open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст
Попередня

ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

30.06.2022  № 135

Про затвердження Положення про реєстрацію страхових та перестрахових брокерів та умови провадження посередницької діяльності у сфері страхування та про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України

Відповідно до статей 7, 15, 551, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 21, 27, 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статей 2, 15, 36, 37 Закону України "Про страхування" та з метою вдосконалення порядку провадження посередницької діяльності у сфері страхування Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:

1. Затвердити Положення про реєстрацію страхових та перестрахових брокерів та умови провадження посередницької діяльності у сфері страхування (далі - Положення), що додається.

2. Пункти 5, 13 додатка до постанови Правління Національного банку України від 25 червня 2020 року № 83 "Про забезпечення здійснення повноважень та виконання функцій з державного регулювання та нагляду у сфері ринків фінансових послуг з питань ліцензування та реєстрації" (зі змінами) виключити.

3. Пункт 6 додатка до постанови Правління Національного банку України від 25 червня 2020 року № 84 "Про забезпечення здійснення повноважень та виконання функцій з державного регулювання та нагляду у сфері ринків фінансових послуг з питань порядку розкриття інформації та складання звітності учасниками ринків фінансових послуг" (зі змінами) виключити.

4. Страховим та/або перестраховим брокерам (далі - брокери), інформація про яких станом на день набрання чинності цією постановою внесена до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів (далі - реєстр):

1) з дня набрання чинності цією постановою, але не пізніше одного місяця з дня припинення/скасування воєнного стану в Україні, подати до Національного банку України опитувальник (за формою згідно з додатком 2 до Положення);

2) протягом шести місяців із дня припинення/скасування воєнного стану в Україні подати до Національного банку України запевнення в довільній формі про:

відповідність брокера вимогам Положення;

відповідність керівника брокера - юридичної особи або представництва страхового та/або перестрахового брокера-нерезидента/брокера - фізичної особи-підприємця вимогам щодо професійної придатності, що передбачені в пункті 58 глави 5 розділу II Положення.

5. Особи, зазначені в пункті 4 цієї постанови, мають право з дня набрання чинності цією постановою, але не пізніше одного місяця з дня припинення/скасування воєнного стану в Україні, звернутися до Національного банку України щодо припинення своєї діяльності шляхом подання заяви в довільній формі.

6. Національний банк України протягом 30 робочих днів із дня отримання заяви від особи, зазначеної в пункті 5 цієї постанови, приймає рішення про виключення брокера з реєстру та анулює його свідоцтво про включення (внесення) до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів.

7. Свідоцтва (сертифікати) про проходження навчання (підвищення кваліфікації) за відповідною програмою про навчання (підвищення кваліфікації) керівника брокера - юридичної особи або представництва страхового та/або перестрахового брокера-нерезидента/брокера - фізичної особи-підприємця, видані до дня набрання чинності цією постановою, вважаються дійсними до кінця строку їх дії.

8. З дня набрання чинності цією постановою вимоги Правил складання та подання звітності учасниками ринку небанківських фінансових послуг до Національного банку України, затверджених постановою Правління Національного банку України від 25 листопада 2021 року № 123, щодо подання брокерами даних звітності до Національного банку України не застосовуються.

9. Національний банк України розглядає пакети документів, подані до набрання чинності цією постановою, згідно з вимогами та в порядку, визначеними законодавством України, що діяло до дня набрання чинності цією постановою.

10. Національний банк України протягом 30 робочих днів із дня, наступного за днем закінчення строку, визначеного в підпункті 1 пункту 4 цієї постанови:

1) видає витяги з реєстру (за формою згідно з додатком 3 до Положення) та оновлює за потреби інформацію в реєстрі про брокерів, які подали до Національного банку України опитувальник згідно з підпунктом 1 пункту 4 цієї постанови. Свідоцтва про включення (внесення) до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів зазначених у підпункті 1 пункту 10 цієї постанови брокерів, які були видані до набрання чинності цією постановою, вважаються анульованими з дати видачі витягу Національним банком України;

2) приймає рішення про виключення з реєстру брокерів, які не подали до Національного банку України документи, передбачені в підпункті 1 пункту 4 цієї постанови, та анулює їхні свідоцтва про включення (внесення) до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів.

11. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

В.о. Голови

Ю. Гелетій


ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
30.06.2022  № 135

ПОЛОЖЕННЯ
про реєстрацію страхових та перестрахових брокерів та умови провадження посередницької діяльності у сфері страхування

I. Загальні положення

1. Вступні положення

1. Це Положення розроблене відповідно до Законів України "Про Національний банк України", "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", "Про страхування".

2. Терміни в цьому Положенні вживаються в такому значенні:

1) анулювання свідоцтва про включення до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів - виключення Національним банком України (далі - Національний банк) запису про страхового/перестрахового/страхового та перестрахового брокера з державного реєстру страхових та перестрахових брокерів, що підтверджується витягом про виключення з державного реєстру страхових та перестрахових брокерів у формі електронного документа;

2) брокерська угода в перестрахуванні - договір у письмовій (паперовій або електронній) формі, укладений між клієнтом і перестраховим брокером/страховим та перестраховим брокером/страховим та/або перестраховим брокером-нерезидентом щодо надання посередницьких послуг (робіт) у перестрахуванні, у якому визначаються права та обов'язки сторін, порядок і умови набрання чинності договором перестрахування, що укладається за посередництва такого брокера, порядок унесення перестрахових премій та інформування клієнта про набрання чинності договором перестрахування (у формі інших документів, що застосовуються в міжнародній практиці, уключаючи такі документи, як ковер-нота, сертифікат, поліс, свідоцтво, бордеро), порядок здійснення перестрахових виплат, виконання інших робіт, потрібних для укладення та виконання договору перестрахування, умови здійснення взаєморозрахунків між сторонами, відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов зазначеного договору, інші умови за згодою сторін;

3) брокерська угода у страхуванні - договір у письмовій (паперовій або електронній) формі, укладений між клієнтом та страховим брокером/страховим та перестраховим брокером/страховим та/або перестраховим брокером-нерезидентом щодо надання посередницьких послуг (робіт) у страхуванні, у якому визначаються права та обов'язки сторін, порядок і умови набрання чинності договором страхування, що укладається за посередництва такого брокера, порядок унесення страхових премій та інформування клієнта про набрання чинності договором страхування, порядок здійснення страхових виплат, виконання інших робіт, потрібних для укладення та виконання договору страхування, умови здійснення взаєморозрахунків між сторонами, відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов зазначеного договору, інші умови за згодою сторін;

4) видача свідоцтва про включення до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів - унесення Національним банком запису про страхового/перестрахового/страхового та перестрахового брокера до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів, що засвідчує його право на здійснення діяльності страхового/перестрахового/страхового та перестрахового брокера та підтверджується витягом з державного реєстру страхових та перестрахових брокерів у формі електронного документа;

5) дата подання повного пакета документів - дата реєстрації в Національному банку пакета документів, поданого в повному обсязі відповідно до переліку документів для здійснення процедур, передбачених цим Положенням, оформленого відповідно до вимог законодавства України та цього Положення;

6) державний реєстр страхових та перестрахових брокерів - електронна автоматизована система збору, накопичення та обробки даних про страхових/перестрахових/страхових та перестрахових брокерів, уключаючи представництва страхових та/або перестрахових брокерів-нерезидентів (далі - Реєстр);

7) електронна копія оригіналу документа в паперовій формі - візуальне подання паперового документа в електронній формі, отримане шляхом сканування оригіналу паперового документа, відповідність оригіналу якого засвідчено кваліфікованим електронним підписом, накладеним з дотриманням вимог законодавства України у сфері електронних довірчих послуг та електронного документообігу (далі - КЕП) заявника/нотаріуса (крім випадків, коли таке засвідчення не вимагається цим Положенням) (далі - електронна копія документа);

8) заявник - особа, яка звертається до Національного банку в установленому цим Положенням порядку з метою включення до Реєстру, унесення відповідних змін до інформації, що міститься в Реєстрі, виключення з Реєстру, здійснення інших процедур, визначених цим Положенням;

9) керівник із ліцензування - керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за процедури, передбачені цим Положенням, його заступник, керівник підрозділу в складі зазначеного структурного підрозділу Національного банку, його заступник або особи, які виконують їхні обов'язки;

10) клієнт - особа, яка отримує або має намір отримати послугу (роботу) у сфері страхування (перестрахування);

11) представництво - зареєстрований на території України відокремлений підрозділ (представництво) юридичної особи страхового та/або перестрахового брокера-нерезидента, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави;

12) свідоцтво про включення до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів - запис про включення інформації про страхового/перестрахового/страхового та перестрахового брокера до Реєстру, що засвідчує його право на здійснення діяльності страхового/перестрахового/страхового та перестрахового брокера (далі - Свідоцтво);

13) страховий посередник - страховий/перестраховий/страховий та перестраховий брокер, уключаючи страхового та/або перестрахового брокера-нерезидента, страховий агент;

14) уповноважений представник - фізична особа, яка має право на вчинення відповідних дій від імені фізичної або юридичної особи, представництва на підставі законодавства України, статуту, довіреності або іншого документа щодо надання таких повноважень відповідно до законодавства України.

Інші терміни в цьому Положенні вживаються в значеннях, наведених у Законах України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", "Про страхування", інших законах та нормативно-правових актах України у сфері страхування (перестрахування).

3. Вимоги цього Положення поширюються на осіб, які мають намір здійснювати або здійснюють посередницьку діяльність у страхуванні (перестрахуванні), а саме:

1) страхових брокерів - фізичних осіб-підприємців та страхових/перестрахових/страхових та перестрахових брокерів - юридичних осіб та представництв (далі - брокери);

2) страхових та/або перестрахових брокерів-нерезидентів (далі - брокери-нерезиденти);

3) страхових агентів - фізичних та юридичних осіб.

4. Це Положення визначає:

1) умови провадження посередницької діяльності у сфері страхування (перестрахування);

2) перелік посередницьких послуг у страхуванні та перестрахуванні та вимоги до здійснення посередницької діяльності у сфері страхування (перестрахування);

3) вимоги та порядок здійснення посередницької діяльності з укладання договорів страхування зі страховиками-нерезидентами;

4) вимоги щодо професійної придатності брокерів - фізичних осіб-підприємців, керівників брокерів - юридичних осіб та представництв, порядок повідомлення про призначення (обрання) такого керівника;

5) порядок реєстрації брокерів;

6) форму повідомлення брокерами-нерезидентами про намір здійснювати діяльність на території України;

7) порядок здійснення Національним банком нагляду за дотриманням вимог законодавства України під час здійснення посередницької діяльності у сфері страхування (перестрахування);

8) порядок припинення здійснення посередницької діяльності у сфері страхування (перестрахування).

5. Право на здійснення посередницької діяльності у сфері страхування (перестрахування) мають:

1) брокери, які включені до Реєстру;

2) брокери-нерезиденти, які письмово повідомили про намір здійснювати діяльність на території України;

3) страхові агенти.

2. Загальні вимоги до документів, що подаються до Національного банку

6. Заявник/брокер-нерезидент подає до Національного банку документи в межах здійснення процедур, передбачених цим Положенням, згідно з визначеними цим Положенням переліками та вимогами.

7. Заявник/брокер-нерезидент несе відповідальність за повноту та достовірність даних, що містяться в поданих до Національного банку документах.

8. Документи, що подаються до Національного банку відповідно до цього Положення, мають викладатися українською мовою, не містити виправлень і неточностей, а також розбіжностей між відомостями, викладеними у них та/або отриманими з офіційних джерел.

9. Документи, складені іноземною мовою, для подання до Національного банку мають перекладатися на українську мову (вірність перекладу або справжність підпису перекладача засвідчується нотаріально). Документи, складені іноземною мовою, у разі одночасного наведення їх тексту українською мовою не перекладаються на українську мову.

10. Документи, видані в іноземній країні, для подання до Національного банку мають бути легалізовані в установленому законами України порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

11. Заявник/брокер-нерезидент у разі неможливості дотримання визначених у пункті 10 глави 2 розділу I цього Положення вимог щодо оформлення документів, виданих в іноземній країні, з незалежних від нього причин подає до Національного банку відповідні обґрунтовані пояснення.

12. Національний банк має право розглянути документи, видані в іноземній країні, оформлені без дотримання вимог, визначених у пункті 10 глави 2 розділу I цього Положення, та врахувати обґрунтовані пояснення заявника/брокера-нерезидента, надані відповідно до пункту 11 глави 2 розділу I цього Положення, під час прийняття відповідного рішення.

13. Документи щодо юридичної особи або представництва, видані в іноземній країні та легалізація яких не передбачена міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, подаються до Національного банку у формі копій зазначених документів за підписом керівника юридичної особи або представництва, або іншого уповноваженого представника таких осіб.

14. Документи щодо фізичної особи, видані в іноземній країні та легалізація яких не передбачена міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, подаються до Національного банку у формі копій зазначених документів за підписом фізичної особи або її уповноваженого представника.

15. Документи, отримані з електронних джерел, засвідчуються підписом (КЕП для електронних копій документів):

1) фізичної особи, щодо якої такі документи видані, або її уповноваженого представника;

2) уповноваженого представника юридичної особи або представництва, щодо якого такі документи видані.

16. Заявник/брокер-нерезидент має право подати до Національного банку копію документа (електронну копію документа), якщо цим Положенням не встановлено обов'язку щодо подання оригіналу документа, засвідчену в такому порядку:

1) копія документа (електронна копія документа), виданого уповноваженим державним органом, засвідчується підписом (КЕП для електронних копій документів) заявника/брокера-нерезидента (його уповноваженого представника);

2) копія документа (електронна копія документа) фізичної особи засвідчується підписом (КЕП для електронних копій документів) такої особи, її уповноваженого представника або заявника/брокера-нерезидента;

3) копія документа (електронна копія документа) юридичної особи або представництва засвідчується підписом (КЕП для електронних копій документів) її уповноваженого представника або заявника/брокера-нерезидента;

4) копія документа (електронна копія документа), виданого в іноземній країні, засвідчується підписом (КЕП для електронних копій документів) заявника/брокера-нерезидента (його уповноваженого представника).

17. Копія будь-якого документа (електронна копія документа), що подається до Національного банку згідно з цим Положенням, може бути засвідчена нотаріально за бажанням заявника/брокера-нерезидента.

18. Копія документа (електронна копія документа) засвідчується самим заявником/брокером-нерезидентом у визначених цим Положенням випадках.

19. Пакет документів, що подається до Національного банку згідно з цим Положенням, має супроводжуватися:

1) згодою особи на обробку персональних даних особи (осіб), зберігання, перевірку та передавання іншим державним органам України отриманих від особи інформації та документів. Відповідна згода підписується особисто заявником/брокером-нерезидентом - фізичними особами або керівником заявника (уповноваженим представником заявника/брокера-нерезидента);

2) запевненням особи, що вона отримала згоду на обробку персональних даних фізичних осіб, щодо яких надаються персональні дані.

20. Інформація, наведена в пункті 19 глави 2 розділу I цього Положення, не надається у випадках надання відповідної інформації згідно з вимогами документів, складених за формами згідно з додатками до цього Положення, та розміщеними на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.

21. Документи, передбачені цим Положенням, подаються до Національного банку виключно в один із таких способів:

1) у паперовій формі з власноручним підписом брокера - фізичної особи-підприємця/керівника брокера - юридичної особи або представництва, керівника брокера-нерезидента або уповноваженого представника таких осіб з одночасним обов'язковим поданням електронних копій цих документів (без накладання КЕП) на цифрових носіях інформації (USB-флешнакопичувачах) або електронними каналами зв'язку, які використовуються Національним банком для електронного документообігу;

2) у формі електронного документа або електронної копії документа, підписаного брокером - фізичною особою-підприємцем/керівником брокера - юридичної особи або представництва, керівником брокера-нерезидента або уповноваженого представника таких осіб шляхом накладання КЕП таких осіб, з надсиланням разом з електронним повідомленням на електронну поштову скриньку Національного банку nbu@bank.gov.ua або іншими електронними каналами зв'язку, які використовуються Національним банком для електронного документообігу.

22. Електронні документи та електронні копії документів повинні мати коротку назву латинськими літерами, що відображає зміст і реквізити документа.

23. Електронні копії документів (з накладеним КЕП та без накладання КЕП) створюються шляхом сканування документів у паперовій формі з урахуванням таких вимог:

1) документ сканується у файл формату pdf;

2) сканована копія кожного окремого документа зберігається як окремий файл;

3) документи, що містять більше однієї сторінки, скануються в один файл;

4) роздільна здатність сканування має бути не нижче ніж 300 dpi.

24. Національний банк перевіряє на цілісність та автентичність даних КЕП на отриманих електронних документах та/або електронних копіях документів. Якщо перевірка не пройшла успішно, Національний банк повідомляє заявника/брокера-нерезидента про неприйняття документів не пізніше наступного робочого дня після отримання таких документів.

25. Національний банк у разі подання заявником/брокером-нерезидентом пакета документів у спосіб, передбачений у підпункті 2 пункту 21 глави 2 розділу I цього Положення, протягом п'яти робочих днів надсилає заявнику/брокеру-нерезиденту підтвердження про одержання електронного повідомлення з документами.

Вважається, що пакет документів, поданий у такий спосіб, не одержано Національним банком у разі ненадходження до заявника/брокера-нерезидента такого підтвердження.

26. Документи в окремих випадках, визначених у цьому Положенні, та на вимогу Національного банку подаються в електронній формі у форматі xlsx або іншому форматі.

27. Національний банк розміщує на сторінці офіційного Інтернет-представництва форми документів, які згідно з цим Положенням подаються до Національного банку в електронній формі у форматі xlsx або іншому форматі, визначеному Національним банком, та описи параметрів їх заповнення.

28. Заявник/брокер-нерезидент у межах процедур, визначених цим Положенням, має право не подавати документів у паперовій формі за умови подання всіх потрібних документів до Національного банку у формі електронних документів або електронних копій документів із накладеним КЕП заявника/брокера-нерезидента або його уповноваженого представника, або нотаріуса згідно з вимогами цього Положення.

29. Дані, наведені в документах у паперовій формі, мають перевагу в разі наявності розбіжностей між даними, що містяться в документах у паперовій формі і в електронних копіях документів (без КЕП). Національний банк має право вимагати від заявника/брокера-нерезидента надання пояснень щодо розбіжностей між документами в паперовій формі та їх електронними копіями (без КЕП), а також усунення цих розбіжностей.

30. Керівник з ліцензування має право здійснювати офіційну комунікацію із заявником/брокером-нерезидентом, його керівниками або уповноваженими представниками через електронну поштову скриньку Національного банку nbu@bank.gov.ua. Така комунікація може включати:

1) вимогу надати додаткову інформацію, документи і пояснення, потрібні для прийняття рішення згідно з цим Положенням;

2) зауваження до поданого пакета документів, якщо документи та/або заявник не відповідають вимогам цього Положення;

3) отримання від таких осіб інформації, пояснень, додаткових документів;

4) надсилання повідомлень про рішення, прийняті Національним банком відповідно до цього Положення.

31. Заявник/брокер-нерезидент зобов'язаний надати Національному банку інформацію про адресу електронної пошти для здійснення офіційної комунікації з Національним банком.

Надана адреса електронної пошти вважається офіційною електронною адресою для комунікації Національного банку із заявником/брокером-нерезидентом.

32. Заявник/брокер-нерезидент після отримання електронного листа Національного банку зобов'язаний протягом одного робочого дня надіслати у відповідь електронне повідомлення, яке підтверджує отримання електронного листа Національного банку.

33. Національний банк має право здійснювати комунікацію з особами, зазначеними в пункті 30 глави 2 розділу I цього Положення, у паперовій формі.

Національний банк здійснює комунікацію із заявником/брокером-нерезидентом у паперовій формі в разі недотримання заявником/ брокером-нерезидентом строку, визначеного в пункті 32 глави 2 розділу I цього Положення.

3. Перелік документів, на підставі яких здійснюється ідентифікація осіб, що подають документи до Національного банку

34. Національний банк здійснює ідентифікацію фізичних, юридичних осіб та представництв на підставі визначених цим Положенням документів.

35. Ідентифікація громадянина України здійснюється на підставі таких документів:

1) копій сторінок паспорта громадянина України, що містять фотографію фізичної особи, а також інформацію про її прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності), дату народження, реєстрацію місця її проживання, серію та номер паспорта, дату видачі та найменування органу, що його видав (якщо паспорт оформлено у вигляді книжечки), або копій обох сторін паспорта громадянина України (якщо його оформлено у вигляді картки, що містить безконтактний електронний носій);

2) щодо фізичної особи, паспорт якої оформлено у вигляді книжечки, - копії документа з інформацією про реєстраційний номер облікової картки платника податків або копії сторінки паспорта з відміткою про відмову від прийняття такого реєстраційного номера (якщо особа через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків і повідомила про це контролюючий орган);

3) щодо фізичної особи, паспорт якої оформлено у вигляді картки, що містить безконтактний електронний носій, - копії документа з інформацією про реєстрацію місця проживання фізичної особи;

4) щодо фізичної особи, яка проживає поза межами України, - копії сторінок паспорта громадянина України для виїзду за кордон, що містять фотографію фізичної особи, а також інформацію про її прізвище, власне ім'я, дату народження, номер паспорта, дату видачі та найменування органу, що його видав, строк дії паспорта, а також відмітку про виїзд особи на постійне проживання за кордон;

5) копії документа з інформацією про реєстраційний номер облікової картки платника податків в Україні (за наявності).

36. Ідентифікація іноземного громадянина, який постійно/тимчасово проживає в Україні, здійснюється на підставі таких документів:

1) копій усіх сторінок посвідки на постійне/тимчасове проживання фізичної особи в Україні;

2) копії документа з інформацією про реєстраційний номер облікової картки платника податків в Україні (за наявності);

3) копій сторінок паспорта іноземного громадянина, що містять фотографію фізичної особи, а також інформацію про її прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності), дату народження, номер паспорта, дату видачі та найменування органу, що його видав, строк дії паспорта, а для осіб, які постійно проживають в Україні, - також відмітку про виїзд особи на постійне проживання (якщо така відмітка проставляється згідно із законодавством країни, громадянином якої є особа).

37. Ідентифікація представництва, зареєстрованого згідно із законодавством України, здійснюється на підставі копій установчих та/або реєстраційних документів.

До реєстраційних документів представництва належать:

1) документ, що підтверджує реєстрацію брокера-нерезидента у формі представництва суб'єкта господарювання, утвореного відповідно до законодавства іноземної держави;

2) документ, що підтверджує присвоєння коду за Єдиним державним реєстром підприємств і організацій України (далі - ЄДРПОУ) або присвоєння реєстраційного номера представництва.

38. Ідентифікація юридичної особи здійснюється на підставі копії установчого документа. Юридична особа має право не подавати копію установчого документа, якщо:

1) установчий документ оприлюднений на порталі електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи (до Національного банку надається інформація про розміщення установчого документа на цьому порталі);

2) компанія створена та/або діє на підставі модельного статуту, затвердженого Кабінетом Міністрів України (до Національного банку подається копія рішення про створення або провадження діяльності компанією на підставі модельного статуту, підписаного її засновниками).

39. Ідентифікація іноземної юридичної особи здійснюється Національним банком на підставі таких документів:

1) витягу з торговельного, банківського, судового реєстру або іншого офіційного документа, виданого уповноваженим органом іноземної країни, що підтверджує реєстрацію компанії в країні, у якій зареєстровано її головний офіс, і містить інформацію про ідентифікаційний/реєстраційний номер/код і адресу компанії, її учасників (акціонерів) і керівників;

2) копій установчих документів.

Заявник у разі неможливості подання документів, визначених у пункті 39 глави 3 розділу I цього Положення, виданих в іноземній країні, з незалежних від нього причин подає до Національного банку клопотання та відповідні обґрунтовані пояснення про неможливість подання таких документів. Національний банк має право розглянути наявні документи для ідентифікації іноземної юридичної особи, видані в іноземній країні, та врахувати надані заявником обґрунтовані пояснення, якщо упевнений у достовірності документів і викладеної в них інформації.

4. Загальний порядок розгляду документів, що подаються до Національного банку, та визначення строків розгляду

40. Національний банк здійснює розгляд поданого заявником пакета документів протягом строку, визначеного цим Положенням для відповідної процедури.

41. Перебіг строку розгляду пакета документів починається з дня, наступного за датою подання заявником до Національного банку повного пакета документів, визначеного цим Положенням.

42. Національний банк протягом 10 робочих днів після отримання пакета документів має право залишити його без розгляду (без прийняття рішення за цим пакетом) із зазначенням у листі, що надсилається заявникові, підстав залишення пакета документів без розгляду в разі:

1) подання документів у межах процедури, передбаченої цим Положенням, не в повному обсязі;

2) невідповідності поданих документів вимогам законодавства України та/або цього Положення.

43. Заявник має право повторно подати пакет документів, який був залишений без розгляду, лише після усунення причин, що стали підставою для залишення його без розгляду.

44. Заявник зобов'язаний повідомити Національний банк про будь-які зміни в документах, поданих у межах процедур, передбачених цим Положенням, що сталися протягом строку розгляду пакета документів, упродовж трьох робочих днів із дня виникнення таких змін.

45. Національний банк під час здійснення процедур, визначених цим Положенням, має право вимагати з наведенням обґрунтування такої вимоги додаткову інформацію, документи, пояснення, потрібні для уточнення відомостей, поданих до Національного банку, а також для повного та всебічного аналізу й прийняття ним мотивованого рішення відповідно до цього Положення.

46. Національний банк протягом строку розгляду пакета документів має право надати заявникові зауваження до поданого пакета документів, якщо документи та/або заявник не відповідають вимогам цього Положення та/або законодавства України, з одночасним повідомленням заявника про необхідність подання додаткових/виправлених документів, інформації та пояснень.

47. Національний банк установлює строк для подання заявником інформації, документів і пояснень, визначених у пункті 45 глави 4 розділу I цього Положення, і/або врахування визначених у пункті 46 глави 4 розділу I цього Положення зауважень не менше п'яти робочих днів. Перебіг строку розгляду пакета документів зупиняється з моменту надання Національним банком зауважень до поданого пакета документів та поновлюється після отримання всіх додаткових/виправлених документів, інформації та пояснень або після спливу встановленого строку на їх подання.

48. Національний банк має право продовжити строк розгляду пакета документів, поданого відповідно до цього Положення, але не більше ніж на 30 робочих днів, у разі необхідності перевірки достовірності поданих документів/інформації та/або отримання додаткових документів/інформації, потрібних для прийняття рішення. Національний банк протягом трьох робочих днів повідомляє в письмовій формі заявника про продовження строку розгляду пакета документів і строк, на який його продовжено.

49. Національний банк має право припинити розгляд пакета документів за клопотанням заявника до прийняття рішення за відповідним пакетом документів.

Національний банк після припинення розгляду пакета документів за клопотанням заявника повертає заявнику пакет документів, який було подано до Національного банку в паперовій формі, поштою з повідомленням про вручення.

50. Національний банк у разі залишення без розгляду пакета документів, що був поданий у паперовій формі, повертає його заявнику поштою з повідомленням про вручення.

51. Національний банк уносить відповідні записи до Реєстру за результатами прийняття рішення в межах відповідної процедури згідно з цим Положенням протягом п'яти робочих днів після прийняття відповідного рішення та у цей самий строк надсилає заявнику повідомлення про прийняте рішення, крім випадків, коли цим Положенням встановлені інші строки.

52. Керівник з ліцензування з наведенням обґрунтування в письмовій формі повідомляє про:

1) залишення пакета документів без розгляду;

2) продовження строку розгляду пакета документів;

3) припинення розгляду пакета документів за клопотанням заявника.

53. Особливості розгляду Національним банком пакетів документів у межах різних процедур визначаються цим Положенням.

II. Умови здійснення посередницької діяльності у сфері страхування (перестрахування)

5. Умови здійснення діяльності у сфері страхування (перестрахування) брокером та брокером-нерезидентом

54. Посередницька діяльність може включати надання таких посередницьких послуг (робіт) у страхуванні (перестрахуванні) з урахуванням обмежень для брокерів - фізичних осіб-підприємців, передбачених Законом України "Про страхування", та брокерів-нерезидентів, передбачених у главі 11 розділу III цього Положення, а саме:

1) визначення потреб клієнта в отриманні страхових (перестрахових) послуг, аналіз ризиків та пошук прийнятних умов розміщення ризиків клієнта у страхуванні (перестрахуванні);

2) рекламування та/або проведення маркетингових, рекламних та інших підготовчих заходів, спрямованих на укладання договорів страхування (перестрахування), надання інформації щодо умов договору страхування (перестрахування), уключаючи надання посередницьких послуг, що не призвели до укладання таких договорів;

3) надання експертно-інформаційних та консультаційних послуг у сфері страхування (перестрахування);

4) консультування клієнта щодо укладення договору страхування (перестрахування), діяльність, пов'язана з підготовкою, укладанням та виконанням (супроводом) договорів страхування (перестрахування);

5) підготовка, розробка умов договору страхування (перестрахування);

6) укладення та виконання (супровід) договору страхування (перестрахування), оформлення документів та розрахунків щодо сплати страхової (перестрахової) премії;

7) укладання договорів страхування (перестрахування), уключаючи одержання та перерахування страхових (перестрахових) премій;

8) роботи, пов'язані з виконанням (супроводом) договорів страхування (перестрахування) щодо залучення до оцінки страхового ризику та вірогідності настання страхового випадку;

9) роботи, пов'язані з виконанням (супроводом) договорів страхування (перестрахування) щодо аналізу розміру збитків, організації врегулювання збитків та оформлення необхідних документів;

10) роботи, пов'язані з виконанням (супроводом) договорів страхування (перестрахування) щодо одержання та перерахування страхових (перестрахових) виплат та страхових (перестрахових) відшкодувань.

55. Посередницька діяльність брокерів у сфері страхування та перестрахування є виключним видом діяльності з урахуванням обмежень щодо суміщення провадження однією особою діяльності страхового та перестрахового брокера відповідно до вимог Закону України "Про страхування".

56. Брокер не має права провадити інші види діяльності, крім посередницької діяльності у сфері страхування (перестрахування), за переліком, визначеним у пункті 54 глави 5 розділу II цього Положення.

57. Брокер - фізична особа-підприємець, керівник брокера - юридичної особи або представництва повинен відповідати вимогам щодо професійної придатності, установленим цим Положенням, протягом усього строку обіймання посади керівника/здійснення діяльності як фізична особа-підприємець.

58. Загальними вимогами щодо професійної придатності брокера - фізичної особи-підприємця, керівника брокера - юридичної особи або представництва є:

1) особа має:

повну цивільну дієздатність;

вищу освіту не нижче першого (бакалаврського) рівня або прирівняну до неї;

підтверджений рівень знань відповідно до вимог, визначених у пунктах 67-70 глави 5 розділу II цього Положення;

професійний та управлінський досвід в обсязі, потрібному для належного виконання посадових обов'язків з урахуванням наявності досвіду роботи у фінансовому секторі в сукупності не менше трьох років (на керівних посадах - не менше одного року);

2) щодо особи немає таких фактів:

наявності в особи, яка була керівником, головним бухгалтером або власником істотної участі у фінансовій установі або керівником брокера, встановлених протягом останніх трьох років (якщо інший строк не визначено спеціальним законом України, що регулює діяльність суб'єкта первинного фінансового моніторингу) компетентними органами або судом порушень вимог законодавства України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, законодавства України про фінансові послуги та законодавства України про запобігання корупції;

наявності в особи судимості за тероризм, корисливі злочини і за злочини у сфері господарської діяльності, за злочини проти громадської безпеки, злочини проти власності, злочини у сфері використання електронно-обчислювальних машин (комп'ютерів), систем та комп'ютерних мереж і мереж електрозв'язку та злочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов'язаної з наданням публічних послуг, не знятої або не погашеної в установленому законами України порядку;

особа в установленому законодавством України порядку позбавлена права займати посади або займатися професійною діяльністю (застосовується протягом трьох років із дня прийняття відповідного рішення);

особа перебувала не менше шести місяців сукупно протягом року на посаді керівника, головного бухгалтера фінансової установи (або виконувала їхні обов'язки) та/або була власником істотної участі у фінансовій установі не менше шести місяців сукупно протягом року, що передує даті рішення про відкликання (анулювання) банківської ліцензії/усіх ліцензій на провадження діяльності з надання фінансових послуг/всіх ліцензій на окремі види професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках (крім відкликання ліцензії у зв'язку з ненаданням фінансовою установою жодної фінансової послуги протягом року з дня її отримання/якщо професійний учасник ринків капіталу та організованих товарних ринків не розпочав провадження професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках та/або не надав додаткових послуг, передбачених ліцензією на провадження певного виду діяльності, протягом року з дати отримання такої ліцензії/не провадив професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках та/або не надавав додаткових послуг, передбачених ліцензією на провадження певного виду зазначеної професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, протягом шести місяців поспіль, якщо інший строк не встановлено спеціальним законом України, що регулює такий вид професійної діяльності) та/або про її ліквідацію за ініціативою органу, що здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг [крім випадків відкликання (анулювання) ліцензії та ліквідації фінансової установи за ініціативою її власників] (застосовується протягом трьох років із дня прийняття такого рішення);

наявності інформації, що особа включена до переліку осіб, пов'язаних із терористичною діяльністю або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, у встановленому законодавством України порядку (застосовується протягом строку перебування особи в переліку та протягом трьох років після її виключення з нього);

наявності інформації, що особа є податковим резидентом держави, що здійснює/здійснювала збройну агресію проти України у значенні, наведеному в статті 1 Закону України "Про оборону України";

наявності інформації про застосування Україною, іноземними державами (крім держав, які здійснюють збройну агресію проти України), міждержавними об'єднаннями та/або міжнародними організаціями санкцій до особи (застосовується протягом строку дії санкцій і протягом трьох років після їх скасування або закінчення строку, на який їх було введено);

наявності в керівника брокера - юридичної особи або представництва конфлікту інтересів, що можуть зашкодити належному виконанню ним своїх посадових обов'язків.

Конфліктом інтересів під час здійснення повноважень керівника брокера - юридичної особи або представництва є наявні та потенційні суперечності між професійними, посадовими обов'язками та особистими інтересами такого керівника, що можуть вплинути на виконання ним своїх повноважень (трудових обов'язків), об'єктивність та неупередженість прийняття рішень щодо надання посередницьких послуг (робіт) у страхуванні (перестрахуванні) клієнту;

3) дотримання особою обмежень, визначених статтею 26 Закону України "Про запобігання корупції".

59. Брокер зобов'язаний мати власний вебсайт та забезпечувати належний (безперебійний) порядок його роботи.

60. Брокер зобов'язаний на власному вебсайті з можливістю безперешкодного доступу будь-якого користувача:

1) зазначити посилання на вебсторінку офіційного Інтернет-представництва Національного банку, на якій розміщено Реєстр;

2) розкрити інформацію про перелік посередницьких послуг (робіт) у страхуванні (перестрахуванні), які надаються брокером, та постійно забезпечувати актуальність цієї інформації;

3) розкрити інформацію про страховиків (перестраховиків), послуги яких пропонує брокер, уключаючи інформацію про те, чи володіє він прямо або опосередковано, самостійно або спільно з іншими особами 10 і більше відсотками акцій/часток у статутному капіталі страховика (перестраховика) та про те, чи володіє страховик (перестраховик), з яким пропонується укласти договір страхування (перестрахування), прямо або опосередковано, самостійно або спільно з іншими особами 10 і більше відсотками акцій/часток у статутному капіталі брокера;

4) розкрити інформацію про наявність договору страхування своєї відповідальності під час здійсненні посередницької діяльності у сфері страхування (перестрахування) у разі укладення такого договору.

Інформація, зазначена в пункті 60 глави 5 розділу II цього Положення, на вимогу клієнта може додатково надаватися в паперовій або електронній формі, уключаючи її надання засобами електронної пошти або в інший спосіб за домовленістю з клієнтом.

61. Брокеру забороняється використовувати вебсайт та/або інформацію на вебсайті, що може вводити клієнтів в оману.

62. Брокер зобов'язаний подавати до Національного банку інформацію та документи в порядку та на підставі вимог, визначених законодавством України та нормативно-правовими актами у сфері страхування (перестрахування).

63. Брокер - юридична особа та представництво зобов'язані мати окремі поточні рахунки в банках:

1) для цілей провадження господарської діяльності;

2) для отримання та перерахування страхових (перестрахових) премій від страхувальників (перестрахувальників) та здійснення страхових (перестрахових) виплат та страхових (перестрахових) відшкодувань. Брокер - юридична особа та представництво зобов'язані використовувати кошти на цьому рахунку виключно для здійснення зарахування та перерахунку страхових та/або перестрахових премій страховику (перестраховику), страхових та/або перестрахових виплат та страхових (перестрахових) відшкодувань клієнту, винагороди за послуги брокера та інших операцій, пов'язаних з діяльністю брокера.

64. Брокери зобов'язані здійснювати посередницьку діяльність на території України з укладання договорів страхування зі страховиками-нерезидентами відповідно до порядку та вимог, визначених у главі 7 розділу II цього Положення.

65. Порушенням умов здійснення брокером посередницької діяльності на території України та невідповідністю вимогам цього Положення є наявність фактів, що керівник/акціонер/учасник/материнська компанія є:

1) фізичними особами, що мають громадянство та/або є податковими резидентами та/або місцем їх постійного проживання є держава, що здійснює/здійснювала збройну агресію проти України у значенні, наведеному в статті 1 Закону України "Про оборону України";

2) юридичними особами, що зареєстровані та/або є податковими резидентами та/або їх місцезнаходженням є держава, що здійснює/здійснювала збройну агресію проти України у значенні, наведеному в статті 1 Закону України "Про оборону України".

66. Брокер - фізична особа-підприємець, керівник брокера - юридичної особи або представництва зобов'язаний:

1) пройти навчання за навчальними програмами до вступу на посаду (до початку своєї діяльності) та включення брокера до Реєстру відповідно до вимог, визначених у пунктах 67-70 глави 5 розділу II цього Положення;

2) проходити підвищення кваліфікації кожні три роки за навчальними програмами згідно з вимогами, встановленими в пунктах 67-70 глави 5 розділу II цього Положення.

67. Навчальна програма (програма навчання та/або підвищення кваліфікації) повинна містити інформацію щодо:

1) законодавства, яке регулює відносини у сфері страхування (перестрахування) та пенсійного забезпечення;

2) стану та розвитку ринку страхування та пенсійного забезпечення;

3) порядку та умов здійснення страхування (перестрахування);

4) порядку оцінки потреб клієнта;

5) порядку укладання договорів страхування (перестрахування);

6) порядку та умов здійснення страхової (перестрахової) виплати (відшкодування);

7) захисту прав споживачів та вирішення спорів.

68. Навчання керівників брокерів - юридичної особи або представництва та брокерів - фізичних осіб-підприємців може проводитися в будь-якій формі: очній (денній, вечірній), дистанційній та змішаній (очній, вечірній та дистанційній з використанням спеціальних інтернет-платформ, вебсайтів). Таке навчання можуть здійснювати відповідні суб'єкти надання освітніх послуг.

Суб'єкт надання освітніх послуг повинен відповідати таким вимогам:

1) унесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань і не перебуває в стані припинення;

2) має власний вебсайт, на якому оприлюднено навчальну програму (програму навчання та/або підвищення кваліфікації) та зразок сертифіката, свідоцтва або диплому про навчання (підвищення кваліфікації), що відповідають вимогам пунктів 67, 69, 70 глави 5 розділу II та іншим вимогам цього Положення.

69. Підтвердженням рівня знань брокера - фізичної особи-підприємця, керівника брокера - юридичної особи або представництва є документ про навчання (підвищення кваліфікації), що засвідчується підписом керівника відповідного суб'єкта надання освітніх послуг.

Документ про навчання повинен містити:

1) найменування суб'єкта надання освітніх послуг;

2) напис "Сертифікат" або "Свідоцтво", або "Диплом";

3) назву навчальної програми, за якою пройдено навчання;

4) номер та дату видачі сертифіката або свідоцтва, або диплому;

5) прізвище, власне ім'я та по батькові (за наявності) особи, яка пройшла навчання;

6) тривалість навчання в годинах;

7) підпис керівника відповідного суб'єкта надання освітніх послуг.

70. Тривалість навчальних програм повинна бути не менше 72 годин.

71. Брокер зобов'язаний дотримуватися вимог цього Положення протягом усього строку перебування в Реєстрі.

72. Брокер протягом усього строку перебування в Реєстрі зобов'язаний:

1) виконувати вимоги актів законодавства України з питань посередницької діяльності у сфері страхування;

2) дотримуватися вимог законодавства України з питань регулювання ринків фінансових послуг, законодавства України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;

3) дотримуватися вимог валютного законодавства України та нормативно-правових актів Національного банку з питань ведення касових операцій, виконувати вимоги цього Положення;

4) виконувати вимоги та рішення Національного банку (уключаючи ті, що стосуються усунення виявлених порушень вимог, передбачених цим Положенням);

5) надавати на вимогу Національного банку інформацію, документи в установлений Національним банком строк.

73. Національний банк має право письмово вимагати від брокерів копії документів та інформацію, а також письмові пояснення з питань діяльності у сфері страхування (перестрахування). Брокери зобов'язані надавати на письмові вимоги Національного банку відповідну інформацію та копії документів у встановлений Національним банком строк, але не менше п'яти робочих днів.

74. Брокер несе відповідальність за належну перевірку відповідності керівника вимогам щодо професійної придатності, установленим цим Положенням, достовірність інформації, яка надається Національному банку для повідомлення про призначення такого керівника. Брокер не відповідає вимогам цього Положення також у разі невідповідності брокера - фізичної особи-підприємця, керівника брокера - юридичної особи або представництва вимогам, передбаченим цим Положенням.

6. Умови здійснення діяльності у сфері страхування страховим агентом

75. Страховий агент діє в інтересах страховика за винагороду і має право на підставі договору доручення зі страховиком діяти від імені та за дорученням такого страховика.

76. Страховий агент під час виконання частини страхової діяльності страховика має право здійснювати такі види посередницької діяльності, а саме:

1) рекламування та/або проведення маркетингових, рекламних та інших підготовчих заходів, спрямованих на укладання договорів страхування, але які не призвели до укладання договорів страхування за участю такого страхового агента, надання інформації щодо умов договору страхування;

2) надання експертно-інформаційних та консультаційних послуг у сфері страхування;

3) консультування клієнта та надання пропозицій щодо укладення та виконання договору страхування;

4) участь під час укладання договорів страхування щодо отримання страхових премій від клієнта та подальшого їх перерахування на рахунок страховика;

5) участь під час виконання умов договорів страхування щодо виконання робіт, пов'язаних зі здійсненням страхових виплат (страхових відшкодувань).

77. Страховики мають право здійснювати посередницьку діяльність як страхові агенти від імені та за дорученням інших страховиків.

78. Страховий агент на підставі договору доручення із страховиком має право надавати всі та/або частину видів посередницької діяльності, зазначених у пункті 76 глави 6 розділу II цього Положення.

79. Страховик має право залучати більше ніж одного страхового агента для укладення одного договору страхування за умови, що такі страхові агенти надають різні види посередницьких послуг, зазначених у пункті 76 глави 6 розділу II цього Положення.

80. Забороняється отримувати страхові платежі та здійснювати страхові виплати, страхові відшкодування страховими агентами - фізичними особами.

81. Страховий агент, який отримує страхові платежі від клієнтів, згідно з договором доручення, укладеним зі страховиком, зобов'язаний дотримуватися вимог законодавства України щодо ведення касових операцій та перерахувати ці кошти на рахунок страховика протягом трьох робочих днів після їх отримання, а також оформити договір страхування у строки, визначені договором доручення з таким страховиком. Грошові кошти, сплачені клієнтом страховому агенту за договором страхування, вважаються такими, що сплачені страховику.

82. Страховий агент під час здійснення посередницької діяльності зобов'язаний дотримуватися вимог цього Положення та інших нормативно-правових актів України з питань посередницької діяльності у сфері страхування.

83. Страховик зобов'язаний здійснювати в межах, визначених цим Положенням та законодавством України, контроль за відповідністю діяльності страхового агента, з яким він уклав договір доручення, вимогам цього Положення та інших актів законодавства України з питань посередницької діяльності у сфері страхування та несе відповідальність за діяльність страхового агента під час виконання ним обов'язків, передбачених договором доручення, укладеним із цим страховиком.

7. Порядок та вимоги щодо здійснення посередницької діяльності на території України з укладання договорів страхування зі страховиками-нерезидентами

84. Посередницька діяльність на території України з укладання договорів страхування зі страховиками-нерезидентами може здійснюватися:

1) брокерами та брокерами-нерезидентами - на підставі відповідної брокерської угоди з клієнтом;

2) страховими агентами - за дорученням страховика-нерезидента.

85. Брокери-нерезиденти, які повідомили про намір здійснювати діяльність на території України, можуть здійснювати посередницьку діяльність на території України з укладання договорів страхування зі страховиками-нерезидентами.

86. Страхові посередники мають право здійснювати посередницьку діяльність на території України з укладання договорів страхування лише з тими страховиками-нерезидентами, які мають право здійснювати страхову діяльність в Україні відповідно до вимог статті 2 Закону України "Про страхування".

87. Брокер/брокер-нерезидент до укладення договору страхування зі страховиком-нерезидентом надає особі, яка має намір укласти такий договір, таку інформацію:

1) про включення брокера до Реєстру;

2) інформацію про те, що брокер-нерезидент здійснює діяльність на території України;

3) перелік страховиків-нерезидентів, послуги яких він пропонує;

4) інформацію про те, чи володіють такі брокери/брокери-нерезиденти прямо або опосередковано, самостійно або спільно з іншими особами 10 і більше відсотками акцій/часток у статутному капіталі страховика-нерезидента;

5) інформацію про те, чи володіє страховик-нерезидент, з яким пропонується укласти договір страхування, прямо або опосередковано, самостійно або спільно з іншими особами 10 і більше відсотками акцій/часток у статутному капіталі таких брокерів або брокерів-нерезидентів.

88. На вимогу особи, яка має намір укласти договір страхування зі страховиком-нерезидентом, інформація, визначена в пункті 87 глави 7 розділу II цього Положення, надається брокером/брокером-нерезидентом у письмовій формі або на вимогу клієнта може надаватися в електронній формі.

89. Страховий агент до укладення договору страхування зі страховиком-нерезидентом надає клієнту інформацію про:

1) найменування або про прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності), місцезнаходження або місце проживання, код за ЄДРПОУ або реєстраційний номер облікової картки платника податків, або копії сторінки паспорта з відміткою про відмову від прийняття такого реєстраційного номера (якщо особа через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків і повідомила про це контролюючий орган) страхового агента;

2) наявність укладених договорів доручення страхового агента зі страховиками-нерезидентами.

90. На вимогу особи, яка має намір укласти договір страхування зі страховиком-нерезидентом, інформація, визначена в пункті 89 глави 7 розділу II цього Положення, надається страховим агентом у письмовій формі або на вимогу клієнта в електронній формі.

III. Порядок реєстрації осіб, які мають намір здійснювати діяльність як брокер, та порядок повідомлення брокерами-нерезидентами про намір здійснювати діяльність на території України

8. Порядок реєстрації осіб, які мають намір здійснювати діяльність брокера

91. Заявник має право здійснювати діяльність брокера виключно після включення його до Реєстру.

92. Національний банк на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку оприлюднює таку інформацію з Реєстру:

1) вид брокера: страховий/перестраховий/страховий та перестраховий;

2) повне найменування або прізвище, власне ім'я та по батькові (за наявності) брокера;

3) ідентифікаційний код за ЄДРПОУ (за наявності) або реєстраційний номер представництва;

4) місцезнаходження або місце проживання брокера;

5) прізвище, власне ім'я та по батькові (за наявності) керівника брокера (крім фізичних осіб-підприємців);

6) номер та дата рішення про включення брокера до Реєстру;

7) контактні дані брокера: телефон/телефони та адреса електронної пошти;

8) адреса вебсайту брокера.

93. Включення заявника до Реєстру та видача Свідоцтва підтверджує його право здійснювати діяльність як страхового/перестрахового/страхового та перестрахового брокера з урахуванням вимог пункту 54 глави 5 розділу II цього Положення.

94. Заявник для включення до Реєстру подає до Національного банку:

1) заяву про про включення до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів (за формою згідно з додатком 1 до цього Положення);

2) опитувальник (за формою згідно з додатком 2 до цього Положення);

3) копію рішення уповноваженого органу заявника або витягу з нього про призначення (обрання) та/або звільнення керівника брокера (не подається заявником - фізичною особою-підприємцем);

4) копії документів для ідентифікації заявника - юридичної особи, представництва та їх керівників або заявника - фізичної особи-підприємця, визначені в главі 3 розділу I цього Положення;

5) документи щодо відповідності заявника - фізичної особи-підприємця, керівника заявника вимогам щодо професійної придатності, визначеним у пункті 58 глави 5 розділу II цього Положення, а саме копії документів про:

вищу освіту не нижче першого (бакалаврського) рівня або прирівняної до неї;

навчання, визначені в пункті 69 глави 5 розділу II цього Положення.

95. Заявник, якщо керівник брокера юридичної особи або представництва або брокер - фізична особа-підприємець не відповідає вимозі, визначеній в абзаці п'ятому підпункту 2 пункту 58 глави 5 розділу II цього Положення, має право подати клопотання про неврахування факту невідповідності особи цій вимозі. Клопотання повинне містити пояснення щодо причин виникнення відповідного факту та обґрунтування щодо його неврахування Національним банком. До клопотання можуть додаватися копії документів, що підтверджують викладені особою аргументи.

96. Національний банк під час розгляду пакета документів для реєстрації брокера в Реєстрі має право врахувати або не врахувати факт невідповідності брокера - фізичної особи-підприємця, керівника брокера юридичної особи або представництва вимозі, визначеній в абзаці п'ятому підпункту 2 пункту 58 глави 5 розділу П цього Положення [рішення приймає Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет з питань нагляду)].

97. Національний банк розглядає поданий заявником повний пакет документів протягом 30 робочих днів.

98. Комітет з питань нагляду за результатами розгляду поданих заявником документів приймає рішення про:

1) включення заявника до Реєстру та видачу Свідоцтва;

2) відмову у включенні заявника до Реєстру.

99. Національний банк вносить запис до Реєстру в разі прийняття рішення про включення заявника до Реєстру та повідомляє про це заявника шляхом направлення Свідоцтва (у формі витягу згідно з додатком 3 до цього Положення).

Датою включення заявника до Реєстру є дата прийняття Комітетом з питань нагляду рішення про включення заявника до Реєстру та видачу Свідоцтва.

100. Комітет з питань нагляду має право відмовити заявнику у включенні до Реєстру та видачі Свідоцтва в разі:

1) недостовірності інформації, поданої заявником;

2) невідповідності заявника та/або поданих ним документів вимогам Закону України "Про страхування", цього Положення та/або інших актів законодавства України з питань посередницької діяльності у сфері страхування та перестрахування.

101. Національний банк протягом п'яти робочих днів із дати прийняття рішення про відмову у включенні до Реєстру та видачі Свідоцтва письмово повідомляє про це заявника та надсилає (видає) копію такого рішення із зазначенням підстав для відмови.

102. Заявник у разі відмови у включенні до Реєстру на підставі підпункту 1 пункту 100 глави 8 розділу III цього Положення має право подати до Національного банку нову заяву та документи про включення до Реєстру не раніше ніж через три місяці з дати прийняття рішення про відмову у включенні до Реєстру та видачі Свідоцтва.

103. Заявник у разі відмови у включенні до Реєстру на підставі підпункту 2 пункту 100 глави 8 розділу III цього Положення має право подати до Національного банку нову заяву про включення до Реєстру та документи, передбачені в пункті 94 глави 8 розділу III цього Положення, після усунення причин, що стали підставою для відмови.

9. Порядок унесення змін та/або доповнень до інформації про брокера

104. Заявник протягом 10 робочих днів після виникнення змін та/або доповнень до інформації, яка міститься в опитувальнику, зобов'язаний надати Національному банку відповідно до вимог цього Положення:

1) письмове повідомлення у довільній формі із зазначенням короткого опису змін та/або доповнень до інформації в опитувальнику, а також підстав, у зв'язку з якими виникли такі зміни;

2) опитувальник (за формою згідно з додатком 2 до цього Положення);

3) копії документів, що підтверджують зміни та/або доповнення в опитувальнику.

105. Заявник (крім фізичної особи-підприємця) додатково до документів, передбачених у пункті 104 глави 9 розділу III цього Положення, подає до Національного банку документи, передбачені в пункті 94 глави 8 розділу III цього Положення, у разі:

1) призначення (обрання) керівника (документи, передбачені в підпунктах 3-5 пункту 94 глави 8 розділу III цього Положення);

2) припинення повноважень та/або звільнення керівника (документи, передбачені в підпункті 3 пункту 94 глави 8 розділу III цього Положення);

3) покладання виконання обов'язків керівника на іншу особу, крім покладання виконання обов'язків на час тимчасової відсутності керівника (документи, передбачені в підпунктах 3-5 пункту 94 глави 8 розділу III цього Положення).

106. Національний банк у разі подання заявником змін та/або доповнень до інформації, яка міститься в Реєстрі, протягом 15 робочих днів із дати подання пакета документів, визначених у пунктах 104-105 глави 9 розділу III цього Положення, уносить відповідні зміни та/або доповнення до Реєстру за умов, що такі повідомлення та документи подані в повному обсязі та вони відповідають вимогам законодавства України та/або цього Положення.

107. Національний банк у разі недотримання брокером вимог, передбачених у пунктах 104-105 глави 9 розділу III цього Положення, повідомляє про це брокера та має право вимагати від брокера подання ненаданих та/або виправлених документів у строк, визначений Національним банком, але не менше ніж п'яти робочих днів. Вважається, що брокер не повідомив про зміни та/або доповнення до інформації про нього в разі неподання ним ненаданих та/або виправлених документів у строк, визначений Національним банком.

10. Повідомлення про призначення (обрання) керівника брокера (крім фізичної особи-підприємця)

108. Брокер (крім фізичної особи-підприємця) перед призначенням (обранням) особи на посаду керівника брокера повинен перевірити відповідність такої особи вимогам щодо професійної придатності, установленим у пункті 58 глави 5 розділу II цього Положення, та перевірити проходження навчання цією особою, передбачене в пунктах 67-70 глави 5 розділу II цього Положення.

109. Брокер (крім фізичної особи-підприємця) під час перевірки відповідності кандидата на посаду керівника брокера повинен:

1) запитати та отримати від кандидата документи та/або інформацію, що підтверджують/підтверджує його відповідність вимогам щодо професійної придатності та інформацію щодо проходження навчання відповідно до пунктів 67-70 глави 5 розділу II цього Положення;

2) провести перевірку достовірності поданих кандидатом документів та/або інформації;

3) провести перевірку відповідності кандидата вимогам щодо професійної придатності шляхом проведення співбесіди та/або тестування та аналізу інформації, наданої кандидатом (у разі надання такої інформації).

110. Брокеру (крім фізичної особи-підприємця) забороняється призначати (обирати) керівником особу, яка не відповідає вимогам щодо професійної придатності, установленим цим Положенням, з урахуванням пунктів 95, 96 глави 8 розділу III цього Положення.

111. Брокер (крім фізичної особи-підприємця) несе відповідальність за належну перевірку відповідності керівника вимогам щодо професійної придатності, установленим цим Положенням, достовірність інформації, яка надається Національному банку для повідомлення про призначення (обрання) керівника.

112. Брокер (крім фізичної особи-підприємця) покладає виконання обов'язків керівника на іншу особу, яка відповідає вимогам, установленим цим Положенням, відповідно до умов, передбачених установчими документами та/або внутрішніми документами такого брокера.

113. Особа, яка виконує обов'язки керівника брокера (крім фізичної особи-підприємця), не має права виконувати такі обов'язки більше шести місяців поспіль протягом одного року.

114. Брокер (крім фізичної особи-підприємця) протягом 10 робочих днів повідомляє Національний банк про:

1) призначення (обрання) керівника;

2) припинення повноважень (звільнення) керівника;

3) покладання виконання обов'язків керівника на іншу особу, крім покладання виконання обов'язків на час тимчасової відсутності керівника.

115. Брокер (крім фізичної особи-підприємця) разом із повідомленням про призначення (обрання) керівника подає до Національного банку:

1) копію рішення уповноваженого органу або витягу з нього про призначення (обрання) керівника, визначеного в пункті 114 глави 10 розділу III цього Положення;

2) документи для ідентифікації фізичної особи, визначені в главі 3 розділу I цього Положення, або їх копії;

3) документи щодо відповідності заявника - фізичної особи-підприємця, керівника заявника вимогам щодо професійної придатності, визначеним у пункті 58 глави 5 розділу II цього Положення, а саме копії документів про:

вищу освіту не нижче першого (бакалаврського) рівня або прирівняної до неї;

навчання, визначені в пункті 69 глави 5 розділу II цього Положення.

116. Брокер (крім фізичної особи-підприємця) постійно контролює відповідність керівника брокера - юридичної особи та представництва вимогам цього Положення та законодавства України.

117. Національний банк має право вимагати надання інформації та/або документів, та/або пояснень щодо керівника брокера - юридичної особи або представництва від брокера (крім фізичної особи-підприємця) або самого керівника такого брокера для оцінки його відповідності вимогам цього Положення в разі отримання/виявлення інформації, що може свідчити про невідповідність.

118. Національний банк за результатами розгляду наявної/наявних інформації та/або документів, та/або пояснень щодо керівника брокера - юридичної особи або представництва (крім фізичної особи-підприємця) має право прийняти рішення про невідповідність керівника брокера - юридичної особи або представництва (крім фізичної особи-підприємця) вимогам, визначеним у пункті 58 глави 5 розділу II цього Положення (рішення приймає Комітет з питань нагляду).

119. Національний банк має право вимагати від брокера (крім фізичної особи-підприємця) звільнення керівника в разі прийняття Національним банком рішення про невідповідність такого керівника вимогам, визначеним у пункті 58 глави 5 розділу II цього Положення.

120. Брокер (крім фізичної особи-підприємця) забезпечує припинення повноважень керівника протягом п'яти робочих днів із дня отримання вимоги Національного банку, а також призначає (обирає) іншу особу на цю посаду протягом двох місяців із дня отримання повідомлення Національного банку про заміну такого керівника і повідомляє Національний банк у порядку, встановленому в пунктах 114-115 глави 10 розділу III цього Положення.

11. Повідомлення брокерами-нерезидентами про намір здійснювати діяльність на території України

121. Брокери-нерезиденти перед здійсненням діяльності на території України зобов'язані письмово повідомити Національний банк про намір здійснювати діяльність на території України (за формою згідно з додатком 4 до цього Положення).

122. Національний банк розміщує інформацію про брокерів-нерезидентів, які письмово повідомили про намір здійснювати діяльність на території України, на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку та в друкованих засобах масової інформації в триденний строк із дня, наступного за днем отримання відповідного повідомлення.

123. Брокер-нерезидент має право здійснювати посередницьку діяльність на території України з укладання договорів  страхування зі страховиками-нерезидентами відповідно до порядку та вимог, визначених у главі 7 розділу II цього Положення.

124. Брокер-нерезидент у разі зміни інформації, яка міститься в документі, поданому відповідно до пункту 121 глави 11 розділу III цього Положення, протягом одного місяця з дня настання таких змін повідомляє у довільній формі про відповідні зміни Національний банк.

125. Брокер-нерезидент у разі прийняття рішення про припинення діяльності на території України протягом одного місяця з дня прийняття рішення повідомляє у довільній формі про відповідні зміни Національний банк.

126. Національний банк у разі повідомлення брокером-нерезидентом або уповноваженим органом зі здійснення нагляду за страховими посередниками країни, в якій зареєстрований такий брокер-нерезидент, про зміни інформації про такого брокера, про припинення діяльності такого брокера-нерезидента як суб'єкта господарювання або про припинення діяльності такого брокера-нерезидента на території України оприлюднює зазначену інформацію на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку та в друкованих засобах масової інформації протягом одного місяця з дня отримання відповідного повідомлення.

127. Брокери-нерезиденти мають право надавати посередницькі послуги, визначені в підпунктах 1-5, 8-9 пункту 54 глави 5 розділу II цього Положення, після повідомлення про намір здійснювати таку діяльність на території України.

128. Страховики мають право укладати договори страхування та/або перестрахування за участю брокерів-нерезидентів, які повідомили Національний банк про намір здійснювати діяльність на території України, та отримувати інші посередницькі послуги.

IV. Припинення здійснення посередницької діяльності у сфері страхування (перестрахування)

129. Комітет з питань нагляду має право прийняти рішення про виключення брокера з Реєстру та анулювання Свідоцтва з таких підстав:

1) подання брокером заяви про виключення з Реєстру та анулювання Свідоцтва (за формою згідно з додатком 5 до цього Положення);

2) державна реєстрація припинення брокера як юридичної особи або державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, або смерть фізичної особи-підприємця, або визнання такої особи безвісно відсутньою або померлою за рішенням суду, або виключення представництва з відповідного реєстру представництв іноземних суб'єктів господарської діяльності відповідно до законодавства;

3) установлення факту надання недостовірної інформації в документах, які були підставою для включення брокера до Реєстру та/або внесення змін, та/або доповнення інформації в Реєстрі;

4) невідповідність брокера вимогам, передбаченим у пунктах 55-70 глави 5 розділу II цього Положення;

5) в інших випадках, передбачених законодавством України.

130. Комітет з питань нагляду приймає рішення про виключення брокера з Реєстру та анулювання Свідоцтва протягом 30 робочих днів із дня отримання пакета документів та/або інформації, що свідчить про наявність хоча б однієї з підстав, визначених у пункті 129 розділу IV цього Положення.

131. Датою виключення брокера з Реєстру є дата прийняття Комітетом з питань нагляду рішення про таке виключення та анулювання Свідоцтва.

132. Національний банк вносить запис до Реєстру в разі прийняття рішення про виключення брокера з Реєстру та анулювання Свідоцтва, а також повідомляє про це брокера шляхом направлення витягу з Реєстру (за формою згідно з додатком 6 до цього Положення) та розміщує інформацію про прийняте рішення на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.

V. Порядок здійснення Національним банком контролю за дотриманням вимог цього Положення під час здійснення посередницької діяльності у сфері страхування (перестрахування)

133. Національний банк здійснює контроль за дотриманням вимог цього Положення під час здійснення посередницької діяльності у сфері страхування (перестрахування) відповідно до законодавства України.

134. Національний банк має право письмово вимагати від брокерів копії документів та інформацію, а також письмові пояснення з питань здійснення посередницької діяльності у сфері страхування (перестрахування).

135. Брокери зобов'язані надавати на письмові вимоги Національного банку відповідну інформацію, копії документів, а також письмові пояснення з питань здійснення посередницької діяльності у сфері страхування (перестрахування) у встановлений Національним банком строк, але не менше ніж п'ять робочих днів.

136. Національний банк за наявності підстав уважати, що брокер не відповідає вимогам, передбаченим у пунктах 55-70 глави 5 розділу II цього Положення, має право здійснити перевірку брокера та письмово вимагати від нього копії документів та інформацію, а також письмові пояснення щодо відповідності зазначеним вимогам.

137. Перевірка відповідності брокера вимогам, передбаченим у пунктах 55-70 глави 5 розділу її цього Положення, включає аналіз поданих брокером документів та інформації, а також їх зіставлення з даними, отриманими Національним банком з інших офіційних джерел, запитування додаткових документів та пояснень для оцінки відповідності такого брокера вимогам цього Положення.

138. Національний банк у разі виявлення невідповідності брокера вимогам, передбаченим у пунктах 55-70 глави 5 розділу її цього Положення, надсилає письмове повідомлення про це брокеру та встановлює строк для усунення невідповідності вимогам цього Положення, але не менше ніж 15 робочих днів із моменту отримання відповідного повідомлення. Національний банк має право зазначити в повідомленні перелік заходів, які брокеру рекомендується вжити для усунення невідповідності вимогам цього Положення.

139. Національний банк у разі неусунення брокером невідповідності вимогам, передбаченим у пунктах 55-70 глави 5 розділу її цього Положення, у встановлений строк має право прийняти рішення про виключення брокера з Реєстру та анулювання Свідоцтва відповідно до розділу IV цього Положення.



Додаток 1
до Положення про реєстрацію
страхових та перестрахових брокерів
та умови провадження посередницької
діяльності у сфері страхування
(підпункт 1 пункту 94 глави 8 розділу III)

ЗАЯВА
про включення до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів


Додаток 2
до Положення про реєстрацію
страхових та перестрахових брокерів
та умови провадження посередницької
діяльності у сфері страхування
(підпункт 2 пункту 94 глави 8 розділу III)

ОПИТУВАЛЬНИК


Додаток 3
до Положення про реєстрацію
страхових та перестрахових брокерів
та умови провадження посередницької
діяльності у сфері страхування
(пункт 99 глави 8 розділу III)

ВИТЯГ
про включення до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів


Додаток 4
до Положення про реєстрацію
страхових та перестрахових брокерів
та умови провадження посередницької
діяльності у сфері страхування
(пункт 121 глави 11 розділу III)

ПОВІДОМЛЕННЯ
страхового та/або перестрахового брокера-нерезидента про намір здійснювати діяльність на території України


Додаток 5
до Положення про реєстрацію
страхових та перестрахових брокерів
та умови провадження посередницької
діяльності у сфері страхування
(пункт 121 глави 11 розділу III)

ЗАЯВА
про виключення з державного реєстру страхових та перестрахових брокерів та анулювання свідоцтва про включення до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів


Додаток 6
до Положення про реєстрацію
страхових та перестрахових брокерів
та умови провадження посередницької
діяльності у сфері страхування
(пункт 132 розділу IV)

ВИТЯГ
про виключення з державного реєстру страхових та перестрахових брокерів

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: