Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, а також із забезпеченням представництва України в Європейському суді з прав людини
Кабінет Міністрів України постановляє:
Внести зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, а також із забезпеченням представництва України в Європейському суді з прав людини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2003 р. № 1198 (Офіційний вісник України, 2003 р., № 32, ст. 1695; 2007 р., № 3, ст. 99, № 26, ст. 1050; 2009 р., № 3, ст. 79; 2011 р., № 61, ст. 2444; 2016 р., № 20, ст. 792; 2020 р., № 22, ст. 811; 2021 р., № 88, ст. 5663; 2022 р., № 7, ст. 369), виклавши його в редакції, що додається.
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК
використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, а також із забезпеченням представництва України в Європейському суді з прав людини
1. Цей Порядок визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою 3601150 “Забезпечення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, а також забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини” (далі - бюджетні кошти) для здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів за участю іноземного суб’єкта та України (далі - спір), розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України (далі - справа), заяв, пов’язаних із відшкодуванням шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України (далі - заява), для здійснення заходів, пов’язаних із створенням та впровадженням міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України (далі - заходи), а також під час забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини.
2. Головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мін’юст.
3. Бюджетні кошти спрямовуються на:
оплату судових (державних, реєстраційних) мит/зборів/платежів, авансових платежів, реєстраційних платежів, депозитів (включаючи внесок на забезпечення витрат тощо), гарантій, інших подібних платежів та внесків, що є витратами на відкриття, провадження у справах і у зв’язку з поданням заяв або є необхідними для скасування, анулювання чи оскарження рішень, наказів, ухвал, постанов тощо, винесених закордонними юрисдикційними органами;
залучення до розгляду справ арбітрів закордонних юрисдикційних органів;
закупівлю за бюджетні кошти робіт і послуг юридичних радників, примирювачів, фахівців, експертів, у тому числі іноземних, які мають знання, необхідні для здійснення заходів щодо захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду справ/заяв, а також на стадії проведення консультацій, переговорів із міжнародними організаціями, у тому числі розроблення пропозицій з питань, що стосуються вироблення міжнародних юридичних механізмів для розгляду таких справ та/або заяв, володіють відповідною іноземною мовою та належним чином атестовані (за наявності в законодавстві держави місця арбітражу (суду) вимог щодо атестації у відповідних державних установах, органах), а також для забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини;
фінансування витрат на відрядження за кордон уповноважених осіб Мін’юсту, інших центральних органів виконавчої влади під час: здійснення заходів, проведення консультацій, переговорів із міжнародними організаціями, що спрямовані на створення та впровадження міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, урегулювання спорів, розгляду справ і заяв, представництва України в Європейському суді з прав людини, у тому числі з метою участі у підготовці справ до розгляду в закордонних юрисдикційних органах, участі у процесуальних діях, передбачених процесуальними розкладами розгляду справ, зустрічах із свідками та експертами, зокрема потенційними, іноземними юридичними радниками, для формування правової позиції України;
підготовку позовних заяв, пояснень, відзивів, інших процесуальних документів та подання доказів у справі, заяв та інших документів, пов’язаних із відшкодуванням шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України;
оплату послуг з письмового та усного перекладу з однієї мови на іншу, необхідного для створення та впровадження міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, забезпечення урегулювання спорів, розгляду справ і заяв, а також для забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини;
участь експертів, свідків та представників державних органів, підприємств, установ та організацій України (за погодженням з їх керівниками) під час створення та впровадження міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, урегулювання спорів, розгляду справ і заяв, забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини;
проведення комплексних аналітичних досліджень спорів, справ, заяв у частині створення та впровадження міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України;
проведення експертизи, надання свідчень під час урегулювання спорів, розгляду справ і заяв, а також для забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини;
внесення абонентської плати за користування юридичною базою даних закордонних юрисдикційних органів, закупівлю програмного забезпечення;
фінансування витрат, пов’язаних з організацією, контролем і забезпеченням захисту прав та інтересів України у процесі створення та впровадження міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, а також під час урегулювання спорів, розгляду справ і заяв, забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини;
оплату послуг з поштового пересилання та отримання процесуальних документів та інших матеріалів, пов’язаних з урегулюванням спорів, розглядом справ і заяв, а також із забезпеченням представництва України в Європейському суді з прав людини;
оплату послуг міжміського та міжнародного зв’язку, пов’язаних з урегулюванням спорів, розглядом справ і заяв, а також із забезпеченням представництва України в Європейському суді з прав людини;
закупівлю книг та періодичних видань, внесення абонентської плати за доступ до інформаційно-аналітичних ресурсів в Інтернеті щодо вирішення міжнародних спорів, захисту прав людини, медіації, а також діяльності закордонних юрисдикційних органів;
оплату нотаріальних послуг із засвідчення вірності копій документів і виписок з них, справжності підпису на документах і вірності їх перекладу з однієї мови на іншу, пов’язаних з урегулюванням спорів, розглядом справ і заяв, а також для здійснення заходів;
оплату витрат, пов’язаних з виконанням схвалених Кабінетом Міністрів України угод про врегулювання спорів (мирових угод);
оплату витрат, пов’язаних з митним оформленням міжнародних поштових відправлень та експрес-відправлень, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України;
оплату послуг з розміщення інформації, пов’язаної з проведенням процедур закупівель, у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель та у відповідному міжнародному інформаційному виданні;
фінансування витрат на відрядження за кордон уповноважених осіб Мін’юсту, відповідальних за здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду справ, з метою участі в офіційних заходах інших міжнародних юрисдикційних органів, Міжнародного центру по врегулюванню інвестиційних спорів, а також Комісії ООН з права міжнародної торгівлі (ЮНСІТРАЛ) та Секретаріату Енергетичної Хартії з питань вирішення міжнародних інвестиційних та комерційних спорів;
оплату банківських послуг (у тому числі під час конвертації валюти тощо), пов’язаних з витратами на забезпечення оплати послуг, що надаються під час створення та впровадження міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої Україні внаслідок міжнародного збройного конфлікту на її території, а також під час урегулювання спорів, розгляду справ і заяв, забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини;
заходи, пов’язані із створенням та впровадженням міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України.
4. Планування витрат, пов’язаних із захистом прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду справ і заяв (далі - витрати), за рахунок бюджетних коштів Мін’юст здійснює на підставі поданих юридичними радниками, примирювачами, фахівцями, експертами та відповідними органами, визначеними відповідальними до набрання чинності Указом Президента України від 3 березня 2011 р. № 261 “Про деякі питання здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України”, розрахунків витрат, у тому числі витрат, пов’язаних з виконанням схвалених Кабінетом Міністрів України угод про врегулювання спорів (мирових угод), на відповідний бюджетний період, згідно з вимогами Бюджетного кодексу України.
5. Для планування витрат на кожний бюджетний період Міністр юстиції затверджує перелік заходів, пов’язаних із створенням та впровадженням міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України (далі - перелік заходів), перелік спорів, щодо яких здійснюється урегулювання, і справ, які розглядаються у закордонних юрисдикційних органах (далі - перелік спорів і справ), а також перелік заяв, пов’язаних із відшкодуванням шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України (далі - перелік заяв).
У переліку заходів зазначається інформація про заходи, пов’язані із створенням та впровадженням міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України.
У переліку спорів і справ зазначаються назва спору чи справи, найменування сторін, закордонний юрисдикційний орган (у разі наявності), де розглядається справа, сума позовних вимог (у разі її визначення), чи вимог сторін спору, короткий зміст спору чи справи, орієнтовна сума витрат.
У переліку заяв зазначається інформація про заяви, пов’язані з відшкодуванням шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України.
6. Підставою для формування переліку заходів є інформація про доцільність проведення заходів, пов’язаних із створенням та впровадженням міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, що отримана від відповідного структурного підрозділу Мін’юсту або міститься у зверненні іншого державного органу.
Підставою для включення спору чи справи до переліку спорів і справ є отримана Мін’юстом інформація, документи щодо спору за участю іноземного суб’єкта та України, стосовно якого пред’явлено чи може бути пред’явлено у закордонний юрисдикційний орган позов, або звернення відповідних органів, визначених відповідальними до набрання чинності Указом Президента від 3 березня 2011 р. № 261 “Про деякі питання здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України” (далі - звернення), разом з підтвердними документами.
Підставою для формування переліку заяв є отримані Мін’юстом заяви, які пов’язані з відшкодуванням шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України.
7. Звернення, заяви, що розглядатимуться, та повідомлення про заходи, що проводитимуться у наступному році, подаються Мін’юсту до 1 серпня поточного року.
8. Звернення повинне містити інформацію про сторони справи чи спору, закордонний юрисдикційний орган, який розглядає або розглядатиме справу (у разі наявності інформації про такий орган), позовні вимоги (в разі їх визначення) чи вимоги сторін спору, короткий зміст справи чи спору, обсяг і розрахунки витрат (оплата послуг юридичних радників, перекладачів тощо), можливість здійснення видатків за рахунок коштів державного бюджету, а також відповідна інформація про заяви та про доцільність проведення заходів.
До звернення, заяв та повідомлень про заходи додаються документи, які підтверджують зазначену в них інформацію.
9. Відповідно до переліків заходів, спорів і справ, заяв (далі - переліки) складаються проекти відповідних кошторисів видатків (далі - кошториси).
10. Інформація, що міститься у переліках та кошторисах, включається до бюджетного запиту, який Мін’юст подає до Мінфіну в строки, передбачені бюджетним законодавством.
11. До переліків можуть вноситися зміни. У поточному році справи, провадження в яких припинено, спори, які врегульовані, заходи, які скасовано, заяви, за результатами розгляду яких відшкодована шкода, яка завдана внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, виключаються з переліків.
До переліків можуть включатися додатково заходи, спори, справи і заяви, про які інформація надійшла після закінчення строку їх подання Мін’юсту і які проводяться, врегульовуються чи розглядаються у поточному році або повинні проводитися, врегульовуватися чи розглядатися у наступному році. Зміни до переліків вносяться відповідно до цього Порядку і затверджуються Міністром юстиції.
12. Витрати фінансуються Мін’юстом відповідно до кошторисів.
Для здійснення оплати судових (державних, реєстраційних) мит/зборів/платежів, авансових платежів, реєстраційних платежів, депозитів (включаючи внесок на забезпечення витрат тощо), гарантій, інших подібних платежів та внесків, що є витратами на відкриття провадження у справах і у зв’язку з поданням заяв або необхідні для скасування, анулювання чи оскарження рішень, наказів, ухвал, постанов тощо, винесених закордонними юрисдикційними органами, та для віднесення їх на фактичні видатки Мін’юст подає Казначейству:
розпорядчі документи, які визначають зобов’язання про спрямування платежів за кордон;
листи-повідомлення, накази тощо закордонних юрисдикційних органів про необхідність оплати судового (державного, реєстраційного) мита/збору/платежу, авансового платежу, реєстраційного платежу, депозиту (включаючи внесок на забезпечення витрат тощо), гарантій, інших подібних платежів та внесків, що є витратами на відкриття провадження у справах і у зв’язку із заявами або є необхідними для скасування, анулювання чи оскарження рішень, наказів, ухвал, постанов тощо, винесених закордонними юрисдикційними органами, із зазначенням суми таких платежів та внесків; нотаріально засвідчений переклад таких листів;
затверджений уповноваженою особою Мін’юсту висновок про оплату судового (державного, реєстраційного) мита/збору/платежу, авансового платежу, реєстраційного платежу, депозиту (включаючи внесок на забезпечення витрат тощо), гарантії, іншого подібного платежу та внеску, що є витратами на відкриття провадження у справах і у зв’язку із заявами або необхідні для скасування, анулювання чи оскарження рішень, наказів, ухвал, постанов тощо, винесених закордонними юрисдикційними органами.
13. Планування витрат, пов’язаних із забезпеченням представництва України в Європейському суді з прав людини, за рахунок бюджетних коштів на відповідний бюджетний період Мін’юст здійснює згідно з вимогами Бюджетного кодексу України на підставі розрахунків витрат, необхідних для забезпечення належного представництва України в Європейському суді з прав людини, з урахуванням кількості та складності справ, матеріали яких перебувають на опрацюванні в Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини, прогнозованого обсягу справ, надходження матеріалів яких передбачається у наступному бюджетному періоді.
14. Установи, організації та фізичні особи залучаються до захисту прав та інтересів України під час здійснення заходів, пов’язаних із створенням та впровадженням міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, та під час урегулювання спорів, розгляду справ і заяв, а також для забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини шляхом проведення закупівлі їх послуг відповідно до законодавства.
15. Для здійснення видатків, передбачених пунктом 3 цього Порядку, юридичні радники, примирювачі, фахівці, експерти щомісяця подають Мін’юсту акти про виконання робіт та/або надання послуг та документи, що підтверджують надання послуг або виконання робіт.
Мін’юст протягом десяти робочих днів розглядає зазначені документи та готує висновок про доцільність або недоцільність витрат.
Висновок про доцільність або недоцільність витрат, пов’язаних з оплатою послуг юридичних радників та/або примирювачів, фахівців, експертів, затверджується уповноваженою особою Мін’юсту та містить назву справи, спору, заходу чи заяви, підстави залучення юридичного радника та/або примирювачів, фахівців, експертів, обґрунтування доцільності або недоцільності зазначених витрат.
16. У разі коли Мін’юст визнав витрати недоцільними, документи повертаються юридичному раднику, примирювачу, фахівцю, експерту для доопрацювання протягом десяти робочих днів із зазначенням причин прийняття такого рішення.
17. Витрати, погоджені Мін’юстом, фінансуються протягом 30 днів з моменту затвердження висновку про їх доцільність у межах виділених бюджетних асигнувань.
18. Оплата послуг, наданих юридичними радниками, примирювачами, фахівцями, експертами здійснюється на підставі договору про надання послуг, укладеного між Мін’юстом і виконавцем, висновку про доцільність витрат, акта про виконання робіт та/або надання послуг і документів, що підтверджують надання послуг.
На підставі висновків, зазначених у рішеннях міжвідомчої робочої групи, Міністр юстиції приймає рішення щодо фінансування витрат, пов’язаних з досудовим урегулюванням спорів.
Оплата витрат, пов’язаних з виконанням угод про врегулювання спорів (мирових угод), схвалених Кабінетом Міністрів України, здійснюється Мін’юстом.
У разі наявності належним чином визнаного арбітражного рішення, в якому зазначені підтверджені Арбітражним трибуналом витрати на оплату послуг, наданих юридичними радниками, фахівцями та експертами під час супроводження справи, оплата таких послуг Мін’юстом здійснюється на підставі зазначеного рішення.
Попередня оплата товарів, робіт і послуг здійснюється з урахуванням положень законодавства.
19. У разі недостатності фінансування або інших виняткових обставин Мін’юст може здійснювати протягом року перерозподіл коштів між справами та спорами в межах загальної суми, передбаченої у державному бюджеті на відповідний рік Мін’юсту для забезпечення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду справ, а також забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини, відповідно до законодавства.
20. Складення та подання фінансової та бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим і ефективним витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку.