Деякі питання реалізації експериментального проекту із здійснення освітніх заходів та проведення оцінки якості знань (компетентностей) працівників системи екстреної медичної допомоги на національному рівні
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Провести по 31 грудня 2021 р. експериментальний проект із здійснення освітніх заходів та проведення оцінки якості знань (компетентностей) працівників системи екстреної медичної допомоги на національному рівні (далі - експериментальний проект) з метою запровадження:
підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників системи екстреної медичної допомоги відповідно до медико-технологічних документів із стандартизації екстреної медичної допомоги, затверджених Міністерством охорони здоров’я;
кваліфікаційного іспиту медицини невідкладних станів.
2. Затвердити Порядок реалізації експериментального проекту із здійснення освітніх заходів та проведення оцінки якості знань (компетентностей) працівників системи екстреної медичної допомоги на національному рівні, що додається.
3. Внести до постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 р. № 302 “Про затвердження Положення про систему безперервного професійного розвитку фахівців у сфері охорони здоров’я” (Офіційний вісник України, 2018 р., № 36, ст. 1264) зміну, що додається.
4. Обласним та Київській міській державним адміністраціям:
забезпечити всебічне сприяння реалізації експериментального проекту;
забезпечити участь працівників системи екстреної медичної допомоги в реалізації експериментального проекту;
подати Міністерству охорони здоров’я до 25 грудня 2021 р. звіт про реалізацію експериментального проекту.
5. Міністерству охорони здоров’я за результатами узагальнення та аналізу звітів про реалізацію експериментального проекту внести у разі потреби до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо продовження строку його реалізації та розширення переліку виконавців експериментального проекту.
ПОРЯДОК
реалізації експериментального проекту із здійснення освітніх заходів та проведення оцінки якості знань (компетентностей) працівників системи екстреної медичної допомоги на національному рівні
1. Цей Порядок визначає організаційні засади реалізації експериментального проекту із здійснення освітніх заходів та проведення оцінки якості знань (компетентностей) працівників системи екстреної медичної допомоги на національному рівні (далі - експериментальний проект).
2. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
виконавці експериментального проекту - заклади вищої освіти, які належать до сфери управління МОЗ, провадять діяльність відповідно до законодавства, пройшли конкурсний відбір та з якими відповідно до законодавства укладено контракт щодо здійснення освітніх заходів;
екстрений медичний технік - немедичний працівник (водій) бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги (далі - бригада), підготовлений відповідно до кваліфікаційних характеристик, визначених МОЗ;
інтегрований тестовий іспит - стандартизований тестовий іспит медицини невідкладних станів із фундаментальних та клінічних дисциплін, на якому оцінюються досягнення здобувачами за результатами здійснення освітніх заходів знань (компетентностей), які визначені кваліфікаційними характеристиками та медико-технологічними документами із стандартизації екстреної медичної допомоги, затвердженими МОЗ;
заходи експериментального проекту - освітні заходи та оцінка якості знань (компетентностей);
здобувачі - медичні працівники бригад і водії бригад, які визначаються центром екстреної медичної допомоги та медицини катастроф до участі в експериментальному проекті у спосіб, установлений цим Порядком;
кваліфікаційні іспити - незалежні іспити медицини невідкладних станів, на яких оцінюються досягнення здобувачами за результатами здійснення освітніх заходів знань (компетентностей) та готовність здобувачів до провадження професійної діяльності відповідно до кваліфікаційних вимог та медико-технологічних документів із стандартизації екстреної медичної допомоги, затверджених МОЗ; розробляються окремо для екстрених медичних техніків та медичних працівників бригад і складаються з двох обов’язкових компонентів: інтегрований тестовий іспит та практичний іспит;
медичні працівники бригад - працівники бригад, а саме лікарі з медицини невідкладних станів, парамедики, фельдшери з медицини невідкладних станів, медичні сестри;
обсяг експериментального проекту - кількість здобувачів, які беруть участь в експериментальному проекті;
освітні заходи - заходи з підготовки екстрених медичних техніків, а також перепідготовки та підвищення кваліфікації медичних працівників бригад в межах експериментального проекту;
освітні послуги - послуги із здійснення освітніх заходів у спосіб, установлений цим Порядком;
оцінка якості знань (компетентностей) - встановлення відповідності засвоєних здобувачами рівня та обсягу знань, умінь, інших компетентностей кваліфікаційним характеристикам та медико-технологічним документам із стандартизації екстреної медичної допомоги, затвердженим МОЗ, за результатами здійснення освітніх заходів;
перепідготовка - заходи щодо перепідготовки фельдшерів з медицини невідкладних станів, медичних сестер та парамедиків бригад в межах експериментального проекту відповідно до медико-технологічних документів із стандартизації екстреної медичної допомоги, затверджених МОЗ, здійснені у спосіб, установлений цим Порядком;
підвищення кваліфікації - заходи щодо підвищення кваліфікації лікарів з медицини невідкладних станів відповідно до медико-технологічних документів із стандартизації екстреної медичної допомоги, затверджених МОЗ, що здійснюються відповідно до цього Порядку;
підготовка екстрених медичних техніків - заходи, які стосуються підготовки водіїв бригад відповідно до медико-технологічних документів із стандартизації екстреної медичної допомоги, затверджених МОЗ, що здійснюються відповідно до цього Порядку;
послуги оцінки якості знань (компетентностей) - послуги з проведення заходів оцінки якості знань (компетентностей), що надаються відповідно до цього Порядку;
практичний іспит - практичний іспит медицини невідкладних станів, на якому оцінюється готовність здобувача до провадження професійної діяльності відповідно до кваліфікаційних вимог та медико-технологічних документів із стандартизації екстреної медичної допомоги, затверджених МОЗ, шляхом демонстрування практичних (клінічних) компонентів професійної компетентності на реальному об’єкті (людина) або на моделі (манекен, фантом, муляж, симулятори тощо);
уповноважений орган державної оцінки якості знань (компетентностей) (далі - уповноважений орган) - державний заклад “Український науково-практичний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Міністерства охорони здоров’я України”, спеціально уповноважений для встановлення відповідності засвоєних здобувачами рівня та обсягу знань, умінь, інших компетентностей кваліфікаційним характеристикам та медико-технологічним документам із стандартизації екстреної медичної допомоги, затвердженим МОЗ;
центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф - центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, який уклав договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з НСЗУ.
Інші терміни у цьому Порядку вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про освіту”, “Про вищу освіту” та “Про професійний розвиток працівників”, Основах законодавства України про охорону здоров’я та Положенні про систему безперервного професійного розвитку фахівців у сфері охорони здоров’я, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 р. № 302 (Офіційний вісник України, 2018 р., № 36, ст. 1264).
3. Фінансування заходів експериментального проекту здійснюється відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на 2021 рік на розвиток системи екстреної медичної допомоги та модернізацію і оновлення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 березня 2021 р. № 339 “Деякі питання розвитку системи екстреної медичної допомоги у 2021 році” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 33, ст. 1917).
Витрати на відрядження здобувачів з метою участі у заходах експериментального проекту, а також зберігання за ними заробітної плати на період здійснення таких заходів покладаються на центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф.
Центри екстреної медичної допомоги та медицини катастроф зобов’язані сприяти здійсненню заходів експериментального проекту.
4. МОЗ на основі наявних статистичних даних щодо загальної кількості працевлаштованих водіїв та медичних працівників бригад розраховує прогнозовані показники середньострокової потреби у заходах експериментального проекту (далі - середньострокова потреба), які оновлюються щороку.
МОЗ пропорційно до середньострокової потреби та в межах бюджетних коштів розраховує квоти на заходи експериментального проекту для кожного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф і доводить їх до таких центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф.
МОЗ забезпечує координацію реалізації експериментального проекту.
5. Центри екстреної медичної допомоги та медицини катастроф подають МОЗ заявку на участь в експериментальному проекті з підтвердженням обсягу першочергової потреби відповідного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф відповідно до квот, розрахованих МОЗ (далі - заявка).
6. Обсяги експериментального проекту затверджуються МОЗ на підставі отриманих від центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф заявок.
Критеріями формування обсягів експериментального проекту є кількість водіїв та кількість медичних працівників бригад, які беруть участь в експериментальному проекті, а також очікувана вартість заходів експериментального проекту.
7. Відбір виконавців експериментального проекту проводиться МОЗ як координатором реалізації експериментального проекту на конкурсних засадах з урахуванням обсягів експериментального проекту за принципами добросовісної конкуренції, відкритості та прозорості, об’єктивного і неупередженого оцінювання конкурсних пропозицій учасників конкурсу, що проводиться МОЗ.
8. Оголошення про проведення конкурсу здійснюється МОЗ протягом 20 календарних днів після затвердження обсягів експериментального проекту.
Оголошення про проведення конкурсу включає в себе, зокрема, інформацію про обсяги експериментального проекту за кожним центром екстреної медичної допомоги та медицини катастроф у поточному році, вимоги до конкурсних пропозицій, критерії конкурсного відбору, строк подання конкурсних пропозицій, дату і час розгляду конкурсних пропозицій, порядок надання роз’яснень з питань проведення конкурсу, контактні дані уповноваженої особи МОЗ.
Оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на офіційному веб-сайті МОЗ не пізніше ніж протягом п’яти робочих днів з дня прийняття такого рішення.
Строк подання конкурсних пропозицій становить не менше ніж 15 робочих днів з дати його оприлюднення.
Конкурсні пропозиції, що надійшли після визначеного строку їх подання або не відповідають вимогам до конкурсних пропозицій, зазначеним в оголошенні, повертаються без розгляду.
9. Основними критеріями оцінки конкурсних пропозицій учасників конкурсу є:
наявність програм підготовки/перепідготовки/підвищення кваліфікації кадрів у сфері охорони здоров’я за кожним напрямом, за яким учасник конкурсу вносить відповідне подання (далі - освітні програми), що попередньо аналізуються МОЗ;
наявність ліцензії на провадження освітньої діяльності за відповідною спеціальністю (освітньою програмою відповідної спеціальності) на рівні вищої освіти та/або у сфері післядипломної освіти;
кадрове забезпечення - підтверджена учасником конкурсу чисельність штатних наукових та науково-педагогічних кадрів, кількість іноземних викладачів, що задіяні в освітньому процесі та науковій діяльності закладу освіти та пройшли спеціалізовані курси з надання медичної допомоги особам, які отримали травми та масові ураження, а також спеціалізовані курси з реанімаційних заходів у дітей та дорослих;
показники матеріально-технічного забезпечення освітнього процесу (наявність доступу до Інтернету, наявність дослідних центрів, обладнаних кімнат і лабораторій, технопарків, модернізація бібліотечних фондів, наявність доступу до електронних бібліотек), що підтверджуються учасником конкурсу;
наявність манекенів відповідно до освітніх програм у кількості, що є достатньою для освітніх заходів, або підтвердження учасником можливості залучення такої кількості манекенів до освітніх заходів;
Під час здійснення відбору виконавців експериментального проекту враховується територіальний принцип.
10. Учасники конкурсу, конкурсні пропозиції яких відповідають конкурсним вимогам, зазначеним в оголошенні про проведення конкурсу, вважаються такими, що пройшли конкурсний відбір.
11. МОЗ у строк, що не перевищує 10 робочих днів з дати розгляду конкурсних пропозицій, повідомляє кожному учаснику про результати конкурсу, визначає потенційних виконавців експериментального проекту та розподіл обсягів експериментального проекту до їх виконання.
12. МОЗ укладає з кожним виконавцем експериментального проекту державний контракт, в якому визначаються економічні і правові зобов’язання сторін та регулюються взаємовідносини МОЗ і такого виконавця.
У разі потреби до державного контракту можуть вноситися зміни.
13. Освітні заходи здійснюються відповідно до рівня знань (компетентностей), визначеного кваліфікаційними характеристиками, затвердженими МОЗ, та медико-технологічними документами із стандартизації екстреної медичної допомоги, затвердженими МОЗ.
14. Виконавці експериментального проекту можуть використовувати в межах освітніх заходів засоби оснащення для демонстрації та тренування, що належать центрам екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, шляхом укладання з ними відповідних угод.
15. Оцінка якості знань (компетентностей) проводиться у формі кваліфікаційного іспиту.
Кваліфікаційний іспит є уніфікованим як для здобувачів, що навчаються за кошти державного бюджету, так і для здобувачів, що навчаються за кошти місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.
16. Основними засадами та принципами здійснення кваліфікаційного іспиту є об’єктивність, прозорість і публічність, незалежність, нетерпимість до проявів корупції та хабарництва, інтеграція у міжнародний освітній та науковий простір, обов’язковість, єдність методики оцінювання результатів.
Кваліфікаційний іспит проводиться для усіх здобувачів, які брали участь в освітніх заходах в межах експериментального проекту в усіх виконавців експериментального проекту.
Уповноважений орган забезпечує виконання кваліфікаційного іспиту відповідно до цього Порядку.
17. Завдання інтегрованого тестового іспиту розробляє уповноважений орган або заклад/установа/організація, що залучені уповноваженим органом.
Інтегрований тестовий іспит проводиться уповноваженим органом або іншим закладом/установою/організацією, що залучені уповноваженим органом за погодженням з МОЗ.
18. Завдання практичного іспиту розробляє уповноважений орган або заклад/установа/організація, що залучені уповноваженим органом.
Практичний іспит проводиться атестаційною комісією, яка утворюється уповноваженим органом. Порядок утворення уповноваженим органом атестаційної комісії затверджується МОЗ. Під час утворення атестаційної комісії обов’язковим є врахування відсутності конфлікту інтересів у членів комісії.
Уповноважений орган може використовувати в межах проведення практичного іспиту засоби оснащення для демонстрації та тренування, що належать центрам екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, шляхом укладання з ними відповідних угод.
19. Оцінка якості знань (компетентностей) здобувачів за результатами освітніх заходів незалежно від закладу, в якому вони здійснювалися, проводиться відповідно до рівня знань (компетентностей), визначеного медико-технологічними документами із стандартизації екстреної медичної допомоги та кваліфікаційними характеристиками професій працівників охорони здоров’я, затвердженими МОЗ.
20. У разі нескладення кваліфікаційного іспиту здобувач має право повторно скласти кваліфікаційний іспит не більше одного разу за рахунок власних коштів, а також інших джерел, не заборонених законодавством. Повторне складання кваліфікаційного іспиту допускається не раніше ніж через один місяць після отримання здобувачем результатів кваліфікаційного іспиту.
Уповноважений орган, атестаційна комісія з питань практичного іспиту забезпечують однаковий рівень складності завдань під час першого та повторного складання кваліфікаційного іспиту.
У разі повторного нескладення кваліфікаційного іспиту здобувач вважається таким, що не виконав індивідуальний навчальний план та не отримує документ за результатами освітніх заходів за відповідними освітніми програмами.
Повторне прослуховування відповідного курсу для здобувача, який вважається таким, що не виконав індивідуальний навчальний план, не може здійснюватися за рахунок коштів державного бюджету.
21. Порядок, умови проведення, повторного складання кваліфікаційного іспиту та критерії оцінювання визначаються уповноваженим органом за погодженням МОЗ.
22. Кваліфікаційний іспит розробляється за рахунок видатків, передбачених для уповноваженого органу.
Кваліфікаційний іспит для здобувачів, що навчаються за бюджетні кошти за відповідними освітніми програмами в межах експериментального проекту відповідно до цього Порядку, проводиться за рахунок видатків, передбачених для уповноваженого органу.
У вартість освітніх заходів для здобувачів, що навчаються за рахунок коштів місцевих бюджетів або інших джерел, не заборонених законодавством, включається фінансування проведення кваліфікаційного іспиту.
23. Організація проведення кваліфікаційного іспиту, зокрема місце проведення, час, можливість та спосіб використання манекенів, покладається на уповноважений орган за узгодженням з відповідним виконавцем експериментального проекту та у разі потреби відповідним центром екстреної медичної допомоги та медицини катастроф - учасником експериментального проекту.
24. У разі успішного складення здобувачем кваліфікаційного іспиту, зокрема інтегрованого тестового та практичного іспитів, уповноважений орган видає здобувачу відповідний сертифікат за формою, затвердженою уповноваженим органом.
Уповноважений орган веде облік здобувачів, які успішно склали кваліфікаційний іспит і отримали сертифікат, з метою підтвердження набутих знань та навичок з боку здобувачів та їх роботодавців, а також організації освітніх заходів у майбутньому.
25. Кваліфікаційний іспит для здобувачів, які навчаються за бюджетні кошти, є частиною освітнього процесу за такими освітніми програмами.
26. Рішення про здобуття відповідного кваліфікаційного рівня здобувачем за результатами освітніх заходів приймається виконавцями експериментального проекту на підставі сертифіката про успішне складення таким здобувачем кваліфікаційного іспиту.
Нарахування балів за результатами заходів експериментального проекту здійснюється на підставі сертифіката про успішне складення здобувачем кваліфікаційного іспиту відповідно до Положення про систему безперервного професійного розвитку фахівців у сфері охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 р. № 302.
Для фельдшерів з медицини невідкладних станів та медичних сестер бригад сертифікат про успішне складення кваліфікаційного іспиту є підтвердженням їх відповідності спеціалізації “Екстрена медицина” за кваліфікацією “Парамедик”.
Для водіїв бригад сертифікат про успішне складення кваліфікаційного іспиту є підтвердженням їх відповідності вимогам до професії “Екстрений медичний технік”.
ЗМІНА,
що вноситься до постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 р. № 302
Постановляючу частину постанови викласти в такій редакції:
“1. Затвердити Положення про систему безперервного професійного розвитку фахівців у сфері охорони здоров’я, що додається.
2. Установити, що за результатами проведення оцінки якості знань (компетентностей) в рамках реалізації експериментального проекту із здійснення освітніх заходів та проведення оцінки якості знань (компетентностей) працівників системи екстреної медичної допомоги на національному рівні працівнику бригади нараховується 50 балів.”.