Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо нотаріату та державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Внести до постанов Кабінету Міністрів України щодо нотаріату та державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців зміни, що додаються.
2. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім абзацу третього підпункту 2 пункту 3 та пункту 4 змін, затверджених цією постановою, які набирають чинності з 1 січня 2024 року.
ЗМІНИ,
що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України
1. Абзац перший пункту 12 та абзац другий пункту 23 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127 “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 2, ст. 108, № 68, ст. 2301; 2017 р., № 100, ст. 3069; 2023 р., № 48, ст. 2652), після цифри “1” доповнити цифрою “, 4”.
2. У Порядку здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 р. № 990 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 2, ст. 47; 2020 р., № 3, ст. 134; 2021 р., № 9, ст. 407; 2023 р., № 2, ст. 124, № 48, ст. 2652, № 51, ст. 2833):
1) абзац третій пункту 2 після слова “реєстратором” доповнити словами “прав на нерухоме майно або державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державний реєстратор)”;
2) пункт 51 після слів “фактів неподання” доповнити словами “або несвоєчасного подання”, а після слів “адміністративні правопорушення” - словами “, а також вживає заходів щодо притягнення такої юридичної особи до відповідальності у порядку, визначеному Мін’юстом”;
3) у підпункті 6 пункту 6:
доповнити підпункт після абзацу шостого новим абзацом такого змісту:
“- запобігання виведенню капіталів за межі України;”.
У зв’язку з цим абзаци сьомий - одинадцятий вважати відповідно абзацами восьмим - дванадцятим;
доповнити підпункт після абзацу одинадцятого абзацом такого змісту:
“- запобігання виведенню капіталів за межі України.”.
У зв’язку з цим абзац дванадцятий вважати абзацом тринадцятим;
4) у пункті 20:
в абзаці другому після слів “відповідне рішення,” доповнити словами “або довідка про проведення камеральної перевірки”, а слова “прийняття такого рішення” замінити словами “підписання рішення або довідки”;
в абзаці четвертому слово “другим” замінити словом “третім”;
5) у пункті 22:
абзац перший після слова “паперовій” доповнити словами “або електронній”;
абзац восьмий після слова “запиту” доповнити словами “в паперовій формі”;
доповнити пункт абзацами такого змісту:
“Запит в електронній формі разом з доданими до нього сканованими копіями документів, передбачених цим пунктом, підписується з використанням кваліфікованого електронного підпису та надсилається Мін’юсту з використанням системи електронного документообігу чи у разі відсутності такої системи - на адресу електронної пошти Мін’юсту.
Скановані копії документів, передбачених цим пунктом, виготовляються з роздільною здатністю не нижче 150 dpi та зберігаються у форматі PDF. Документи, що містять більше однієї сторінки, скануються в один файл. Скановані копії документів повинні бути придатні для сприйняття їх змісту. За відповідність сканованих копій документів документам у паперовій формі відповідає посадова особа Мін’юсту, що підписала відповідний запит.”;
6) пункт 25 викласти в такій редакції:
“25. Тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації проводиться в окремому приміщенні, в якому розміщуються автоматизовані робочі місця для проходження тестування, у присутності не менш як двох визначених Мін’юстом посадових осіб Мін’юсту, його територіальних органів.”;
7) пункт 27 викласти в такій редакції:
“27. Проведення тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації та визначення його результатів здійснюються за допомогою програмного забезпечення, адміністрування якого здійснюється технічним адміністратором реєстрів (далі - програмне забезпечення).
Серверне обладнання для встановлення програмного забезпечення розміщується на технічних ресурсах технічного адміністратора реєстрів.
Автоматизовані робочі місця для проходження тестування повинні бути налаштовані таким чином, щоб забезпечити відсутність доступу до інформаційних ресурсів, розміщених в Інтернеті.
Технічний адміністратор реєстрів вживає заходів щодо:
створення, впровадження та модернізації програмного забезпечення;
захисту та збереження інформації, яка обробляється з використанням програмного забезпечення;
налаштування та технічного обслуговування автоматизованих робочих місць для проходження тестування;
запобігання несанкціонованому втручанню в роботу програмного забезпечення та автоматизованих робочих місць для проходження тестування.
Забороняється розголошення відомостей про серверне обладнання та автоматизовані робочі місця для проходження тестування, крім випадків, передбачених законом.”;
8) абзац третій пункту 28 та абзац другий пункту 30 після слова “Мін’юсту” доповнити словами “, його територіальних органів”;
9) пункт 31 виключити;
10) пункт 32 викласти в такій редакції:
“32. Особи, які за результатами тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації відповіли правильно на 70 або більше питань тестового завдання, вважаються такими, що пройшли тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації. Решта осіб вважаються такими, що не пройшли тестування та не можуть бути допущені до призначення на посаду державного реєстратора або виконувати функції державного реєстратора, а також отримати доступ до реєстрів.
Суб’єкт державної реєстрації може повторно подати запит для проходження тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації щодо осіб, які його не пройшли.”.
3. У постанові Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 164 “Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1250, № 37, ст. 1987, № 53, ст. 3084, № 99, ст. 6191; 2023 р., № 30, ст. 1661, № 51, ст. 2833, № 93, ст. 5474):
1) у вступній частині слова і цифри “статей 7 і 34” замінити словами і цифрами “статей 7, 34, 37 та 38”;
2) у пункті 1:
абзац перший підпункту 1 після слова “нотаріус” доповнити словами “або посадова особа, яка вчиняє нотаріальні дії,”;
підпункт 15 після слова “нотаріусами” доповнити словами “, посадовими особами органів місцевого самоврядування”.
4. У постанові Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 209 “Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1293, № 27, ст. 1494, № 37, ст. 1987, № 53, ст. 3084, № 99, ст. 6191; 2023 р., № 2, ст. 124, № 51, ст. 2833):
1) у пункті 1:
підпункт 1 викласти в такій редакції:
“1) забороняється державна реєстрація, вчинення інших реєстраційних дій:
державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що перебувають у трудових відносинах із суб’єктом державної реєстрації/суб’єктом державної реєстрації прав (далі - державні реєстратори), місцезнаходженням яких є адміністративно-територіальна одиниця, що належить до територій активних бойових дій (крім територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) та тимчасово окупованих Російською Федерацією територій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації;
нотаріусами, робоче місце (контору) яких розташовано в межах адміністративно-територіальної одиниці, що належить до територій активних бойових дій (крім територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) та тимчасово окупованих Російською Федерацією територій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації;
державними та приватними виконавцями, що не включені до переліку, про який Міністерство юстиції повідомляє технічному адміністратору Державного реєстру прав;”;
в абзаці третьому слова і цифри “посвідчених нотаріусом у період з 25 лютого 2022 р. до дня його включення до переліку нотаріусів” замінити словами і цифрами “які у період з 25 лютого 2022 р. до 31 грудня 2023 р. включно посвідчено нотаріусом, що не був включений до затвердженого Міністерством юстиції переліку нотаріусів, якими в умовах воєнного стану вчиняються нотаріальні дії щодо цінного майна (далі - перелік нотаріусів), або був включений до нього з відповідним застереженням”;
абзац восьмий після слів і цифр “з 28 квітня 2022 р.” доповнити словами і цифрами “до 31 грудня 2023 р. включно”;
підпункт 101 викласти в такій редакції:
“101) заяви/документи для державної реєстрації, які подані до введення воєнного стану та перебувають на розгляді у державних реєстраторів, нотаріусів, щодо яких встановлена заборона державної реєстрації, вчинення інших реєстраційних дій відповідно до підпункту 1 цього пункту, передаються територіальним органом Міністерства юстиції за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру/Державного реєстру прав іншим державним реєстраторам, нотаріусам, на яких не поширюється заборона, передбачена підпунктом 1 цього пункту, на підставі відповідного письмового звернення:
державного реєстратора, нотаріуса, в якого заява/документи для державної реєстрації були на розгляді до введення воєнного стану;
заявника за заявою/документами для державної реєстрації;
державного реєстратора, нотаріуса, на яких не поширюється заборона, передбачена підпунктом 1 цього пункту, до якого звернувся заявник за заявою/документами для державної реєстрації.
Заяви про державну реєстрацію, які зареєстровані до 24 лютого 2022 р. включно, розглядаються без застосування заборон (обмежень), встановлених підпунктом 9 цього пункту;”;
в абзаці першому підпункту 103 слова “посадові особи та/або” виключити;
підпункт 106 викласти в такій редакції:
“106) надання доступу державному реєстратору до Єдиного державного реєстру/Державного реєстру прав (крім випадків надання такого доступу вперше у зв’язку з проходженням тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань або у зв’язку із спливом строку тимчасового блокування доступу державного реєстратора до Єдиного державного реєстру/Державного реєстру прав, доступ до якого було надано після 24 лютого 2022 р.) здійснюється після проведення Міністерством юстиції перевірки:
відсутності діючого рішення про тимчасове блокування та/або анулювання доступу державного реєстратора до відповідного реєстру;
успішного проходження спеціальної перевірки діяльності державного реєстратора в Єдиному державному реєстрі/Державному реєстрі прав (для державних реєстраторів, щодо яких відповідно до законодавства проводилася відповідна спеціальна перевірка);
наявності у державного реєстратора освіти, визначеної законом.
Перевірка, передбачена цим підпунктом, проводиться у строк, що не перевищує 15 робочих днів з дати надходження до Міністерства юстиції від суб’єкта державної реєстрації/суб’єкта державної реєстрації прав, з яким державний реєстратор перебуває чи планує перебувати у трудових відносинах, відповідного запиту в паперовій або електронній формі, в якому зазначаються такі відомості:
прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) державного реєстратора (у разі зміни таких відомостей також зазначаються прізвище, власне ім’я та по батькові до зміни);
серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України, відомості про дату та орган, що здійснив видачу паспорта громадянина України;
реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім випадків, коли фізична особа через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відмітку в паспорті);
тип, серія та номер документа про освіту в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;
реєстр/реєстри, доступ державного реєстратора до якого/яких надається.
До запиту в паперовій формі додаються засвідчені в установленому порядку копії:
документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків, крім випадків, коли фізична особа через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відмітку в паспорті (подається у разі невнесення до паспорта громадянина України даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків);
документа про освіту (подається у разі відсутності відомостей про документ про освіту в Єдиній державній електронній базі з питань освіти).
Запит в електронній формі разом з доданими до нього сканованими копіями документів, передбачених цим пунктом, підписується з використанням кваліфікованого електронного підпису та надсилається Міністерству юстиції з використанням системи електронного документообігу чи у разі відсутності такої системи - на адресу електронної пошти Міністерства юстиції.
Скановані копії документів, передбачених цим підпунктом, виготовляються з роздільною здатністю не нижче 150 dpi та зберігаються у форматі PDF. Документи, що містять більше однієї сторінки, скануються в один файл. Скановані копії документів повинні бути придатні для сприйняття їх змісту. За відповідність сканованих копій документів документам у паперовій формі відповідає посадова особа, що підписала відповідний запит.
Запит суб’єкта державної реєстрації/суб’єкта державної реєстрації прав, в якому відсутні відомості, передбачені цим пунктом, та/або наявні суперечності між відповідними відомостями та документами, доданими до запиту, залишається без розгляду, про що Міністерство юстиції повідомляє відповідному суб’єкту в електронній формі шляхом надсилання листа з використанням системи електронного документообігу чи у разі відсутності такої системи - на адресу електронної пошти, зазначену в запиті. У разі відсутності у суб’єкта державної реєстрації/суб’єкта державної реєстрації прав системи електронного документообігу та відсутності у запиті відомостей про адресу електронної пошти для офіційного листування з Мін’юстом повідомлення про залишення запиту суб’єкта державної реєстрації/суб’єкта державної реєстрації прав без розгляду здійснюється шляхом надсилання на поштову адресу відповідного суб’єкта листа в паперовій формі, в якому зазначаються підстави, з яких такий запит залишено без розгляду.
За результатами розгляду запиту Міністерство юстиції листом повідомляє відповідному суб’єкту державної реєстрації/суб’єкту державної реєстрації прав про можливість чи неможливість надання державному реєстратору доступу до Єдиного державного реєстру/Державного реєстру прав засобами, передбаченими абзацом дванадцятим цього підпункту. У разі наявності можливості надання державному реєстратору доступу до Єдиного державного реєстру/Державного реєстру прав, Міністерство юстиції листом також повідомляє про це технічному адміністратору Єдиного державного реєстру/Державного реєстру прав шляхом надсилання листа з використанням системи електронного документообігу.
Доступ до реєстру/реєстрів надається технічним адміністратором Єдиного державного реєстру/Державного реєстру прав у порядку, визначеному законодавством;”;
у підпункті 16 слова “включений до переліку нотаріусів” замінити словами “крім тих, на яких поширюється заборона, передбачена підпунктом 1 цього пункту”;
2) підпункт 2 пункту 12 доповнити абзацами такого змісту:
“Відновлення доступу державного реєстратора до Єдиного державного реєстру/Державного реєстру прав, що продовжує перебувати у трудових відносинах із відповідним суб’єктом державної реєстрації/суб’єктом державної реєстрації прав, здійснюється у порядку, передбаченому підпунктом 106 пункту 1 цієї постанови, за відсутності діючого рішення про тимчасове блокування чи анулювання доступу до відповідного реєстру.
Відновлення доступу нотаріуса до Єдиного державного реєстру/Державного реєстру прав здійснюється за відсутності діючого рішення про тимчасове блокування чи анулювання доступу до відповідного реєстру.”.