Про затвердження Положення про порядок підготовки та оцінки готовності об’єктів електроенергетики до роботи в осінньо-зимовий період
Відповідно до статті 5 Закону України «Про ринок електричної енергії»; Положення про Міністерство енергетики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2020 року № 507, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про порядок підготовки та оцінки готовності об’єктів електроенергетики до роботи в осінньо-зимовий період, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства палива та енергетики України від 07 липня 2006 року № 231 «Про затвердження Положення про порядок оцінки готовності об’єктів електроенергетики до роботи в осінньо-зимовий період», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21 вересня 2006 року за № 1064/12938 (зі змінами).
3. Директорату електроенергетичного комплексу та розвитку ринку електричної енергії забезпечити подання цього наказу в установленому законодавством порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Юрія БОЙКА.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок підготовки та оцінки готовності об’єктів електроенергетики до роботи в осінньо-зимовий період
1. Це Положення встановлює вимоги до:
1) організації підготовки до осінньо-зимового періоду (далі - ОЗП);
2) переліку заходів, необхідних для забезпечення готовності об’єктів електроенергетики до роботи в ОЗП та безпеки постачання електричної енергії;
3) суб’єктів владних повноважень при здійсненні оцінки і підтвердження готовності об’єктів електроенергетики до роботи в ОЗП.
2. Підготовка об’єктів електроенергетики до роботи в ОЗП є передумовою забезпечення виконання виробниками електричної енергії, оператором системи передачі та операторами систем розподілу вимог Правил про безпеку постачання електричної енергії, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 27 серпня 2018 року № 448, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 19 вересня 2018 року за № 1076/32528 (далі - Правила про безпеку постачання електричної енергії), у тому числі у частині заходів, що вживатимуться у випадках ризику порушення безпеки постачання електричної енергії, а оцінка готовності об’єктів електроенергетики до роботи в ОЗП є складовою системи моніторингу безпеки постачання електричної енергії.
3. Дія цього Положення поширюється на виробників електричної енергії, оператора системи передачі та операторів систем розподілу (далі - суб’єкти електроенергетики), що здійснюють ліцензовану діяльність на ринку електричної енергії, та суб’єктів владних повноважень у межах їхньої компетенції, визначеної законодавством.
4. Незалежно від Критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сферах електроенергетики та теплопостачання і визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною інспекцією енергетичного нагляду, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року № 640, для всіх суб’єктів електроенергетики встановлюється декларативний принцип підтвердження готовності до роботи в ОЗП.
5. У цьому Положенні терміни вживаються у значеннях, наведених у Законі України «Про ринок електричної енергії»; Правилах про безпеку постачання електричної енергії, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 27 серпня 2018 року № 448, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 19 вересня 2018 року за № 1076/32528; Правилах роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року № 312; Кодексі системи передачі, затвердженому постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року № 309 (далі - Кодекс системи передачі); Кодексі систем розподілу, затвердженому постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року № 310 (далі - Кодекс систем розподілу).
II. Організація підготовки до осінньо-зимового періоду
1. У термін до 01 квітня поточного року суб’єкти електроенергетики видають накази щодо підготовки до ОЗП, якими затверджується план заходів з підготовки до роботи в ОЗП (далі - план заходів), реалізація яких має бути здійснена до 15 листопада поточного року. План заходів повинен охоплювати перелік заходів, необхідних для забезпечення готовності об’єктів електроенергетики до роботи в ОЗП, та безпеки постачання електричної енергії, визначений розділом III цього Положення для відповідного об’єкта суб’єкта електроенергетики.
При цьому, для виробників електричної енергії плани заходів формуються у розрізі електростанцій, для оператора системи передачі - у розрізі регіональних підрозділів, для операторів системи розподілу - у розрізі територіальних одиниць (структурних підрозділів).
2. У термін до 05 березня поточного року проекти наказів з планами заходів подаються Міненерго та Держенергонагляду, на їх запит з урахуванням вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» для розгляду та надання пропозицій.
3. У термін до 20 березня поточного року Міненерго та Держенергонагляд з урахуванням результатів моніторингу ОЗП, що минув, розглядають отримані проекти планів заходів в частині їх достатності і за необхідності надають свої пропозиції та/або рекомендації суб’єктам електроенергетики.
4. У термін до 30 березня поточного року суб’єкти електроенергетики розглядають надані пропозиції та/або рекомендації з метою їх врахування, або обґрунтованого відхилення.
Затверджені керівниками суб’єктів електроенергетики плани заходів у термін до 01 квітня поточного року оприлюднюються на їх офіційних вебсайтах.
5. У період з дати оприлюднення плану заходів до дати створення Комісії з перевірки готовності до роботи в ОЗП (далі - Комісія) суб’єкти електроенергетики у разі потреби можуть вносити зміни (коригувати) до плану заходів. Підставами внесення змін (коригування) до плану заходів з метою забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам та користувачам системи є:
реалізація заходів за результатами розслідування технологічних порушень на об’єктах електроенергетики (відмов 1 та 2 категорій);
чисельні звернення споживачів електричної енергії щодо незадовільного технічного стану об’єктів електричних мереж, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню і сільськогосподарським тваринам та/або знижує надійність електропостачання, не дотримання граничних величин зміни напруги від величини номінальної напруги, встановлених Кодексом систем розподілу, частих та тривалих перерв електропостачання;
виконання вимог приписів, виданих Держенергонаглядом, за результатами здійснення планового/позапланового заходів державного нагляду (контролю);
виконання вимог законодавства щодо охорони електричних мереж, в частині видалення окремих дерев або групи дерев, які ростуть на краю просіки або поза просікою, якщо їх висота загрожує падінням на повітряні лінії електропередачі тощо.
Затверджені керівниками суб’єктів електроенергетики зміни до плану заходів у триденний строк оприлюднюються на їх офіційних вебсайтах.
Заходи, які були внесені до плану заходів в період з 01 квітня по 01 жовтня поточного року, повинні бути виконані до 01 грудня поточного року.
6. У термін до 01 жовтня поточного року наказом керівника суб’єкта електроенергетики створюється Комісія.
Очолює Комісію керівник суб’єкта електроенергетики.
7. До складу Комісій виробників електричної енергії (за винятком ядерної частини атомних електричних станцій) входять керівники і фахівці виконавчої дирекції.
До складу Комісій операторів системи розподілу входять керівники і фахівці виконавчої дирекції, керівники і фахівці їх територіальних підрозділів.
До складу Комісії оператора системи передачі входять, відповідно, керівники і спеціалісти центрального апарату управління та регіональних підрозділів.
8. До складу Комісій мають бути включені представники Держенергонагляду, у разі:
наявності високого ступеню ризику від провадження господарської діяльності суб’єктом електроенергетики відповідно до критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сферах електроенергетики та теплопостачання і визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Держенергонагляду;
не оприлюднення суб’єктом електроенергетики декларації про готовність до роботи в минулому ОЗП;
за письмовою вимогою, Держенергонагляду, пов’язану з наданням суб’єктом електроенергетики недостовірної інформації в декларації про готовність до роботи в минулому ОЗП;
зафіксованих у минулому ОЗП та в поточному році технологічних порушень (відмов 1 та 2 категорій) на об’єктах електроенергетики;
наявності у минулому ОЗП та в поточному році обґрунтованих звернень споживачів електричної енергії щодо незадовільного технічного стану об’єктів електричних мереж та не дотримання граничних величин зміни напруги від величини номінальної напруги, встановлених Кодексом систем розподілу.
Також, до складу Комісій можуть бути включенні представники Міненерго та НКРЕКП, за їх згодою.
9. Оцінка стану виконання планів заходів та готовності енергопідприємств до роботи в ОЗП Комісією проводиться:
для електричних станцій (крім ядерної частини атомних електричних станцій) і електричних мереж - за очікуваним станом виконання вимог готовності до 15 листопада поточного року;
для теплоелектроцентралей - за готовністю до виконання теплофікаційного графіка з початку опалювального сезону та загальною готовністю до роботи в ОЗП до 15 листопада поточного року.
III. Вимоги до готовності об’єктів електроенергетики до роботи в осінньо-зимовий період
1. Свідченням готовності об’єктів суб’єкта електроенергетики до роботи в ОЗП є виконання переліку заходів, необхідних для забезпечення готовності об’єктів електроенергетики до роботи в ОЗП та безпеки постачання електричної енергії.
До загального переліку заходів, необхідних для забезпечення готовності усіх об’єктів електроенергетики до роботи в ОЗП віднесено виконання:
1) графіків планових ремонтів та робіт, що забезпечують надійну експлуатацію устаткування в обсязі вимог нормативно-правових актів і нормативно-технічних документів із забезпечення надійної, економічної та безпечної роботи устаткування та споруд;
2) заходів з підготовки до роботи в ОЗП систем опалення, вентиляції, утеплення й освітлення виробничих будівель і робочих місць;
3) заходів щодо попередження пошкоджень устаткування, технологічних схем і споруд в умовах низьких температур зовнішнього повітря;
4) вимог вибухової та пожежної безпеки оливного і кабельного господарств, силових трансформаторів, реакторів та іншого устаткування;
5) заходів з підготовки резервних джерел електричної та теплової енергії власних потреб до ОЗП;
6) графіків технічного обслуговування та випробувань пристроїв релейного захисту і протиаварійної автоматики, систем зв’язку та засобів диспетчерсько-технологічного управління;
7) вимог щодо укомплектування робочих місць підготовленим в установленому в електроенергетичній галузі порядку персоналом, оснащеним необхідними засобами індивідуального захисту, спецодягом та інструментом, а також інструкціями з експлуатації устаткування, охорони праці відповідно до нормативно-правових актів;
8) заходів, передбачених нормативно-правовими актами центральних органів виконавчої влади з питань підвищення надійності роботи електричних станцій і мереж, актами розслідування технологічних порушень і розпорядчими документами щодо усунення недоліків, які впливають на надійність роботи та безпеку постачання електричної енергії споживачам в ОЗП, у том числі приведення схем роботи ПС до їх нормального режиму роботи, з терміном виконання до 01 листопада поточного року;
9) заходів з підготовки до роботи транспортних засобів до ОЗП;
10) заходів з підтримання трас ліній електропередачі у належному стані (у тому числі запобігання падінню дерев на проводи ліній електропередавання та забезпечення доступу до підземних кабельних ліній);
11) вимог щодо наявності згідно з затвердженими нормами аварійного запасу матеріалів та устаткування для виконання аварійно-відновлювальних робіт на електричних станціях, лініях електропередачі і розподільних установках усіх класів напруги.
2. Електричними станціями (за винятком ядерної частини атомних електричних станцій) додатково до вимог, встановлених пунктом 1 цього розділу, повинні бути виконані такі вимоги готовності до роботи в ОЗП щодо:
1) усунення причин обмеження потужності, які мають строк закінчення до 15 листопада поточного року;
2) забезпечення готовності устаткування до виконання планованого графіка робочої потужності;
3) утворення на електростанціях, для яких основним паливом є вугілля (підсвічувальним - природний газ, резервним підсвічувальним - мазут), необхідного резерву відповідного палива згідно обсягів, які щороку затверджуються Міненерго, з метою забезпечення безпеки постачання електричної енергії;
4) утворення 10-денного запасу резервного палива (мазуту) на електростанціях, для яких основним паливом є вугілля, для пусків блоків та можливого підсвічування;
5) утворення 10-денного запасу резервного палива (мазуту) на електростанціях, для яких основним паливом є природний газ, для забезпечення живучості ТЕЦ і тепломереж в умовах повного припинення постачання природного газу.
У разі відсутності мазутного господарства, має бути забезпечено укладання договору на постачання природного газу, протягом ОЗП.
6) наявності в енергогенеруючих компаніях і на електростанціях, які не ввійшли до їх складу, договорів на поставку палива, у тому числі і резервного, що забезпечують дотримання графіку накопичення обсягів вугілля та резервного палива (мазуту) затвердженого Міненерго;
7) забезпечення готовності розморожувальних пристроїв і вагоноперекидачів для розвантаження палива у нормативні строки, тракту та механізмів паливоподачі до роботи електростанції в ОЗП;
8) забезпечення готовності джерел теплопостачання та теплових мереж до виконання графіка теплових навантажень з підживленням у розмірах, передбачених наказом Міністерства палива та енергетики України від 13 червня 2003 року № 296 «Про затвердження та введення в дію нормативного документа «Технічна експлуатація електричних станцій і мереж. Правила».
9) виконання у нормативному обсязі діагностики, ремонтів та випробувань теплових мереж, які знаходяться на балансі виробника електричної енергії;
10) забезпечення вимог вибухової та пожежної безпеки паливного і кабельного господарств, газомасляних систем турбоустановок, генераторів, синхронних компенсаторів, силових трансформаторів та іншого устаткування.
11) створення запасу вільних ємностей на золовідвалах для забезпечення складування золошлакових відходів протягом всього ОЗП.
3. Гідравлічними електричними станціями додатково до вимог, встановлених пунктом 1 цього розділу, повинні бути виконані такі вимоги готовності до роботи в ОЗП щодо:
1) організації спостереження за льодовим режимом поблизу гідроспоруд;
2) виконання гідроелектростанціями планових завдань з утворення запасів води у водосховищах;
3) виконання плану заходів з підготовки гідровузла електростанції до експлуатації в зимовий період.
4. Операторами систем розподілу і передачі додатково до вимог, встановлених пунктом 1 цього розділу, повинні бути виконані такі вимоги готовності до роботи в ОЗП щодо:
1) готовності технічних засобів для виконання аварійно-відновлювальних робіт і забезпечення надійної експлуатації електричних мереж;
2) наявності на робочих місцях оперативного персоналу (диспетчерських пунктах усіх рівнів) чинних нормативних документів з питань вимушеного зниження електроспоживання і організації їх виконання;
3) своєчасного доведення до суб’єктів господарювання, які провадять свою діяльність на ринку електричної енергії, графіків обмеження та аварійного відключення споживачів;
4) забезпечення надійності та ефективності засобів аварійного розвантаження;
5) виконання організаційно-технічних заходів щодо забезпечення аварійних розвантажень та обмежень;
6) наявності переліків споживачів особливої групи I категорії та I категорії з надійності електропостачання;
7) наявності списків захищених споживачів;
8) наявності списків споживачів, заведених під дію автоматичного частотного регулювання розвантаження;
9) наявності переліку споживачів, які мають автономні джерела живлення, та перелік автономних джерел живлення;
10) наявності списку оперативних працівників споживачів, які мають право на ведення оперативних переговорів з черговим диспетчером територіального підрозділу оператора системи розподілу.
5. Регіональними підрозділами оператора системи передачі додатково до вимог, встановлених пунктами 1 і 4 цього розділу, повинні бути виконані такі вимоги готовності до роботи в ОЗП щодо:
1) здатності до контролю та управління режимом споживання електроенергії у регіоні;
2) спроможності виконання заданих оператором системи передачі графіків вимкнення та/або обмеження споживачів;
3) наявності і працездатності стану технічних засобів контролю за забезпеченням ефективності засобів зниження енергоспоживання та протиаварійної автоматики;
4) здійснення аналізу додержання користувачами системи передачі установлених граничних величин споживання електричної енергії та потужності.
IV. Оцінка і підтвердження готовності об’єктів електроенергетики до роботи в осінньо-зимовий період
1. Рішення про готовність до роботи в ОЗП об’єктів суб’єктів електроенергетики приймається керівниками цих суб’єктів електроенергетики на підставі Акту перевірки готовності до роботи в осінньо-зимовий період (далі - Акт перевірки готовності) підготовленого Комісією, створеної згідно вимог розділу II цього Положення, про що оформлюється відповідна декларація, форма якої наведена у додатку 1 до цього Положення.
Держенергонагляд здійснює аналіз відповідності заходів та їх виконання, зазначених в Акті готовності об’єктів суб’єкта електроенергетики до роботи в ОЗП, визначених у декларації про готовність до роботи в осінньо-зимовий період, шляхом:
1) опрацювання копій Актів перевірки готовності, надісланих суб’єктами електроенергетики;
2) проведення моніторингових заходів, в тому числі на виконання доручень Міненерго;
3) проведення аналізу звернень споживачів електричної енергії щодо незадовільного технічного стану об’єктів електричних мереж та не дотримання граничних величин зміни напруги від величини номінальної напруги, встановлених Кодексом систем розподілу.
У разі виявлення зауважень та порушень чинних нормативних актів та документів в галузі електроенергетики та теплопостачання при опрацюванні копій Актів перевірки готовності Держенергонагляд інформує про це Міненерго.
Міненерго може прийняти рішення про анулювання Акту перевірки готовності, про що здійснює інформування відповідного суб’єкта господарювання.
Рішення про анулювання Акта перевірки готовності приймається протягом 10 днів після отримання копії Акта перевірки готовності Держенергонаглядом.
Після опрацювання копій Актів перевірки готовності об’єктів електроенергетики з середнім та незначним ступенем ризику від провадження господарської діяльності відповідно до критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сферах електроенергетики та теплопостачання і визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю), Держенергонагляд надає інформацію Міненерго щодо виявлених порушень.
2. За умови виконання вимог розділу III цього Положення Комісія готує Акт перевірки готовності, форма якого наведена у додатку 2 до цього Положення. Акт перевірки готовності підписують усі члени Комісії.
3. У випадку, коли член Комісії має окрему думку стосовно виконання вимог, визначених розділом III цього Положення, така думка має бути обґрунтована та викладена письмово за підписом члена Комісії.
В Акті перевірки готовності біля підпису члена Комісії, який має окрему думку стосовно виконання вимог, визначених розділом III цього Положення, робиться запис «З окремою думкою». Окрема думка оформлюється у вигляді додатку до Акту перевірки готовності і є його невід’ємною частиною.
4. Акт перевірки готовності повинен містити інформацію про усі заходи, передбачені розділом III цього Положення.
У разі невиконання окремих вимог готовності вони зазначаються в Акті перевірки готовності разом з новими термінами їх виконання.
Нові терміни виконання таких вимог готовності до ОЗП повинні бути встановлені не пізніше, ніж 01 грудня поточного року.
5. Копії Актів перевірки готовності надсилають до Держенергонагляду та органів управління згідно з підпорядкованістю суб’єктів електроенергетики.
6. У разі схвалення Комісією стану підготовки об’єктів суб’єкта електроенергетики до роботи в ОЗП, суб’єкт електроенергетики після отримання позитивного висновку Держенергонагляду у 5 денний термін оприлюднює на офіційному вебсайті і в засобах масової інформації декларацію про готовність до роботи в ОЗП.
7. За наявності зауважень до стану підготовки суб’єктів електроенергетики до роботи в ОЗП, власники (користувачі) об’єктів електроенергетики повинні до 10 грудня поточного року усунути зазначені в актах перевірки готовності до роботи в осінньо-зимовий період невиконані заходи та оприлюднити декларацію про готовність своїх об’єктів до роботи в ОЗП.
8. У разі невиконання загальних та додаткових вимог глави III цього положення декларація про готовність до роботи в ОЗП об’єктом не оформлюється. У цьому випадку суб’єкт електроенергетики визначається неготовим до ОЗП.
У такому випадку, керівник суб’єкта електроенергетики надає до Держенергонагляду обґрунтовані пояснення щодо причин неналежної підготовки об’єктів електроенергетики до роботи в ОЗП та інформує щодо вжиття невідкладних коригуючих заходів для забезпечення реалізації плану заходів.
9. Держенергонагляд на підставі отриманої від суб’єктів електроенергетики інформації та за результатами роботи Комісій, до яких були включені його представники, надає Міненерго висновок про готовість до роботи в осінньо-зимовий період суб’єктів та/або об’єктів електроенергетики до ОЗП, форма якого наведена у додатку 3 до цього Положення.
10. У разі отримання висновків із зауваженнями від Держенергонагляду щодо стану підготовки окремих суб’єктів і об’єктів електроенергетики до роботи в ОЗП, Міненерго інформує про це НКРЕКП та відповідних суб’єктів електроенергетики щодо необхідності вжиття невідкладних коригуючих заходів для забезпечення реалізації плану заходів.
Додаток 1 |
ДЕКЛАРАЦІЯ
про готовність до роботи в осінньо-зимовий період
Додаток 2 |
АКТ
перевірки готовності до роботи в осінньо-зимовий період
Додаток 3 |
ВИСНОВОК
про готовність до роботи в осінньо-зимовий період