open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
Н А К А З
24.06.2005 N 311

Про затвердження Комплексного плану

"Профілактика та подолання тютюнокуріння

в Україні на 2005-2010 роки"

Збереження та зміцнення здоров'я населення України не може
бути досягнуто без вирішення проблеми куріння. Загальна кількість
курців в Україні складає майже 9,5 млн. осіб. В країні
спостерігається тенденція до відносно ранньої спроби початку
куріння серед підростаючого покоління. Середній вік прилучення
підлітків до цієї шкідливої для здоров'я звички припадає на 12-13
років. На момент повноліття 82% юнаків та 72% дівчат вже мають від
1-2 до 40 і більше спроб курити. Невипадково ситуацію з
поширеністю куріння оцінюють як тютюнову епідемію. Діяльність галузі по подоланню куріння зараз не відповідає
вимогам часу. Вона не набула необхідної масштабності, не стала
одним із пріоритетів у роботі органів управління та закладів
охорони здоров'я. У медичних працівників відсутня активна позиція
у вирішенні цієї проблеми та будь-яка мотивація щодо використання
профілактичних технологій, які на відміну від лікувальних
стандартами якості надання медичної допомоги не передбачені, їхній
обов'язковий мінімальний обсяг не регламентується. Сучасна підготовка не націлює лікарів на надання допомоги
курцям на належному рівні: за даними вибіркових досліджень
Інституту кардіології ім. Н.Д. Стражеска АМН України,
нікотинзамісну терапію призначають час від часу лише 12,7% з числа
сімейних лікарів, терапевтів, кардіологів та інших спеціалістів,
тільки 9,9% з них рекомендують курцям такі засоби постійно. Галузева статистична документація взагалі не відображає
діяльність медичних закладів з цього напрямку роботи. Тим самим
відсутній контроль за якістю роботи щодо запобігання та подолання
тютюнокуріння. Центри здоров'я, які покликані координувати роботу з
формування здорового способу життя (далі - ЗСЖ), в тому числі і з
проблеми подолання тютюнокуріння, не можуть виконувати цю функцію
належним чином через нескінченні під гаслом реорганізації
скорочення аж до повної ліквідації, а в Чернігівській, Сумській та
Херсонській областях навіть обласні центри здоров'я фактично
ліквідовані. Ускладнює вирішення цієї проблеми й той факт, що
значна частина медичних працівників не є носіями високої
санітарної культури і зразком для наслідування та повсякденного
утверджування засад ЗСЖ. Зараз поширеність цієї шкідливої звички
серед медичних працівників дуже висока: курять 43,4% чоловіків і
15% жінок. Виходячи з викладеного, та на виконання завдань, поставлених
перед охороною здоров'я Програмою діяльності Кабінету Міністрів
України "Назустріч людям" ( n0001120-05 ), затвердженою постановою
Кабінету Міністрів України N 115 ( 115-2005-п ) від 04.02.2005 р.
Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Комплексний план "Профілактика та подолання
тютюнокуріння в Україні на 2005-2010 роки" (додається).
2. Керівникам структурних підрозділів МОЗ України, Міністру
охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь
охорони здоров'я обласних, Севастопольської міської, Головного
управління охорони здоров'я та медичного забезпечення Київської
міської державних адміністрацій:
2.1. Вважати одним з основних завдань охорони здоров'я роботу
з формування ЗСЖ, зокрема подолання шкідливих для здоров'я звичок.
У зв'язку з цим посилити відповідальність керівників закладів
охорони здоров'я за роботу з формування ЗСЖ, гігієнічного
виховання населення.
Термін - постійно
2.2. Розробити регіональні плани на виконання Комплексного
плану "Профілактика та подолання тютюнокуріння в Україні на
2005-2010 роки" та систематично інформувати МОЗ України про хід їх
реалізації

Термін - II квартал 2005 р.,

подання інформації - щорічно
2.3. Впровадити матеріальне стимулювання медпрацівників, перш
за все ланки первинної медико-санітарної допомоги, за введення в
практику роботи з пацієнтами короткочасних інтервенцій щодо
факторів ризику, зокрема, шкідливих для здоров'я звичок.
Термін - постійно, з 2005 р.
2.4. Вжити конкретні заходи щодо організації цілеспрямованої
просвітницької діяльності, в тому числі через засоби масової
інформації, з метою формування громадської думки, ціннісних
орієнтацій у широких верств населення щодо неприйняття куріння.
Термін - постійно, з 2005 р.
2.5. Підвищити престиж профілактичної роботи серед широкого
загалу медичних працівників, для чого: 2.5.1. Розробити та затвердити нормативи обсягу
профілактичної діяльності медичних працівників та установ охорони
здоров'я всіх рівнів, починаючи з ланки первинної
медико-санітарної допомоги.
Термін - III квартал 2005 р.
2.5.2. Підняти роль центрів здоров'я у вирішенні проблеми
формування ЗСЖ, надавати їм усіляку допомогу, зміцнити матеріальну
базу і кадрові ресурси.
Термін - постійно, з 2005 р.
2.6. У тематиці медичних видань надати пріоритет формуванню
ЗСЖ, зокрема профілактики шкідливих для здоров'я звичок.
Термін - постійно, з 2005 р.
3. Начальникам управлінь охорони здоров'я Сумської,
Херсонської та Чернігівської обласних державних адміністрацій:
3.1. Розглянути питання щодо відновлення діяльності обласних
центрів здоров'я. Про прийняте рішення проінформувати МОЗ України.
Термін - до 1 липня 2005 р.
4. Центру медичної статистики МОЗ України (Голубчиков М.В.)
при перегляді старих та розробці нових форм статистичної
документації передбачати показники щодо діяльності з профілактики
та подолання тютюнокуріння.
Термін - постійно, з 2005 р.
5. Українському інституту громадського здоров'я
(Пономаренко В.М.):
5.1. Розробити систему моніторингу виконання Комплексного
плану "Профілактика та подолання тютюнокуріння в Україні на
2005-2010 роки".
Термін - II квартал 2005 р.
5.2. В щорічній доповіді МОЗ України "Основні підсумки роботи
галузі охорони здоров'я за рік" передбачати висвітлення стану
проблеми щодо профілактики та подолання тютюнокуріння та
реалізації Комплексного плану "Профілактика та подолання
тютюнокуріння в Україні на 2005-2010 роки".
Термін - постійно, з 2006 р.
5.3. Поліпшити вивчення та систематизування досвіду
(вітчизняного, зарубіжного) щодо подолання куріння.
Термін - постійно, з 2005 р.
6. Департаменту кадрової політики, освіти і науки МОЗ України
(Банчук М.В.):
6.1. При перегляді типових програм підготовки і підвищення
кваліфікації медичних працівників, насамперед сімейних лікарів,
лікарів загальної практики, дільничних терапевтів та педіатрів,
кардіологів, наркологів, онкологів, фтизіатрів, фармацевтів тощо
збільшити обсяг підготовки з питань формування ЗСЖ, насамперед
щодо запобігання шкідливим для здоров'я звичкам, гігієнічного
навчання та виховання населення.
Термін - постійно, з 2005 р.
6.2. Сприяти розширенню наукової тематики з проблеми
тютюнокуріння.
Термін - постійно, з 2006 р.
7. Контроль за виконанням наказу покласти на першого
заступника Міністра Ханенка С.М.
Міністр М.Є.Поліщук

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства охорони

здоров'я України

24.06.2005 N 311

КОМПЛЕКСНИЙ ПЛАН

"Профілактика та подолання тютюнокуріння

в Україні на 2005-2010 роки"

Склад проблеми та обґрунтування необхідності прийняття

Комплексного плану
Ситуація з тютюнокурінням характеризується стабільно високими
показниками поширеності серед чоловіків та стрімким зростанням
цієї шкідливої звички серед жінок, дітей, підлітків та молоді. У
2001 р. в Україні серед чоловічого населення у віковій групі від
14 років і старше цей показник становив 57% і перевищував середній
показник в Європі (38%) в 1,5 разу. Найвищий показник поширеності
куріння реєструється: у чоловіків віком 20-39 років - 72%.
Прогностичні підрахунки показують, що 25% чоловіків помруть
передчасно внаслідок хвороб, пов'язаних з тютюнокурінням, тобто з
3,5 мільйонів молодих чоловіків 587 тис. не доживуть до 70 років.
За останні 20 років зросла поширеність тютюнокуріння серед міських
жінок працездатного віку (з 5,0% до 20,0%). Нині кожна п'ята
жінка, яка проживає в місті, є активним курцем, раніше була лише
кожна двадцята. У цілому палить третина працездатного населення
України. Розповсюдженість тютюнокуріння серед молоді України в віці
15-16 років становить близько 29,0%. У молоді сформоване
переконання, що юнаки та дівчата, які палять, виглядають більш
привабливими, тому тютюнокуріння вважається елементом престижу. В
країні кожен четвертий підліток першу спробу тютюнокуріння зробив
у віці до 10 років. Не випадково цю ситуацію оцінюють як тютюнову
епідемію. Тютюнокуріння - могутній поведінковий фактор ризику для
здоров'я. Роль куріння у розвитку цілого ряду захворювань сьогодні
не викликає сумніву. До них належать, насамперед, рак легенів та
інших органів, емфізема легенів, хронічні хвороби органів дихання,
серцево-судинні захворювання. Тютюнокуріння в Україні, крім чисто
матеріальних втрат, завдає значної шкоди демографічній ситуації у
суспільстві, сприяє зниженню трудового потенціалу країни тощо.
Щорічно від куріння Україна втрачає більше 100 тис. людських
життів, а його соціальна вартість орієнтовно оцінюється у 2 млрд.
дол. США. Стабільно високі показники поширеності тютюнокуріння
серед чоловіків та стрімке зростання цієї шкідливої звички серед
молоді свідчить про тенденцію до зростання захворюваності і
смертності, обумовлених вживанням тютюну в Україні в майбутньому. Змінити поведінку громадян на кращу за допомогою лише одних
директив неможливо. Потрібна кропітка, довготривала, повсякденна,
настирлива та багатопланова робота щодо формування у громадян,
особливо серед дітей та підлітків, почуття несхильності до куріння
та переваг здорового способу життя. Несприятлива ситуація із
вживанням тютюну, що склалася в Україні, може бути суттєво
виправлена. Численні приклади своєчасно вжитих заходів з метою
зниження рівня куріння в інших країнах (Польща, Канада, США та
ін.) показали ефективні шляхи вирішення цієї проблеми. Необхідно удосконалювати чинне законодавство стосовно
подальшого обмеження реклами тютюнових виробів аж до повної її
заборони, виготовлення та розповсюдження соціальної реклами
антитютюнового спрямування за рахунок виробників тютюнових виробів
тощо. Доцільна розробка та реалізація комплексу економічних,
правових та адміністративних заходів щодо зниження попиту на
тютюнові вироби, а також створення та впровадження системи
морального та економічного заохочення тих, хто не курить, та
курців у випадках їх стійкої відмови від тютюнокуріння. Життєвою
необхідністю є захист від тютюнового диму повітря закритих
громадських приміщень, включаючи простори підземних переходів.
Розв'язати всі ці проблемні завдання можливо тільки за допомогою
комплексного підходу. Тому є нагальна потреба у прийнятті Комплексного плану
"Профілактика та подолання тютюнокуріння в Україні на
2005-2010 роки" (далі - Комплексний план), заходи якого будуть
спрямовані на захист населення України від тютюнокуріння. Він
ґрунтується на принципах Варшавської декларації "За Європу без
тютюну", схваленої Європейською конференцією на рівні міністрів
(Варшава, 18-19 лютого 2002 р.), "Європейської стратегії боротьби
проти тютюну", а також на основних положеннях Концепції державної
політики у сфері здійснення контролю над тютюном, затвердженої
постановою Кабінету Міністрів України від 21 червня 2001 року
N 667 ( 667-2001-п ). Комплексний план відповідає головним ідеям,
що закладені у Рамковій Конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну
( 897_001 ), і втілює позитивний світовий досвід у цій сфері. Програма діяльності Кабінету Міністрів України "Назустріч
людям" ( n0001120-05 ) націлює фахівців галузі на надання
доступних медичних послуг населенню, насамперед на пропаганду ЗСЖ.
Заходи

щодо виконання Комплексного плану
I. Комплекс заходів щодо зменшення попиту

на тютюнові вироби
Світовий досвід показує, що ефективним механізмом зменшення
попиту населення на тютюнові вироби є підвищення обізнаності
населення щодо шкідливих наслідків тютюнокуріння шляхом
впровадження інтенсивних програм цільового інформування і освіти.
Результатом стає великий відсоток тих, хто не курить, та не
розпочинає курити. Обов'язковою умовою успішного втілення цього
стратегічного напрямку є своєчасне, повне і кваліфіковане
інформування населення підготовленими кадрами. Розробка та
реалізація цієї стратегії в Україні має бути забезпечена
інформаційною підтримкою та якісною підготовкою медичних
працівників ланки первинної медичної допомоги за цільовими
навчальними програмами. Також мають бути забезпечені процеси
підготовки та розповсюдження соціальної рекламної інформації щодо
шкоди тютюнокуріння для здоров'я, створені системи оперативного
інформування населення з проблеми тютюнокуріння та
освітньо-пропагандистських заходів.
1. Заходи щодо запобігання початку куріння з боку осіб, які
не мають цієї шкідливої звички
------------------------------------------------------------------ | Стратегічні напрямки | Шляхи реалізації | |-----------------------+----------------------------------------| | 1 | 2 | |-----------------------+----------------------------------------| |1. Підготовка та |Забезпечити розробку та впровадження | |перепідготовка медичних|окремих тем щодо запобігання та | |фахівців у вищих |подолання тютюнокуріння до навчальних | |медичних навчальних |програм, факультативів у вищих медичних | |закладах з питань |навчальних закладах | |формування ЗСЖ, |Виконавці: | |гігієнічного виховання |Міністерство охорони здоров'я України, | |населення, профілактики|Міністерство охорони здоров'я Автономної| |шкідливих для здоров'я |Республіки Крим, управління охорони | |звичок, у тому числі |здоров'я обласних, Севастопольської | |тютюнокуріння |міської, Головного управління охорони | | |здоров'я та медичного забезпечення | | |Київської міської державних | | |адміністрацій | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р. | |-----------------------+----------------------------------------| |2. Забезпечення |Розробити та забезпечити функціонування | |цільового оперативного |системи оперативного інформування | |інформування |широких верств населення з проблем | |громадськості та |тютюнокуріння, насамперед, через | |широких верств |електронні та друковані засоби масової | |населення про стан |інформації | |проблеми тютюнокуріння |Виконавці: | |в Україні, наслідки |Міністерство охорони здоров'я України, | |шкідливої звички та |Міністерство охорони здоров'я Автономної| |переваги некуріння |Республіки Крим, управління охорони | |(доступного широкій |здоров'я обласних, Севастопольської | |громадськості, особливо|міської, Головного управління охорони | |дітям та молоді) |здоров'я та медичного забезпечення | | |Київської міської державних | | |адміністрацій | | |Зацікавлені громадські організації | | |(за згодою) | | |Термін виконання: постійно, з 2006 р. | |-----------------------+----------------------------------------| |3. Вироблення та |Сприяти виробленню та розповсюдженню | |розповсюдження |соціальної реклами щодо шкоди | |соціальної реклами щодо|тютюнокуріння для здоров'я та переваг | |шкоди тютюнокуріння для|способу життя без споживання тютюну | |здоров'я, переваги |Виконавці: | |відмови від споживання |Міністерство охорони здоров'я України, | |тютюну, проведення |Міністерство охорони здоров'я | |аналізу її ефективності|Автономної Республіки Крим, | | |управління охорони здоров'я обласних, | | |Севастопольської міської, Головного | | |управління охорони здоров'я та медичного| | |забезпечення Київської міської державних| | |адміністрацій | | |Зацікавлені громадські організації | | |(за згодою) | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р. | |-----------------------+----------------------------------------| |4. Впровадження системи|Розробити та впровадити систему | |заходів, спрямованих на|соціально-економічних заходів, | |запобігання та |спрямованих на запобігання та подолання | |подолання куріння, |куріння, дотримання здорового способу | |відмову від цієї |життя серед працівників охорони здоров'я| |шкідливої для здоров'я |Виконавці: | |звички, підтримку |Міністерство охорони здоров'я України, | |здорового способу життя|Міністерство охорони здоров'я | |серед працівників |Автономної Республіки Крим, | |охорони здоров'я: |управління охорони здоров'я обласних, | |соціально-економічне |Севастопольської міської, Головного | |стимулювання некуріння,|управління охорони здоров'я та медичного| |заохочення відмови від |забезпечення Київської міської державних| |куріння, підвищення |адміністрацій | |поінформованості про |Термін виконання: постійно, з 2005 р. | |шкідливі наслідки | | |куріння тощо | | |-----------------------+----------------------------------------| |5. Запровадження на |Сприяти впровадженню вищевказаних | |загальнонаціональних |тематичних передач, рубрик | |каналах мовлення |Виконавці: | |тематичних передач, а в|Міністерство охорони здоров'я України | |програмах з проблем |Термін виконання: постійно, з 2006 р. | |охорони здоров'я - | | |спеціальних рубрик для | | |інформування населення | | |з питань здорового | | |способу життя, | | |запобігання та | | |подолання | | |тютюнокуріння, а також | | |висвітлення основних | | |заходів Плану | | |-----------------------+----------------------------------------| |6. Інформування |Готувати, видавати та розповсюджувати | |населення про шкідливий|інформаційно-просвітницькі матеріали | |вплив куріння на |(буклети, плакати, комікси тощо) щодо | |здоров'я |шкідливого впливу куріння на здоров'я | |письмово-мовними |для різновікових груп населення, | |засобами гігієнічного |насамперед підлітків та молоді | |виховання |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я України, | | |Міністерство охорони здоров'я | | |Автономної Республіки Крим, | | |управління охорони здоров'я обласних, | | |Севастопольської міської, Головного | | |управління охорони здоров'я та медичного| | |забезпечення Київської міської державних| | |адміністрацій | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р. | |-----------------------+----------------------------------------| |7. Інформування |Забезпечити постійне інформування | |медичних працівників та|медиків та громадськість про стан | |широку громадськість |боротьби з курінням в регіонах через | |про стан боротьби з |відомчі медичні періодичні видання | |курінням в регіонах |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я | | |Автономної Республіки Крим, | | |управління охорони здоров'я обласних, | | |Севастопольської міської, Головного | | |управління охорони здоров'я та медичного| | |забезпечення Київської міської державних| | |адміністрацій | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р. | |-----------------------+----------------------------------------| |8. Підвищення |Забезпечити систематичне проведення для | |поінформованості |представників ЗМІ прес-конференцій з | |представників ЗМІ з |питань подолання епідемії тютюнокуріння | |питань боротьби та |в Україні | |профілактики |Виконавці: | |тютюнокуріння в Україні|Міністерство охорони здоров'я | | |Автономної Республіки Крим, управління | | |охорони здоров'я обласних, | | |Севастопольської міської, | | |Головного управління охорони здоров'я та| | |медичного забезпечення Київської міської| | |державних адміністрацій | | |Термін виконання: 1 раз на квартал, | | |з 2005 р. | |-----------------------+----------------------------------------| |9. Використання мережі |Створити та забезпечити функціонування | |Інтернет для |регіонального галузевого тематичного | |інформування широкої |веб-сайту в мережі Інтернет для | |громадськості про стан |накопичення інформації щодо діяльності | |боротьби з курінням |по подоланню епідемії тютюнокуріння в | | |регіонах | | |Виконавці: Міністерство охорони | | |здоров'я Автономної Республіки Крим, | | |управління охорони здоров'я обласних, | | |Севастопольської міської, Головного | | |управління охорони здоров'я та медичного| | |забезпечення Київської міської державних| | |адміністрацій | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р. | ------------------------------------------------------------------
2. Комплекс заходів, спрямованих на організацію

допомоги в припиненні куріння та лікування

тютюнової залежності
Допомога в припиненні куріння є необхідним і важливим
компонентом антитютюнових стратегій. Цілеспрямовані рекомендації і
підтримка змін у поведінці ефективно допомагають курцям покинути
цю звичку, а нікотинзамісні препарати полегшують цей процес,
дозволяючи збільшити кількість осіб, які позбавились від куріння. Світовий досвід показує, що реалізація цієї стратегії має
передбачати організацію цілеспрямованої допомоги щодо позбавлення
від тютюнової залежності: залучення лікарів та середніх медичних
працівників ланки первинної медико-санітарної допомоги та
фармацевтів до цієї роботи, забезпечення нікотинзамісними та
іншими фармакологічними засобами, впровадження програм
інформування, навчання населення, розроблених з урахуванням
гендерних та вікових особливостей. Система державної первинної медико-санітарної допомоги в
Україні досі ще не надає послуг щодо припинення куріння. Таку
допомогу надають приватні медичні заклади та недержавні
організації. Серед засобів нікотинзамінної терапії практично є
тільки жувальна гумка, яка є недоступною для більшості населення
через високу її вартість. Стратегія України з цих питань має
включати найперспективніші напрямки.
------------------------------------------------------------------ | Стратегічні напрямки | Шляхи реалізації | |--------------------------+-------------------------------------| | 1 | 2 | |--------------------------+-------------------------------------| |1. Впровадження активних |1. Розробити стандарт надання | |стратегій профілактики |медичної допомоги за профілактичними | |тютюнокуріння в практику |технологіями, яка передбачала б | |роботи закладів первинної |первинну та цільову допомогу в | |медико-санітарної допомоги|позбавленні курців від тютюнової | | |залежності | | |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я України| | |Академія медичних наук України | | |(за згодою) | | |Термін виконання: 2005-2006 рр. | | | | | |2. Вивчити можливість включення | | |методів надання допомоги в припиненні| | |куріння в стандарти якості первинної | | |медичної допомоги та підготувати | | |відповідні пропозиції | | |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я України| | |Термін виконання: 2005-2006 рр. | |--------------------------+-------------------------------------| |2. Методичне забезпечення |Розробити та видати методичні | |роботи медичних |рекомендації для медичних працівників| |працівників з питань |з профілактики і лікування | |профілактики і лікування |тютюнокуріння | |тютюнокуріння |Виконавці: Міністерство охорони | | |здоров'я України | | |Академія медичних наук України | | |(за згодою) | | |Термін виконання: 2007 р. | |--------------------------+-------------------------------------| |3. Підготовка наркологів |Організувати та забезпечити навчання | |методам цільової допомоги |наркологів методам надання | |курцям щодо позбавлення |спеціалізованої допомоги курцям щодо | |від тютюнової залежності |позбавлення від тютюнової залежності | | |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я | | |України, Міністерство охорони | | |здоров'я Автономної Республіки Крим, | | |управління охорони здоров'я обласних,| | |Севастопольської міської, Головного | | |управління охорони здоров'я та | | |медичного забезпечення | | |Київської міської державних | | |адміністрацій | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р.| |--------------------------+-------------------------------------| |4. Підготовка лікарів, |Забезпечити навчання лікарів, | |середніх медичних |середніх медичних працівників | |працівників закладів |закладів первинної медико-санітарної | |первинної |допомоги та фармацевтів методам | |медико-санітарної допомоги|позбавлення курців від тютюнової | |та фармацевтів методам |залежності (згідно з рекомендаціями | |позбавлення курців від |ВООЗ). | |тютюнової залежності в |Виконавці: | |процесі підвищення |Міністерство охорони здоров'я | |виробничої кваліфікації |України, Міністерство охорони | | |здоров'я Автономної Республіки Крим, | | |управління охорони здоров'я обласних,| | |Севастопольської міської, Головного | | |управління охорони здоров'я та | | |медичного забезпечення Київської | | |міської державних адміністрацій | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р.| |--------------------------+-------------------------------------| |5. Підготовка медичних |Забезпечити розробку навчальних | |працівників з методів |програм щодо надання первинної | |надання медичної допомоги |(короткі консультації, інтервенції) | |бажаючим покинути курити |та спеціалізованої допомоги в | | |позбавленні курців від тютюнової | | |залежності (згідно з рекомендаціями | | |ВООЗ) | | |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я | | |України | | |Академія медичних наук України | | |(за згодою) | | |Термін виконання: 2005-2006 рр. | |--------------------------+-------------------------------------| |6. Організація телефонних |У порядку експерименту забезпечити | |ліній довіри для надання |функціонування телефонних ліній | |консультацій з питань |довіри для надання консультацій з | |позбавлення від тютюнової |проблем позбавлення від тютюнової | |залежності (для |залежності у двох регіонах та | |експерименту в двох |проаналізувати результати роботи. | |регіонах України) |Позитивний досвід роботи поширити на | | |всі регіони України | | |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я | | |України, Управління охорони | | |здоров'я обласних державних | | |адміністрацій експериментальних | | |регіонів | | |Термін виконання: 2006-2007 рр. | |--------------------------+-------------------------------------| |7. Включення засобів |Включити засоби лікування від | |лікування тютюнової |тютюнової залежності в перелік | |залежності в перелік |обов'язкових препаратів у | |обов'язкових препаратів |загальноаптечній мережі | |для аптечної мережі |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я | | |України, Міністерство охорони | | |здоров'я Автономної Республіки Крим, | | |управління охорони здоров'я обласних,| | |Севастопольської міської, Головного | | |управління охорони здоров'я та | | |медичного забезпечення Київської | | |міської державних адміністрацій | | |Термін виконання: 2005-2006 рр. | |--------------------------+-------------------------------------| |8. Організація |Забезпечити через ЗМІ широке | |інформування населення |інформування населення про заклади та| |про заклади, де курцям |установи, які надають допомогу щодо | |надають допомогу щодо |позбавлення від тютюнової залежності | |позбавлення від тютюнової |Виконавці: | |залежності |Міністерство охорони здоров'я | | |Автономної Республіки Крим, | | |управління охорони здоров'я обласних,| | |Севастопольської міської, Головного | | |управління охорони здоров'я та | | |медичного забезпечення Київської | | |міської державних адміністрацій | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р.| ------------------------------------------------------------------
3. Заходи щодо забезпечення прав громадян на вільне

від тютюнового диму оточуюче середовище,

обмеження куріння в громадських місцях
Факти про шкідливість і наслідки впливу для здоров'я
вимушеного вдихання тютюнового диму свідчать про необхідність
прийняття більш жорстких правил і законів на захист здоров'я
людей, які не курять, особливо дітей. Світовою практикою доведено, що прийняття нормативних актів
захисту від вторинного диму водночас сприяє формуванню у населення
негативного ставлення до цієї поширеної звички, шанобливого
ставлення до здоров'я, руйнує позитивні асоціації, пов'язані з
курінням. Найбільш раціональним підходом є заборона куріння в усіх
громадських місцях, у тому числі громадському транспорті та на
робочих місцях; заборона куріння всередині та зовні приміщень
закладів освіти, медичних закладів та на прилеглих до них
територіях; заборона куріння при проведенні всіх громадських
заходів, що проходять як у приміщеннях, так і на відкритому
повітрі; заборона або жорстке обмеження куріння в ресторанах, кафе
і барах з метою захисту їх власників, персоналу, відвідувачів від
нанесення шкоди здоров'ю. Для зміцнення нормативно-правової бази
щодо захисту людей від вдихання вторинного тютюнового диму
доцільно класифікувати його як речовину-канцероген. В Україні куріння заборонене в усіх видах громадського
транспорту (метро, тролейбуси, автобуси, трамваї), в кіно,
театрах, закритих спортивних спорудах, школах, лікувальних та
профілактичних закладах, а також деяких виробничих приміщеннях.
Часткові обмеження діють на міжнародних авіарейсах. За правилами
роздрібної торгівлі тютюновими виробами, заборонено купувати і
продавати тютюнові вироби особам до 18-ти років. Щоб продавати
тютюнові вироби, необхідно придбати ліцензію. Згідно з правилами
роздрібної торгівлі тютюновими виробами, їх заборонено продавати в
медичних і спортивних закладах, закладах освіти, а також місцях,
визначених місцевою владою.
------------------------------------------------------------------ | Стратегічні напрямки | Шляхи реалізації | |----------------------+-----------------------------------------| | 1 | 2 | |----------------------+-----------------------------------------| |1. Захист здоров'я |Підготувати пропозиції щодо внесення змін| |громадян від ризику |до чинного законодавства України стосовно| |вимушеного (пасивного)|заборони куріння в місцях громадського | |куріння в місцях |користування, у тому числі на зупинках | |громадського |громадського транспорту, закритих | |користування |спортивних спорудах, підземних просторах,| | |включаючи переходи, всередині та зовні | | |приміщень закладів освіти, закладів | | |охорони здоров'я та на прилеглих до них | | |територіях, при проведенні всіх | | |громадських заходів, що проходять як у | | |приміщеннях, так і на відкритому повітрі | | |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я України | | |Термін виконання: 2005-2006 рр. | |----------------------+-----------------------------------------| |2. Надання права |Розробляти відповідні заходи та систему | |адміністрації закладів|їх впровадження для своїх закладів | |охорони здоров'я |Виконавці: | |приймати в межах |Міністерство охорони здоров'я | |компетенції власні |Автономної Республіки Крим, | |рішення щодо захисту |управління охорони здоров'я обласних, | |підлеглих від |Севастопольської міської, Головного | |тютюнового диму |управління охорони здоров'я та медичного | | |забезпечення Київської міської державних | | |адміністрацій | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р. | ------------------------------------------------------------------
4. Заходи, спрямовані на об'єднання та підтримку

активності громадських організацій в пропаганді

здорового способу життя, належне інформування

споживачів про шкідливість тютюнокуріння
Міжнародний досвід та аналіз діяльності українських державних
і громадських організацій, спрямований на захист населення від
тютюну, показує, що особливий акцент необхідно ставити на розвиток
та зміцнення співробітництва між національними, урядовими,
державними та громадськими організаціями. Метою такого
співробітництва має стати розподіл функцій з координацією завчасно
спланованих спільних стратегій, що значно підвищує ефективність
роботи в обраному напрямку.
------------------------------------------------------------------ | Стратегічні напрямки | Шляхи реалізації | |-----------------------+----------------------------------------| | 1 | 2 | |-----------------------+----------------------------------------| |1. Участь неурядових |Сприяти залученню неурядових громадських| |організацій, |організацій, працівників охорони | |працівників охорони |здоров'я, освіти, соціальних служб для | |здоров'я, освіти, |сім'ї, дітей та молоді до участі в | |соціальних служб для |освітніх та пропагандистських заходах за| |молоді в освітніх та |міжнародними проектами та програмами, | |пропагандистських |координувати їх антитютюнову діяльність | |заходах проти |Виконавці: | |тютюнокуріння за |Міністерство охорони здоров'я України, | |міжнародними проектами |Міністерство охорони здоров'я | |та програмами, |Автономної Республіки Крим, | |координація їх |управління охорони здоров'я обласних, | |діяльності |Севастопольської міської, Головного | | |управління охорони здоров'я та медичного| | |забезпечення Київської міської державних| | |адміністрацій | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р. | |-----------------------+----------------------------------------| |2. Організація та |Всіляко сприяти проведенню | |проведення |скоординованих та сталих | |скоординованих, сталих |гендерно-орієнтованих кампаній засобів | |та |масової інформації, що сприяють | |гендерно-орієнтованих |зростанню громадської підтримки політики| |інформаційних кампаній |профілактики тютюнокуріння, а в | |антитютюнового |будь-яких навчальних закладах - | |спрямування |ефективних гендерно-орієнтованих | | |просвітницьких програм антитютюнового | | |спрямування тощо в рамках Всесвітнього | | |дня без тютюну та Міжнародного дня | | |некуріння | | |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я України, | | |Міністерство охорони здоров'я | | |Автономної Республіки Крим, | | |управління охорони здоров'я обласних, | | |Севастопольської міської, | | |Головного управління охорони здоров'я та| | |медичного забезпечення Київської міської| | |державних адміністрацій | | |Зацікавлені громадські організації (за | | |згодою) | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р. | |-----------------------+----------------------------------------| |3. Співпраця з |Сприяти проведенню таких акцій в | |міжнародним проектом |регіонах України з широким висвітленням | |"QUIT and WIN" (Не |їх у засобах масової інформації | |палити і стати |Виконавці: | |переможцем) щодо |Міністерство охорони здоров'я України, | |проведення акцій із |Програма CINDI України (за згодою) | |заохочення припинення |Академія медичних наук України | |куріння серед курців в |(за згодою) | |Україні |Міністерство охорони здоров'я | | |Автономної Республіки Крим, | | |управління охорони здоров'я обласних, | | |Севастопольської міської, Головного | | |управління охорони здоров'я та медичного| | |забезпечення Київської міської державних| | |адміністрацій | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р. | |-----------------------+----------------------------------------| |4. Проведення конкурсів|Сприяти проведенню конкурсів на кращий | |на створення кращого |зразок інформаційно-просвітницького | |інформаційно- |матеріалу антитютюнового спрямування з | |просвітницького |нагородою переможців, широким | |матеріалу |висвітленням їх результатів у засобах | |(листівки, плакату, |масової інформації та наступним | |відеопродукції, тощо) |поширенням кращих матеріалів | |антитютюнового |Виконавці: | |спрямування та |Міністерство охорони здоров'я України, | |забезпечення подальшого|Академія медичних наук України (за | |поширення кращих |згодою), Міністерство охорони здоров'я | |зразків |Автономної Республіки Крим, управління | | |охорони здоров'я обласних, | | |Севастопольської міської, Головного | | |управління охорони здоров'я та медичного| | |забезпечення Київської міської державних| | |адміністрацій | | |Творчі спілки (за згодою), | | |Зацікавлені фонди, громадські | | |організації (за згодою) | | |Термін виконання: періодично, | | |не рідше 1 разу на 5 років | ------------------------------------------------------------------
5. Заходи щодо контролю за якістю

тютюнових виробів та інформування споживачів

про шкідливі наслідки куріння
Зменшення небезпеки, пов'язаної з вдиханням канцерогенів та
токсичних речовин тютюнового диму, потребує впровадження більш
жорсткої системи регулювання вмісту цих речовин. Курці повинні
отримувати достовірну інформацію про них та бути проінформованим
щодо небезпеки, пов'язаної з тютюнокурінням та вдиханням
тютюнового диму. Стратегічні дії в цій сфері мають передбачати наступне: - визначення та гігієнічна регламентація небезпечних факторів
тютюнових виробів; - розробка жорстких стандартів і нормативів для регулювання
якості тютюнових виробів, у тому числі з виготовлення та обробки
цих виробів, контролю за їх якістю за допомогою точних методів
аналізу, а також співробітництво в сфері розробки таких стандартів
та нормативів; - забезпечення обов'язкового надання тютюновими компаніями
інформації про склад тютюнових виробів, включаючи дані про основні
інгредієнти і добавки, їх токсичність, канцерогенність і здатність
викликати або впливати на розвиток тютюнозалежності, а також
сприяння інформуванню населення з цих питань; - законодавча заборона вживання характеристик та термінів, що
вводять в оману споживачів і розраховані (прямо чи опосередковано
сприяють) на формування у них думки про меншу шкідливість того чи
іншого тютюнового виробу; - законодавча заборона нанесення на упаковки тютюнових
виробів будь-якої неправдивої, оманливої інформації, що сприяє їх
продажу; - законодавче забезпечення нанесення на кожну упаковку
тютюнових виробів чітко сформульованих різноманітних попереджень
про небезпеку тютюнокуріння; - законодавче забезпечення включення інформації основною
мовою країни, на території якої цей продукт потрапляє на ринок,
про небезпеку тютюнокуріння, про вміст токсичних речовин у
тютюновому димі, зокрема смол, нікотину, монооксиду вуглецю,
включаючи результати фактичних вимірювань їх рівнів у тютюновому
димі тощо.
------------------------------------------------------------------ |Стратегічні напрямки | Шляхи реалізації | |---------------------+------------------------------------------| | 1 | 2 | |---------------------+------------------------------------------| |1. Гігієнічна |Вивчити та визначити питання регулювання | |регламентація |максимально допустимих рівнів токсичних | |небезпечних факторів |речовин у тютюнових виробах та тютюновому | |тютюнових виробів, її|димі, включаючи систему їх контролю у бік | |наближення до |більшої жорсткості | |стандартів ЄС, |Виконавці: | |Третього плану дій |Міністерство охорони здоров'я України | |"За Європу без |Академія медичних наук (за згодою) | |тютюну" та інших |Термін виконання: 2005-2006 рр. | |матеріалів ВООЗ | | |---------------------+------------------------------------------| |2. Маркування |1. Підготувати пропозиції щодо внесення | |тютюнових виробів з |змін та доповнень до чинного законодавства| |урахуванням |України стосовно маркування тютюнових | |рекомендацій |виробів, можливості доступу до інформації | |Європейської |про основні інгредієнти, добавки і | |стратегії боротьби |складові тютюнового диму, їх токсичність, | |проти тютюну |канцерогенність, властивість викликати | |(включаючи відомості |звикання, а також щодо чіткості | |про основні |попереджень про небезпеку тютюнокуріння | |інгредієнти і |(при необхідності) | |добавки, складові |Виконавці: | |тютюнового диму, їх |Міністерство охорони здоров'я України, | |токсичність, |Термін виконання: 2005-2006 рр. | |канцерогенність та | | |властивість викликати| | |звикання, чітке | | |попередження про | | |небезпеку вживання | | |тютюну) | | ------------------------------------------------------------------
6. Заходи щодо обмеження реклами тютюнових виробів,

заборони будь-яких дій щодо стимулювання продажу

та спонсорства культурних, спортивних

і просвітницьких заходів з боку виробників

тютюнових виробів
Світовий досвід показує, що заборона всіх форм реклами
тютюнових виробів у засобах масової інформації зменшує соціальну
привабливість куріння і сприяє зниженню рівня споживання тютюнових
виробів, особливо серед молоді. За даними Світового банку,
всебічна заборона реклами тютюнових виробів може знизити їх
споживання приблизно на 7%. Законодавство повинне забороняти
будь-які види реклами щодо стимулювання продажу, спонсорства
культурних, спортивних та просвітницьких заходів з боку виробників
тютюнових виробів, а також розміщення інформації, яка може ввести
в оману споживачів.
------------------------------------------------------------------ | Стратегічні напрямки | Шляхи реалізації | |-----------------------+----------------------------------------| |1. Поступове обмеження |Підготувати пропозиції щодо внесення | |реклами тютюнових |змін до Закону України "Про рекламу" | |виробів аж до повної |( 270/96-ВР ) відносно подальшого | |заборони, відповідно до|обмеження реклами тютюнових виробів, | |резолюції Всесвітньої |їх просування на ринок, відповідно | |асамблеї охорони |до міжнародних документів, посилення | |здоров'я WHA 43.16 від |і координації боротьби проти тютюнової | |1990 р., Третього плану|епідемії | |дій "За Європу без |Виконавці: | |тютюну" та іншими |Міністерство охорони здоров'я України, | |матеріалами ВООЗ, ЄС |Термін виконання: 2005-2006 рр. | |-----------------------+----------------------------------------| |2. Забезпечення |Готувати пропозиції щодо внесення | |дотримання |відповідних змін до чинного | |законодавства щодо |законодавства України відносно обсягу, | |різноманітних |кількості текстів, розмірів літер тощо | |попереджень про шкоду |медичних попереджень про шкоду | |тютюнокуріння в рекламі|тютюнокуріння на пачках сигарет (при | |тютюнових виробів |необхідності) | | |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я України, | | |Термін виконання: 2005-2006 рр. | ------------------------------------------------------------------
II. Комплекс заходів зі зниження пропозиції

тютюнових виробів
Заходи, спрямовані на обмеження доступу молоді

до тютюнових виробів
Заходи, спрямовані на обмеження доступу молоді

до тютюнових виробів
Встановлення вікових обмежень щодо продажу тютюнових виробів
має бути однією з обов'язкових складових політики контролю за
обігом тютюнових виробів. Ця стратегія може бути ефективною лише у
комплексі із впровадженням усіх інших стратегій стримування
тютюнової епідемії, зокрема податкової. Реалізація вікового
обмеження доступу до тютюнових виробів повинна базуватися на
жорсткому регулюванні роботи продавців, введенні чіткої системи
ліцензування продажу, а також забороні усіх видів знеособленої
торгівлі і розповсюдження тютюнових виробів. Стратегічні дії в цій сфері повинні включати наступне:
законодавчу заборону продажу тютюнових виробів неповнолітнім та
безкоштовного розповсюдження тютюнових виробів з метою реклами,
удосконалення системи ліцензування продажу тютюнових виробів для
попередження безліцензійної торгівлі ними.
------------------------------------------------------------------ | Стратегічні напрямки | Шляхи реалізації | |----------------------+-----------------------------------------| |1. Приведення правил |Готувати пропозиції щодо внесення змін та| |торгівлі тютюновими |доповнень до чинного законодавства з | |виробами у |питань приведення правил торгівлі | |відповідність до |тютюновими виробами у відповідність до | |рекомендацій |рекомендацій Європейської стратегії | |Європейської стратегії|боротьби проти тютюну (при необхідності) | |боротьби проти тютюну |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я України | | |Термін виконання: 2005-2006 рр. | ------------------------------------------------------------------
III. Заходи із забезпечення моніторингу

та оцінки динаміки споживання тютюнових виробів,

проведення наукових досліджень з проблем

запобігання тютюнокурінню
Світовий досвід показує, що моніторинг процесу дотримання
національної антитютюнової стратегії з аналізом його динаміки та
науковим супроводом надає можливість ефективно протидіяти
тютюновій епідемії. Національні дії в цій сфері мають включати належну фінансову
підтримку щодо моніторингу та його наукового супроводу, оцінку та
регулярну підготовку звітів стосовно динаміки споживання тютюнових
виробів, відмови від куріння, наслідків пасивного куріння,
ефективності лікування тютюнової залежності та проведених
санітарно-освітніх заходів і пропагандистських кампаній, поширення
відповідної інформації у засобах масової інформації, у громадських
організаціях, серед медичних працівників, фахівців освіти,
соціальних служб для молоді тощо, а також систематичну підготовку
та видання доповідей щодо оцінки національних антитютюнових
стратегій, поширеності тютюнокуріння та пов'язаної з ним шкоди.
------------------------------------------------------------------ |Стратегічні напрямки | Шляхи реалізації | |---------------------+------------------------------------------| |1. Запровадження |Вивчити можливість створення системи | |системи моніторингу |проведення епідеміологічних та | |та оцінки динаміки |соціологічних досліджень населення з метою| |споживання тютюнових |вивчення поширеності та інтенсивності | |виробів серед окремих|куріння серед різних статево-вікових груп | |статево-вікових груп |населення України (сумісно з Державним | |(на основі |комітетом статистики України), аналізувати| |рекомендацій ВООЗ), |результати використання запобіжних | |аналіз ефективності |заходів, впроваджувати у повсякденну | |різних запобіжних |практику найбільш ефективні напрями, | |антитютюнових заходів|прийоми і методи боротьби проти | | |тютюнокуріння в усіх регіонах України | | |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я України, | | |Академія медичних наук України | | |(за згодою) | | |Термін виконання: щорічно, з 2006 р. | |---------------------+------------------------------------------| |2. Запровадження |Створити систему та вивчати смертність, | |системи (на основі |пов'язану з тютюнокурінням, у розрізі | |рекомендацій ВООЗ) |регіонів України та забезпечити | |обчислення |інформування широкої громадськості про | |смертності, |результати дослідження | |пов'язаної з |Виконавці: Міністерство охорони | |тютюно-курінням, у |здоров'я України, | |розрізі регіонів |Академія медичних наук України | |України та |(за згодою) | |інформування |Центр медичної статистики МОЗ України | |громадськості з цього|Термін виконання: 2006-2007 рр. | |питання | | |---------------------+------------------------------------------| |3. Наукові |Сприяти розробці проблеми запобігання | |дослідження з питань |тютюнокурінню та лікування тютюнової | |запобігання |залежності як фрагмента наукових | |тютюнокурінню та |досліджень у процесі виконання | |лікування тютюнової |різноманітних тем з питань збереження та | |залежності |зміцнення здоров'я, гігієнічного виховання| | |населення | | |Виконавці: | | |Академія медичних наук України (за згодою)| | |Міністерство охорони здоров'я України | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р. | ------------------------------------------------------------------
IV. Комплекс заходів щодо міжнародного співробітництва з проблем запобігання тютюнокурінню та боротьби з ним
Куріння на сьогодні перестає бути лише персональною або
медичною проблемою. Воно переходить в ранг соціальних та
політичних проблем суспільства не тільки в Україні, але й в у
всьому світі. Досвід країн європейського регіону з питань боротьби
проти тютюнокуріння показує, що міжнародне співробітництво вирішує
важливі питання розподілу функцій та координації завчасно
спланованих спільних стратегій в регіоні, що значно підвищує
ефективність роботи в обраному напрямку (насамперед таких, як
Рамкова конвенція ВООЗ по боротьбі проти тютюнокуріння
( 897_001 ).
Національні дії щодо міжнародного співробітництва повинні
включати
------------------------------------------------------------------ |Стратегічні напрямки| Шляхи реалізації | |--------------------+-------------------------------------------| |1. Ратифікація |Сприяння процесу ратифікації Рамкової | |Україною Рамкової |конвенції ВООЗ по боротьбі проти | |конвенції ВООЗ по |тютюнокуріння ( 897_001 ), організація | |боротьбі проти |семінарів та виступів у ЗМІ, | |тютюнокуріння |присвячених цій проблемі | |( 897_001 ) |Виконавці: | | |Міністерство охорони здоров'я України, | | |Міністерство охорони здоров'я | | |Автономної Республіки Крим, | | |управління охорони здоров'я обласних, | | |Севастопольської міської, Головного | | |управління охорони здоров'я та медичного | | |забезпечення Київської міської | | |держадміністрацій | | |Зацікавлені громадські організації | | |(за згодою) | | |Термін: 2005 р. | |--------------------+-------------------------------------------| |2. Моніторинг |Підготовка (за підтримкою ВООЗ) | |основних питань |аргументованих пропозицій щодо фінансового | |міжнародного |забезпечення участі державних та | |співробітництва та |недержавних організацій у міжнародних | |участь у міжнародних|проектах з проблем запобігання | |проектах з проблем |тютюнокурінню та боротьби з ним. Участь в | |запобігання |європейській системі моніторингу з питань | |тютюнокурінню та |боротьби проти тютюну | |боротьби з ним |Виконавці: Міністерство охорони здоров'я | | |України, | | |Зацікавлені громадські організації | | |(за згодою) | | |Термін виконання: постійно, з 2005 р. | ------------------------------------------------------------------

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: