Деякі питання використання коштів з рахунка для задоволення потреб освіти і науки
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 762 від 21.07.2023
№ 906 від 09.08.2024}
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок використання коштів з рахунка для задоволення потреб освіти і науки, що додається.
2. Рекомендувати військовим адміністраціям, виконавчим органам сільських, селищних, міських, районних у містах рад, закладам освіти і науковим установам організувати роботу із задоволення потреб освіти і науки відповідно до Порядку, затвердженого цією постановою, та щомісяця інформувати Міністерство освіти і науки про здійснення заходів щодо задоволення потреб освіти і науки та використання коштів.
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК
використання коштів з рахунка для задоволення потреб освіти і науки
1. Цей Порядок визначає механізм використання коштів з рахунка для задоволення потреб освіти і науки (далі - кошти), відкритого МОН у Національному банку для зарахування добровільних внесків (благодійних пожертв) від фізичних і юридичних осіб приватного права та/або публічного права (далі - рахунок), які є джерелом формування спеціального фонду державного бюджету.
відновлення роботи державних та комунальних закладів освіти і наукових установ, що пошкоджені/знищені внаслідок бойових дій (розроблення проектної документації та проведення її експертизи в установленому законодавством порядку, будівництво, капітальний ремонт, реконструкція, поточний ремонт), придбання засобів навчання та обладнання;
придбання підручників, посібників, навчальних матеріалів;
придбання комп’ютерного та іншого обладнання, програмного забезпечення;
придбання шкільних автобусів для закладів загальної середньої освіти;
відновлення і модернізацію мережі дослідницької та інноваційної інфраструктури;
відновлення та модернізація харчоблоків державних та комунальних закладів освіти;
{Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 906 від 09.08.2024}
придбання товарів і послуг для забезпечення якісного харчування учнів у закладах освіти;
{Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 906 від 09.08.2024}
інші потреби у забезпеченні безпечного освітнього середовища.
МОН може використовувати кошти в разі виникнення комісійних витрат у рамках виконання договору банківського рахунка з Національним банком.
Кошти можуть бути передані у вигляді трансфертів місцевим бюджетам.
3. Першочергово кошти спрямовуються на:
відновлення роботи державних та комунальних закладів освіти і наукових установ, що пошкоджені/знищені внаслідок бойових дій;
задоволення потреб освіти і науки у регіонах, на території яких відбувалися бойові дії.
центральні органи виконавчої влади;
обласні та Київська міська військові адміністрації або обласні та Київська міська держадміністрації;
органи місцевого самоврядування;
підприємства, установи та організації державної і комунальної форми власності.
За напрямами використання, визначеними абзацами другим та четвертим - дев’ятим пункту 2 цього Порядку, кошти можуть отримувати центральні органи виконавчої влади, обласні та Київська міська військові адміністрації або обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної і комунальної форми власності.
{Абзац шостий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 906 від 09.08.2024}
{Абзац сьомий пункту 4 виключено на підставі Постанови КМ № 906 від 09.08.2024}
5. Звернення щодо розподілу та/або передачі коштів іншому головному розпоряднику бюджетних коштів (далі - звернення) подаються обласними, Київською міською державними адміністраціями (обласними, Київською міською військовими адміністраціями), органами місцевого самоврядування, центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями (далі - заявники) МОН.
1) напрям використання коштів, визначений відповідно до пункту 2 цього Порядку;
2) необхідний обсяг коштів з відповідним обґрунтуванням;
3) деталізований розрахунок витрат у розрізі напрямів, календарний план робіт та заходів;
4) найменування та місцезнаходження головного розпорядника бюджетних коштів, реквізити рахунка спеціального фонду державного бюджету, відкритого у Казначействі (за наявності); у разі потреби - відповідальний виконавець бюджетної програми, розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня, одержувачі бюджетних коштів та код економічної класифікації видатків бюджету;
5) інформація про пошкоджене та знищене майно, внесена до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, відповідно до Порядку подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 березня 2022 р. № 380 “Про збір, обробку та облік інформації про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 28, ст. 1539; 2023 р., № 61, ст. 3437).
7. Звернення розглядаються в порядку черговості їх реєстрації в МОН.
Звернення подаються в електронній формі на адресу електронної пошти: mon@mon.gov.ua.
Звернення оприлюднюються на офіційному веб-сайті МОН не пізніше ніж у десятиденний строк з дня їх надходження.
8. Рішення щодо розподілу та/або передачі коштів приймається у межах наявних на рахунку МОН коштів.
Кошти, що надійшли від Всесвітньої Продовольчої Програми Організації Об’єднаних Націй, спрямовуються на потреби територіальних громад та закладів загальної середньої освіти, що є учасниками проекту щодо надання фінансової підтримки закладам загальної середньої освіти для організації гарячого харчування учнів 1-4 класів.
{Пункт 8 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 906 від 09.08.2024}
9. Для розгляду звернень і підготовки пропозицій щодо розподілу та/або передачі коштів МОН утворює комісію.
Персональний склад комісії затверджується МОН. Головою комісії є заступник Міністра освіти і науки.
До складу комісії включаються представники МОН, Національного агентства з питань запобігання корупції (за погодженням з головою), інших центральних органів виконавчої влади (за погодженням з їх керівниками), а також за згодою представники підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління МОН, громадської ради при МОН, представники Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, інших державних органів, громадських об’єднань.
Кількість представників МОН та підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління МОН, повинна становити менше половини загальної кількості членів комісії.
Кількість представників громадської ради при МОН, громадських об’єднань, проектів міжнародної технічної допомоги та виконавців таких проектів становить не менше третини складу комісії.
Засідання комісії веде голова, а за його відсутності - заступник голови.
Формою роботи комісії є відкрите засідання. Засідання можуть проводитися в режимі аудіо- чи відеоконференції.
Комісія затверджує регламент своєї роботи, в якому визначаються процедурні питання діяльності комісії та проведення її засідань. Рішення про затвердження регламенту приймається шляхом голосування не менш як двома третинами голосів складу комісії.
Голова (за його відсутності - заступник голови) комісії може прийняти рішення про проведення засідання у режимі реального часу з використанням відповідних технічних засобів, зокрема Інтернету, або про участь члена комісії у засіданні в такому режимі.
Засідання комісії скликається у разі потреби, а також за наявності не менше трьох звернень, що надійшли від заявників, та доступних для розподілу та/або передачі коштів на рахунку.
Засідання комісії є правоможним, якщо на ньому присутні не менш як дві третини її складу.
Рішення комісії оформляється протоколом, який підписується головуючим і секретарем та оприлюднюється на офіційному веб-сайті МОН.
Організаційне забезпечення роботи комісії здійснює її секретар, який бере участь у засіданнях комісії без права голосу.
Рішення комісії приймаються більшістю голосів її членів, які беруть участь у засіданні та мають право голосу. У разі рівного розподілу голосів остаточне рішення приймає головуючий.
Комісія приймає рішення щодо розподілу та/або передачі коштів на підставі поданих звернень за кожним напрямом, визначеним у пункті 2 цього Порядку, з урахуванням першочерговості.
10. За результатами розгляду звернень комісія приймає одне з таких рішень:
про розподіл та/або передачу коштів;
про відмову у розподілі та/або передачі коштів;
про повернення звернення для доопрацювання.
Підставами для прийняття рішення про відмову у розподілі та/або передачі коштів є:
відсутність на рахунку коштів у розмірі, достатньому для фінансування поданого звернення;
подання звернення, що не відповідає напрямам використання коштів, визначеним пунктом 2 цього Порядку.
У разі невідповідності звернення пункту 6 цього Порядку комісія приймає рішення про повернення його для доопрацювання із зазначенням виявлених невідповідностей.
11. Комісія інформує заявників про прийняте рішення у строк, що не перевищує 10 робочих днів з дня його прийняття.
12. МОН може отримувати виписку з рахунка, відкритого в Національному банку, для визначення цільових надходжень на рахунок щодо фінансування конкретних напрямів, визначених у пункті 2 цього Порядку.
У разі відсутності цільового призначення кошти використовуються за будь-яким з напрямів, визначених пунктом 2 цього Порядку, з урахуванням першочерговості.
Розподіл коштів для виконання бюджетної програми, за якою встановлено бюджетні асигнування, здійснюється відповідно до цього Порядку на підставі рішення комісії.
13. Рішення комісії щодо розподілу та/або передачі коштів є підставою для:
1) підготовки проекту акта Кабінету Міністрів України про:
розподіл коштів з рахунка МОН у разі, коли є потреба у відкритті нової бюджетної програми, для подальшого їх використання МОН та/або перерахування розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня/одержувачам бюджетних коштів, які включені до його мережі;
передачу коштів з рахунка МОН іншому головному розпоряднику коштів державного бюджету - у разі, коли заявником є такий головний розпорядник коштів державного бюджету та/або розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня/одержувач бюджетних коштів, який включений до його мережі;
розподіл або передачу коштів з рахунка МОН у разі, коли є потреба у відкритті нової бюджетної програми для надання трансфертів місцевим бюджетам, якщо заявниками є органи місцевого самоврядування;
2) перерахування коштів з рахунка МОН для подальшого їх використання МОН та/або перерахування розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня/одержувачам бюджетних коштів, які включені до його мережі.
Проект акта Кабінету Міністрів України про розподіл та/або передачу коштів готується МОН у строк, що не перевищує 15 робочих днів, і подається в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.
14. У проекті акта Кабінету Міністрів України про розподіл та/або передачу коштів, зокрема, зазначаються:
головний розпорядник коштів державного бюджету;
у разі потреби - відповідальний виконавець бюджетної програми, розпорядники коштів нижчого рівня та одержувачі бюджетних коштів;
напрям використання коштів, визначений відповідно до пункту 2 цього Порядку;
обсяг коштів (тис. гривень) з визначенням видатків споживання і видатків розвитку;
обсяг коштів для надання трансфертів місцевим бюджетам у розрізі місцевих бюджетів (тис. гривень);
код і назва бюджетної програми, за якою встановлено бюджетні асигнування, або у разі, коли є потреба у відкритті нової бюджетної програми (включаючи трансферти місцевим бюджетам), - положення щодо спрямування коштів на нову бюджетну програму (включаючи трансферти місцевим бюджетам);
положення про надання доручення щодо внесення Мінфіном в установленому порядку змін до розпису державного бюджету та у разі потреби визначення нових коду і назви бюджетної програми;
положення про надання доручення щодо перерахування з рахунка МОН коштів на відповідний рахунок Казначейства;
положення про повернення залишків невикористаних коштів за результатами виконання завдань за напрямами, що визначені у пункті 2 цього Порядку, на рахунок спеціального фонду державного бюджету, відкритий в Казначействі для МОН.
15. Операції з перерахування, використання коштів, відображення таких операцій в бухгалтерському обліку про виконання державного бюджету та складення звітності про надходження і використання коштів здійснюються відповідно до Положення про особливості казначейського обслуговування коштів, отриманих головними розпорядниками коштів державного бюджету на рахунки, відкриті в Національному банку, затвердженого Мінфіном.
Перерахування коштів у вигляді трансфертів місцевим бюджетам здійснюється Казначейством відповідно до Порядку перерахування міжбюджетних трансфертів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2010 р. № 1132 (Офіційний вісник України, 2010 р., № 96, ст. 3399; 2015 р., № 7, ст. 161).
Залишки коштів невикористаних трансфертів місцевим бюджетам за результатами повного виконання завдань за напрямами, визначеними пунктом 2 цього Порядку, повертаються на рахунок спеціального фонду державного бюджету, відкритий у Казначействі для МОН, на підставі платіжної інструкції, наданої місцевим фінансовим органом.
16. Розпорядники бюджетних коштів або одержувачі бюджетних коштів інформують МОН:
про використання коштів - щомісяця;
про утворення залишку коштів після здійснення запланованих заходів - протягом п’яти робочих днів з дня його утворення.
МОН може ініціювати прийняття рішення щодо розподілу залишку коштів за напрямами, визначеними пунктом 2 цього Порядку.
Залишки коштів на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступних бюджетних періодах з урахуванням цільового призначення таких коштів.
17. Закупівля товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176), після припинення або скасування воєнного стану - в установленому законом порядку.
18. Затвердження проектної документації на будівництво та проведення її експертизи здійснюються відповідно до Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 р. № 560 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 41, ст. 1674).
Видатки, пов’язані з фінансуванням капітального будівництва, здійснюються відповідно до Порядку державного фінансування капітального будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. № 1764 (Офіційний вісник України, 2001 р., № 52, ст. 2374), Порядку затвердження титулів об’єктів, будівництво яких здійснюється із залученням бюджетних коштів, коштів державних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 1997 р. № 995 (Офіційний вісник України, 1997 р., число 37, с. 17; 2015 р., № 97, ст. 3320), і Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2005 р. № 668 (Офіційний вісник України, 2005 р., № 31, ст. 1867).
Авторський і технічний нагляд за будівництвом об’єктів та надання послуг інженера-консультанта здійснюються відповідно до Законів України “Про архітектурну діяльність”, “Про регулювання містобудівної діяльності”, Порядку здійснення авторського нагляду під час будівництва об’єкта архітектури і Порядку здійснення технічного нагляду під час будівництва об’єкта архітектури, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 р. № 903 (Офіційний вісник України, 2007 р., № 52, ст. 2107), єдиних вимог щодо проектування, нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг загального користування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1065 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 20, ст. 555, № 92, ст. 2796; 2021 р., № 76, ст. 4789).
Прийняття в експлуатацію об’єктів здійснюється відповідно до Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 461 “Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів” (Офіційний вісник України, 2011 р., № 32, ст. 1359; 2015 р., № 78, ст. 2599).
19. Інформація про суму зібраних, розподілених (переданих) коштів, перелік товарів, робіт і послуг, придбаних (наданих) за рахунок таких коштів протягом звітного періоду, загальну кількість зазначених товарів, робіт і послуг та загальну суму здійснених видатків за кожним видом зазначених товарів, робіт і послуг оновлюється не рідше ніж один раз на місяць на офіційному веб-сайті МОН та щотижня на Єдиному державному вебпорталі для збору пожертв на підтримку України “United24”.
МОН щотижня подає Мінцифри інформацію, визначену в цьому пункті, для опублікування на Єдиному державному вебпорталі для збору пожертв на підтримку України “United24”.
20. Відображення в первинному та бухгалтерському обліку інформації про отримані (створені) оборотні і необоротні активи, а також відкриття та закриття рахунків, реєстрація та облік бюджетних зобов’язань в органах Казначейства та проведення операцій, пов’язаних із використанням бюджетних коштів, здійснюються в установленому законодавством порядку.
21. Складення та подання фінансової і бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим та ефективним витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку.
{Порядок в редакції Постанови КМ № 762 від 21.07.2023}