Про затвердження плану заходів на 2024 і 2025 роки щодо реалізації Стратегії державної міграційної політики України на період до 2025 року
1. Затвердити план заходів на 2024 і 2025 роки щодо реалізації Стратегії державної міграційної політики України на період до 2025 року (далі - план заходів), що додається.
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, обласним державним (військовим) адміністраціям, відповідальним за виконання плану заходів, забезпечити:
виконання плану заходів за рахунок і в межах коштів, передбачених у державному та місцевих бюджетах на відповідний рік, а також за рахунок інших джерел фінансування, не заборонених законодавством;
подання щороку до 15 січня та до 15 липня Державній міграційній службі звітів про виконання плану заходів.
3. Державній міграційній службі забезпечити подання щороку до 25 липня і до 25 січня Кабінетові Міністрів України узагальненого звіту про виконання плану заходів.
ПЛАН ЗАХОДІВ
на 2024 і 2025 роки щодо реалізації Стратегії державної міграційної політики України на період до 2025 року
Найменування завдання | Найменування заходів | Індикатор виконання | Строк виконання | Відповідальні за виконання |
1. Облік населення України | 1) забезпечення оформлення із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру посвідчення особи моряка | 100 відсотків посвідчень особи моряка оформлено із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру | IV квартал 2025 р. | Адміністрація судноплавства |
2) забезпечення оформлення із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру посвідчення особи на повернення в Україну | 100 відсотків посвідчень особи на повернення в Україну оформлено із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру | -“- | МЗС | |
3) внесення змін до статті 28 Закону України “Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус” в частині узгодження із Законом України “Про громадянство України” | подано законопроект до Верховної Ради України | IV квартал 2024 р. | МВС | |
4) супроводження у Верховній Раді України проекту Закону України “Про паспорт громадянина України у формі книжечки” (реєстраційний номер 3986 | відповідний законопроект розглянуто Верховною Радою України | до прийняття Закону | МВС | |
2. Декларування та реєстрація місця проживання | підвищення кваліфікації посадових осіб органів місцевого самоврядування, відповідальних за ведення реєстрів територіальних громад | проведено навчання з ведення реєстрів у територіальних громадах | 2025 рік | ДМС |
3. Захист документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи | 1) вжиття необхідних заходів для підключення до системи PRADO (публічний реєстр документів, що посвідчують особу, та проїзних документів, розміщений на офіційному веб-сайті Ради Європейського Союзу) | визначено технічні та організаційні умови підключення до системи PRADO | -“- | ДМС |
2) вжиття необхідних заходів для участі в системі FADO (онлайн-база даних справжніх і підроблених документів) | визначено технічні та організаційні умови підключення до системи FADO | 2025 рік | МВС | |
4. Розвиток можливостей для тимчасового легального працевлаштування за кордоном | вивчення міжнародного досвіду і практики застосування Конвенції Міжнародної організації праці 181 “Конвенція про приватні агентства зайнятості” у країнах, які її ратифікували; проведення порівняльного аналізу національного законодавства на предмет відповідності нормам зазначеної Конвенції | визначено доцільність приєднання України до зазначеної Конвенції | IV квартал 2025 р. | Мінекономіки |
5. Просування програм освітнього обміну | 1) розширення міжнародно-договірної правової бази в галузі освіти і науки з метою просування програм освітнього обміну | укладено міжнародні угоди у галузі освіти і науки | -“- | МОН |
2) проведення інформаційних кампаній з популяризації можливостей здобуття освіти в Україні для іноземних студентів | інформаційні кампанії проведено, підбито їх підсумки | щороку | МОН | |
3) проведення інформаційних кампаній із залученням громадян та громадських об’єднань, студентів, школярів для забезпечення актуальною інформацією про можливості участі у програмах академічної мобільності | інформаційні кампанії проведено, підбито їх підсумки | -“- | МОН | |
6. Підвищення рівня обізнаності громадськості щодо можливостей врегульованої міграції | 1) вивчення вразливостей під час міграції населення України, рівня його обізнаності щодо ризиків експлуатації, торгівлі людьми чи насильства | визначено види вразливостей під час міграції населення, зокрема щодо ризиків експлуатації, торгівлі людьми чи насильства | IV квартал 2025 р. | ДМС |
2) проведення інформаційних кампаній у медіа, круглих столів, конференцій, семінарів, інформаційних заходів із залученням громадян та громадських об’єднань, студентів, школярів для забезпечення суспільства актуальною інформацією про можливості міграції з метою сприяння безпечній, впорядкованій та врегульованій міграції, а також висвітлення ризиків, пов’язаних з неврегульованою та небезпечною міграцією в умовах воєнного стану | інформаційні кампанії проведено, підбито їх підсумки | щороку | ДМС | |
3) проведення інформаційних кампаній, спрямованих на запобігання потраплянню осіб у ситуації торгівлі людьми | інформаційні кампанії проведено, підбито їх підсумки | щороку | Мінсоцполітики | |
7. Забезпечення захисту прав громадян України, які працюють та проживають за кордоном | проведення інформаційних кампаній для поширення успішного підприємницького досвіду українських трудових мігрантів, що повернулися в Україну | інформаційні кампанії проведено, підбито їх підсумки | IV квартал 2025 р. | Мінекономіки |
8. Створення необхідних умов для повернення та реінтеграції в українське суспільство громадян України, які є трудовими мігрантами та/або яким надано за кордоном тимчасовий захист | 1) визначення повноважень органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань реінтеграції українських мігрантів в українське суспільство з урахуванням міжнародного досвіду | внесено зміни до положення (положень) про центральний орган виконавчої влади | IV квартал 2025 р. | Мінреінтеграції |
2) вивчення міжнародного досвіду щодо залучення громадських об’єднань до процесів реінтеграції громадян, які повертаються з-за кордону | подано узгоджені пропозиції на розгляд Кабінету Міністрів України | -“- | Мінреінтеграції | |
3) проведення інформаційних кампаній для громадян України, що повертаються в Україну з-за кордону, з питань фінансової грамотності з метою більш ефективного використання ними грошових переказів та заощаджень для інвестування, відкриття та розвитку бізнесу | інформаційні кампанії проведено, підбито їх підсумки | IV квартал 2025 р. | Мінреінтеграції | |
4) розроблення методики підрахунку кількості громадян України, які повернулися після тривалого (понад один рік) перебування за кордоном, з відслідковуванням (знеособлено) місць їх розміщення, потреб та рівня інтеграції в місцеві громади | методику затверджено наказом Мінреінтеграції | -“- | Мінреінтеграції | |
5) вивчення можливості інституційної спроможності органів державної влади в частині запровадження автоматизованої системи визначення потреб у трудових ресурсах на національному і міжнародному ринках праці із залученням міжнародних організацій і наукових установ України | подано узгоджені пропозиції на розгляд Кабінету Міністрів України | IV квартал 2025 р. | Мінекономіки | |
9. Сприяння легальній міграції в Україну, узгодженій із соціальною політикою та економічним розвитком держави | 1) вивчення міжнародного досвіду виконання програм репатріації на предмет можливості його запровадження в Україні | подано узгоджені пропозиції на розгляд Кабінету Міністрів України | -“- | ДМС |
2) вивчення потреб у залученні іноземної робочої сили у контексті повоєнного відновлення економіки України з оцінкою потреб у конкретних секторах економіки у спеціалістах певних кваліфікацій, спроможності їх залучення та інтеграції | подано узгоджені пропозиції на розгляд Кабінету Міністрів України | IV квартал 2025 р. | Мінекономіки | |
3) налагодження і розвиток діалогу з українськими діаспорами за кордоном, зокрема з питань інвестиційних можливостей в Україні, залучення в економіку України спеціалістів для задоволення потреби у висококваліфікованих кадрах | налагоджено дієвий діалог з українськими діаспорами | -“- | МЗС | |
4) вивчення міжнародного досвіду в частині ролі органів місцевого самоврядування у залученні іноземної робочої сили | подано узгоджені пропозиції на розгляд Кабінету Міністрів України | -“- | Мінекономіки | |
5) здійснення оцінки можливих загроз громадській безпеці у разі масового залучення іноземної робочої сили в Україну | ідентифіковано загрози громадській безпеці та затверджено міжвідомчий план з протидії таким загрозам | IV квартал 2025 р. | МВС | |
6) аналіз актів законодавства та визначення категорій іноземців, для яких повинні бути спрощені умови в’їзду в Україну та перебування для цілей наукової роботи та навчання відповідно до acquis communautaire | прийнято акт Кабінету Міністрів України | -“- | МОН | |
| 7) розроблення механізму обліку працевлаштованих іноземців та осіб без громадянства | внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 р. № 413 “Про порядок повідомлення Державній податковій службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту” | IV квартал 2024 р. | Мінфін |
| 8) здійснення ефективного контролю за використанням праці іноземців та осіб без громадянства в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, для здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства про працю, зокрема щодо виявлення неоформлених трудових відносин | прийнято акт Кабінету Міністрів України | IV квартал 2024 р. | Мінекономіки |
10. Забезпечення успішної інтеграції іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, в українське суспільство | 1) оптимізація процедур видачі посвідок на тимчасове проживання і дозволів на застосування праці іноземців та осіб без громадянства відповідно до acquis communautaire | проект Закону подано до Верховної Ради України | IV квартал 2025 р. | МВС |
2) проведення аналізу поточної політики та актів законодавства, пов’язаних з інтеграцією іноземців та осіб без громадянства в українське суспільство, з метою виявлення наявних прогалин та ідентифікації існуючих недоліків, зокрема з питань щодо включення мігрантів до системи соціального захисту | подано узгоджені пропозиції на розгляд Кабінету Міністрів України | IV квартал 2025 р. | Мінсоцполітики | |
3) взаємодія з громадськими об’єднаннями та міжнародними організаціями щодо створення інформаційного ресурсу для можливості ознайомлення іноземців та осіб без громадянства, що прибули в Україну, з українською мовою, культурою, національними традиціями, причинами та сутністю збройної агресії Російської Федерації проти України | досягнуто домовленості з громадськими об’єднаннями та міжнародними організаціями | -“- | МКІП | |
11. Ефективне використання системи видачі віз та можливостей консульських установ для управління міграцією | 1) розроблення порядку взаємодії між ДМС, Адміністрацією Держприкордонслужби, Національною поліцією, СБУ і МЗС для підвищення ефективності виявлення підроблених документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус | затверджено відповідний порядок | IV квартал 2025 р. | МВС |
2) внесення змін до Порядку проведення заходів щодо здійснення нагляду та контролю за виконанням законодавства в міграційній сфері, затвердженого спільним наказом МВС, Мінсоцполітики та МОН | видано спільний наказ МВС, Мінсоцполітики та МОН | -“- | МВС | |
3) приведення візової політики України у відповідність з візовою політикою Європейського Союзу | визначено модальність приведення візової політики України у відповідність з візовою політикою Європейського Союзу | -“- | МЗС | |
12. Здійснення прикордонного контролю осіб, адаптованого до змінних міграційних потоків та можливостей інтегрованого управління кордонами | 1) підвищення рівня кваліфікації працівників закордонних дипломатичних установ України та інших заінтересованих органів з питань виявлення ознак і способів підроблення паспортних документів, які використовуються під час перетину державного кордону | експертами Держприкордонслужби проведено навчання працівників закордонних дипломатичних установ України та інших заінтересованих органів з питань виявлення ознак і способів підроблення паспортних документів, які використовуються під час перетину державного кордону України | щороку | Адміністрація Держприкордонслужби |
2) розроблення міжвідомчого механізму збору та обміну даними про виявлені випадки фальсифікації документів, які дають право перетину державного кордону України, та забезпечення оперативного доступу до таких даних під час здійснення прикордонного контролю | затверджено механізм міжвідомчої взаємодії | IV квартал 2025 р. | МВС | |
13. Посилення контролю за дотриманням вимог міграційного законодавства всередині держави | 1) розроблення методології виявлення нелегальних мігрантів всередині України | затверджено методологію виявлення нелегальних мігрантів наказом МВС | IV квартал 2025 р. | МВС |
2) створення превентивної системи запобігання випадкам торгівлі людьми та мінімізація їх наслідків | впроваджено методику комунікації під час спілкування із суб’єктами звернення для виявлення ознак потрапляння особи в категорію осіб, що постраждали від торгівлі людьми | -“- | Мінсоцполітики | |
3) внесення змін до Інструкції про примусове повернення і примусове видворення з України іноземців та осіб без громадянства, затвердженої наказом МВС, Адміністрації Держприкордонслужби та СБУ від 23 квітня 2012 р. № 353/271/150 | видано спільний наказ МВС, Адміністрації Держприкордонслужби та СБУ | -“- | МВС | |
4) внесення змін до Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення Державною міграційною службою України, затвердженої наказом МВС від 28 серпня 2013 р. № 825 | видано наказ МВС | IV квартал 2025 р. | МВС | |
14. Забезпечення поваги до людської гідності осіб, що повертаються, заохочуючи їх до добровільного повернення | 1) проведення інформаційно-роз’яснювальних заходів серед іноземців та осіб без громадянства щодо переваг добровільного повернення над примусовим | виготовлено інформаційні матеріали та розповсюджено серед цільових аудиторій | щороку | ДМС |
2) удосконалення порядку міжвідомчої взаємодії між ДМС, Адміністрацією Держприкордонслужби, Національною поліцією, СБУ, їх територіальними органами і підрозділами під час виконання завдань у сфері протидії нелегальній (незаконній) міграції | видано наказ МВС | IV квартал 2025 р. | МВС | |
15. Забезпечення іноземцям та особам без громадянства, які звернулися до відповідного органу міграційної служби із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, можливості розгляду їх заяв про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, за ефективною і справедливою процедурою | 1) визначення критеріїв класифікації держав і територій світу за рівнями безпечності як передумови для справедливого розгляду заяв про отримання захисту | видано наказ МВС | IV квартал 2025 р. | МВС |
2) надання закордонними дипломатичними установами України інформації про ситуацію в іноземних державах за запитами ДМС для можливості прийняття рішень за заявами про надання захисту в Україні | задоволено 100 відсотків запитів ДМС щодо надання інформації про ситуацію в іноземних державах | щороку | МЗС | |
3) розвиток співробітництва | забезпечено дієвий діалог щодо ключових питань, обмін інформацією і досвідом у відповідній сфері | -“- | ДМС | |
16. Забезпечення належної інфраструктури та створення умов для проживання осіб, які звернулися із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, а також осіб, яких визнано біженцями або особами, які потребують додаткового захисту | 1) створення належних умов для проживання біженців та осіб, які потребують захисту, розміщених у пунктах тимчасового розміщення біженців | забезпечено функціонування 100 відсотків пунктів тимчасового розміщення біженців | -“- | ДМС |
2) визначення джерел фінансування реконструкції другої черги пункту тимчасового розміщення біженців у м. Яготині Київської області | проведено переговори з міжнародними партнерами щодо визначення джерел фінансування | IV квартал 2025 р. | ДМС | |
17. Забезпечення інтеграції біженців та осіб, які потребують додаткового захисту, в українське суспільство, а також задоволення інтеграційних потреб осіб, які звернулися із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту | 1) дослідження рівня інтеграції біженців та осіб, які потребують додаткового захисту, в українське суспільство, за підтримки громадських та міжнародних організацій | подано узгоджені пропозиції на розгляд Кабінету Міністрів України | IV квартал 2025 р. | МВС |
2) проведення інформаційних кампаній для ознайомлення осіб, які потребують захисту, з механізмами захисту від дискримінації в Україні | інформаційні кампанії проведено, підбито їх підсумки | IV квартал 2025 р. | ДМС | |
3) проведення інформаційних кампаній, спрямованих на формування толерантних настроїв у суспільстві щодо осіб, які потребують захисту в Україні | інформаційні кампанії проведено, підбито їх підсумки | IV квартал 2025 р. | ДМС | |
4) забезпечення закріплення за пунктами тимчасового розміщення біженців соціальних працівників, які надаватимуть особам, які потребують захисту, необхідні соціальні послуги та сприятимуть в отриманні ними адміністративних послуг | закріплено соціальних працівників за пунктами тимчасового розміщення біженців | -“- | Одеська, Закарпатська, Київська обласні військові адміністрації | |
18. Забезпечення захисту прав і інтересів населення України, яке змушене було покинути свої домівки через війну, та створення умов для його повернення в Україну | 1) нормативно-правове врегулювання питання щодо оформлення громадянам України, які перебувають за кордоном, документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України | законопроект про оформлення громадянам України, які перебувають за кордоном, документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, подано до Верховної Ради України та/або прийнято відповідний акт Кабінету Міністрів України | IV квартал 2025 р. | МВС |
2) забезпечення своєчасного надання адміністративних послуг внутрішньо переміщеним особам та особам, що проживають на деокупованих територіях України, з оформлення документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України | надано можливість отримання адміністративних послуг 100 відсоткам зазначених осіб | -“- | ДМС | |
3) розроблення координаційного механізму з питань забезпечення реалізації та захисту прав, свобод і законних інтересів громадян України, які покинули своє місце проживання через збройну агресію Російської Федерації проти України або з метою уникнення її негативних наслідків та/або наслідків тимчасової окупації частини території України та виїхали за кордон | створено та функціонує координаційний штаб | I квартал 2025 р. | Мінреінтеграції | |
4) проведення консультацій з державами - членами Європейського Союзу щодо перебування на їх території громадян України, які виїхали за кордон через збройну агресію Російської Федерації проти України | поінформовано Президента України та Кабінет Міністрів України про результати консультацій | I квартал 2025 р. | МЗС | |
5) ведення постійного діалогу та участь у партнерських програмах міжнародних організацій щодо повернення громадян України, які депортовані з території України на територію Російської Федерації та Республіки Білорусь | громадян, з числа тих, що були насильно вивезені з тимчасово окупованих територій, повернено в Україну | щороку | Мінреінтеграції | |
6) ведення постійного діалогу та участь у партнерських програмах з міжнародними організаціями щодо повернення дітей, які депортовані з території України на територію Російської Федерації чи Республіки Білорусь | дітей, з числа тих, що були насильно вивезені з тимчасово окупованих територій, повернено в Україну | щороку | Мінреінтеграції | |
19. Забезпечення відповідності українського законодавства та адміністративної практики у сфері міграції стандартам Європейського Союзу | 1) забезпечення супроводження розгляду у Верховній Раді України проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань ідентифікації та верифікації громадян України, іноземців та осіб без громадянства” (реєстраційний номер 8151 від 24 жовтня 2022 р.) | законопроект розглянуто у Верховній Раді України | -“- | МВС |
2) нормативно-правове врегулювання функціонування Національного контактного пункту Європейської міграційної мережі в Україні | прийнято акт Кабінету Міністрів України | IІІ квартал 2024 р. | МВС | |
3) забезпечення функціонування Національного контактного пункту Європейської міграційної мережі в Україні | забезпечено участь України в діяльності Європейської міграційної мережі | щороку | ДМС | |
4) активізація зусиль щодо залучення міжнародної допомоги для реалізації Стратегії державної міграційної політики України на період до 2025 року | проведено переговори з міжнародними партнерами щодо залучення міжнародної допомоги | -“- | ДМС | |
5) посилення спроможності МВС, ДМС та інших заінтересованих органів у сфері імплементації національного законодавства до права Європейського Союзу у сфері міграції | підвищено кваліфікацію працівників МВС, ДМС та інших заінтересованих органів у сфері імплементації українського законодавства до права Європейського Союзу у сфері міграції | -“- | МВС | |
6) розвиток взаємодії з Європейським агентством з охорони зовнішніх кордонів держав - членів Європейського Союзу (FRONTEX) | визначено модальність співпраці з Європейським агентством з охорони зовнішніх кордонів держав - членів Європейського Союзу (FRONTEX) | щороку | ДМС | |
7) розроблення механізму міжвідомчої координації та співпраці на випадок міграційної кризи | затверджено механізм міжвідомчої координації | IV квартал 2025 р. | МВС | |
8) запровадження обов’язків для перевізників, які здійснюють перевезення іноземних громадян в Україну, щодо надання інформації про пасажирів або візової перевірки | затверджено відповідні правила | -“- | МВС | |
9) аналіз міграційного законодавства України щодо його відповідності acquis communautaire з урахуванням Пакту про міграцію та притулок, схваленого Радою Європейського Союзу 14 травня 2024 р., у співпраці з міжнародними партнерами та внесення законодавчих пропозицій на розгляд Кабінету Міністрів України | подано узгоджені пропозиції на розгляд Кабінету Міністрів України | 2025 рік | МВС | |
20. Проведення моніторингу міграційних процесів та аналізу ризиків у сфері міграції | 1) розроблення методики з проведення аналізу ризиків у сфері міграції | затверджено відповідну методику наказом МВС | IV квартал 2025 р. | МВС |
2) навчання працівників ДМС та інших заінтересованих органів, залучених до процесу аналізу ризиків у сфері міграції, за напрямами “Аналітика” та “Аналіз ризиків” | підвищено кваліфікацію працівників ДМС та інших заінтересованих органів виконавчої влади, залучених до процесу аналізу ризиків у сфері міграції, за напрямами “Аналітика” та “Аналіз ризиків” | щороку | ДМС | |
3) забезпечення доступу органів державної влади, органів місцевого самоврядування та громадськості до статистичної інформації у сфері міграції | в мережі Інтернет створено інформаційний ресурс “Міграційні дані”, який містить статистичну інформацію у сфері міграції | IV квартал 2025 р. | ДМС | |
21. Узгодження національної законодавчої бази з міжнародною системою управління міграцією | 1) оцінка рівня імплементації ратифікованих міжнародних конвенцій, механізмів їх ефективного впровадження та впливу на забезпечення прав мігрантів | здійснено оцінку рівня імплементації ратифікованих міжнародних конвенцій, механізмів їх ефективного впровадження та впливу на забезпечення прав мігрантів | -“- | ДМС |
2) проведення моніторингу стану реалізації Стратегії державної міграційної політики на період до | подано на розгляд Кабінету Міністрів України узагальнену оцінку результативності заходів з реалізації Стратегії державної міграційної політики на період до 2025 року | перше півріччя 2026 р. | МВС | |
3) розроблення Стратегії державної міграційної політики на період після 2025 року | прийнято акт Кабінету Міністрів України | друге півріччя 2026 р. | МВС |