Про затвердження Порядку здійснення контролю за якістю товарів, робіт і послуг оборонного призначення на всіх етапах їх розроблення, виробництва, модернізації, ремонту та утилізації, а також за цільовим використанням коштів
{Установити, що на період реалізації експериментального проекту, погодженого Постановою КМ № 256 від 24.03.2023, під час провадження діяльності представництвами державних замовників у сфері оборони на підприємствах, які провадять діяльність з розроблення та виробництва безпілотних систем (безпілотних авіаційних комплексів, безпілотних літальних апаратів, безпілотних наземних (роботизованих) комплексів, безпілотних водних (плаваючих) комплексів), положення щодо здійснення контролю за якістю товарів, робіт і послуг оборонного призначення на всіх етапах їх розроблення, виробництва, модернізації, а також контролю за цільовим використанням коштів, встановлені Порядком, затвердженим цією Постановою, не застосовуються згідно з Постановою КМ № 256 від 24.03.2023}
Відповідно до частини першої статті 15 Закону України “Про оборонні закупівлі” Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок здійснення контролю за якістю товарів, робіт і послуг оборонного призначення на всіх етапах їх розроблення, виробництва, модернізації, ремонту та утилізації, а також за цільовим використанням коштів, що додається.
ПОРЯДОК
здійснення контролю за якістю товарів, робіт і послуг оборонного призначення на всіх етапах їх розроблення, виробництва, модернізації, ремонту та утилізації, а також за цільовим використанням коштів
1. Цей Порядок визначає механізм здійснення контролю за якістю товарів, робіт і послуг оборонного призначення на всіх етапах їх розроблення, виробництва, модернізації, ремонту та утилізації, а також контролю за цільовим використанням коштів.
2. Терміни в цьому Порядку вживаються у значенні, наведеному в Законі України “Про оборонні закупівлі”, постановах Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 р. № 159 “Про затвердження Порядку проведення випробувань зразків озброєння та військової техніки” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 20, ст. 853) і від 17 лютого 2021 р. № 160 “Про затвердження Порядку проведення випробувань та прийняття на озброєння (постачання) зразків озброєння, військової та спеціальної техніки, засобів і обладнання іноземного виробництва” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 21, ст. 934).
3. Контроль за якістю товарів, робіт і послуг оборонного призначення на всіх етапах їх розроблення, виробництва, модернізації, ремонту та утилізації, а також контроль за цільовим використанням коштів здійснюють представництва державних замовників у сфері оборони (далі - представництва).
4. Представництво під час виконання науково-дослідної роботи:
бере участь у розгляді та погодженні проекту тактико-технічного завдання або технічного завдання з виконання науково-дослідної роботи;
розглядає та погоджує звіти з виконання науково-дослідної роботи;
перевіряє відповідність виконаних окремих етапів роботи вимогам тактико-технічного завдання (технічного завдання) та умовам державного контракту (договору);
узгоджує програми і методики випробувань макетів, моделей, експериментальних зразків та їх складових частин;
бере участь у проведенні випробувань і погоджує звіти за їх результатами;
надсилає державному замовнику у сфері оборони (далі - державний замовник) висновки щодо виконаних окремих етапів роботи (роботи в цілому) з урахуванням висновків інших представництв у разі залучення співвиконавців для виконання складових частин роботи;
видає посвідчення про приймання окремих етапів роботи (роботи в цілому) відповідно до умов державного контракту (договору).
5. Під час контролю за виконанням науково-дослідної роботи представництво:
вивчає тематику досліджень, що проводяться виконавцем державного контракту (договору);
узгоджує (у разі потреби) заходи щодо дотримання режиму секретності, технічного захисту інформації та комплексної протидії технічним засобам розвідки;
подає державному замовнику висновки щодо виконаних окремих етапів роботи (роботи в цілому) з урахуванням висновків інших представництв у разі залучення співвиконавців для виконання складових частин робіт;
веде оперативний облік та контроль за збереженням макетів, моделей, матеріалів, засобів вимірювальної техніки та інших матеріальних цінностей, що утворилися під час виконання науково-дослідної роботи (окремих етапів, складових частин роботи), витрати на виготовлення або придбання яких включено до вартості роботи.
6. Виконана науково-дослідна робота, що подається представництву для розгляду, не приймається у разі невиконання виконавцем роботи умов державного контракту (договору), вимог тактико-технічного завдання (технічного завдання) і стандартів. Повторно розгляд роботи (окремих етапів роботи) представництво здійснює після проведення виконавцем затверджених державним замовником заходів щодо усунення виявлених недоліків.
7. Зміст, порядок і обсяг контролю за якістю виконання науково-дослідної роботи, що здійснюється представництвом, встановлюються згідно з умовами державного контракту (договору) і вимогами стандартів.
8. Представництво здійснює контроль за якістю виконання науково-дослідної роботи на всіх її етапах, установлених згідно з вимогами тактико-технічного завдання (технічного завдання), стандартів і умовами державного контракту (договору).
9. Представництво під час виконання аванпроекту:
бере участь у розгляді та погодженні проекту тактико-технічного завдання (технічного завдання) на виконання аванпроекту;
здійснює згідно з вимогами тактико-технічного завдання (технічного завдання), умовами державного контракту (договору) контроль за якістю та строками виконання роботи;
бере участь в роботі науково-технічної ради з розгляду результатів виконання аванпроекту;
перевіряє комплектність і якість звітної науково-технічної документації, її відповідність вимогам тактико-технічного завдання (технічного завдання) та стандартів, умовам державного контракту (договору) і надає державному замовнику висновок про готовність аванпроекту (його складової частини) до приймання;
залучається до участі в роботі комісії з оцінювання результатів аванпроекту (його складової частини).
10. Представництво під час виконання дослідно-конструкторської роботи:
1) на етапі розроблення ескізного (технічного) проекту:
бере участь у розгляді та погодженні проекту тактико-технічного завдання (технічного завдання) на виконання дослідно-конструкторської роботи;
узгоджує переліки (комплектність) документації ескізного (технічного) проекту і робочої конструкторської документації, що підлягають розробленню на стадіях дослідного виробництва;
погоджує документи, визначені переліками (комплектністю) документації ескізного (технічного) проекту та робочої конструкторської документації;
погоджує перелік макетів (моделей) дослідних зразків (складових частин), а також програми і методики їх випробувань;
бере участь у проведенні випробувань та погоджує звіти, які оформлюються за їх результатами;
надає державному замовнику висновок про готовність ескізного (технічного) проекту (етапів проведення) до приймання;
погоджує план-графік заходів з доопрацювання (у разі потреби) матеріалів ескізного (технічного) проекту (етапів проведення) і контролює здійснення визначених заходів;
2) на етапі розроблення комплекту робочої конструкторської документації для виготовлення дослідного зразка:
розглядає пред’явлену виконавцем роботи робочу конструкторську документацію та погоджує її відповідно до затвердженого переліку після коригування (у разі потреби);
погоджує розроблені програми і методики проведення попередніх випробувань дослідних зразків (складових частин);
здійснює контроль за поданням в установленому порядку підприємству, що здійснює виготовлення дослідного зразка (його складової частини), копій робочої конструкторської документації;
3) на етапі виготовлення дослідного зразка для проведення попередніх випробувань:
здійснює контроль за якістю виготовлення дослідного зразка (складових частин) і підтверджує його відповідність вимогам робочої конструкторської та технологічної документації перед проведенням попередніх випробувань;
здійснює приймання дослідного зразка та комплекту робочої конструкторської документації для проведення попередніх випробувань;
бере участь у проведенні попередніх випробувань та погоджує звіти, складені за їх результатами;
разом з виконавцем робіт проводить аналіз причин виникнення відмов і несправностей дослідного зразка (його складових частин), виявлених під час попередніх випробувань, погоджує план-графік усунення недоліків (коригування робочої конструкторської документації і доопрацювання дослідного зразка, його складових частин), складений на підставі рішення за актом попередніх випробувань, а також контролює повне та своєчасне здійснення запланованих заходів;
погоджує акт про завершення коригування робочої конструкторської документації і доопрацювання дослідного зразка (його складових частин) за результатами проведення попередніх випробувань;
надає державному замовнику висновок до робочої конструкторської документації, відкоригованої за результатами проведення попередніх випробувань дослідного зразка, щодо можливості присвоєння цій документації літери “О” для проведення державних випробувань.
11. Виконані етапи дослідно-конструкторської роботи, що подаються представництву для розгляду, не можуть бути прийняті в разі недотримання виконавцем робіт умов державного контракту (договору), вимог тактико-технічного завдання (технічного завдання) і стандартів.
Повторно розгляд таких етапів проводиться представництвом після здійснення виконавцем затверджених державним замовником заходів щодо усунення виявлених недоліків.
12. Під час проведення державних (міжвідомчих) випробувань дослідного зразка (складових частин дослідного зразка) представництво:
здійснює контроль за якістю виготовлення дослідного зразка (складових частин) і підтверджує його відповідність вимогам робочої конструкторської документації з літерою “О” та технологічної документації перед поданням для проведення державних (міжвідомчих) випробувань;
здійснює приймання робочої конструкторської документації з літерою “О”, відкоригованої (у разі потреби) за результатами виготовлення дослідного зразка для проведення державних (міжвідомчих) випробувань, а також матеріально-технічне приймання дослідного зразка з оформленням відповідного акта;
повідомляє державному замовнику про випадки несвоєчасного постачання необхідного устаткування і майна, передбаченого планом матеріально-технічного забезпечення державних (міжвідомчих) випробувань;
здійснює контроль за проведенням заходів, передбачених планом-графіком усунення недоліків, виявлених у ході проведення державних (міжвідомчих) випробувань дослідного зразка, і врахуванням пропозицій комісії з проведення випробувань, якщо за результатами державних (міжвідомчих) випробувань комісією встановлено необхідність коригування робочої конструкторської документації з літерою “О” та доопрацювання дослідного зразка (його складових частин) у зв’язку з невідповідністю вимогам тактико-технічного завдання (технічного завдання) або якщо відбулася відмова дослідного зразка (його складової частини) і комісією ухвалено рішення про припинення (зупинення) проведення державних (міжвідомчих) випробувань.
13. Під час здійснення заходів із затвердження робочої конструкторської документації для організації серійного виробництва представництво:
бере участь в узгодженні плану-графіка усунення недоліків та контролює його виконання, зокрема щодо реалізації пропозицій (рекомендацій) комісії з проведення державних (міжвідомчих) випробувань;
погоджує акт про завершення коригування робочої конструкторської документації з літерою “О” і доопрацювання дослідного зразка (його складових частин) за результатами проведення державних (міжвідомчих) випробувань;
за дорученням державного замовника бере участь у розгляді, перевірці, погодженні та затвердженні робочої конструкторської документації з літерою “О” із присвоєнням літери “О1” для організації серійного виробництва.
14. Після завершення дослідно-конструкторської роботи (етапу роботи) до оформлення акта здачі-приймання виконаних робіт представництво бере участь у проведенні інвентаризації матеріальних цінностей, що утворилися під час виконання роботи, та надає державному замовнику пропозиції щодо порядку їх подальшого використання.
15. Зміст і порядок здійснення представництвами контролю за якістю виконання дослідно-конструкторської роботи визначаються стандартами системи розроблення та поставлення на виробництво товарів оборонного призначення і умовами державних контрактів (договорів).
16. Представництво здійснює контроль за якістю виконання дослідно-конструкторської роботи на всіх її етапах, установлених згідно з вимогами тактико-технічного завдання (технічного завдання) та умовами державного контракту (договору).
17. Представництво систематично аналізує хід виконання дослідно-конструкторської роботи, проводить оцінку тенденцій і передумов, що можуть призвести до невиконання (неповного або несвоєчасного виконання) вимог тактико-технічного завдання (технічного завдання), умов державного контракту (договору), а також у разі виникнення загрози зриву виконавцем робіт узятих договірних зобов’язань повідомляє в установленому порядку про це державному замовнику.
18. Представництво під час здійснення контролю за якістю товарів оборонного призначення у ході їх серійного виготовлення (монтажу):
здійснює вхідний контроль комплектувальних виробів, сировини та матеріалів на відповідність технічним умовам;
здійснює контроль за технологічними операціями виготовлення (монтажу) та проведення випробувань зразків товарів оборонного призначення відповідно до технічних умов та системи якості виконавця робіт;
перевіряє відповідність комплектувальних виробів та матеріалів вимогам робочої конструкторської документації на відповідний товар оборонного призначення, а також стандартів;
проводить приймально-здавальні випробування і приймання товарів оборонного призначення, які витримали випробування, що проводяться відділом технічного контролю виконавця робіт, та якість і надійність яких, а також стабільність технологічного процесу їх виготовлення підтверджені позитивними результатами періодичних випробувань;
бере участь у проведенні періодичних та типових випробувань;
реєструє результати контролю за виготовленням (монтажем) товарів оборонного призначення, проведенням випробувань, прийманням, а також оформленням документів, які свідчать про відповідність виготовлених (змонтованих) і прийнятих товарів оборонного призначення вимогам, що встановлені технічними умовами на вироби та умовами державних контрактів (договорів).
19. Представництво вибірково здійснює контроль за якістю товарів оборонного призначення, що постачаються без їх приймання іншими представництвами, у порядку, що визначається умовами державного контракту (договору).
20. Контроль за якістю та приймання товарів оборонного призначення представництво здійснює у присутності представників відділу технічного контролю підприємства із залученням сил і засобів виконавця державного контракту (договору) в обсягах і послідовності, що визначені вимогами технічних умов на вироби.
21. Прийнятими вважаються товари оборонного призначення, які пройшли приймально-здавальні випробування та мають позитивні результати періодичних випробувань (кваліфікаційних випробувань, випробувань на надійність та інших), є промаркованими, укомплектованими, піддані консервації та упаковані згідно з вимогами технічних умов та умовами державного контракту (договору), мають відповідну експлуатаційну документацію, опломбовані відділом технічного контролю підприємства та представництвом і на які оформлені документи, що підтверджують факт їх приймання.
22. Прийняті представництвом товари оборонного призначення підлягають відвантаженню споживачам для їх експлуатації або передачі підприємству на відповідальне зберігання.
На прийняті товари оборонного призначення протягом 24 годин після завершення їх приймання представництво за наявності такої вимоги в умовах державного контракту (договору) видає виконавцю робіт посвідчення на прийняту продукцію (виконані роботи) про відповідність таких товарів (робіт) вимогам технічних умов та умовам державного контракту (договору) за формою, що визначена державним замовником.
23. Відвантаження товарів оборонного призначення після їх приймання здійснюється під контролем представництва.
24. Представництво після постачання в експлуатацію (проведення монтажу) товарів оборонного призначення, виготовлених (змонтованих) за державним контрактом (договором), разом із виконавцем робіт проводить аналіз рекламацій на такі товари (виконані роботи) з метою вивчення характеру дефектів і вжиття заходів щодо їх усунення як у виробах, що перебувають в експлуатації, так і у виробах, що перебувають на стадії виробництва або монтажу.
25. У разі коли на підприємстві виникли умови, що можуть призвести до випуску неякісних товарів оборонного призначення (проведення неякісного монтажу) та до припинення їх приймання, а також до порушення встановленого режиму секретності, вимог нормативних документів з питань технічного захисту інформації та комплексної протидії технічним засобам розвідки, а заходи, які вживаються виконавцем робіт щодо усунення виявлених недоліків, є неефективними з точки зору представництва, представництво повідомляє про ситуацію, що склалася, державному замовнику та підприємству.
26. У разі коли товари оборонного призначення, що підлягають контролю та прийманню представництвом, поставлені підприємством споживачам без узгодження із представництвом і відвантаження таких товарів відбулося без участі представництва, такі товари підлягають поверненню на підприємство для повторного їх подання для перевірки та приймання представництвом.
27. Забраковані та не прийняті представництвом товари оборонного призначення не можуть бути поставлені підприємством споживачам для їх експлуатації та не підлягають використанню за призначенням, якщо відповідним державним замовником не надано додаткових розпоряджень (вказівок) щодо використання таких товарів.
28. Представництва під час проведення підприємствами ремонту (ремонту з модернізацією) товарів оборонного призначення керуються вимогами Інструкції про порядок організації і супроводження ремонту озброєння та військової техніки Збройних Сил України, затвердженої Міноборони.
29. Представництва під час проведення підприємствами утилізації ракет і боєприпасів керуються вимогами Порядку здійснення контролю за проведенням робіт з утилізації ракет і боєприпасів представництвами Міністерства оборони, затвердженого Міноборони.
30. Представництва здійснюють контроль за цільовим використанням коштів за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель відповідно до Порядку формування та коригування очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, закупівля яких здійснюється за неконкурентною процедурою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 березня 2021 р. № 309 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 30, ст. 1737), Національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в Україні та Податкового кодексу України в частині перевірки відповідності заявлених виконавцем державного контракту (договору) з оборонних закупівель витрат в розрізі статей калькуляції первинним бухгалтерським документам.
31. Представництва беруть участь у проведенні випробувань відповідно до Порядку проведення випробувань зразків озброєння та військової техніки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 р. № 159.
32. За рішенням державного замовника представництва беруть участь у проведенні випробувань відповідно до Порядку проведення випробувань та прийняття на озброєння (постачання) зразків озброєння, військової та спеціальної техніки, засобів і обладнання іноземного виробництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 р. № 160.
33. Представництва беруть участь у роботі комісій, що створюються уповноваженим органом з державного гарантування якості для виконання завдань з оцінювання відповідності процесів забезпечення якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення вимогам державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.