open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст
Чинна

АУДИТОРСЬКА ПАЛАТА УКРАЇНИ
РАДА АУДИТОРСЬКОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

23.06.2023  № 113/3

Про затвердження Порядку розгляду заяв (скарг) щодо дій аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності, які надійшли до Аудиторської палати України

{Із змінами, внесеними згідно з Рішенням Аудиторської палати
№ 120/9 від 26.10.2023}

Відповідно до Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", Статуту Аудиторської палати України (нова редакція), затвердженого рішенням чергового з'їзду аудиторів України від 17.07.2021 (протокол № 2), Положення про Раду Аудиторської палати України (нова редакція), затвердженого рішенням чергового з'їзду аудиторів України від 17.07.2021 № 2/5, Положення про Комітет з контролю якості аудиторських послуг, затвердженого рішенням чергового з'їзду аудиторів України від 18.05.2019 № 1/7, Рада Аудиторської палати України ВИРІШИЛА:

1. Затвердити Порядок розгляду заяв (скарг) щодо дій аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності, які надійшли до Аудиторської палати України (додається).

2. Доручити Секретаріату Аудиторської палати України оприлюднити це рішення на офіційному вебсайті Аудиторської палати України.

3. Контроль за виконанням цього рішення залишаю за собою.

Голова АПУ

Т. Каменська


ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Ради
Аудиторської палати України
23.06.2023  № 113/3

{Дію Порядку зупинено до закінчення доопрацювання його окремих положень згідно з Рішенням Аудиторської палати № 120/9 від 26.10.2023}

ПОРЯДОК
розгляду заяв (скарг) щодо дій аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності, які надійшли до Аудиторської палати України

1.1. Цей Порядок, розроблений відповідно до статей 42, 45 Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" (далі - Закон), визначає порядок отримання, розгляду та затвердження результатів перевірки відомостей, зазначених у заявах (скаргах) щодо дій аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності, які можуть бути підставою для професійної відповідальності, які надійшли до Аудиторської палати України (далі - АПУ).

2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:

скарга - письмове звернення фізичної або юридичної особи, у якому ідентифіковано особу, що звертається, місце її проживання (місцезнаходження), із викладенням обставин, які можуть свідчити про вчинення професійного проступку аудитора / суб'єкта аудиторської діяльності;

скаржник - будь - яка особа, установа, підприємство, організація, незалежно від форм власності та підпорядкування, яким стало відомо про дії аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності, які можуть бути підставою для професійної відповідальності відповідно до Закону.

Інші терміни вживаються у значеннях, визначених Законом.

3. Заяви (скарги) подаються до Секретаріату АПУ, який здійснює їх реєстрацію відповідно до Положення про порядок розгляду звернень, що надходять до Аудиторської палати України, затвердженого рішенням Ради АПУ від 31 січня 2019 № 7/2 (зі змінами).

3.1. Не підлягають розгляду та повертаються заявнику (скаржнику) Секретаріатом АПУ:

- анонімні заяви (скарги), із змісту яких неможливо встановити особу заявника;

- заяви (скарги), подані стосовно осіб, (юридичних осіб), які не зареєстровані в Реєстрі аудиторів та суб'єктів аудиторської діяльності;

- заяви (скарги) щодо дій аудиторів / суб'єктів аудиторської діяльності, на які не поширюється дія Закону.

3.2. Заяви (скарги), які не були повернуті Секретаріатом АПУ на підставі п. 3.1 цього Порядку, передаються до Комітету з контролю якості аудиторських послуг АПУ (далі - Комітет).

4. Голова Комітету визначає інспектора, який буде розглядати заяву (скаргу) на предмет наявності в діях аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності ознак професійного проступку.

4.1. За результатами ознайомлення із відомостями, зазначеними у заяві (скарзі), інспектор Комітету доповідає Голові Комітету про наявність (відсутність) в діях аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності ознак професійного проступку аудитора або суб'єкта аудиторської діяльності.

4.2. Заяви (скарги), за результатами ознайомлення з відомостями у яких, інспектором Комітету не виявлено в діях аудитора або суб'єкта аудиторської діяльності ознак професійного проступку, передаються Комітетом до Секретаріату АПУ із стислим викладенням підстав повернення, який здійснює їх повернення заявнику (скаржнику).

4.3. Заяви (скарги), за результатами ознайомлення з відомостями у яких, встановлено, що підставою оскарження у них є матеріали, які є доказами у кримінальному провадженні і мають відомості досудового розслідування, недопустимість розголошення яких встановлена статтею 222 Кримінального процесуального кодексу України, не підлягають розгляду та передаються до Секретаріату АПУ із стислим викладенням підстав повернення, який здійснює їх повернення заявнику (скаржнику).

4.4. За результатами ознайомлення з відомостями, зазначеними у заяві (скарзі), та встановлення в діях аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності ознак професійного проступку, Голова Комітету надає Голові АПУ службову записку для включення питання щодо надання доручення про проведення перевірки такого аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності до порядку денного засідання Ради АПУ не пізніше, ніж за десять календарних днів, до дати такого засідання.

4.5. Після ознайомлення з відомостями, зазначеними у заяві (скарзі), у разі виявлення в діях аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності ознак професійного проступку за результатами розгляду заяви (скарги) Національного банку України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, контролюючого органу, до якого подається фінансова звітність разом з аудиторським звітом відповідно до законодавства, органу державного фінансового контролю та інших уповноважених органів управління, Голова Комітету надає Голові АПУ службову записку для включення питання щодо надання доручення про проведення перевірки такого аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності до порядку денного найближчого засідання Ради АПУ.

5. Рада АПУ на черговому засіданні, до порядку денного якого включено питання щодо надання доручення Комітету про проведення перевірки відомостей, зазначених у заяві (скарзі), заслухавши доповідь Комітету, більшістю голосів членів цієї Ради, які беруть участь у її засіданні, приймає рішення про надання відповідного доручення.

6. Після отримання від Ради АПУ доручення на проведення перевірки Комітет проводить перевірку відомостей, зазначених у заяві (скарзі).

6.1. Перевірка відомостей, зазначених у заяві (скарзі), здійснюється інспектором, визначеним для встановлення в діях аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності ознак професійного проступку.

6.2. Для проведення перевірки відомостей, зазначених у заяві (скарзі), інспектор направляє особі, щодо якої подано скаргу, письмовий запит про факт надходження скарги із доданням її копії, у якому також зазначається перелік документів, необхідних для проведення перевірки, із визначенням строку їх надання.

6.2.1. Перелік документів, необхідних для розгляду заяви (скарги), визначається інспектором в кожному окремому випадку, виходячи зі змісту заяви (скарги) та необхідності всебічного та повного розгляду викладених у ній відомостей.

6.3. Під час проведення перевірки Комітет має право:

6.3.1. Отримувати за письмовим запитом від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, керівників підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, громадських об'єднань, фізичних осіб необхідну для проведення перевірки інформацію, опитувати осіб, яким відомі обставини вчинення діяння, що має ознаки професійного проступку.

6.3.2. Мати доступ до даних щодо аудитора та суб'єкта аудиторської діяльності, які мають відношення до виконання таким аудитором або суб'єктом аудиторської діяльності своїх професійних обов'язків, з можливістю отримання копій таких даних.

6.3.3. Отримувати від юридичних та фізичних осіб інформацію щодо аудитора та суб'єкта аудиторської діяльності, пов'язаної з виконанням аудитором або суб'єктом аудиторської діяльності професійних обов'язків.

6.3.4. Отримувати від ДУ "ОСНАД", Секретаріату АПУ інформацію, необхідну для виконання своїх повноважень у порядку, передбаченому законодавством України.

6.4. Комітет не обмежений доводами заяви (скарги) у встановленні обставин, що мають значення для вирішення питання про наявність (відсутність) в діях аудитора та /або САД ознак професійного проступку.

6.5. Перевірка відомостей, зазначених у заяві (скарзі), проводиться Комітетом протягом розумного строку (у найкоротший строк, достатній для здійснення такої перевірки).

6.6. Перевірка відомостей, зазначених у заяві (скарзі) Національного банку України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, контролюючого органу, до якого подається фінансова звітність разом з аудиторським звітом відповідно до законодавства, органу державного фінансового контролю та інших уповноважених органів управління проводиться Комітетом негайно після отримання доручення Ради АПУ, у найкоротший строк, достатній для здійснення такої перевірки.

7. За результатами проведеної перевірки зазначених у заяві (скарзі) відомостей, складається довідка, яка має містити викладення обставин, виявлених під час перевірки, висновки про наявність або відсутність ознак професійного проступку у діянні аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності та пропозиції щодо порушення дисциплінарної справи/відмови у порушенні дисциплінарної справи.

7.1. Довідка Комітету має містити:

- оцінку доводів заяви (скарги);

- оцінку встановлених під час перевірки обставин на предмет наявності в діях аудитора та/або САД ознак професійного проступку та висновки, зроблені на підставі такої оцінки;

- посилання на докази та/або інші матеріали перевірки, на яких ґрунтуються висновки довідки;

- обґрунтовану оцінку суттєвості (значущості) виявленого порушення та його наслідків.

7.2. Після закінчення перевірки відомостей, зазначених у заяві (скарзі), у разі встановлення у діях аудитора або суб'єкта аудиторської діяльності ознак професійного проступку, Голова Комітету не пізніше, ніж за десять календарних днів до дати засідання Ради АПУ надає Голові АПУ службову записку для включення питання щодо порушення дисциплінарної справи до порядку денного.

8. Для розгляду на засіданні Ради АПУ питання щодо порушення дисциплінарної справи Комітет надає довідку, складену за результатами перевірки відомостей, зазначених у заяві (скарзі), та інші матеріали перевірки (запити, відповіді, інші документи, отримані з відкритих джерел) для долучення до матеріалів засідання та ознайомлення членів Ради АПУ.

8.1. Робочі документи аудитора/суб'єкта аудиторської діяльності, отримані Комітетом в процесі перевірки, зберігаються у Комітеті до прийняття Радою АПУ рішення у дисциплінарній справі.

8.2. У разі, якщо член Ради АПУ за результатами попереднього ознайомлення з довідкою Комітету виявить бажання ознайомитись з робочими документами аудитора/суб'єкта аудиторської діяльності, він має право звернутись до Комітету з відповідною письмовою заявою.

8.3. Після ознайомлення з робочими документами аудитора/суб'єкта аудиторської діяльності на заяві про ознайомлення робиться відмітка: "з робочими документами ознайомлений(а)", яка скріплюється власноручним підписом члена Ради АПУ. Заява долучається до матеріалів дисциплінарної справи. (Додаток № 1).

8.4. Після прийняття Радою АПУ рішення у дисциплінарній справі робочі документи аудитора/суб'єкта аудиторської діяльності, які були надані в оригіналі, повертаються аудитору/суб'єкту аудиторської діяльності (за його письмовим зверненням).

8.5. За результатами розгляду заяви (скарги) про професійний проступок аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності, довідки, відповідних матеріалів Рада Аудиторської палати України більшістю голосів членів цієї Ради, які беруть участь у її засіданні, вирішує питання про порушення або відмову в порушенні дисциплінарної справи стосовно аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності.

9. Рішення про порушення дисциплінарної справи з визначенням місця, дня і часу її розгляду чи про відмову в порушенні дисциплінарної справи надсилається або вручається під розпис, за дорученням Ради АПУ, Секретаріатом АПУ аудитору або представнику суб'єкта аудиторської діяльності та особі, яка ініціювала питання про професійну відповідальність аудитора або суб'єкта аудиторської діяльності, протягом трьох робочих днів з дня прийняття такого рішення.

9.1. Дисциплінарна справа стосовно аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності розглядається Радою АПУ протягом 60 календарних днів з дня її порушення.

9.2. У разі, якщо під час розгляду дисциплінарної справи, порушеної Радою АПУ, суб'єкт аудиторської діяльності набуває право проводити обов'язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, Аудиторська палата України передає справу на розгляд Раді нагляду. При цьому перебіг строку, зазначений в абзаці першому цієї частини, починається заново з дня отримання дисциплінарної справи Радою нагляду. Час, що минув до переривання цього перебігу строку, до нового строку не зараховується.

9.3. Питання щодо розгляду дисциплінарної справи включається до порядку денного засідання Ради АПУ, призначеного на дату, визначену Радою АПУ.

10. Розгляд дисциплінарної справи здійснюється на засадах змагальності. Розгляд справи про професійну відповідальність аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності є відкритим.

10.1. Під час розгляду справи Рада АПУ заслуховує повідомлення інспекторів Комітету про результати перевірки, пояснення аудитора або представника суб'єкта аудиторської діяльності, стосовно якого порушено дисциплінарну справу, особи, яка ініціювала розгляд питання про професійну відповідальність аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності, та пояснення інших заінтересованих осіб.

10.2. За зверненням особи, яка ініціювала питання про професійну відповідальність аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності, осіб, які надали інформацію, матеріали та пояснення при розгляді справи, може бути збережена їхня конфіденційність. У такому разі при розгляді дисциплінарної справи заслуховуються відповідні письмові матеріали без зазначення особи, яка їх надала. Голова АПУ та члени Ради АПУ зобов'язані забезпечити конфіденційність вищезазначених осіб.

10.3. За результатами розгляду дисциплінарної справи Рада АПУ приймає рішення про притягнення аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності до професійної відповідальності за вчинення професійного проступку і застосування стягнення та/або про подання інформації правоохоронним органам, або про закриття дисциплінарної справи. Рішення Ради АПУ приймається більшістю голосів її загального складу. Рішення Ради АПУ щодо видалення реєстрової інформації про аудитора або суб'єкта аудиторської діяльності з Реєстру та скасування його реєстрації приймається двома третинами голосів загального складу. Рішення у дисциплінарній справі має бути вмотивованим.

10.4. Під час обрання виду стягнення враховуються обставини вчинення порушення та його наслідки, серйозність та тривалість порушення, фінансовий стан, рівень співробітництва відповідальної особи з АПУ, попередні порушення, вчинені аудитором або суб'єктом аудиторської діяльності.

10.5. Рішення про притягнення аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності до професійної відповідальності за вчинення професійного проступку і застосування стягнення надсилається або вручається під розпис Секретаріатом АПУ аудитору або представнику суб'єкта аудиторської діяльності протягом десяти робочих днів з дня прийняття такого рішення.

10.6. Інформація про застосування дисциплінарних стягнень після винесення рішення щодо застосування дисциплінарного стягнення оприлюднюється Секретаріатом АПУ у триденний строк на офіційному веб-сайті Аудиторської палати України, а також має бути доступною для ознайомлення протягом п'яти років з дати оприлюднення.

10.7. Інформація про стягнення має містити відомості про порушення, прізвище, ім'я, по батькові аудитора або найменування суб'єкта аудиторської діяльності та реєстровий номер у Реєстрі щодо такого аудитора або суб'єкта аудиторської діяльності, до якого застосовується стягнення, інформацію про оскарження та його результати. При цьому забороняється оприлюднення інформації про юридичну особу, щодо аудиту якої було допущено порушення.

10.8. Аудитор та/або суб'єкт аудиторської діяльності чи особа, яка ініціювала питання про професійну відповідальність аудитора та/або суб'єкта аудиторської діяльності, має право оскаржити рішення у дисциплінарній справі до суду. Оскарження рішення не зупиняє його дії.

10.9. Голова АПУ та члени Ради АПУ повинні дотримуватися режиму конфіденційності щодо інформації з обмеженим доступом, яка їм може стати відомою у процесі розгляду дисциплінарної справи. За розголошення конфіденційної інформації голова АПУ та члени Ради АПУ несуть відповідальність, передбачену законодавством, та підлягають виключенню зі складу Ради АПУ.



Додаток № 1
до Порядку розгляду заяв (скарг)
щодо дій аудитора та/або суб'єкта
аудиторської діяльності, які надійшли
до Аудиторської палати України

ЗАЯВА

{Текст взято з сайту Аудиторської палати України http://www.apu.com.ua}

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: