Про розвиток соціальних сервісів для деяких соціальних груп населення
З метою забезпечення дотримання установлених правил карантину та убезпечення найбільш уразливих категорій населення від зараження гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Погодитися із пропозицією Міністерства соціальної політики стосовно:
реалізації до 31 грудня 2020 р. експериментального проекту щодо формування навичок та популяризації дистанційної оплати житлово-комунальних послуг серед одержувачів пенсій та грошової допомоги;
запровадження з 10 квітня 2020 р. разом з обласними, Київською міською державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування та Пенсійним фондом України функціонування інформаційної платформи “Допомога поруч” для визначення та задоволення потреб одиноких громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, сімей з дітьми, зокрема з дітьми з інвалідністю, надання допомоги та соціальних послуг таким особам місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, органами соціального захисту населення, благодійними та громадськими організаціями, соціально відповідальним бізнесом, волонтерами.
2. Затвердити Порядок реалізації експериментального проекту щодо формування навичок та популяризації дистанційної оплати житлово-комунальних послуг серед одержувачів пенсій та грошової допомоги, що додається.
3. Для створення системи соціальних сервісів для одержувачів пенсій та грошової допомоги під час карантину, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 “Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 23, ст. 896, № 30, ст. 1061):
1) рекомендувати уповноваженим банкам:
разом із підприємствами/фізичними особами - підприємцями, якими застосовуються електронні платіжні засоби з метою проведення оплати вартості товарів чи послуг та які оснащені платіжним терміналом, створити умови для безперешкодного зняття готівкових коштів одержувачами пенсій та грошової допомоги, які одержують такі виплати через поточні рахунки в уповноважених банках, із використанням платіжних терміналів;
сприяти розширенню мережі платіжних терміналів у роздрібній торговельній мережі;
2) акціонерному товариству “Укрпошта”:
забезпечити (за бажанням одержувачів) можливість доставки готівкових коштів додому одержувачам пенсій, грошової допомоги, які одержують такі виплати через поточні рахунки в уповноважених банках;
забезпечити доставку пенсій та грошової допомоги додому одержувачам, виплата яким проводиться в операційних касах акціонерного товариства “Укрпошта”;
3) рекомендувати уповноваженим банкам та акціонерному товариству “Укрпошта”:
забезпечити інформування одержувачів пенсій та грошової допомоги, які одержують такі виплати через поточні рахунки в уповноважених банках, щодо можливості отримання через акціонерне товариство “Укрпошта” коштів шляхом поштового переказу з доставкою додому. Створити на власних офіційних веб-сайтах і в мобільних додатках функціонал щодо інформування про можливість проведення поштових переказів коштів пенсій та грошової допомоги з їх доставкою додому;
щомісяця до 10 числа подавати Міністерству соціальної політики інформацію про проведену роботу.
4. Внести зміну до пункту 8 переліку окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2000 р. № 1336 “Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” (Офіційний вісник України, 2000 р., № 35, ст. 1491; 2018 р., № 1, ст. 17), доповнивши його абзацом такого змісту:
“Продаж товарів і надання послуг національним оператором поштового зв’язку за межами об’єктів поштового зв’язку з використанням на період до 31 грудня 2020 р. розрахункових книжок та книги обліку розрахункових операцій, зареєстрованих в установленому порядку.”.
у місячний строк забезпечити наповнення Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування наявними контактними даними всіх пенсіонерів (номери мобільних телефонів, електронні адреси тощо) (за згодою) шляхом отримання необхідних даних від уповноважених банків, зокрема шляхом анкетування пенсіонерів під час виплати пенсій;
забезпечити постійне індивідуальне та масове інформування пенсіонерів, зокрема щодо використання інформаційної платформи “Допомога поруч”, розширення послуг і популяризацію роботи веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України для надання дистанційних послуг з обслуговування громадян.
6. Міністерству соціальної політики, Пенсійному фонду України за участю Міністерства цифрової трансформації та Національного банку України (за згодою) подати до 1 червня 2020 р. Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо удосконалення умов використання безготівкових розрахунків та поширення практики їх застосування серед одержувачів пенсій та грошової допомоги.
7. Обласним, Київській міській державним адміністраціям разом з органами місцевого самоврядування забезпечити:
1) створення та функціонування “гарячих” телефонних ліній для виявлення потреб одиноких громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, сімей з дітьми, зокрема з дітьми з інвалідністю, про що поінформувати Міністерство соціальної політики;
2) виявлення осіб, які потребують допомоги, через “гарячі” телефонні лінії, проведення аналізу звернень громадян і повідомлень інших осіб в інтересах громадян, які потребують допомоги;
3) розміщення щодня на інформаційній платформі “Допомога поруч”:
інформації про потреби одиноких громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, сімей з дітьми, зокрема з дітьми з інвалідністю, в основних продуктах харчування, засобах особистої гігієни, побутової хімії для їх життєзабезпечення, в транспортних послугах для доставки зазначеної допомоги, в довезенні соціальних робітників, соціальних працівників, фахівців із соціальної роботи для надання послуг громадянам;
звіту про надання допомоги одиноким громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, сім’ям з дітьми, зокрема з дітьми з інвалідністю;
4) проведення серед населення інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо можливості дистанційної оплати житлово-комунальних послуг одержувачами пенсій та грошової допомоги та про “гарячі” телефонні лінії для виявлення потреб одиноких громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, сімей з дітьми, зокрема з дітьми з інвалідністю.
8. Обласним, Київській міській державним адміністраціям разом з органами місцевого самоврядування та Міністерству внутрішніх справ сприяти акціонерному товариству “Укрпошта” в організації доставки готівкових коштів додому одержувачам пенсій та грошової допомоги під час карантину, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 “Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 23, ст. 896, № 30, ст. 1061).
9. Міністерству соціальної політики поінформувати до 20 січня 2021 р. Кабінет Міністрів України про результати реалізації експериментального проекту, передбаченого абзацом другим пункту 1 цієї постанови, та подати пропозиції щодо внесення змін до актів законодавства.
ПОРЯДОК
реалізації експериментального проекту щодо формування навичок та популяризації дистанційної оплати житлово-комунальних послуг серед одержувачів пенсій та грошової допомоги
1. Цей Порядок визначає процедуру реалізації експериментального проекту щодо формування навичок та популяризації дистанційної оплати житлово-комунальних послуг серед одержувачів пенсій та грошової допомоги, яким проводяться виплати через уповноважені банки відповідно до Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 р. № 1596 (Офіційний вісник України, 1999 р., № 35, ст. 1803; 2016 р., № 79, ст. 2636), або через підрозділи АТ “Укрпошта” (далі - одержувачі), в тому числі щодо оплати таких послуг за місцем проживання одержувача за відсутності в нього можливості проводити оплату дистанційно (далі - експериментальний проект).
2. Для реалізації експериментального проекту уповноважені банки використовують діючі та модернізовані системи дистанційного обслуговування та “гарячі” телефонні лінії для взаємодії з одержувачами з метою проведення дистанційної оплати за спожиті житлово-комунальні послуги на рахунки управителям, об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельним (житловим) кооперативам, виконавцям комунальних послуг (далі - об’єднання та виконавці послуг).
3. Уповноважені банки щомісяця протягом реалізації експериментального проекту інформують одержувачів шляхом відправлення смс-повідомлень або іншим способом про роботу систем дистанційного обслуговування та “гарячих” телефонних ліній, можливості дистанційної оплати за спожиті житлово-комунальні послуги.
4. Для перерахування коштів з банківського рахунка одержувача на рахунки об’єднанням та виконавцям послуг за спожиті житлово-комунальні послуги одержувач реєструється у системі дистанційного обслуговування або звертається на “гарячу” телефонну лінію уповноваженого банку і надає інформацію про себе для проведення ідентифікації особи уповноваженим банком.
Обсяг інформації, необхідної для проведення ідентифікації особи, визначається уповноваженим банком.
5. Уповноважений банк після проведення ідентифікації особи одержувача отримує від нього інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, які він бажає оплатити дистанційно, та необхідні дані для проведення оплати послуг з його рахунка.
На період реалізації експериментального проекту рекомендується уповноваженим банкам не стягувати з одержувача плату за перерахування коштів з його банківського рахунка на рахунки об’єднанням та виконавцям послуг.
Про проведену оплату житлово-комунальних послуг з банківського рахунка уповноважений банк інформує одержувача смс-повідомленням або іншим способом.
6. За відсутності в одержувача можливості проводити оплату житлово-комунальних послуг через системи дистанційного обслуговування уповноважених банків АТ “Укрпошта” забезпечує можливість їх оплати безпосередньо під час доставки пенсій та грошової допомоги додому або на замовлення одержувача, у тому числі засобами телефонного зв’язку, шляхом приймання від одержувача платежів за спожиті житлово-комунальні послуги.
Факт оплати послуг підтверджується наданням розрахункової квитанції.
Для обліку розрахункових квитанцій, якими оформлено операції за межами об’єктів поштового зв’язку, використовуються розрахункові книжки та/або книги обліку розрахункових операцій, що зареєстровані в установленому порядку.
7. АТ “Укрпошта” постійно протягом реалізації експериментального проекту інформує одержувачів про можливість проведення оплати житлово-комунальних послуг безпосередньо у листоноші під час отримання пенсії та грошової допомоги, або замовивши відповідну послугу, в тому числі засобами телефонного зв’язку.
8. Пенсійний фонд України для популяризації експериментального проекту протягом його реалізації забезпечує індивідуальне та масове інформування пенсіонерів, яким пенсія виплачується через:
уповноважені банки, - про можливість дистанційної оплати житлово-комунальних послуг з використанням системи дистанційного обслуговування та “гарячих” телефонних ліній уповноважених банків;
АТ “Укрпошта” або уповноважені банки, - про можливість проведення оплати житлово-комунальних послуг безпосередньо у листоноші під час отримання пенсій та грошової допомоги, або замовивши відповідну послугу в АТ “Укрпошта”.