Про реалізацію експериментального проекту щодо здійснення оборонних закупівель безпілотних систем вітчизняного виробництва
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Погодитися з пропозицією Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості та Міністерства цифрової трансформації стосовно реалізації протягом двох років з дня набрання чинності цією постановою експериментального проекту щодо здійснення оборонних закупівель безпілотних систем вітчизняного виробництв (далі - експериментальний проект).
2. Затвердити Порядок реалізації експериментального проекту щодо здійснення оборонних закупівель безпілотних систем вітчизняного виробництва, що додається.
1) на період реалізації експериментального проекту:
під час провадження діяльності представництвами державних замовників у сфері оборони на підприємствах, які провадять діяльність з розроблення та виробництва безпілотних систем (безпілотних авіаційних комплексів, безпілотних літальних апаратів, безпілотних наземних (роботизованих) комплексів, безпілотних водних (плаваючих) комплексів), положення щодо здійснення контролю за якістю товарів, робіт і послуг оборонного призначення на всіх етапах їх розроблення, виробництва, модернізації, а також контролю за цільовим використанням коштів, встановлені Порядком здійснення контролю за якістю товарів, робіт і послуг оборонного призначення на всіх етапах їх розроблення, виробництва, модернізації, ремонту та утилізації, а також за цільовим використанням коштів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28 липня 2021 р. № 781 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 62, ст. 3920), та Положенням про представництва державних замовників у сфері оборони на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2009 р. № 1107 (Офіційний вісник України, 2009 р., № 81, ст. 2737; 2021 р., № 21, ст. 942), не застосовуються;
положення щодо визначення ціни державного контракту (договору) на основі розрахунково-калькуляційних матеріалів та щодо порядку здійснення платежів, встановлені Порядком формування та коригування очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, закупівля яких здійснюється за неконкурентною процедурою, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 березня 2021 р. № 309 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 30, ст. 1737), Порядком планування, формування, особливості розміщення, коригування оборонних закупівель, здійснення контролю та звітування про їх виконання, а також оприлюднення інформації про оборонні закупівлі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. № 363 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 33, ст. 1916), постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 335 “Деякі питання здійснення оплати товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони в умовах воєнного стану” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 26, ст. 1419), постановою Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 1070 “Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 2, ст. 64), а також заборона, визначена пунктом 151 постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 641 “Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 63, ст. 2029, № 99, ст. 3224), не застосовуються;
Адміністрацією Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації (уповноваженими нею службами державного замовника) під час здійснення оборонних закупівель безпілотних систем вітчизняного виробництва відповідно до цієї постанови положення пунктів 20-27 Порядку постачання озброєння, військової і спеціальної техніки та боєприпасів під час особливого періоду, введення надзвичайного стану, проведення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії та у період проведення антитерористичної операції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2015 р. № 345 (Офіційний вісник України, 2015 р., № 44, ст. 1372; 2021 р., № 20, ст. 855), не застосовуються;
2) оборонні закупівлі, розпочаті до набрання чинності цією постановою, завершуються в порядку, що діяв до набрання чинності цією постановою.
4. Міністерству з питань стратегічних галузей промисловості не пізніше ніж через два місяці після завершення реалізації експериментального проекту подати Кабінетові Міністрів України:
1) звіт про результати реалізації експериментального проекту;
2) пропозиції щодо внесення відповідних змін до законодавчих та інших нормативно-правових актів за результатами його реалізації.
ПОРЯДОК
реалізації експериментального проекту щодо здійснення оборонних закупівель безпілотних систем вітчизняного виробництва
1. Цей Порядок визначає механізм реалізації експериментального проекту щодо здійснення оборонних закупівель безпілотних систем (безпілотних авіаційних комплексів, безпілотних літальних апаратів, безпілотних наземних (роботизованих) комплексів, безпілотних водних (плаваючих) комплексів) (далі - безпілотні системи) вітчизняного виробництва (далі - експериментальний проект).
2. Метою експериментального проекту є сприяння розвитку виробництва безпілотних систем вітчизняного виробництва шляхом встановлення особливого порядку здійснення Міноборони та/або Адміністрацією Держспецзв’язку (уповноваженими ними службами державного замовника) оборонних закупівель безпілотних систем вітчизняного виробництва, що визначається цим Порядком.
3. Координаторами експериментального проекту є Мінстратегпром та Мінцифри.
4. Учасниками експериментального проекту є:
1) Міноборони та/або Адміністрація Держспецзв’язку (уповноважені ними служби державного замовника) (далі - державні замовники у сфері оборони), які здійснюють оборонні закупівлі безпілотних систем вітчизняного виробництва, представництва державних замовників у сфері оборони на підприємствах, в установах, закладах та організаціях, які здійснюють розроблення та виробництво безпілотних систем;
2) вітчизняні підприємства, установи, заклади та організації, які здійснюють розроблення та/або виробництво безпілотних систем, а також вітчизняні виконавці державних контрактів (договорів) на виготовлення та поставку безпілотних систем.
Закупівля безпілотних систем державними замовниками у сфері оборони, визначеними підпунктом 1 цього пункту, здійснюється відповідно до вимог цього Порядку.
5. Джерелами фінансування експериментального проекту є кошти державного бюджету, кошти з офіційних рахунків для пожертв на підтримку України “United24”, інші джерела, не заборонені законодавством.
6. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
безпілотна система - безпілотні авіаційні комплекси, безпілотні літальні апарати, безпілотні наземні (роботизовані) комплекси, безпілотні водні (плаваючі) комплекси;
безпілотний літальний апарат - повітряне судно, керування польотом якого і контроль за яким здійснюються дистанційно за допомогою пункту дистанційного пілотування, розташованого поза повітряним судном, або яке здійснює політ автономно за відповідною програмою;
безпілотний авіаційний комплекс - безпілотне повітряне судно, пов’язані з ним пункти дистанційного пілотування (станції наземного керування), необхідні лінії керування і контролю та інші елементи, зазначені у затвердженому проекті типу безпілотного авіаційного комплексу. Безпілотний авіаційний комплекс може включати декілька безпілотних повітряних суден;
безпілотний наземний (роботизований) комплекс - наземний транспортний засіб (колісний, гусеничний), керування і контроль якого здійснюються дистанційно за допомогою пункту дистанційного керування, розташованого поза транспортним засобом, або який здійснює рух автономно за відповідною програмою;
безпілотний водний (плаваючий) комплекс - морське та/або річкове судно, що здійснює рух водною поверхнею в товщі води або по морському дну, керування і контроль якого здійснюються дистанційно за допомогою пункту дистанційного керування, розташованого поза судном, або яке здійснює рух автономно за відповідною програмою.
Інші терміни у цьому Порядку вживаються у значенні, наведеному в Законі України “Про оборонні закупівлі”, постановах Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 р. № 159 “Про затвердження Порядку проведення випробувань зразків озброєння та військової техніки” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 20, ст. 853) і від 17 лютого 2021 р. № 160 “Про затвердження Порядку проведення випробувань та прийняття на озброєння (постачання) зразків озброєння, військової та спеціальної техніки, засобів і обладнання іноземного виробництва” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 21, ст. 934), Правилах технічної експлуатації безпілотних авіаційних комплексів I класу державної авіації України, затверджених наказом Міноборони від 10 серпня 2018 р. № 401.
Особливості виконання державного контракту (договору) на виготовлення та поставку безпілотних систем
7. Закупівля безпілотних систем Міноборони та/або Адміністрацією Держспецзв’язку (уповноваженими ними службами державного замовника) відповідно до цього Порядку може здійснюватися для потреб іншого державного замовника у сфері оборони, зокрема такого, який не є учасником експериментального проекту, на підставі письмового звернення, в якому зазначається:
найменування державного замовника у сфері оборони, який повинен здійснити закупівлю безпілотних систем;
найменування державного замовника у сфері оборони, для потреб якого буде здійснюватися закупівля безпілотних систем;
вид безпілотної системи (безпілотний авіаційний комплекс, безпілотний літальний апарат, безпілотний наземний (роботизований) комплекс, безпілотний водний (плаваючий) комплекс);
найменування виробника безпілотної системи;
кількість одиниць безпілотних систем, які мають бути закуплені.
Звернення про здійснення закупівель безпілотних систем є підставою для проведення закупівель за неконкуретною процедурою, визначеною цим Порядком.
8. Вітчизняні виконавці державних контрактів (договорів) на виготовлення та поставку безпілотних систем під час проведення переговорів щодо укладення державного контракту (договору) надають державному замовнику у сфері оборони розрахунок ціни за формою згідно з додатком 1 та висновок експерта, що визначає можливу орієнтовну (очікувану) вартість безпілотної системи, виданий спеціалізованою судово-експертною установою, яка відповідно до Закону України “Про судову експертизу” має право на виконання таких робіт. При цьому прибуток виконавця державного контракту (договору) у складі ціни може становити не більше 25 відсотків виробничої собівартості товарів, робіт та послуг. У розрахунку прибутку не враховуються всі передбачені законодавством податки та збори. Відповідальність за неправильність розрахунку ціни несе виконавець державного контракту (договору).
Крім документів, зазначених в абзаці першому цього пункту, вітчизняні виконавці державних контрактів (договорів) на виготовлення та поставку безпілотних систем під час проведення переговорів щодо укладення державного контракту (договору) надають державному замовнику один з таких документів:
сертифікат відповідності державним стандартам або технічним умовам;
документ, що підтверджує допуск до експлуатації безпілотної системи;
акт про проведення спільних відомчих випробувань з позитивним висновком за формою згідно з додатком 2.
У разі здійснення закупівель безпілотних систем відповідно до пункту 7 цього Порядку акт про проведення спільних відомчих випробувань підписується державним замовником у сфері оборони, який організував відповідні випробування, та виробником відповідної безпілотної системи.
Вимагати інші документи щодо визначення ціни, крім тих, що передбачені цим Порядком, забороняється.
9. Під час розрахунку ціни враховуються всі податки та збори, загальновиробничі, адміністративні, операційні та інші витрати виконавця, пов’язані з виготовленням безпілотних систем, крім:
організаційних витрат, витрат на проведення річних зборів, представницьких витрат, витрат на участь у виставках;
витрат на службові відрядження працівників апарату управління суб’єкта господарювання, безпосередньо не пов’язаних з виконанням державного контракту (договору) чи оперативним контролем за його виконанням;
витрат на страхування майна, а також винагороди за послуги (юридичні, аудиторські, з оцінки майна тощо), які не є обов’язковими відповідно до законодавства або умов договорів;
витрат від браку (крім технічно неминучого браку та витрат на виправлення такого технічно неминучого браку);
нестачі незавершеного виробництва, нестачі і витрат від псування матеріальних цінностей у цехах (якщо інше не передбачено договором);
сум безнадійної дебіторської заборгованості та відрахування до резерву сумнівних боргів;
витрат від знецінення запасів;
визнаних штрафів, пені, неустойки;
комісійної винагороди продавцям, торговим агентам та працівникам структурних підрозділів суб’єкта господарювання, що забезпечують збут;
витрат на рекламу та дослідження ринку (маркетингу);
витрат на дослідно-конструкторські роботи, що не стосуються державного контракту (договору) на виготовлення та поставку безпілотних систем, або виконані до укладення цього контракту (договору), якщо інше не визначено положеннями державного контракту (договору);
збитків, пов’язаних з утриманням об’єктів соціальної сфери (крім розумних витрат на експлуатацію об’єктів соціальної сфери, які розташовані на території виконавця, які виконують функції, що вимагаються законодавством (медичні пункти тощо);
витрат на проведення експертизи визначення можливої орієнтованої (очікуваної) вартості безпілотної системи спеціалізованою судово-експертною установою відповідно до цього Порядку.
10. Попередня оплата за державними контрактами (договорами) на виготовлення та поставку безпілотних систем (в тому числі партіями) здійснюється шляхом спрямування бюджетних коштів вітчизняним виконавцям державних контрактів (договорів) на небюджетні рахунки, відкриті на їх ім’я в органах Казначейства у встановленому законодавством порядку, з подальшим використанням зазначених коштів вітчизняними виконавцями державних контрактів (договорів) з таких рахунків виключно на цілі, визначені державними контрактами (договорами). Для здійснення платежів з небюджетного рахунка виконавці державного контракту (договору) надають органам Казначейства платіжну інструкцію із зазначенням реквізитів державного контракту (договору) та копію договору на закупівлю товарів, робіт і послуг, на виконання якого проводиться платіж.
У державних контрактах (договорах) на виготовлення і поставку безпілотних систем може передбачатися попередня оплата в обсягах до 70 відсотків їх вартості на строк не більше 12 місяців. Розмір та строк попередньої оплати товарів у зазначених межах визначаються з урахуванням необхідності, що обґрунтовується, зокрема, циклом виробництва товару.
Здійснення контролю за якістю товарів, робіт і послуг оборонного призначення на всіх етапах розроблення, виробництва, модернізації безпілотних систем
11. У разі коли у державного замовника у сфері оборони не створено представництво державного замовника у сфері оборони, приймання безпілотних систем здійснюється державним замовником у сфері оборони на підставі наданих виконавцем державного контракту (договору) сертифіката якості виробника на кожну одиницю товару, який гарантує заявлені виробником параметри і характеристики, якість та безпечність, технічний стан безпілотної системи, що підтверджено проведеними виробником випробуваннями. Сертифікат якості видається виконавцем державного контракту (договору). Відповідальність за відомості, зазначені в сертифікаті, несе виконавець державного контракту (договору).
12. У разі коли у державного замовника у сфері оборони створено представництво державного замовника у сфері оборони, такі представництва під час здійснення контролю за якістю товарів, робіт і послуг оборонного призначення на всіх етапах розроблення, виробництва, модернізації безпілотних систем мають такі повноваження, завдання та функції:
сприяють здійсненню заходів щодо дотримання режиму секретності, технічного захисту інформації та комплексної протидії технічним засобам розвідки (за необхідності);
здійснюють згідно з умовами державного контракту (договору) контроль за виконанням робіт;
беруть участь у проведенні випробувань та погоджують звіти, які оформляються за їх результатами відповідно до умов договору;
надають державному замовнику у сфері оборони висновок про готовність ескізного (технічного) проекту (етапів проведення) до приймання;
здійснюють приймання дослідного зразка та комплекту експлуатаційної документації для проведення попередніх випробувань;
здійснюють контроль за виготовленням дослідного зразка (складових частин) і підтверджують його відповідність вимогам експлуатаційної документації шляхом порівняння заявлених або визначених технічним завданням тактико-технічних характеристик дослідного зразка з встановленими за результатами випробувань;
здійснюють приймання експлуатаційної документації.
Крім того, під час серійного виготовлення (монтажу) безпілотних систем представництва державного замовника у сфері оборони:
перевіряють відповідність комплектувальних виробів та матеріалів вимогам експлуатаційної документації;
організовують приймання безпілотних систем;
беруть участь у проведенні періодичних та типових випробувань.
13. Представництво державного замовника у сфері оборони вибірково здійснює контроль за якістю безпілотних систем, що постачаються без їх приймання іншими представництвами, у порядку, що визначається умовами державного контракту (договору).
14. Контроль за якістю та прийманням безпілотних систем представництво державного замовника у сфері оборони здійснює у присутності представників відділу технічного контролю підприємства із залученням сил і засобів виконавця державного контракту (договору) в обсягах і послідовності, що визначені вимогами технічних умов на вироби.
15. Прийняті представництвом державного замовника у сфері оборони безпілотні системи підлягають відвантаженню споживачам для їх експлуатації або передачі виконавцю державного контракту (договору) на виготовлення і поставку безпілотних систем на відповідальне зберігання.
На прийняті безпілотні системи протягом 24 годин після завершення їх приймання представництво державного замовника у сфері оборони за наявності такої вимоги в умовах державного контракту (договору) видає виконавцю державного контракту (договору) посвідчення на прийняту продукцію (виконані роботи) про відповідність таких товарів (робіт) вимогам технічних умов та умовам державного контракту (договору) за формою, що визначена державним замовником у сфері оборони.
16. Відвантаження безпілотних систем після їх приймання здійснюється під контролем представництва державного замовника у сфері оборони.
17. Забраковані та не прийняті представництвом державного замовника у сфері оборони безпілотні системи не можуть бути поставлені виконавцем державного контракту (договору) на виготовлення і поставку безпілотних систем споживачам для їх експлуатації.
18. Представництва державного замовника у сфері оборони беруть участь у проведенні випробувань безпілотних систем відповідно до Порядку проведення випробувань зразків озброєння та військової техніки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 р. № 159 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 20, ст. 853).
19. Для цілей цього Порядку перелік повноважень, завдань та функцій представництв державних замовників у сфері оборони під час здійснення контролю за якістю товарів, робіт і послуг оборонного призначення на всіх етапах розроблення, виробництва, модернізації безпілотних систем, визначених у цьому Порядку, є вичерпним.
РОЗРАХУНОК ЦІНИ
безпілотної системи “___________”.
Безпілотна система “____________”, виробництво ______________, виготовлена у 20__ році.
Порядковий номер | Найменування складових ціни | Одиниця виміру | Ціна за одиницю, гривень (без урахування податку на додану вартість) | Кількість | Вартість, гривень (без урахування податку на додану вартість) |
1 | Комплектність |
|
|
|
|
1.1 | …… |
|
|
|
|
1.2 | …… |
|
|
|
|
2 | Вартість навчання |
|
|
|
|
2.1 | ……. |
|
|
|
|
2.2 | ……. |
|
|
|
|
Загальна вартість (без урахування податку на додану вартість), гривень, у тому числі: | |||||
виробнича собівартість безпілотної системи; | |||||
інші витрати, що включаються в ціну реалізації (адміністративні, на збут, фінансові, інші операційні тощо) | |||||
прибуток (не більше 25 відсотків виробничої собівартості) | |||||
Податок на додану вартість 20 відсотків | |||||
Ціна з урахуванням податку на додану вартість, гривень |
__________ |
|
Державний замовник у сфері оборони | Постачальник/виробник |
ЗАТВЕРДЖУЮ | ЗАТВЕРДЖУЮ |
АКТ
про проведення спільних відомчих випробувань
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 2023 р. № 256 “Про реалізацію експериментального проекту щодо здійснення оборонних закупівель безпілотних систем вітчизняного виробництва” _______________________ (далі - державний замовник у сфері оборони), зважаючи на нагальну потребу у забезпеченні безпілотними системами, разом з _______________ (далі - постачальник/виробник безпілотних систем) провели вивчення заявлених тактико-технічних характеристик безпілотної системи “МОДЕЛЬ” на відповідність технічним умовам, перевірили робочу конструкторську документацію та ознайомились з результатами випробувань.
З урахуванням зазначеного здійснено такі заходи:
постачальник/виробник безпілотних систем надав державному замовнику у сфері оборони на перевірку технічні умови № (далі - технічні умови) безпілотної системи “МОДЕЛЬ” на предмет відповідності заявленим тактико-технічним характеристикам та комплектації безпілотної системи “МОДЕЛЬ”;
державний замовник у сфері оборони перевірив технічні умови на безпілотну систему “МОДЕЛЬ”, ознайомився з тактико-технічними характеристиками та комплектацією безпілотної системи “МОДЕЛЬ”;
державний замовник у сфері оборони погодив відповідність технічних умов реальним тактико-технічним характеристикам безпілотної системи “МОДЕЛЬ”, дослідженим під час випробування.
Розбіжності та невідповідності до заявлених тактико-технічних характеристик та комплектації безпілотної системи “МОДЕЛЬ” державним замовником у сфері оборони не виявлено.
За результатами здійснених заходів державний замовник у сфері оборони підтверджує відповідність технічним умовам тактико-технічних характеристик та комплектації безпілотної системи “МОДЕЛЬ” та підтверджує, що безпілотна система “МОДЕЛЬ” відповідає потребам державного замовника у сфері оборони.
ПОГОДЖЕНО | ||
Представник державного замовника | Представник постачальника/ | |
________________________ | ________________________ | |
Представник державного замовника | ||
_________________________ | ||
Представник державного замовника | ||
_________________________ |