні до самообслуговування і мають рідних, які повинні забезпечити їм догляд і допомогу;
громадянам, які перебувають у складній життєвій ситуації у зв`язку з безробіттям і зареєстровані в державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, стихійним лихом, катастрофою (і мають на своєму утриманні неповнолітніх дітей, дітей з інвалідністю, осіб похилого віку, осіб з інвалідністю), якщо середньомісячний сукупний дохід їх сімей вищий ніж прожитковий мінімум для сім`ї.
Тарифи на платні соціальні послуги встановлюються територіальним центром відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 9 квітня 2005 р. N 268 "Про затвердження Порядку регулювання тарифів на платні соціальні послуги" і затверджуються його директором.
Територіальний центр (у межах наявних можливостей) може надавати соціальні послуги в обсягах, визначених державними стандартами соціальних послуг, із встановленням диференційованої плати відповідно до законодавства.
Соціальні послуги понад обсяги, визначені державними стандартами соціальних послуг, надаються за плату.
Таким чином, спеціальним законом у сфері надання соціальних послуг, а також Переліком соціальних послуг № 1417 визначено, що соціальні послуги державними та комунальними суб`єктами, а також іншими суб`єктами, що надають соціальні послуги із залученням бюджетних коштів, в обсягах, визначених державними стандартами соціальних послуг, безоплатно надаються, зокрема, особам з інвалідністю.
Наказом Міністерства соціальної політики України від 23 червня 2020 № 429 «Про затвердження Класифікатора соціальних послуг» затверджено класифікатор соціальних послуг.
Розділом II зазначеного Наказу затверджено перелік соціальних послуг. Під кодом 021.0 визначена соціальна послуга - фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних, з інтелектуальними, сенсорними, фізичними, моторними, психічними та поведінковими порушеннями.
Так, судовим розглядом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради та зареєстрований в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, як особа з інвалідністю І групи по зору.
Вперше позивач звернувся до Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради 03 квітня 2021 року з проханням надати соціальну послугу на постійній основі - фізичний супровід особи з інвалідністю по зору.
Управлінням було розглянуто вищезазначене звернення та надано відповідь № Р-01-48/124/0/297-21-140/0/759-21 від 12.04.2021 (направлено поштою), в якій зазначено, що відповідно до покладених завдань та обов`язків Управління не надає соціальні послуги, а також було запропоновано позивачу звернутися до Територіального центру надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова (як до надавача соціальних послуг) та до Харківської міської громадської організації осіб з інвалідністю «Соціально-реабілітаційний центр незрячих» для отримання вищезазначеної послуги.
Судовим розглядом також встановлено, що 26 квітня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Територіального центру надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова з проханням надати соціальну послугу на постійній основі - фізичний супровід особи з інвалідністю по зору.
Територіальним центром надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова було розглянуто вищезазначене звернення та надано відповідь № 135/01 від 06.05.2621 (направлено на електронну пошту заявника), в якій зазначено, що соціальна послуга за кодом 021.0, згідно з Класифікатором соціальних послуг, «Фізичний супровід осіб з інвалідністю...», а саме: постійний щоденний супровід за графіком заявника, Терцентром не надається. Крім того було повідомлено, що Державний стандарт щодо надання вищезазначеної послуги наразі не є затвердженим.
Також судом встановлено, що позивач отримував соціальну послугу (супровід) в Харківській громадській організації «Центр реабілітації молодих інвалідів та членів їх сімей «Право вибору» протягом 2019-2020 років.
07.05.2021 до Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради надійшло звернення від народного депутата України ОСОБА_2 , зі змісту якого вбачалось, що позивач нібито не отримав відповіді Управління на своє звернення, та містилось прохання розглянути повторно звернення позивача.
В свою чергу, Управлінням була надана відповідь як позивачу, так і народному депутату України ОСОБА_2 , що підтверджується матеріалами справи.
18.05.2021 до Адміністрації Слобідського району Харківської міської ради надійшло звернення від народного депутата України Кінзбурської В.О. з проханням розглянути в межах повноважень звернення ОСОБА_1 ..
Пізніше до Обласної державної адміністрації надійшли також звернення від народних депутатів України - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , щодо розгляду звернення позивача.
В період розгляду звернень народних депутатів України Адміністрацією Слобідського району Харківської міської ради та Управлінням було здійснено запит до Харківської громадської організації «Центр реабілітації молодих інвалідів та членів їх сімей «Право вибору» щодо можливості надання соціальної послуги (супровід) гр. ОСОБА_1 ..
Відповідно до листа Харківської громадської організації «Центр реабілітації молодих інвалідів та членів їх сімей «Право вибору» від 11.06.2021 № 59, в рамках надання послуги соціального супроводу у робочі дні з 9.00 до 17.00 Харківська громадська організація має можливість призначити супроводжуючого для ОСОБА_1 під час навчання за його бажанням.
В свою чергу, 14.06.2021 Управлінням направлено лист позивачу з пропозицією звернутися до вищезазначеної організації задля отримання соціальної послуги (супровід).
З огляду на викладене, а також враховуючи те, що Управління, відповідно до положень ст. 21 Закону України «Про соціальні послуги» та п.2 та п.3 Переліку соціальних послуг № 1417, приймає рішення про надання або відмову в наданні соціальних послуг і надсилає такі документи територіальному центру разом із заявою громадянина та інформацією з Державного реєстру прав, а територіальний центр, в свою чергу, приймає рішення про необхідність надання соціальних послуг, про що видається відповідний наказ, та укладає з отримувачем соціальної послуги договір про надання таких послуг, а також те, що розділом II Наказу Міністерства соціальної політики України від 23 червня 2020 № 429 «Про затвердження Класифікатора соціальних послуг» під кодом 021.0 визначена соціальна послуга - фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних, з інтелектуальними, сенсорними, фізичними, моторними, психічними та поведінковими порушеннями, колегія суддів приходить до висновку, що позивач має право на отримання зазначеної соціальної послуги, що виключає можливість стверджувати, що заяви позивача від 03.04.2021 та від 26.04.2021 із наданням відповіді про відмову у наданні такої послуги були розглянуті відповідачами повно, всебічно та із забезпеченням перевірки всіх обставин, що вказує на невідповідність спірних відповідей суб`єкта владних повноважень критеріям, що наведені у п. п. 3, 5 ч. 2ст. 2 КАС України.
Висновки суду першої інстанції про те, що до Управління від ОСОБА_1 надходило лише звернення, яке було розглянуто в межах Закону України «Про звернення громадян» та надано вичерпну відповідь, а не заява про надання послуг, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки, відповідно до положень ч.1 ст. 19 Закону України «Про соціальні послуги», у разі звернення особи або її законного представника безпосередньо до надавача соціальних послуг такий надавач зобов`язаний надати їм допомогу в поданні заяви про надання соціальних послуг до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчого органу міської ради міст обласного значення, ради об`єднаної територіальної громади не пізніше наступного робочого дня.
Судовим розглядом встановлено, що позивачу такої допомоги надано не було, що не заперечується й відповідачем-2.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відповідно до ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на встановлені у справі обставини та враховуючи, що відповідачем не в повному обсязі розглянуто питання щодо надання соціальної послуги позивачу - фізичний супровід особи з інвалідністю по зору, колегія суддів вважає, що найбільш ефективним із можливих способів захисту порушеного права є: визнання протиправними дій Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 від 03.04.2021 та зобов`язання Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03.04.2021, з урахуванням висновків суду; визнання протиправними дій Територіального центру надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 від 26.04.2021 та зобов`язання Територіального центру надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 26.04.2021, з урахуванням висновків суду .
Частиною 2 статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Суд, у цій справі, також враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (п. 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Враховуючи вищезазначені положення, дослідивши фактичні обставини та питання права, що лежать в основі спору по даній справі, колегія суддів прийшла до висновку про відсутність необхідності надання відповіді на інші аргументи сторін, оскільки судом були досліджені усі основні питання, які є важливими для прийняття даного судового рішення.
У відповідності дост. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до п. 2 ч. 1ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно п. п. 1, 3, 4 ч. 1, ч. 2ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Переглянувши рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12.07.2021 підлягає скасуванню з прийняттям в цій частині нового судового рішення про часткове задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст.229,241,243,250,308,310,315,317,321,322,325,327-329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12.07.2021 року по справі № 520/10096/21 скасувати.
Прийняти постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 від 03.04.2021.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03.04.2021, з урахуванням висновків суду.
Визнати протиправними дії Територіального центру надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 від 26.04.2021.
Зобов`язати Територіальний центр надання соціальних послуг Слобідського району міста Харкова повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 26.04.2021, з урахуванням висновків суду .
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя С.П. ЖигилійСудді О.В. Присяжнюк В.Б. Русанова Повний текст постанови складено 14.12.2021 року