Про затвердження Методичних рекомендацій з розроблення регіональних планів управління відходами
Відповідно до Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.11.2017 № 820, та до пункту 3 Національного плану управління відходами до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.02.2019 № 117, з метою уніфікації підходів до розроблення регіональних планів управління відходами, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації з розроблення регіональних планів управління відходами (далі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 12.04.2019 № 142 "Про затвердження Методичних рекомендацій з розроблення регіональних планів управління відходами".
3. Департаменту з питань поводження з відходами та екологічної безпеки (Олена КОЛТИК) забезпечити розміщення Методичних рекомендації на офіційному вебсайті Міндовкілля та інформування органів виконавчої влади про затвердження.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації СТРІЛЬЦЯ Руслана.
ЗАТВЕРДЖЕНО |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з розроблення регіональних планів управління відходами
1. Методичні рекомендації з розроблення регіональних планів управління відходами (далі - Методичні рекомендації) підготовлено з метою встановлення уніфікованих методологічних підходів до розроблення регіональних планів управління відходами.
2. Методичні рекомендації підготовлено з урахуванням вимог Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.11.2017 № 820 (далі - Національна стратегія управління відходами), Національного плану управління відходами до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.02.2019 № 117 (далі - Національний план управління відходами), положень Рамкової Директиви № 2008/98/ЄС Європейського парламенту та Ради від 19.11.2008 "Про відходи та скасування деяких директив" (в частині, що стосується розроблення планів управління відходами).
Розділ II. Визначення термінів
1. У цих Методичних рекомендаціях терміни вживаються у такому значенні:
відновлення відходів - будь-яка операція, у результаті якої матеріали, отримані з відходів, можуть використовуватися як вторинна сировина, яка здатна замінити первинну сировину, необхідну для виробництва нової продукції, або відходи, підготовлені для заміни первинної сировини;
захоронення відходів - розміщення відходів на поверхні чи в землі, у спосіб, що не становить загрози для здоров'я людини та навколишнього природного середовища і не передбачає їх подальшого оброблення;
інституційна спроможність - ресурсна здатність учасника системи управління відходами самостійно забезпечувати ефективне здійснення власних (самоврядних) або інших повноважень та/чи взятих на себе договірних зобов'язань;
кластер управління відходами (далі - кластер) - локалізована територія суміжних територіальних громад, охоплена спільною системою управління муніципальними відходами, що має взаємоузгоджену інфраструктуру управління відходами та обслуговується одним регіональним полігоном твердих побутових відходів (далі - ТПВ);
комунальний пункт збирання відходів - спеціально обладнаний майданчик, призначений для приймання таких видів відходів: небезпечних відходів у складі побутових; великогабаритних відходів (меблів, великих речей домашнього вжитку тощо); вторинної сировини; відходів електричного та електронного обладнання, відпрацьованих батарейок, батарей та акумуляторів; садових та паркових відходів біологічного походження (трави, листя, гілок тощо); відходів будівельно-ремонтних робіт;
а) побутові відходи: відходи від домогосподарств, включаючи папір, картон, скло, метали, пластик, біовідходи, деревину, текстиль, упаковку, відходи електричного та електронного обладнання, відпрацьовані батарейки, батареї та акумулятори, а також великогабаритні відходи; відходи з інших джерел, якщо ці відходи подібні за своїм складом до відходів з домогосподарств;
б) відходи інфраструктури населеного пункту: відходи об'єктів благоустрою населених пунктів (включаючи відходи від зелених насаджень); вуличний змет;
оброблення відходів - здійснення операцій з відновлення або видалення відходів, включаючи попередню підготовку до них;
регіональний план управління відходами (далі - РПУВ) - комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, узгоджених за строками та ресурсним забезпеченням з усіма задіяними виконавцями, спрямованих на забезпечення сталого управління відходами в регіоні враховуючи принцип співробітництва органів місцевого самоврядування, та сформованих, виходячи з оцінки поточного стану сфери поводження з відходами й та вже розроблених моделей;
регіональний полігон - полігон твердих побутових відходів, призначений для обслуговування території кластеру управління відходами;
рециклінг - операція з відновлення, коли відходи переробляються у продукцію, матеріали або речовини (яка включає перероблення органічного матеріалу, але не включає відновлення енергії чи перероблення у матеріали, що будуть використовуватися як паливо або матеріали для зворотного заповнення);
сміттєперевантажувальна станція - спеціалізований об'єкт, призначений для перевантаження твердих побутових відходів із сміттєвоза-збирача у приймальний чи накопичувальний бункер або у транспортний сміттєвоз, залежно від вибраного технологічного варіанта застосування сміттєперевантажувальних станцій;
управління відходами - збирання, перевезення, оброблення відходів, включаючи нагляд за такими операціями та подальший догляд за об'єктами видалення відходів.
2. Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України: "Про охорону навколишнього природного середовища"; "Про місцеве самоврядування в Україні"; "Про житлово-комунальні послуги"; "Про благоустрій населених пунктів", "Про місцеві державні адміністрації", "Про засади державної регіональної політики", "Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України" та інших актах законодавства.
1. РПУВ рекомендується складати з наступних розділів:
Розділ I. Характеристика регіону
Розділ II. Аналіз поточного стану системи управління відходами в регіоні
Розділ III. Планування системи управління відходами в регіоні
Розділ IV. Моніторинг виконання
Розділ V. Інформація про Стратегічну екологічну оцінку
Структуру РПУВ наведено у Додатку 1 до цих Методичних рекомендацій.
2. У Вступі РПУВ наводяться нормативно-правові акти та програмні документи національного рівня, зокрема Національна стратегія управління відходами, на виконання яких розробляється РПУВ та основна мета РПУВ.
3. У Розділі I "Характеристика регіону" РПУВ відображаються регіональні особливості, які відіграють важливе значення для визначення параметрів системи управління відходами.
3.1. У підрозділі 1.1 Розділу I "Адміністративно-територіальний устрій регіону" РПУВ доцільно навести дані щодо адміністративно-територіального устрою регіону (райони та територіальні громади за відповідними типами громад (міські, селищні, сільські)) та відповідну карту адміністративно-територіального устрою.
3.2. У підрозділі 1.2 Розділу I "Характеристика природно-географічного стану" РПУВ наводяться дані щодо характеристики природно-географічного стану з виділенням територіальних особливостей, що мають значення для вирішення питань управління відходами (наприклад: рельєф; геологічні особливості; сейсміко-тектонічні характеристики; кліматичні умови; ландшафтні особливості рельєфу; гідрологія; природно-ресурсний потенціал; природоохоронні території тощо).
У підрозділі наводяться виключно ті дані, що можуть впливати на прийняття рішень у сфері поводження з відходами. Зазначається, яким чином планується враховувати наведені дані.
3.3. У підрозділі 1.3 Розділу I "Демографічна та соціальна характеристика" РПУВ наводяться дані щодо динаміки та особливостей демографічного та соціального розвитку за останні десять років та прогноз розвитку (чисельність населення за типом поселень, наявні доходи населення загалом та у розрахунку на одного жителя) на період планування.
Фактичні та прогнозні дані щодо чисельності населення регіону наводяться у вигляді таблиць, приклади яких наведено у Додатках 2 та 3 до цих Методичних рекомендацій.
У додатку до РПУВ наводяться деталізовані фактичні та прогнозні дані щодо чисельності населення у розрізі наявних територіальних громад регіону. Дані наводяться у вигляді таблиць, приклади яких наведено у Додатках 2 та 3 до цих Методичних рекомендацій.
Фактичні та прогнозні дані щодо динаміки показників середнього наявного доходу населення регіону наводяться у вигляді таблиць за формами, наведеними у Додатках 4 та 5 до Методичних рекомендацій.
Фактичні значення чисельності населення та середнього наявного доходу наводяться за даними державного статистичного обліку.
Прогнозні значення чисельності та середнього наявного доходу населення наводяться за даними офіційних прогнозів, наявних в регіоні. У разі відсутності в регіоні зазначених прогнозних даних, або якщо ці дані не охоплюють весь період планування, то відповідні прогнози можуть виконуватися розробниками РПУВ самостійно. В РПУВ наводиться інформація щодо методики, яка була застосована для прогнозування. Методику прогнозування визначає розробник РПУВ самостійно.
3.4 У підрозділі 1.4 Розділу I "Економічна характеристика регіону" РПУВ наводяться дані щодо характеристики економічної діяльності в регіоні.
Характеристика економічної діяльності включає дані щодо її галузевої структури в регіоні, динаміки та особливостей економічного розвитку за останні десять років.
Узагальнення даних рекомендується здійснювати за видами економічної діяльності з виділенням наступних видів (за кодами КВЕД):
сільське, лісове та рибне господарство (код КВЕД - A);
добувна промисловість і розроблення кар'єрів (код КВЕД - B);
переробна промисловість (код КВЕД - C);
постачання електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря (код КВЕД - D);
водопостачання; каналізація, поводження з відходами (код КВЕД - E);
будівництво (код КВЕД - F);
інші види економічної діяльності1.
__________
1Види економічної діяльності визначаються згідно з класифікацією видів економічної діяльності (КВЕД), чинної на момент розроблення РПУВ
Аналіз здійснюється із використанням даних статистичного обліку та іншої доступної інформації з посиланням на її джерела. За результатами аналізу здійснюється оцінка перспектив розвитку за видами економічної діяльності у майбутньому, зокрема на період дії РПУВ. Рекомендується використовувати дані наявних прогнозів розвитку регіону, окремих галузей економіки тощо.
Дані наводяться у вигляді таблиць, графіків, карт, схем з коротким узагальненням.
4. У Розділі II "Аналіз поточного стану системи управління відходами в регіоні" РПУВ надається загальна характеристика системи управління відходами; опис поточного стану за видами відходів; здійснюється аналіз земельних ресурсів, SWOT-аналіз стану системи управління відходами в регіоні.
4.1. У підрозділі 2.1 Розділу II "Загальна характеристика системи управління відходами" РПУВ відображаються такі складові: обсяги утворення відходів та наявна інфраструктура; інституційна структура управління відходами; програми, стратегії, плани дій; фінансово-економічне забезпечення функціонування системи управління відходами.
4.1.1. У пункті 2.1.1 підрозділу 2.1 Розділу II "Обсяги утворення відходів та наявна інфраструктура" РПУВ наводяться дані, що характеризують існуючий стан системи управління відходами, у тому числі: утворено відходів, отримано зі сторони, утилізовано, оброблено, спалено, передано на сторону, видалено у спеціально відведені місця та об'єкти, видалено у місця неорганізованого зберігання, накопичено протягом експлуатації, у місцях видалення відходів, утворення відходів за категоріями.
Дані щодо параметрів утворення відходів та управління відходами доцільно узагальнювати за наступними показниками:
утворення відходів за видами економічної діяльності;
утворення та управління відходами за територіальними громадами;
накопичення відходів за територіальними громадами;
утворення та управління відходами за категоріями матеріалів.
Зведені дані щодо наявної інфраструктури оброблення (включаючи видалення) відходів наводяться у вигляді таблиці, приклад якої наведено у Додатку 6 до цих Методичних рекомендацій.
Аналіз здійснюється із використанням даних статистичного обліку та іншої доступної інформації з посиланням на її джерела.
4.1.2. У пункті 2.1.2 підрозділу 2.1 Розділу II "Інституційна структура управління відходами" РПУВ наводиться інформація щодо: розподілу функцій і повноважень структурних підрозділів органів державної влади та місцевого самоврядування, на які покладаються управління відходами та здійснення контролю в цій сфері; функціонування системи інформаційного забезпечення системи управління відходами.
Дані включають аналіз інституційної спроможності структур, відповідальних за управління відходами, наявних проблем, що потребують вирішення.
Висновки, одержані внаслідок проведеного аналізу, є основою для визначення способів реалізації РПУВ та заходів, необхідних для підсилення інституційної спроможності учасників системи управління відходами.
4.1.3. У пункті 2.1.3 підрозділу 2.1. Розділу II "Програми, стратегії, плани дій" РПУВ відображається інформація щодо планування та реалізації на рівні регіону діяльності у сфері поводження з відходами, яка наводиться за даними програмних документів регіонального рівня (плани, програми, стратегії, із зазначенням їх назви, терміну дії, короткого опису запланованих заходів, що стосуються сфери поводження з відходами) аналізів про їх виконання, звітів щодо виконання заходів у сфері поводження з відходами, інших доступних джерел інформації.
Висновки, одержані внаслідок проведеного аналізу, можуть бути використані для визначення сценарію розвитку системи управління відходами в регіоні.
4.1.4. У пункті 2.1.4 підрозділу 2.1 Розділу II "Фінансово-економічне забезпечення функціонування системи управління відходами" РПУВ наводиться короткий опис та аналіз фінансування програм та заходів у сфері поводження з відходами, із зазначенням джерел фінансування, стану фінансування чинних програм, заходів, що стосуються управління відходами за останні п'ять років, запланованих обсягів фінансування чинних програм на період до закінчення терміну їх реалізації.
Дані щодо надходження до фондів охорони навколишнього природного середовища (далі - фонд ОНПС) місцевих бюджетів наводяться за формою, наведеною у Додатку 7 до цих Методичних рекомендацій.
Зведені дані щодо фінансування заходів з управління відходами з місцевих бюджетів наводяться за формою, наведеною у Додатку 8 до цих Методичних рекомендацій.
Додатково наводяться дані щодо залучення коштів державного бюджету на фінансування заходів з управління відходами, а також фінансування таких заходів з інших джерел (за наявності такої інформації).
Інформація щодо фінансового забезпечення системи управління побутовими відходами може бути узагальнена за даними звітності за формою 1-ТПВ, затвердженої наказом Мінбуду України від 19.09.2006 № 308 "Про затвердження форми звітності № 1-ТПВ та Інструкції щодо заповнення форми звітності № 1-ТПВ "Звіт про поводження з твердими побутовими відходами" (далі - форма 1-ТПВ), та наводиться за формою, наведеною у Додатку 9 до цих Методичних рекомендацій.
Деталізована інформація щодо фінансування заходів з управління відходами може наводитися у додатках до РПУВ.
Висновки, одержані внаслідок проведеного аналізу, використовуються для визначення потенціалу на рівні регіону щодо фінансового забезпечення виконання заходів, передбачених РПУВ.
4.2. У підрозділі 2.2 Розділу II "Опис поточного стану системи за видами відходів" РПУВ відображається детальний аналіз поточного стану системи управління за такими видами відходів:
муніципальні відходи (окремо: побутові відходи; відходи інфраструктури населених пунктів);
небезпечні відходи (окремо: відпрацьовані нафтопродукти; відходи, що містять стійкі органічні забруднювачі);
промислові відходи (окремо: відходи видобувної промисловості);
відходи будівництва та знесення;
відходи сільського господарства;
відходи електричного та електронного обладнання;
відпрацьовані батарейки, батареї та акумулятори;
зняті з експлуатації транспортні засоби;
осади стічних вод від комунальних очисних споруд.
Розробником РПУВ може додатково включатися аналіз системи управління за іншими специфічними видами відходів.
Аналіз поточного стану системи управління за кожним з видів відходів включає наступні дані:
джерела утворення та обсяги відходів;
інфраструктура оброблення відходів;
Основою аналізу поточного стану є дані державного статистичного обліку, дані відомчих обліків, державних та відомчих реєстрів. Крім того можуть використовуватися наступні джерела інформації:
дані, отримані від розпорядників відповідної інформації за цільовими запитами, наприклад:
а) Державної екологічної інспекції;
б) Головного управління Держпродспоживслужби;
в) органів місцевого самоврядування;
ґ) інших розпорядників інформації;
дані містобудівної документації;
дані стратегій, програм, планів дій, що діють в регіоні та мають взаємозв'язок зі сферою поводження з відходами, а також звітів про їх виконання;
договори співробітництва територіальних громад, що стосуються сфери поводження з відходами;
дані з інших офіційних джерел, що мають публічний статус.
У разі відсутності повної та достовірної інформації про утворення певних видів відходів, можуть бути застосовані розрахункові методи, що ґрунтуються на використанні питомих показників утворення окремих відходів.
У разі застосування розрахункових методів визначення параметрів утворення відходів, розробнику РПУВ рекомендується зазначити про те, які саме припущення були зроблені та навести обґрунтування відповідних припущень.
У частині "Джерела утворення та обсяги відходів" наводяться: дані щодо основних джерел утворення відходів та їх характеристик, динаміка кількісних показників управління відходами в регіоні за десятирічний період, зокрема: обсяги утворення, збирання, вивезення і ввезення (розуміється рух відходів як за межі регіону (у межі регіону), так і країни), оброблення відходів.
У разі відсутності повної та достовірної інформації про параметри утворення окремих видів відходів, про це вказується в РПУВ. Відсутність такої інформації є підставною для включення у РПУВ заходів, спрямованих на створення або вдосконалення системи обліку відповідних відходів.
Також наводиться прогнозна оцінка утворення відходів у майбутньому, зокрема на період дії РПУВ. Прогнози утворення відходів ґрунтуються на даних прогнозів зміни кількості населення, розвитку за видами економічної діяльності тощо, зокрема даних підрозділів РПУВ 1.3 "Демографічна та соціальна характеристика" та 1.4 "Економічна характеристика регіону".
Враховуючи, що дані, отримані з різних джерел, можуть мати різний рівень повноти та достовірності, і можуть не узгоджуватися між собою, розробнику РПУВ рекомендується навести інформацію, які саме параметри утворення відходів та управління ними приймаються за основу для подальшого розроблення технологічних та управлінських рішень РПУВ.
У частині "Система управління відходами" наводиться інформація, що характеризує збирання, перевезення та оброблення відходів, а також наводиться характеристика системи обліку відходів відповідного виду та ефективності її функціонування.
У разі запровадження принципу розширеної відповідальності виробника у сфері поводження з певними видами відходів, така інформація наводиться у цій частині РПУВ.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" наводиться інформація щодо об'єктів оброблення відходів.
Дані наводяться відносно діючих об'єктів оброблення відходів та таких, що знаходяться на стадії будівництва та введення в експлуатацію, законсервованих та виведених з експлуатації (якщо вони потребують подальшого догляду, впровадження заходів зі зниження навантаження на довкілля тощо).
Об'єкти інфраструктури, що мають значення для подальшого розвитку регіональної системи управління відходами і будуть складовою її майбутньої інфраструктури, наносяться на карту регіону.
У частині "Проблеми та загрози" на основі проведеного аналізу за кожним з видів відходів наводиться перелік основних проблем, які потребують особливої уваги при розробленні РПУВ, та загроз виникнення проблем у майбутньому, зокрема:
санітарно-екологічні (пов'язані з впливом конкретних об'єктів на довкілля та людину);
соціально-економічні (пов'язані з виникненням соціальної напруги та з обмеженням діяльності галузей господарства чи окремих суб'єктів тощо);
інституційні (пов'язані з функціонуванням системи управління, у т.ч. з технологічними аспектами функціонування об'єктів управління відходами).
4.2.1. Пункт 2.2.1 підрозділу 2.2 Розділу II "Муніципальні відходи" РПУВ вміщує підпункти "Побутові відходи" та "Відходи інфраструктури населених пунктів"
4.2.1.1. У підпункті 2.2.1.1 пункту 2.2.1 підрозділу 2.2 Розділу II "Побутові відходи" щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати, що до джерел утворення побутових відходів належать домогосподарства, організації та установи, місця загального користування.
Кількісні та якісні характеристики побутових відходів не є постійними та залежать від джерел їх утворення. У загальному вигляді до складу побутових відходів належать: папір, картон, скло, метали, пластик, біовідходи, деревина, текстиль, упаковка, відходи електричного та електронного обладнання, відпрацьовані батарейки, батареї та акумулятори, а також великогабаритні відходи.
Побутові відходи відповідають коду 20 Європейського класифікатора відходів2 за винятком тих, що належать до відходів інфраструктури населених пунктів і наведені у таблиці 1.
__________
2List of Waste referred to in Article 7 of Directive 2008/98/EC. Режим доступу: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02000D0532-20150601
Таблиця 1. Побутові відходи за кодом 20 Європейського класифікатора відходів
Код | Назва |
20 | Побутові (муніципальні) відходи (відходи домогосподарств та подібні відходи комерційних організацій, промислових підприємств, установ), включаючи окремо зібрані фракції |
20 01 | Окремо зібрані фракції (за винятком 15 013) |
20 02 | Садові та паркові відходи (включаючи відходи кладовищ)4 |
20 03 | Інші побутові (муніципальні) відходи |
__________
3до введення в дію законодавства, що регулює спеціальне управління тарою та упаковкоює, відходи за кодом 15 01 "Упаковка (включаючи роздільно зібрану упаковку з побутових відходів)" може розглядатися, як складова побутових відходів
4Лише такі, що утворюються в приватних домогосподарствах
Джерелами інформації щодо обсягів утворення побутових відходів та окремих їх компонентів є:
дані звітності за формою 1-ТПВ.
При аналізі цієї інформації доцільно звертати увагу на те, яким чином вона була отримана з першоджерел, та ступінь її точності.
Аналіз параметрів утворення побутових відходів та управління ними доцільно проводити окремо для домогосподарств та організацій і установ.
У разі відсутності повної та достовірної інформації про обсяги утворення побутових відходів та їх склад, можуть застосовуватися підходи "прийнятих припущень", що ґрунтуються на питомих показниках утворення таких відходів, наявних даних про кількість та склад відходів у домогосподарствах інших (подібних) населених пунктів.
Ця частина може також містити аналіз даних щодо утворення небезпечних відходів у складі побутових відходів.
У додатках до РПУВ доцільно навести деталізовані дані щодо обсягів утворення побутових відходів та їх ресурсний потенціал за формою, наведеною у Додатку 10 до цих Методичних рекомендацій.
Прогнозні дані щодо кількості утворення побутових відходів у регіоні наводяться у вигляді таблиці за формою, наведеною у Додатку 11 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Система управління відходами" необхідно враховувати такі дані:
охоплення населення послугами у сфері поводження з побутовими відходами;
кількість підприємств, що надають послуги зі збирання побутових відходів (приватних, комунальних);
кількість населених пунктів, в яких впроваджено роздільне збирання побутових відходів, обсяги роздільно зібраних ресурсоцінних компонентів відходів (згідно з даними офіційного обліку);
перелік суб'єктів господарювання, що здійснюють збирання відходів як вторинної сировини;
опис системи збирання небезпечних відходів у складі побутових (чи наявна централізована система збирання / пілотні проекти / пересувні пункти збирання / спеціальні контейнери);
опис системи вивезення великогабаритних, відходів будівництва та знесення від населення;
перелік та характеристики об'єктів інфраструктури збирання побутових відходів (наявних, тих, що знаходяться на стадії будівництва або проектування), зокрема:
а) комунальних пунктів збирання відходів тощо;
б) пунктів збирання для повторного використання товарів, які були у вжитку;
в) центрів із збирання відходів для їх ремонту з метою повторного використання;
перелік та характеристики сміттєперевантажувальних станцій (що функціонують, знаходяться на стадії будівництва або проектування, закриті);
середній затверджений тариф на послуги з поводження з побутовими відходами (за даними звітності за формою 1-ТПВ).
Дані щодо динаміки кількісних показників управління побутовими відходами у регіоні наводяться у вигляді таблиці за формою, наведеною у Додатку 12 до цих Методичних рекомендацій.
Дані про технічну забезпеченість системи збирання побутових відходів у регіоні наводяться у вигляді таблиці за формою, наведеною у Додатку 13 до цих Методичних рекомендацій. Додатково окремі дані можуть бути деталізовані за територіальними громадами.
Щодо об'єктів інфраструктури збирання побутових відходів зазначається:
основні технічні характеристики;
рік введення в експлуатацію (фактичний або плановий);
для об'єктів, що не введені в експлуатацію, зазначається на якому з етапів створення вони перебувають (проектування, будівництво, введення в експлуатацію).
Дані щодо об'єктів інфраструктури збирання побутових відходів узагальнюються за адміністративно-територіальним принципом, тобто за територіальними громадами.
Дані про сміттєперевантажувальні станції наводяться за формою, наведеною у Додатку 14 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" наводиться перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення побутових відходів. Дані відображаються у вигляді таблиць згідно із Додатками 15 - 20 до цих Методичних рекомендацій.
Для полігонів твердих побутових відходів також наводяться переліки об'єктів, що мають бути закриті, можуть продовжувати функціонування та такі, що мають спочатку бути приведені у відповідність до належних вимог. Така інформація щодо полігонів наводиться за результатами проведеної інвентаризації полігонів та сміттєзвалищ з моменту прийняття відповідного законодавства. До прийняття законодавства, яким визначатиметься порядок проведення інвентаризації та критерії віднесення полігонів до категорії тих, що мають бути закриті, доцільно скласти загальний перелік наявних в регіоні полігонів та сміттєзвалищ (за виключенням несанкціонованих).
У цій частині також наводиться аналіз забезпеченості потреби регіону існуючими об'єктами з оброблення побутових відходів, ступеня завантаженості наявних об'єктів та ефективності їх функціонування.
У разі виявлення проблем, пов'язаних із функціонуванням наявних об'єктів оброблення відходів, наводиться інформація про виявлені проблеми та зазначаються їх причини.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених в підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.1.2. У підпункті 2.2.1.2 пункту 2.2.1 підрозділу 2.2 Розділу II "Відходи інфраструктури населених пунктів" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати запропоновані джерела утворення відходів інфраструктури населених пунктів, які відображено у таблиці 2.
Таблиця 2. Джерела утворення відходів інфраструктури населених пунктів
Джерела утворення відходів інфраструктури населених пунктів | Відходи, що утворюються | Відповідність коду Європейського класифікатора відходів5 |
1 | 2 | 3 |
Місця загального користування (сквери, парки, зони рекреації, кладовища тощо) | Рослинні відходи від утримання зелених насаджень | 20 02 01 біорозкладані відходи |
Ґрунт і каміння | 20 02 02 ґрунт і каміння | |
Відходи, що утворюються від відвідувачів відповідних місць загального користування. Такі відходи за складом та характеристиками близькі ТПВ, вони переважно акумулюються в сміттєвих урнах та контейнерах. Предмети ритуальної належності та інші, що використовуються під час поховань, а також при облаштуванні могил | 20 02 03 інші не біорозкладані відходи 20 03 01 змішані комунальні відходи | |
Вулично-дорожня мережа | Відходи від прибирання доріг (вуличний змет; відходи від очищення зливостоків та решіток зливоприймальних колодязів) | 20 03 03 відходи очищення вулиць |
Прибудинкові території | Рослинні відходи від утримання зелених насаджень | 20 02 01 біорозкладані відходи |
Відходи від прибирання доріг (вуличний змет) | 20 03 03 відходи очищення вулиць | |
Інші території загального користування | Вид відходів залежить від призначення територій загального користування | 20 03 інші муніципальні відходи 20 03 01 змішані комунальні відходи 20 03 02 відходи з ринків 20 03 03 відходи очищення вулиць 20 03 07 великогабаритні відходи 20 03 99 муніципальні відходів, які не вказані іншим чином |
__________
5List of Waste referred to in Article 7 of Directive 2008/98/EC. Режим доступу: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02000D0532-20150601
У частині "Система управління відходами" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, зазначених у попередньому підпункті.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" наводиться інформація, що характеризує об'єкти оброблення відходів інфраструктури населених пунктів. Перелік та опис характеристик об'єктів оброблення відходів інфраструктури населених пунктів, наводиться у вигляді таблиць згідно із Додатком 17 до цих Методичних рекомендацій. Якщо оброблення відходів інфраструктури населених пунктів здійснюється на об'єктах з оброблення побутових відходів, інформація про це зазначається у підрозділі.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
Враховуючи ту обставину, що частина проблем та загроз для відходів інфраструктури населених пунктів та побутових відходів мають спільний характер, допускається наводити "Проблеми та загрози" в узагальненому вигляді у підпункті "Відходи інфраструктури населених пунктів". У такому випадку у частині "Проблеми та загрози" підпункту "Побутові відходи" розміщується відповідний коментар.
4.2.2. Пункт 2.2.2 підрозділу 2.2 Розділу II "Небезпечні відходи та речовини" РПУВ складається з підпунктів "Небезпечні відходи", "Відпрацьовані нафтопродукти" та "Відходи, що містять стійкі органічні забруднення".
4.2.2.1. У підпункті 2.2.2.1 пункту 2.2.2 підрозділу 2.2 Розділу II "Небезпечні відходи" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати, що небезпечні відходи - це:
відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості6, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров'я людини, та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними;
відходи, зазначені в абзаці третьому пункту 2 Положення про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх утилізацією/видаленням7.
__________
6Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 16.10.2000 р. № 165 "Про затвердження Переліку небезпечних властивостей та інструкцій щодо контролю за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх утилізацією/видаленням"
7Постанова Кабінету Міністрів України від 13.07.2000 № 1120 "Про затвердження Положення про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх утилізацією/видаленням".
Рекомендується враховувати те, що небезпечні відходи фактично розподілені між відходами інших видів у складі:
відходів будівництва та знесення;
відходів сільського господарства;
відходів електричного та електронного обладнання;
відпрацьованих батарейок, батарей та акумуляторів;
знятих з експлуатації транспортних засобів.
У цьому підпункті наводяться зведені дані щодо утворення небезпечних відходів в регіоні, основних джерел їх утворення, місць та обсягів накопичення.
За тими видами небезпечних відходів, за якими деталізована інформація наводиться в інших структурних частинах РПУВ, у цьому підпункті зазначаються лише узагальнені зведені дані. Для інших небезпечних відходів інформація наводиться в більш деталізованому вигляді.
Джерелами інформації є: дані статистичного обліку, обласного реєстру об'єктів утворення відходів, обласного реєстру місць видалення відходів та інші джерела.
Наводиться обґрунтування переліку небезпечних відходів, що розглядаються детально, та відносно яких у подальшому плануються заходи з управління.
У частині "Система управління відходами" розміщується інформація, що характеризує збирання, перевезення та оброблення небезпечних відходів.
Наводиться перелік суб'єктів підприємницької діяльності, що здійснюють діяльність у сфері поводження з небезпечними відходами за формою, наведеною у Додатку 21 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" відображається інформація, що характеризує інфраструктуру оброблення небезпечних відходів. Перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення небезпечних відходів наводиться у вигляді таблиць згідно із Додатком 17 до цих Методичних рекомендацій. Щодо об'єктів інфраструктури оброблення небезпечних відходів, за якими характеристика наводиться в інших структурних частинах РПУВ, зазначаються посилання на відповідні таблиці або додатки.
Дані щодо місць видалення небезпечних відходів наводяться у вигляді таблиць згідно із Додатком 22 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених в підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.2.2. У підпункті 2.2.2.2 пункту 2.2.2 підрозділу 2.2 Розділу II "Відпрацьовані нафтопродукти" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати відповідність відпрацьованих нафтопродуктів коду 13 Європейського класифікатора відходів8, що наведений в таблиці 3.
__________
8List of Waste referred to in Article 7 of Directive 2008/98/EC. Режим доступу: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02000D0532-20150601
Таблиця 3. Відпрацьовані нафтопродукти відповідають за кодом 13 Європейського класифікатора відходів
Код | Назва |
13 | Відходи олив та відходи рідкого палива (за винятком харчових олій, а також зазначених в 05, 12 та 19)9 |
13 01 | Відходи гідравлічних олив |
13 02 | Відходи моторних, індустріальних та мастильних олив |
13 03 | Відходи олив для ізоляції та теплопередачі |
13 04 | Трюмні нафтопродукти |
13 05 | Відходи нафтопродуктово/водних сепараторів |
13 07 | Відходи рідкого палива |
13 08 | Відходи нафтопродуктів інші, не визначені тут |
__________
9Код 05 - Відходи нафтоперероблення, очищення природного газу та піролізу вугілля; код 12 - Відходи формування та фізичного і механічного поверхневого оброблення металів та пластмас; код 19 - Відходи з установок з переробки відходів, окремих установок з оброблення (очищення) стічних вод та підготовки води, призначеної для споживання людьми та води для промислового використання
Відпрацьовані мастила (оливи), включені як небезпечні відходи до розділу А Жовтого переліку відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2000 р. № 1120 (далі - Жовтий перелік відходів).
У частинах "Система управління відходами" та "Інфраструктура оброблення відходів" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених у підпункті 4.2.1 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.2.3. У підпункті 2.2.2.3 "Відходи, що містять стійкі органічні забруднення" щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати Перелік стійких органічних забруднень (СОЗ), що визначений Стокгольмською конвенцією про стійкі органічні забруднення (2001 рік)10, ратифікованої Законом України від 18.04.2007 № 949-V.
__________
10Стокгольмська конвенція про стійкі органічні забруднювачі https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_a07
У частинах "Система управління відходами" та "Інфраструктура оброблення відходів" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених у підпункті 4.2.2.1 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.3. Пункт 2.2.3 підрозділу 2.2 Розділу II "Відходи промисловості" складається з підпунктів "Промислові відходи", "Відходи видобувної промисловості" та "Відходи будівництва та знесення".
4.2.3.1. У підпункті 2.2.3.1 пункту 2.2.3 підрозділу 2.2 Розділу II "Промислові відходи" щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати, що джерелами утворення промислових відходів є промислові виробництва регіону.
Узагальнення даних рекомендується здійснювати за видами економічної діяльності (за кодами КВЕД) з виділенням наступних видів:
переробна промисловість (код КВЕД - C);
постачання електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря (код КВЕД - D).
Аналіз утворення відходів здійснюється з урахуванням характеристик функціонування промисловості, наведених у підрозділі 1.4 "Економічна характеристика регіону" РПУВ.
Наводиться обґрунтування переліку промислових відходів, що розглядаються детально та відносно яких у подальшому плануються заходи з управління. Можуть виділятися відходи окремих галузей промисловості, багатотоннажні відходи, інші відходи, характерні для регіону.
Прогнозна оцінка утворення відходів у майбутньому здійснюється з урахуванням аналізу перспектив розвитку за видами економічної діяльності у майбутньому, наведеному у підрозділі 1.4 "Економічна характеристика регіону" РПУВ.
У частині "Система управління відходами" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" рекомендується надавати інформацію, що характеризує інфраструктуру оброблення промислових відходів. Перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення промислових відходів, наводиться у вигляді таблиці відповідно до Додатку 17 до цих Методичних рекомендацій. Якщо оброблення промислових відходів здійснюється на об'єктах з оброблення побутових відходів, наведених у Додатках 15 - 20 до цих Методичних рекомендацій, то про це зазначається відповідна інформація.
Дані щодо місць видалення промислових відходів наводяться у вигляді таблиці згідно із Додатком 22 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.3.2. У підпункті 2.2.3.2 пункту 2.2.3 підрозділу 2.2 Розділу II "Відходи видобувної промисловості" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати узагальнення даних за видом економічної діяльності: добувна промисловість і розроблення кар'єрів (код КВЕД - B).
Аналіз утворення відходів здійснюється з урахуванням характеристик функціонування промисловості, наведених у підрозділі 1.4 "Економічна характеристика регіону" РПУВ.
У частині "Система управління відходами" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" рекомендується надавати інформацію, що характеризує інфраструктуру оброблення відходів видобувної промисловості. Перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення відходів видобувної промисловості, наводиться у вигляді таблиці згідно із Додатком 17 до цих Методичних рекомендацій.
Дані щодо місць видалення відходів видобувної промисловості наводяться у вигляді таблиці згідно із Додатком 22 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.3.3. У пункті 2.2.4 підрозділу 2.2 Розділу II "Відходи будівництва та знесення" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати, що узагальнення даних рекомендується здійснювати за видом економічної діяльності: будівництво (код КВЕД - F).
Аналіз утворення відходів здійснюється з урахуванням характеристик функціонування промисловості, наведених у підрозділі 1.4 "Економічна характеристика регіону" РПУВ.
У частині "Система управління відходами" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" рекомендується наводити інформацію, що характеризує інфраструктуру оброблення відходів будівництва та знесення. Перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення відходів будівництва та знесення, подається у вигляді таблиці згідно із Додатком 17 до цих Методичних рекомендацій.
Також наводиться інформація, щодо використання відходів будівництва та знесення без їх попереднього оброблення.
Дані щодо місць видалення відходів будівництва та знесення наводяться у вигляді таблиці згідно із Додатком 22 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.4. Пункт 2.2.5 підрозділу 2.2 Розділу II "Відходи сільського господарства" РПУВ складається з підпунктів "Відходи рослинного походження", "Відходи тваринного походження" та "Агрохімічні відходи, що містять небезпечні речовини".
4.2.4.1. У підпункті 2.2.5.1 пункту 2.2.5 підрозділу 2.2 Розділу II "Відходи рослинного походження" РПУВ наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій, враховуючи місцеву практику поводження з відходами рослинного походження.
4.2.4.2. У підпункті 2.2.5.2 пункту 2.2.5 підрозділу 2.2 Розділу II "Відходи тваринного походження" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати, що у РПУВ термін "відходи тваринного походження" відповідає терміну "побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною" у розумінні чинного законодавства та охоплюють I - III категорії, визначені відповідним законом11.
__________
11Закон України "Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною" № 287-VIII (із змінами) від 07.04.2015 р.
Основними джерелами відходів тваринного походження є сільськогосподарські тваринницькі господарства.
Відходи від переробки тварин утворюються також на м'ясопереробних виробництвах. За формальною ознакою такі відходи належать до промислових відходів м'ясопереробних виробництв. Якщо утворення таких відходів відбувається на місці їх вирощування, то такі відходи за формальною ознакою являють собою також виробничі відходи відповідного сільськогосподарського виробництва.
У частині "Система управління відходами" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" рекомендується враховувати такі особливості.
Наводиться інформація, що характеризує інфраструктуру оброблення відходів тваринного походження (у т. ч. місця / установки з видалення трупів тварин). Перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення відходів тваринного походження, наводиться у вигляді таблиці згідно із Додатком 17 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.4.3. У підпункті 2.2.5.3 пункту 2.2.5 підрозділу 2.2 Розділу II "Агрохімічні відходи, що містять небезпечні речовини" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати, що агрохімічні відходи, що містять небезпечні речовини крім таких, які утворюються в теперішній час, включають також непридатні до використання і заборонені до застосування хімічні засоби захисту рослин (ХЗЗР), що накопичені на території регіону.
Непридатні до використання і заборонені до застосування ХЗЗР можуть містити у своєму складі СОЗ. Часто такі відходи залишаються не ідентифікованими (їх склад не визначений). За таких обставин допускається розглядати непридатні до використання і заборонені до застосування ХЗЗР, як відходи, що містять СОЗ і наводити інформацію про такі відходи у відповідному розділі РПУВ. Виключенням можуть бути випадки, коли склад таких відходів визначений і вони гарантовано не містять СОЗ.
Якщо на території регіону є непридатні до використання і заборонені до застосування ХЗЗР, то наводиться відповідна інформація про місця їх розташування, обсяги накопичення та умови зберігання.
У частині "Система управління відходами" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" рекомендується надавати інформацію, що характеризує інфраструктуру оброблення агрохімічних відходів, які містять небезпечні речовини. Перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення відходів, наводиться у вигляді таблиці згідно із Додатком 17 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.5. У пункті 2.2.6 підрозділу 2.2 Розділу II "Відходи упаковки" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати такі особливості, що відходи упаковки відповідають коду 15 01 "Упаковка (включаючи роздільно зібрану упаковку з побутових (муніципальних) відходів)" Європейського класифікатора відходів12.
__________
12List of Waste referred to in Article 7 of Directive 2008/98/EC. Режим доступу: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02000D0532-20150601
До введення в дію законодавства, що регулює спеціальне управління тарою та упаковкою, відходи за кодом 15 01 "Упаковка (включаючи роздільно зібрану упаковку з побутових (муніципальних) відходів)" можуть розглядатися, як складова побутових відходів.
У частині "Система управління відходами" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" рекомендується надавати інформацію, що характеризує інфраструктуру оброблення відходів упаковки. Перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення відходів упаковки, наводиться у вигляді таблиці згідно із Додатком 17 до цих Методичних рекомендацій. Якщо оброблення відходів упаковки здійснюється на об'єктах з оброблення побутових відходів, то про це зазначається відповідна інформація.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.6. У пункті 2.2.7 підрозділу 2.2 Розділу II "Відходи електричного та електронного обладнання" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати Перелік відходів, що належать до цього виду, визначається Директивою 2012/19/ЄС Європейського парламенту та Ради від 4 липня 2012 р. "Про відходи електричного та електронного обладнання (ВЕЕО)".
Окремі ВЕЕО включені як небезпечні відходи до розділу А Жовтого переліку відходів (п. 34), окремі ВЕЕО включені, як такі, що не відносяться до небезпечних до Зеленого переліку відходів (п. 42, 43, 44), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2000 р. № 1120.
У частині "Система управління відходами" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" рекомендується враховувати такі особливості.
Наводиться інформація, що характеризує інфраструктуру оброблення ВЕЕО. Перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення ВЕЕО, подається у вигляді таблиці згідно із Додатком 17 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.7. У пункті 2.2.8 підрозділу 2.2 Розділу II "Відпрацьовані батарейки, батареї та акумулятори" РПУВ наводиться інформація відповідно до рекомендацій, викладених у пункті 4.2.6 цих Методичних рекомендацій.
4.2.8. У пункті 2.2.9 підрозділу 2.2 Розділу II "Медичні відходи" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" пропонується враховувати наявність 4 категорій медичних відходів13:
категорія A - епідемічно безпечні медичні відходи;
категорія B - епідемічно небезпечні медичні відходи;
категорія C - токсикологічно небезпечні медичні відходи;
категорія D - радіологічно небезпечні медичні відходи.
__________
13Державні санітарно-протиепідемічні правила і норми щодо поводження з медичними відходами, затверджені наказом Міністерства охорони здоров'я України від 08.06.2015 р. № 325.
У частині "Система управління відходами" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" рекомендується надавати інформацію, що характеризує інфраструктуру оброблення медичних відходів. Перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення медичних відходів наводиться у вигляді таблиці згідно із Додатком 17 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.9. У пункті 2.2.10 підрозділу 2.2 Розділу II "Зняті з експлуатації транспортні засоби" РПУВ наводиться інформація відповідно до загальних рекомендацій, викладених у пункті 4.2 цих Методичних рекомендацій, враховуючи місцеву практику поводження із знятими з експлуатації транспортними засобами.
4.2.10. У пункті 2.2.11 підрозділу 2.2 Розділу II "Осади стічних вод від комунальних очисних споруд" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати, що осади стічних вод - є осадами, що утворюються на каналізаційних очисних спорудах у процесі очищення стічних вод.
Враховуючи, що осад стічних вод має вологість близько 96%, а в процесі зберігання або оброблення його вологість може змінюватися в значному діапазоні, рекомендується при наведенні кількісних даних щодо утворення осаду та управління ним, зазначати вологість осаду (пропонується також наводити значення, перераховані на суху речовину).
У частині "Система управління відходами" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" рекомендується надавати інформацію, що характеризує інфраструктуру оброблення осадів стічних вод від комунальних очисних споруд. Перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення осадів стічних вод від комунальних очисних споруд наводиться у вигляді таблиці згідно із Додатком 17 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.3. У підрозділі 2.3 Розділу II "Аналіз використання земельних ресурсів" РПУВ наводяться дані щодо площ, занятих під місця видалення відходів та наявних земельних ділянок, що можуть бути використанні під розміщення об'єктів управління відходами (зокрема, регіональні полігони) без зміни їх цільового використання, а також такі, що потребують зміни цільового використання.
4.4. У підрозділі 2.4 Розділу II "SWOT-аналіз стану системи управління відходами в регіоні" РПУВ визначаються внутрішні сильні та слабкі сторони, зовнішні можливості та загрози з метою виявлення найбільш важливих внутрішніх і зовнішніх чинників, що мають значення для розвитку такої системи, зокрема:
узагальнюються проблеми та загрози, пов'язані з відходами, що були зазначені у підрозділі 4.2 РПУВ;
визначаються регіональні умови, з урахуванням планів розвитку регіону та процесів розвитку місцевої промисловості чи інших секторів економіки, що можуть впливати на утворення відходів в майбутньому та управління ними;
наводиться інформація щодо врахування обмежень, пов'язаних зі створенням інфраструктурних об'єктів, що можуть виникати внаслідок неузгодженості з регіональною стратегією та планом розвитку регіону та інші обмеження, зумовлені регіональними особливостями, у т. ч. наявності об'єктів природно-заповідного фонду, національної екологічної мережі з урахуванням перспектив її розвитку.
Висновки, одержані внаслідок проведеного аналізу поточної ситуації та SWOT-аналізу системи управління відходами, є основою для підготовки Розділу III "Планування системи управління відходами в регіоні" РПУВ.
5. У Розділі III "Планування системи управління відходами в регіоні" РПУВ визначаються цілі та цільові показники РПУВ, сценарії регіонального управління потоками відходів, залежно від виду відходів, наводиться інформація про забезпечення реалізації РПУВ, фінансово-економічне забезпечення системи управління відходами в регіоні та додається регіональний план дій.
5.1. У підрозділі 3.1 Розділу III "Цілі та цільові показники" РПУВ на основі аналізу поточного стану системи управління відходами, а також із врахуванням Національної стратегії управління відходами та Національного плану управління відходами визначаються цілі РПУВ та цільові показники.
Визначення цілей та встановлення цільових показників здійснюється в контексті розвитку інституційної структури регіональної системи управління відходами в цілому та окремо для кожного виду відходів. Цілі та цільові показники РПУВ наводяться у табличній формі згідно із Додатком 23 до цих Методичних рекомендацій.
Цільові показники РПУВ визначаються з урахуванням цільових показників, встановлених Національною стратегією управління відходами у такій послідовності:
на першому етапі здійснюється локалізація цільових показників Національної стратегії управління відходами, тобто перенесення їх значень на рівень відповідного регіону. Локалізація цільових показників здійснюється за часовими періодами, що співпадають з встановленими в Національної стратегії управління відходами. Принципи локалізації цільових показників та форма їх представлення наведені у Додатку 24 до цих Методичних рекомендацій;
на другому етапі, на підставі локалізованих національних цільових показників, з урахуванням їх фактичних значень, регіональних особливостей та інших чинників, що визначають можливості та строки досягнення відповідних показників, встановлюються значення цільових показників національного рівня, прийняті для РПУВ. Встановлення цільових показників, що будуть меншими ніж локалізовані, допускається лише за умови обґрунтування, що досягнення значень локалізованих цільових показників у встановлені терміни є неможливим. У разі неможливості досягнення у встановлені терміни значень локалізованих цільових показників зазначаються причини (технологічного характеру, організаційні, фінансово-економічні тощо). Також вказуються умови, за яких локалізовані цільові показники можуть бути досягнуті та терміни їх можливого досягнення з технологічної та організаційної точки зору (за наявності фінансування);
на третьому етапі визначаються цільові показники, щодо яких не встановлюються локалізовані значення національних цільових показників. Такі показники та їх значення рекомендується визначати розробникам РПУВ на підставі загальних обґрунтувань, заснованих на сценаріях розвитку регіональної системи управління відходами.
Значення локалізованих національних цільових показників, а також значення цільових показників національного рівня, прийнятих для РПУВ, відображаються у додатку до РПУВ за формою, передбаченою у Додатку 25 до цих Методичних рекомендацій. У цьому ж додатку до РПУВ наводяться також дані щодо визначення локалізованих національних цільових показників, а також обґрунтування значень тих цільових показників, що приймаються меншими ніж локалізовані.
Відносно кожної цілі, наведеної в таблиці "Цілі та цільові показники РПУВ" (Додаток 23 до цих Методичних рекомендацій) зазначаються один або більше цільових показників, відповідно до яких у подальшому буде здійснюватися моніторинг та аналіз реалізації РПУВ. Обов'язковим є перенесення в таблицю цільових показників національного рівня та їх значень, прийнятих для регіону. Також наводяться додаткові цільові показники, визначені розробником РПУВ за відповідними цілями та значеннями цих цільових показників за роками.
Значення цільових показників РПУВ встановлюються за часовими періодами, що співпадають із встановленими в Національній стратегії управління відходами, а також на час завершення періоду планування у РПУВ. Якщо період планування у РПУВ завершується у 2030 році, то значення цільових показників на 2024 - 2030 роки та на рік завершення РПУВ будуть співпадати.
5.2. У підрозділі 3.2 Розділу III "Управління потоками відходів" РПУВ наводяться дані щодо організації управління потоками відходів, спрямованого на досягнення відповідних цільових показників, вирішення наявних місцевих проблем, а також попередження можливих загроз.
Інформація у підрозділі систематизується за видами відходів, аналогічно систематизації, застосованої у підрозділі 2.2 "Опис поточного стану системи за видами відходів" РПУВ.
Розроблення підпунктів, присвячених управлінню окремими видами відходів, здійснюється з урахуванням результатів виконання підрозділу 2.2 "Опис поточного стану системи за видами відходів" РПУВ.
Рішення щодо управління потоками відходів розробляються з урахуванням ієрархії методів управління та включають діяльність за такими напрямами:
створення та забезпечення функціонування регіональної системи управління відходами;
мінімізація навантаження на довкілля, пов'язаного з відходами;
5.3. У частині "Створення та підтримання регіональної системи управління відходами" для відповідних видів відходів наводиться наступна інформація:
дані щодо сценаріїв з управління відповідними відходами;
дані щодо запланованої діяльності, орієнтовної на підсилення інституційної спроможності суб'єктів, на яких покладаються управлінські функції у сфері поводження з відповідними відходами.
В процесі розроблення сценаріїв з управління відповідними відходами визначаються способи управління кожним видом відходів, потреба у розвитку інфраструктури управління окремими видами відходів та можливі технологічні рішення.
Рішення щодо створення нових об'єктів інфраструктури оброблення відходів, а також відновлення або продовження експлуатації діючих об'єктів, які будуть включені до РПУВ, базуватимуться на техніко-економічному обґрунтуванні, що спирається на відповідні розрахунки та/або дані щодо характеристик існуючих об'єктів.
У додатках до РПУВ наводяться резюме та/або техніко-економічних показників відповідних техніко-економічних обґрунтувань, які, серед іншого, мають містити вихідні дані, прийняті спрощення, припущення, умови, що можуть істотно впливати на результати.
У разі відсутності потреби щодо створення нових об'єктів інфраструктури оброблення відходів, відновлення або продовження експлуатації діючих об'єктів, відповідна інформація зазначається у РПУВ.
Деталізація інформації щодо розвитку інфраструктури управління окремими відходами залежить від глибини опрацювання питання на момент розроблення РПУВ.
У разі неможливості виконання техніко-економічного аналізу щонайменше на рівні попереднього опрацювання проектного рішення14, про це наводиться у РПУВ відповідний коментар, а до плану заходів РПУВ включається завдання, спрямоване на розроблення відповідного техніко-економічного обґрунтування.
__________
14Стадія попереднього опрацювання проектного рішення передбачає визначення технологічних, технічних, фінансово-економічних показників проектних рішень, спираючись на наявні вихідні дані з урахуванням певних припущень. На цій стадії визначається принципова можливість реалізації відповідних проектних рішень, їх життєздатність з технічної та економічної точки зору, наявність правових та інших ризиків реалізації проектних рішень тощо.
За потреби наводяться дані щодо місць видалення відходів, що мають бути закриті, можуть продовжувати функціонування та такі, що мають спочатку бути приведені у відповідність до належних вимог.
5.4. У частині "Створення та підтримання регіональної системи управління відходами" щодо управління муніципальними відходами рекомендується при розробленні сценаріїв з управління муніципальними відходами наводити деталізовані варіанти щодо створення кластерів, сценарії щодо способів збирання та оброблення муніципальних відходів у межах визначених кластерів, дані щодо розвитку інфраструктури управління муніципальними відходами, а також закриття сміттєзвалищ та полігонів твердих побутових відходів, що не відповідають санітарним та екологічним вимогам.
Рекомендації щодо визначення територіальних меж кластерів наведені у Додатку 26 до цих Методичних рекомендацій.
Щодо визначення територіальних меж кластерів зазначається така інформація:
прийняті критерії визначення зон оптимального охоплення щодо управління побутовими відходами;
дані щодо альтернативних варіантів об'єктів оброблення відходів, що розглядаються як технологічні ядра та місця їх можливого розташування;
місця можливого розташування регіональних полігонів твердих побутових відходів;
інша додаткова інформація, що береться до уваги при визначенні територіальних меж кластерів.
За результатами визначення сценаріїв щодо створення кластерів наводиться наступна інформація:
альтернативні варіанти територіальних меж кластерів управління муніципальними відходами, що розглядалися;
обґрунтування вибору прийнятого варіанту кластерів (аналіз сценаріїв), в якому розглядаються та порівнюються альтернативні варіанти поділу регіону на кластери;
дані щодо прийнятого варіанту кластерів.
Для обраного варіанту розподілу регіону на кластери на карті позначаються:
місця можливого розташування об'єктів оброблення відходів, що розглядаються як технологічні ядра кластерів;
місця можливого розташування регіональних полігонів твердих побутових відходів.
Також наводиться наступна інформація:
перелік територіальних громад, що увійшли до кожного кластеру (у форматі таблиці);
чисельність населення та обсяги утворення відходів на момент розроблення плану для кожного із кластерів (у форматі таблиці).
При розробленні сценаріїв щодо способів збирання та оброблення муніципальних відходів у межах визначених кластерів розглядаються такі питання:
організація збирання муніципальних відходів;
параметри інфраструктури збирання муніципальних відходів;
організація оброблення муніципальних відходів;
параметри інфраструктури оброблення муніципальних відходів;
тариф на послуги у сфері поводження з побутовими відходами.
При плануванні організації збирання муніципальних відходів розглядається обов'язкове запровадження роздільного збирання муніципальних відходів.
Рекомендується враховувати, що впровадження роздільного збирання окремих компонентів побутових відходів повинно узгоджуватися зі створенням відповідної інфраструктури з їх оброблення.
У цій частині наводиться інформація щодо організації перевезення побутових відходів, потреби у створенні сміттєперевантажувальних станцій та місць їх розташування.
Також зазначається інформація й щодо потреби в придбанні сміттєвозів для регіону з урахуванням оновлення наявного автопарку на період планування, а також потреби в придбанні контейнерів для збирання побутових відходів (з урахуванням оновлення наявних). Відповідні дані наводяться у вигляді таблиці за формою, передбаченою у Додатку 27 до цих Методичних рекомендацій.
Щодо параметрів інфраструктури збирання муніципальних відходів наводиться інформація про об'єкти, створення яких передбачено Національною стратегією управління відходами, зокрема:
комунальних пунктів збирання відходів;
пунктів збирання для повторного використання товарів, які були у вжитку;
центрів зі збирання відходів для їх ремонту з метою повторного використання.
Також доцільно враховувати вимоги ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій" (п. 11.2.4) щодо встановлення пунктів приймання відходів паперу, пластику, скла, відходів упаковки, відпрацьованих батарейок, батарей і акумуляторів, електричного і електронного обладнання та шин.
Зведені дані щодо об'єктів інфраструктури збирання побутових відходів подаються у вигляді таблиці за формою, наведеною у Додатку 28 до цих Методичних рекомендацій.
Під час аналізу можливих альтернатив щодо оброблення відходів принаймні розглядаються наступні альтернативи:
оброблення відходів здійснюється / планується здійснювати максимально близько до джерел утворення або на них;
оброблення відходів здійснюється / планується здійснювати в межах населеного пункту територіальної громади або субрегіону;
оброблення відходів здійснюється / планується здійснювати на регіональних об'єктах, спеціально визначених у межах одного кластеру як об'єкти спільного користування, незалежно від обраного інституційного рішення;
оброблення відходів здійснюється / планується здійснювати на регіональних об'єктах, спеціально визначених для кількох (двох та більше) кластерів як об'єкти спільного користування, незалежно від обраного інституційного рішення;
оброблення відходів здійснюється / планується здійснювати на підприємствах за межами регіону;
відходи вивозяться / планується їх вивезення для оброблення за межі України.
Обраний сценарій рекомендується обирати відповідно до ієрархії управління відходами, принципів екологічної політики України щодо відходів, напрямів розвитку, визначеними Національною стратегією управління відходами та Національним планом управління відходами, а також до технологічної та економічної доступності.
Щодо параметрів інфраструктури оброблення муніципальних відходів зазначається інформація щодо планування будівництва нових об'єктів оброблення муніципальних відходів та продовження експлуатації існуючих. Якщо є потреба у модернізації існуючих об'єктів, про це зазначається у цій частині.
До об'єктів інфраструктури оброблення муніципальних відходів, що розглядаються, належать:
об'єкти централізованого біологічного оброблення біовідходів (об'єкти з централізованого компостування, анаеробного оброблення тощо);
регіональні полігони твердих побутових відходів;
інші об'єкти оброблення муніципальних відходів, створення (або продовження експлуатації) яких передбачається РПУВ.
Щодо об'єктів інфраструктури оброблення муніципальних відходів, створення або модернізація яких передбачається РПУВ, наводиться наступна інформація:
стадії опрацювання проектних рішень та впровадження об'єктів:
а) стадія попереднього опрацювання проектного рішення;
б) розроблено техніко-економічне обґрунтування (або бізнес-план) створення об'єкту;
в) розроблено проектно-конструкторську документацію створення об'єкту;
г) стадія будівництва об'єкту;
ґ) стадія експлуатації об'єкту;
д) об'єкт знаходиться на консервації;
місця розташування об'єктів (з позначенням їх на карті);
технологічні та технічні характеристики об'єктів;
фінансово-економічні параметри функціонування об'єктів;
додаткові умови щодо створення та/або експлуатації об'єктів.
Дані щодо технологічних та технічних характеристик об'єктів включають:
види відходів, оброблення яких передбачається на об'єкті;
територія, на обслуговування якої орієнтований об'єкт (за доцільності може наводитися тип та/або перелік утворювачів відходів) та забезпеченість об'єкту відповідними відходами;
продукція, що буде отримуватися на об'єкті;
продуктивність об'єкту по відходах та продукції;
інші технологічні та технічні характеристики, що є важливими для конкретного об'єкту.
Дані щодо фінансово-економічних параметрів функціонування об'єктів включають:
необхідні капітальні витрати на створення об'єкту та їх укрупнену деталізацію за статтями витрат;
поточні витрати на експлуатацію об'єкту та їх укрупнену деталізацію за статтями витрат;
очікувані доходи від реалізації отриманої продукції;
параметри окупності та інвестиційної привабливості реалізації проектних рішень.
Аналіз витрат на захоронення відходів включає:
витрати на створення регіонального полігону;
операційні витрати на захоронення відходів;
витрати на догляд після закриття.
Стосовно додаткових умов щодо створення, модернізації та/або експлуатації об'єктів наводиться така інформація:
наявність ринку споживання продукції, що буде отримана на об'єкті;
наявність ризиків реалізації проектного рішення в нормативно-правовій та інших сферах;
наявність певних обов'язкових умов, які повинні бути забезпечені для реалізації проектного рішення;
інша важлива інформація, за рішенням розробника.
За результатами опрацювання фінансово-економічних параметрів функціонування об'єктів оброблення муніципальних відходів, а також додаткової інформації, робиться висновок щодо їх інвестиційної привабливості, наявних ризиків та перспективності залучення додаткового фінансування на їх реалізацію.
Зведені дані щодо об'єктів інфраструктури оброблення муніципальних відходів наводяться у вигляді таблиці за формою наведеною у Додатку 29 до цих Методичних рекомендацій.
Також наводяться дані щодо очікуваних показників зниження обсягів захоронення муніципальних відходів, що будуть досягатися за умови реалізації запланованих рішень та зазначається очікувана ефективність запровадження кожного з рішень, що призводить до зменшення обсягів захоронення відходів. Відповідні узагальнені дані наводяться щодо кожного кластеру.
Інформація щодо будівництва та модернізації інфраструктури оброблення муніципальних відходів узагальнюється у вигляді таблиць згідно із Додатками 30 - 31 до цих Методичних рекомендацій. До цієї частини включаються карти, на яких доцільно буде умовно позначити заплановані до будівництва об'єкти інфраструктури з оброблення відходів та ті об'єкти, що функціонують на момент розроблення РПУВ.
Щодо запланованої діяльності із закриття існуючих сміттєзвалищ та полігонів наводяться відповідні дані. Для інвентаризації існуючих сміттєзвалищ та полігонів у регіоні можуть бути встановлені відповідні часові обмеження.
Для запропонованого сценарію (або альтернативних сценаріїв) зазначаються функціональна схема руху потоків відходів та наводяться дані щодо очікуваного зниження обсягів захоронення. Відповідні узагальнені дані наводяться щодо кожного кластеру.
Для запропонованого сценарію (або альтернативних сценаріїв) наводиться інформація щодо середнього розрахункового тарифу на послуги у сфері поводження з побутовими відходами та впливу запропонованих рішень на його величину.
Наводяться дані щодо умов та припущень, з урахуванням яких були розраховані тарифи на послуги у сфері поводження з побутовими відходами та здійснюється оцінка економічної доступності тарифу для оплати населенням (1 - 1,5% від середньомісячного доходу із розрахунку на одного жителя).
5.5. У частині "Мінімізація навантаження на довкілля, пов'язаного з відходами" для кожного виду відходів наводяться дані щодо запланованої діяльності, спрямованої на:
запобігання утворенню відходів;
підготовку до повторного використання відходів;
інші види утилізації, у тому числі використання енергетичного потенціалу;
Щодо побутових відходів наводяться також дані, які стосуються запланованої діяльності, спрямованої на охоплення утворювачів відходів послугами у сфері поводження з побутовими відходами.
Для забезпечення сталого функціонування системи управління муніципальними відходами важливо враховувати, що діяльність із розвитку об'єктів інфраструктури управління відходами повинна бути синхронізована з процесом розвитку надання послуг у сфері поводження з побутовими відходами в населених пунктах регіону.
5.6. У частині "Інформаційне забезпечення" для відповідних видів відходів наводяться дані щодо запланованої діяльності, спрямованої на підвищення рівня інформаційного забезпеченні системи управління відповідними відходами, включаючи:
проведення необхідних досліджень;
створення, підтримання та поліпшення інформаційних баз даних;
створення та забезпечення функціонування системи моніторингу;
забезпечення доступу до інформації зацікавлених сторін;
організацію організаційно-просвітницької діяльності;
5.7. У підрозділі 3.3 Розділу III "Забезпечення реалізації" РПУВ наводяться дані щодо запланованої діяльності, спрямованої на здійснення комплексу забезпечувальних заходів, включаючи розвиток інституційної структури регіональної системи управління відходами.
5.8. У підрозділі 3.4 Розділу III "Фінансово-економічне забезпечення системи" РПУВ наводяться дані щодо обсягів та джерел фінансування реалізації РПУВ.
Як джерела фінансування діяльності в сфері поводження з відходами рекомендується розглядати:
б) державний фонд регіонального розвитку;
в) інші кошти державного бюджету;
а) фонд ОНПС бюджету Автономної Республіки Крим, області, міст Київ та Севастопіль;
б) інші кошти обласного бюджету;
в) фонд ОНПС бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад;
г) інші кошти сільських, селищних, міських бюджетів;
власні кошти суб'єктів господарювання;
надходження за надані послуги та реалізовану продукцію;
фінансування за принципом розширеної відповідальності виробника;
інші джерела фінансування, не заборонені чинним законодавством України.
У цьому підрозділі наводиться визначення потенціалу на рівні регіону щодо фінансового забезпечення реалізації РПУВ.
Прогноз надходжень до фондів ОНПС місцевих бюджетів здійснюється з урахуванням даних щодо даних наведених у підрозділі 3.4 "Фінансово-економічне забезпечення функціонування системи управління відходами" РПУВ.
Для оцінки фінансової спроможності місцевих бюджетів рекомендується визначити обсяг можливого виділення коштів на реалізацію РПУВ з фондів ОНПС місцевих бюджетів з урахуванням потреби у фінансуванні інших видів діяльності, що належать до природоохоронних заходів. Також визначаються обсяги можливого виділення коштів на реалізацію РПУВ з місцевих бюджетів, що не належать до фондів ОНПС.
Визначається загальна потреба у фінансуванні заходів РПУВ. Дані рекомендується систематизувати у формі таблиці, наведеної у Додатку 32 до цих Методичних рекомендацій.
З урахуванням визначених потреб у фінансуванні заходів РПУВ, фінансових можливостей місцевих бюджетів та специфіки заходів РПУВ визначається структура фінансування заходів за розділами РПУВ.
Інформація щодо структури фінансування заходів може наводитися у текстовій, табличній та змішаній формі. Приклад узагальнення даних щодо структури фінансування діяльності зі створення об'єктів оброблення та захоронення побутових відходів, наведено у Додатку 33 до цих Методичних рекомендацій.
У табличній формі, яку наведено у Додатку 34 до цих Методичних рекомендацій, зазначаються дані щодо планового розподілу обсягів фінансування РПУВ за джерелами фінансування. Ці дані повинні узгоджуватися із визначеною фінансовою спроможністю місцевих бюджетів.
5.9. У підрозділі 3.5 "Регіональний план дій" РПУВ наводяться планові показники, завдання та заходи щодо створення та розвитку інституційної структури регіональної системи управління відходами, включаючи управління окремими потоками відходів.
Планові кількісні показники реалізації РПУВ наводиться за формою, визначеною Додатком 35 до цих Методичних рекомендацій.
Перелік завдань та заходів РПУВ наводиться за формою, передбаченою у Додатку 36 до цих Методичних рекомендацій.
Приклад фрагменту структури Регіонального плану дій наведено у Додатку 37 до цих Методичних рекомендацій.
6. У Розділі IV "Моніторинг виконання" РПУВ зазначається інформація щодо створення/удосконалення та підтримання системи моніторингу РПУВ.
Моніторинг реалізації РПУВ проводиться щорічно за індикаторами досягнення цільових показників та індикаторами виконання заходів.
У регіоні рекомендується визначити відповідальних суб'єктів за проведення моніторингу реалізації РПУВ.
7. У Розділі V "Інформація про Стратегічну екологічну оцінку" РПУВ наводиться інформація про здійснену стратегічну екологічну оцінку відповідно до вимог Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку" з урахуванням звіту про стратегічну екологічну оцінку, результатів громадського обговорення та консультацій.
8. У Розділі "Інформаційні джерела" РПУВ наводиться список інформаційних джерел, які використовувалися під час розроблення РПУВ.
9. У Розділі "Додатки" РПУВ доповнюється необхідними додатками у вигляді таблиць та малюнків, що деталізують дані інших розділів.
{Текст взято з сайту Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України https://mepr.gov.ua}