Про затвердження Положення про військовий (військово-морський, військово-спортивний) ліцей, ліцей із посиленою військово-фізичною підготовкою
{Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 623 від 24.05.2022}
Відповідно до абзацу дев’ятого частини п’ятої статті 35 Закону України “Про повну загальну середню освіту” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про військовий (військово-морський, військово-спортивний) ліцей, ліцей із посиленою військово-фізичною підготовкою, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
ПОЛОЖЕННЯ
про військовий (військово-морський, військово-спортивний) ліцей, ліцей із посиленою військово-фізичною підготовкою
1. Це Положення визначає організацію діяльності військового (військово-морського, військово-спортивного) ліцею, ліцею із посиленою військово-фізичною підготовкою, їх завдання, структуру, склад учасників освітнього процесу, права та обов’язки особового складу.
2. Військовий (військово-морський, військово-спортивний) ліцей, ліцей із посиленою військово-фізичною підготовкою (далі - ліцей) - заклад спеціалізованої освіти, що забезпечує здобуття освіти військового профілю для осіб (далі - ліцеїсти) з 13 років одночасно із здобуттям базової та/або профільної середньої освіти.
3. Основними завданнями ліцею є:
забезпечення права громадян на доступність і безоплатність здобуття повної загальної середньої освіти;
формування в ліцеїстів компетентностей, визначених відповідними державними стандартами, розвиток їх здібностей, наукового світогляду;
виконання вимог стандартів освіти, підготовка ліцеїстів для подальшого вступу до вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти і подальшого проходження служби у секторі безпеки і оборони;
формування прагнення до оволодіння військовими знаннями, уміннями та навичками, відповідного рівня військово-прикладної фізичної підготовки;
формування у ліцеїстів усвідомлення необхідності додержуватися Конституції та законів України, захисту суверенітету і територіальної цілісності України;
утвердження поваги до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;
виховання у ліцеїстів поваги до державної мови та державних символів України, національних, історичних, культурних цінностей України, дбайливого ставлення до історико-культурного надбання України та навколишнього природного середовища;
формування у ліцеїстів прагнення до взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;
забезпечення поглибленої допрофесійної підготовки військового спрямування, необхідної для подальшого їх вступу і навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, закладів фахової передвищої військової освіти.
4. Ліцей у своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, “Про військовий обов’язок і військову службу”, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами та міжнародними договорами України, укладеними в установленому законом порядку, цим Положенням і власним статутом.
5. Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) ліцею приймає його засновник (орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), рішенням та за рахунок майна яких засновано ліцей або які в інший спосіб в установленому законодавством порядку набули прав і обов’язків засновника).
Засновник може визначити орган, у сфері управління якого перебуватиме ліцей.
6. Ліцей є юридичною особою, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, штамп, власну символіку, самостійний баланс, розрахункові та інші рахунки у фінансових установах і банках державного сектору і діє на підставі статуту, який затверджується засновником (засновниками) або уповноваженим ним (ними) органом.
7. Ліцей провадить освітню діяльність на рівні профільної середньої освіти за умови наявності відповідної ліцензії, виданої в установленому законодавством порядку.
За рішенням засновника ліцей може також забезпечувати здобуття базової середньої освіти.
8. Організаційна структура та чисельність особового складу ліцею визначається його штатом (штатним розписом). Порядок розроблення та затвердження штату (штатного розпису) ліцею, типові нормативи для його розроблення визначаються в установленому законодавством порядку.
9. До складу ліцею може входити філія як його територіально відокремлений структурний підрозділ, що забезпечує здобуття базової середньої освіти.
Філія утримується на окремому штаті (штатному розписі), не має статусу юридичної особи та діє на підставі положення, затвердженого засновником відповідного ліцею на основі типового положення, що затверджується МОН.
10. Безпосереднє керівництво ліцеєм здійснюється начальником (керівником).
11. Посаду начальника (керівника) ліцею може обіймати громадянин України, який вільно володіє державною мовою, має вищу освіту ступеня не нижче магістра, стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи не менше трьох років, організаторські здібності, стан фізичного і психічного здоров’я, що не перешкоджає виконанню професійних обов’язків, пройшов конкурсний відбір та визнаний переможцем конкурсу відповідно до Закону України “Про повну загальну середню освіту”.
Начальник (керівник) військового (військово-морського) ліцею призначається з урахуванням вимог, зазначених в абзаці першому цього пункту, з числа військовослужбовців, які мають досвід проходження військової служби на посадах офіцерського складу не менше п’яти років.
12. Начальник (керівник) ліцею призначається на посаду засновником за результатами конкурсу.
Організація проведення конкурсу на посаду начальника (керівника) ліцею здійснюється відповідно до вимог Закону України “Про повну загальну середню освіту” та положення про конкурс, затвердженого засновником ліцею або уповноваженим ним органом (посадовою особою).
13. Начальник (керівник) ліцею відповідає за морально-психологічний стан, індивідуальну підготовку, військову і трудову дисципліну особового складу, якість та повноту виконання освітніх програм, стан навчальної, виховної, методичної, організаційної роботи, збереження майна ліцею та забезпечення контролю за ефективністю його використання, належну експлуатацію та збереження військової техніки (у разі її наявності), а також забезпечення охорони державної таємниці, захисту іншої інформації з обмеженим доступом та технічного захисту інформації.
14. Начальник (керівник) ліцею підпорядковується засновнику ліцею та уповноваженому ним органу (органу військового управління).
15. Начальник (керівник) ліцею здійснює безпосереднє управління ліцеєм і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність ліцею.
Права, обов’язки та відповідальність начальника (керівника) ліцею визначаються законодавством, засновником, статутом ліцею, колективним договором, строковим трудовим договором (контрактом). Начальник (керівник) ліцею із числа військовослужбовців, крім повноважень, передбачених законодавством у сфері освіти, має повноваження та обов’язки, які визначаються статутами Збройних Сил.
Начальник (керівник) ліцею в межах своїх повноважень видає накази та розпорядження, обов’язкові для виконання особовим складом ліцею.
16. Для забезпечення управління освітнім та виховним процесом та організації повсякденної діяльності ліцею в його штаті (штатному розписі) передбачаються посади заступників начальника (керівника) ліцею (філії ліцею) відповідно до типових нормативів штатних посад.
17. На посаду заступника начальника (керівника) ліцею може бути призначений військовослужбовець або така посада може бути заміщена в установленому законодавством порядку цивільною особою, яка вільно володіє державною мовою, має вищу освіту ступеня не нижче магістра та стаж педагогічної роботи не менше двох років, фізичний і психічний стан якої дозволяє провадити професійну діяльність.
Повноваження заступника начальника (керівника) ліцею визначаються статутом ліцею. Функціональні обов’язки (посадові інструкції) заступника начальника (керівника) розробляються в установленому законодавством порядку і затверджуються начальником (керівником) ліцею.
18. Для забезпечення своєчасного і систематичного вивчення психофізичного розвитку ліцеїстів, мотивів їх поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних, гендерних та інших індивідуальних особливостей, сприяння створенню умов для виконання освітніх і виховних завдань ліцею в його штаті (штатному розписі) передбачаються посади практичних психологів відповідно до типових нормативів штатних посад.
19. На посаду практичного психолога ліцею може бути призначений військовослужбовець або така посада може бути заміщена згідно з вимогами законодавства цивільною особою, яка вільно володіє державною мовою, має вищу освіту за відповідною спеціальністю ступеня не нижче магістра та стаж роботи на посаді практичного психолога не менше двох років, фізичний і психічний стан якої дозволяє провадити професійну діяльність.
Практичний психолог підпорядковується начальнику (керівнику) ліцею з усіх питань діяльності. Повноваження практичного психолога визначаються статутом ліцею. Функціональні обов’язки (посадові інструкції) практичного психолога розробляються в установленому законодавством порядку і затверджуються начальником (керівником) ліцею.
20. Колегіальним органом управління ліцею є педагогічна рада. Головою педагогічної ради ліцею є його начальник (керівник).
21. До складу педагогічної ради входять начальник (керівник) ліцею, його заступники, усі педагогічні працівники, командири навчальних рот - старші офіцери-вихователі та командири навчальних взводів - офіцери-вихователі, практичні психологи, бібліотекарі та голова органу батьківського самоврядування.
22. Педагогічна рада ліцею розглядає питання, віднесені Законом України “Про повну загальну середню освіту”, статутом ліцею до її повноважень.
23. Робота педагогічної ради планується і проводиться відповідно до потреб освітнього процесу в ліцеї. Кількість засідань педагогічної ради визначається потребами освітнього процесу, але вони повинні проводитися не рідше ніж чотири рази на рік. Рішення ухвалюються більшістю голосів членів педагогічної ради, оформлюються протоколами, які вводяться в дію наказами начальника (керівника) ліцею та є обов’язковими до виконання всіма учасниками освітнього процесу в ліцеї.
органи самоврядування працівників ліцею;
органи батьківського самоврядування;
органи учнівського самоврядування;
інші органи громадського самоврядування учасників освітнього процесу.
25. Вищим колегіальним органом громадського самоврядування ліцею є загальні збори (конференція) колективу ліцею. Порядок, періодичність скликання і повноваження загальних зборів (конференції) колективу ліцею визначаються статутом ліцею. Загальні збори (конференції) скликаються не менше одного разу на рік.
26. Загальні збори (конференція) колективу ліцею заслуховують звіт начальника (керівника) ліцею про роботу із здійснення керівництва ліцеєм, розглядають питання освітньої і фінансово-господарської діяльності ліцею.
27. У ліцеї можуть утворюватися піклувальна рада ліцею, органи самоврядування навчальних рот. Діяльність піклувальної ради ліцею, органів самоврядування навчальних рот, інших органів громадського самоврядування регулюється законодавством та статутом ліцею.
28. До учасників освітнього процесу ліцею належить особовий склад ліцею та батьки ліцеїстів або їх інші законні представники. Особовий склад ліцею поділяється на постійний і змінний.
До постійного складу військового (військово-морського) ліцею належать військовослужбовці та працівники, які входять до підрозділів управління, основних структурних підрозділів, підрозділів забезпечення, а також педагогічні працівники.
До основних структурних підрозділів військового (військово-морського) ліцею, які здійснюють підготовку ліцеїстів, належать методичні комісії з окремих навчальних предметів (або циклові методичні комісії), навчальні роти ліцеїстів та бібліотека.
До постійного складу військово-спортивного ліцею, ліцею із посиленою військово-фізичною підготовкою належать військовослужбовці та працівники, які входять до керівного складу, методичні комісії з окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів), навчальні роти ліцеїстів та бібліотека, підрозділи забезпечення, а також педагогічні працівники.
Комплектування посад постійного складу ліцею здійснюється в установленому законодавством порядку.
Чисельність змінного складу ліцею визначається ліцензованим обсягом.
29. Військовослужбовці Збройних Сил, військовослужбовці та посадові особи інших складових сектору безпеки і оборони можуть відряджатися до військово-спортивного ліцею та ліцею із посиленою військово-фізичною підготовкою, що функціонують не у складі складових сектору безпеки і оборони, на відповідні посади за їх згодою із залишенням на військовій службі.
Забезпечення військовослужбовців та посадових осіб, призначених на штатні посади цих ліцеїв, здійснюється в установленому законодавством порядку.
30. Прийняття цивільних осіб на посади педагогічних та інших працівників ліцею та звільнення з цих посад здійснюється наказами начальника (керівника) ліцею відповідно до вимог законодавства про працю.
Педагогічні працівники ліцею приймаються на роботу за трудовими договорами відповідно до вимог Закону України “Про повну загальну середню освіту” та законодавства про працю.
31. Права та обов’язки педагогічних працівників ліцею передбачені законодавством, колективним договором, трудовим договором та/або статутом ліцею.
32. За досягнення високих результатів у навчальній, методичній, виховній роботі особи з числа педагогічних працівників можуть бути представлені до нагородження державними нагородами, для присудження державних премій, почесних звань і відзнак, нагородження медалями, знаками, преміями, грамотами та іншими видами заохочення.
33. Посадові інструкції осіб з числа педагогічних працівників розробляються в установленому законодавством порядку і затверджуються начальником (керівником) ліцею.
34. Обсяг педагогічного навантаження, порядок його розподілу та перерозподілу визначається законодавством.
35. Атестація педагогічних працівників ліцею здійснюється в установленому законодавством порядку.
36. Командир навчальної роти - старший офіцер-вихователь безпосередньо підпорядковується начальнику (керівнику) ліцею і призначається на посаду з числа осіб офіцерського складу, які мають вищу освіту ступеня не нижче магістра, досвід військової служби на посадах офіцерського складу не менше восьми років, вільно володіють державною мовою, фізичний і психічний стан яких дозволяє провадити професійну діяльність.
Посада командира навчальної роти - старшого офіцера-вихователя може бути заміщена згідно з вимогами законодавства цивільною особою, яка вільно володіє державною мовою, має вищу освіту ступеня не нижче магістра та стаж роботи не менше восьми років, фізичний і психічний стан якої дозволяє провадити професійну діяльність.
37. Командир навчального взводу - офіцер-вихователь безпосередньо підпорядковується командиру навчальної роти - старшому офіцеру-вихователю і призначається на посаду з числа громадян України, які мають вищу освіту ступеня не нижче бакалавра, вільно володіють державною мовою, стан фізичного і психічного здоров’я яких не перешкоджає виконанню професійних обов’язків.
Командир навчального взводу - офіцер-вихователь військового (військово-морського) ліцею призначається з урахуванням вимог, зазначених в абзаці першому цього пункту, з числа військовослужбовців, які мають досвід проходження військової служби на посадах офіцерського складу не менше трьох років.
38. Права та обов’язки командирів навчальних рот - старших офіцерів-вихователів та командирів навчальних взводів - офіцерів-вихователів визначаються статутами Збройних Сил та статутом ліцею.
39. До постійного складу підрозділів забезпечення ліцею належать військовослужбовці та інші особи, які обіймають відповідні посади згідно із штатом (штатним розписом).
Посади в підрозділах забезпечення комплектуються військовослужбовцями та цивільними працівниками, які мають необхідну професійну підготовку, достатні практичні навички в роботі за фахом, досвід військової служби на посадах офіцерського складу не менше чотирьох років.
Функціональні обов’язки (посадові інструкції) особового складу підрозділів забезпечення розробляються в установленому законодавством порядку і затверджуються начальником (керівником) ліцею.
40. До змінного складу ліцею належать ліцеїсти. Чисельність змінного складу ліцею визначається ліцензованим обсягом.
Особам, які зараховуються на навчання до ліцею, наказом начальника (керівника) ліцею присвоюється навчальне звання “ліцеїст” і видається посвідчення встановленого зразка.
41. Права та обов’язки ліцеїстів визначаються законодавством та статутом ліцею.
42. Ліцеїсти відповідно до статуту ліцею, а також правил внутрішнього порядку ліцею та розпорядку дня, що затверджується наказом начальника (керівника) ліцею, можуть залучатися до чергувань, а також до самообслуговування, різних видів іншої суспільно корисної праці з урахуванням віку і фізичних можливостей за умови дотримання норм і правил особистої гігієни та охорони здоров’я.
43. Залучення ліцеїстів під час освітнього процесу до виконання робіт чи до участі в заходах, не пов’язаних із реалізацією освітньої програми, забороняється, крім випадків, передбачених законодавством.
44. Ліцеїсти, які проявили лідерські якості, мають високий рівень результатів навчання та дисципліни, можуть бути призначені на посади командирів навчальних відділень та заступників командирів навчальних взводів. Наказом начальника (керівника) ліцею цим ліцеїстам присвоюються такі навчальні звання:
командиру навчального відділення - молодший віце-сержант (віце-старшина 2 статті), віце-сержант (віце-старшина 1 статті);
заступнику командира навчального взводу - віце-сержант (віце-старшина 1 статті), старший віце-сержант (головний віце-старшина);
головному сержанту навчальної роти - головний віце-сержант (головний корабельний віце-старшина).
Ліцеїстам, які мають високі досягнення в навчанні та підтриманні дисципліни, наказом начальника (керівника) ліцею може бути присвоєно навчальне звання “старший ліцеїст”.
45. Права та обов’язки батьків ліцеїстів та інших законних представників ліцеїстів як учасників освітнього процесу визначаються законодавством та статутом ліцею.
Організація освітнього процесу
46. Освітній процес у ліцеї здійснюється відповідно до освітньої програми (освітніх програм), розробленої (розроблених) на основі державних стандартів повної загальної середньої освіти та стандартів спеціалізованої освіти військового спрямування.
Стандарт спеціалізованої освіти військового спрямування затверджується Міноборони.
Освітня програма ліцею розробляється на основі відповідної типової освітньої програми, затвердженої центральним органом виконавчої влади, до сфери управління якого належить відповідний ліцей, або інших освітніх програм, розроблених у визначеному законодавством порядку. Під час складення освітньої програми враховується спрямованість підготовки ліцеїстів на подальшу службу в Збройних Силах, інших складових сектору безпеки і оборони.
{Абзац третій пункту 46 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 623 від 24.05.2022}
Освітня програма ліцею схвалюється педагогічною радою ліцею та затверджується його начальником (керівником).
{Абзац четвертий пункту 46 в редакції Постанови КМ № 623 від 24.05.2022}
Освітній процес у ліцеї здійснюється державною мовою.
47. Індивідуалізація і диференціація навчання в ліцеї забезпечуються шляхом викладання навчальних предметів (інтегрованих курсів), інших освітніх компонентів, зокрема вибіркових, і рівнів їх складності.
З метою забезпечення належного рівня здобуття ліцеїстами загальної середньої та спеціалізованої освіти за військовим спрямуванням дозволяється здійснювати перерозподіл навчального часу між навчальними предметами (інтегрованими курсами), обов’язковими для вивчення, і вибірковими освітніми компонентами в межах, визначених нормативними документами.
Загальна середня та спеціалізована освіта за військовим спрямуванням ліцеїстів досягається шляхом впровадження профільного навчання, вивчення спеціальних курсів, факультативів тощо.
48. Класи в ліцеї формуються згідно з нормативами їх наповнюваності, встановленими законодавством, з урахуванням наявності та площі приміщень, що відповідають санітарно-гігієнічним вимогам для здійснення освітнього процесу, відповідно до чисельності зарахованих ліцеїстів.
Класи у ліцеї іменуються навчальними взводами, які поділяються на навчальні відділення і об’єднуються в навчальні роти.
Наповнюваність класів у ліцеї та порядок поділу класів на групи під час вивчення окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів) регулюються законодавством.
49. Під час освітнього процесу в ліцеї проводяться також заняття військово-прикладного характеру, спортивні змагання, відвідування військових частин, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, музеїв, підприємств тощо. Час для проведення занять визначається режимом роботи ліцею, що затверджується наказом начальника (керівника) ліцею.
50. Зарахування до ліцею здійснюється на конкурсній основі за результатами вступних випробувань з урахуванням результатів медичного огляду та психологічного обстеження у визначеному законодавством порядку.
{Пункт 50 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 623 від 24.05.2022}
51. Із числа осіб, не зарахованих до ліцею за результатами конкурсу, формується відповідно до їх рейтингу резерв вступників до ліцею в кількості 20 відсотків чисельності набору. Зазначені особи мають переважне право на зарахування до ліцею протягом навчального року за наявності вільних для навчання місць. У цьому випадку зарахування до ліцею протягом навчального року здійснюється у порядку, визначеному Міноборони.
52. Строк навчання у ліцеї становить:
чотири роки - для ліцеїстів, які розпочали навчання з восьмого класу (п’ять років - для осіб, які розпочали навчання в ліцеї з 1 вересня 2025 року) та три роки - для ліцеїстів, які розпочали навчання з дев’ятого класу (чотири роки - для осіб, які розпочали навчання в ліцеї з 1 вересня 2026 року);
{Абзац другий пункту 52 в редакції Постанови КМ № 623 від 24.05.2022}
два роки - для ліцеїстів, які розпочали навчання з десятого класу (три роки для осіб, які розпочали навчання в ліцеї з 1 вересня 2027 року).
53. Навчальний рік у ліцеї починається 1 вересня і закінчується не пізніше 1 липня наступного року з урахуванням перебування ліцеїстів у літньому польовому навчальному таборі (навчальної практики).
Тривалість навчального року обумовлюється виконанням освітніх програм з усіх предметів, але не може бути менш як 190 робочих днів (без урахування часу на проведення державної підсумкової атестації).
Структура навчального року визначається режимом роботи ліцею в межах часу, передбаченого освітньою програмою.
Розклад уроків складається відповідно до освітньої програми з дотриманням санітарно-гігієнічних вимог і затверджується наказом начальника (керівника) ліцею.
Тривалість уроку становить 45 хвилин. Тривалість перерв між уроками визначається розпорядком дня ліцею.
Час на виконання завдань самостійної підготовки визначається Санітарним регламентом для закладів загальної середньої освіти.
урочисті шикування (мітинги) з нагоди посвяти осіб, які вступили до ліцею;
відкриття та закриття літнього польового навчального табору;
55. Ліцеїсти можуть залучатися до участі в парадах військ, військово-патріотичних заходах.
56. Поточне та підсумкове оцінювання результатів навчання ліцеїстів на предмет їх відповідності вимогам навчальної програми, вибір форм, змісту та способу оцінювання здійснюють педагогічні працівники ліцею.
Переведення ліцеїстів до наступних класів, відрахування ліцеїстів з ліцею здійснюється у порядку, визначеному Міноборони.
57. Оцінювання відповідності результатів навчання ліцеїстів, які завершили здобуття базової середньої чи профільної середньої освіти, вимогам державних стандартів здійснюється шляхом державної підсумкової атестації. Зміст, форми і порядок проведення державної підсумкової атестації визначаються і затверджуються МОН.
Після завершення здобуття базової середньої чи профільної середньої освіти ліцеїсти, крім державної підсумкової атестації, повинні пройти атестацію з навчальних предметів, визначених стандартом спеціалізованої освіти військового спрямування. Зміст, форми і порядок проведення атестації в ліцеї затверджуються Міноборони.
Після завершення навчання за освітньою програмою базової середньої чи профільної середньої освіти на підставі результатів річного оцінювання і державної підсумкової атестації ліцеїсти отримують відповідні документи про освіту. А після завершення навчання за освітньою програмою профільної середньої освіти ліцеїсти отримують також нагрудний знак, зразок якого затверджує засновник ліцею.
За результатами навчання ліцеїсти нагороджуються похвальним листом “За високі досягнення у навчанні”, а випускники ліцею - похвальною грамотою “За особливі досягнення у вивченні окремих предметів”, медалями (золотою “За високі досягнення у навчанні”, срібною “За досягнення у навчанні”) відповідно до порядку, затвердженого МОН.
Заохочення і відзначення ліцеїстів за спортивні досягнення, творчі здобутки здійснюється згідно з Положенням про заохочення та відзначення ліцеїстів, затвердженим рішенням педагогічної ради ліцею.
58. Ліцеїсти, які здобули повну загальну середню освіту, відповідно до їх заяв направляються до вищих військових навчальних закладів, закладів фахової передвищої військової освіти, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти. Випускники ліцею можуть прибувати до зазначених закладів освіти у формі одягу ліцеїстів.
59. Особові справи ліцеїстів, які не вступають на навчання до вищих військових навчальних закладів, закладів фахової передвищої військової освіти військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, зберігаються в ліцеї в установленому законодавством порядку.
60. Виховання ліцеїстів у ліцеї здійснюється під час проведення уроків, у процесі позаурочної, позашкільної роботи та повсякденної діяльності.
У ліцеї забороняється утворення та діяльність політичних партій, релігійних організацій, а також воєнізованих і збройних формувань.
61. Ліцеїсти під час навчання безоплатно проживають у спеціально обладнаних приміщеннях ліцею (особи жіночої статі - в окремих спеціально обладнаних приміщеннях), здобувають освіту та забезпечуються за рахунок засновника харчуванням, спеціальним одягом, речовим майном та стипендіями в порядку та за нормами, що передбачені законодавством.
62. Ліцеїсти військових (військово-морських) ліцеїв забезпечуються речовим майном згідно з нормами та за зразком, затвердженими Міноборони.
Ліцеїсти військово-спортивних ліцеїв, ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою забезпечуються військовою формою одягу за зразком, затвердженим Міноборони.
63. Харчування ліцеїстів здійснюється згідно з нормами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 р. № 426 “Про норми харчування військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань та Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, поліцейських, осіб рядового та начальницького складу підрозділів Державної фіскальної служби, осіб рядового, начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту” (Офіційний вісник України, 2002 р., № 14, ст. 739; 2014 р., № 97, ст. 2776; 2016 р., № 3, ст. 172, № 68, ст. 2281).
64. Ліцеїсти забезпечуються медичним обслуговуванням, що здійснюється медичними працівниками, які входять до штату (штатного розпису) ліцею.
У випадку відсутності в ліцеї медичного працівника ліцеїсти забезпечуються медичним обслуговуванням, що здійснюється медичними працівниками, які входять до штату відповідних закладів охорони здоров’я, у порядку, встановленому законодавством.
Надання медичної допомоги ліцеїстам військових (військово-морських) ліцеїв здійснюється в порядку, передбаченому для військовослужбовців строкової служби, в закладах охорони здоров’я Міноборони.
65. Ліцеїстам із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, виплачується грошове забезпечення відповідно до Закону України “Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування” у порядку та розмірі, встановлених законодавством.
651. Ліцеї забезпечують виконання підпункту 2 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 4 серпня 2021 р. № 843 “Деякі питання соціального захисту дітей, влаштованих на цілодобове перебування до закладів різних типів, форм власності та підпорядкування” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 66, ст. 4164).
{Положення доповнено пунктом 651 згідно з Постановою КМ № 623 від 24.05.2022}
Фінансово-господарська діяльність, матеріально-технічна база ліцею
66. Фінансово-господарська діяльність ліцею провадиться відповідно до Законів України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, інших нормативно-правових актів.
67. Фінансування ліцею здійснюється з державного або місцевих бюджетів відповідно до Бюджетного кодексу України.
Іншими джерелами фінансування ліцею можуть бути:
благодійна допомога відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації;
інші джерела фінансування, не заборонені законодавством.
68. Ліцей може надавати фізичним та юридичним особам платні послуги згідно з переліком платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної та комунальної форми власності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 796 (Офіційний вісник України, 2010 р., № 67, ст. 2410; 2018 р., № 68, ст. 2289).
69. Ліцей має будівлі, споруди, у яких розташовані навчальні, житлові, спортивні, адміністративно-господарські приміщення та інше військове майно, що закріплюється за ліцеєм засновником на праві оперативного управління і використовується для організації освітнього процесу та забезпечення розміщення ліцеїстів відповідно до вимог законодавства.
70. Вимоги до матеріально-технічної бази ліцею в частині забезпечення освітнього процесу визначаються нормативами матеріально-технічного забезпечення згідно з вимогами законодавства.
71. Утримання та розвиток матеріально-технічної бази ліцею здійснюється за рахунок коштів засновника.
72. Ліцей має право укладати угоди про співробітництво, встановлювати прямі зв’язки з органами управління освітою та закладами освіти зарубіжних країн, міжнародними організаціями, фондами, проводити міжнародний учнівський та педагогічний обмін у рамках освітніх програм та проектів у встановленому законодавством порядку.
73. Ліцеїсти та педагогічні працівники ліцею мають право на академічну мобільність, участь у спільних освітніх програмах з вітчизняними та/або іноземними закладами освіти в Україні та за кордоном.
ПЕРЕЛІК
постанов Кабінету Міністрів України, що втратили чинність
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 28 квітня 1999 р. № 717 “Про Положення про ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою” (Офіційний вісник України, 1999 р., № 17, ст. 746).
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1087 “Про затвердження Положення про військовий (військово-морський) ліцей” (Офіційний вісник України, 2003 р., № 30, ст. 1531).
3. Пункт 47 змін, що вносяться до актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 4 вересня 2003 р. № 1402 (Офіційний вісник України, 2003 р., № 37, ст. 1981).
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 24 липня 2013 р. № 527 “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 28 квітня 1999 р. № 717 і від 28 жовтня 2004 р. № 1444” (Офіційний вісник України, 2013 р., № 63, ст. 2272).
5. Пункт 1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2016 р. № 71 “Про внесення змін до пункту 32 Положення про ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 16, ст. 639).
6. Постанова Кабінету Міністрів України від 15 травня 2019 р. № 486 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1087” (Офіційний вісник України, 2019 р., № 48, ст. 1638).