НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Н А К А З
05.05.2003 N 178
Про затвердження Положення про порядок залученнядо участі у примирних процедурах по вирішенню
колективних трудових спорів (конфліктів)
народних депутатів України, представників
державної влади та органів місцевого самоврядування
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Національноїслужби посередництва і примирення
N 412 ( v0412299-03 ) від 08.09.2003
N 103 ( v0103299-04 ) від 19.07.2004 )
Відповідно до пункту 7 Положення про Національну службу
посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента
України від 17 листопада 1998 року N 1258/98 ( 1258/98 ), із
змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000
року N 1393/2000 ( 1393/2000 ), Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Положення про порядок залучення до участі у
примирних процедурах по вирішенню колективних трудових спорів
(конфліктів) народних депутатів України, представників державної
влади та органів місцевого самоврядування (додається).
2. Юридичному сектору відділу правового забезпечення НСПП,
сектору по роботі в місті Києві відділу правового забезпечення
НСПП, представництву НСПП в місті Севастополі, відділенням НСПП в
Автономній Республіці Крим та областях забезпечити інформування
Верховної Ради України, органів державної влади, органів місцевого
самоврядування щодо порядку залучення народних депутатів України,
представників державної влади, органів місцевого самоврядування до
участі у примирних процедурах по вирішенню колективних трудових
спорів (конфліктів). ( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з
Наказом НСПП N 412 ( v0412299-03 ) від 08.09.2003 )
3. Відділу правового забезпечення НСПП, відділенням НСПП в
Автономній Республіці Крим та областях забезпечити дотримання норм
порядку залучення до участі у примирних процедурах по вирішенню
колективного трудового спору (конфлікту) народних депутатів
України, представників державної влади та органів місцевого
самоврядування, визначеним у Положенні, затвердженим пунктом 1
цього наказу. ( Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом
НСПП N 412 ( v0412299-03 ) від 08.09.2003 )
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Національної служби
посередництва і примирення В.Руденко
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ Національної служби
посередництва і примирення
про порядок залучення до участі в примирних
процедурах по вирішенню колективних трудових спорів
(конфліктів) народних депутатів України,
представників державної влади,
органів місцевого самоврядування
1. Загальні положення
1.1. Це Положення визначає порядок залучення до участі в
примирних процедурах по вирішенню колективних трудових спорів
(конфліктів) народних депутатів України, представників державної
влади, органів місцевого самоврядування, здійснення ними функцій
членів примирної комісії, членів трудового арбітражу, експертів та
відшкодування їх витрат на період участі в примирних процедурах.
1.2. Положення розроблене відповідно до статті 10, частини
четвертої статті 11, частини другої статті 13, статті 14 та
частини шостої статті 15 Закону України "Про порядок вирішення
колективних трудових спорів (конфліктів)" ( 137/98-ВР ), підпункту
12 пункту 4 Положення про Національну службу посередництва і
примирення, затвердженого Указом Президента України від 17
листопада 1998 року N 1258/98 ( 1258/98 ), із змінами, внесеними
Указом Президента України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000
( 1393/2000 ).
1.3. Основні терміни: колективний трудовий спір (конфлікт) - це розбіжності, що
виникли між сторонами соціально-трудових відносин, щодо
встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов
праці та виробничого побуту, укладення чи зміни колективного
договору, угоди, виконання колективного договору, угоди або
окремих їх положень, невиконання вимог законодавства про працю; примирна комісія - орган, призначений для вироблення рішення,
що може задовольнити сторони колективного трудового спору
(конфлікту), та який складається з представників сторін; трудовий арбітраж - орган, який складається із залучених
сторонами фахівців, експертів та інших осіб і приймає рішення по
суті колективного трудового спору (конфлікту); незалежний посередник - це визначена за спільним вибором
сторін колективного трудового спору (конфлікту) особа, яка сприяє
встановленню взаємодії між сторонами, проведенню переговорів, бере
участь у виробленні примирною комісією взаємоприйнятного рішення; експерт - особа, яка має відповідну освіту та спеціальні
знання, практичний досвід роботи в сфері регулювання
соціально-трудових відносин, в питаннях здійснення аналізу
соціально-економічного розвитку підприємств, і яка залучається до
участі у вирішенні розбіжностей між сторонами соціально-трудових
відносин для консультацій, експертної оцінки причин виникнення
колективних трудових спорів (конфліктів) та підготовки пропозицій
для врегулювання цих спорів (конфліктів) ; член трудового арбітражу - особа, яка залучається сторонами
колективного трудового спору (конфлікту) для участі в роботі
трудового арбітражу, набуває статусу члена трудового арбітражу і
має право розгляду колективного трудового спору (конфлікту) з
метою прийняття рішення по його суті; Національна служба посередництва і примирення - постійно
діючий державний орган, який сприяє поліпшенню соціально-трудових
відносин та запобігає виникненню колективних трудових спорів
(конфліктів), прогнозує їх та сприяє своєчасному їх вирішенню,
здійснює посередництво для вирішення таких спорів (конфліктів).
2. Порядок залучення народних депутатів України,представників державної влади,
органів місцевого самоврядування
до участі в примирних процедурах по вирішенню
колективного трудового спору (конфлікту)
2.1. Залучення народних депутатів України, представників
державної влади, органів місцевого самоврядування до участі в
примирних процедурах по вирішенню колективного трудового спору
(конфлікту) здійснюється Національною службою посередництва і
примирення (далі - НСПП) за клопотанням сторін або однієї із
сторін колективного трудового спору (конфлікту) з метою
забезпечення кваліфікованого розгляду причин виникнення
колективного трудового спору (конфлікту), дотримання
конституційного права найманих працівників на належні безпечні і
здорові умови праці, своєчасне одержання винагороди за працю,
захист економічних та соціальних інтересів найманих працівників, а
також з метою вироблення конкретних пропозицій щодо своєчасного
вирішення колективного трудового спору (конфлікту).
2.2. Народні депутати України, представники державної влади,
органів місцевого самоврядування можуть залучатися НСПП до участі
в примирних процедурах як незалежні посередники, члени трудового
арбітражу, експерти.
2.3. Сторони колективного трудового спору (конфлікту) або
одна із сторін колективного трудового спору (конфлікту) надсилають
письмове звернення до НСПП з проханням залучити до вирішення
колективного трудового спору (конфлікту) як незалежного
посередника, члена трудового арбітражу, експерта конкретного
народного депутата України, представника державної влади, органів
місцевого самоврядування.
2.4. Письмове звернення сторін (сторони) колективного
трудового спору (конфлікту) розглядається НСПП у день його
надходження. За результатами розгляду НСПП проводить узгодження з
народним депутатом України, представником державної влади, органів
місцевого самоврядування питань можливої їх участі в примирних
процедурах, ознайомлює їх із причинами виникнення колективного
трудового спору (конфлікту), можливими шляхами його вирішення.
2.5. Після отримання попередньої згоди народного депутата
України, представника державної влади, органів місцевого
самоврядування на їх участь в примирних процедурах НСПП направляє: - письмове звернення до народного депутата України і до
відповідного комітету Верховної Ради України, членом якого є
народний депутат України, з проханням взяти участь в примирних
процедурах; - письмове звернення до керівника органу державної влади,
органу місцевого самоврядування з проханням направити конкретного
представника для участі в примирних процедурах. В зверненні зазначаються час і місце роботи примирних
органів, для виконання яких функцій запрошується народний депутат
України, представник державної влади, органів місцевого
самоврядування до участі в роботі примирних органів. В зверненні також зазначаються гарантії незалежним
посередникам та членам трудового арбітражу, передбачені
положеннями статті 14 Закону України "Про порядок вирішення
колективних трудових спорів (конфліктів)" ( 137/98-ВР ). Звернення НСПП розглядається в день його отримання.
2.6. Після отримання згоди на участь народного депутата
України, представника державної влади, органів місцевого
самоврядування в роботі примирних органів НСПП направляє сторонам
колективного трудового спору (конфлікту) пропозиції щодо залучення
народного депутата України, представника державної влади або
органів місцевого самоврядування до участі в роботі примирної
комісії як незалежного посередника, або до участі в роботі
трудового арбітражу як члена трудового арбітражу, або до участі в
роботі примирних органів як експерта.
2.7. Роботі по залученню народних депутатів України,
представників державної влади, органів місцевого самоврядування до
участі в примирних процедурах передує доведення до комітетів
Верховної Ради України, органів державної влади, органів місцевого
самоврядування інформації щодо мети і завдань діяльності
незалежних посередників, членів трудового арбітражу, експертів по
сприянню вирішенню колективних трудових спорів.
3. Здійснення народними депутатами України,представниками державної влади, органів місцевого
самоврядування функцій незалежного посередника
3.1. Залучення народних депутатів України, представників
державної влади, органів місцевого самоврядування до участі в
роботі примирної комісії як незалежних посередників здійснюється з
метою сприяння встановленню взаємодії між сторонами, проведенню
переговорів, участі у виробленні примирною комісією
взаємоприйнятного рішення.
3.2. Основною метою діяльності незалежного посередника є
досягнення довіри сторін колективного трудового спору (конфлікту),
встановлення співробітництва між сторонами колективного трудового
спору (конфлікту), сприяння сторонам колективного трудового спору
(конфлікту) в його вирішенні на взаємоприйнятних умовах.
3.3. Народні депутати України, представники державної влади,
органів місцевого самоврядування в разі залучення їх до участі в
роботі примирної комісії як незалежних посередників здійснюють
свої функції відповідно до норм статей 8-10, 13 Закону України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)"
( 137/98-ВР ) та Положення про примирну комісію ( v0090299-04 ),
Положення про порядок розгляду колективного трудового спору
(конфлікту) примирною комісією за участю незалежного посередника
( v0071299-04 ), Положення про посередника ( v0106299-99 ),
Регламенту роботи примирної комісії по розгляду і вирішенню
колективного трудового спору (конфлікту) ( v0091299-04 ), що
затверджуються НСПП. ( Пункт 3.3 в редакції Наказу НСПП N 103
( v0103299-04 ) від 19.07.2004 )
4. Здійснення народними депутатами України,представниками державної влади,
органів місцевого самоврядування функцій
членів трудового арбітражу
4.1. Основною метою діяльності члена трудового арбітражу є
участь в прийнятті рішення про вирішення колективного трудового
спору (конфлікту) з урахуванням інтересів сторін колективного
трудового спору (конфлікту).
4.2. Народні депутати України, представники державної влади,
органів місцевого самоврядування в разі залучення їх до участі в
примирних процедурах як членів трудового арбітражу здійснюють свої
функції відповідно до норм статей 11-13 Закону України "Про
порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)"
( 137/98-ВР ) та Положення про трудовий арбітраж ( v0091299-04 ),
Положення про арбітра ( v0105299-99 ), Положення про порядок
підготовки і прийняття рішення трудового арбітражу при вирішенні
колективного трудового спору (конфлікту) ( v0088299-99 ),
Регламенту роботи трудового арбітражу по розгляду і вирішенню
колективного трудового спору (конфлікту) ( v0092299-02 ), що
затверджуються НСПП. ( Пункт 4.2 в редакції Наказу НСПП N 103
( v0103299-04 ) від 19.07.2004 )
5. Здійснення народними депутатами України,представниками державної влади,
органів місцевого самоврядування функцій
експертів при проведенні примирних процедур
5.1. Основною метою діяльності експерта є надання
кваліфікованої допомоги в проведенні аналізу причин виникнення
колективного трудового спору (конфлікту), пошуці взаємоприйнятного
рішення.
5.2. Народні депутати України, представники державної влади,
органів місцевого самоврядування в разі залучення їх до участі в
примирних процедурах як експертів здійснюють свої функції
відповідно до положень статей 8, 9, 11 і 12 Закону України "Про
порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)"
( 137/98-ВР ), Регламенту роботи примирної комісії по розгляду і
вирішенню колективного трудового спору (конфлікту), затвердженого
наказом НСПП від 28.02.2002 року N 91 ( v0091299-02 ), із
наступними змінами та доповненнями, Регламенту роботи трудового
арбітражу по розгляду і вирішенню колективного трудового спору
(конфлікту), затвердженого наказом НСПП від 28.02.2002 року N 92
( v0092299-02 ), із наступними змінами та доповненнями.
6. Відшкодування витрат народних депутатів України,
представників державної влади, органів місцевого самоврядування в
період їх участі в примирних процедурах
6.1. Відшкодування витрат, пов'язаних з оплатою праці
народних депутатів України, представників державної влади, органів
місцевого самоврядування під час виконання ними функцій
незалежного посередника або членів трудового арбітражу та інших
витрат на їх участь в примирних процедурах проводиться сторонами
колективного трудового спору (конфлікту) відповідно до положень
статті 14 Закону України "Про порядок вирішення колективних
трудових спорів (конфліктів)" ( 137/98-ВР ), Положення про
порядок відшкодування витрат, пов'язаних з участю у примирній
процедурі по вирішенню колективного трудового спору (конфлікту)
незалежного посередника, членів примирної комісії і трудового
арбітражу, затвердженого наказом Національної служби посередництва
і примирення, Міністерством фінансів України та Міністерством
праці та соціальної політики України від 01.12.1999 року
N 116/308/210, та іншими законодавчими та нормативно-правовими
актами.
6.2. Участь народних депутатів України, представників
державної влади, органів місцевого самоврядування в примирних
процедурах як експертів здійснюється на добровільній і безоплатній
основі.
Джерело:Офіційний портал ВРУ