Про схвалення Концепції створення Єдиної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Центральної виборчої комісії
З метою створення, розвитку та забезпечення функціонування Єдиної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Центральної виборчої комісії, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 17, 25 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Схвалити Концепцію створення Єдиної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Центральної виборчої комісії (додається).
2. Секретаріату Центральної виборчої комісії до 30 листопада 2021 року розробити проєкт плану заходів щодо реалізації Концепції, зазначеної у пункті 1 цієї постанови, і подати його на затвердження Голові Центральної виборчої комісії.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
КОНЦЕПЦІЯ
створення Єдиної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Центральної виборчої комісії
Ця Концепція визначає основні підходи до створення, розвитку та забезпечення функціонування Єдиної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Центральної виборчої комісії (далі - ЄІАС ЦВК), що повинна об’єднати з урахуванням вимог виборчого та референдумного законодавства автоматизовані інформаційні системи та забезпечити єдину платформу і шляхи її подальшого розвитку.
- основні принципи створення ЄІАС ЦВК;
- стратегію формування, функціонування і розвитку засобів автоматизації та інформаційно-аналітичного забезпечення Центральної виборчої комісії, регіональних і територіальних представництв Комісії (у разі їх створення), а також окружних і дільничних виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, територіальних і дільничних виборчих комісій з місцевих виборів, окружних і дільничних комісій з референдуму (далі - виборчі комісії, комісії з референдуму);
- засоби автоматизації та інформаційного забезпечення взаємодії суб’єктів виборчого та референдумного процесів відповідно до законодавства;
- основні принципи інтеграції складових ЄІАС ЦВК та засоби взаємодії із зовнішніми інформаційними системами.
У Концепції ЄІАС ЦВК визначено структуру, організацію та принципи побудови системи з використанням сучасних інформаційних технологій.
2. Проблеми, що потребують вирішення
Виборчий та референдумний процеси є основою для розбудови демократичного суспільства. Без ефективної та прозорої реалізації виборчих прав громадян подальший розвиток демократії неможливий. Центральна виборча комісія - постійно діючий колегіальний державний орган, який на підставі Конституції та законів України наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.
В умовах глобальних світових викликів, характерних сучасному суспільству, виборчий та референдумний процеси не є сталими, їх ефективна організація потребує постійного розвитку та вдосконалення. Упровадження найкращих світових практик з використання сучасних інформаційних технологій в організації виборчого та референдумного процесів, забезпечення постійного розвитку засобів інформаційної підтримки та автоматизації діяльності Центральної виборчої комісії, їх поширення на виборчі комісії/комісії з референдуму нижчого рівня є необхідними умовами виконання Комісією своїх повноважень.
Зміни виборчих систем, визначені Виборчим кодексом України (далі - Кодекс), а також набрання чинності Законом України "Про всеукраїнський референдум" визначають нові, розширюють існуючі функції Комісії, права суб’єктів виборчого та референдумного процесів, обсяг права на інформацію щодо перебігу виборчого та референдумного процесів під час проведення виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, а також всеукраїнського референдуму. Для належного виконання таких функцій необхідними є створення та впровадження засобів автоматизації та інформаційної підтримки діяльності Комісії, її регіональних і територіальних представництв (у разі їх створення), виборчих комісій та комісій з референдуму відповідно до виборчого та референдумного законодавства.
Водночас існуючі інформаційні системи (розроблені в 2003-2007 роках) здебільшого є морально та фізично застарілими, що унеможливлює приведення їх у відповідність із вимогами нового виборчого та референдумного законодавства шляхом модернізації.
У Стратегічному плані Центральної виборчої комісії на 2020-2025 роки (далі - Стратегічний план), затвердженому постановою Комісії від 11 червня 2020 року № 102, йдеться про низку системних проблем виборчого процесу, зокрема значну кількість помилок під час складання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці через їх громіздкість і труднощі заповнення.
Помилки в протоколах, допущені під час їх складання, призводять до необхідності подання уточнених протоколів, уповільнення процесів підрахунку голосів та встановлення результатів виборів і референдумів, що також є однією з найболючіших проблем виборчого процесу.
Такі проблеми можуть бути вирішені, зокрема, шляхом автоматизації процесів на рівні дільничних виборчих комісій (складання, автоматизована перевірка, друк та надсилання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці засобами ЄІАС ЦВК), а також упровадження автоматизованих систем, що обробляють документи в електронному вигляді.
Слід зауважити, що в законодавстві немає єдиної термінології щодо застосування Комісією інформаційних систем та сервісів під час організації підготовки та проведення виборів і референдумів.
Так, Кодекс передбачає функціонування інформаційно-аналітичної системи (пункт 3 частини першої статті 18), автоматизованої інформаційно-аналітичної системи (частина десята статті 36, частина четверта статті 37, частина одинадцята статті 121; частина п’ята статті 179), аналітично-інформаційної системи (частина дев’ята статті 150, стаття 153), що не сприяє єдиному розумінню учасниками виборчого та референдумного процесів механізму застосування відповідних систем та сервісів.
Стратегічним планом передбачено створення відповідно до положень Кодексу системи електронних сервісів. Указана система повинна дати можливість подання електронних документів та електронних копій паперових документів з накладанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП), забезпечити впровадження автоматизованих перевірок під час подання документів, створити умови для доступу до державних реєстрів та інформаційних ресурсів з метою отримання необхідної інформації, забезпечити автоматизоване подання та обробку фінансової звітності.
Отже, потрібно забезпечити запровадження інформаційних технологій в організації виборчих та референдумних процесів усіх рівнів, зокрема у виборчих комісіях та комісіях з референдуму; спростити та зробити зручнішим процес подання документів для реєстрації суб’єктів виборчого процесу, їх опрацювання виборчими комісіями, прийняття ними відповідного рішення та його оприлюднення; забезпечити взаємодію виборчих комісій з іншими суб’єктами виборчого процесу шляхом подання документів в електронному вигляді, у тому числі через електронні сервіси, та інформування про етапи та результати їх розгляду виборчими комісіями за допомогою електронних сервісів.
Таким чином, законодавчі новели в регулюванні виборчих та референдумних процедур, запроваджені Кодексом та Законом України "Про всеукраїнський референдум", не можуть бути реалізовані без побудови єдиної інформаційно-аналітичної системи, яка має сприяти реалізації функцій та повноважень Центральної виборчої комісії, визначених виборчим та референдумним законодавством, функціонувати за єдиними правилами інформаційної взаємодії та інтеграції, що в свою чергу забезпечить централізоване управління різними компонентами, одноразовість уведення та обробки даних та доступ до цих даних з різних систем, унеможливить дублювання їх та програмних алгоритмів, дасть змогу формувати єдині правила авторизації та ідентифікації користувачів, правила розподілу повноважень та прав доступу до різних видів інформації.
3. Мета і завдання створення ЄІАС ЦВК
- досягнення високого рівня прозорості, відкритості та доступності інформації щодо виборчих і референдумних процесів;
- підвищення рівня довіри громадян до виборчого та референдумного процесів та органів адміністрування виборів і референдумів;
- підвищення ефективності діяльності виборчих комісій та комісій з референдуму за рахунок застосування цифрових технологій та автоматизації виборчих та референдумних процесів;
- забезпечення повноти, актуальності та достовірності відомостей, що використовуються у виборчому та референдумному процесах, підвищення швидкості їх обробки за рахунок взаємодії з державними інформаційними системами, централізованого збору та обробки таких відомостей;
- пришвидшення процесу приймання та обробки протоколів виборчих комісій, комісій з референдуму про підрахунок голосів виборців, підсумки та результати голосування під час проведення виборів та референдумів, підвищення якості складання цих протоколів;
- забезпечення високого рівня безпеки інформації та кіберзахисту інформаційної інфраструктури в Комісії.
ЄІАС ЦВК має забезпечити виконання таких функцій та завдань:
- автоматизація процесів діяльності Центральної виборчої комісії, її регіональних та територіальних представництв (у разі їх створення), виборчих комісій та комісій з референдуму відповідно до законодавства;
- автоматизація інформаційно-методичного забезпечення виборчих комісій та комісій з референдуму всіх рівнів; узагальнення та оприлюднення результатів виборів на офіційному вебсайті Комісії; забезпечення інформаційної взаємодії між складовими ЄІАС ЦВК;
- організація ведення електронного документообігу в Центральній виборчій комісії, її регіональних та територіальних представництвах (у разі їх створення), виборчих комісіях та комісіях з референдуму всіх рівнів;
- обмін документами та інформацією (надсилання та отримання) в електронній формі між відповідними виборчими комісіями, комісіями з референдуму та іншими суб’єктами виборчого та референдумного процесів, зокрема з використанням електронних сервісів;
- захищене зберігання, автоматизована аналітична і статистична обробка інформації, що обробляється в ЄІАС ЦВК;
- зберігання в електронному архіві документів, отриманих або створених виборчими комісіями та комісіями з референдуму в процесі виконання своїх повноважень;
- ідентифікація користувачів та підписання електронних документів з використанням КЕП, логування дій користувачів усіх рівнів;
- формування і ведення автоматизованого реєстру учасників виборчого та референдумного процесів; облік членів виборчих комісій та комісій з референдуму; автоматизація процесів подання документів для реєстрації осіб у випадках, передбачених виборчим та референдумним законодавством, їх опрацювання виборчими комісіями та комісіями з референдуму, прийняття ними відповідного рішення та його оприлюднення;
- автоматизована перевірка достовірності відомостей про виборців, які поставили свої підписи у підписних листах на підтримку проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради та сільського, селищного, міського голови за народної ініціативи, а також відомостей, що подаються до відповідних виборчих комісій стосовно кандидатів, представників, уповноважених та довірених осіб, членів ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, кандидатур до складу виборчих комісій з використанням відомостей Державного реєстру виборців
- віддалений захищений доступ користувачів ЄІАС ЦВК до інформації, що в ній зберігається в електронній формі, згідно з диференційованими правами доступу;
- забезпечення функціонування офіційного вебсайту Центральної виборчої комісії та інших інформаційних ресурсів Комісії;
- автоматизована взаємодія ЄІАС ЦВК з іншими державними автоматизованими, інформаційними, інформаційно-телекомунікаційними системами та реєстрами в обсязі, визначеному законодавством;
- інші функції, передбачені законодавством.
4. Шляхи вирішення проблем, структура та цільова архітектура ЄІАС ЦВК
Вирішення зазначених проблем здійснюється шляхом:
- створення та забезпечення функціонування ЄІАС ЦВК;
- забезпечення безперервного розвитку (удосконалення) компонентів ЄІАС ЦВК;
- розроблення пропозицій щодо удосконалення виборчого та референдумного законодавства стосовно функціонування автоматизованих, інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем та реєстрів;
- удосконалення реалізації політики відкритих даних у Комісії;
- автоматизація роботи виборчих комісій та комісій з референдуму під час підготовки та проведення виборів і референдумів.
Основними принципами побудови ЄІАС ЦВК є забезпечення гнучкості та інформаційної повноти за рахунок інтеграції, регламентованої доступності функцій та даних для конкретних компонентів, користувачів ЄІАС ЦВК. Компоненти ЄІАС ЦВК мають функціонувати за єдиними стандартами та технологіями, що забезпечують перенесення даних, належний рівень захисту інформації та кібербезпеки інформаційних систем Комісії, ефективне управління обчислювальними ресурсами, багаторазове використання програмних компонентів та сервісів.
Усі компоненти ЄІАС ЦВК повинні функціонувати відповідно до положень законодавства України.
Під час створення ЄІАС ЦВК необхідно передбачити можливість масштабування, модернізації, розширення функціональних можливостей її компонентів, зокрема в разі внесення змін до законодавства, без суттєвих змін у прикладному програмному забезпеченні.
Для забезпечення доступності та надійності передбачається повне резервування як програмних, так і апаратних складових усіх інформаційних ресурсів.
Кожна зі складових ЄІАС ЦВК повинна забезпечити безпечний регламентований обмін даними та повідомленнями з іншими компонентами ЄІАС ЦВК. Взаємодія між компонентами та користувачами здійснюється через локальну обчислювальну мережу та захищену телекомунікаційну мережу Комісії, яка об’єднує централізовані ресурси Комісії та віддалених користувачів у регіональних і територіальних представництвах Комісії (у разі їх створення), виборчих комісіях та комісіях з референдуму.
ЄІАС ЦВК повинна створюватись як функціонально єдина система, що складається з таких окремих функціонально пов’язаних між собою компонентів:
офіційний вебсайт Центральної виборчої комісії є офіційним джерелом її інформації, на якому розміщуються рішення Комісії, інформація про вибори, референдуми, інші матеріали про діяльність Комісії, відомості щодо прав та порядку забезпечення виборчих прав громадян, а також інші матеріали, передбачені виборчим та референдумним законодавством.
Офіційний вебсайт має відповідати технічним вимогам до створення (модернізації) офіційних вебсайтів, установленим Кабінетом Міністрів України, для безперешкодного доступу користувачів із порушеннями зору та слуху.
На офіційному вебсайті Комісії в мережі "Інтернет" з дотриманням принципів публічності і відкритості повинно здійснюватися висвітлення діяльності Центральної виборчої комісії, оперативне оприлюднення інформації щодо виборів та референдумів, а також надання відомостей про стан розгляду звернень громадян, запитів на інформацію, з урахуванням вимог Законів України "Про Центральну виборчу комісію", "Про звернення громадян", "Про доступ до публічної інформації", "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги";
автоматизована інформаційно-аналітична система з організації виборів (далі - АІС-Вибори) - автоматизована інформаційно-аналітична система, призначена для накопичення, обробки, обліку, пошуку, узагальнення та зберігання даних та користування ними, створена для забезпечення автоматизації виборчих процесів у Комісії, її регіональних і територіальних представництвах (у разі їх створення), виборчих комісіях під час проведення виборів у порядку, визначеному законодавством.
АІС-Вибори має забезпечити в установленому порядку регламентовану взаємодію з іншими компонентами ЄІАС ЦВК, у тому числі інтеграцію з системою електронного документообігу Комісії, автоматизованою системою "Електронні сервіси" для отримання верифікованих даних, що подаються суб’єктами виборчого процесу до виборчих комісій через відповідні електронні кабінети, з іншими компонентами у складі ЄІАС ЦВК.
АІС-Вибори повинна забезпечувати автоматизацію виборчих процесів, зокрема:
- формування відомостей у форматі відкритих даних та оприлюднення їх у цьому форматі на офіційному вебсайті Комісії у випадках, передбачених законодавством;
- облік політичних партій та місцевих організацій політичних партій як суб’єктів відповідних виборчих процесів і суб’єктів внесення кандидатур до складу виборчих комісій;
- облік виборчих округів та виборчих дільниць (у тому числі спеціальних виборчих дільниць, що існують на тимчасовій основі) на відповідних виборах;
- утворення (формування складу) виборчих комісій та внесення змін до їх складу;
- подання документів для реєстрації кандидатів на пост Президента України, кандидатів у народні депутати України, кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та на посаду сільських, селищних, міських голів, їх опрацювання виборчими комісіями, прийняття ними відповідного рішення та його опублікування; контроль повноти поданих документів;
- подання документів для реєстрації представників, уповноважених та довірених осіб, офіційних спостерігачів, їх опрацювання виборчими комісіями, прийняття ними відповідного рішення та його оприлюднення;
- верифікацію даних учасників виборчого процесу з використанням відомостей Державного реєстру виборців;
- проведення автоматизованих розрахунків щодо потреби кількості виборчих бюлетенів для кожної виборчої дільниці, аналіз забезпеченості виборчих дільниць виборчими бюлетенями, контроль та облік виборчих бюлетенів для голосування;
- організацію ведення електронного документообігу у виборчих комісіях, обмін інформацією між виборчими комісіями всіх рівнів, облік документів, що створюються виборчими комісіями під час організації підготовки та проведення загальнодержавних та місцевих виборів, та оприлюднення відповідно до Кодексу рішень виборчих комісій на офіційному вебсайті Комісії, регіональних або територіальних представництв Комісії (у разі їх створення);
- збір та оприлюднення на офіційному вебсайті Комісії інформації про хід виборчого процесу;
- складання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, забезпечення автоматизованої перевірки відомостей протоколів на стадії їх внесення, передачу відомостей, що містяться в протоколах дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців, до Комісії та виборчих комісій відповідних рівнів;
- проведення жеребкування у порядку, визначеному виборчим законодавством.
- автоматизацію процесу формування відомостей для встановлення підсумків та результатів як загальнодержавних, так і місцевих виборів;
- оприлюднення інформації на всіх етапах виборчого процесу відповідних виборів в мережі "Інтернет" відповідно до вимог Кодексу;
- інших виборчих процедур, передбачених законодавством;
автоматизована інформаційно-аналітична система з організації референдумів (далі - АІС-Референдум) - автоматизована інформаційно-аналітична система, призначена для накопичення, обробки, обліку, пошуку, узагальнення та зберігання даних та користування ними, створена для забезпечення автоматизації процесів з організації та проведення референдумів Комісією, окружними та дільничними комісіями з референдуму під час проведення референдуму в порядку, визначеному законом.
АІС-Референдум має забезпечити в установленому порядку регламентовану взаємодію з системами та компонентами ЄІАС ЦВК, зокрема інтеграцію з системою електронного документообігу Комісії, автоматизованою системою "Електронні сервіси" для отримання верифікованих даних, що подаються суб’єктами процесу референдуму до комісій з референдуму через відповідні електронні кабінети, з іншими компонентами ЄІАС ЦВК.
АІС-Референдум повинна забезпечувати автоматизацію, зокрема, але не тільки, таких процесів референдуму:
- облік членів ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, уповноваженого представника ініціативної групи;
- облік відомостей щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму;
- формування відомостей для отримання виборцем інформації щодо себе, чи були використані його персональні дані для підтримки ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою у визначеному Комісією порядку;
- перевірку та підрахунок підписних листів і підписів громадян на підтримку ініціативи проведення всеукраїнського референдуму, фіксування результатів перевірки паперових підписних листів, встановлення підсумків збору підписів під ініціативою проведення всеукраїнського референдуму;
- облік територіальних округів та дільниць з всеукраїнського референдуму (у тому числі спеціальних дільниць з всеукраїнського референдуму, що існують на тимчасовій основі);
- утворення (формування складу) окружних та дільничних комісій з всеукраїнського референдуму та внесення змін до їх складу;
- подання до Комісії документів для реєстрації політичних партій, громадських організацій як прихильників чи опонентів питання всеукраїнського референдуму, їх опрацювання в Комісії, прийняття нею відповідного рішення та його оприлюднення; узагальнення відомостей щодо зареєстрованих політичних партій, громадських організацій як прихильників чи опонентів питання всеукраїнського референдуму;
- подання до Комісії документів для реєстрації представників суб’єктів процесу всеукраїнського референдуму в Комісії, уповноважених осіб у загальнодержавному та територіальних округах з всеукраїнського референдуму, їх опрацювання в Комісії, прийняття нею відповідного рішення та його оприлюднення;
- подання до Комісії документів для реєстрації офіційних спостерігачів від ініціативної групи всеукраїнського референдуму (у разі проведення референдуму за народною ініціативою), політичної партії, громадської організації, зареєстрованої як прихильник або опонент питання всеукраїнського референдуму, а також від громадської організації, що отримала від Комісії дозвіл мати офіційних спостерігачів на всеукраїнському референдумі, офіційних спостерігачів від іноземних держав та міжнародних організацій, їх опрацювання в Комісії, прийняття нею відповідного рішення та його оприлюднення;
- проведення жеребкування у порядку, визначеному референдумним законодавством;
- організація ведення електронного документообігу в комісіях з референдуму, обмін інформацією між комісіями з референдуму всіх рівнів, облік документів, що створюються цими комісіями під час організації підготовки та проведення референдуму;
- проведення автоматизованих розрахунків щодо потреби в бюлетенях для голосування для кожної дільниці з всеукраїнського референдуму, аналіз забезпеченості бюлетенями для голосування дільниць з всеукраїнського референдуму, контроль та облік бюлетенів для голосування на всеукраїнському референдумі;
- збір та оприлюднення на офіційному вебсайті Комісії інформації про хід процесу референдуму;
- складання протоколів про підрахунок голосів на дільниці з всеукраїнського референдуму, забезпечення автоматизованої перевірки відомостей протоколів на стадії їх внесення, передача відомостей, що містяться в протоколах дільничних комісій про підрахунок голосів на дільниці з всеукраїнського референдуму, до Комісії та комісій з всеукраїнського референдуму відповідних рівнів;
- автоматизація процесу формування відомостей для встановлення підсумків та результатів референдуму;
- оприлюднення інформації на всіх етапах процесу референдуму в мережі "Інтернет" відповідно до положень закону;
- інші процедури референдуму, передбачені законодавством.
АІС-Вибори та АІС-Референдум мають бути побудованими на єдиній програмно-апаратній платформі з окремих модулів і компонентів, які взаємодіють і використовуватимуться спільно та не дублюватимуть функції один одного. Водночас ці системи мають функціонувати автономно та забезпечувати автоматизацію виборчого процесу і процесу референдуму в разі одночасного їх проведення.
АІС-Вибори та АІС-Референдум повинні забезпечити просте конфігурування та налаштування, створення нових шаблонів документів, форм, протоколів, звітів без додаткового програмування, а також можливість побудови аналітичних звітів, які охоплюють поточні та попередні виборчі процеси;
система електронного документообігу Центральної виборчої комісії (далі - СЕД Комісії) - багатофункціональна інформаційно-телекомунікаційна система електронного документообігу Центральної виборчої комісії, що забезпечує створення, оброблення та використання електронних документів, електронних копій оригіналів паперових документів, організацію обміну електронними документами між членами Комісії, регіональними та територіальними представництвами Комісії (у разі їх створення), підрозділами Секретаріату Комісії, взаємообмін електронними документами, електронними та цифровими копіями оригіналів паперових документів з органами державної влади, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб’єктами та іншими учасниками виборчого процесу, міжнародними організаціями, громадянами, а також формування справ, зберігання і повторне використання документів, довідкову роботу з документами.
- автоматизоване ведення електронного документообігу з одночасною передачею даних та метаданих, оновленням стану документів в автоматизованих інформаційних системах Комісії;
- автоматизовану реєстрацію вхідної та вихідної кореспонденції, внутрішніх документів, у тому числі звернень і документів, що надходять з АІС "Електронні сервіси", інших систем, у порядку їх надходження та фіксування етапів руху інформаційних ресурсів;
- формування оригіналів електронних документів у формі електронного документа, автоматизоване створення електронних копій оригіналів паперових документів з визначенням змісту та метаданих, розмітку створених документів, а також їх відправлення кореспондентам;
- автоматизацію процесу підготовки, у тому числі погодження проєктів постанов Комісії; реєстрацію постанов, відправлення кореспондентам та автоматичне оприлюднення на офіційному вебсайті Комісії;
- автоматизацію процесу формування порядку денного засідань Комісії, забезпечення інформаційно-телекомунікаційного супроводження засідань Комісії в режимі реального часу, зокрема формування протоколу та стенограми засідання; ведення історії засідань і голосувань на засіданнях Комісії;
- інтеграцію з іншими компонентами ЄІАС ЦВК;
- забезпечення обміну електронними документами з органами виконавчої влади через Систему електронної взаємодії органів виконавчої влади, а також з іншими державними органами та органами місцевого самоврядування;
- iнші функції, визначені Законом України "Про електронні документи та електронний документообіг" та актами Комісії;
Державний реєстр виборців (далі - АІТС ДРВ) - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені Законом України "Про Державний реєстр виборців" відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
На виконання вимог Кодексу, Закону України "Про всеукраїнський референдум" з використанням відомостей Державного реєстру виборців в ЄІАС ЦВК має здійснюватися, зокрема:
- складання попередніх та уточнених списків виборців на звичайних, спеціальних, закордонних виборчих дільницях;
- виготовлення іменних запрошень виборцям;
- визначення потреби у виборчих бюлетенях, бюлетенях для голосування на всеукраїнському референдумі окремо для кожної виборчої дільниці, дільниці з всеукраїнського референдуму;
- утворення виборчих округів у порядку визначеному законодавством;
- визначення розміру грошової застави для кожного єдиного сільського, селищного, районного в місті, міського, районного, обласного виборчого округу та єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу під час проведення місцевих виборів;
автоматизована інформаційна система "Електронні сервіси" (далі - АІС "Електронні сервіси") - автоматизована інформаційна система, призначена для організації інформаційної взаємодії між учасниками виборчого процесу, процесу референдуму з використанням електронних кабінетів, що забезпечують безпечне подання електронних документів та копій документів в електронному вигляді, передбачених законодавством про вибори та референдуми.
АІС "Електронні сервіси" має забезпечити:
- захищене та безпечне подання документів, передбачених Кодексом та Законом України "Про всеукраїнський референдум", у порядку, визначеному Комісією;
- обробку та зберігання поданих документів;
- надсилання повідомлень від виборчих комісій, комісій з референдуму про стан та результати розгляду документів;
- зворотний зв’язок з користувачами персональних кабінетів у складі електронних сервісів;
- автоматизовану попередню перевірку правильності складання (заповнення) та повноти документа (пакета документів);
- формування повідомлення користувачу про результати попередньої онлайн-перевірки поданих ним документів із забезпеченням можливості внесення виправлень;
- передачу до СЕД Комісії, систем електронного документообігу виборчих комісій та комісій з референдуму документів у складі АІС-Вибори та АІС-Референдум, поданих засобами АІС "Електронні сервіси".
Обмін даними між компонентами ЄІАС ЦВК та електронними сервісами має здійснюватися через шифровані канали передачі даних та захищений шлюз, що забезпечує обмін конфіденційною інформацією;
автоматизована інформаційна система "Учасники виборчих процесів та процесів референдуму" - автоматизована система, призначена для зберігання та обробки даних про суб’єктів та інших учасників виборчих процесів та процесів референдуму, зокрема інформації про проведення навчання членів виборчих комісій та комісій з референдуму, інформації про осіб, які брали та/або беруть участь у загальнодержавних та місцевих виборах як кандидати на пост Президента України, кандидати в народні депутати України, кандидати в депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, кандидати на посаду сільських, селищних, міських голів, представники у виборчих комісіях, довірені та уповноважені особи, офіційні спостерігачі, члени виборчих комісій та комісій з референдуму, члени ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
У складі АІС "Учасники виборчих процесів та процесів референдуму" створюється окрема база осіб, які пройшли навчання з питань підготовки та проведення виборів і референдумів в Україні, із зазначенням інформації щодо наявності відповідного сертифіката (іншого документа, що підтверджує факт навчання) та забезпеченням можливості автоматизованої перевірки через офіційний вебсайт Комісії даних щодо осіб, які пройшли відповідне навчання.
Засобами бази осіб, які пройшли навчання з питань підготовки та проведення виборів і референдумів в Україні, має бути забезпечено, зокрема, автоматичне формування відповідної інформації з розподілом за адміністративно-територіальними одиницями, до яких належать виборчі адреси осіб, які пройшли навчання;
автоматизована інформаційна система взаємодії із зовнішніми інформаційними системами та ресурсами призначена для забезпечення оперативної взаємодії, отримання та передавання даних для проведення перевірок, актуалізації інформації, що міститься в ЄІАС ЦВК та її складових, шляхом організації доступу до державних інформаційних ресурсів та отримання інформації в електронному вигляді в межах повноважень, визначених законодавством;
автоматизована інформаційна система управління персоналом забезпечує автоматизацію процесів кадрового обліку, формування кадрової звітності, взаємодію з СЕД Комісії та автоматизованою системою управління доступом та інформаційною безпекою в частині кадрового складу, посадових обов’язків з урахуванням змін штатного розкладу згідно з наказами керівника Секретаріату Комісії та розпорядженнями Голови Комісії;
автоматизована інформаційна система управління доступом та інформаційною безпекою призначена для централізованого управління доступом користувачів Комісії, регіональних і територіальних представництв Комісії (у разі їх створення), виборчих комісій та комісій з референдуму всіх рівнів до даних та функцій автоматизованих інформаційних систем Комісії відповідно до визначених повноважень, а також для забезпечення повного та всебічного захисту даних та інформаційних ресурсів ЄІАС ЦВК.
Для управління доступом і повноваженнями користувачів та регламентації інформаційної взаємодії між складовими ЄІАС ЦВК повинні бути реалізовані:
- управління обліковими записами (створення/зміна/видалення/ блокування/розблокування облікових записів, управління паролями, управління обліковими даними);
- управління інформаційними ресурсами (декларування/зміна/видалення/ призначення прав за замовчуванням);
- управління правами і повноваженнями (призначення/зміна/відкликання/ блокування/розблокування/аудит (звірка);
- формування звітності (контроль за усією сукупністю повноважень, розслідування історичних операцій та ін.).
У рамках побудови автоматизованої інформаційної системи управління доступом та інформаційною безпекою реалізуються:
- ідентифікація та автентифікація користувачів, у тому числі за допомогою КЕП користувача;
- визначення ролей користувачів та надання регламентованого доступу до даних і функцій ЄІАС ЦВК згідно з визначеними повноваженнями;
- організація регламентованої взаємодії між окремими компонентами у складі ЄІАС ЦВК відповідно до визначеної рольової моделі;
- моніторинг та кореляція подій інформаційної безпеки - збір даних для комплексного аналізу подій інформаційної безпеки, які виникають у системі, організація моніторингу подій за журналами реєстрації подій та здійснення безперервного аудиту стану інформаційної безпеки в ЄІАС ЦВК;
- розмежування доступу до об’єктів захисту ЄІАС ЦВК для керування інформаційними потоками від користувачів процесів до об’єктів захисту;
- контроль за цілісністю засобів захисту - забезпечення функцій резервування інформації та дублювання ресурсів ЄІАС ЦВК, проведення відновлення функціонування його компонентів та контролю за цілісністю структурних компонентів (модулів);
- криптографічний захист інформації ЄІАС ЦВК для забезпечення захисту інформації, яка передається в рамках ЄІАС ЦВК між користувачами та центрами оброблення даних, а також іншими компонентами ЄІАС ЦВК, для забезпечення захищеного обміну електронними документами між віддаленими користувачами та компонентами ЄІАС ЦВК.
Для захисту інформації в ЄІАС ЦВК та її складових створюються комплексні системи захисту інформації з підтвердженою відповідністю, що реалізують в ЄІАС ЦВК функціонал комплексу організаційних, програмних і технічних заходів для забезпечення конфіденційності, цілісності, доступності інформаційних ресурсів на всіх етапах їх зберігання, оброблення та передачі.
Забезпечення захисту інформаційних ресурсів ЄІАС ЦВК здійснюється шляхом застосування засобів і методів технічного захисту інформації, впровадження організаційних та інженерно-технічних заходів комплексної системи захисту інформації, спрямованих на недопущення блокування інформації, несанкціонованого доступу до неї, її модифікації або спотворення.
Забезпечення цілісності та збереження інформаційних ресурсів ЄІАС ЦВК здійснюється шляхом застосування відповідного програмного забезпечення і технічних засобів, комплексів, організаційних заходів.
Комплексна система захисту інформації та сполучні з нею модулі організаційного, інженерного та програмно-технічного забезпечення у комплексній взаємодії створюють ієрархічну фрагментарну структуру заходів протидії від несанкціонованого доступу до оброблюваної інформації в системі, забезпечуючи належний рівень захисту інформаційних ресурсів та засобів автоматизації виборчих процесів і процесів референдуму;
захищений вузол інтернет-доступу (далі - ЗВІД) - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, що забезпечує гарантований захист інформаційних ресурсів та потоків даних ЄІАС ЦВК згідно з установленими вимогами у сфері захисту інформації.
- захист інформаційних ресурсів Комісії від DDoS-атак;
- захист серверів електронної пошти від вірусів та небезпечних вкладень;
- захист інтернет-трафіку під час масово-об’ємних атак;
- моніторинг і фільтрацію інтернет-трафіку для виявлення різних атак і спроб втручання прикладного рівня;
- інші види моніторингу і фільтрації інтернет-трафіку, що надходить до ЄІАС ЦВК;
автоматизована система "Електронна пошта" має забезпечити користувачів Комісії, виборчих комісій та комісій з референдуму безпечними та захищеними засобами електронної пошти, що повинні складатися з трьох серверів: внутрішньої електронної пошти Комісії, зовнішньої електронної пошти Комісії, а також внутрішніх електронних пошт виборчих комісій та комісій з референдуму.
До складу ЄІАС ЦВК можуть входити інші функціонально пов’язані між собою окремі компоненти, необхідні для забезпечення виконання передбачених законодавством функцій Комісії.
5. Організаційні засади створення та функціонування ЄІАС ЦВК
Власником ЄІАС ЦВК є держава в особі Центральної виборчої комісії.
Розпорядником ЄІАС ЦВК є Комісія.
Комісія в межах своїх повноважень:
- забезпечує та контролює дотримання вимог законодавства у процесі створення, модернізації та функціонування ЄІАС ЦВК;
- забезпечує організаційне і технологічне функціонування ЄІАС ЦВК та її компонентів;
- забезпечує закупівлю товарів, робіт та послуг для функціонування ЄІАС ЦВК;
- забезпечує захист інформації в ЄІАС ЦВК;
- визначає порядок та надає доступ до інформації, яка міститься в ЄІАС ЦВК;
- встановлює порядок доступу до ЄІАС ЦВК, її компонентів;
- встановлює порядок обміну інформацією між компонентами ЄІАС ЦВК та іншими автоматизованими, інформаційними та інформаційно-телекомунікаційними системами державних органів;
- затверджує положення про ЄІАС ЦВК та її окремі компоненти;
- здійснює інші повноваження, передбачені законодавством.
Рішення розпорядника ЄІАС ЦВК, прийняте в межах його повноважень, є обов’язковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, політичними партіями, громадськими організаціями, підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності.
Захист інформації в ЄІАС ЦВК та її компонентах здійснюється відповідно до Законів України "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", "Про захист персональних даних", з урахуванням вимог Кодексу, Законів України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", "Про всеукраїнський референдум", міжнародних договорів у сфері захисту інформації та захисту персональних даних, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
6. Очікувані результати впровадження ЄІАС ЦВК
Впровадження ЄІАС ЦВК має забезпечити:
- реалізацію всебічної сукупності інструментів автоматизації виборчих процесів та процесів референдуму всіх рівнів, інформаційної взаємодії учасників виборчого та референдумного процесів згідно з вимогами виборчого та референдумного законодавства;
- відкритість, прозорість під час проведення виборів та референдумів, мінімізацію помилок, контроль за діяльністю виборчих комісій та комісій з референдуму, зокрема під час підрахунку голосів виборців, встановлення підсумків/результатів голосування; забезпечення довіри до процесу встановлення результатів виборів/референдумів;
- скорочення часу надходження інформації, передбаченої виборчим та референдумним законодавством, від виборчих комісій та комісій з референдуму до Комісії та оприлюднення її на офіційному вебсайті Комісії; загальне скорочення часу на встановлення результатів виборів, референдумів;
- уніфікацію та оптимізацію інформаційних процесів підтримки діяльності виборчих комісій та комісій з референдуму всіх рівнів;
- створення єдиної системи електронного документообігу, яка забезпечить автоматизований рух документів та контроль за проходженням і виконанням документів у повному обсязі, що суттєво скоротить строки їх - розгляду, підготовки та прийняття відповідних рішень;
- створення єдиної системи управління персоналом, яка забезпечить автоматизацію процесів кадрового обліку та оперативне внесення змін до систем управління доступом та інформаційної безпеки;
- просту та зручну взаємодію суб’єктів виборчого та референдумного процесів з комісіями всіх рівнів із застосуванням електронних сервісів, персональних електронних кабінетів, забезпечення автоматизованих перевірок зовнішніх користувачів цієї системи;
- ефективну інформаційну взаємодію Комісії з органами державної влади, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб’єктами та іншими учасниками виборчого процесу, міжнародними організаціями, громадянами;
- упровадження найкращих світових практик в автоматизації виборчого та референдумного процесів;
- упровадження ефективних засобів інформаційної безпеки та боротьби з кіберзагрозами;
- підвищення рівня інформованості суспільства про діяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, а отже, підвищення рівня довіри до їх діяльності та прийнятих ними рішень.
7. Фінансові джерела забезпечення реалізації Концепції
Фінансове забезпечення заходів, пов’язаних з реалізацією Концепції, буде здійснюватися за рахунок коштів державного бюджету, а також коштів міжнародної технічної допомоги та інших джерел, не заборонених законодавством.