Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 03 березня 2015 року № 301/5
Відповідно до статей 8, 16, 17 Закону України «Про судову експертизу», підпунктів 63, 64, 67 пункту 4, пункту 10 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228, з метою вдосконалення порядку атестації судових експертів НАКАЗУЮ:
1. Внести до наказу Міністерства юстиції України від 03 березня 2015 року № 301/5 «Про затвердження Положення про експертно-кваліфікаційні комісії та атестацію судових експертів», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 04 березня 2015 року за № 249/26694, такі зміни:
1) заголовок наказу викласти в такій редакції:
«Про затвердження Положення про Центральну експертно-кваліфікаційну комісію при Міністерстві юстиції України та атестацію судових експертів»;
2) пункт 1 викласти в такій редакції:
«1. Затвердити Положення про Центральну експертно-кваліфікаційну комісію при Міністерстві юстиції України та атестацію судових експертів, що додається.».
2. Затвердити Зміни до Положення про експертно-кваліфікаційні комісії та атестацію судових експертів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 03 березня 2015 року № 301/5, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 04 березня 2015 року за № 249/26694 (далі - Зміни), що додаються.
3. Установити, що свідоцтва про присвоєння кваліфікації судового експерта, отримані до набрання чинності цим наказом, є дійсними до дати закінчення строку їх дії, зазначеного у свідоцтві.
4. Оформлення документів для подання до Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України стосовно фахівців, які на дату набрання чинності цим наказом проходять підготовку (стажування) з метою отримання (підтвердження) кваліфікації судового експерта, здійснюється з дотриманням вимог, передбачених порядком, чинним на дату подання заяви про допуск до проходження підготовки (стажування).
5. Питання дисциплінарної відповідальності судових експертів, які винесені на розгляд експертно-кваліфікаційних комісій на дату набрання чинності цим наказом, розглядаються в порядку, чинному на дату подання до відповідної експертно-кваліфікаційної комісії подання щодо результатів перевірки інформації про порушення судовим експертом вимог законодавства України про судову експертизу та/або методичних вимог під час проведення досліджень.
6. Департаменту експертного забезпечення правосуддя (Ткаченко Н.) протягом одного місяця з дня набрання чинності цим наказом вжити заходів для забезпечення формування постійних, а також змінного складів кваліфікаційної та дисциплінарної палат Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України.
7. Департаменту з питань правосуддя та національної безпеки (Олійник О.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади».
8. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування, крім абзацу двадцять першого пункту 5 та підпункту 7 пункту 9 Змін, які набирають чинності з 01 квітня 2020 року.
9. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра з питань виконавчої служби Гайченка А.
ЗМІНИ
до Положення про експертно-кваліфікаційні комісії та атестацію судових експертів
1. Заголовок Положення викласти в такій редакції:
«Положення про Центральну експертно-кваліфікаційну комісію при Міністерстві юстиції України та атестацію судових експертів».
2. У розділі I:
абзац третій виключити.
У зв’язку з цим абзаци четвертий - сьомий вважати відповідно абзацами третім - шостим;
в абзаці четвертому слова «та ЕКК» виключити;
після абзацу п’ятого доповнити новим абзацом шостим такого змісту:
«порядок тимчасового припинення здійснення судово-експертної діяльності та її поновлення;»;
У зв’язку з цим абзац шостий вважати абзацом сьомим.
3. Розділ II викласти в такій редакції:
«II. Організаційні засади, завдання та порядок діяльності Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України
1. ЦЕКК є колегіальним органом, що діє при Міністерстві юстиції України.
2. Основними завданнями ЦЕКК є:
1) затвердження програм підготовки (стажування) працівників науково-дослідних установ судових експертиз Міністерства юстиції України (далі - НДУСЕ) та фахівців, які не є працівниками державних спеціалізованих установ;
2) вирішення питань щодо проходження підготовки працівниками НДУСЕ, фахівцями, які не є працівниками державних спеціалізованих установ та які мають намір отримати (підтвердити) кваліфікацію судового експерта;
3) проведення атестації з метою визначення рівня професійної підготовки працівників НДУСЕ, фахівців, які не є працівниками державних спеціалізованих установ та які мають намір отримати або підтвердити кваліфікацію судового експерта;
4) розгляд питання щодо присвоєння кваліфікаційного класу судового експерта працівникам НДУСЕ;
5) розгляд питань щодо анулювання свідоцтва про присвоєння кваліфікації судового експерта;
6) розгляд питань дисциплінарної відповідальності судових експертів.
Атестація судових експертів НДУСЕ з метою присвоєння кваліфікаційного класу судового експерта проводиться відповідно до Порядку присвоєння кваліфікаційних класів судових експертів працівникам науково-дослідних установ судових експертиз Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 30 грудня 2011 року № 3660/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 січня 2012 року за № 2/20315.
3. ЦЕКК діє у складі кваліфікаційної і дисциплінарної палат.
Кваліфікаційна палата ЦЕКК виконує завдання, передбачені підпунктами 2–4 пункту 2 цього розділу.
Дисциплінарна палата ЦЕКК виконує завдання, передбачені підпунктами 5, 6 пункту 2 цього розділу.
Склад палат ЦЕКК формується з постійних і змінних членів.
Постійні члени палат ЦЕКК не можуть одночасно входити до обох палат.
Змінні члени палат ЦЕКК залучаються до роботи обох палат без будь-яких обмежень.
4. Постійний склад кожної палати ЦЕКК затверджується наказом Міністерства юстиції України. Змінний склад палат ЦЕКК, який є спільним для обох палат ЦЕКК, затверджується головою ЦЕКК. Чисельність постійного складу палати ЦЕКК не може бути менше ніж п’ять осіб.
До постійного складу кожної палати ЦЕКК входять голова палати, його заступник, секретар палати, представники Міністерства юстиції України, фахівці з процесуальних питань судової експертизи (не менше одного фахівця в одній палаті), а також можуть входити судові експерти, які не є працівниками державних спеціалізованих установ та мають стаж практичної роботи судового експерта не менше ніж п’ять років (за їх згодою). Судові експерти, які не є працівниками державних спеціалізованих установ, включаються до постійного складу палат ЦЕКК за поданням громадських організацій судових експертів (не більше однієї особи від громадської організації).
Неучасть у засіданнях палати ЦЕКК члена постійного складу палати ЦЕКК двічі поспіль без поважних причин є підставою для виключення його зі складу палати ЦЕКК.
Голова відповідної палати організовує її роботу, розподіляє обов’язки між її членами, залучає членів змінного складу палат ЦЕКК до роботи палати. У разі відсутності голови відповідної палати ЦЕКК обов’язки голови виконує його заступник.
5. До змінного складу палат ЦЕКК можуть входити найбільш досвідчені фахівці НДУСЕ, а також судові експерти, які не є працівниками державних спеціалізованих установ судових експертиз та мають стаж практичної роботи судового експерта не менше ніж п’ять років (за їх згодою). Судові експерти, які не є працівниками державних спеціалізованих установ, включаються до змінного складу палат ЦЕКК за поданням громадських організацій судових експертів.
До змінного складу палат ЦЕКК також можуть входити фахівці наукових установ і закладів вищої освіти (за їх згодою).
У разі проведення атестації з метою присвоєння кваліфікації судового експерта з нової експертної спеціальності, судові експерти з якої відсутні, до змінного складу палат ЦЕКК включаються досвідчені фахівці відповідної галузі знань наукових установ, закладів вищої освіти, інших державних органів, які мають стаж практичної роботи за спеціальністю не менше ніж п’ять років (за їх згодою).
6. Члени палат ЦЕКК на час їх роботи звільняються від виконання своїх службових обов’язків зі збереженням середнього заробітку за місцем основної роботи.
7. Організаційне забезпечення діяльності ЦЕКК здійснюється структурним підрозділом Міністерства юстиції України, на який покладено функції організаційно-управлінського та науково-методичного забезпечення судово-експертної діяльності (далі - Структурний підрозділ Мін’юсту).
Підготовку матеріалів для розгляду питань, віднесених до компетенції палат ЦЕКК, забезпечує секретар відповідної палати.
Участь у роботі палат ЦЕКК членів палат ЦЕКК, які є працівниками НДУСЕ, забезпечує керівництво цих установ. Інші члени палат ЦЕКК беруть участь у роботі палат ЦЕКК на громадських засадах (за їх згодою).
8. Засідання палат ЦЕКК проводяться за потреби.
9. Засідання палати ЦЕКК проводить голова палати ЦЕКК.
У разі відсутності голови палати ЦЕКК засідання палати ЦЕКК проводить його заступник.
10. Засідання палати ЦЕКК є правоможним, якщо в ньому беруть участь не менше половини постійного складу палати ЦЕКК (в обов’язковому порядку за участі фахівця з процесуальних питань судової експертизи) та не менше двох фахівців зі змінного складу палат ЦЕКК з тієї експертної спеціальності, з якої палата розглядає питання про присвоєння (підтвердження) кваліфікації судового експерта або питання дисциплінарної відповідальності.
11. Особа, яка бере участь у засіданні палати ЦЕКК, має право заявити відвід члену палати ЦЕКК, якщо вона має сумнів у його об’єктивності.
За наявності обставин, які можуть вплинути на об’єктивність та неупередженість члена палати ЦЕКК, він зобов’язаний заявити самовідвід.
Питання про заявлений відвід (самовідвід) вирішується іншими членами палати ЦЕКК без участі члена, якому заявлено відвід (яким заявлено самовідвід), відкритим голосуванням без права утримання. У разі рівного розподілу голосів голос голови відповідної палати (його заступника, якщо він виконує обов’язки голови) є вирішальним.
12. Палата ЦЕКК за результатами розгляду питань, які віднесені до її компетенції, приймає рішення простою більшістю голосів присутніх на засіданні її членів без права утримання. У разі рівного розподілу голосів голос голови палати (його заступника, якщо він виконує обов’язки голови) є вирішальним.
Рішення (крім рішення з питань розгляду дисциплінарної відповідальності) викладається за формою, наведеною у додатку 1 до цього Положення.
13. У разі потреби для вирішення питань, які стосуються діяльності обох палат ЦЕКК, можуть проводитись спільні засідання палат ЦЕКК. Такі засідання ЦЕКК проводить голова ЦЕКК в порядку, передбаченому для проведення засідань палат ЦЕКК.
За потреби можуть проводитися виїзні засідання ЦЕКК та палат ЦЕКК, організація яких здійснюється на базі НДУСЕ.
14. ЦЕКК має печатку, зразок та опис якої наведено у додатку 2 до цього Положення.».
4. Розділ III виключити.
У зв’язку з цим розділи IV-VII вважати відповідно розділами III-VI.
1) назву розділу викласти у такій редакції:
«III. Порядок підготовки та стажування фахівців, які мають намір отримати або підтвердити кваліфікацію судового експерта»;
в абзаці першому слова «та/або» замінити словом «або»;
абзац другий після слів «Міністерства юстиції України» доповнити словами «та НДУСЕ, які мають відповідну ліцензію на здійснення освітньої діяльності у галузі підвищення кваліфікації»;
абзаци третій, четвертий викласти у такій редакції:
«Програми підготовки (стажування) затверджує голова ЦЕКК. Програми підготовки (стажування) передбачають проведення лекційних та практичних занять, підготовку проектів висновків та проведення їх рецензування (у разі присвоєння кваліфікації судового експерта), рецензування копій висновків (у разі підтвердження кваліфікації судового експерта).
На рецензування надаються три проекти висновків або копії висновків за кожною експертною спеціальністю. Рецензування забезпечує НДУСЕ.»;
3) в абзаці другому пункту 3 слова «; копії першої, другої сторінок паспорта» виключити;
У зв’язку з цим пункти 6-16 вважати відповідно пунктами 5-15;
5) у пункті 5 цифри «14» і «VI» замінити відповідно цифрами «12» і «V»;
6) у підпункті 2 пункту 6 слова «ЦЕКК членів комісії» замінити словами «членів кваліфікаційної палати ЦЕКК»;
7) пункт 9 викласти в такій редакції:
«9. Після закінчення підготовки (стажування) для атестації до ЦЕКК подаються такі документи:
заява в друкованому вигляді, форму якої визначено у додатку 4 до цього Положення, про допуск до проходження атестації;
копія свідоцтва Інституту права та післядипломної освіти Міністерства юстиції України або НДУСЕ, яка має відповідну ліцензію на здійснення освітньої діяльності у галузі підвищення кваліфікації, про проходження підготовки (стажування) з теоретичних, організаційних і процесуальних питань судової експертизи (для фахівця НДУСЕ за наявності);
відгук НДУСЕ про проходження фахівцем підготовки (стажування), який містить інформацію стосовно результатів рецензування та характеристику фахівця;
копія диплома про відповідну вищу освіту другого рівня за ступенем магістра з додатком до нього (за наявності також подаються копії дипломів за іншими рівнями вищої освіти з додатками до них) (у разі присвоєння кваліфікації судового експерта);
акт відповідності робочого місця за результатами перевірки, проведеної міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції України (у разі присвоєння кваліфікації судового експерта з відповідної експертної спеціальності);
відомості про відсутність судимості;
дві фотокартки розміром 3 × 4 см.
Після підготовки (стажування) працівника НДУСЕ документи на розгляд ЦЕКК подаються безпосередньо установою.»;
8) пункт 10 після слів «Міністерства юстиції України» доповнити словами «або НДУСЕ, яка має відповідну ліцензію на здійснення освітньої діяльності у галузі підвищення кваліфікації,»;
9) пункт 11 викласти у такій редакції:
«11. Подані до ЦЕКК документи опрацьовуються Структурним підрозділом Мін’юсту та формуються в окрему справу. Відповідальною за достовірність документів, поданих до ЦЕКК, є особа, щодо якої подано документи.»;
У зв’язку з цим пункти 13-15 вважати відповідно пунктами 12-14;
в абзаці першому слово «комісії» замінити словом «ЦЕКК»;
в абзаці другому слово «комісії» замінити словами «відповідної палати ЦЕКК»;
12) пункт 13 викласти у такій редакції:
«13. За потреби проходження працівником НДУСЕ підготовки (стажування) з експертної спеціальності, судові експерти з якої в установі відсутні, він може бути відряджений для проходження такої підготовки (стажування) до іншої НДУСЕ.
У такому випадку НДУСЕ, де працівник проходив підготовку (стажування), готує відгук про проходження підготовки (стажування).
1) у заголовку розділу слова «та ЕКК» виключити;
2) у пункті 2 слова «питання комісією» замінити словами «кваліфікаційною палатою ЦЕКК питання»;
3) у пункті 3 цифри «6» і «7» замінити відповідно цифрами «5» і «6»;
У зв’язку з цим пункти 5–10 вважати відповідно пунктами 4-9;
в абзаці другому слово «комісії» замінити словом «ЦЕКК»;
в абзаці сьомому цифру «8» замінити цифрою «7»;
6) в абзаці першому пункту 7 слово «комісія» замінити словами «кваліфікаційна палата ЦЕКК»;
7) у пункті 8 слово «комісією» у всіх відмінках замінити словами «кваліфікаційною палатою ЦЕКК» у відповідних відмінках.
слово «комісією» замінити словами «кваліфікаційною палатою ЦЕКК»;
слова та цифри «протягом 10 робочих днів» замінити словами «у день складання кваліфікаційного іспиту»;
в абзаці другому цифру «9» замінити цифрою «8»;
2) пункти 2-4 викласти в такій редакції:
«2. Свідоцтво підписує голова ЦЕКК, після чого свідоцтво засвідчується печаткою.
Свідоцтво реєструється в журналі реєстрації виданих свідоцтв про присвоєння кваліфікації судового експерта (далі - Журнал) за формою згідно з додатком 9 до цього Положення. Ведення Журналу покладається на секретаря кваліфікаційної палати ЦЕКК.
3. Якщо особа протягом тридцяти календарних днів з дня складання кваліфікаційного іспиту не звертається до Мін’юсту для отримання Свідоцтва, воно надсилається рекомендованим поштовим відправленням на адресу, зазначену в заяві про допуск до проходження атестації.
Свідоцтво може бути видано представнику судового експерта за довіреністю.
4. Строк дії Свідоцтва судового експерта становить три роки.
Строк дії Свідоцтва для фахівців, які не є працівниками державних спеціалізованих установ, продовжується після підтвердження експертом кваліфікації. Якщо строк дії Свідоцтва не продовжений, Свідоцтво вважається недійсним.
Строк дії Свідоцтва для працівників НДУСЕ продовжується рішенням кваліфікаційної палати ЦЕКК на підставі розгляду відгуку НДУСЕ про проходження судовим експертом стажування.
У разі негативного відгуку присутність судового експерта на засіданні кваліфікаційної палати ЦЕКК є обов’язковою.
Якщо строк дії Свідоцтва не продовжений, Свідоцтво вважається недійсним.
Строк дії Свідоцтва, виданого судовому експерту, який не є працівником державної спеціалізованої установи та має науковий ступінь за галуззю знань, що відповідає присвоєній йому експертній спеціальності, продовжується рішенням кваліфікаційної палати ЦЕКК на підставі акта за результатами перевірки діяльності судового експерта, проведеної міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції України.»;
цифри «11» замінити цифрами «10»;
цифри «12» замінити цифрами «11»;
у підпункті 7 слово «комісією» замінити словами «рішенням дисциплінарної палати ЦЕКК»;
в абзаці одинадцятому слова «експертно-кваліфікаційною комісією, яка його видала» замінити словами «дисциплінарною палатою ЦЕКК»;
в абзаці тринадцятому слово «комісії» замінити словами «дисциплінарної палати ЦЕКК».
1) пункти 2-4 викласти в такій редакції:
«2. Процедура розгляду дисциплінарною палатою ЦЕКК питань дисциплінарної відповідальності судових експертів включає:
порушення дисциплінарного провадження;
прийняття рішення про притягнення або відсутність підстав для притягнення судового експерта до дисциплінарної відповідальності.
3. Підставою для розгляду питань щодо порушення дисциплінарного провадження є подання керівника Структурного підрозділу Мін’юсту.
4. До подання додаються документи, що містять інформацію про можливі допущення судовим експертом порушення вимог нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та/або методик проведення судових експертиз.»;
2) після пункту 4 доповнити новими пунктами 5-8 такого змісту:
«5. Документами, що містять інформацію про можливі допущення судовим експертом порушення вимог нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та/або методик проведення судових експертиз, є акти перевірок діяльності судових експертів, які не є працівниками державних спеціалізованих установ, звернення до Мін’юсту керівника НДУСЕ, а також звернення юридичних, фізичних осіб, які мають містити:
повне найменування (власне ім’я, прізвище) особи, якою подається звернення, її місце проживання чи перебування (для фізичних осіб) або місцезнаходження (для юридичних осіб), а також найменування (власне ім’я, прізвище) представника такої особи, якщо звернення подається представником, та підтвердження такого представництва;
викладення обставин, які свідчать про конкретні порушення судовим експертом вимог нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та/або методик проведення судових експертиз;
інформацію про те, що дані, про які йдеться у зверненні, отримані без порушення чинного законодавства.
Якщо обставини, викладені у зверненні, стосуються порушень судового експерта, наявність яких підтверджується інформацією, зазначеною у висновку експерта, до звернення обов’язково додається якісна копія цього висновку.
Якщо звернення не відповідає вимогам, встановленим цим пунктом, воно не підлягає розгляду дисциплінарною палатою ЦЕКК.
6. Під час підготовки документів для подання до дисциплінарної палати ЦЕКК висновок експерта знеособлюється шляхом ретушування даних щодо суб’єктів призначення та проведення експертизи, учасників справи (провадження), а також інших відомостей, що не можуть бути розголошені відповідно до вимог законодавства.
7. За результатами розгляду подання та доданих до нього документів дисциплінарна палата ЦЕКК приймає одне з таких рішень:
не порушувати дисциплінарне провадження;
відкрити дисциплінарне провадження.
Дисциплінарне провадження не порушується у разі, якщо:
висновок експерта раніше підлягав аналізу;
перевірка інформації, викладеної у документах, доданих до подання, потребує проведення повторного огляду об’єкта дослідження, вивчення матеріалів та документів, наданих експерту для проведення експертизи, зіставлення їх з документами, зазначеними у висновку, тощо, що по суті є повторною експертизою.
У разі порушення дисциплінарного провадження дисциплінарна палата ЦЕКК може прийняти рішення про витребування пояснення у судового експерта та/або проведення аналізу висновку експерта, інформація в якому є предметом оскарження, з метою перевірки відповідності висновку вимогам нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та методикам проведення судових експертиз та доручити здійснення аналізу члену (членам) дисциплінарної палати ЦЕКК або НДУСЕ.
8. Метою аналізу висновку не є його спростування чи підтвердження.
Аналіз висновку здійснюють судові експерти, які мають кваліфікацію судового експерта з тієї експертної спеціальності, за якою складено висновок, що підлягає аналізу, та не менше ніж трирічний стаж експертної роботи.
За результатами аналізу висновку складається довідка за зразком згідно з додатком 12 до цього Положення. Довідка складається на кожний висновок, щодо якого проведено аналіз. Строк проведення аналізу висновків не може перевищувати 14 календарних днів.».
У зв’язку з цим пункти 5-21 вважати відповідно пунктами 9-25;
У зв’язку з цим пункти 10-25 вважати відповідно пунктами 9-24;
У зв’язку з цим пункти 11-24 вважати відповідно пунктами 10-23;
У зв’язку з цим пункти 13-23 вважати відповідно пунктами 12-22;
в абзаці четвертому підпункту 2 слова «законодавства України про судову експертизу та/або методичних вимог під час проведення досліджень» замінити словами «нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та/або методик проведення судових експертиз»;
в абзаці четвертому підпункту 3 слова «(методичних рекомендацій)» виключити;
7) у тексті розділу слово «комісія» в усіх відмінках замінити словами «дисциплінарна палата ЦЕКК» у відповідних відмінках.
1) додаток 1 викласти в новій редакції, що додається;
2) відмітку додатка 2 викласти в такій редакції:
Додаток 2 |
3) у додатку 3:
відмітку викласти в такій редакції:
Додаток 3 |
слова «; копії трудової книжки та першої, другої сторінок паспорта» виключити;
4) у додатку 4:
відмітку викласти в такій редакції:
Додаток 4 |
після слова «Голові» доповнити словами «Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України»;
слова «(назва експертно-кваліфікаційної комісії)» виключити;
5) додаток 5 виключити.
У зв’язку з цим додатки 6-12 вважати відповідно додатками 5-11;
6) відмітку додатка 5 викласти в такій редакції:
Додаток 5 |
7) додаток 6 викласти в новій редакції, що додається.
відмітку викласти в такій редакції:
Додаток 7 |
слова «експертно-кваліфікаційної комісії» замінити словами «кваліфікаційної палати ЦЕКК»;
відмітку викласти в такій редакції:
Додаток 8 |
слова «назва комісії» замінити словами «назва палати»;
слова «Секретар ________________» виключити;
(підпис)
перше речення абзацу першого викласти в такій редакції: «Свідоцтво, видане працівнику НДУСЕ, має обкладинку синього кольору, а судовому експерту, який не є працівником державної спеціалізованої установи,- червоного кольору розміром 90 × 240 мм.»;
відмітку викласти в такій редакції:
Додаток 9 |
у графі 4 слова «експертно-кваліфікаційної комісії» замінити словами «палати ЦЕКК»;
відмітку викласти в такій редакції:
Додаток 10 |
після слова «Голові» доповнити словами «Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України»;
слова «(назва експертно-кваліфікаційної комісії)» виключити;
відмітку викласти в такій редакції:
Додаток 11 |
після слова «Голові» доповнити словами «Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України»;
слова «(назва експертно-кваліфікаційної комісії)» виключити.
10. Доповнити Положення новим додатком 12, що додається.
Додаток 1 |
Додаток 6 |
ПЕРЕЛІК
видів судових експертиз та експертних спеціальностей, за якими присвоюється кваліфікація судового експерта фахівцям, які не є працівниками державних спеціалізованих установ
№ з/п | Види та підвиди судових експертиз | Індекси експертних спеціальностей | Види експертних спеціальностей |
1 | Інженерно-транспортна | 10.1 | Дослідження обставин і механізму дорожньо-транспортних пригод |
10.2 | Дослідження технічного стану транспортних засобів | ||
10.3 | Дослідження деталей транспортних засобів | ||
10.4 | Транспортно-трасологічні дослідження | ||
2 | Безпеки життєдіяльності | 10.5 | Дослідження причин та наслідків порушення вимог безпеки життєдіяльності та охорони праці |
3 | Будівельно-технічна | 10.6 | Дослідження об’єктів нерухомості, будівельних матеріалів, конструкцій та відповідних документів |
4 | Земельно-технічна | 10.7 | Розподіл земель та визначення порядку користування земельними ділянками |
5 | Пожежно-технічна | 10.8 | Дослідження обставин виникнення і поширення пожеж та дотримання вимог пожежної безпеки |
6 | Комп’ютерно-технічна | 10.9 | Дослідження комп’ютерної техніки та програмних продуктів |
7 | Оціночно-будівельна | 10.10 | Визначення оціночної вартості будівельних об’єктів та споруд |
8 | Залізнично-транспортна | 10.11 | Дослідження обставин та механізму залізнично-транспортної пригоди |
10.12 | Дослідження технічного стану рухомого складу залізничного транспорту | ||
10.13.1 | Дослідження інженерного обладнання верхньої будови колії | ||
10.13.2 | Дослідження інженерного обладнання нижньої будови колії | ||
9 | Оціночно-земельна | 10.14 | Оцінка земельних ділянок |
10 | Гірничотехнічна | 10.15 | Дослідження причин та наслідків надзвичайних подій у гірничій промисловості та в підземних умовах |
11 | Дорожньо-технічна | 10.16 | Дорожньо-технічні дослідження |
12 | Телекомунікаційна | 10.17 | Дослідження телекомунікаційних систем (обладнання) та засобів |
13 | Електротехнічна | 10.18 | Дослідження технічної експлуатації електроустаткування |
14 | Інженерно-екологічна | 10.19 | Дослідження обставин та організаційно-технічних причин і наслідків впливу техногенних джерел на об’єкти довкілля |
15 | Експертиза з питань землеустрою | 10.20 | Дослідження з питань землеустрою |
16 | Електротранспортна експертиза | 10.21 | Дослідження міського електричного транспорту |
17 | Експертиза технічного стану ліфтів | 10.22 | Дослідження технічного стану ліфтів та умов їх безпечної експлуатації |
18 | Економічна | 11.1 | Дослідження документів бухгалтерського, податкового обліку і звітності |
11.2 | Дослідження документів про економічну діяльність підприємств і організацій | ||
11.3 | Дослідження документів фінансово-кредитних операцій | ||
19 | Товарознавча | 12.1 | Визначення вартості машин, обладнання, сировини та споживчих товарів |
20 | Транспортно-товарознавча | 12.2 | Визначення вартості колісних транспортних засобів та розміру збитку, завданого власнику транспортного засобу |
12.3 | Оцінка судноплавних засобів | ||
12.4 | Оцінка літальних апаратів | ||
21 | Експертиза військового майна | 12.5 | Оцінка майна і техніки військового призначення та озброєння |
22 | Експертиза у сфері інтелектуальної власності |
| |
22.1 | Літературних і художніх творів | 13.1.1 | Дослідження, пов’язані з літературними, художніми творами, тощо |
13.1.2 | Дослідження, пов’язані з комп’ютерними програмами і компіляціями даних (базами даних) | ||
22.2 | Фонограм, відеограм, програм (передач) організацій мовлення | 13.2 | Дослідження, пов’язані з виконаннями, фонограмами, відеограмами, програмами (передачами) організацій мовлення |
22.3 | Винаходів і корисних моделей | 13.3 | Дослідження, пов’язані з винаходами і корисними моделями |
22.4 | Промислових зразків | 13.4 | Дослідження, пов’язані з промисловими зразками |
22.5 | Сортів рослин | 13.5.1 | Дослідження, пов’язані із сортами рослин |
22.6 | Комерційних (фірмових) найменувань, торговельних марок (знаків для товарів і послуг), географічних зазначень | 13.6 | Дослідження, пов’язані з комерційними (фірмовими) найменуваннями, торговельними марками (знаками для товарів і послуг), географічними зазначеннями |
22.7 | Комерційної таємниці (ноу-хау) і раціоналізаторських пропозицій | 13.8 | Дослідження, пов’язані з комерційною таємницею (ноу-хау) і раціоналізаторськими пропозиціями |
22.8 | Економічна у сфері інтелектуальної власності | 13.9 | Економічні дослідження у сфері інтелектуальної власності |
23 | Психологічна | 14.1 | Психологічні дослідження |
24 | Мистецтвознавча | 15.1 | Мистецтвознавчі дослідження |
25
| Гемологічна експертиза
| 17.1.1 | Дослідження дорогоцінного каміння |
17.1.2 | Дослідження діамантів | ||
17.1.3 | Дослідження дорогоцінного каміння органогенного походження | ||
17.1.4 | Дослідження напівдорогоцінного каміння | ||
17.1.5 | Дослідження декоративного каміння | ||
26 | Ветеринарна | 18.1 | Ветеринарні дослідження |