Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2022 р. № 261
Кабінет Міністрів України постановляє:
Внести до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2022 р. № 261 “Про затвердження Порядку та умов надання компенсації центральним органам виконавчої влади та місцевим бюджетам на оплату комунальних послуг, що надаються під час розміщення в умовах воєнного стану тимчасово переміщених осіб” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст.1341, № 29, ст.1567) зміни, що додаються.
ЗМІНИ,
що вносяться до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2022 р. № 261
1. У постанові:
1) назву постанови викласти в такій редакції:
“Про затвердження Порядку та умов надання компенсації за спожиті комунальні послуги під час розміщення внутрішньо переміщених осіб у будівлях (приміщеннях) об’єктів державної, комунальної та приватної власності у період воєнного стану”;
2) у постановляючій частині слова “Порядок та умови надання компенсації центральним органам виконавчої влади та місцевим бюджетам на оплату комунальних послуг, що надаються під час розміщення в умовах воєнного стану тимчасово переміщених осіб” замінити словами “Порядок та умови надання компенсації за спожиті комунальні послуги під час розміщення внутрішньо переміщених осіб у будівлях (приміщеннях) об’єктів державної, комунальної та приватної власності у період воєнного стану”.
2. Порядок та умови надання компенсації центральним органам виконавчої влади та місцевим бюджетам на оплату комунальних послуг, що надаються під час розміщення в умовах воєнного стану тимчасово переміщених осіб, затверджені зазначеною постановою, викласти в такій редакції:
“ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК ТА УМОВИ
надання компенсації за спожиті комунальні послуги під час розміщення внутрішньо переміщених осіб у будівлях (приміщеннях) об’єктів державної, комунальної та приватної власності у період воєнного стану
1. Ці Порядок та умови визначають механізм надання компенсації центральним та місцевим органам виконавчої влади, військовим адміністраціям за спожиті комунальні послуги під час розміщення внутрішньо переміщених осіб у будівлях (приміщеннях) об’єктів державної, комунальної та приватної власності у період воєнного стану (далі - компенсація).
2. Центральні органи виконавчої влади спрямовують компенсацію державним підприємствам, установам і закладам (крім державних закладів освіти, зазначеним у статтях 89 і 90 Бюджетного кодексу України (далі - Кодекс).
3. Обласні держадміністрації (обласні військові адміністрації) спрямовують компенсацію:
1) сільським, селищним та міським радам (військовим адміністраціям населених пунктів у разі їх створення) для комунальних підприємств, установ і закладів територіальної громади, а також державним закладам освіти, зазначеним у статті 89 Кодексу;
2) районним держадміністраціям (військовим адміністраціям) для підприємств, установ і закладів, які діють на основі спільної комунальної власності територіальних громад району та перебувають в управлінні районних рад;
3) підприємствам, установам і закладам спільної комунальної власності територіальних громад області, що перебувають в управлінні обласних рад, а також державним закладам освіти, зазначеним у статті 90 Кодексу;
4) фізичним особам - підприємцям, приватним підприємствам, установам і закладам (далі - приватні заклади), які розміщені на території відповідних областей (крім приватних закладів освіти).
4. Київська міська держадміністрація (Київська міська військова адміністрація) спрямовує компенсацію комунальним підприємствам, установам і закладам територіальної громади м. Києва, державним закладам освіти, зазначеним у статтях 89 і 90 Кодексу, а також приватним закладам, розміщеним на території м. Києва (крім приватних закладів освіти).
5. У цих Порядку та умовах внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту і окупації та яка тимчасово перебуває в іншій адміністративно-територіальній одиниці в межах України незалежно від строку такого перебування.
6. Компенсація надається за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету та спрямовується на покриття додаткових видатків на оплату комунальних послуг зазначеним у пунктах 2-4 цих Порядку та умов підприємствам, установам і закладам (далі - заклади), які обумовлені розміщенням на безоплатній основі внутрішньо переміщених осіб у будівлях (приміщеннях) таких закладів, а також спожитих у побутових будівлях (приміщеннях), призначених для життєзабезпечення розміщених внутрішньо переміщених осіб.
7. Обсяг компенсації розраховується відповідно до пунктів 8-14 цих Порядку та умов та включає обсяг витрат за спожиті:
послуги з постачання теплової енергії (теплової енергії як товарної продукції);
послуги з постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;
послуги з поводження з побутовими відходами або вивезення побутових відходів;
послуги з постачання та розподілу природного газу;
послуги з постачання та розподілу електричної енергії;
інші види енергоносіїв (дрова, пелети, вугілля тощо).
8. Для отримання компенсації закладами забезпечується подання в повному обсязі передбаченої цими Порядком та умовами інформації.
9. Державні та комунальні заклади, заклади спільної комунальної власності територіальних громад районів та областей, приватні заклади освіти для отримання компенсації щомісяця до 27 числа місяця, наступного за звітним, подають відповідному органу заяву згідно з додатком 1 разом з підтвердними документами щодо виставлених рахунків на оплату комунальних послуг за звітний місяць.
10. Приватні заклади (крім приватних закладів освіти) для отримання компенсації щомісяця до 15 числа місяця, наступного за звітним, подають відповідному органу заяву згідно з додатком 2 разом з підтвердними документами щодо виставлених рахунків на оплату комунальних послуг за звітний місяць.
11. Заяви і документи, зазначені у пунктах 9 і 10 цих Порядку та умов, подаються:
державними закладами (крім державних закладів освіти, зазначених у статтях 89 і 90 Кодексу) - центральному органу виконавчої влади, до сфери управління якого вони належать;
комунальними закладами територіальної громади, а також державними закладами освіти, зазначеними у статті 89 Кодексу, - сільським, селищним та міським радам (військовим адміністраціям населеного пункту (населених пунктів) у разі їх створення) для узагальнення та подання обласним держадміністраціям (обласним військовим адміністраціям);
закладами спільної комунальної власності територіальних громад районів, які перебувають в управлінні районних рад, - районним держадміністраціям (районним військовим адміністраціям) для узагальнення та подання обласним держадміністраціям (обласним військовим адміністраціям);
закладами спільної комунальної власності територіальних громад областей, які перебувають в управлінні обласних рад, а також державними закладами освіти, зазначеними у статті 90 Кодексу, - обласним держадміністраціям (обласним військовим адміністраціям);
комунальними закладами територіальної громади м. Києва, а також державними закладами освіти, зазначеними у статтях 89 і 90 Кодексу, - Київській міській держадміністрації (Київській міській військовій адміністрації);
приватними закладами (крім приватних закладів освіти) залежно від їх територіального розміщення - сільським, селищним та міським радам (військовим адміністраціям населеного пункту (населених пунктів) у разі їх створення) для узагальнення та подання обласним держадміністраціям (обласним військовим адміністраціям), а також Київській міській держадміністрації (Київській міській військовій адміністрації);
приватними закладами освіти - МОН.
12. Перелік комунальних закладів, в яких розміщено внутрішньо переміщених осіб, затверджується сільською, селищною, міською радами, Київською міською держадміністрацією (військовою адміністрацією населеного пункту (населених пунктів) у разі її створення), районною та обласною держадміністраціями (військовими адміністраціями).
13. Власники приватних закладів (крім приватних закладів освіти), які виявили бажання розмістити у своїх будівлях (приміщеннях) внутрішньо переміщених осіб, подають відомості щодо таких будівель (приміщень), доступних для безоплатного розміщення у відповідній адміністративно-територіальній одиниці та/або громаді, згідно з пунктом 3 Порядку компенсації витрат за тимчасове розміщення (перебування) внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 2022 р. № 333 (із змінами) (Офіційний вісник України, 2022 р., № 26, ст. 1410).
На підставі поданих відомостей сільська, селищна, міська рада, Київська міська держадміністрація (відповідна військова адміністрація) шляхом внесення даних до інформаційно-аналітичної системи обліку даних, пов’язаних з компенсацією витрат за тимчасове розміщення (перебування) внутрішньо переміщених осіб, формують реєстр будівель (приміщень), доступних для безоплатного розміщення внутрішньо переміщених осіб у відповідній адміністративно-територіальній одиниці. Наявність відомостей про будівлі (приміщення) у зазначеному переліку не є обов’язковою умовою отримання компенсації.
Під час подання відомостей про такі будівлі (приміщення) зазначається загальна їх площа, частина, в якій повинні розміщуватися внутрішньо переміщені особи, та кількість виділених ліжко-місць для розміщення таких осіб.
Власники приватних закладів (крім приватних закладів освіти):
не пізніше наступного дня з дня поселення або виселення внутрішньо переміщених осіб подають інформацію про зміни щодо вільних місць згідно з пунктом 3 Порядку компенсації витрат за тимчасове розміщення внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 2022 р. № 333 (із змінами) (Офіційний вісник України, 2022 р., № 26, ст. 1410);
щомісяця до 15 числа місяця, наступного за звітним, подають відповідній сільській, селищній, міській раді, Київській міській держадміністрації (відповідній військовій адміністрації) інформацію щодо розміщення внутрішньо переміщених осіб (прізвище, ім’я та по батькові кожної з розміщених осіб, період, протягом якого внутрішньо переміщеним особам було надано послуги з розміщення у будівлі (приміщенні).
14. У разі коли внутрішньо переміщені особи розміщуються в частині будівлі (відокремленій частині, на окремому поверсі, в блоці тощо) приватних закладів, компенсація здійснюється пропорційно займаній такими особами площі.
Розмір компенсації (Рк) розраховується за такою формулою:
де Рз - загальна сума видатків на спожиті у будівлі комунальні послуги, визначені пунктом 7 цих Порядку та умов, яка зазначена у виставлених рахунках;
Ks - коефіцієнт, що відповідає відношенню площі, виділеної для розміщення внутрішньо переміщених осіб, до загальної площі будівлі (приміщення), який розраховується за такою формулою:
де Sвпо - площа будівлі (приміщення), виділена для розміщення внутрішньо переміщених осіб;
Sзаг - загальна площа будівлі (приміщення);
Kмз - середній місячний коефіцієнт завантаження ліжко-місць, який розраховується за такою формулою:
де Kівпо - кількість зайнятих ліжко-місць в і-тий календарний день (від 1 до 31);
Kзаг.лм - загальна кількість ліжко-місць, визначена для розміщення в будівлі (приміщенні);
n- кількість днів у звітному місяці.
У разі коли будівля (приміщення) використовується виключно для розміщення внутрішньо переміщених осіб, має відокремлений облік відповідних комунальних послуг, обсяг компенсації визначається за виставленими рахунками надавачів комунальних послуг із споживання в таких будівлях (приміщеннях). Коефіцієнт, що відповідає відношенню площі, виділеної для розміщення внутрішньо переміщених осіб, до загальної площі будівлі (приміщення), розраховується за такою формулою:
Для визначення у частині будівлі площі та кількості ліжко-місць, на яких тимчасово розміщені внутрішньо переміщені особи, складається акт згідно з додатком 3, до якого додаються документи, зазначені у пунктах 9 і 10 цих Порядку та умов.
15. Сільські, селищні, міські ради (військові адміністрації населених пунктів у разі їх створення), районні держадміністрації (військові адміністрації) узагальнюють інформацію, отриману від закладів, та не пізніше 5 числа місяця, другого за звітним місяцем, подають відповідній обласній держадміністрації (обласній військовій адміністрації) заяву про отримання компенсації за формою згідно з додатками 1 і 2 (далі - заява) разом з документами, що зазначені у пунктах 9 і 10 цих Порядку та умов.
Заява щодо закладів спільної комунальної власності територіальних громад області, які перебувають в управлінні обласних рад, а також державних закладів освіти, що зазначені у статті 90 Кодексу, готується уповноваженим структурним підрозділом обласної держадміністрації (обласної військової адміністрації).
Заява щодо державних закладів (крім державних закладів освіти, зазначених у статтях 89 і 90 Кодексу) готується відповідними центральними органами виконавчої влади.
16. Центральні органи виконавчої влади, обласні та Київська міська держадміністрації (відповідні військові адміністрації) перевіряють достовірність даних, зазначених у заявах, та інформації відповідних закладів.
17. За результатами перевірки достовірності даних, зазначених у заявах, та інформації відповідних закладів центральні органи виконавчої влади, обласні та Київська міська держадміністрації (відповідні військові адміністрації) подають не пізніше 15 числа місяця, другого за звітним місяцем, узагальнену інформацію Мінрегіону згідно з додатками 4 і 5 разом з документами відповідних закладів.
18. Мінрегіон узагальнює інформацію, подану центральними органами виконавчої влади, обласними, Київською міською держадміністраціями (відповідними військовими адміністраціями), та готує проект розпорядження Кабінету Міністрів України про виділення коштів із резервного фонду державного бюджету:
1) Мінрегіону - для надання додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію комунальним закладам, державним закладам освіти, що передані на фінансування з місцевих бюджетів, та закладам спільної власності територіальних громад області та району, що перебувають в управлінні обласних та районних рад (далі - додаткова дотація);
2) центральним органам виконавчої влади - для надання компенсації державним закладам, які належать до сфери їх управління (крім державних закладів освіти, зазначених у статтях 89 і 90 Кодексу), а МОН також - для надання компенсації приватним закладам освіти;
3) обласним держадміністраціям, Київській міській держадміністрації (відповідним військовим адміністраціям) - для надання компенсації приватним закладам (крім приватних закладів освіти).
19. У разі недотримання вимог, визначених у пунктах 8-18 цих Порядку та умов, Мінрегіон повертає подані матеріали відповідним центральним органам виконавчої влади, обласним, Київській міській держадміністраціям (військовим адміністраціям) із зазначенням причини їх повернення.
Після доопрацювання зазначені матеріали подаються відповідними центральними органами виконавчої влади, обласними, Київською міською держадміністраціями (військовими адміністраціями) Мінрегіону разом з узагальненою інформацією, зазначеною в пунктах 9 і 10 цих Порядку та умов, за формою згідно з додатками 4 і 5.
20. Керівники (власники) закладів у разі технічної можливості забезпечують наявність мінімальної кількості місць для розміщення громадян із числа маломобільних груп населення (осіб похилого віку та осіб з інвалідністю) і з метою узагальнення та оптимізації розміщення зазначених осіб подають інформацію про кількість таких місць (у разі наявності) відповідній обласній чи Київській міській держадміністрації (військовій адміністрації), центральному органу виконавчої влади.
21. Державні та комунальні заклади, заклади спільної комунальної власності територіальних громад районів та областей, приватні заклади освіти можуть отримати компенсацію за період з 1 березня 2022 р. до припинення або скасування воєнного стану.
Приватні заклади (крім приватних закладів освіти) можуть отримати компенсацію за період з 1 вересня 2022 р. до припинення або скасування воєнного стану.
Заява може бути подана відповідними закладами протягом дії воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення або скасування.
У такому випадку центральні органи виконавчої влади, обласні та Київська міська держадміністрації (відповідні військові адміністрації) подають Мінрегіону узагальнену інформацію за відповідний звітний місяць згідно з додатками 4 і 5.
Заява може бути подана один раз за одним видом комунальної послуги за кожен звітний місяць.
Повторне подання заяв за звітний місяць одним і тим самим закладом допускається лише у випадку, якщо один і той самий вид комунальної послуги не був зазначений у попередніх заявах за такий самий звітний період.
При цьому звітним місяцем є будь-який проміжок часу в межах календарного місяця починаючи з 1 березня 2022 року.
22. Виділення коштів із резервного фонду державного бюджету для надання компенсації здійснюється на безповоротній основі відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2022 р. № 175 “Тимчасовий порядок виділення та використання коштів з резервного фонду бюджету в умовах воєнного стану” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1260).
23. Відповідно до Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 червня 2021 р. № 590 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 48, ст. 2974), Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженого наказом Мінфіну від 24 грудня 2012 р. № 1407, Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Мінфіну від 23 серпня 2012 р. № 938, та Порядку перерахування міжбюджетних трансфертів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2010 р. № 1132 (Офіційний вісник України, 2010 р., № 96, ст. 3399; 2015 р., № 7, ст. 161), Казначейство в обсягах, встановлених розпорядженням Кабінету Міністрів України, зазначеним у пункті 18 цих Порядку та умов, не пізніше 10 числа місяця, наступного за місяцем, в якому прийнято відповідне розпорядження, перераховує суми:
коштів державного бюджету на рахунки центральних органів виконавчої влади - головних розпорядників коштів державного бюджету відповідної програми державного бюджету на підставі розподілів відкритих асигнувань, які вони подали;
додаткової дотації на рахунки для обліку надходжень обласних бюджетів, бюджету м. Києва у розрізі обласних бюджетів, бюджету м. Києва та кодів бюджетної класифікації на підставі реєстрів, наданих Мінрегіоном;
коштів державного бюджету на рахунки обласних держадміністрацій (військових адміністрацій) для надання компенсації приватним закладам на підставі розподілів відкритих асигнувань, які вони подали як головні розпорядники коштів державного бюджету за відповідною програмою державного бюджету;
коштів державного бюджету на рахунок головного розпорядника коштів державного бюджету відповідної програми державного бюджету, визначеного розпорядженням Кабінету Міністрів України про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету, на підставі розподілу відкритих асигнувань, згідно з яким кошти спрямовуються Київській міській держадміністрації (Київській міській військовій адміністрації) для надання компенсації приватним закладам.
24. Центральні органи виконавчої влади в установленому законодавством порядку після зарахування коштів Казначейством здійснюють розподіл коштів державного бюджету між закладами відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України та здійснюють їх фінансове забезпечення.
Обласні та Київська міська держадміністрації (відповідні військові адміністрації) протягом 15 робочих днів з дня зарахування коштів від Казначейства здійснюють розподіл коштів державного бюджету між приватними закладами відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України та їх фінансове забезпечення.
Обласні держадміністрації (відповідні військові адміністрації) протягом 15 робочих днів з дня зарахування коштів від Казначейства затверджують розпорядження щодо розподілу коштів додаткової дотації між:
бюджетами сільських, селищних, міських територіальних громад, районними бюджетами;
головними розпорядниками бюджетних коштів обласного бюджету.
Місцеві фінансові органи обласних держадміністрацій (обласних військових адміністрацій) на підставі розпорядження перераховують кошти додаткової дотації на рахунки:
для обліку надходжень бюджетів сільських, селищних, міських та районних територіальних громад (військових адміністрацій населеного пункту (населених пунктів) у разі їх утворення) у розрізі відповідних бюджетів та кодів бюджетної класифікації;
головних розпорядників коштів обласного бюджету в розрізі кодів бюджетної класифікації.
Київська міська держадміністрація (Київська міська військова адміністрація) протягом 15 робочих днів з дня зарахування коштів від Казначейства затверджує розпорядження щодо розподілу коштів додаткової дотації між головними розпорядниками бюджетних коштів бюджету м. Києва.
Місцевий фінансовий орган Київської міської держадміністрації (Київської міської військової адміністрації) на підставі розпорядження перераховує кошти додаткової дотації на рахунки головних розпорядників коштів бюджету м. Києва у розрізі кодів бюджетної класифікації.
Обсяги додаткової дотації першочергово спрямовуються на фінансове забезпечення видатків на оплату комунальних послуг закладів, а в разі відсутності такої потреби - на інші напрями видатків.
25. Відкриття рахунків, реєстрація, облік бюджетних зобов’язань в органах Казначейства та проведення операцій, пов’язаних із використанням бюджетних коштів, здійснюються в установленому законодавством порядку.
26. Складення та подання фінансової і бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим та ефективним витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку.
Мінрегіон щомісяця до 5 числа місяця, наступного за звітним, подає Мінфіну інформацію про стан надання компенсації згідно з цими Порядком та умовами.
27. Керівники (власники) закладів несуть відповідальність за достовірність поданої інформації та заяв.
Центральні органи виконавчої влади, обласні, Київська міська держадміністрації, сільські, селищні, міські ради (військові адміністрації населених пунктів у разі їх створення), районні держадміністрації (військові адміністрації) несуть відповідальність за правильність подання інформації.”.
ЗАЯВА
про отримання компенсації на оплату комунальних послуг, спожитих у будівлях (приміщеннях) державних, комунальних закладів, закладів спільної комунальної власності територіальних громад районів та областей, приватних закладів освіти, в яких розміщено внутрішньо переміщених осіб на безоплатній основі у період воєнного стану
ЗАЯВА
про отримання компенсації на оплату комунальних послуг, спожитих у будівлях (приміщеннях) приватних закладів (крім приватних закладів освіти), у яких розміщено внутрішньо переміщених осіб на безоплатній основі у період воєнного стану
АКТ
про надані послуги з розміщення внутрішньо переміщених осіб у приватних закладах
ЗВЕДЕНИЙ РЕЄСТР
інформації про отримання компенсації на оплату комунальних послуг, спожитих у будівлях (приміщеннях) державних, комунальних закладів, закладів спільної комунальної власності територіальних громад районів та областей, приватних закладів освіти, в яких розміщено внутрішньо переміщених осіб на безоплатній основі у період воєнного стану
ЗВЕДЕНИЙ РЕЄСТР
інформації про отримання компенсації на оплату комунальних послуг, спожитих у будівлях (приміщеннях) приватних закладів (крім приватних закладів освіти), у яких розміщено внутрішньо переміщених осіб на безоплатній основі у період воєнного стану