Про затвердження Державної цільової програми комплексного водозабезпечення територій, які зазнали впливу воєнних дій, на період до 2030 року
1. Затвердити Державну цільову програму комплексного водозабезпечення територій, які зазнали впливу воєнних дій, на період до 2030 року (далі - Програма), що додається.
2. Взяти до відома, що видатки на виконання завдань і заходів Програми здійснюються у межах асигнувань, передбачених у Державному бюджеті України на відповідні роки органам виконавчої влади, які є виконавцями таких завдань і заходів, а також за рахунок коштів місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.
3. Державному агентству водних ресурсів до 31 грудня 2024 р. розробити та затвердити методику оцінки ефективності виконання Програми з урахуванням її специфіки та кінцевих результатів.
4. Міністерствам, іншим органам виконавчої влади подавати щороку до 1 лютого, що настає за звітним періодом, Державному агентству водних ресурсів інформацію про стан виконання Програми для її узагальнення та подання до 1 березня Кабінетові Міністрів України і Міністерству економіки.
ДЕРЖАВНА ЦІЛЬОВА ПРОГРАМА
комплексного водозабезпечення територій, які зазнали впливу воєнних дій, на період до 2030 року
Метою цієї Програми є підвищення рівня гарантування доступу населення до відновлюваних, безпечних та економічно доступних джерел води на території Дніпропетровської, Кіровоградської, Донецької, Запорізької, Луганської, Миколаївської, Одеської, Харківської та Херсонської областей.
Шляхи і способи розв’язання проблеми
Внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, розпочатої у 2014 році, та повномасштабного вторгнення на територію України 24 лютого 2022 р. системи водозабезпечення та міжбасейнового перерозподілу водних ресурсів зазнали руйнувань та пошкоджень. Насосне та технологічне обладнання, гідротехнічні споруди, канали та трубопроводи зруйновані, пошкоджені та розграбовані.
Крім проблем, що виникли внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, необхідно відзначити значну зношеність водогосподарського комплексу. Більшість гідротехнічних об’єктів, що використовуються для міжбасейнового перекидання водних ресурсів, питного водозабезпечення населення та різних галузей економіки, побудовані більше ніж 50-70 років тому, тож потребують модернізації та оновлення. Водночас саме південні та східні регіони України малозабезпечені водними ресурсами. Інфраструктура водозабезпечення не отримувала системного фінансування, не модернізувалася та не відновлювалася у необхідних масштабах. Станом на 12 липня 2024 р. знищено, захоплено та пошкоджено рухомого та нерухомого майна водогосподарського комплексу - 238287 одиниць, з яких: рухомого - 228369 одиниць та нерухомого - 9918 одиниць (за даними організацій, що належать до сфери управління Держводагентства).
Критична ситуація, що склалася із забезпеченням водою територій, які постраждали внаслідок воєнних дій, у дев’яти областях України потребує вжиття заходів для комплексного розв’язання проблем водозабезпечення.
Важливими причинами виникнення проблем є також відсутність в Україні державних програмних документів, спрямованих на розв’язання проблем розвитку водогосподарського комплексу, що призвело до відсутності системного фінансування та інвестицій у водогосподарську галузь, а отже, до фізичного та морального зношення інфраструктури водозабезпечення.
Розв’язання проблем можливе лише шляхом застосування засобів державного планування, зокрема механізмів державного цільового планування і системного фінансування та інвестування у галузі економіки.
На територіях, які зазнали впливу воєнних дій, розв’язання проблеми водозабезпечення передбачається шляхом реалізації державної політики у сфері розвитку водного господарства, управління, використання та відтворення поверхневих водних ресурсів та виконання заходів із водозабезпечення територій, які зазнали впливу воєнних дій, на період до 2030 року.
Можливі два варіанти розв’язання зазначених проблем.
Перший варіант полягає у здійсненні часткового водозабезпечення на територіях, які зазнали впливу воєнних дій, з метою економії фінансових ресурсів. Реалізація такого варіанта передбачає водозабезпечення міст та об’єктів промислового і сільськогосподарського виробництва, які розміщуються в безпосередній близькості до водних об’єктів та існуючих джерел водозабезпечення.
Другий, оптимальний варіант передбачає застосування комплексного підходу до розв’язання проблеми водозабезпечення та полягає у здійсненні заходів щодо водозабезпечення територій, які зазнали впливу воєнних дій, на довгостроковий період.
Такий варіант розв’язання проблеми ґрунтується на принципах співпраці між органами державної влади та органами місцевого самоврядування, дотримання прав і свобод людини, на дієвому та відповідальному підході до здійснення заходів Програми.
Виконання пріоритетних завдань, визначених цією Програмою, здійснюється шляхом:
будівництва (нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту) водозабірних споруд, у тому числі із підземних джерел, із застосуванням новітніх технологій, призначених для задоволення потреб споживачів у питній воді;
дорозвідки та введення в експлуатацію безпечних для здоров’я людей підземних вод, що можуть слугувати джерелами централізованого водопостачання;
впровадження станцій (установок) доочищення питної води із застосуванням новітніх технологій;
застосування новітніх підходів та обладнання щодо обліку вод та забезпечення моніторингу їх якості;
будівництва (нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту) водопровідних мереж;
створення альтернативних резервуарів для накопичення запасів води;
реконструкції водосховищ та гідротехнічних споруд із застосуванням інноваційних рішень щодо зниження втрат води;
модернізації насосних станцій у результаті впровадження енергоефективних заходів;
застосування нових інноваційних підходів та гідроізоляційних матеріалів і методів до запобігання втратам води під час її транспортування каналами та водогонами;
налагодження дієвої співпраці з міжнародними державними та громадськими організаціями, вивчення досвіду інших країн щодо водозабезпечення, зокрема в частині диверсифікації джерел забору води, принципів циркулярної економіки та застосування сучасних енерго- та ресурсоощадних технологій і матеріалів;
залучення відновлюваних джерел енергії (сонячна та вітрова генерація) для енергонезалежності об’єктів водного господарства.
Фінансування Програми передбачається за рахунок коштів державного бюджету, місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством. За рахунок коштів державного бюджету передбачається здійснення заходів із відновлення стратегічних об’єктів водогосподарської інфраструктури, які зазнали впливу воєнних дій.
Прогнозні обсяги та джерела фінансування Програми наведено в додатку 1.
Завдання і заходи з виконання Програми, спрямовані на розв’язання проблем та досягнення мети Програми, наведено в додатку 2.
До здійснення заходів, передбачених цією Програмою, що здійснюються відповідними головними розпорядниками бюджетних коштів, можуть залучатися міжнародні організації та громадські об’єднання.
Очікувані результати виконання Програми та її ефективність
Виконання Програми дасть змогу:
підвищити рівень доступу до води всіх категорій населення та секторів економіки;
знизити ризики та загрози гуманітарної, соціальної та водної безпеки на постраждалих територіях;
підвищити ефективність водокористування;
покращити стійкість інфраструктури водозабезпечення;
зменшити втрати води у системах водозабезпечення;
посилити співпрацю з міжнародними та громадськими організаціями;
створити альтернативні джерела та резервуари для акумуляції води;
збільшити можливості використання підземних вод.
Оцінювання стану виконання Програми проводиться Держводагентством у співпраці з іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, науковими установами, міжнародними організаціями шляхом визначення ефективності виконання цієї Програми за затвердженою Держводагентством методикою.
Для обговорення та оцінки результатів виконання Програми Держводагентство утворює міжвідомчу робочу групу за участю центральних та місцевих органів виконавчої влади, наукових інституцій, міжнародних організацій та громадських об’єднань.
Моніторинг та оцінювання ефективності виконання Програми проводиться щороку за результатами її виконання.
Під час оцінювання результатів виконання Програми можуть враховуватися адміністративні дані, статистична інформація, результати досліджень, опитувань громадської думки, дослідження міжнародних організацій.
У разі потреби здійснюється перегляд запланованої діяльності, пошук і впровадження більш ефективних способів розв’язання проблеми.
Виконання завдань і заходів Програми дасть змогу поліпшити стан забезпечення територій 256 населених пунктів, де проживає понад 4 млн. жителів, а в разі деокупації територій та поліпшення безпекової ситуації - понад 9 млн. жителів у 784 населених пунктах. Очікується зменшення втрат води у системах водозабезпечення орієнтовно на 15 відсотків. Реконструкція та відбудова гідротехнічних споруд на водосховищах дасть можливість акумулювати 1,6 куб. кілометрів води.
Виконання заходів Програми дасть змогу щороку перекачувати водні ресурси в обсягах понад 250 млн. куб. м води. Після здійснення заходів з модернізації насосно-силового обладнання очікується зменшення споживання електроенергії на 42 відсотки, або з 23527 тис. кВт•год до 13529 тис. кВт•год. При цьому витрати на електроенергію для перекачування 1 куб. метра води становитимуть 0,85 гривні.
Інвестиції держави для водозабезпечення однієї людини становитимуть 5827 гривні за сім років (832 гривні на рік).
Очікувані результати виконання Програми наведено в додатку 3.
Обсяги та джерела фінансування
Видатки на виконання Програми здійснюються за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів та інших не заборонених законодавством джерел.
Орієнтовний обсяг фінансування Програми становить 54,187 млрд. гривень, у тому числі 8,247 млрд. гривень - за рахунок коштів державного бюджету, 3 млрд. гривень - за рахунок коштів місцевих бюджетів, 42,94 млрд. гривень - за рахунок інших джерел.
Обсяг видатків, необхідних для виконання Програми, визначається щороку з урахуванням можливостей державного та місцевих бюджетів під час формування їх показників.
Строк здійснення заходів Програми: 2024-2030 роки.
Розрахунок прогнозних обсягів та джерел фінансування Програми за роками наведено в додатку 1.
ПАСПОРТ
Державної цільової програми комплексного водозабезпечення територій, які зазнали впливу воєнних дій, на період до 2030 року
1. Концепція Програми схвалена постановою Кабінету Міністрів України від 30 липня 2024 р. № 905 (Офіційний вісник України, 2024 р., № 76, ст. 4483).
2. Програма затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2024 р. № 884-р.
3. Державний замовник Програми - Держводагентство.
4. Керівник Програми - Голова Держводагентства.
5. Виконавці заходів Програми - Міндовкілля, Міненерго, Держводагентство, Держгеонадра, Держрибагентство, Агентство відновлення, Фонд державного майна, обласні держадміністрації (військові адміністрації), органи місцевого самоврядування (за згодою), суб’єкти господарювання (за згодою).
6. Строк виконання - 2024-2030 роки.
7. Прогнозні обсяги та джерела фінансування
Джерела фінансування | Обсяг фінансування, млн. гривень | У тому числі за роками | ||||||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
Державний бюджет | 8246,97 | 747,18 | 2577,48 | 1602,758 | 531,303 | 758,253 | 1178,635 | 851,361 |
Місцеві бюджети | 2999,665 | 481,066 | 698,349 | 70 | 87,1 | 72,8 | 763,45 | 826,9 |
Інші джерела | 42940,776 | 4294,225 | 8474,458 | 9068,08 | 9903,268 | 7689,86 | 1186,64 | 2324,245 |
Усього | 54187,411 | 5522,471 | 11750,287 | 10740,838 | 10521,671 | 8520,913 | 3128,725 | 4002,506 |
ЗАВДАННЯ І ЗАХОДИ
з виконання Державної цільової програми комплексного водозабезпечення територій, які зазнали впливу воєнних дій, на період до 2030 року
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
виконання Державної цільової програми комплексного водозабезпечення територій, які зазнали впливу воєнних дій, на період до 2030 року
Найменування завдання | Найменування показників виконання завдання | Одиниця виміру | Значення показників | |||||||
усього | у тому числі за роками | |||||||||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||||
1. Спорудження систем водозабезпечення | протяжність ділянки каналу, що потребує капітального ремонту | кілометрів | 1,574 | 1,574 | ||||||
протяжність групових водопроводів | -“- | 3041,98 | 152 | 381,2 | 645,2 | 285,8 | 191,38 | 643 | 743,4 | |
кількість насосних станцій | одиниць | 86 | 2 | 8 | 5 | 13 | 21 | 22 | 15 | |
очисні споруди | -“- | 1 | 1 | |||||||
кількість проведених проектно-вишукувальних робіт | -“- | 12 | 1 | 10 | 1 | |||||
кількість розробленої наукової та проєктної документації | -“- | 6 | 4 | 2 | ||||||
обсяг перекачаної води | млн. куб. метрів | 963,38 | 193,89 | 384,74 | 384,75 | |||||
обсяг електроенергії | млн. кВт•год | 205,63 | 41,05 | 82,29 | 82,29 | |||||
кількість водонапірних башт | одиниць | 13 | 13 | |||||||
кількість вузлів водопровідної мережі в оглядових колодязях | -“- | 30 | 30 | |||||||
придбання обладнання | -“- | 100 | 100 | |||||||
встановлення автоматизованих систем комерційного обліку електричної енергії | одиниць | 29 | 29 | |||||||
резервуари чистої води | -“- | 10 | 4 | 2 | 4 | |||||
реконструкція системи фільтрів | -“- | 2 | 2 | |||||||
кількість збудованих, реконструйованих та відремонтованих гідротехнічних споруд | -“- | 10 | 10 | |||||||
реконструкція насосної станції | -“- | 1 | 1 | |||||||
реконструкція насосно-силового обладнання | -“- | 1 | 1 | |||||||
кількість дренажних каналів | -“- | 24 | 24 | |||||||
кількість водовідвідних каналів | -“- | 45 | 45 | |||||||
кількість мостів | -“- | 3 | 3 | |||||||
кількість гідротехнічних тунелів | -“- | 1 | 1 | |||||||
кількість будівель | -“- | 7 | 2 | 5 | ||||||
кількість насосних агрегатів | -“- | 74 | 74 | |||||||
кількість систем віддаленого контролю | -“- | 2 | 2 | |||||||
кількість вантажопідйомних кранів, сосудів, що працюють під тиском та устаткування напругою понад 1000 В | -“- | 126 | 126 | |||||||
обсяг наповнення Краснопавлівського водосховища | млн. куб. метрів | 330 | 30 | 30 | 30 | 30 | 70 | 70 | 70 | |
обсяг попусків в р. Сіверський Донець | -“- | 260 | 20 | 20 | 20 | 20 | 60 | 60 | 60 | |
обсяг наповнення Краснопавлівського водосховища відповідно до потреб КП “Харківводоканал” | -“- | 294,7 | 42,1 | 42,1 | 42,1 | 42,1 | 42,1 | 42,1 | 42,1 | |
кількість електролізних установок | одиниць | 1 | 1 | |||||||
2. Будівництво, реконструкція та капітальний ремонт гідротехнічних споруд, розчищення та регулювання русел річок і водойм | кількість розробленої наукової та проєктної документації | -“- | 2 | 2 | ||||||
кількість проведених проектно-вишукувальних робіт | -“- | 1 | 1 | |||||||
відновлена ділянка берегозахисної споруди | -“- | 1 | 1 | |||||||
розчищено русло | кілометрів | 48,7 | 25,7 | 23 | ||||||
кількість збудованих, реконструйованих та відремонтованих гідротехнічних споруд | одиниць | 10 | 2 | 5 | 2 | 1 | ||||
3. Залучення підземних вод для диверсифікації джерел водозабезпечення | кількість пробурених артезіанських свердловин | -“- | 210 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | |
кількість ліквідованих свердловин | -“- | 420 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | ||
кількість висновків та наданих рекомендацій з оцінки стану геологічного середовища | -“- | 6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
кількість встановлених систем доочистки на свердловинах | одиниць | 27 | 13 | 14 | ||||||
кількість затомпонованих свердловин | -“- | 3653 | 869 | 696 | 696 | 696 | 696 | |||
кількість насосних станцій (свердловин) | -“- | 221 | 83 | 60 | 7 | 71 | ||||
протяжність групових водопроводів | кілометрів | 78,5 | 58,5 | 20 | ||||||
розроблена проектно-кошторисна документація | одиниць | 1 | 1 | |||||||
кількість спостережних пунктів для здійснення періодичних спостережень за підземними водами | -“- | 1200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |