open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст
Чинна
                             
                             
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

МЕТОДОЛОГІЧНА РАДА З БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ
СХВАЛЕНО

Методологічною радою

з бухгалтерського обліку

при Міністерстві фінансів

України

22.08.2007

протокол N 133

ПРОЕКТ

Стратегії застосування міжнародних стандартів

фінансової звітності в Україні

Загальні положення
Євроінтеграційні процеси в Україні, розвиток міжнародного
співробітництва, участь у міжнародному розподілі та кооперації
праці, залучення іноземних інвестицій в економіку України, вихід
вітчизняних підприємств на міжнародні ринки капіталу потребують
подальшого реформування системи бухгалтерського обліку та
запровадження методології розкриття економічної інформації за
міжнародними стандартами для забезпечення відкритості, прозорості
та зіставності фінансової звітності суб'єктів господарювання. Міжнародні стандарти включають міжнародні стандарти
бухгалтерського обліку та міжнародні стандарти фінансової
звітності, які застосовуються у Європейському Союзі відповідно до
Регламенту Європейського парламенту і Ради Європейського Союзу від
19 липня 2002 року N 1606/2002 ( 994_404 ). Програма реформування системи бухгалтерського обліку із
застосуванням міжнародних стандартів, затверджена постановою
Кабінету Міністрів України від 28.10.98 N 1706 ( 1706-98-п ),
передбачала запровадження міжнародних стандартів шляхом їх
адаптації до економіко-правового середовища і ринкових відносин в
Україні. На сьогодні розроблено на базі міжнародних стандартів та
затверджено наказами Міністерства фінансів України 32 національних
положення (стандарти) бухгалтерського обліку. Нині сформована система бухгалтерського обліку, яка
ґрунтується на міжнародних стандартах, враховує правові норми
здійснення підприємницької діяльності, методологічно і методично
забезпечує формування та накопичення інформації про
фінансово-господарську діяльність суб'єктів господарювання в
Україні. Це створило умови для складання достовірної фінансової
звітності, яка використовується власниками (засновниками),
інвесторами, банківськими установами, працівниками, для оцінки
прибутковості, конкурентоспроможності, потенціалу нарощування
додаткової економічної вартості та інвестиційної привабливості
суб'єктів господарювання. Зіставність показників фінансової
звітності забезпечує створення бази економічної інформації для
аналізу ефективності функціонування суб'єктів державного сектору
економіки, виконання фінансових планів, формування прогнозних
показників розвитку суб'єктів господарювання та відповідних
макроекономічних показників. Глобалізація світової економіки, посилення захисту прав
інвесторів та забезпечення прозорості міжнародних ринків капіталу
зумовили нові підходи до регулювання методології розкриття
економічної інформації про результати діяльності суб'єктів
господарювання, насамперед емітентів цінних паперів міжнародних
фінансових ринків. Компанії країн - учасниць Європейського Союзу, цінні папери
яких обертаються на регульованих ринках, відповідно до Регламенту
Європейського парламенту і Ради Європейського Союзу від
19 липня 2002 року N 1606/2002 ( 994_404 ), починаючи з
1 січня 2005 року, зобов'язані застосовувати міжнародні стандарти
фінансової звітності для складання консолідованої фінансової
звітності. Законом України "Про Загальнодержавну програму адаптації
законодавства України до законодавства Європейського Союзу" від
18 березня 2004 року N 1629-IV ( 1629-15 ) бухгалтерський облік
компаній визначено однією з пріоритетних сфер, в яких здійснюється
адаптація законодавства України. З огляду на зобов'язання щодо
гармонізації вітчизняного законодавства із законодавством
Європейського Союзу, а також враховуючи вимоги до фінансової
звітності суб'єктів господарювання, що виходять на міжнародні
ринки капіталу, з метою підвищення прозорості фінансової звітності
вітчизняних суб'єктів господарювання, забезпечення її зіставності
із звітами іноземних компаній, сприяння залученню іноземних
інвестицій необхідно створити організаційно-правові умови
застосування суб'єктами господарювання України міжнародних
стандартів для складання фінансової звітності. Актуальним є питання удосконалення державного регулювання у
сфері бухгалтерського обліку з метою створення методичного і
організаційного забезпечення застосування національних і
міжнародних стандартів та єдиних методологічних засад ведення
бухгалтерського обліку всіма суб'єктами господарювання.
Мета та завдання Стратегії
Метою цієї Стратегії є удосконалення системи бухгалтерського
обліку та фінансової звітності в Україні з урахуванням вимог
міжнародних стандартів та законодавства Європейського Союзу. Завданнями Стратегії є: - створення законодавчих та організаційних передумов
запровадження міжнародних стандартів для складання суб'єктами
господарювання України фінансової звітності; - адаптація до міжнародних стандартів національної
нормативно-правової бази шляхом внесення змін та прийняття нових
національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку для
суб'єктів господарювання, які не застосовуватимуть міжнародних
стандартів; - удосконалення бухгалтерського обліку та фінансової
звітності для суб'єктів малого підприємництва; - удосконалення державного регулювання у сфері
бухгалтерського обліку. Удосконалення системи бухгалтерського обліку та фінансової
звітності суб'єктів господарювання з урахуванням вимог міжнародних
стандартів сприятиме: - гармонізації фінансової звітності вітчизняних суб'єктів
господарювання із звітністю підприємств країн Європейського Союзу,
а також інших країн, які застосовують міжнародні стандарти; - підвищенню прозорості фінансової звітності суб'єктів
господарювання України і відповідно рівня довіри до неї
вітчизняних та іноземних інвесторів; - спрощенню порядку складання фінансової звітності
підприємствами з іноземними інвестиціями, а також тих, які
розміщують цінні папери власної емісії на міжнародних і
вітчизняних фондових біржах; - посиленню захисту прав та інтересів акціонерів, інвесторів,
кредиторів та інших користувачів фінансової звітності суб'єктів
господарювання; - спрощенню порядку складання фінансової звітності суб'єктами
малого підприємництва.
Основні напрями реалізації Стратегії
Основними напрямами реалізації Стратегії є:
1) створення законодавчих та організаційних передумов
запровадження міжнародних стандартів для складання суб'єктами
господарювання України фінансової звітності, а саме: - законодавче регулювання порядку застосування міжнародних
стандартів, зокрема обов'язкове складання фінансової звітності за
міжнародними стандартами підприємствами-емітентами, цінні папери
яких перебувають у лістингу організаторів торгівлі на фондовому
ринку, банками і страховиками з 2010 року та за власним рішенням
іншими емітентами цінних паперів і фінансовими установами; - офіційне оприлюднення міжнародних стандартів з метою
створення умов вільного доступу до них усіх суб'єктів
господарювання; - формування інформаційно-аналітичної бази із практики
застосування міжнародних стандартів з метою вільного доступу
суб'єктів господарювання до навчальних матеріалів, фахових статей,
тлумачень, практичних ситуацій тощо; - здійснення заходів щодо підготовки та підвищення
кваліфікації бухгалтерів та забезпечення високого фахового рівня
спеціалістів з бухгалтерського обліку суб'єктів господарювання,
які складають фінансову звітність за міжнародними стандартами; - проведення щорічних міжнародних науково-практичних
конференцій з обговорення актуальних питань запровадження і
застосування міжнародних стандартів бухгалтерського обліку та
фінансової звітності;
2) адаптація до міжнародних стандартів національної
нормативно-правової бази шляхом внесення змін та прийняття нових
національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку для
суб'єктів господарювання, які не застосовуватимуть міжнародних
стандартів: - удосконалення національних положень (стандартів)
бухгалтерського обліку, у зв'язку з прийняттям нових та зміною
чинних міжнародних стандартів фінансової звітності; - забезпечення складання податкової, статистичної та інших
форм звітності за даними бухгалтерського обліку; - створення методичного забезпечення із застосування
національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку;
3) удосконалення державного регулювання у сфері
бухгалтерського обліку, а саме: - забезпечення Міністерством фінансів України співробітництва
з Радою міжнародних стандартів фінансової звітності щодо
запровадження в Україні міжнародних стандартів; - узагальнення Міністерством фінансів України пропозицій
наукових установ, громадських організацій і експертів,
бухгалтерів-практиків та внесення на розгляд Ради міжнародних
стандартів фінансової звітності змін до міжнародних стандартів,
спрямованих на вирішення проблемних питань, не врегульованих
міжнародними стандартами, формування єдиної позиції щодо проектів
міжнародних стандартів, змін і тлумачень до них, які направлені
Радою на обговорення; - забезпечення ведення бухгалтерського обліку на єдиних
методологічних засадах всіма суб'єктами господарювання шляхом
застосування єдиного плану рахунків та визначення загальної
номенклатури статей фінансової звітності та порядку їх групування
з наданням права суб'єктам господарювання формувати фінансову
звітність виходячи з особливостей господарської діяльності та
максимального розкриття інформації;
4) удосконалення бухгалтерського обліку та фінансової
звітності для суб'єктів малого підприємництва, а саме: - максимальне спрощення порядку ведення бухгалтерського
обліку та форм фінансової звітності для окремої категорії малих
підприємств, зокрема надання права цим суб'єктам застосовувати
форму обліку, яка не передбачає застосування подвійного запису; - адаптація міжнародних стандартів для малого бізнесу шляхом
прийняття відповідних національних положень (стандартів)
бухгалтерського обліку зі спрощеним порядком обліку активів,
зобов'язань, власного капіталу та формування фінансових
результатів.
Очікувані результати
Реалізація Стратегії сприятиме покращанню інвестиційного
клімату в Україні, прозорості ринків капіталу. У результаті реалізації Стратегії очікується досягнення таких
результатів: - адаптація законодавства України з питань бухгалтерського
обліку та фінансової звітності до законодавства Європейського
Союзу; - удосконалення бухгалтерського обліку та фінансової
звітності для малих підприємств; - запровадження порядку застосування міжнародних стандартів
при складанні фінансової звітності суб'єктами господарювання
України; - підвищення рівня прозорості фінансової звітності суб'єктів
господарювання України; - поглиблення міжнародного співробітництва у сфері
бухгалтерського обліку щодо ефективного запровадження міжнародних
стандартів фінансової звітності; - удосконалення системи підготовки та перепідготовки кадрів з
питань бухгалтерського обліку та фінансової звітності. З метою отримання очікуваних результатів та створення
належних організаційно-правових умов для використання суб'єктами
господарювання міжнародних стандартів для складання фінансової
звітності передбачається здійснення заходів згідно з додатком.

Додаток

до Стратегії застосування

міжнародних стандартів

фінансової звітності

в Україні

ЗАХОДИ

щодо застосування міжнародних стандартів

фінансової звітності в Україні

------------------------------------------------------------------ | Найменування заходу | Строк |Відповідальні| | | виконання, |за виконання | | | роки | | |----------------------------------------------------------------| |Створення законодавчих та організаційних передумов запровадження| | міжнародних стандартів для складання суб'єктами господарювання | | України фінансової звітності | |----------------------------------------------------------------| |1. Підготовка пропозицій про внесення| 2007 | Мінфін, | |змін до Закону України "Про | | Мін'юст | |бухгалтерський облік та фінансову | | | |звітність в Україні" ( 996-14 ) щодо | | | |регулювання порядку застосування | | | |міжнародних стандартів | | | |-------------------------------------+------------+-------------| |2. Здійснення офіційного перекладу | 2007-2008 | Мін'юст, | |міжнародних стандартів | | Мінфін | |бухгалтерського обліку та фінансової | | | |звітності | | | |-------------------------------------+------------+-------------| |3. Офіційне оприлюднення міжнародних | 2008-2009 | Мінфін, | |стандартів бухгалтерського обліку та | | Мін'юст | |фінансової звітності з метою | | | |створення умов вільного доступу до | | | |них усіх суб'єктів господарювання | | | |-------------------------------------+------------+-------------| |4. Формування | 2008-2010 | Мінфін | |інформаційно-аналітичної бази із | | | |практики застосування міжнародних | | | |стандартів з метою вільного доступу | | | |суб'єктів господарювання до | | | |навчальних матеріалів, фахових | | | |статей, тлумачень, практичних | | | |ситуацій тощо | | | |-------------------------------------+------------+-------------| |5. Здійснення заходів щодо підвищення| 2008-2010 | Мінфін, МОН | |кваліфікації бухгалтерів та | | | |забезпечення високого фахового рівня | | | |спеціалістів з бухгалтерського обліку| | | |суб'єктів господарювання, які | | | |складають фінансову звітність за | | | |міжнародними стандартами | | | |-------------------------------------+------------+-------------| |6. Проведення міжнародних | щорічно | Мінфін | |науково-практичних конференцій з | | | |обговорення проблемних питань | | | |запровадження і застосування | | | |міжнародних стандартів | | | |бухгалтерського обліку та фінансової | | | |звітності | | | |-------------------------------------+------------+-------------| |7. Узагальнення досвіду застосування | 2007-2008 | Мінфін | |МСФЗ в Європейському союзі та в | | | |країнах з перехідною економікою | | | |----------------------------------------------------------------| | Адаптація до міжнародних стандартів національної | |нормативно-правової бази шляхом внесення змін та прийняття нових| | національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку для | | суб'єктів господарювання, які не застосовуватимуть міжнародних | | стандартів | |----------------------------------------------------------------| |8. Удосконалення національних | 2007-2010 | Мінфін, | |положень (стандартів) бухгалтерського| | Мін'юст | |обліку у зв'язку з прийняттям нових | | | |та зміною чинних міжнародних | | | |стандартів фінансової звітності | | | |-------------------------------------+------------+-------------| |9. Забезпечення складання податкової,| 2007-2010 | Мінфін, ДПА | |статистичної та інших форм звітності | |Держкомстат, | |за даними бухгалтерського обліку | | Мін'юст | |-------------------------------------+------------+-------------| |10. Створення методичного | 2007-2010 | Мінфін | |забезпечення застосування | | Мін'юст | |національних положень (стандартів) | | | |бухгалтерського обліку | | | |----------------------------------------------------------------| | Удосконалення державного регулювання у сфері бухгалтерського | | обліку | |----------------------------------------------------------------| |11. Забезпечення Міністерством | 2007-2010 | Мінфін | |фінансів України співробітництва з | | | |Радою міжнародних стандартів | | | |фінансової звітності щодо | | | |запровадження в Україні міжнародних | | | |стандартів | | | |-------------------------------------+------------+-------------| |12. Підготовка пропозицій до | 2007-2010 | Мінфін | |законодавства з питань | | | |бухгалтерського обліку щодо | | | |забезпечення ведення бухгалтерського | | | |обліку на єдиних методологічних | | | |засадах усіма суб'єктами | | | |господарювання шляхом застосування | | | |єдиного плану рахунків та визначення | | | |загальної номенклатури статей | | | |фінансової звітності та порядку їх | | | |групування з наданням права суб'єктам| | | |господарювання формувати фінансову | | | |звітність виходячи з особливостей | | | |господарської діяльності та | | | |максимального розкриття інформації | | | |----------------------------------------------------------------| |Удосконалення бухгалтерського обліку та фінансової звітності для| | суб'єктів малого підприємництва | |----------------------------------------------------------------| |13. Підготовка пропозицій до | 2008 | Мінфін | |законодавства з питань | | | |бухгалтерського обліку щодо спрощення| | | |порядку ведення бухгалтерського | | | |обліку та форм фінансової звітності | | | |для окремої категорії малих | | | |підприємств, зокрема надання права | | | |цим суб'єктам застосовувати форму | | | |обліку, яка не передбачає | | | |застосування подвійного запису | | | |-------------------------------------+------------+-------------| |14. Адаптація міжнародних стандартів | 2008-2010 | Мінфін | |для малого бізнесу шляхом прийняття | | | |відповідних національних положень | | | |(стандартів) бухгалтерського обліку | | | |зі спрощеним порядком обліку активів,| | | |зобов'язань, власного капіталу та | | | |формування фінансових результатів | | | ------------------------------------------------------------------

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: