НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ |
ПОСТАНОВА |
22.07.2022 № 798 |
Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності зі зберігання енергії
Відповідно до законів України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та «Про ринок електричної енергії» Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Ліцензійні умови провадження господарської діяльності зі зберігання енергії, що додаються.
2. Ця постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її оприлюднення на офіційному вебсайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
провадження господарської діяльності зі зберігання енергії
1.1. Ці Ліцензійні умови встановлюють вичерпний перелік документів, які додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності зі зберігання енергії (далі - ліцензована діяльність), а також визначають вичерпний перелік вимог, обов’язкових для виконання під час провадження ліцензованої діяльності.
1.2. Суб’єкт господарювання, який має намір отримати ліцензію на провадження господарської діяльності зі зберігання енергії (далі - здобувач ліцензії), має відповідати цим Ліцензійним умовам, а суб’єкт господарювання, який має ліцензію на провадження господарської діяльності зі зберігання енергії (далі - ліцензіат), зобов’язаний виконувати вимоги цих Ліцензійних умов.
1.3. Діяльність суб’єктів господарювання зі зберігання енергії підлягає ліцензуванню, якщо сумарна встановлена потужність установок зберігання енергії складає 150 кВт і вище. Діяльність зі зберігання енергії провадиться без отримання ліцензії, якщо установка зберігання енергії використовується:
1) споживачем, якщо у будь-який період часу такий споживач не здійснює відпуск раніше збереженої в установці зберігання енергії в ОЕС України або в мережі інших суб’єктів господарювання;
2) виробниками електричної енергії, яким встановлено «зелений» тариф або які за результатами аукціону набули право на підтримку, за умов:
зберігання енергії, виробленої на власних електроустановках, що використовують альтернативні джерела енергії;
відбору електричної енергії установкою зберігання енергії виключно від власних генеруючих установок, якщо в будь-який момент у часі потужність, з якою здійснюється відпуск електричної енергії, не перевищує встановлену потужність електроустановок такого виробника відповідно до ліцензії на провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії;
наявності окремого комерційного обліку електричної енергії, перетікання якої здійснено як до, так і з установки зберігання енергії відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 311 (далі - Кодекс комерційного обліку);
3) виробником електричної енергії в місці провадження ліцензованої діяльності з виробництва за умов:
відбору електричної енергії установкою зберігання виключно від генеруючих установок такого виробника, якщо в будь-який момент у часі сумарна потужність, з якою здійснюється відпуск електричної енергії з мереж виробника в ОЕС України, не перевищує встановлену потужність електроустановок такого виробника в місці провадження ліцензованої діяльності відповідно до ліцензії на провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії;
наявності окремого комерційного обліку електричної енергії, перетікання якої здійснено як до, так і з установки зберігання енергії відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку;
4) оператором системи передачі, оператором системи розподілу у випадках, встановлених Законом України «Про ринок електричної енергії», та за умови надання такого права Регулятором.
1.4. У цих Ліцензійних умовах терміни вживаються в таких значеннях:
загальна ліцензована потужність - сумарна встановлена потужність усіх установок зберігання енергії ліцензіата (здобувача ліцензії);
засоби провадження господарської діяльності - обладнання установки зберігання енергії та інше функціонально взаємопов’язане з ним устаткування і споруди, передбачені проєктною документацією, що призначаються для зберігання та перетворення енергії;
місце провадження господарської діяльності зі зберігання енергії - об’єкт (приміщення, будівля, земельна ділянка тощо), у межах якого провадиться діяльність зі зберігання енергії.
Інші визначення та терміни вживаються в цих Ліцензійних умовах у значеннях, наведених у Господарському кодексі України, Цивільному кодексі України, Законі України «Про ринок електричної енергії» (далі - Закон), Порядку ліцензування видів господарської діяльності, державне регулювання яких здійснюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженому постановою НКРЕКП від 03 березня 2020 року № 548 (далі - Порядок), Правилах ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 307 (далі - Правила ринку), Кодексі системи передачі, затвердженому постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309 (далі - Кодекс системи передачі), Кодексі систем розподілу, затвердженому постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 310 (далі - Кодекс систем розподілу), Правилах роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312 (далі - Правила роздрібного ринку електричної енергії), інших нормативно-правових актах, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.
1.5. Здобувач ліцензії, який має намір провадити господарську діяльність зі зберігання енергії, подає до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), заяву про отримання ліцензії за формою згідно з додатком 1.
1.6. До заяви про отримання ліцензії здобувачем ліцензії додаються документи згідно з переліком, який є вичерпним:
1) копія паспорта керівника здобувача ліцензії (або довіреної особи) із відміткою органу державної податкової служби про повідомлення про відмову через свої релігійні переконання від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (подається тільки фізичними особами-підприємцями, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби);
2) засвідчені керівником або уповноваженою особою здобувача ліцензії копії документів, що підтверджують наявність у здобувача ліцензії на праві власності, господарського відання, користування, лізингу, на підставі договору концесії або в управлінні на підставі договору управління активами, укладеного з Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, заявлених засобів провадження господарської діяльності;
3) засвідчені керівником або уповноваженою особою здобувача ліцензії копії сторінок технічних паспортів, що підтверджують встановлену потужність заявлених засобів провадження господарської діяльності (у разі відсутності технічного паспорта - інші документи, що підтверджують його технічні характеристики);
4) відомість про місця та засоби провадження господарської діяльності зі зберігання енергії (додаток 2);
5) однолінійна схема (схема електропостачання споживача із зазначенням ліній, що живлять електроустановки споживача, і точок їх приєднання) із позначенням приладів обліку електричної енергії, погоджені відповідним оператором системи передачі, оператором системи розподілу або ОМСР;
6) засвідчена керівником або уповноваженою особою здобувача ліцензії копія документа, що підтверджує готовність установки зберігання енергії до експлуатації, виданого відповідно до законодавства у сфері регулювання містобудівної діяльності, зокрема сертифіката або декларації про готовність об’єкта до експлуатації, або у встановлених законом випадках копію іншого документа, що підтверджує готовність установки зберігання енергії до експлуатації;
7) інформацію про кінцевих бенефіціарів (контролерів) здобувача ліцензії (ліцензіата) (додаток 3).
1.7. Документи до заяви про отримання ліцензії здобувачем ліцензії додаються відповідно до опису, складеного у двох екземплярах за формою згідно з додатком 4.
1.8. Ліцензіат має право звернутися до НКРЕКП із заявою про зупинення дії ліцензії повністю або частково (додаток 5).
1.9. Для відновлення дії ліцензії, що була зупинена повністю або частково на підставі заяви ліцензіата або з інших підстав, визначених законодавством, ліцензіат подає до НКРЕКП заяву про відновлення дії ліцензії повністю або частково згідно з додатком 6.
2. Вимоги до провадження ліцензіатом господарської діяльності зі зберігання енергії
2.1. При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися кадрових вимог, зокрема оформляти трудові відносини з персоналом шляхом укладення трудових договорів відповідно до положень Кодексу законів про працю України, а також шляхом залучення інших осіб, на підставах, передбачених чинним законодавством України.
2.2. При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог:
1) дотримуватися цих Ліцензійних умов;
2) зберігати протягом дії ліцензії документи, копії яких подавалися до НКРЕКП відповідно до вимог цих Ліцензійних умов;
3) повідомляти НКРЕКП про всі зміни даних, які були зазначені в документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії, не пізніше одного місяця з дня настання таких змін (крім випадків, передбачених Порядком ліцензування);
4) забезпечувати присутність керівника ліцензіата, його заступника або іншої уповноваженої особи під час проведення НКРЕКП в установленому законом порядку перевірки додержання ліцензіатом вимог цих Ліцензійних умов;
5) сплачувати щоквартально, протягом перших 30 днів кварталу, наступного за звітним, внески на регулювання, що визначаються рішенням НКРЕКП;
6) провадити ліцензовану діяльність виключно в межах місць провадження господарської діяльності та із застосуванням заявлених засобів провадження господарської діяльності, зазначених у відомостях про них, поданих до НКРЕКП згідно з вимогами цих Ліцензійних умов;
7) виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та чинним законодавством;
8) не передавати ліцензію, отриману для провадження діяльності зі зберігання енергії, або будь-які права та обов’язки ліцензіата відповідно до такої ліцензії третім особам;
9) надавати до НКРЕКП документи (їх копії), інформацію (дані, відомості, звітність), необхідні для виконання НКРЕКП своїх повноважень та функцій, в обсягах та у строки (не менше десяти робочих днів для надання копій документів, пояснень тощо), встановлені НКРЕКП. При наданні інформації до НКРЕКП ліцензіат повинен чітко вказувати, яка конкретна частина інформації вважається конфіденційною інформацією;
10) вести облік витрат та доходів ліцензованої діяльності окремо від інших видів господарської діяльності;
11) укласти договори, які є обов’язковими для здійснення діяльності зі зберігання енергії на ринку електричної енергії, та виконувати умови цих договорів;
12) укладати двосторонні договори на строк, що не перевищує максимальний строк дії двосторонніх договорів, установлений НКРЕКП;
13) не надавати пропозиції та не укладати договори, які містять положення, що суперечать Закону України «Про ринок електричної енергії», законодавству про захист економічної конкуренції та цим Ліцензійним умовам;
14) зберігати впродовж п’яти років інформацію, необхідну для перевірки оперативно-диспетчерських рішень та поведінки під час подання заявок (пропозицій) на ринку «на добу наперед», внутрішньодобовому ринку, балансуючому ринку, ринку допоміжних послуг та при розподілі пропускної спроможності, яка включає, зокрема, погодинні дані по кожній установці зберігання енергії щодо доступних потужностей та обов’язкових резервів, включаючи розподіл таких резервів на момент подачі заявок/пропозицій, та фактичні дані;
15) надавати повідомлення про договірні обсяги купівлі-продажу електричної енергії за двосторонніми договорами, у тому числі імпортованої та експортованої електричної енергії, у порядку, передбаченому правилами ринку;
16) складати добові графіки електричної енергії згідно з обсягами купленої та проданої електричної енергії та надавати їх оператору системи передачі відповідно до правил ринку;
17) виконувати акцептовані оператором системи передачі добові графіки електричної енергії;
18 нести фінансову відповідальність за небаланси електричної енергії за цінами, визначеними відповідно до правил ринку, у разі невиконання ним акцептованих оператором системи передачі погодинних графіків електричної енергії;
19) своєчасно та в повному обсязі сплачувати кошти за електричну енергію, куплену на ринку електричної енергії, та за послуги, що надаються на ринку електричної енергії;
20) надавати учасникам ринку інформацію, необхідну для виконання ними своїх функцій на ринку електричної енергії, в обсягах та порядку, визначених правилами ринку, правилами ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, Кодексом системи передачі, Кодексом систем розподілу, Кодексом комерційного обліку та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;
21) сплачувати плату за послуги з передачі електричної енергії, розподілу електричної енергії, плату за послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, за відповідними тарифами, на умовах, визначених Кодексом системи передачі, Кодексом систем розподілу та Правилами роздрібного ринку електричної енергії;
22) дотримуватися вимог щодо надання, захисту, розкриття та оприлюднення інформації на ринку електричної енергії, визначених Законом та іншими нормативно-правовими актами, нормативними документами, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;
23) зберігати всі відомості про укладені двосторонні договори та договори купівлі-продажу електричної енергії на організованих сегментах ринку, а також про надання допоміжних послуг не менше п’яти років;
24) надавати до НКРЕКП на її вимогу фінансову звітність разом з аудиторським висновком (якщо така звітність відповідно до законодавства підлягає обов’язковій перевірці аудитором, вимоги до якого встановлено Законом України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність»), зокрема в частині перевірки дотримання вимог щодо уникнення дискримінаційної поведінки та перехресного субсидіювання;
25) урегульовувати спори, що виникають між ліцензіатом та учасниками ринку, згідно з Порядком врегулювання спорів, які виникають між суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженим постановою НКРЕКП від 05 лютого 2019 року № 156;
26) забезпечувати учасників ринку достовірною інформацією, зокрема щодо робочої потужності, технічних параметрів, послуг, що надаються на ринку електричної енергії;
27) виконувати оперативні команди (розпорядження) оператора системи передачі/оператора системи розподілу в частині надання відповідних послуг відповідно до укладених договорів, Кодексу системи передачі, Правил ринку та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;
28) надавати оператору системи передачі/оператору системи розподілу технічну документацію, звіти та інформацію, що необхідні для здійснення диспетчерського управління оператором системи передачі, в обсягах та порядку, визначених Кодексом системи передачі, Правилами ринку та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;
29) овідомляти оператора системи передачі та/або оператора системи розподілу про намір припинити діяльність зі зберігання енергії відповідно до Кодексу системи передачі/Кодексу систем розподілу;
30) при підготовці та/або подачі заявок (пропозицій) на ринку електричної енергії ліцензіат не повинен вчиняти дії, які можуть призвести до маніпулювання цінами або до інших спотворень конкуренції на ринку;
31) у разі зупинення дії ліцензії повністю або частково протягом строку, на який зупинено дію ліцензії:
повністю припинити господарську діяльність зі зберігання енергії в межах місць провадження господарської діяльності, в яких зупинено дію ліцензії;
здійснити дії, направлені на усунення причин зупинення дії ліцензії;
23) забезпечити комерційний облік електричної енергії, перетікання якої здійснено як до, так і з установки зберігання енергії, відповідно до вимог Правил ринку, Кодексу комерційного обліку;
24) звернутися не пізніше ніж за два місяці із письмовою заявою до НКРЕКП щодо проведення перевірки додержання ним ліцензійних умов та законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до дати, коли ліцензіат:
має передати всі заявлені установки зберігання енергії іншому суб’єкту господарювання (якщо статутними документами не передбачено, що до суб’єкта господарювання, якому передається цілісний майновий комплекс, переходять усі права і обов’язки попереднього ліцензіата);
25) здійснювати проєктування та будівництво (нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, технічне переоснащення) установок зберігання енергії відповідно до законодавства у сфері містобудівної діяльності.
2.3. При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких технологічних вимог:
1) засоби провадження господарської діяльності мають належати здобувачу ліцензії (ліцензіату) на праві власності, господарського відання, користування, лізингу, на підставі договору концесії або в управлінні на підставі договору управління активами, укладеного з Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, заявлених засобів провадження господарської діяльності;
2) не здійснювати експлуатацію установки зберігання енергії без наявності окремого комерційного обліку електричної енергії, перетікання якої здійснено як до, так і з установки зберігання енергії, відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку;
3) надавати послуги відповідно до технічних вимог, передбачених Кодексом системи передачі, Кодексом систем розподілу, іншими нормативно-правовими актами та нормативними документами, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;
4) забезпечувати інформаційну безпеку та кібербезпеку засобів провадження ліцензованої діяльності (інформаційно-телекомунікаційних систем, автоматизованих систем управління тощо), а також інформації, яка використовується ліцензіатом під час провадження ліцензованої діяльності;
5) виконувати заходи для запобігання загрози безпеці критичної інфраструктури та реалізації системи захисту об'єктів критичної інфраструктури, передбачені законодавством.
2.4. При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких спеціальних вимог:
1) не здійснювати діяльність з передачі та розподілу електричної енергії, транспортування та розподілу природного газу, виконання функцій оператора ринку та гарантованого покупця;
2) не допускати здійснення координації та контролю за діяльністю ліцензіата особою (у тому числі державним органом), що здійснює прямий або опосередкований контроль за діяльністю з передачі та розподілу електричної енергії, транспортування та розподілу природного газу;
3) не допускати здійснення над ліцензіатом (здобувачем ліцензії) контролю у значенні, наведеному у статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції», резидентами держав, що здійснюють збройну агресію проти України, у значенні, наведеному у статті 1 Закону України «Про оборону України», та/або дії яких створюють умови для виникнення воєнного конфлікту та застосування воєнної сили проти України.
ЗАЯВА
про отримання ліцензії зі зберігання енергії
ВІДОМІСТЬ
про місця та засоби провадження господарської діяльності зі зберігання енергії
ІНФОРМАЦІЯ
про кінцевих бенефіціарів (контролерів) здобувача ліцензії (ліцензіата)
ОПИС
документів, що додаються до заяви
ЗАЯВА
про зупинення дії ліцензії на право провадження господарської діяльності зі зберігання енергії
ЗАЯВА
про відновлення дії ліцензії на право провадження господарської діяльності зі зберігання енергії