Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану
{Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 188 від 04.03.2022}
Відповідно до підпункту 4 пункту 22 розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України, Закону України “Про правовий режим воєнного стану” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, що додається.
2. Державній казначейській службі забезпечити взаємодію із розпорядниками бюджетних коштів, залученими до виконання завдань щодо відсічі збройної агресії, забезпечення недоторканності державного кордону та захисту держави, з метою реалізації цієї постанови.
ПОРЯДОК
виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану
1. Цей Порядок визначає механізм виконання в особливому режимі повноважень Казначейством та органами Казначейства, пов’язаних із здійсненням казначейського обслуговування бюджетних коштів та коштів інших клієнтів в умовах воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях (далі - особливий режим).
2. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному у Бюджетному кодексі України, інших нормативно-правових актах, що регламентують бюджетний процес.
3. Голова Казначейства на підставі Конституції України, закону та указу Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях може приймати рішення про виконання повноважень органами Казначейства в особливому режимі (без переміщення, з переміщенням та розгортанням на іншій території, з тимчасовим припиненням роботи, з відновленням роботи тощо).
4. Казначейство виконує свої повноваження як учасник системи електронних платежів Національного банку з урахуванням актів та положень Національного банку, які визначають особливості функціонування банківської системи України в разі введення воєнного стану, у тому числі здійснення розрахунків з використанням розрахункових документів, поданих на паперових носіях, у разі обмеження доступу до системи електронних платежів Національного банку.
5. Казначейство під час виконання повноважень в особливому режимі здійснює заходи щодо збереження резервних копій баз даних платіжної системи та інформаційно-телекомунікаційних ресурсів для забезпечення відновлення функціонування автоматизованих систем Казначейства.
6. В умовах виконання повноважень в особливому режимі Казначейство у разі потреби може самостійно приймати рішення щодо відключення від системи електронних платежів Національного банку, про що невідкладно будь-якими засобами зв’язку повідомляє Національному банку та Мінфіну.
Працівники Казначейства та органів Казначейства під час виконання повноважень в особливому режимі можуть у разі потреби залучатися до роботи у святкові, вихідні дні та неробочий час.
7. Органи Казначейства з моменту прийняття рішення про тимчасове припинення роботи не здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
8. Повноваження органів Казначейства, що не працюють у штатному режимі, щодо казначейського обслуговування бюджетних коштів за рішенням Казначейства можуть бути передані іншим органам Казначейства.
Казначейське обслуговування доходів та інших надходжень бюджетів в особливому режимі
9. Казначейське обслуговування доходів та інших надходжень бюджетів здійснюється Казначейством та головними управліннями Державної казначейської служби в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Казначейства) в особливому режимі в установленому законодавством порядку з урахуванням особливостей, визначених цим Порядком.
10. В особливому режимі бюджетне відшкодування податку на додану вартість здійснюється Казначейством та головними управліннями Казначейства з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунка після проведення видатків, визначених підпунктами 1 і 2 пункту 19 цього Порядку.
11. Усі доходи загального фонду місцевих бюджетів населених пунктів, що перебувають на територіях, на яких введено воєнний стан, спрямовуються головними управліннями Казначейства в особливому режимі на погашення позик, наданих на покриття тимчасових касових розривів місцевих бюджетів (за наявності заборгованості за такими позиками) та обслуговування місцевого боргу.
Кошти загального фонду (після погашення заборгованості за позиками, наданими на покриття тимчасових касових розривів місцевих бюджетів) та спеціального фонду місцевих бюджетів акумулюються та обліковуються на відповідних аналітичних рахунках у Казначействі.
У разі припинення діяльності органів місцевого самоврядування залишки коштів місцевих бюджетів тимчасово, до скасування воєнного стану, зберігаються на рахунках таких місцевих бюджетів, відкритих у Казначействі, до прийняття рішення щодо їх спрямування та використання.
12. У разі прийняття рішення про тимчасове припинення виконання повноважень в особливому режимі головними управліннями Казначейства операції з бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджетів, погашення позик на покриття тимчасових касових розривів місцевих бюджетів здійснюються Казначейством.
13. Повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до місцевих бюджетів населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження (далі - населені пункти на тимчасово неконтрольованій території), головні управління Казначейства здійснюють за поданням (висновком) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, погодженим з відповідною обласною адміністрацією або військово-цивільними адміністраціями відповідно до Закону України “Про військово-цивільні адміністрації” у разі їх утворення.
Розрахунково-касове обслуговування розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, інших клієнтів в особливому режимі
14. Розрахунково-касове обслуговування розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, інших клієнтів (далі - клієнти) здійснюється Казначейством та органами Казначейства в особливому режимі в установленому законодавством порядку з урахуванням особливостей, визначених цим Порядком.
15. Клієнти, які у зв’язку із введенням воєнного стану переміщені в населений пункт, на території якого органи державної влади здійснюють свої повноваження, звертаються до відповідного органу Казначейства, який працює у штатному режимі, щодо розрахунково-касового обслуговування.
Внесення відповідних змін до Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів і одержувачів бюджетних коштів, мережі розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, відкриття рахунків, облік планових показників, реєстрація бюджетних зобов’язань та проведення платежів таких клієнтів здійснюються в установленому законодавством порядку.
16. Органи Казначейства забезпечують розрахунково-касове обслуговування розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів у централізованому порядку в разі прийняття головним розпорядником бюджетних коштів відповідного рішення.
17. Головні розпорядники бюджетних коштів можуть звертатися до Казначейства щодо припинення здійснення видатків з рахунків розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, які включені до їх мережі та розташовані на території, на якій введено воєнний стан.
Казначейство негайно вживає заходів до припинення здійснення видатків відповідних розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів.
18. У разі виконання повноважень Казначейством в особливому режимі відкриття асигнувань із загального фонду державного бюджету за видатками та наданням кредитів здійснюється в установленому законодавством порядку в такій черговості:
на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану, а також головних розпорядників бюджетних коштів, залучених до вирішення завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану; на оплату праці працівників бюджетних установ; нарахування на заробітну плату; на обслуговування державного та гарантованого державою боргу, виконання гарантійних зобов’язань, виплати за державними деривативами; на соціальне забезпечення; на поточні трансферти місцевим бюджетам; на придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів; на забезпечення продуктами харчування; на оплату комунальних послуг та енергоносіїв; на підготовку кадрів закладами фахової передвищої та вищої освіти; на забезпечення осіб з інвалідністю технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення для індивідуального користування; на наукову і науково-технічну діяльність; роботи та заходи, що здійснюються на виконання Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта “Укриття” на екологічно безпечну систему, та роботи з посилення бар’єрних функцій зони відчуження; на компенсацію процентів, сплачуваних банкам та/або іншим фінансовим установам за кредитами, отриманими громадянами на будівництво (реконструкцію) чи придбання житла; на заходи, пов’язані з обороноздатністю держави, що здійснюються за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету; на здійснення розвідувальної діяльності; оплату послуг з охорони державних (комунальних) закладів культури; оплату енергосервісу; на програму державних гарантій медичного обслуговування населення; середньострокові зобов’язання у сфері охорони здоров’я;
за іншими видатками та наданням кредитів.
Виконання розпоряджень про виділення коштів загального фонду місцевих бюджетів під час виконання органами Казначейства повноважень в особливому режимі здійснюється в установленому законодавством порядку.
19. Казначейство та органи Казначейства здійснюють платежі за дорученнями клієнтів з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунка в такій черговості:
1) за видатками на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану, а також розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, залучених до вирішення завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану;
2) за видатками загального фонду державного та місцевих бюджетів на оплату праці працівників бюджетних установ; нарахування на заробітну плату; витрати на погашення та обслуговування державного та місцевого боргу, гарантованого державою боргу, виконання гарантійних зобов’язань, виплати за державними деривативами; видатки державного бюджету на фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду України; витрати Пенсійного фонду України та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування; витрати на покриття тимчасових касових розривів Пенсійного фонду України; видатки загального фонду державного та місцевих бюджетів на соціальне забезпечення, придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів; забезпечення продуктами харчування; реалізацію програм державних гарантій медичного обслуговування населення; оплату комунальних послуг та енергоносіїв; поточні трансферти місцевим бюджетам; інші захищені видатки; за видатками загального фонду державного та місцевих бюджетів на придбання канцтоварів, миючих та дезінфікуючих засобів (зокрема для закладів соціального захисту), оплату послуг зв’язку та поштових послуг, придбання засобів зв’язку, оплату за послуги інтернет-провайдерів за користування Інтернетом, оплату ритуальних послуг (зокрема послуг з перевезення, поховання), оплату послуг із благоустрою населених пунктів (у тому числі оплату енергоносіїв та інших комунальних послуг, охорону об’єктів благоустрою), оплату експлуатаційних послуг, пов’язаних з утриманням будинків і споруд та прибудинкових територій (зокрема вивіз сміття), утримання та поточний ремонт світлофорних об'єктів, компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян, оплату послуг з перевезення електротранспортом, охорону приміщень бюджетних установ та заходи із захисту цих приміщень, заходи з усунення аварій в житловому фонді, послуг з поточного ремонту та обслуговування комп'ютерної та організаційної техніки, придбання запчастин та ремонт автомобільного транспорту, утримання та обслуговування електромереж, послуг прання, оплату послуг з обслуговування протипожежної сигналізації, придбання засобів пожежогасіння, оплату послуг з перезарядки вогнегасників, утримання мереж зовнішнього освітлення, утримання вулично-шляхової мережі, ремонту споруд цивільного захисту (укриття, бомбосховища тощо), придбання ветеринарних препаратів, кормів для тварин; дослідження і розробки, окремі заходи з виконання державних (регіональних) програм, субсидії та поточні трансферти підприємствам, установам та організаціям у частині оплати праці з нарахуваннями, придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів, забезпечення продуктами харчування, стипендій, оплати комунальних послуг та енергоносіїв; придбання одягу, взуття, м’якого інвентарю і обладнання для учнів з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування; забезпечення пально-мастильними матеріалами протипожежної та аварійно-рятувальної техніки, забезпечення роботи спеціалізованих санітарних автомобілів екстреної медичної допомоги (забезпечення пально-мастильними матеріалами, запасними частинами, послугами зв’язку); видатки за рахунок коштів резервного фонду бюджету; видатки спеціального фонду державного та місцевих бюджетів на оплату праці працівників бюджетних установ та нарахування на заробітну плату, соціальне забезпечення, оплату комунальних послуг та енергоносіїв, придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів, забезпечення продуктами харчування, придбання миючих та дезінфікуючих засобів (зокрема для закладів соціального захисту), оплату послуг зв’язку та поштових послуг, придбання засобів зв’язку, оплату за послуги інтернет-провайдерів за користування Інтернетом, оплату ритуальних послуг (зокрема послуг з перевезення, поховання), оплату послуг із благоустрою населених пунктів (у тому числі оплату енергоносіїв та інших комунальних послуг, охорону об’єктів благоустрою), оплату експлуатаційних послуг, пов’язаних з утриманням будинків і споруд та прибудинкових територій (зокрема вивіз сміття), утримання та поточний ремонт світлофорних об'єктів, охорону приміщень бюджетних установ та заходи із захисту цих приміщень, заходи з усунення аварій в житловому фонді, послуг з поточного ремонту та обслуговування комп'ютерної та організаційної техніки, придбання запчастин та ремонту автомобільного транспорту, утримання та обслуговування електромереж, послуг прання, оплату послуг з обслуговування протипожежної сигналізації, придбання засобів пожежогасіння, оплату послуг з перезарядки вогнегасників, утримання мереж зовнішнього освітлення, утримання вулично-шляхової мережі, ремонту споруд цивільного захисту (укриття, бомбосховища тощо), внески до статного капіталу стратегічно важливих підприємств (централізоване водопостачання та водовідведення, теплопостачання, громадський транспорт, забезпечення наземного обслуговування повітряних суден);
{Підпункт 2 пункту 19 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 188 від 04.03.2022}
3) за іншими видатками та наданням кредитів.
20. В особливому режимі розрахунково-касове обслуговування розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, залучених до вирішення завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану, здійснюється Казначейством та органами Казначейства з урахуванням таких особливостей:
для здійснення видатків до Казначейства або органу Казначейства надається картка із зразками підписів та відбитка печатки розпорядника (одержувача) бюджетних коштів, залученого до вирішення завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану, затверджена її керівником, та копії наказів про надання права першого та другого підписів. У разі відсутності особи, яка має право другого підпису, платежі здійснюються за наявності першого підпису;
реєстрація бюджетних зобов’язань, бюджетних фінансових зобов’язань та проведення платежів здійснюються в установленому законодавством порядку. Підтвердними документами для реєстрації бюджетних зобов’язань на заходи спеціального призначення можуть бути договори та/або рахунки-фактури / накладні / акти виконаних робіт (наданих послуг) / тощо. Казначейство або орган Казначейства протягом одного операційного дня опрацьовує надані документи та здійснює платежі з рахунків розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, залучених до вирішення завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану;
платежі, які містять відомості, що становлять державну таємницю, незалежно від суми разового платежу здійснюються на підставі платіжних доручень без подання підтвердних документів;
{Пункт 20 доповнено новим абзацом четвертим згідно з Постановою КМ № 188 від 04.03.2022}
у разі наявності виконавчого документа про безспірне списання коштів з рахунків розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, залучених до вирішення завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану, зупинення операцій на таких рахунках не застосовується до скасування воєнного стану;
зупинення операцій з бюджетними коштами за порушення бюджетного законодавства до скасування воєнного стану не застосовується до розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, залучених до вирішення завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану, про що органи Казначейства інформують органи, які прийняли розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами, та Казначейство (у разі прийняття органами Казначейства розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами інформують відповідний орган Казначейства).
Реєстрація розпоряджень про зупинення операцій з бюджетними коштами здійснюється в установленому законодавством порядку.
21. У разі переміщення розпорядника (одержувача) бюджетних коштів у зв’язку із службовою необхідністю його розрахунково-касове обслуговування може здійснюватися органом Казначейства за місцем дислокації. Такому органу Казначейства надається Казначейством доступ до бази даних Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів і одержувачів бюджетних коштів, мережі, рахунків відповідного розпорядника (одержувача) бюджетних коштів.
22. Перерахування міжбюджетних трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам здійснюється Казначейством в особливому режимі в установленому законодавством порядку.
У разі введення воєнного стану перерахування міжбюджетних трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам населених пунктів на тимчасово неконтрольованій території Казначейством не здійснюється.
Місцевим бюджетам, за рахунок коштів яких здійснюється фінансування установ і закладів, що розташовані у населених пунктах на тимчасово неконтрольованій території, Казначейство перераховує субвенції в обсягах, що зменшені на обсяг бюджетних призначень, передбачених для таких установ і закладів. Розподіл асигнувань (з урахуванням зменшених обсягів) за такими бюджетами подається Казначейству головним розпорядником відповідної субвенції, що надається з державного бюджету, за день до встановленого для їх перерахування строку.
Неперераховані обсяги міжбюджетних трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам населених пунктів на тимчасово неконтрольованій території можуть перерозподілятися шляхом збільшення обсягу міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам населених пунктів, на територію яких переміщуються особи (споживачі гарантованих послуг) з населених пунктів на тимчасово неконтрольованій території.
Перерахування реверсної дотації до державного бюджету з місцевих бюджетів територій, на яких введено воєнний стан, Казначейством не здійснюється.
Казначейство веде облік обсягу реверсної дотації, не перерахованої до державного бюджету з місцевих бюджетів населених пунктів на тимчасово неконтрольованій території.
Особливості складання та подання звітності в особливому режимі
23. Складання розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів та фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування фінансової та бюджетної звітності та подання її Казначейству та органам Казначейства в особливому режимі здійснюється в установленому законодавством порядку з урахуванням особливостей, визначених цим Порядком.
24. У разі неможливості подання звітності розпорядником (одержувачем) бюджетних коштів головний розпорядник бюджетних коштів до зведеної бюджетної та консолідованої фінансової звітності включає показники бюджетної та фінансової звітності таких розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, яка була подана ними за попередній звітний період.
25. Складання та подання фінансової і бюджетної звітності про виконання бюджетів здійснюється Казначейством та органами Казначейства в установленому законодавством порядку.
26. Повноваження органу Казначейства, що не працює у штатному режимі або діяльність якого припинена, щодо складання управлінської, бюджетної та фінансової звітності про виконання бюджетів за рішенням Казначейства може бути передано іншому органу Казначейства.
27. Казначейство та орган Казначейства за запитом головного розпорядника бюджетних коштів або розпорядника бюджетних коштів нижчого рівня для прийняття управлінських рішень та підготовки звітності надає інформацію про використання бюджетних коштів розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів.