Про внесення змін до Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю
Відповідно до статті 13 глави 2 розділу I, статті 320 глави 47 та статті 363 глави 52 розділу XI Митного кодексу України, підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, з метою виконання Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2023 року № 220, а також розвитку системи управління ризиками, яка застосовується для забезпечення вибірковості митного контролю, НАКАЗУЮ:
1. Внести зміни до Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 липня 2015 року № 684, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21 серпня 2015 року за № 1021/27466 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 22 січня 2021 року № 32), виклавши його в новій редакції, що додається.
2. Департаменту митної політики Міністерства фінансів України в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
3. Цей наказ набирає чинності через 15 днів з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра фінансів України Драганчука Ю.О. та Голову Державної митної служби України.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК
здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю
1. Цей Порядок розроблено з метою забезпечення вибірковості митного контролю шляхом застосування системи управління ризиками (далі - СУР), підвищення ефективності роботи Держмитслужби під час митного контролю, прискорення митного оформлення за рахунок застосування заходів з управління ризиками, у тому числі аналізу ризиків із використанням інформаційних технологій, та здійснення таргетингу.
2. Цей Порядок встановлює єдиний підхід до формування інформаційної бази даних СУР митних органів, здійснення митними органами (їх структурними підрозділами) аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації практичних заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, аналізу результатів та коригування вжитих заходів з управління ризиками.
3. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
автоматизована система управління ризиками (далі - АСУР) - складова функціональних систем Єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів (далі - ЄАІС), що забезпечує застосування автоматизованого контролю із застосуванням СУР для визначення форм та обсягів митного контролю;
випадковий відбір - процес вибору об’єктів контролю або їх сукупності для обрання форм та обсягів митного контролю, коли кожен об’єкт має однакову ймовірність бути відібраним;
заходи з управління ризиками - сукупність заходів, що реалізуються митними органами, з метою виявлення та оцінки ризиків, а також реагування на ідентифікований ризик;
ідентифікований ризик - результат аналізу та оцінки ризиків, який у конкретному випадку здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення дає можливість обрати форми та обсяги митного контролю;
індикатори ризику - критерії із заданими наперед параметрами, використання яких дає можливість здійснювати вибір об’єкта контролю;
інформаційна база даних СУР - сукупність інформації, що включає дані, необхідні для визначення обставин та умов виникнення ризиків, їх ідентифікації і оцінки ймовірних наслідків недотримання вимог законодавства України з питань митної справи;
модуль АСУР - підсистема, що забезпечує роботу АСУР у відповідній функціональній системі ЄАІС;
негативна історія профілю ризику - показник, що кількісно характеризує наявність протягом певного періоду невідповідностей / порушень, виявлених за результатами виконання митних формальностей, які описані у профілі ризику і враховуються під час визначення числового значення ризику (у бік підвищення), якщо такий показник передбачено профілем ризику;
область ризику - згруповані об’єкти аналізу ризику, щодо яких існує потреба у застосуванні окремих форм митного контролю або їх сукупності;
орієнтування - створена митними органами інформація про осіб та/або транспортні засоби, за допомогою яких можуть бути вчинені порушення законодавства України з питань митної справи, а також про товари, що можуть бути об’єктом правопорушення;
оцінка ризику - визначення ймовірності виникнення ризику і можливих наслідків недотримання вимог законодавства України з питань митної справи у разі настання ризику;
позитивна історія профілю ризику - показник, що кількісно характеризує відсутність протягом певного періоду виявлених за результатами виконання митних формальностей невідповідностей/ порушень, які описані у профілі ризику і враховується під час визначення числового значення ризику (у бік зниження), якщо такий показник передбачено профілем ризику;
профіль ризику - опис будь-якої сукупності індикаторів ризику, у тому числі визначених комбінацій індикаторів ризику, що є результатом збору, аналізу та систематизації інформації;
ризики безпеки та надійності - ймовірність і наслідки настання події, що може становити загрозу національним інтересам України, забезпечення і реалізація яких досягається шляхом здійснення митної справи, національній безпеці України, життю і здоров’ю людей, тварин, рослин, довкілля, інтересам споживачів, а також може бути пов’язана із порушенням міжнародного ланцюга постачання;
рівень ризику - показник значущості ризику, що використовується для класифікації потенційного впливу або наслідків настання певної події;
селективність - показник, що характеризує частку відібраних об’єктів, щодо яких за результатами застосування СУР обрано форми та обсяги митного контролю;
стандартна умова аналізу (далі - СУА) - сукупність індикаторів ризику, яка може застосовуватись у багатьох профілях ризику одночасно для опису окремої умови та/або алгоритму;
таргетер - посадова особа митного органу, уповноважена на здійснення таргетингу;
таргетинг - різновид заходів з управління ризиками, відповідно до якого попередньо проаналізовані із застосуванням інформаційних технологій зовнішньоекономічні операції або переміщення через митний кордон України підлягають додатковій оцінці із використанням доступних джерел інформації з метою вжиття відповідних заходів реагування;
таргетинг-центр - уповноважений підрозділ або робоча група митного органу, основним завданням якого (якої) є здійснення таргетингу;
фіскальні ризики - ймовірність і наслідки настання події, що може призвести до неправомірного звільнення чи ухилення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру;
центральний підрозділ з питань координації застосування СУР - структурний підрозділ апарату Держмитслужби, на який покладено функції з координації застосування СУР;
числове значення ризику - кількісна оцінка ризику (бал від 0 до 100), що використовується для обчислення значень алгоритмів в профілях ризику.
Інші терміни у цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених у Митному кодексі України, а також інших нормативно-правових актах України з питань митної справи.
4. Здійснення митними органами (їх структурними підрозділами) аналізу, виявлення та оцінки ризиків, у тому числі з використанням інформаційних технологій, для визначення форм та обсягів митного контролю включають:
1) виявлення умов і факторів, що впливають на виникнення ризиків;
2) визначення областей ризику;
3) визначення індикаторів ризику;
4) здійснення оцінки імовірності виникнення ризиків та можливої шкоди у разі їх проявлення.
5. Аналіз, виявлення та оцінку ризиків, розроблення і реалізацію практичних заходів з управління ризиками, аналіз результатів та коригування вжитих заходів здійснюють митні органи (їх структурні підрозділи) в межах компетенції.
З метою координації роботи митних органів (їх структурних підрозділів) щодо управління ризиками Держмитслужба визначає центральний підрозділ з питань координації застосування СУР.
6. Розроблення та реалізація практичних заходів з управління ризиками здійснюються з урахуванням результатів:
2) аналізу необхідних ресурсів та очікуваних результатів реалізації запланованих заходів.
7. Управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю здійснюється на стратегічному, тактичному та оперативному рівнях.
8. На стратегічному рівні управління ризиками за результатами аналізу, виявлення та оцінки ризиків Держмитслужба визначає пріоритетні напрями розробки та реалізації заходів з управління ризиками (далі - пріоритетні напрями), а також митні органи (їх структурні підрозділи), відповідальні за реалізацію відповідного пріоритетного напряму.
Пріоритетні напрями схвалюється на засіданні Експертної комісії із застосування системи управління ризиками, яку утворює Держмитслужба (далі - Експертна комісія).
Склад Експертної комісії та положення про її функціонування затверджує Держмитслужба.
9. На тактичному рівні управління ризиками митними органами (їх структурними підрозділами) в межах компетенції за результатами аналізу, виявлення та оцінки ризиків і відповідно до пріоритетних напрямів розробляються заходи з управління ризиками.
Для цього використовуються такі інструменти:
4) методичні рекомендації щодо роботи посадових осіб митних органів з аналізу, виявлення та оцінки ризиків.
10. На оперативному рівні управління ризиками посадові особи митних органів (їх структурних підрозділів) у конкретних випадках здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення на підставі ідентифікованого ризику обирають форми та обсяги митного контролю з урахуванням розроблених заходів з управління ризиками.
11. Контроль із застосуванням СУР може бути автоматизованим та неавтоматизованим.
Автоматизований контроль із застосуванням СУР здійснюється із використанням інформаційних технологій, у тому числі АСУР.
Неавтоматизований контроль із застосуванням СУР здійснюється посадовими особами митних органів (їх структурних підрозділів) за результатами аналізу та оцінки ризиків у конкретному випадку здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. При цьому заходи з управління ризиками реалізуються із використанням інструментів з управління ризиками.
Таргетинг передбачає застосування автоматизованого та неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР.
Під час розроблення та реалізації заходів з управління ризиками перевага надається автоматизованому контролю із застосуванням СУР.
Автоматизований контроль із застосуванням СУР передбачає застосування випадкового відбору.
12. З метою забезпечення здійснення таргетингу у Держмитслужбі на центральному та/або регіональному рівнях можуть створюватись таргетинг-центри.
13. Під час автоматизованого контролю із застосуванням СУР у кожному конкретному випадку здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення визначається рівень ризику, а також відповідні йому форми та обсяги митного контролю, які підлягають виконанню митними органами, а саме:
низький рівень, при якому не встановлюється необхідність виконання митних формальностей;
середній рівень, при якому встановлюється необхідність виконання митних формальностей, не пов’язаних із митним оглядом (переоглядом) товарів, транспортних засобів;
високий рівень, при якому встановлюється необхідність виконання митних формальностей, які, зокрема, передбачають здійснення митного огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів комерційного призначення.
Рівень ризику може бути змінено за результатами неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР відповідно до пункту 1 розділу VI цього Порядку.
За результатами здійснення автоматизованого контролю із застосуванням СУР може здійснюватися інформування посадової особи митного органу для подальшого прийняття рішення щодо необхідності проведення митних формальностей.
Митні формальності, зазначені у цьому пункті, визначаються згідно з Класифікатором митних формальностей, що можуть бути визначені за результатами застосування системи управління ризиками (далі - Класифікатор митних формальностей), який затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
14. Формування інформаційної бази даних СУР передбачає створення, накопичення, систематизацію та оброблення інформації, необхідної для аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації практичних заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, аналізу результатів і коригування вжитих заходів з управління ризиками.
Обробка та аналіз даних інформаційної бази даних СУР здійснюється із використанням інформаційних технологій, зокрема, концепцій, методів та моделей обробки даних, що відповідають сучасному рівню в галузі обробки інформації і здатні забезпечувати обробку та аналіз даних у режимі реального часу. Під час здійснення аналізу та оцінки ризиків допускається використання результатів аналізу даних з відкритих джерел (OSINT), а також технологій, методів, програмних засобів та інструментів, зокрема таких, як методи бізнес-аналізу (Business Іntelligence (BI)), інтелектуальний аналіз даних (Data Mining), інструменти обробки тексту, машинне навчання тощо.
В інформаційній базі даних СУР використовується, у тому числі, інформація про ризики недотримання вимог законодавства України з питань митної справи, отримана від посадових осіб митних органів.
Посадові особи митних органів за наявності інформації про умови і фактори, що впливають на виникнення ризиків, направляють із використанням інформаційних технологій до центрального підрозділу з питань координації застосування СУР інформаційне повідомлення про ризик.
До інформаційного повідомлення про ризики вносяться, зокрема, відомості про:
можливі випадки недотримання вимог законодавства України з питань митної справи, у тому числі інформація, отримана від іншого органу державної влади, компетентного органу іншої країни або з будь-якого іншого джерела інформації;
обставини, що можуть мати вплив на здійснення митного контролю.
Інформаційне повідомлення про ризик опрацьовується центральним підрозділом з питань координації СУР та за потреби використовується під час розробки та реалізації практичних заходів з управління ризиками.
1. Профілі ризику залежно від можливості автоматизації їх застосування можуть бути документальними або електронними.
2. Профілі ризику розробляє центральний підрозділ з питань координації застосування СУР, їх застосовують у всіх митних органах, якщо іншого не визначено самим профілем ризику.
Митні органи (їх структурні підрозділи) надають центральному підрозділу з питань координації СУР пропозиції щодо розробки профілів ризику.
3. Для опису електронного профілю ризику формується паспорт профілю ризику за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку.
Для опису документального профілю ризику формується паспорт профілю ризику за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку.
Паспорт електронного профілю ризику призначений для використання виключно митними органами (їх структурними підрозділами) і є документом для службового користування.
Паспорт профілю ризику зберігається у встановленому порядку протягом строку дії профілю ризику та не менше трьох років після припинення його дії.
У разі автоматизації застосування профілів ризику формується його програмний код.
Програмний код профілю ризику формується лише для електронних профілів ризику, використовується для їх програмної реалізації і впроваджується до окремого модуля АСУР.
Модулі АСУР розробляються та впроваджуються залежно від потреби, особливостей засобів та способів переміщення через митний кордон України товарів, транспортних засобів комерційного призначення тощо.
4. Розроблення профілю ризику передбачає визначення:
1) мети впровадження профілю ризику;
2) індикаторів ризику, значення яких можуть враховувати регіональні та місцеві особливості;
3) доцільності застосування негативної та позитивної історії у профілі ризику;
4) алгоритму обчислення числового значення ризику за профілем ризику та залежно від його значення - заходів реагування;
5) митного органу (його структурного підрозділу), відповідального за контроль ефективності та/або наповнення профілю ризику (далі - відповідальний підрозділ).
З метою управління селективністю в профілі ризику визначається ймовірність обрання форм та обсягів митного контролю.
5. У разі необхідності наповнення профілів ризику значеннями індикаторів ризику та/або іншими параметрами застосовуються електронні рамкові профілі ризику.
Паспорт електронного рамкового профілю ризику містить відомості про індикатори ризику та інші параметри профілю ризику, що підлягають наповненню відповідальним підрозділом, та періодичність його наповнення.
Під час застосування електронного рамкового профілю ризику конкретні значення індикаторів ризику та/або параметрів такого профілю ризику визначаються у доповненні до такого профілю.
Форма доповнення є невід’ємною частиною паспорту електронного рамкового профілю ризику.
Доповнення до електронного рамкового профілю ризику із визначеними відповідальним підрозділом значеннями індикаторів ризику та/або параметрами підписує керівник або заступник керівника такого підрозділу.
Підписані відповідно до вимог цього пункту доповнення надсилаються для подальшої імплементації до структурного підрозділу апарату Держмитслужби, до компетенції якого належить супроводження інформаційних технологій (далі - структурний підрозділ з питань ІТ) або самостійно вносяться відповідальним підрозділом.
Центральний підрозділ з питань координації застосування СУР здійснює загальну координацію наповнення електронного рамкового профілю ризику як на етапі розробки відповідного доповнення до такого профілю ризику, так і на етапі імплементації до модулів АСУР.
6. У разі необхідності додаткового дослідження об’єктів ризику, у тому числі для визначення умов та факторів, що впливають на виникнення ризику, застосовуються фонові профілі ризику.
Застосування фонових профілів ризику не передбачає визначення форм та обсягів митного контролю.
У паспорті фонового профілю ризику зазначаються митний орган (його структурний підрозділ), відповідальний за моніторинг застосування профілю ризику.
За результатами моніторингу застосування фонового профілю ризику Експертною комісією приймається рішення про необхідність вжиття відповідних заходів реагування.
7. Рішення про схвалення електронних профілів ризику, змін до них, припинення/поновлення дії електронних профілів ризику приймає Експертна комісія, крім випадків, визначених пунктами 8, 11, 12 цього розділу.
Експертна комісія також приймає рішення про схвалення СУА, внесення до них змін та припинення їх дії.
Рішення Експертна комісія приймає під час проведення засідань та/або шляхом застосування інформаційних технологій із використанням членами комісії кваліфікованих електронних підписів.
Рішення Експертної комісії оформлюються протоколом засідання.
Рішення Експертної комісії є обов’язковими для виконання митними органами (їх структурними підрозділами).
Документи (протокол засідання, зміни до профілів ризику тощо), схвалені Експертною комісією відповідно до вимог цього пункту зберігаються у справах центрального підрозділу з питань координації застосування СУР.
Паспорти електронних профілів ризику, які потребують програмної реалізації структурним підрозділом з питань ІТ, виготовляються у двох примірниках.
Термін введення в дію електронного профілю ризику визначається в протоколі засідання Експертної комісії.
Перші примірники паспортів електронних профілів ризику надсилаються листом центрального підрозділу з питань координації застосування СУР до структурного підрозділу з питань ІТ для введення в дію, а другі - зберігаються у справах центрального підрозділу з питань координації застосування СУР.
Якщо до наповнення чи контролю ефективності електронного профілю ризику залучаються інші митні органи (їх структурні підрозділи), виготовляються додаткові примірники їх паспортів.
У разі застосування Експертною комісією інформаційних технологій направлення інформації про прийняті рішення, у тому числі для їх програмної реалізації, здійснюється із використанням відповідних інформаційно-комунікаційних систем.
8. Центральний підрозділ з питань координації застосування СУР приймає рішення про внесення змін до електронного профілю ризику, якщо такі зміни пов’язані:
1) зі змінами документів, положення яких враховано під час розроблення профілю ризику, та/або необхідністю актуалізації відповідних значень окремих індикаторів ризику або параметрів профілю ризику;
2) зі змінами числових значень позитивної / негативної історії профілю ризику, алгоритмів визначення числового значення ризику за профілем ризику;
3) з необхідністю виправлення помилок у паспорті профілю ризику.
Про рішення, прийнятті відповідно до цього пункту, центральний підрозділ з питань координації застосування СУР інформує Експертну комісію на черговому засіданні.
9. Центральний підрозділ з питань координації застосування СУР тимчасово призупиняє дію електронного профілю ризику, у тому числі за поданням митного органу (його структурного підрозділу), у разі:
1) внесення змін до документів, положення яких враховано під час розроблення електронного профілю ризику, коли такі зміни ведуть до необхідності суттєвих змін електронного профілю ризику;
2) скасування, втрати чинності документами, положення яких враховано під час розроблення електронного профілю ризику;
3) втрати актуальності електронним профілем ризику;
4) виявлення проблемних питань під час застосування електронного профілю ризику, що не можуть бути вирішені шляхом внесення змін до нього;
5) виявлення проблемних питань під час програмної реалізації електронного профілю ризику;
6) встановлення низької ефективності окремого профілю ризику та недосягнення мети впровадження такого профілю.
Про рішення, прийнятті відповідно до цього пункту, центральний підрозділ з питань координації застосування СУР інформує Експертну комісію на черговому засіданні.
10. Прийняті відповідно до пунктів 8, 9 цього розділу рішення щодо електронних профілів ризику, програмну реалізацію яких здійснював центральний підрозділ з питань координації застосування СУР із використанням функціоналу ЄАІС, у тому числі автоматизованою системою митного оформлення (далі - АСМО), оформлюються у вигляді доповідної записки з резолюцією керівника або заступника керівника центрального підрозділу з питань координації застосування СУР.
Прийняті відповідно до пунктів 8, 9 цього розділу рішення щодо електронних профілів ризику, програмну реалізацію яких здійснював структурний підрозділ з питань ІТ, оформлюються у вигляді листа центрального підрозділу з питань координації застосування СУР до структурного підрозділу з питань ІТ.
Рішення, передбачені пунктами 8, 9 цього розділу, приймаються щодо електронного профілю ризику та/або щодо його доповнення.
Прийняті відповідно до пункту 9 цього розділу рішення щодо електронних профілів ризику не пізніше ніж на наступний робочий день з дня прийняття такого рішення доводяться до відповідального підрозділу з метою вжиття ним заходів щодо перегляду індикаторів ризику, їх значень та інших параметрів профілю ризику.
Відповідальний підрозділ вживає заходів щодо перегляду індикаторів ризику, їх значень та/або інших параметрів профілю ризику.
Про вжиті заходи та/або необхідність внесення змін до електронного профілю ризику (його програмного коду) відповідальний підрозділ інформує центральний підрозділ з питань координації застосування СУР.
У разі, якщо відповідальний підрозділ протягом місяця не вжив заходів щодо перегляду індикаторів ризику, їх значень та/або інших параметрів профілю ризику, на черговому засіданні Експертної комісії на розгляд виноситься питання припинення дії такого профілю ризику.
11. У разі усунення недоліків, що стали підставою для тимчасового призупинення дії електронного профілю ризику відповідно до пункту 9 цього розділу, центральний підрозділ з питань координації застосування СУР приймає рішення про поновлення дії такого профілю ризику, яке оформлюється у порядку, визначеному для рішень, прийнятих відповідно до пунктів 8, 9 цього розділу.
12. У разі виявлення проблемних питань під час програмної реалізації електронного профілю ризику центральний підрозділ з питань координації застосування СУР ініціює розгляд питання необхідності внесення змін до програмного коду шляхом направлення листа до структурного підрозділу з питань ІТ.
13. З метою захисту національної безпеки, життя і здоров’я людей, тварин, рослин, довкілля, інтересів споживачів, а також у період дії воєнного стану, за необхідності невідкладного прийняття рішень, схвалення яких належить до компетенції Експертної комісії, такі рішення приймає керівник Держмитслужби шляхом накладання резолюції на доповідну записку центрального підрозділу з питань координації застосування СУР.
Про рішення, прийнятті відповідно до цього пункту, центральний підрозділ з питань координації застосування СУР інформує Експертну комісію на черговому засіданні.
14. Електронні профілі ризику доводяться до митних органів програмними методами, у тому числі у вигляді поновлень АСМО.
15. Рішення про схвалення документальних профілів ризику, змін до них, припинення дії документальних профілів ризику приймаються у порядку, передбаченому для електронних профілів ризику.
16. На підставі інформації про результати застосування профілю ризику, а також інших даних, пов’язаних із дією профілю ризику, здійснюється контроль його ефективності.
Відповідальний підрозділ та періодичність здійснення контролю ефективності зазначаються у паспорті профілю ризику.
Загальний контроль ефективності профілів ризику, у тому числі з урахуванням інформації про контроль ефективності, проведений зазначеним у паспорті профілю ризику відповідальним підрозділом, здійснює центральний підрозділ з питань координації застосування СУР.
17. Центральний підрозділ з питань координації застосування СУР систематизує інформацію про профілі ризику із застосування інформаційних технологій.
1. Орієнтування як один з інструментів розроблення і реалізації заходів з управління ризиками використовується для невідкладного інформування митних органів (їх структурних підрозділів) про осіб та/або транспортні засоби, за допомогою яких можуть бути вчинені порушення законодавства України з питань митної справи, про товари, які можуть бути об’єктом правопорушення, та про застосування форм контролю для виявлення, запобігання та припинення таких порушень.
2. Джерелом інформації щодо орієнтувань є відомості, отримані митним органом (його структурним підрозділом) від інших митних органів (їх структурних підрозділів), правоохоронних органів, інших органів державної влади, міжнародних організацій, митних та інших уповноважених органів іноземних держав, власні аналітичні напрацювання та інші джерела.
3. У разі створення митними органами орієнтування із використанням інформаційних технологій для автоматизації виявлення об’єктів контролю, зазначених в орієнтуванні, використовуються електронні профілі ризику.
4. Інформація, що використовується для створення орієнтування, призначена для використання виключно митними органами (їх структурними підрозділами).
1. Для забезпечення можливості здійснення неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР, зокрема, якщо індикатори ризику не можуть бути використані автоматизовано у конкретному випадку здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, формуються переліки індикаторів ризику.
Перелік індикаторів ризику як документ об’єднує кілька альтернативних (тобто таких, що застосовуються не лише у разі їх одночасного виконання, а також окремо один від одного) індикаторів ризику, пов’язаних спільними областями ризику, заходами з мінімізації ризиків. Перелік індикаторів ризику містить індикатори ризику та інформацію щодо заходів, які необхідно вживати для запобігання або мінімізації ризиків (форми та обсяги митного контролю).
2. Переліки індикаторів ризику розробляє центральний підрозділ з питань координації застосування СУР, у тому числі, з урахуванням пропозицій митних органів (їх структурних підрозділів).
3. Розроблені відповідно до пункту 2 цього розділу переліки індикаторів ризику розглядаються та схвалюються на засіданні Експертної комісії.
4. Внесення змін до переліків індикаторів ризику здійснюється за результатами розгляду відповідних пропозицій Експертною комісією шляхом схвалення оновлених переліків індикаторів ризику.
5. Схвалений перелік індикаторів ризику застосовують усі митні органи (їх структурні підрозділи), якщо іншого не визначено переліком індикаторів ризику.
6. Аналіз застосування та за потреби актуалізацію переліків індикаторів ризику здійснює не рідше ніж раз на рік центральний підрозділ з питань координації застосування СУР із залученням за потреби інших заінтересованих митних органів (їх структурних підрозділів).
7. Перелік індикаторів ризику призначений для використання виключно митними органами (їх структурними підрозділами).
V. Методичні рекомендації щодо роботи посадових осіб митних органів з аналізу, виявлення та оцінки ризиків
1. Структурні підрозділи апарату Держмитслужби, які координують роботу митних органів за окремими напрямами контролю, за потреби розробляють методичні рекомендації щодо роботи посадових осіб митних органів з аналізу, виявлення та оцінки ризиків (далі - методичні рекомендації).
2. Методичні рекомендації містять інструкції щодо послідовності дій посадових осіб митних органів під час здійснення митного контролю за визначеним напрямом з метою оцінки ризику та обрання форм і обсягів митного контролю, достатніх для забезпечення додержання вимог законодавства України з питань митної справи, а також інструкції, яких рекомендовано дотримуватись під час виконання окремих митних формальностей.
3. Методичні рекомендації затверджує Держмитслужба.
Проект методичних рекомендацій погоджується з центральним підрозділом з питань координації застосування СУР.
VI. Реалізація заходів з управління ризиками під час митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення
1. За результатами аналізу та оцінки ризиків у конкретному випадку здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення АСУР (шляхом здійснення автоматизованого контролю із застосуванням СУР) та/або посадові особи митних органів (їх структурних підрозділів) на підставі результатів застосування СУР та ідентифікованих ризиків (шляхом здійснення неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР) обирають форми та обсяги митного контролю.
З метою здійснення митного контролю в обраних формах та обсягах формується перелік митних формальностей, який містить інформацію про сукупність дій, що підлягають виконанню посадовими особами митних органів (їх структурних підрозділів).
Визначені за результатами застосування АСУР форми та обсяги митного контролю з переліку митних формальностей посадова особа митного органу може змінити на підставі результатів застосування СУР шляхом додавання митних формальностей.
Під час застосування АСУР для обрання форм та обсягів митного контролю перелік митних формальностей формується за допомогою інформаційних технологій. У разі визначення низького рівня ризику АСУР не формує перелік митних формальностей.
Посадові особи митних органів обирають відповідні форми та обсяги митного контролю на підставі ідентифікованих ризиків відповідно до наявної інформації про результати автоматизованого контролю із застосування СУР, документальних профілів ризику, орієнтувань, переліків індикаторів ризику, методичних рекомендацій, а також вимог законодавства України з питань митної справи.
У цьому випадку така посадова особа формує або змінює перелік митних формальностей шляхом додавання митних формальностей.
2. Перелік митних формальностей містить відомості про:
1) код та назву митної формальності згідно з Класифікатором митних формальностей;
2) прізвище, ініціали посадової особи митного органу (його структурного підрозділу), яка безпосередньо додала митну формальність;
3) підстави додавання митної формальності до переліку з відповідними обґрунтуваннями;
4) повідомлення до митної формальності.
Сформований АСУР перелік митних формальностей містить відомості, передбачені підпунктами 1, 4 цього пункту.
3. Посадові особи митних органів, які здійснюють митний контроль та/або митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, в обов’язковому порядку переглядають сформований за допомогою інформаційних технологій перелік митних формальностей.
Якщо у переліку митних формальностей наявні митні формальності, до виконання яких необхідно залучити посадових осіб структурних підрозділів митних органів, які перебувають або розташовані не в місці здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, посадова особа митного органу, визначена для здійснення митних формальностей, інформує про такі митні формальності керівника (заступника керівника) підрозділу митного оформлення (далі - ПМО) та вживає заходів щодо невідкладного інформування (у тому числі засобами телефонного зв’язку, електронної пошти тощо) залучених посадових осіб або керівника відповідного структурного підрозділу митного органу.
Керівник (заступник керівника) ПМО після отримання відповідної інформації невідкладно вживає заходів, необхідних для забезпечення участі залучених посадових осіб у проведенні митних формальностей.
Необхідність інформування таргетинг-центру про виконання митних формальностей визначається таргетером шляхом проставлення відповідної відмітки в АСМО або іншій інформаційній системі ЄАІС.
Положення цього пункту також поширюються на дистанційне залучення посадових осіб митних органів (їх структурних підрозділів) до проведення окремих митних формальностей, у тому числі з використанням систем відеоспостереження.
4. Дозволяється скасування митної формальності з переліку митних формальностей, якщо:
1) виконання митної формальності, у тому числі доданої посадовою особою, неможливе (залежно від виду чи характеристики товару, наявності відповідних технічних засобів, можливості пред’явлення товару до митного контролю, подання всіх необхідних документів/відомостей, передбачених Митним кодексом України тощо);
2) завдання згідно з повідомленням до митної формальності у відповідному обсязі були досягнуті під час виконання іншої митної формальності з переліку митних формальностей, сформованого під час конкретного випадку здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів і транспортних засобів комерційного призначення;
3) митна формальність та відповідні завдання згідно з повідомленням до митної формальності стосуються іншого (відмінного від задекларованого) товару, транспортного засобу комерційного призначення чи особи;
4) можливість невиконання митної формальності передбачено вимогами законодавства (в тому числі міжнародно-правовими актами);
5) надано дозвіл на відкликання митної декларації у випадках, передбачених законодавством України з питань митної справи;
6) прийнято рішення про відмову в митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення під час виконання інших митних формальностей.
Перелік причин скасування митних формальностей з переліку митних формальностей визначається Класифікатором результатів виконання митних формальностей, що можуть бути визначені за результатами застосування системи управління ризиками (далі - Класифікатор результатів виконання митних формальностей), який затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
5. Рішення про скасування митної формальності з переліку митних формальностей приймає керівник (заступник керівника) структурного підрозділу митного органу, посадова особа якого визначена для виконання митних формальностей.
Для забезпечення безперервного здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення з урахуванням встановленої тривалості та режиму роботи митного органу наказом цього митного органу дозволяється визначити посадових осіб, уповноважених на прийняття рішення про скасування митної формальності з переліку митних формальностей на час відсутності керівника (заступника керівника) структурного підрозділу митного органу.
6. Рішення про зміну форм та обсягів митного контролю з переліку митних формальностей та/або скасування окремих митних формальностей, щодо яких наявна відмітка про необхідність інформування таргетинг-центру / таргетера, приймається таргетером або його безпосереднім керівником (заступником керівника).
7. Прийняте рішення про скасування митної формальності з переліку митних формальностей фіксує посадова особа, яка його прийняла, в ЄАІС, у тому числі АСМО, з обов’язковим внесенням обґрунтування прийнятого рішення.
8. Після виконання митних формальностей з переліку митних формальностей відомості про результати виконання усіх митних формальностей обов’язково вносяться посадовою особою митного органу, що виконувала такі митні формальності, до АСМО або іншої інформаційної системи ЄАІС.
Перелік результатів виконання митних формальностей визначається Класифікатором результатів виконання митних формальностей.
9. До АСУР посадові особи вносять такі відомості про результати виконання митних формальностей або скасування митних формальностей:
1) код та назву результату виконання митної формальності згідно з Класифікатором результатів виконання митних формальностей;
2) дату фактичного виконання митної формальності або дату прийняття рішення про її скасування;
3) прізвища, ініціали посадових осіб, які виконали митну формальність, або посадової особи, яка прийняла рішення про її скасування;
4) реквізити документів, що підтверджують виконання митної формальності, у разі, якщо такі документи складено за результатами виконання митної формальності (акт про проведення огляду, прийняте митним органом рішення про визначення коду товару тощо), крім тих, що вже зазначені у графі 44 митної декларації, а саме:
додаткова інформація про документ, яку посадова особа вважає за доцільне зазначити (уточнена назва документа, дані про його видавця тощо);
5) додаткову інформацію про результати виконання митної формальності.
Внесення додаткової інформації є обов’язковим, якщо:
прийнято рішення про скасування митної формальності (у такому разі необхідно зазначити відповідне вичерпне обґрунтування);
за результатами виконання митної формальності виявлено невідповідності / порушення.
10. У разі внесення відповідно до пунктів 8, 9 цього розділу інформації про результати виконання митних формальностей застосовується такий підхід:
1) у частині самого факту виконання враховується, що така інформація вноситься щодо поточної партії товарів з урахуванням завдань згідно з повідомленням до митної формальності у відповідному обсязі, виконаних цим ПМО.
Так, якщо під час поточного митного оформлення у переліку митних формальностей наявна митна формальність та відповідні завдання згідно з повідомленням до неї, які цей ПМО виконав раніше (за митною декларацією, митне оформлення якої не було завершено у зв’язку з відкликанням, відмовою у митному оформленні тощо), така митна формальність вважається виконаною, що відповідним чином фіксується в АСМО або іншій інформаційній системі ЄАІС.
Якщо ж під час поточного митного оформлення у переліку митних формальностей наявна митна формальність та відповідні завдання згідно з повідомленням до неї, які виконувались раніше іншим ПМО, в тому числі у пункті пропуску через державний кордон України, і цей ПМО не вживає додаткових заходів щодо її виконання, така митна формальність вважається невиконаною та потребує прийняття рішення щодо скасування митної формальності відповідно до пунктів 5, 6 цього розділу, що відповідним чином фіксується в АСМО або іншій інформаційній системі ЄАІС;
2) у частині виявлення невідповідностей / порушень враховується, що така інформація вноситься щодо поточної партії товарів та поточної митної декларації.
11. У разі, якщо форми та обсяги митного контролю не можуть бути обрані АСУР у зв’язку з відмовою АСУР чи інших інформаційних систем або електронного зв’язку між ними, посадова особа митного органу (його структурного підрозділу) інформується засобами ЄАІС про відсутність результатів застосування АСУР.
У такому разі посадова особа здійснює неавтоматизований контроль із застосуванням СУР відповідно до документальних профілів ризику, орієнтувань, переліків індикаторів ризику, методичних рекомендацій, а також вимог законодавства України з питань митної справи, за результатами якого приймає рішення про необхідність формування переліку митних формальностей на підставі ідентифікованих ризиків.
VII. Особливості виконання посадовими особами митних органів митних формальностей, визначених за результатами застосування СУР
1. Посадова особа митного органу виконує митну формальність з переліку митних формальностей з урахуванням повідомлення до митної формальності, а також відповідно до вимог законодавства України з питань митної справи, методичних рекомендацій за відповідним напрямом контролю тощо.
2. Інформація, наявна в АСУР, у тому числі застосовані профілі ризику, індикатори ризику, повідомлення до митних формальностей тощо, призначена для використання виключно посадовими особами митних органів.
3. У разі встановлення за результатами проведення митного огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів нових відомостей, які можуть бути визначальними під час здійснення контролю за окремими напрямами (зокрема, перевірки правильності класифікації товарів, правильності визначення країни походження товарів, правильності застосування пільг в оподаткуванні, правильності визначення митної вартості товарів, дотримання встановлених заборон та/або обмежень тощо), посадова особа митного органу забезпечує повторне проведення контролю за відповідним напрямом або додає відповідну митну формальність до переліку митних формальностей з урахуванням таких відомостей.
4. Під час проведення митного огляду (переогляду) товарів посадова особа керується повідомленням до відповідної митної формальності.
З метою запобігання та/або зменшення ймовірності настання ризиків, зазначених у повідомлені до митної формальності, обсяг митного огляду (переогляду), якщо його не визначено АСУР, обирає посадова особа митного органу щодо окремих або щодо всіх товарів, що переміщуються в рамках конкретної зовнішньоекономічної операції, у тому числі щодо товарів, не зазначених у повідомленні до митної формальності.
5. У разі потреби проведення митного огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів в обсягах більших, ніж визначено переліком митних формальностей, посадова особа митного органу додає відповідну митну формальність до переліку митних формальностей.
При цьому результат виконання митної формальності з меншим обсягом контролю фіксується з урахуванням виконання митної формальності з більшим обсягом контролю.
6. У разі необхідності фіксації процесу виконання митних формальностей з переліку митних формальностей, визначених за результатами застосування СУР, або результатів їх виконання на будь-якому етапі митного контролю може визначатись необхідність застосування засобів фото, відеофіксації.
У такому разі рішення про застосування засобів фото-, відеофіксації невідкладно вноситься до АСУР.
VIII. Застосування СУР під час аналізу попередньої інформації
1. З метою прискорення виконання митних формальностей у пунктах пропуску через державний кордон України митні органи (їх структурні підрозділи) забезпечують проведення аналізу ризиків до прибуття товарів, транспортних засобів комерційного призначення на митну територію України на підставі інформації, що подається відповідно до законодавства України з питань митної справи, у тому числі загальної декларації прибуття, попередньої митної декларації, попередньої інформації про товари, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, тощо (далі - попередня інформація).
2. Під час аналізу попередньої інформації перевага надається автоматизованому контролю із застосуванням СУР.
3. Аналіз попередньої інформації здійснюється з метою оцінки ймовірності проявлення фіскальних ризиків і ризиків безпеки та надійності.
4. Визначений за результатами аналізу попередньої інформації рівень ризику може бути змінено на підставі результатів контролю із застосуванням СУР як до прибуття товарів транспортних засобів комерційного призначення на митну територію України, так і під час безпосереднього митного контролю та/або митного оформлення.
IX. Застосування СУР після випуску товарів
1. Розробка заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю після випуску товарів здійснюється із використанням інструментів з управління ризиками, що розробляються відповідно до розділів II, IV, V цього Порядку.
2. Застосування СУР для обрання обсягів митного контролю у формі документальної перевірки дотримання вимог законодавства України з питань митної справи, у тому числі своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів, здійснюється у порядку, передбаченому законодавством України з питань митної справи.
3. Обсяги пост-митного контролю визначаються АСУР під час здійснення митного оформлення та/або посадовою особою митного органу (його структурного підрозділу) за результатами застосування СУР після завершення митного оформлення та випуску товарів.
4. У разі визначення АСУР необхідності проведення пост-митного контролю формується перелік митних формальностей для виконання після завершення митного оформлення.
При цьому результати виконання таких митних формальностей з переліку митних формальностей вносяться після завершення пост-митного контролю.
5. Результати митного контролю після випуску товарів враховують митні органи (їх структурні підрозділи) під час розроблення і реалізації практичних заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю.
X. Організація контролю за застосуванням СУР
1. З метою забезпечення повноти збереження інформації щодо форм та обсягів митного контролю посадова особа митного органу (його структурного підрозділу) вносить в АСУР усі митні формальності, визначені за результатами застосування СУР, а також інформацію про результати виконання митних формальностей (далі - зворотна інформація про застосування СУР).
Зворотна інформація про застосування СУР є складовою інформаційної бази даних СУР.
2. Структурний підрозділ з питань ІТ забезпечує накопичення зворотної інформації про застосування СУР у центральній базі даних Держмитслужби, у тому числі шляхом її передавання з баз даних митних органів.
3. Митні органи (їх структурні підрозділи) використовують зворотну інформацію про застосування СУР для аналізу результатів та коригування вжитих заходів з управління ризиками.
Інформація про відсутність невідповідностей / порушень за результатами виконання митних формальностей з переліку митних формальностей враховується під час визначення форм та обсягів митного контролю у разі здійснення наступних зовнішньоекономічних операцій.
4. Посадові особи митних органів надсилають, у тому числі з використанням інформаційних технологій, до центрального підрозділу з питань координації застосування СУР за наявності конкретизовані та/або узагальнені зауваження, проблемні питання і пропозиції з питань застосування СУР, а також інформацію відповідно до пункту 4 розділу I цього Порядку.
5. Митні органи (їх структурні підрозділи) здійснюють контроль за практичною реалізацією заходів з управління ризиками шляхом аналізу повноти та якості виконання митних формальностей, визначених за результатами застосування СУР.
6. Центральний підрозділ з питань координації застосування СУР та інші структурні підрозділи апарату Держмитслужби за відповідними напрямами контролю в межах компетенції здійснюють вибірковий контроль за практичною реалізацією заходів з управління ризиками, а також збір, оброблення та аналіз інформації про результати вжитих заходів з метою їх коригування та вдосконалення СУР.
XI. Використання в АСУР суб’єкторієнтованих критеріїв
1. З метою зменшення селективності профілів ризику АСУР під час митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення в режимі онлайн здійснюється автоматизований розподіл суб’єктів, що беруть участь у зовнішньоекономічній операції, залежно від їхніх характеристик.
Характеристики таких суб’єктів враховують, у тому числі, спрощення та переваги, надані відповідно до міжнародних договорів України, згоду на обов’язковість яких надає Верховна Рада України, та Митного кодексу України.
2. Автоматизований розподіл суб’єктів, що беруть участь у зовнішньоекономічній операції, здійснюється за результатами перевірки на відповідність встановленим критеріям із використанням інформаційних технологій, зокрема АСУР, при цьому використовується митна та інша інформація, отримана митними органами у встановленому законодавством України порядку.
До такої інформації, зокрема, належать результати митного контролю, що здійснюється після випуску товарів, моніторингу відповідності тощо.
3. Для суб’єктів, що беруть участь у зовнішньоекономічній операції, залежно від їх відповідності визначеним критеріям та їх значенням форми та обсяги митного контролю зменшуються АСУР.
4. Суб’єкти, що беруть участь у зовнішньоекономічній операції, оцінюються на відповідність визначеним критеріям автоматизовано у кожному конкретному випадку на момент здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення.
5. Перелік суб’єктоорієнтованих критеріїв та їх значення, зміни та/або доповнення до них, схвалює на засіданні Експерта комісія.
6. Схвалений Експертною комісією перелік суб’єктоорієнтованих критеріїв оприлюднюється на офіційному вебсайті Держмитслужби протягом 5 робочих днів з дати схвалення.
XII. Обов’язки посадових осіб митних органів (їх структурних підрозділів) під час застосування СУР
1. Посадові особи митних органів (їх структурних підрозділів) під час застосування СУР зобов’язані:
1) дотримуватися Конституції України та діяти винятково відповідно до Митного кодексу України та інших законів України, нормативно-правових актів з питань митної справи та вимог цього Порядку;
2) дотримуватись вимог щодо конфіденційності інформації стосовно аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю (крім випадків, передбачених законами України);
3) забезпечувати повне та якісне виконання митних формальностей, визначених за результатами застосування СУР;
4) достовірно та вчасно вносити інформацію до АСМО та/або іншої інформаційної системи ЄАІС.
2. Посадовим особам митних органів (їх структурних підрозділів) під час застосування СУР не дозволяється:
1) редагувати документи, відео-, фото- та інші матеріали з метою викривлення інформації про результати виконання митних формальностей;
2) несанкціоновано втручатись у роботу АСУР програмними інструментами, відмінними від АСМО, у тому числі, з метою викривлення або знищення результатів застосування СУР;
3) умисно зупиняти сервіси АСМО (ввід-вивід інформації тощо), втручатись у роботу мережевого обладнання з метою забезпечення обмеженої або повної відсутності спрацювання АСУР.
Додаток 1 |
ПАСПОРТ
електронного профілю ризику
Додаток 2 |
ПАСПОРТ
документального профілю ризику