open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст
Чинна

ОФІС ГЕНЕРАЛЬНОГО ПРОКУРОРА

НАКАЗ

12.09.2023  № 258

Про організацію роботи органів прокуратури України у сфері міжнародного співробітництва

З метою забезпечення належної організації роботи органів прокуратури України у сфері міжнародного співробітництва, керуючись статтями 2, 9, 92 - 94 Закону України "Про прокуратуру", Кримінальним процесуальним кодексом України, НАКАЗУЮ:

1. Першому заступнику та заступникам Генерального прокурора, заступнику Генерального прокурора - керівнику Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівникам самостійних структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, обласних, окружних та спеціалізованих (на правах обласних та окружних) прокуратур (далі - обласні, окружні прокуратури), їхнім першим заступникам та заступникам забезпечити належну організацію роботи з питань міжнародного співробітництва під час кримінального провадження, додержання у своїй діяльності вимог законодавства України, міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

2. Керівникам обласних, окружних прокуратур безпосередню діяльність у сфері міжнародного співробітництва під час кримінального провадження здійснювати в межах компетенції винятково у випадках, передбачених відповідними міжнародними договорами України.

3. Установити, що міжнародне співробітництво під час кримінального провадження здійснюється органами прокуратури України відповідно до Конституції України, законів України, міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, а також загальновизнаних принципів і норм міжнародного права, взаємної поваги до національного суверенітету і прав людини, добросовісного виконання зобов'язань та невтручання у внутрішні справи іноземних держав.

4. Основними напрямами міжнародного співробітництва органів прокуратури України визначити:

4.1. Виконання у межах компетенції органів прокуратури зобов'язань України за міжнародними договорами, які регулюють питання міжнародного співробітництва під час кримінального провадження, зокрема щодо надання міжнародної правової допомоги, видачі осіб (екстрадиції), перейняття кримінального провадження та з інших питань, передбачених такими договорами. У разі відсутності міжнародного договору України розгляд і виконання запитів та звернення про міжнародне співробітництво здійснюються на підставі письмових гарантій сторін прийняти і розглянути в майбутньому запит на засадах взаємності.

4.2. Співробітництво з Міжнародним кримінальним судом (далі - МКС) під час здійснення ним розслідування та судового розгляду, а також виконання інших повноважень, що випливають із зобов'язань України у зв'язку з визнанням Україною юрисдикції МКС.

4.3. Установлення, підтримання та розвиток контактів із компетентними установами іноземних держав і міжнародними організаціями, проведення заходів міжнародного характеру (зустрічей, переговорів, конференцій, семінарів, круглих столів, тренінгів тощо), а також реалізацію проєктів і програм міжнародного співробітництва.

4.4. Участь у підготовці міжнародних договорів України у сфері міжнародно-правового співробітництва під час кримінального провадження та актів законодавства з цих питань, а також удосконалення практики міжнародно-правового співробітництва, механізмів та процедур надання правової допомоги.

5. Організацію роботи у сфері міжнародного співробітництва під час кримінального провадження покласти на підрозділи міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур або уповноважених працівників обласних прокуратур, у яких такі підрозділи не створені (далі - уповноважені працівники обласних прокуратур).

6. Підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора визначити відповідальним за:

6.1. Здійснення функцій органів прокуратури у сфері міжнародного співробітництва під час кримінального провадження, взаємодію з компетентними органами іноземних держав, міжнародними судовими установами та міжнародними організаціями у зазначеній сфері.

6.2. Виконання повноважень центрального органу України щодо надання міжнародної правової допомоги, видачі особи (екстрадиції), перейняття кримінального провадження та інших форм міжнародного співробітництва під час кримінального провадження відповідно до положень міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, законів України про їх ратифікацію та КПК України.

6.3. Вжиття заходів для підвищення ефективності виконання самостійними структурними підрозділами Офісу Генерального прокурора та прокуратурами нижчого рівня вимог міжнародних договорів та законів України, якими врегульовані питання міжнародного співробітництва під час кримінального провадження, надання їм необхідної методичної та практичної допомоги.

6.4. Організацію виконання та безпосередній розгляд на підставі законодавства України, в тому числі міжнародних договорів, міжвідомчих угод, а в окремих випадках - без договору, на основі загальновизнаних принципів і норм міжнародного права:

- запитів компетентних органів іноземних держав, слідчих органів досудового розслідування та прокурорів органів прокуратури України про міжнародну правову допомогу у кримінальних справах (провадженнях), а також підготовку рішень за такими запитами;

- клопотань компетентних органів іноземних держав про перейняття Україною кримінального провадження, повідомлень компетентних органів іноземних держав про вчинення кримінальних правопорушень, а також підготовку рішень за такими клопотаннями;

- клопотань слідчого органу досудового розслідування, прокурора органу прокуратури України (у передбачених міжнародними договорами випадках - суду) про передання кримінального провадження компетентному органу іншої держави, а також підготовку рішень за такими клопотаннями;

- запитів компетентних органів іноземних держав про екстрадицію, тимчасову видачу, підготовку рішень за такими запитами, а також запитів про тимчасовий арешт, транзитне перевезення, надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності за злочини, вчинені до видачі;

- клопотань слідчого органу досудового розслідування, прокурора органу прокуратури України (у передбачених міжнародними договорами випадках - суду) про видачу, тимчасову видачу, тимчасовий арешт, надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності за злочини, вчинені до видачі, підготовку запитів за такими клопотаннями, а також підготовку запитів Офісу Генерального прокурора про транзитне перевезення виданих в Україну осіб.

Запит органу досудового розслідування, прокурора органу прокуратури України про міжнародну правову допомогу у кримінальному провадженні підрозділу міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора розглядати протягом десяти днів із дня його надходження, а клопотання слідчого органу досудового розслідування, прокурора органу прокуратури України про видачу особи в Україну - протягом п'яти днів із дня отримання такого клопотання.

6.5. Здійснення за дорученням Генерального прокурора безпосереднього виконання запитів про міжнародну правову допомогу, проведення екстрадиційних перевірок.

6.6. Розгляд і вирішення питань про створення спільних слідчих груп за запитом слідчого органу досудового розслідування, прокурора органу прокуратури України та компетентних органів іноземних держав.

6.7. Забезпечення співробітництва з МКС відповідно до Римського статуту МКС і КПК України, в тому числі розгляд, організацію виконання прохань МКС про співробітництво (про надання допомоги, про тимчасовий арешт, про арешт і передачу особи; інших прохань, які можуть направлятися відповідно до Римського статуту МКС), а у виняткових випадках безпосереднє виконання таких прохань; проведення консультацій з МКС; погодження з Генеральним прокурором або виконувачем його обов'язків проведення процесуальних дій на території України уповноваженими Прокурором МКС працівниками цього Суду.

6.8. Забезпечення взаємодії з Агентством Європейського Союзу з питань співпраці у сфері кримінального правосуддя (Євроюстом), Міжнародним центром з переслідування злочину агресії проти України (ІСРА), іншими міжнародними органами, установами та інституціями з питань, які належать до компетенції прокуратури.

6.9. Розгляд матеріалів, підготовку висновків і пропозицій щодо:

- додержання вимог міжнародних договорів та законодавчих актів України у сфері міжнародно-правового співробітництва органами, дії або рішення яких оскаржуються чи перевіряються;

- можливості та доцільності укладання нових і приєднання до угод, які регулюють питання міжнародного співробітництва під час кримінального провадження, з огляду на наявні зобов'язання за міжнародними договорами України.

6.10. Організацію та проведення заходів міжнародного характеру (зустрічей, переговорів, конференцій, семінарів, круглих столів, тренінгів тощо) в Україні, у тому числі із залученням іноземних фахівців; забезпечення участі працівників органів прокуратури в таких заходах.

6.11. Організаційне забезпечення відповідно до вимог законодавства України службових відряджень працівників прокуратури за кордон для участі у заходах міжнародного характеру з питань, які стосуються діяльності органів прокуратури.

6.12. Координацію діяльності структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора у межах реалізації програм та заходів міжнародного співробітництва, насамперед, шляхом надання їм консультативної допомоги.

6.13. Налагодження та підтримання зв'язків з органами прокуратури, іншими компетентними органами іноземних держав, міжнародними судовими установами, міжнародними інституціями та організаціями, дипломатичними представництвами України за кордоном із питань, віднесених до компетенції органів прокуратури.

6.14. Здійснення у встановленому порядку та відповідно до компетенції контактів із посольствами та консульськими установами іноземних держав, представництвами міжнародних інституцій і організацій в Україні, участь за дорученням керівництва Офісу Генерального прокурора у зустрічах із представниками цих установ з питань діяльності органів прокуратури.

6.15. Взаємодію з відповідними підрозділами центральних органів виконавчої влади, правоохоронними органами і судами з питань міжнародного співробітництва під час кримінального провадження.

6.16. Вивчення стану досудового розслідування та судового розгляду кримінальних проваджень, що надійшли до органів прокуратури України від компетентних органів іноземних держав в порядку перейняття, а також кримінальних проваджень, зареєстрованих за результатами розгляду повідомлень компетентних органів іноземних держав про вчинення кримінальних правопорушень громадянами України.

7. Під час співробітництва з МКС самостійним структурним підрозділам Офісу Генерального прокурора, прокуратурам усіх рівнів ураховувати особливості, визначені розділом IX2 "Особливості співробітництва з Міжнародним кримінальним судом" КПК України щодо:

- юрисдикції МКС, яка поширюється на таке співробітництво, з огляду на примітку до розділу IX2 КПК України;

- порядку та строків виконання прохань МКС про надання допомоги, які стосуються проведення процесуальних дій, передбачених статтею 558 КПК України, з урахуванням особливостей, визначених статтею 562 цього Кодексу та Римським статутом МКС;

- конфіденційності виконання прохань МКС про співробітництво та нерозголошення відомостей і будь-яких документів, що додаються до таких прохань;

- захисту відомостей, що стосуються національної безпеки України;

- забезпечення прав особи, стосовно якої надійшло прохання МКС про співробітництво;

- здійснення затримання осіб, які розшукуються МКС або щодо яких надійшло прохання МКС про тимчасовий арешт чи про арешт і передачу, застосування до особи запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою на прохання МКС про тимчасовий арешт та виконання такого прохання, а також тимчасового звільнення особи, до якої застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.

8. Керівникам самостійних структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора:

8.1. За зверненням керівництва підрозділу міжнародно-правового співробітництва у п'ятиденний строк надавати висновок про:

- відповідність законодавству України дій або рішень органів досудового розслідування України та/або процесуальних керівників під час виконання запиту (доручення) компетентного органу іноземної держави, прохання МКС про співробітництво;

- законність та обґрунтованість прийнятого у кримінальному провадженні рішення про передання такого провадження компетентному органу іноземної держави;

- законність процесуальних рішень, прийнятих органами досудового розслідування, прокурорами, а також щодо судових рішень у кримінальних провадженнях, що надійшли до органів прокуратури від компетентних органів іноземних держав в порядку перейняття, а також у кримінальних провадженнях, зареєстрованих за результатами розгляду повідомлень компетентних органів іноземних держав про вчинення кримінальних правопорушень;

- законність процесуальних рішень у кримінальному провадженні та наявність підстав для звернення із запитом про тимчасовий арешт чи про видачу особи, встановленої чи затриманої на території іноземної держави, або відмови від такого звернення, принципово реагуючи на факти відмови ініціатора розшуку від наміру вимагати видачу особи (екстрадицію) в Україну;

- обґрунтованість ініціювання питання про публікацію Генеральним секретаріатом Інтерполу Червоного оповіщення щодо особи або подальшого обміну інформацією про таке опубліковане оповіщення в інформаційній системі Інтерполу, в яких, серед іншого, відображати відомості про перебіг строку давності притягнення особи до кримінальної відповідальності, позицію процесуального керівника у кримінальному провадженні щодо наміру запитувати видачу особи (екстрадицію) з долученням засвідчених копій ухвали слідчого судді про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, повідомлення про підозру та документів, які підтверджують факт його вручення.

8.2. Про виникнення підстав для припинення обміну інформацією щодо опублікованого Червоного оповіщення невідкладно, але не пізніше 5 діб із моменту отримання таких даних повідомляти уповноважений підрозділ Національної поліції України та підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора.

8.3. За зверненням керівництва підрозділу міжнародно-правового співробітництва організовувати в межах компетенції виконання запитів іноземних компетентних органів про надання міжнародної правової допомоги, перейняття кримінального провадження; прохань МКС про співробітництво; надання інформації в рамках діяльності спільних слідчих груп, членами яких визначені працівники структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора.

8.4. Вивчати стан досудового розслідування та судового розгляду кримінальних проваджень стосовно осіб, виданих в Україну для притягнення до кримінальної відповідальності, включаючи тимчасово виданих осіб. Перевіряти законність та обґрунтованість прийнятих процесуальних рішень.

8.5. З метою забезпечення подальшого повідомлення компетентного органу іноземної держави невідкладно інформувати підрозділ міжнародно-правового співробітництва про остаточні процесуальні рішення у кримінальних провадженнях, передбачених пунктом 8.4 цього наказу, з одночасним наданням висновку про їх законність та обґрунтованість і належно засвідчених копій процесуальних документів.

8.6. У п'ятиденний строк перевіряти повноту й законність слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій, проведених слідчими центральних апаратів Національної поліції України, Державного бюро розслідувань, Служби безпеки України, детективів Бюро економічної безпеки України, Національного антикорупційного бюро України на виконання запитів іноземних компетентних органів про міжнародну правову допомогу.

9. Керівникам обласних, окружних прокуратур у межах компетенції забезпечувати належну організацію роботи у сфері міжнародного співробітництва під час кримінального провадження.

9.1. Вживати заходів щодо забезпечення виконання прокурорами, органами досудового розслідування вимог статті 575 КПК України щодо видачі особи (екстрадиції). Організовувати вивчення матеріалів кримінального провадження стосовно встановленої або затриманої за кордоном особи зі складанням висновку щодо обґрунтованості звернення, наявності умов для тимчасового арешту чи видачі такої особи (екстрадиції) та відповідності документів органу досудового розслідування вимогам міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, і законодавства України.

9.2. З метою своєчасного одержання від ініціатора розшуку відповідного запиту не пізніше 60 годин із моменту затримання, у тому числі в порядку статті 208 КПК України, або встановлення на території України особи, яка вчинила злочин за її межами, згідно з вимогами частини четвертої статті 582 КПК України та статті 574 КПК України інформувати про це електронним та поштовим зв'язком підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора чи Міністерство юстиції України, якщо питання видачі такої особи належить до його компетенції. Про кожен випадок затримання або взяття під варту громадянина іноземної держави, який розшукується з метою екстрадиції, негайно повідомляти Міністерство закордонних справ України. Відповідно до статті 36 Віденської конвенції про консульські зносини забезпечувати співробітникам дипломатичного представництва або консульської установи держави, громадянином якої є така особа, побачення із затриманим (заарештованим).

9.3. За дорученням керівництва Офісу Генерального прокурора, підрозділу міжнародно-правового співробітництва забезпечувати організацію розшуку та затримання особи, у тому числі відомості щодо якої не внесено до інформаційної системи Міжнародної організації кримінальної поліції - Інтерполу, на підставі запитів (доручень) іноземних держав, які надійшли до України в порядку, визначеному багатосторонніми та двосторонніми міжнародними договорами, зокрема статтею 16 Європейської конвенції про видачу правопорушників 1957 року.

9.4. Забезпечувати організацію нагляду за додержанням правоохоронними органами України вимог статей 208, 582 КПК України при затриманні розшукуваної особи за умови наявності звернення компетентного органу іноземної держави, яке повинно містити інформацію, передбачену міжнародним договором. У разі, якщо у зверненні компетентного органу іноземної держави не вказано необхідних даних, невідкладно доручати уповноваженій службовій особі їх одержання.

9.5. За кожним фактом затримання іноземця або особи без громадянства, розшукуваних компетентними органами іноземних держав для притягнення до кримінальної відповідальності чи виконання вироку суду або розшукуваних МКС для тимчасового арешту чи для арешту і передачі, забезпечувати перевірку наявності законних підстав для затримання, відповідності процесуального оформлення затримання законодавству України, своєчасності й повноти виконання органом, що здійснив затримання, вимог статей 208, 581, 582, 627, 628 КПК України, зокрема щодо роз'яснення затриманій особі її прав, отримання від неї пояснень або заяв. Про результати перевірки впродовж 60 годин повідомляти підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора.

9.6. При надходженні звернення компетентного органу іноземної держави, зазначеного у пунктах 9.3 та 9.4 цього наказу, звертатися до слідчого судді з клопотанням про застосування тимчасового арешту такої особи на строк, передбачений кримінальним процесуальним законодавством або відповідним міжнародним договором України, до надходження запиту про її видачу. Разом із клопотанням на розгляд слідчого судді надавати відповідні документи, передбачені міжнародним договором України та статтею 583 КПК України, у тому числі для забезпечення права особи надати згоду на видачу (екстрадицію) з метою застосування процедури видачі (екстрадиції) у спрощеному порядку. Аналогічним чином забезпечувати звернення з клопотанням про тримання особи під вартою в порядку статті 597 КПК України.

Забезпечувати невідкладне направлення до Офісу Генерального прокурора або Міністерства юстиції України, якщо питання видачі особи належать до його компетенції, копії ухвали слідчого судді, постановленої за результатами розгляду письмової заяви особи про надання згоди на її видачу (екстрадицію), разом із копією письмової заяви особи про згоду на видачу (екстрадицію), а в разі затвердження слідчим суддею зазначеної згоди - також інформацією, необхідною для прийняття уповноваженим (центральним) органом України рішення відповідно до частини 8 статті 588 КПК України.

9.7. Забезпечувати участь найбільш досвідченого прокурора у розгляді слідчим суддею клопотань про тимчасовий, екстрадиційний арешт, а також про наявність підстав для подальшого тримання особи під вартою. Вживати передбачених КПК України заходів до апеляційного оскарження винесеної слідчим суддею ухвали, що суперечить вимогам кримінального процесуального законодавства або міжнародного договору України. У разі оскарження до слідчого судді рішень уповноважених (центральних) органів України про видачу особи забезпечувати участь прокурора, який проводив екстрадиційну перевірку, у судовому розгляді таких скарг у порядку, передбаченому статтею 591 КПК України. Обласній прокуратурі надавати слідчому судді матеріали, що підтверджують законність і обґрунтованість рішення про видачу особи.

9.8. Забезпечувати додержання законних прав особи у процесі її видачі (екстрадиції), а також при перейнятті кримінального провадження від іноземної держави.

У ході екстрадиційної перевірки всебічно досліджувати обставини, які можуть перешкоджати видачі особи (екстрадиції), передбачені статтею 589 КПК України. Особливу увагу звертати на наявність обґрунтованих підстав вважати, що видача особи (екстрадиція) може суперечити інтересам національної безпеки України, а також на участь особи у захисті незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України у складі Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань.

Висновок за результатами екстрадиційної перевірки затверджувати керівнику обласної прокуратури.

9.9. Керівникам обласних прокуратур у разі прийняття рішення про видачу особи з відстрочкою забезпечувати вивчення стану досудового розслідування, судового провадження, контроль за відбуванням особою покарання, ходом її лікування, а також триманням під вартою. Про закінчення досудового розслідування, результати судового провадження, відбуття покарання та закінчення лікування, а також про звільнення особи з-під варти невідкладно інформувати підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора. Вживати заходів щодо застосування до такої особи відповідно до статті 584 КПК України екстрадиційного арешту для її фактичної передачі запитуючій стороні.

9.10. Не пізніше 60 годин із часу отримання обласними або окружними прокуратурами повідомлення іноземного правоохоронного органу або установи іноземної держави чи органу Національної поліції України про затримання чи встановлення компетентним органом іноземної держави особи, яка розшукується правоохоронними органами України з метою видачі (екстрадиції) в Україну, електронним зв'язком та поштовим відправленням через обласні прокуратури інформувати підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора про намір вимагати видачу (екстрадицію) особи.

9.11. Керівникам обласних прокуратур невідкладно організовувати перевірку матеріалів кримінального провадження та законності дій органів досудового розслідування і прокуратури у разі відмови від підготовки запиту про видачу особи (екстрадицію) в Україну або у випадку прохання не виконувати направлений запит. Про результати інформувати підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора.

9.12. Вживати заходів до недопущення порушень законодавства при ініціюванні питання про публікацію Генеральним секретаріатом Інтерполу Червоного оповіщення щодо особи, яка розшукується з метою її затримання, арешту, обмеження свободи пересування та подальшої видачі (екстрадиції) в Україну.

За зверненням керівництва підрозділу міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора надавати висновки щодо обґрунтованості ініціювання питання про публікацію Генеральним секретаріатом Інтерполу Червоного оповіщення щодо особи або подальшого обміну інформацією про таке опубліковане оповіщення в інформаційній системі Інтерполу, в яких, серед іншого, відображати відомості про перебіг строку давності притягнення особи до кримінальної відповідальності, позицію процесуального керівника у кримінальному провадженні щодо наміру запитувати видачу особи (екстрадицію) з долученням засвідчених копій ухвали слідчого судді про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, повідомлення про підозру та документів, які підтверджують факт його вручення.

Висновок щодо обґрунтованості ініціювання питання про публікацію Генеральним секретаріатом Інтерполу Червоного оповіщення щодо особи або подальшого обміну інформацією про таке опубліковане оповіщення в інформаційній системі Інтерполу затверджувати керівнику обласної прокуратури, його першому заступнику або заступнику згідно з розподілом обов'язків.

Про виникнення підстав для припинення обміну інформацією щодо опублікованого Червоного оповіщення невідкладно, але не пізніше 5 діб із моменту отримання таких даних повідомляти уповноважений підрозділ Національної поліції України та підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора.

9.13. Забезпечувати додержання вимог міжнародних договорів та статті 576 КПК України щодо меж кримінальної відповідальності особи, виданої в Україну, у кримінальному провадженні на стадії досудового розслідування та під час судового провадження; статті 598 КПК України - щодо меж призначення покарання особі, кримінальне провадження стосовно якої перейнято від іноземного компетентного органу.

9.14. При здійсненні нагляду за додержанням органами досудового розслідування України вимог статей 552, 600 КПК України щодо порядку підготовки запиту про міжнародну правову допомогу та передання кримінального провадження особливу увагу звертати на відповідність змісту та форми запиту, додатків до нього положенням міжнародних договорів, у тому числі заявам чи застереженням запитуваної держави.

9.15. За необхідності виконання на території іноземної держави процесуальних дій, дозвіл на проведення яких в Україні надається прокурором або судом, уживати заходів для забезпечення додержання органом досудового розслідування вимог частини другої статті 562 КПК України.

9.16. Забезпечувати виконання запиту іноземної держави про проведення процесуальних дій, який надійшов з уповноваженого (центрального) органу або безпосередньо з іноземної компетентної установи, відповідно до вимог статті 558 КПК України та з дотриманням місячного строку проведення слідчих (розшукових) дій з дати надходження звернення до безпосереднього виконавця; прохань МКС про співробітництво - з урахуванням особливостей, визначених розділом IX2 КПК України.

9.17. У разі неможливості виконання запитуваних процесуальних дій у встановлений законом строк за п'ять днів до його закінчення вживати заходів для забезпечення надходження до уповноваженого (центрального) органу обґрунтованого клопотання про необхідність продовження строку виконання запиту. При проведенні великої кількості запитуваних процесуальних дій та отриманні значних за обсягами матеріалів невідкладно надсилати їх відповідними частинами до уповноваженого (центрального) органу або іноземного компетентного органу (за наявності вказівки уповноваженого (центрального) органу України).

Організовувати у п'ятиденний строк перевірку матеріалів, складених за результатами виконання запитів про міжнародну правову допомогу, прохань МКС про надання допомоги, щодо повноти, всебічності, законності здійснення запитуваних процесуальних дій та їх належного оформлення, у тому числі наявності підпису уповноваженої службової особи та печатки органу, яким їх складено, а також у передбачених міжнародним договором випадках - перекладу цих документів.

9.18. Забезпечувати перевірку структурними підрозділами міжнародно-правового співробітництва або уповноваженими працівниками обласних прокуратур запитів органів досудового розслідування України про надання міжнародної правової допомоги та передання кримінального провадження щодо їх відповідності вимогам законодавства та міжнародних договорів України.

9.19. До клопотань органів досудового розслідування України про передання кримінального провадження компетентному органу іншої держави долучати висновок обласної прокуратури щодо законності та обґрунтованості притягнення особи до відповідальності, повноти розслідування в Україні, наявності процесуальних строків (із обов'язковим зазначенням дати їх закінчення), речових доказів, належності оформлення матеріалів кримінального провадження, можливості їх скерування для перейняття провадження до компетентних органів іноземної держави.

9.20. Не допускати випадків порушення клопотання про передання кримінального провадження іноземному компетентному органу до виконання у повному обсязі на території України всіх необхідних та можливих за відсутності підозрюваного процесуальних дій.

9.21. Клопотання слідчого або прокурора про видачу особи в Україну чи про передання кримінального провадження іншій державі надсилати до Офісу Генерального прокурора листом за підписом керівника обласної прокуратури.

9.22. Вивчати стан досудового розслідування та судового розгляду кримінальних проваджень, перейнятих від компетентних органів іноземних держав, а також за рапортами підрозділів міжнародно-правового співробітництва або уповноважених працівників обласних прокуратур - стосовно осіб, виданих в Україну для притягнення до кримінальної відповідальності, у тому числі тимчасово виданих осіб. Перевіряти законність та обґрунтованість прийнятих процесуальних рішень.

З метою забезпечення подальшого повідомлення компетентного органу іноземної держави невідкладно інформувати підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора про остаточні процесуальні рішення у таких кримінальних провадженнях із одночасним наданням висновку про їх законність та обґрунтованість і належно засвідчених копій процесуальних документів.

9.23. Принципово реагувати на порушення законодавства з питань міжнародного співробітництва під час кримінального провадження, вживати заходів до відновлення порушених прав осіб, притягнення винних до відповідальності.

9.24. Забезпечувати у місячний термін надходження до підрозділу міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора ґрунтовних інформацій про кримінальні провадження, які надійшли в порядку перейняття від компетентних органів іноземних держав безпосередньо до обласних прокуратур.

У таких інформаціях відображати дату надходження клопотання про перейняття кримінального переслідування, фабулу вчиненого кримінального правопорушення, результати розгляду клопотання іноземної сторони обласною прокуратурою. У разі перейняття кримінального провадження також указувати орган, якому доручено розслідування, номер кримінального провадження та кваліфікацію скоєного діяння або зазначати причини відмови в перейнятті кримінального провадження з обґрунтуванням підстав для неї.

9.25. Забезпечувати у десятиденний термін надходження до підрозділу міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора копій запитів (без додатків) про міжнародну правову допомогу при проведенні процесуальних дій (українською мовою), які надійшли від компетентних органів іноземних держав безпосередньо до обласних прокуратур, а також інформацій про результати їх розгляду.

10. Матеріали, доручення або звернення, у тому числі скарги, заяви, запити і повідомлення, які надходять з-за кордону або стосуються дій іноземних громадян чи установ, розглядати підрозділу міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора винятково у межах положень, передбачених пунктом 6 цього наказу. В інших випадках матеріали, доручення, запити і звернення розглядати відповідним структурним підрозділам Офісу Генерального прокурора, а також прокуратурам нижчого рівня в межах їх компетенції.

11. Керівникам самостійних структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур інформувати підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора про необхідність проведення заходів міжнародного характеру, а також надавати допомогу в їх організації та своєчасній підготовці якісних довідкових, аналітичних та інформаційних матеріалів для проведення таких заходів. Забезпечувати не пізніше ніж за п'ять календарних днів до запланованої дати зустрічі надходження до підрозділу міжнародно-правового співробітництва інформації про склад учасників заходу міжнародного характеру, час, місце та передбачувані результати його проведення.

12. Основними критеріями оцінки ефективності діяльності на цьому напрямі визначити дотримання встановлених процедур, строків та належної якості підготовки й виконання запитів і прохань про співробітництво, а також забезпечення прав громадян та юридичних осіб, чиїх інтересів стосується надання та отримання міжнародної правової допомоги чи інших форм співробітництва під час кримінального провадження.

13. Затвердити Інструкцію про організаційно-протокольне забезпечення заходів міжнародного характеру в органах прокуратури України, що додається.

14. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Генерального прокурора України від 18.09.2015 № 223 "Про організацію роботи органів прокуратури України у галузі міжнародного співробітництва".

15. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника та заступників Генерального прокурора, заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівників обласних та окружних прокуратур.

Генеральний прокурор

А. Костін


ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Генерального прокурора
12 вересня 2023 року № 258

ІНСТРУКЦІЯ
про організаційно-протокольне забезпечення заходів міжнародного характеру в органах прокуратури України

1. Загальні положення

1.1. Ця Інструкція визначає порядок організації в органах прокуратури:

- зустрічей, переговорів, консультацій та інших протокольних заходів за участі представників іноземних держав і міжнародних організацій, а також їх візитів в Україну;

- виїздів працівників органів прокуратури у закордонні службові відрядження та візитів керівництва Офісу Генерального прокурора за кордон;

- листування з іноземними державними установами та міжнародними організаціями (їхніми представництвами).

2. Порядок організації в органах прокуратури України зустрічей з представниками іноземних держав та міжнародних організацій

2.1. Офіційні контакти працівників органів прокуратури з представниками іноземних держав і міжнародних організацій здійснюються виключно у порядку та обсягах, передбачених законодавством України, в тому числі міжнародними договорами України, та міжвідомчими угодами Офісу Генерального прокурора.

2.2. Зустрічі з представниками іноземних держав і міжнародних організацій в органах прокуратури України за своєю метою та тематичною спрямованістю поділяються на:

а) візити знайомства;

б) робочі зустрічі;

в) консультації, переговори та бесіди;

г) протокольні заходи.

2.3. Візити знайомства здійснюються керівниками представництв іноземних держав і міжнародних організацій в Україні та мають на меті знайомство і налагодження ділових контактів із Генеральним прокурором, його першим заступником та заступниками, а також із керівниками інших органів прокуратури.

2.4. Робочі зустрічі передбачають обговорення стану та перспектив співробітництва, підписання за їх наслідками підсумкових дво- чи багатосторонніх документів, а також участь у заходах міжнародного характеру (конференції, семінари, форуми, симпозіуми, круглі столи, тренінги тощо).

2.5. Консультації, переговори та бесіди мають цільову спрямованість, зокрема: обговорення проєктів відомчих угод прокуратури, стану співпраці у конкретному кримінальному провадженні, визначення більш ефективних та прийнятних форм застосування окремих норм міжнародних договорів, центральним органом із виконання яких є Офіс Генерального прокурора, тощо.

2.6. Протокольні заходи - прийоми з нагоди візитів іноземних делегацій, свят і ювілейних дат, офіційні обіди (вечері), зустрічі та проводи іноземного гостя (делегації) при прибутті та від'їзді з України.

2.7. Звернення щодо організації в органах прокуратури зустрічей з представниками іноземних держав або міжнародних організацій (іноземними делегаціями) разом із пропозиціями щодо їх реалізації доповідаються Генеральному прокурору підрозділом міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора, а керівникам обласних, спеціалізованих (на правах обласних) прокуратур (далі - обласні прокуратури) - підрозділами міжнародно-правового співробітництва обласних прокуратур або уповноваженими працівниками обласних прокуратур. Відповідні звернення підлягають реєстрації у порядку, встановленому наказом Генерального прокурора з питань діловодства.

2.8. Організація в органах прокуратури зустрічей з іноземними гостями здійснюється за умови погодження відповідних пропозицій з посадовими особами, зазначеними в пункті 2.9 цієї Інструкції, як правило, не пізніше ніж за десять календарних днів до запропонованої (можливої) дати зустрічі. Звернення обов'язково повинно містити інформацію щодо мети зустрічі, переліку питань для обговорення, осіб, які братимуть участь у зустрічі, із зазначенням їхніх посад, за можливості - біографічну довідку про керівника делегації, а також довідкові матеріали інформаційного характеру.

2.9. Рішення про згоду на зустріч приймається:

а) Генеральним прокурором або виконувачем його обов'язків - у разі проведення заходу в Офісі Генерального прокурора;

б) керівниками обласних прокуратур за погодженням із підрозділом міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора - у разі проведення зустрічей в обласних прокуратурах.

У випадку проведення зустрічі в Офісі Генерального прокурора підрозділом із міжнародно-правового співробітництва спільно з підрозділом забезпечення охорони державної таємниці та іншими структурними підрозділами розробляється програма прийому і роботи з іноземцями відповідно до вимог пунктів 716, 718 Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2013 № 939 (далі - Порядок від 18.12.2013 № 939).

При ініціюванні зустрічі іншими самостійними структурними підрозділами до підрозділу міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора не пізніше ніж за п'ять робочих днів до запланованої дати її проведення скеровується рапорт (службова записка) керівника цього структурного підрозділу, погоджений Генеральним прокурором або виконувачем його обов'язків, з інформацією про мету зустрічі, перелік питань для обговорення, осіб, які братимуть участь у зустрічі, із зазначенням їхніх посад, для завчасної підготовки програми прийому і роботи з іноземцями.

Порушення строків надання інформації є підставою для перенесення та/або скасування запланованої дати, про що самостійні структурні підрозділи Офісу Генерального прокурора повідомляють ініціаторів заходу самостійно.

Копія програми прийому і роботи з іноземцями в Офісі Генерального прокурора не пізніше ніж за три робочих дні до прибуття іноземців направляється підрозділом міжнародно-правового співробітництва до підрозділу забезпечення охорони державної таємниці.

У разі проведення зустрічі в обласних, окружних, спеціалізованих (на правах окружних) прокуратурах (далі - окружні прокуратури) програма прийому і роботи з іноземцями розробляється підрозділом міжнародно-правового співробітництва обласної прокуратури або уповноваженими працівниками обласних прокуратур спільно з підрозділом забезпечення охорони державної таємниці та іншими структурними підрозділами відповідно до вимог Порядку від 18.12.2013 № 939.

Підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора, підрозділи міжнародно-правового співробітництва обласних прокуратур або уповноважені працівники обласних прокуратур ведуть журнал обліку ділових зустрічей з іноземними делегаціями, групами, іноземними громадянами за формою 96 Порядку від 18.12.2013 № 939.

2.10. За дорученням керівництва відповідної прокуратури зустріч із представниками іноземних держав або міжнародних організацій може бути проведена начальником самостійного структурного підрозділу з урахуванням відповідності його посади службовому статусу гостя (керівника делегації).

2.11. У кожному конкретному випадку з керівництвом відповідної прокуратури погоджуються питання щодо мети зустрічі, тематики або предмета переговорів, представників прокуратури, які братимуть у ній участь, позиції з обговорюваних питань.

2.12. Залежно від предмета обговорення під час зустрічі може бути передбачено підписання спільних документів, проведення офіційного обіду (вечері) на честь особи, яка очолює іноземну делегацію (на честь делегації), обмін пам'ятними сувенірами, фотографування, пресконференцію тощо.

2.13. В Офісі Генерального прокурора організаційне та протокольне забезпечення зустрічей покладається на підрозділ міжнародно-правового співробітництва, який з цією метою взаємодіє з іншими підрозділами Офісу Генерального прокурора. В обласних прокуратурах така робота здійснюється підрозділами міжнародно-правового співробітництва або уповноваженими працівниками обласних прокуратур у взаємодії з іншими підрозділами.

2.14. Підрозділи міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур або уповноважені працівники обласних прокуратур вносять пропозиції стосовно:

- складу учасників із боку прокуратури;

- необхідності залучення окремих підрозділів прокуратури до підготовки тематичних матеріалів для зустрічі;

- приміщення, в якому проводитиметься захід;

- запрошення представників медіа;

- придбання сувенірів для взаємного обміну тощо.

2.15. Після прийняття керівником відповідної прокуратури рішення про зустріч підрозділи міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур або уповноважені працівники обласних прокуратур забезпечують:

- попереднє узгодження з ініціаторами місця, дати, часу та тривалості заходу;

- участь у ньому представників української сторони, а також за необхідності - перекладачів;

- подання списку запрошених до підрозділу охорони або матеріально-технічного забезпечення;

- зустріч іноземних учасників та їх супровід до місця проведення заходу;

- у разі необхідності - фотографування (відеозйомку) заходу.

2.16. Проведення в органах прокуратури України зустрічей представників іноземних держав і міжнародних організацій та їх делегацій здійснюється відповідно до Протокольного порядку (додаток 1 до цієї Інструкції). Опис окремих видів протокольних заходів наводиться в додатку 2 до цієї Інструкції.

2.17. Підготовка місця проведення протокольних заходів, відповідне обладнання приміщення, забезпечення учасників напоями, зокрема чаєм, кавою, мінеральною водою тощо, а також за необхідності сувенірами здійснюється підрозділом міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора у взаємодії з підрозділом матеріально-технічного забезпечення, бухгалтерською службою і підрозділом інформаційних технологій, а в обласних та окружних прокуратурах - підрозділом міжнародно-правового співробітництва або уповноваженими працівниками обласних прокуратур у взаємодії з підрозділом матеріально-технічного забезпечення та бухгалтерською службою обласної прокуратури.

Забезпечення сувенірною продукцією (підготовка замовлення, закупівля, видача зі складу тощо) здійснюється підрозділами матеріально-технічного забезпечення відповідно до звернень підрозділів міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур або уповноважених працівників обласних прокуратур, інших структурних підрозділів, у яких зазначаються технічні характеристики, вид і кількість сувенірної продукції, а також строки підготовки з урахуванням запланованих дати і часу проведення заходу міжнародного характеру.

До сувенірів для взаємного обміну можуть бути віднесені вироби у стилі традиційного українського народного мистецтва або такі, що містять символіку прокуратури України чи українську національну та державну символіку, асоціюються з Україною, її звичаями та культурою.

2.18. Під час зустрічі за вказівкою Генерального прокурора або виконувача його обов'язків, керівника обласної прокуратури можуть застосовуватися засоби технічної фіксації. Після закінчення зустрічі відповідальним за її проведення працівником складається письмовий протокол, у якому стисло відображаються хід та результати обговорення, досягнуті домовленості, викладаються пропозиції щодо їх реалізації, а також зазначається, чи передавалася іноземцям інформація з грифом обмеження доступу.

2.19. За результатами прийому іноземців на підставі інформації учасників заходу міжнародного характеру підрозділом міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора складається звіт, у якому у стислій формі зазначаються: відомості про іноземців; зміст проведених із ними бесід; інформація, яка використовувалася чи була їм передана, перелік відповідних матеріальних носіїв інформації; інформація, отримана від іноземців; відповідні пропозиції та рекомендації за результатами візиту іноземців. У звіті також зазначається, чи передавалася іноземцям інформація з грифом обмеження доступу. Відповідно до пункту 731 Порядку від 18.12.2013 № 939 примірник звіту надсилається підрозділом міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора до Служби безпеки України, а його копія передається до підрозділу забезпечення охорони державної таємниці Офісу Генерального прокурора.

Структурними підрозділами, якими ініціювалася зустріч, не пізніше ніж наступного робочого дня після її проведення до підрозділу міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора скеровується інформація, вказана в абзаці першому цього пункту.

2.20. Повідомлення про зустрічі керівництва Офісу Генерального прокурора після погодження з ним тексту, як правило, розміщується підрозділом інформаційної політики на офіційному вебсайті Офісу Генерального прокурора та передається до медіа; про зустрічі в обласних та окружних прокуратурах - на офіційних вебсайтах обласних прокуратур.

2.21. Відомості та інформація, у тому числі конфіденційного характеру, можуть бути надані представникам іноземних держав або міжнародних організацій виключно на підставі письмового запиту, який за своїми змістом і формою відповідає законодавству України, в тому числі міжнародним договорам України, міжвідомчим угодам Офісу Генерального прокурора, у передбачених ними межах.

2.22. Про всі спроби представників компетентних установ іноземних держав і міжнародних організацій отримати відомості та інформацію без законних підстав, намагання перевести офіційні контакти з працівниками органів прокуратури України на неформальну основу невідкладно повідомляється Генеральний прокурор.

3. Порядок організації в органах прокуратури візитів іноземних делегацій в Україну

3.1. Візити до органів прокуратури України за своїм значенням, статусом особи, яка очолює іноземну делегацію (генеральний прокурор, керівник установи юстиції, правоохоронного органу іноземної держави або особа, що виконує аналогічні функції, інші представники іноземних держав та міжнародних організацій), поділяються на:

а) офіційні візити;

б) робочі візити;

в) візити проїздом;

г) візити у статусі особистого гостя.

3.2. Офіційні візити до органів прокуратури України належать до візитів найвищої категорії. У їх рамках передбачається проведення зустрічей, переговорів, підписання спільних документів та офіційний прийом (сніданок, обід, вечеря). Можлива організація для делегації культурної програми, зокрема відвідання театрів та музеїв. Якщо програмою офіційного візиту передбачено організацію поїздок у регіони України, делегацію супроводжує представник підрозділу міжнародно-правового співробітництва та/або працівник іншого структурного підрозділу, визначений Генеральним прокурором.

3.3. До категорії робочих візитів належать такі, що мають конкретну цільову спрямованість, у тому числі проведення консультацій, робочих зустрічей, а також участь у заходах міжнародного характеру (конференції, семінари, форуми) та святкуванні ювілейних дат.

3.4. У разі проїзду (перельоту) іноземних гостей (візит проїздом) через місто Київ їх зустрічає на вокзалі (в аеропорту) залежно від рангу керівника делегації перший заступник або заступник Генерального прокурора, керівник підрозділу міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора, його заступник або інший працівник органів прокуратури України. В окремих випадках за наявності попередньої домовленості можуть організовуватися зустрічі (бесіди) глави іноземної делегації з Генеральним прокурором, іншими посадовими особами органів прокуратури України. Офіційні протокольні заходи при цьому не проводяться. Якщо делегація зупиняється в іншому місті України, її зустрічають та проводжають керівники відповідних обласних прокуратур за вказівкою Генерального прокурора.

3.5. Візити в Україну іноземних гостей на особисте запрошення Генерального прокурора належать до категорії візитів у статусі особистого гостя. Такого гостя на вокзалі (в аеропорту) зустрічає (проводжає) посадова особа, визначена Генеральним прокурором. Організація візиту особистого гостя забезпечується підрозділом міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора у взаємодії з підрозділом матеріально-технічного забезпечення.

3.6. Рівень прийому, фінансування витрат та обслуговування іноземної делегації визначається категорією візиту і враховує принцип взаємності.

3.7. Пропозиції щодо організації візитів представників (делегацій) іноземних держав і міжнародних організацій підлягають реєстрації в порядку, встановленому для службової кореспонденції. Як правило, вони мають бути надіслані не пізніше ніж за 30 календарних днів до запропонованої (можливої) дати початку візиту. Звернення обов'язково повинно містити інформацію щодо мети й термінів візиту, переліку питань для обговорення, пропозицій щодо запланованих до підписання документів, даних про склад делегації із зазначенням посад, біографічну довідку про керівника делегації, побажання щодо програми візиту, а також довідкові матеріали інформаційного характеру стосовно тематики переговорів.

3.8. Рішення щодо можливості здійснення візиту іноземної делегації, прийнятних термінів його проведення та тривалості з урахуванням висловлених пропозицій приймається виключно Генеральним прокурором або виконувачем його обов'язків.

3.9. Підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора забезпечує направлення запрошення членам делегації та готує узгоджену з ними програму візиту. У програмі візиту зазначаються дата й час проведення окремих заходів, опис їх змісту, дані щодо осіб, відповідальних за забезпечення кожного з них. Програма візиту залежно від його категорії може передбачати проведення переговорів, зустрічей та бесід, підписання спільних документів, офіційний обід (сніданок, вечерю) на честь особи, яка очолює іноземну делегацію (на честь делегації), культурну програму, обмін пам'ятними сувенірами, а також інші заходи з урахуванням побажань глави делегації, рівня та складу делегації.

3.10. Якщо програмою візиту передбачено проведення переговорів, зустрічей та бесід, підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора спільно з іншими структурними підрозділами, до компетенції яких належать відповідні питання, готує інформаційно-аналітичні матеріали, проєкти підсумкових документів (звіту, протоколу, спільної заяви, комюніке тощо) та матеріали за результатами цих заходів (у тому числі на прохання запитуючої сторони).

3.11. Організаційне та протокольне забезпечення візитів іноземних делегацій в органах прокуратури України здійснюється у порядку, передбаченому пунктами 2.9 - 2.14 цієї Інструкції.

3.12. Підрозділ інформаційної політики після погодження тексту з Генеральним прокурором розміщує на офіційному вебсайті Офісу Генерального прокурора та передає до медіа повідомлення про візити іноземних гостей (делегацій).

4. Порядок виїздів працівників органів прокуратури України у закордонні службові відрядження

4.1. Виїзд працівників органів прокуратури України у закордонні службові відрядження здійснюється в разі необхідності:

а) присутності на заходах правоохоронних органів інших держав щодо надання правової допомоги під час кримінального провадження за клопотаннями правоохоронних органів України за умови отримання згоди на це запитуваної сторони;

б) участі в переговорах та робочих зустрічах із представниками правоохоронних та інших державних органів зарубіжних країн або міжнародних організацій у складі державних делегацій та делегацій Офісу Генерального прокурора, у тому числі ініційованих керівництвом органів прокуратури України;

в) проходження навчання або стажування;

г) участі в заходах міжнародного характеру (симпозіумах, конференціях, семінарах тощо).

4.2. Фінансування витрат, пов'язаних із закордонним службовим відрядженням, здійснюється:

- Кабінетом Міністрів України в частині валютних витрат (проживання, добові, побутове обслуговування, транспортні витрати тощо);

- прокуратурою, у якій працює особа, що виїздить у відрядження та/або Офісом Генерального прокурора відповідно до порядку, встановленого для службових відряджень;

- приймаючою стороною, за винятком випадку, передбаченого підпунктом "а" пункту 4.1 цієї Інструкції;

- міжнародною організацією або її представництвом в Україні.

4.3. Фінансування витрат, пов'язаних із закордонними службовими відрядженнями працівників прокуратури, з інших джерел забороняється.

4.4. Перебуваючи на території іноземної держави, працівники прокуратури України повинні додержуватися законодавства країни перебування. Будь-яке втручання з їхнього боку в дії співробітників іноземних правоохоронних органів, проведення слідчих дій самостійно, вжиття заходів, не передбачених планом-завданням, а також таких, що можуть зашкодити державним інтересам України, забороняється.

4.5. Обов'язковою умовою для виїзду у службове відрядження за кордон є наявність письмового запрошення або згоди міжнародної організації чи урядової установи іноземної держави, її посольства чи представництва в Україні. У виняткових випадках із цією метою може використовуватися запрошення посольства України у відповідній країні.

4.6. Дозвіл на виїзд у закордонне службове відрядження надається Генеральним прокурором або виконувачем його обов'язків шляхом накладення резолюції на рапорті (службовій записці) працівника Офісу Генерального прокурора, що відряджається за кордон, погодженому з керівником самостійного структурного підрозділу Офісу Генерального прокурора, першим заступником та заступником Генерального прокурора згідно з розподілом обов'язків. Включення працівників обласних та окружних прокуратур до наказу Генерального прокурора або виконувача його обов'язків про виїзд у закордонне службове відрядження здійснюється після погодження кандидатур таких осіб із керівником відповідної обласної прокуратури.

4.7. У рапорті (службовій записці) зазначаються:

а) персональні дані працівника або кожного з групи працівників, які направляються у відрядження: посада, прізвище, ім'я, по батькові, контактний телефон;

б) держава, до якої планується виїзд, та орган, який є приймаючою стороною;

в) мета та обґрунтування необхідності виїзду за кордон;

г) запланований термін відрядження та дата виїзду;

ґ) населені пункти, перебування в яких заплановано;

д) вид транспорту;

е) пропозиції щодо джерел фінансування витрат, включаючи проїзд та зупинку в готелі на території України;

є) дані про наявність у зазначених працівників дійсних службових паспортів України та їх атрибути (серія та номер паспорта, дата видачі і термін дії, орган, що видав паспорт). У разі необхідності оформлення працівникам, які відряджаються, службових паспортів України до рапорту додаються відповідні копії належних їм паспортів громадянина України, 2 кольорові фотокартки паспортного формату (3,5 х 4,5 см), копія довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків та довідка з місця роботи, у якій указано займану посаду;

ж) план роботи у відрядженні з обов'язковим визначенням обсягу роботи кожного працівника, що відбуває за кордон.

4.8. У випадках, коли вирішується питання про відрядження до країн, для в'їзду в які необхідно отримати візи, до рапорту (службової записки) додається оригінал запрошення або згоди приймаючої установи на приїзд конкретних осіб.

4.9. Після отримання дозволу Генерального прокурора або виконувача його обов'язків на виїзд у відрядження рапорт (службова записка) разом із запрошенням (згодою на приїзд) приймаючої сторони та іншими документами не пізніше ніж за 15 робочих днів до запланованої дати виїзду передається до підрозділу міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора.

4.10. За потреби оформлення в'їзних віз працівниками, що відряджаються, заповнюються відповідні візові анкети, а також надаються необхідні для отримання віз особисті документи. У випадку, якщо за вимогами посольства відповідної іноземної держави для отримання візи необхідна особиста присутність особи, такий працівник прокуратури повинен прибути для співбесіди у визначені день та час.

4.11. Документи для оформлення службових паспортів України і віз, а також для забезпечення від'їжджаючих грошовими коштами, проєкти наказів про відрядження працівників органів прокуратури України готуються підрозділом міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора. Працівники цього структурного підрозділу за необхідності забезпечують від'їжджаючих квитками на відповідний вид транспорту, вибираючи при цьому найбільш економний маршрут.

4.12. Підставою для виїзду працівників органів прокуратури України в закордонне службове відрядження є наказ Генерального прокурора або виконувача його обов'язків.

4.13. Кошторис видатків на відрядження за кордон, яке здійснюється за кошти Офісу Генерального прокурора та/або Кабінету Міністрів України, погоджується бухгалтерською службою Офісу Генерального прокурора і затверджується першим заступником або заступником Генерального прокурора згідно з розподілом обов'язків.

4.14. Працівники, відрядження яких фінансується за рахунок коштів Кабінету Міністрів України, повинні до початку відрядження отримати в бухгалтерській службі цієї установи валютні кошти, що видаються на підставі відповідного розпорядження за зверненням Офісу Генерального прокурора. У разі необхідності одержати кошти можуть за відповідною довіреністю працівники підрозділу міжнародно-правового співробітництва.

4.15. За потреби працівники органів прокуратури, які від'їжджають у закордонне відрядження, отримують від працівників підрозділу міжнародно-правового співробітництва консультативно-дорадчу допомогу та інформацію щодо країни, до якої вони виїздять.

4.16. У разі участі працівника органів прокуратури (не у складі офіційної делегації України) у заходах міжнародного характеру, пов'язаних зі здійсненням зовнішніх відносин, зокрема міжнародних конференціях, сесіях органів міжнародних організацій, засіданнях спільних міжурядових комісій з питань співробітництва, на яких передбачено викладення позиції української сторони, підрозділом міжнародно-правового співробітництва (за потреби) готується технічне завдання відповідно до Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 13.03.98 № 59, та Порядку підготовки проєктів директив, вказівок і технічного завдання для участі у заходах міжнародного характеру та звітів за їх результатами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.2015 № 903, з урахуванням вимог Указу Президента України від 22.12.2021 № 671/2021 "Питання координації зовнішньополітичної діяльності держави".

4.17. Упродовж семи робочих днів після закінчення відрядження особою, що перебувала за кордоном, до підрозділу міжнародно-правового співробітництва подається звіт відповідно до встановленої форми (додаток 3), у якому, зокрема, відображаються:

а) фактична тривалість відрядження із зазначенням країн, до яких здійснювався виїзд;

б) мета виїзду;

в) інформація про результати відрядження (виконання завдання).

4.18. Звіт, що передається до підрозділу міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора, погоджується безпосереднім керівником для працівників Офісу Генерального прокурора або керівником обласної прокуратури в разі виїзду у відрядження працівника прокуратури нижчого рівня. У випадку відрядження групи її керівником складається єдиний звіт, у якому, крім указаних даних, зазначаються кількість і прізвища працівників, які виїздили за кордон.

4.19. Упродовж трьох робочих днів із моменту повернення на територію України працівники органів прокуратури, які перебували у відрядженні за кордоном, повинні здати службові паспорти України відповідальному працівнику підрозділу міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора. Ці документи передаються на зберігання до Міністерства закордонних справ України згідно з Положенням про службовий паспорт України, затвердженим Указом Президента України від 12.05.2015 № 264/2015.

4.20. Упродовж трьох робочих днів після повернення працівники, відрядження яких фінансувалося за рахунок коштів Кабінету Міністрів України, особисто звітують у бухгалтерській службі цієї установи за витрачені протягом поїздки валютні кошти відповідно до норм та порядку, встановлених актами Кабінету Міністрів та Міністерства фінансів України, чинними на час відрядження. Якщо відрядження фінансувалося з бюджету органів прокуратури, відряджені особи звітують упродовж зазначеного строку про витрати в цій частині в бухгалтерській службі органу прокуратури.

5. Особливості організації візитів за кордон керівництва Офісу Генерального прокурора

5.1. Візити працівників органів прокуратури України за кордон за своїм значенням, статусом особи, яка очолює українську делегацію, та особливостями їх здійснення поділяються на категорії, передбачені пунктом 3.1 цієї Інструкції. Керівництво Офісу Генерального прокурора та інші працівники органів прокуратури можуть виїжджати у службові відрядження за кордон у складі офіційних державних делегацій вищого рівня (візит Президента України, керівництва Верховної Ради України, урядові делегації тощо). Візити у відповідь здійснюються на запрошення приймаючої сторони після відвідування іноземною делегацією України.

5.2. Підготовка програми закордонного візиту керівництва Офісу Генерального прокурора здійснюється відповідним підрозділом іноземної установи та узгоджується підрозділом міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора.

5.3. Якщо програмою візиту передбачено проведення зустрічей, переговорів, консультацій та бесід, підрозділом міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора спільно з іншими структурними підрозділами Офісу Генерального прокурора готуються інформаційно-аналітичні матеріали з питань, запланованих до обговорення.

5.4. Підрозділом міжнародно-правового співробітництва спільно з підрозділом матеріально-технічного забезпечення, бухгалтерською службою і підрозділом інформаційних технологій (за необхідності разом із посольством України у відповідній державі та приймаючою стороною) вживаються заходи з метою забезпечення:

а) зустрічі при прибутті керівництва Офісу Генерального прокурора до іноземної держави;

б) бронювання готелю та проживання під час візиту;

в) організації зустрічей та переговорів, проведення яких передбачене програмою візиту;

г) зустрічі керівництва Офісу Генерального прокурора після повернення із закордонного відрядження;

ґ) забезпечення сувенірною продукцією для взаємного обміну в порядку, передбаченому пунктом 2.17 цієї Інструкції.

5.5. Підрозділ інформаційної політики після погодження тексту з керівництвом Офісу Генерального прокурора розміщує на офіційному вебсайті Офісу Генерального прокурора та передає до медіа повідомлення про візит.

6. Порядок листування з іноземними державними установами та міжнародними організаціями (їхніми представництвами)

6.1. До листування з органами прокуратури, юстиції та іншими іноземними державними установами, а також із міжнародними організаціями, їхніми представництвами в Україні застосовуються правила, передбачені організаційно-розпорядчим документом Офісу Генерального прокурора з питань діловодства в органах прокуратури. Водночас це листування має особливий характер і повинно відповідати додатковим вимогам дипломатичного листування та встановленій практиці підготовки міжнародно-правових документів, контроль за додержанням якої покладається на підрозділ міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора.

6.2. Для листування використовується державна мова України. Лист може супроводжуватися перекладом іноземною мовою, якщо бажано довести його зміст до відома адресата якнайшвидше або запобігти можливим неточностям при перекладі адресатом.

6.3. Листи за підписом Генерального прокурора оформлюються на бланку, призначеному для листування з міжнародними установами та організаціями.

Листи органів прокуратури оформлюються на офіційних бланках відповідної прокуратури. На листах, адресованих державній установі зарубіжної країни або міжнародній організації (їхнім посадовим особам), підпис працівника прокуратури та переклад іноземною мовою засвідчуються гербовою печаткою відповідної прокуратури (печаткою бюро перекладів).

6.4. Рекомендації щодо використання окремих формулювань при підготовці листів іноземним державним установам або міжнародним організаціям та установам (їхнім посадовим особам) залежно від типу повідомлення та його змісту наводяться в додатку 4.

Департамент
міжнародно-правового
співробітництва Офісу
Генерального прокурора



Додаток 1
до Інструкції про
організаційно-протокольне забезпечення
заходів міжнародного характеру
в органах прокуратури України
(пункт 2.16)

ПРОТОКОЛЬНИЙ ПОРЯДОК
проведення в органах прокуратури України зустрічей з іноземними гостями (делегаціями)



Додаток 2
до Інструкції про
організаційно-протокольне забезпечення
заходів міжнародного характеру
в органах прокуратури України
(пункт 2.16)

ВИДИ
протокольних заходів

1. За участі представників іноземних держав та міжнародних організацій, зокрема у рамках їх візитів в Україну, можуть проводитися протокольні заходи:

1) зустріч при прибутті іноземного гостя (делегації) в Україну;

2) прийоми: ланч, фуршет, обід, вечеря, коктейль;

3) від'їзд іноземного гостя (делегації).

2. Зустріч іноземного гостя на залізничному вокзалі чи в аеропорту проводиться у разі прибуття в Україну керівника закордонної державної установи або глави міжнародної організації (далі - високий гість).

Зустрічає високого гостя перший заступник або заступник Генерального прокурора (керівник відповідної обласної прокуратури). У зустрічі також беруть участь керівник підрозділу міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора або його заступник (працівник підрозділу міжнародно-правового співробітництва обласної прокуратури або уповноважений працівник обласної прокуратури.

На церемонію зустрічі в аеропорту (на вокзалі) можуть запрошуватися відповідальні працівники дипломатичного представництва відповідної іноземної держави (міжнародної організації) в Україні.

За рішенням керівництва прокуратури, яка приймає гостей, зустріч може фотографуватися з виготовленням для високого гостя та членів делегації фотоальбомів на пам'ять про візит. Фотоальбоми вручаються високому гостю під час останньої зустрічі з керівником відповідної прокуратури або під час церемонії проводів в аеропорту (на залізничному вокзалі).

Якщо серед членів делегації є жінки (високий гість, дружина високого гостя або член делегації), особи, які їх зустрічають, беруть із собою квіти для вручення під час церемонії зустрічі.

За потреби для проведення зустрічі замовляється зала офіційних делегацій або VIP-зала та необхідна кількість автомобілів відповідного класу, включаючи представницькі, з розрахунку один автомобіль не більше ніж для трьох осіб. У разі необхідності організовується супровід колони автомобілів, які перевозять делегацію, спеціалізованими автомобілями поліції.

Під час здійснення необхідних процедур із прикордонного та митного оформлення високому гостю, членам делегації та особам, які їх зустрічають, пропонуються кава, чай та напої в попередньо замовленій окремій залі.

Керівник органу прокуратури або відповідальний працівник прокуратури, який зустрічає високого гостя (делегацію), проводить їх до автомобілів та разом із ними їде до готелю, де попередньо замовляється (бронюється) відповідна кількість номерів.

3. За формою проведення прийоми поділяються на ланч, фуршет, обід, вечерю, коктейль.

Ланч належить до денних прийомів з іменним розміщенням за основним столом. Його влаштовують між 12 та 15 годинами тривалістю 1-1,5 години, з яких 45-60 хвилин гості перебувають за столом, а 15-30 хвилин - за кавою. Кава, чай можуть подаватися як за основним столом, так і в іншій залі.

Фуршет відрізняється від ланчу тим, що при його влаштуванні не передбачено іменного розміщення за основним столом, а гості самі беруть страви й напої та обирають столи, за які сідають.

Коктейль розпочинається між 17 та 19 годинами і триває 1,5-2 години. Прийом проводиться стоячи. У запрошенні зазначається час початку і закінчення прийому. Гості можуть приходити і залишати приміщення у будь-який момент указаного часу.

Найбільш представницьким видом прийому є обід. Він проводиться, як правило, між 19 та 21 годинами з іменним розміщенням запрошених осіб. У залі прийому встановлюються державні прапори країни-гостя та України.

Вечеря розпочинається о 21 годині і пізніше. Від обіду вона відрізняється лише часом проведення і тим, що перша страва не подається.

На ланчі, обіди, вечері необхідно прибути в точно зазначений у запрошенні час, привітати господарів заходу і зайняти місця за столом згідно з планом розташування. По завершенні першим залишає місце прийому керівник, потім підлеглі йому посадові особи за посадовим старшинством.

У разі, коли під час протокольного заходу передбачається обмін короткими промовами чи тостами, господар повинен заздалегідь передати текст свого виступу високому гостю для ознайомлення й підготовки промови у відповідь.

Першим промову виголошує господар, а потім - гість, на честь якого влаштовано прийом.

Промова господаря, як правило, передбачає привітання на адресу високого гостя (керівника іноземної делегації), виклад положень, що стали приводом для зустрічі, прийняту форму побажання гостям здоров'я, процвітання, щастя й інших гараздів.

Міжнародним дипломатичним протоколом не передбачені промови чи тости інших учасників заходу, однак в окремих випадках керівники делегацій можуть надавати слово учасникам прийому. Можливе завершення прийому тостом господаря.

З метою надання прийому більшої урочистості на його початку можуть організовуватися концерти майстрів мистецтв (тривалістю до 20 хвилин), під час яких запрошеним особам подаються напої (аперитив).

4. Завершальним протокольним заходом є від'їзд високого гостя, що передбачає необхідність відповідної підготовки. Як правило, високого гостя проводжає в аеропорт (на залізничний вокзал) та сама посадова особа, що й зустрічала. За рішенням керівництва відповідної прокуратури проведення цього заходу може також бути доручено іншому працівнику прокуратури аналогічного посадового рівня.

Церемонія проводів високого гостя здійснюється аналогічно церемонії його зустрічі.

Департамент
міжнародно-правового
співробітництва Офісу
Генерального прокурора



Додаток 3
до Інструкції про
організаційно-протокольне забезпечення
заходів міжнародного характеру
в органах прокуратури України
(пункт 4.17)

ЗВІТ
про закордонне відрядження


Додаток 4
до Інструкції про
організаційно-протокольне забезпечення
заходів міжнародного характеру
в органах прокуратури України
(пункт 6.4)

РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо листування з іноземними державними установами, міжнародними організаціями та їхніми представництвами

{Джерело: вебсайт Офісу Генерального прокурора http://www.gp.gov.ua}

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: