Про затвердження Порядку визначення та застосування граничних величин споживання електричної потужності
Відповідно до Законів України “Про Кабінет Міністрів України”, “Про правовий режим воєнного стану”, “Про ринок електричної енергії”, “Про функціонування паливно-енергетичного комплексу в особливий період”, “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, “Про критичну інфраструктуру”, з метою збереження цілісності об’єднаної енергетичної системи України в умовах балансових і мережевих обмежень, обумовлених масовими пошкодженнями критичної енергетичної інфраструктури, Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок визначення та застосування граничних величин споживання електричної потужності, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
3. Ця постанова набирає чинності через місяць з дня її опублікування та діє протягом періоду воєнного стану і шести місяців після його припинення або скасування.
ПОРЯДОК
визначення та застосування граничних величин споживання електричної потужності
1. Цей Порядок визначає процедуру взаємодії у процесі визначення та застосування граничних величин споживання електричної потужності (далі - гранична потужність) між Міненерго, Держенергонаглядом, оператором системи передачі, операторами систем розподілу, а також:
користувачами (як споживачами) системи передачі;
споживачами електричної енергії, електроустановки яких приєднані до електричних мереж виробника, резервне живлення якого забезпечується від електричних мереж системи передачі або розподілу;
споживачами електричної енергії, які підключені до мереж основного споживача, живлення якого забезпечується від мереж системи передачі та/або від мереж виробника (далі - споживачі).
2. Застосування граничної потужності ініціюється оператором системи передачі у разі виникнення дефіциту електричної потужності та/або енергії, або мережевих обмежень, які призводять до вимушеного обмеження споживачів понад одну чергу графіків погодинного відключення електричної енергії.
3. Цей Порядок є обов’язковим для оператора системи передачі, операторів систем розподілу та споживачів незалежно від форми власності.
4. У цьому Порядку під терміном “гранична величина споживання електричної потужності” розуміється максимально дозволена величина споживання електричної потужності та/або енергії, забезпечена доступними джерелами електричної енергії в умовах зниження рівня безпеки постачання електричної енергії.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про ринок електричної енергії”, “Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу”, “Про критичну інфраструктуру”, Кодексі системи передачі, затвердженому постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 р. № 309 (далі - Кодекс системи передачі), Кодексі систем розподілу, затвердженому постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 р. № 310 (далі - Кодекс системи розподілу).
5. Держенергонагляд здійснює в межах повноважень державний нагляд (контроль) за додержанням встановленого порядку застосування оператором системи передачі, операторами систем розподілу та електропостачальниками заходів з обмеження та/або припинення постачання електричної енергії споживачам.
6. Визначення граничної потужності здійснюється оператором системи передачі з метою справедливого доступу споживачів до електроенергії за пропорційним принципом розподілу, враховуючи технічний стан енергетичного обладнання об’єднаної енергетичної системи України (далі - енергетична система).
7. Для визначення граничної потужності оператор системи передачі складає прогнозний баланс потужності енергетичної системи на підставі даних, наданих виробниками згідно з положеннями глави 5 розділу VI Кодексу системи передачі, та статистичних даних, отриманих під час ведення режимів роботи енергетичної системи в реальному часі, а також з урахуванням прогнозних обсягів міждержавної торгівлі електричною енергією для кожного розрахункового періоду.
8. Під час визначення граничної величини потужності оператор системи передачі розробляє прогнозний баланс потужності для періоду, що планується (година/доба/тиждень/місяць або середній робочий/вихідний день місяця чи умовного тижня), з урахуванням вимог операційної безпеки. Формування балансу здійснюється на принципах прозорості і недискримінації з урахуванням вимог Закону України “Про ринок електричної енергії”, Кодексу системи передачі та Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 р. № 307 (далі - Правила ринку).
9. Прогнозний баланс потужності складається з таких показників:
1) прогнозного обсягу електроспоживання, що визначає оператор системи передачі згідно з вимогами глави 4.4 розділу IV Правил ринку;
2) прогнозного обсягу навантаження (виробництва), що розраховує оператор системи передачі як суму прогнозних обсягів навантаження (виробництва) виробників електричної енергії для i-го періоду планування та враховує:
прогнозний обсяг навантаження (виробництва) атомних електростанцій, що планується в базовому режимі з урахуванням діючих, дозволених та поданих на розгляд оперативно-диспетчерських заявок, планів-графіків на виведення з роботи генеруючого обладнання атомних електростанцій; даних, переданих відповідно до положень глави 5 розділу VI Кодексу системи передачі. Не допускається участь атомних електростанцій в добовому регулюванні, а саме зміна потужності (розвантаження та завантаження) протягом однієї доби, якщо інше не повідомлено акціонерним товариством “Національна атомна енергогенеруюча компанія “Енергоатом”, а в разі відсутності таких даних - згідно з інформацією, що є в наявності у оператора системи передачі;
прогнозний сумарний обсяг навантаження (виробництва) станцій, що входять до складу споживача, та електростанцій неблочного типу, що планується в базовому режимі з урахуванням фактично досягнутого рівня навантаження в аналогічні періоди;
прогнозний обсяг навантаження (виробництва) виробників, які здійснюють виробництво електричної енергії з використанням альтернативних джерел енергії та яких оператор системи передачі визначає на підставі даних, наданих відповідними виробниками згідно з положеннями глави 5 розділу VI Кодексу системи передачі. У разі відсутності таких даних оператор системи передачі використовує оперативний прогноз для сонячних та вітрових електростанцій, розроблений згідно з вимогами глави 4.5 розділу IV Правил ринку;
прогнозний обсяг навантаження (виробництва) гідроакумулюючих електростанцій, які оператор системи передачі визначає на підставі даних, наданих відповідними виробниками згідно з положеннями глави 5 розділу VI Кодексу системи передачі. Оператор системи передачі відповідно до потреби енергосистеми та/або режимів роботи гідроакумулюючих електростанцій у минулій та поточній добі оптимізує і перерозподіляє навантаження гідроакумулюючих електростанцій, враховуючи діючі, дозволені та подані на розгляд оперативно-диспетчерські заявки виробників на дату проведення розрахунку. У разі відсутності зазначених даних оператор системи передачі планує збалансовану роботу гідроакумулюючих електростанцій з однаковою кількістю годин роботи в генераторному та насосному режимах, а в разі обмеження споживання, що застосовуються протягом усієї доби, робота гідроакумулюючих електростанцій може не плануватися;
прогнозний обсяг навантаження установок зберігання енергії, який оператор системи передачі визначає на підставі даних, наданих відповідними виробниками згідно з положеннями глави 5 розділу VI Кодексу системи передачі. Оператор системи передачі відповідно до потреби енергосистеми та/або режимів роботи установок зберігання енергії у минулій та поточній добі оптимізує і перерозподіляє за необхідності навантаження установок зберігання енергії, враховуючи діючі, дозволені та подані на розгляд оперативно-диспетчерські заявки виробників на дату проведення розрахунку. У разі обмеження споживання, що застосовуються протягом усієї доби, робота установок зберігання енергії може не плануватися;
прогнозний обсяг навантаження (виробництва) гідроелектростанцій, який оператор системи передачі визначає на підставі даних, наданих відповідними виробниками згідно з положеннями глави 5 розділу VI Кодексу системи передачі, та інших даних, наданих цими виробниками відповідно до вимог Кодексу системи передачі. Оператор системи передачі відповідно до потреби енергосистеми має право перерозподіляти навантаження гідроелектростанцій для періоду планування з дотриманням планового обсягу виробництва та враховує діючі, дозволені та подані на розгляд оперативно-диспетчерські заявки виробників на дату проведення розрахунку. У разі відсутності зазначених даних оператор системи передачі використовує фактично досягнуті обсяги генерації в дні, що передують прогнозному, для короткострокового планування та статистичні дані за аналогічні періоди останніх трьох років для довгострокового планування з урахуванням поточних режимів роботи;
прогнозний обсяг навантаження (виробництва) теплових електростанцій та блочних теплоелектроцентралей, яких оператор системи передачі визначає на підставі даних, наданих відповідними виробниками згідно з положеннями глави 5 розділу VI Кодексу системи передачі. У разі відсутності зазначених даних оператор системи передачі використовує статистичні дані за аналогічні періоди останніх трьох років з урахуванням поточних режимів роботи;
прогнозні обсяги імпорту електроенергії, оголошені та надані оператору системи передачі учасниками ринку (з урахуванням особливостей здійснення імпорту електричної енергії відповідно до нормативно-правових актів).
10. Оператор системи передачі:
1) перевіряє отримані прогнозні обсяги навантаження (виробництва) відповідних виробників на виконання вимог щодо:
постійного підтримання в енергосистемі достатніх обсягів резервів потужності на розвантаження і завантаження з метою забезпечення виконання вимог щодо резервів відповідно до глави 8 розділу V Кодексу системи передачі і умов синхронної роботи енергосистеми України з Європейською мережею операторів системи передачі електричної енергії (ENTSO-E);
забезпечення режимів роботи електричної мережі (з урахуванням критерію N-1), зокрема окремих енерговузлів, та усунення мережевих обмежень;
стану обладнання, включаючи плановий ремонт, можливості до зміни навантаження, можливості включення/відключення протягом певного періоду часу. Оператор системи передачі враховує план-графік ремонту генеруючого обладнання на дату проведення розрахунку або будь-яку іншу наявну інформацію;
забезпечення електростанцій паливом, включаючи можливості роботи необхідним складом обладнання протягом періоду планування з урахуванням прогнозних даних щодо забезпечення паливом (відповідно до наявної в оператора системи передачі інформації);
2) може здійснювати коригування складу обладнання теплоелектростанцій та блочних теплоелектроцентралей відповідно до наданих прогнозних обсягів навантаження (виробництва) виробників, зважаючи на необхідність забезпечення здатності енергетичної системи задовольняти сумарний попит на електричну енергію та резерви потужності.
11. Загальний небаланс енергосистеми для кожного i-го періоду планування визначають за формулою:
де - загальний небаланс енергосистеми i-го періоду планування, МВт; |
- сума прогнозних обсягів навантаження (виробництва) виробників (n) електричної енергії для i-го періоду планування, визначених відповідно до цього Порядку, МВт; |
- величина прогнозованого загального споживання всіх споживачів (m) енергетичної системи i-го періоду планування, визначена згідно з вимогами глави 4.4 розділу IV Правил ринку, включаючи споживання гідроакумулюючих електростанцій в насосному режимі та споживання установками зберігання енергії в режимі зберігання енергії, МВт. |
На основі отриманих результатів визначаються розрахункові величини граничної потужності для i-го періоду планування відповідно до таких припущень:
якщо для енергетичної системи небаланс енергосистеми для i-го періоду планування позитивний або нульовий, гранична потужність не застосовується;
якщо для енергетичної системи небаланс енергосистеми для i-го періоду планування негативний, гранична потужність дорівнює обсягу споживання (Pci), зменшеному на величину небалансу енергосистеми:
де ГПi - гранична потужність i-го періоду, МВт;
Hi - загальний небаланс енергосистеми i-го періоду;
12. За відсутності можливості виконання прогнозу загального споживання енергетичною системою згідно з вимогами глави 4.4 розділу IV Правил ринку:
13. Оператор системи передачі визначає періоди i, на які буде здійснюватися розрахунок граничної величини потужності, а також форму надання відповідних матеріалів для операторів систем розподілу, що доводиться до кожного оператора системи розподілу шляхом надання оператором системи передачі відповідних запитів.
14. Оператори систем розподілу надають оператору системи передачі прогнози щодо потужності електроспоживання споживачів, приєднаних до мереж операторів систем розподілу, в розрізі областей, на території яких відповідні оператори систем розподілу провадять свою ліцензійну діяльність, не пізніше 15 числа кожного місяця, що передує місяцю, на який здійснюється планування згідно з наданою оператором системи передачі формою.
15. Прогнози щодо потужності електроспоживання повинні відповідати очікуваному рівню споживання в умовах відсутності обмежень споживачів з урахуванням міграційних процесів, переміщення виробничих потужностей, тимчасово окупованих територій, заживлення деокупованих територій, метеорологічних умов та інших чинників, що впливають на споживання.
16. Оператор системи передачі зводить за областями та аналізує надані операторами систем розподілу прогнозні величини споживання електричної потужності та у разі виявлення необґрунтовано завищених величин перевіряє їх на відповідність споживанню режимного дня та/або відповідність аналогічному періоду попереднього року з урахуванням динаміки споживання за останні три місяці, протягом яких обмеження споживання не застосовувалися, а також метеорологічних умов. За результатами проведеного аналізу оператор системи передачі може скоригувати прогнозні величини, надані операторами систем розподілу.
17. Оператор системи передачі розраховує потужність споживачів (Рi с n) без критично важливих об’єктів, які мають пріоритетне електропостачання відповідно до переліків згідно з пунктом 31 цього Порядку, щодо кожного з n оператора системи розподілу за визначеними періодами і за формулою:
де Рin - загальне прогнозне навантаження n-го оператора системи розподілу в і-й період;
Рin кр - сумарне мінімально допустиме навантаження критично важливих об’єктів споживачів для забезпечення їх належної роботи за n-м оператором системи розподілу в і-й період, визначених згідно з пунктом 31 цього Порядку.
18. Оператор системи передачі розраховує сумарну по енергетичній системі прогнозну потужність споживачів (Рic) для визначеного і-го періоду за формулою, МВт:
де Рiс n - прогнозне споживання n-го оператора системи розподілу в і-й період, МВт.
19. Відносна частка граничної потужності (Чin) кожного n-го оператора системи розподілу в загальній потужності по енергетичній системі для визначеного i-го періоду планування містить два знаки до і після коми та визначається за формулою:
20. Не пізніше ніж через п’ять робочих днів після отримання прогнозних величин споживання електричної потужності від операторів систем розподілу оператор системи передачі інформує Міненерго про розраховані відносні частки граничної потужності на місяць на відповідний період і, на який здійснюється планування, разом із пояснювальною запискою, що містить визначені з урахуванням прогнозного балансу потужності прогнозні обсяги граничної потужності в МВт за кожним оператором системи розподілу в розрізі областей та визначених періодів, виявлені необґрунтовано завищені прогнозні величини споживання електричної потужності за операторами систем розподілу з наданням відповідних коригувань.
21. Оператор системи передачі до 25 числа кожного місяця доводить до кожного оператора системи розподілу розраховані відносні частки граничної потужності разом з абсолютними значеннями обсягів прогнозної граничної потужності, розрахованими відповідно до прогнозного балансу потужності на місяць, на відповідний період і на період, на який здійснюється планування, шляхом надання відповідних листів.
22. Під час щоденного планування режимів роботи енергетичної системи сумарна гранична потужність (ГПi) розподіляється оператором системи передачі пропорційно між усіма операторами систем розподілу та споживачами, що отримують живлення від мереж оператора системи передачі, за визначеними періодами і за формулою:
де Рi rc n - прогнозна гранична потужність кожного з n операторів систем розподілу в i-й період, МВт;
Рівпв - загальні витрати споживання потужності власних потреб електростанцій та витрат у мережах оператора системи передачі протягом і-го періоду планування, МВт;
ΔPі n - заздалегідь непрогнозована зміна обсягів споживання електричної потужності за окремим n-м оператором системи розподілу в період і, що відбулась протягом місяця, на який здійснюється планування, погоджена відповідним оператором системи розподілу з Міненерго, МВт. У разі відсутності таких змін у відповідного n-го оператора системи розподілу ΔPі n дорівнює нулю. |
23. Гранична величина загального споживання потужності (Рiзаг n) для кожного n-го оператора системи розподілу на і-й період планування розраховується за формулою, МВт:
24. Для операторів систем розподілу, які провадять діяльність з розподілу електричної енергії в різних областях, розрахунки граничної потужності виконуються для кожної області окремо.
25. Оператор системи передачі на основі отриманих величин (Рiзаг n) формує граничну потужність в розрізі кожного оператора системи розподілу за областями, з визначеними періодами і доводить їх до операторів системи розподілу.
26. Оператор системи передачі для своїх споживачів визначає як оператор системи розподілу граничну потужність на загальних підставах.
27. Визначена гранична потужність для операторів систем розподілу доводиться оператором системи передачі до 18 години доби, що передує добі застосування, за кожний i-й період планування.
28. За умови суттєвих, заздалегідь непрогнозованих змін обсягів споживання (Δ Pin) споживачів, приєднаних до мереж окремого оператора системи розподілу, обумовлених, зокрема, метеорологічними умовами, деокупацією території, впливом бойових дій на обсяги споживання, такий оператор системи розподілу може звернутися до Міненерго з відповідними обґрунтуваннями для перерахунку відносних часток та/або граничної потужності. Міненерго відповідно до пропозицій оператора системи передачі приймає рішення за такими зверненнями і повідомляє про нього операторам систем розподілу та оператору системи передачі.
29. У разі суттєвих змін у стані обладнання чи режимів споживання енергетичної системи оператор системи передачі може здійснити коригування обсягів граничної потужності щодо кожного оператора системи розподілу відповідно до розрахованого дефіциту потужності, про що в одноденний строк інформує Міненерго.
30. До переліку критично важливих об’єктів (далі - перелік), яким має бути забезпечено пріоритетне електропостачання відповідно до встановленого мінімального навантаження, відносяться об’єкти споживача, а саме:
об’єкти критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору та сектору системи життєзабезпечення, включених до Реєстру об’єктів критичної інфраструктури;
заклади охорони здоров’я державної або комунальної форми власності;
військові частини та територіальні центри комплектування і соціальної підтримки (зокрема об’єкти, що використовуються для територіальної громади в умовах воєнного стану);
підприємства оборонного комплексу України, зокрема ті, що виконують мобілізаційні завдання (замовлення) із створення, виробництва, ремонту та постачання озброєння, боєприпасів, військової техніки, спеціальних комплектувальних виробів, а також підприємства залізничного транспорту;
підприємства, діяльність яких важлива для забезпечення продовольчої, економічної та/або енергетичної безпеки країни, підприємства з неперервним циклом виробництва;
електронні комунікаційні мережі;
органи державної влади (Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, центральні органи виконавчої влади, правоохоронні органи (органи внутрішніх справ, прокуратури, СБУ, об’єкти ДСНС).
31. Переліки критично важливих об’єктів готуються та затверджуються обласними, Київською міською держадміністраціями (військовими адміністраціями). Щодо кожного об’єкта перелік повинен містити найменування, місцезнаходження, за яким здійснюється відбір потужності, обґрунтування необхідності забезпечення пріоритетного електропостачання, граничне (мінімально допустиме) навантаження об’єкта в періоди з 00 год. 00 хв. до 6 год. 59 хв. годин та із 7 год. 00 хв. до 23 год. 59 хв. (МВт), найменування оператора системи передачі та оператора систем розподілу, до мереж якого приєднано зазначений об’єкт. Під час затвердження такого переліку обласна, Київська міська держадміністрація (військова адміністрація) проводить консультації з органами місцевого самоврядування, операторами систем розподілу та Держенергонаглядом щодо доцільності включення об’єкта до переліку, допустимих мінімальних рівнів навантаження, схем електропостачання зазначеного споживача, наявних на одній лінії живлення субспоживачів, які потребуватимуть відключення, тощо.
Відомості про об’єкти, що містяться в переліку, є інформацією з обмеженим доступом, вимога щодо захисту якої встановлена законом.
32. Обласні, Київська міська держадміністрації (військові адміністрації) затверджені переліки надсилають оператору системи передачі та операторам систем розподілу, на території ліцензованої діяльності якого розташовані критично важливі об’єкти.
33. У разі застосування граничної потужності споживачі, об’єкти яких включено до переліку, визначеного пунктом 30 цього Порядку, мають забезпечити дотримання визначеного граничного (мінімально допустимого) навантаження відповідного об’єкта.
34. Основний споживач, електропостачання якого має пріоритетний характер, за поданням оператора системи розподілу здійснює відключення субспоживачів, які не впливають на роботу основного споживача. У разі невжиття основним споживачем заходів із відключення субспоживачів, які не впливають на роботу основного споживача, такі основні споживачі можуть включатися до графіків погодинних відключень.
35. Для забезпечення виконання граничної потужності оператори систем розподілу використовують графіки погодинного відключення електроенергії, розроблені відповідно до вимог Інструкції про складання і застосування графіків погодинного відключення електроенергії, затвердженої наказом Міненерговугілля від 15 жовтня 2015 р. № 654, і графіки обмеження та аварійного відключення споживачів, розроблені відповідно до вимог Інструкції про складання і застосування графіків обмеження та аварійного відключення споживачів, а також протиаварійних систем зниження електроспоживання, затвердженої наказом Міненерговугілля від 23 листопада 2006 р. № 456.
Оператор системи розподілу зобов’язаний забезпечити справедливу і рівномірну черговість розподілу граничної потужності між іншими споживачами, які не входять до переліку, передбаченого пунктом 27 цього Порядку.
36. У разі аварійної ситуації в енергетичній системі та/або перевищення граничної потужності оператор системи передачі відповідно до вимог Кодексу системи передачі може прийняти рішення про додаткове застосування операторами систем розподілу графіків аварійних відключень для примусового зменшення споживання електричної потужності до граничної потужності.
37. Держенергонагляд відповідно до повноважень забезпечує:
контроль за правильністю застосування граничної потужності, зокрема до об’єктів споживачів, що отримують живлення від мереж оператора системи передачі;
контроль за встановленням обмежень для споживачів та запровадження графіків обмежень на рівні операторів систем розподілу;
моніторинг безпеки постачання електричної енергії та аналіз в частині документальної оцінки ситуації з обмеженнями споживачів;
здійснення заходів державного нагляду (контролю) щодо ефективності застосування граничної потужності та підготовки рішення щодо вдосконалення граничної потужності.
38. Оператор системи передачі відповідно до повноважень здійснює координацію щодо дотримання операторами систем розподілу встановленої щодобової граничної потужності та у разі недотримання вживає до таких операторів систем розподілу додаткових заходів примусового обмеження.
39. Оператор системи передачі та оператор систем розподілу відповідальні за додержання вимог цього Порядку та за дотримання граничної потужності.
40. Керівники підприємств, установ та організацій, що є споживачами, до яких застосовуються заходи з обмеження електропостачання, відповідальні за невжиття організаційно-технічних заходів для запобігання можливим негативним наслідкам через відключення електричної енергії внаслідок застосування граничної потужності.
ПЕРЕЛІК
постанов Кабінету Міністрів України, що втратили чинність
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 24 березня 1999 р. № 441 “Про невідкладні заходи щодо стабілізації фінансового становища підприємств електроенергетичної галузі” (Офіційний вісник України, 1999 р., № 12, ст. 480).
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 22 вересня 1999 р. № 1741 “Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 1999 р. № 441” (Офіційний вісник України, 1999 р., № 38, ст. 1910).
3. Пункти 1 та 3 змін і доповнень, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 1999 р. № 2149 (Офіційний вісник України, 1999 р., № 48, ст. 2353).
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 9 квітня 2002 р. № 475 “Про внесення змін до Порядку постачання електричної енергії споживачам” (Офіційний вісник України, 2002 р., № 15, ст. 798).
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 р. № 2045 “Про внесення змін до Порядку постачання електричної енергії споживачам” (Офіційний вісник України, 2003 р., № 52, ст. 2812).
6. Постанова Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2004 р. № 1446 “Про внесення зміни до пункту 10 Порядку постачання електричної енергії споживачам” (Офіційний вісник України, 2004 р., № 44, ст. 2888).
7. Постанова Кабінету Міністрів України від 16 червня 2005 р. № 473 “Про внесення змін до Порядку постачання електричної енергії споживачам” (Офіційний вісник України, 2005 р., № 25, ст. 1429).