Про затвердження Порядку та умов надання у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі
{Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 794 від 01.08.2023}
Відповідно до частини другої статті 97 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок та умови надання у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, що додаються.
ПОРЯДОК ТА УМОВИ
надання у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі
1. Ці Порядок та умови визначають механізм надання у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (далі - субвенція).
2. Головним розпорядником субвенції та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики.
3. Розпорядники субвенції за місцевими бюджетами визначаються рішеннями про такі бюджети відповідно до законодавства.
4. Субвенція спрямовується на:
реконструкцію, реставрацію, добудову, капітальний та поточний ремонт наявних приміщень (окремої будівлі, споруди або частини будівлі) та/або придбання предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю, у тому числі довгострокового користування, для облаштування нових притулків для осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (далі - притулки), денних центрів соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (далі - денні центри), і спеціалізованих служб первинного соціально-психологічного консультування осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (далі - консультативні служби);
реконструкцію, капітальний та поточний ремонт пошкоджених внаслідок бойових дій притулків, денних центрів, консультативних служб;
{Абзац третій пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 794 від 01.08.2023}
створення у притулках, денних центрах, консультативних службах захисних споруд цивільного захисту, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів;
реконструкцію, реставрацію, добудову, капітальний та поточний ремонт наявних приміщень та/або придбання предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю, у тому числі довгострокового користування, для збільшення кількості ліжко-місць у притулках та денних центрах;
поточний ремонт пошкоджених внаслідок бойових дій автомобілів (мінівенів, позашляховиків) мобільних бригад соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (далі - мобільні бригади), утворених при притулках, денних центрах, консультативних службах.
{Абзац шостий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 794 від 01.08.2023}
5. Умовами надання субвенції є:
1) неналежність території адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади до територій активних бойових дій, територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, та/або тимчасово окупованих Російською Федерацією територій, що включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації;
{Підпункт 1 пункту 5 в редакції Постанови КМ № 794 від 01.08.2023}
2) утворення притулку, денного центру, консультативної служби, мобільної бригади органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування;
3) наявність приміщення (окремої будівлі, споруди або частини будівлі) притулку, денного центру, консультативної служби, яке є комунальною власністю, у тому числі спільною, що підтверджено відповідними документами;
4) наявність підтвердних документів про утворення та/або функціонування притулку, денного центру, консультативної служби, мобільної бригади;
5) наявність можливості для створення захисних споруд цивільного захисту, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів з урахуванням кількості місць, на яку розраховано притулок, денний центр, консультативну службу, що підтверджено необхідними документами (у разі створення у притулках, денних центрах, консультативних службах захисних споруд цивільного захисту, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів);
6) затверджене положення про денний центр або заклад/установу соціального чи іншого спрямування (у разі коли притулок, денний центр, консультативна служба є структурним підрозділом інших закладу/ установи соціального чи іншого спрямування), в якому зазначено, що при денному центрі функціонує кризова кімната (у разі збільшення кількості ліжко-місць у денних центрах);
7) наявність потреби та можливості щодо використання притулку або денного центру, при якому функціонує кризова кімната, для потреб внутрішньо переміщених осіб;
8) спроможність належного забезпечення за рахунок коштів місцевого бюджету або інших джерел, не заборонених законодавством, подальшого функціонування притулку, денного центру, консультативної служби, а також забезпечення функціонування та подальшого обслуговування відремонтованого автомобіля (мінівена, позашляховика) мобільної бригади, на яких спрямована субвенція;
9) наявність експертного звіту/дефектного акта/інших документів, що підтверджують пошкодження притулку, денного центру, консультативної служби, автомобіля (мінівена, позашляховика) мобільної бригади внаслідок бойових дій;
{Підпункт 9 пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 794 від 01.08.2023}
10) наявність затверджених в установленому законодавством порядку проектної документації та кошторисів (у разі реконструкції, реставрації, добудови, капітального або поточного ремонту, придбання предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю, у тому числі довгострокового користування, для притулків, денних центрів, консультативних служб);
11) завершення у 2023 році робіт, що фінансуються за рахунок субвенції;
12) співфінансування напрямів, визначених у пункті 4 цих Порядку та умов, з місцевого бюджету в розмірі до 10 відсотків їх загальної вартості, а також інших джерел, не заборонених законодавством.
Джерелами співфінансування напрямів, на які спрямовується субвенція та які визначені у пункті 4 цих Порядку та умов, з місцевого бюджету не можуть бути інші міжбюджетні трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам.
Благоустрій території притулку, денного центру, консультативної служби здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів та позабюджетних коштів, не заборонених законодавством.
6. Пропозиції щодо напрямів, на які спрямовується субвенція та які визначені у пункті 4 цих Порядку та умов, рекомендується розглядати регіональною комісією, утвореною обласною, Київською міською державною (військовою) адміністрацією за розпорядженням голови (начальника) обласної, Київської міської державної (військової) адміністрації (далі - регіональна комісія).
7. До повноважень регіональної комісії може належати схвалення пропозицій щодо напрямів, на які спрямовується субвенція, та розподілу обсягу субвенції між місцевими бюджетами за напрямами, визначеними у пункті 4 цих Порядку та умов, з урахуванням умов, передбачених пунктом 5 цих Порядку та умов.
У разі утворення регіональної комісії положення про неї та її склад затверджується головою (начальником) обласної, Київської міської державної (військової) адміністрації.
Головою регіональної комісії рекомендується визначити заступника голови (начальника) обласної, Київської міської державної (військової) адміністрації.
До складу регіональної комісії рекомендується включити представників обласної, Київської міської державної (військової) адміністрації, а саме: структурних підрозділів з питань соціального захисту населення, фінансів, житлово-комунального господарства, управлінь (департаментів) містобудування та архітектури, регіонального розвитку та будівництва, капітального будівництва, юридичної служби, територіального органу Нацсоцслужби, а також (за згодою) уповноважених представників громадськості чисельністю не менше ніж 10 відсотків загального складу регіональної комісії.
Роботу регіональної комісії рекомендується проводити у формі засідань. Засідання регіональної комісії є правоможним, якщо в ньому бере участь більше ніж половина членів її затвердженого складу. Голова регіональної комісії може приймати рішення про проведення засідання комісії в режимі реального часу (он-лайн) із використанням відповідних технічних засобів електронних комунікацій, зокрема через Інтернет, або про участь у засіданні в такому режимі окремих членів регіональної комісії.
До обов’язків голови регіональної комісії належить забезпечення інформування членів регіональної комісії про дату, час і порядок денний засідань регіональної комісії.
Рішення регіональної комісії приймається більшістю голосів членів регіональної комісії, які беруть участь у засіданні та мають право голосу. У разі рівного розподілу голосів остаточне рішення приймає голова регіональної комісії.
Рішення регіональної комісії оформляється протоколом, який підписують голова, секретар і всі присутні на засіданні члени комісії.
8. Пропозиції щодо напрямів, на які спрямовується субвенція та які визначені у пункті 4 цих Порядку та умов, разом із відповідними документами, які підтверджують наявність умов, передбачених пунктом 5 цих Порядку та умов, і детальними розрахунками та обґрунтуваннями подаються районними, районними в м. Києві держадміністраціями/виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у місті (у разі їх утворення) рад/військовими адміністраціями (далі - суб’єкти подання пропозицій) в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади протягом 30 робочих днів з дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 2 червня 2023 р. № 559 “Про затвердження Порядку та умов надання у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі”, до обласної, Київської міської державної (військової) адміністрації або до регіональної комісії (у разі її утворення).
Документами, які підтверджують наявність умов, передбачених пунктом 5 цих Порядку та умов, є:
рішення обласної, районної, районної в м. Києві держадміністрації/виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі утворення) ради/військової адміністрації:
- про утворення притулку, денного центру, консультативної служби (у разі коли притулок, денний центр, консультативна служба є окремою юридичною особою);
- про утворення закладу/установи соціального чи іншого спрямування (у разі коли притулок, денний центр, консультативна служба є структурним підрозділом інших закладу/установи соціального чи іншого спрямування);
- рішення керівника закладу/установи соціального чи іншого спрямування про утворення притулку, денного центру, консультативної служби (у разі коли притулок, денний центр, консультативна служба є структурним підрозділом інших закладу/установи соціального чи іншого спрямування);
витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, яким підтверджується, що приміщення (окрема будівля, споруда або частина будівлі) притулку, денного центру, консультативної служби є комунальною власністю, у тому числі спільною;
затверджене положення про притулок, денний центр, консультативну службу;
затверджений належним чином експертний звіт щодо можливості створення у притулках, денних центрах, консультативних службах захисних споруд цивільного захисту, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів;
гарантійний лист суб’єкта подання пропозицій щодо належного забезпечення за рахунок коштів місцевого бюджету або інших джерел, не заборонених законодавством, подальшого функціонування притулку, денного центру, консультативної служби, а також забезпечення функціонування та подальшого обслуговування відремонтованого автомобіля (мінівена, позашляховика) мобільної бригади, на яких спрямована субвенція;
затверджені належним чином експертний звіт/дефектний акт/інші документи, що підтверджують пошкодження притулку, денного центру, консультативної служби, автомобіля (мінівена, позашляховика) мобільної бригади внаслідок бойових дій;
{Абзац одинадцятий пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 794 від 01.08.2023}
наявність затверджених в установленому законодавством порядку проектної документації та кошторисів (у разі реконструкції, реставрації, добудови, капітального або поточного ремонту, придбання предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю, у тому числі довгострокового користування, для притулків, денних центрів, консультативних служб);
гарантійний лист суб’єкта подання пропозицій щодо співфінансування напрямів, на які спрямовується субвенція та які визначені у пункті 4 цих Порядку та умов;
довідка суб’єкта подання пропозицій про обґрунтування потреби в отриманні субвенції.
Крім передбачених цим пунктом документів, суб’єкт подання пропозицій подає інформацію про:
чисельність населення адміністративно-територіальної одиниці (останні офіційні дані);
кількість звернень від осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, які проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
кількість внутрішньо переміщених осіб на території відповідної адміністративно-територіальній одиниці;
кількість наявних ліжко-місць для осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, насильства, зокрема сексуального, пов’язаного із збройним конфліктом, у притулках, денних центрах відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
кількість функціонуючих спеціалізованих служб підтримки на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці та їх територіальну віддаленість;
фактичний стан функціонування та матеріально-технічне забезпечення притулку, денного центру, консультативної служби, мобільної бригади;
кількість осіб, які перебувають у притулку, денному центрі, при якому функціонує кризова кімната, зокрема внутрішньо переміщених осіб, та потребу щодо створення додаткових ліжко-місць для притулків, денних центрів.
{Абзац двадцять третій пункту 8 виключено на підставі Постанови КМ № 794 від 01.08.2023}
9. Обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації протягом 10 робочих днів після завершення строку подання пропозицій згідно з пунктом 6 цих Порядку та умов у межах бюджетних асигнувань, передбачених додатком 6 до Закону України “Про Державний бюджет України на 2023 рік”, схвалюють пропозиції щодо розподілу обсягу субвенції між місцевими бюджетами за напрямами, на які спрямовується субвенція та які визначені у пункті 4 цих Порядку та умов, з урахуванням умов та інформації, передбачених пунктами 5 і 8 цих Порядку та умов, а також проводиться аналіз інформації, поданої відповідно до пункту 8 цих Порядку та умов, щодо:
співвідношення чисельності населення адміністративно-територіальної одиниці, зокрема внутрішньо переміщених осіб, та офіційно зафіксованих звернень від осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, які проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
обґрунтування потреби у створенні притулків, денних центрів, консультативних служб за рахунок субвенції з урахуванням територіальної віддаленості від утворених притулків, денних центрів, консультативних служб;
спроможності суб’єкта подання пропозицій забезпечити належне подальше функціонування утворених за рахунок субвенції притулків, денних центрів, консультативних служб;
спроможності суб’єкта подання пропозицій використати в повному обсязі субвенцію до кінця 2023 року.
10. Обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації протягом п’яти днів після прийняття рішення щодо розподілу субвенції між місцевими бюджетами за напрямами, на які спрямовується субвенція та які визначені у пункті 4 цих Порядку та умов, інформують Мінсоцполітики про обсяг, напрями та об’єкти розподілу субвенції між місцевими бюджетами, а також про нерозподілені залишки обсягу субвенції.
За результатами аналізу інформації та з урахуванням звернень/клопотань обласних, Київської міської державних (військових) адміністрацій щодо нерозподілених залишків обсягу субвенції або потреби в додаткових обсягах субвенції Мінсоцполітики в установленому законодавством порядку готує та подає Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо перерозподілу обсягу субвенції між місцевими бюджетами в межах її загального обсягу.
11. У разі прийняття Кабінетом Міністрів України відповідного рішення пропозиції про розподіл субвенції розглядаються із застосуванням процедури, передбаченої пунктами 6-10 і 13 цих Порядку та умов.
12. Обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації надсилають суб’єктам подання пропозицій копію рішення щодо розподілу субвенції для врахування під час формування відповідних показників їх бюджетів.
13. Дія постанови Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2001 р. № 332 “Про граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп’ютерів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету” (Офіційний вісник України, 2001 р., № 14, ст. 615; 2016 р., № 16, ст. 637) не поширюється на питання щодо придбання обладнання і предметів довгострокового користування для притулків, денних центрів, консультативних служб за рахунок субвенції.
14. Проектна документація для об’єктів реконструкції/капітального ремонту готується відповідно до Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 р. № 560 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 41, ст. 1674).
15. Казначейство перераховує субвенцію відповідно до Порядку перерахування міжбюджетних трансфертів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2010 р. № 1132 (Офіційний вісник України, 2010 р., № 96, ст. 3399; 2015 р., № 7, ст. 161), і Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженого наказом Мінфіну від 24 грудня 2012 р. № 1407.
16. Титули об’єктів реконструкції/капітального ремонту затверджуються відповідно до Порядку затвердження титулів об’єктів, будівництво яких здійснюється із залученням бюджетних коштів, коштів державних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 1997 р. № 995 (Офіційний вісник України, 1997 р., число 37, с. 17; 2015 р., № 97, ст. 3320).
17. Закупівля товарів, робіт і послуг за рахунок субвенції здійснюється відповідно до закону. Попередня оплата товарів, робіт і послуг, що закуповуються за рахунок субвенції, здійснюється в порядку, передбаченому законодавством.
18. Відображення у первинному та бухгалтерському обліку інформації про отримані (створені) оборотні та необоротні активи, а також відкриття рахунків, реєстрація, облік зобов’язань в органах Казначейства та операції, пов’язані з використанням субвенції, здійснюються в установленому законодавством порядку.
19. Розпорядники субвенції за місцевими бюджетами подають щомісяця до 5 числа обласним, Київській міській державним (військовим) адміністраціям інформацію про використання субвенції за встановленою Мінсоцполітики формою.
20. Обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації подають Мінсоцполітики щомісяця до 10 числа інформацію про використання субвенції за встановленою Мінсоцполітики формою.
21. Казначейство подає Мінсоцполітики та Мінфіну щомісяця до 15 числа інформацію про обсяг перерахування субвенції та касові видатки в розрізі місцевих бюджетів, а також об’єктів і напрямів, що фінансуються за її рахунок.
22. Мінсоцполітики подає Мінфіну до 1 березня року, що настає за звітним періодом, інформацію про використання субвенції за напрямами витрат у розрізі місцевих бюджетів.
23. Проведення моніторингу та контроль за використанням субвенції здійснюється Мінсоцполітики.
24. Складення та подання фінансової і бюджетної звітності про використання субвенції, а також контроль за її цільовим та ефективним витрачанням здійснюється в установленому законодавством порядку.