Деякі питання фіксації порушень законодавства про автомобільний транспорт
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 623 від 16.06.2021
№ 457 від 09.05.2023
№ 202 від 23.02.2024}
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі, що додається.
{Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 623 від 16.06.2021}
2. Внести до Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 р. № 879 “Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування” (Офіційний вісник України, 2007 р., № 48, ст. 1978; 2010 р., № 68, ст. 2452; 2013 р., № 76, ст. 2824; 2017 р., № 73, ст. 2249), зміни, що додаються.
3. Міністерству інфраструктури затвердити за погодженням відповідно до компетенції з Міністерством внутрішніх справ та Міністерством цифрової трансформації порядки взаємного обміну інформацією про:
видані дозволи на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні;
винесені постанови про накладення адміністративного стягнення за вчинені правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі;
вручення/невручення або відмову від отримання рекомендованих листів з постановами про накладення адміністративного стягнення за правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі, відповідальними особами, зазначеними в частині першій статті 143 Кодексу України про адміністративні правопорушення, або особами, які фактично керували транспортними засобами на момент вчинення зазначених правопорушень;
осіб, які ввезли на територію України транспортні засоби, зареєстровані за її межами, а також про вручення іноземцям та особам без громадянства під час перетинання ними державного кордону України постанов (примірника постанови) про накладення адміністративного стягнення за правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі;
належних користувачів транспортних засобів, фізичних осіб, керівників юридичних осіб, за якими зареєстровано транспортні засоби, на яких вчинено правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі, а також осіб, які здійснюють повноваження керівників таких юридичних осіб.
4. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади забезпечити протягом шести місяців прийняття нормативно-правових актів для реалізації положень цієї постанови та приведення власних нормативно-правових актів у відповідність з цією постановою.
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК
фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі
{У тексті Порядку слова “інформаційно-телекомунікаційна система” в усіх відмінках і формах числа замінено словами “інформаційно-комунікаційна система” у відповідному відмінку і числі; слова “телекомунікаційними мережами” та “операторів, провайдерів телекомунікацій” замінено відповідно словами “електронними комунікаційними мережами” та “постачальників електронних комунікаційних послуг” згідно з Постановою КМ № 202 від 23.02.2024}
1. Цей Порядок визначає механізм фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі.
2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
автоматичний пункт фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті (далі - автоматичний пункт) - комплекс технічних засобів автоматичного визначення вагових, габаритних та інших параметрів транспортного засобу в русі, визначених пунктом 12 цього Порядку, з одночасною його фотозйомкою, відеозаписом (за наявністю) та ідентифікацією за державним реєстраційним номером;
метадані - структуровані дані, які містять відомості про подію, зафіксовану за допомогою автоматичного пункту, характеристики зафіксованого транспортного засобу, необхідні для його ідентифікації, параметри функціонування технічних засобів автоматичного пункту, а також інші дані, необхідні для обліку, пошуку, оцінки та управління такими відомостями;
інформаційний файл - упорядкована сукупність відомостей про транспортний засіб, відповідальну особу, визначену статтею 143 Кодексу України про адміністративні правопорушення, наявність/відсутність документа, який підтверджує внесення плати за проїзд, або дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та метаданих, сформованих автоматичним пунктом;
інформаційно-комунікаційна система фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі (далі - інформаційно-комунікаційна система) - система комплексних взаємопов’язаних методів і засобів збирання, збереження, обробки та надання даних про адміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті та підсистем взаємодії з Єдиним державним реєстром транспортних засобів, Реєстром адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху та іншими інформаційними та інформаційно-комунікаційними системами МВС, Агентства відновлення, відповідних державних органів, національного оператора поштового зв’язку, а також з електронними комунікаційними мережами постачальників електронних комунікаційних послуг;
{Абзац п'ятий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 457 від 09.05.2023}
система фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі (далі - система) - взаємопов’язана сукупність автоматичних пунктів та інформаційно-комунікаційної системи.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про автомобільні дороги”, “Про інформацію”, “Про електронні комунікації”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”, “Про електронні довірчі послуги”, “Про електронні документи та електронний документообіг”, “Про поштовий зв’язок”, “Про метрологію та метрологічну діяльність”, “Про захист персональних даних” та Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 р. № 879 “Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування” (Офіційний вісник України, 2007 р., № 48, ст. 1978).
{Абзац сьомий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 202 від 23.02.2024}
3. Система функціонує з урахуванням вимог Законів України “Про дорожній рух”, “Про автомобільні дороги”, “Про автомобільний транспорт”, “Про інформацію”, “Про електронні комунікації”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”, “Про електронні довірчі послуги”, “Про електронні документи та електронний документообіг”, “Про поштовий зв’язок”, “Про метрологію та метрологічну діяльність”, “Про технічні регламенти та оцінку відповідності”, “Про Державну прикордонну службу України”, “Про захист персональних даних”, Кодексу України про адміністративні правопорушення.
{Абзац перший пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 202 від 23.02.2024}
Фінансування робіт (послуг) з утримання, обслуговування та забезпечення функціонування:
автоматичних пунктів забезпечується їх власниками (балансоутримувачами);
інформаційно-комунікаційної системи забезпечується Укртрансбезпекою.
4. Основними функціями системи є:
створення метаданих, інформаційних файлів та їх передача електронними комунікаційними мережами до інформаційно-комунікаційної системи для подальшого оброблення і зберігання;
перевірка цілісності та достовірності, а також надійне зберігання інформаційних файлів та метаданих, отриманих від автоматичних пунктів;
автоматизований аналіз метаданих та інформаційних файлів, отриманих від автоматичних пунктів;
захист інформації від несанкціонованих дій, які можуть призвести до їх випадкової або умисної модифікації чи знищення;
взаємодія з єдиною інформаційною системою МВС та іншими інформаційними та інформаційно-комунікаційними системами Держприкордонслужби, відповідних державних органів, національного оператора поштового зв’язку, а також з електронними комунікаційними мережами постачальників електронних комунікаційних послуг;
автоматизоване формування проекту постанови про адміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті (далі - правопорушення), зафіксовані в автоматичному режимі за допомогою автоматичних пунктів, відповідно до законодавства;
забезпечення послідовності дій уповноваженої посадової особи Укртрансбезпеки щодо розгляду справ про правопорушення, зафіксовані в автоматичному режимі;
забезпечення друку постанов про накладення адміністративного стягнення та обміну інформацією відповідно до Порядку взаємного обміну інформацією про вручення/невручення або відмову від отримання рекомендованих листів з постановами про накладення адміністративного стягнення за правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі, затвердженого Мінінфраструктури, під час передачі їх національному оператору поштового зв’язку для доставляння адресату рекомендованим листом із повідомленням про вручення;
наповнення офіційного веб-сайту Укртрансбезпеки інформацією з фотознімками або відеозаписом транспортного засобу в момент вчинення правопорушення, зафіксованого автоматичними пунктами, для ознайомлення з нею особи, яка притягається до відповідальності за таке правопорушення;
інформування відповідальної особи про правопорушення, зафіксоване в автоматичному режимі, учинене на належному цій особі транспортному засобі, шляхом взаємодії з електронними комунікаційними мережами постачальників електронних комунікаційних послуг;
відстеження стану проходження (вручення/невручення або відмова від отримання) рекомендованих листів з повідомленням про вручення з постановами про накладення адміністративного стягнення за правопорушення, зафіксовані в автоматичному режимі, шляхом отримання інформації в електронній формі від національного оператора поштового зв’язку;
відстеження дати вручення територіальними органами Адміністрації Держприкордонслужби копій постанов про накладення адміністративного стягнення за правопорушення, зафіксовані в автоматичному режимі, іноземцям та особам без громадянства, які ввезли транспортні засоби, зареєстровані за межами України, під час перетинання такими особами державного кордону України шляхом отримання інформації в електронній формі з відповідної інформаційно-комунікаційної системи Держприкордонслужби;
облік і контроль за повнотою і своєчасністю сплати штрафів за правопорушення, зафіксовані в автоматичному режимі, шляхом отримання відповідної інформації в електронній формі від органів Казначейства, а в разі відсутності в системі відомостей про сплату штрафу в установлений законом строк - інформування посадових осіб Укртрансбезпеки для вжиття відповідних заходів реагування;
передача інформації, зазначеної в абзацах дванадцятому - чотирнадцятому цього пункту, в автоматичному режимі до Реєстру адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху.
5. Для захисту інформації в системі Укртрансбезпекою створюється комплексна система захисту інформації з підтвердженою відповідністю. Підтвердження відповідності здійснюється за результатами державної експертизи в установленому законодавством порядку.
6. Для впровадження та подальшого функціонування інформаційно-комунікаційної системи Укртрансбезпеки здійснює закупівлю бланкової та іншої продукції і послуг поштового зв’язку з пересилання по всій території України рекомендованих листів з оплатою шляхом нанесення на поштове відправлення відбитка про оплату та повідомлень про вручення, послуг постачальників електронних комунікаційних послуг, а також інших товарів, робіт та послуг, пов’язаних із забезпеченням впровадження та функціонування інформаційно-комунікаційної системи.
7. Фіксація правопорушень в автоматичному режимі здійснюється на автоматичних пунктах, які облаштовані відповідно до вимог, визначених у додатку.
8. Автоматичні пункти встановлюються в місцях (на ділянках) руху вантажних транспортних засобів на:
автомобільних дорогах загального користування державного значення - за рішенням органу управління таких доріг;
автомобільних дорогах загального користування місцевого значення - за рішенням облдержадміністрацій;
вулицях і дорогах у містах та інших населених пунктах - за рішенням органу місцевого самоврядування.
Місця встановлення автоматичних пунктів погоджуються з Укртрансбезпекою.
Засоби вимірювальної техніки, які є складовими технічних засобів автоматичних пунктів, повинні відповідати вимогам законодавства про метрологію та метрологічну діяльність.
{Абзац шостий пункту 8 в редакції Постанови КМ № 202 від 23.02.2024}
9. Інформування учасників дорожнього руху про фіксацію автоматичними пунктами (фотозйомку та/або відеозапис) фактів правопорушень здійснюється не пізніше початку роботи таких пунктів на визначених ділянках автомобільних доріг шляхом встановлення відповідних дорожніх знаків в установленому порядку, а також розміщення відповідних оголошень на офіційному веб-сайті Укртрансбезпеки.
{Пункт 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 202 від 23.02.2024}
10. Під час передачі інформаційних файлів та метаданих Укртрансбезпекою впроваджуються організаційно-технічні заходи, які забезпечують захист інформації, що передається, відповідно до ступеня її конфіденційності.
Передача інформаційних файлів та метаданих через незахищене середовище (Інтернет) повинна здійснюватися з використанням засобів криптографічного захисту інформації, які мають чинні позитивні експертні висновки у сфері криптографічного захисту інформації.
Для автентифікації автоматичних пунктів та підтвердження цілісності на кожен інформаційний файл автоматично накладається кваліфікована електронна печатка або кваліфікований електронний підпис.
{Абзац третій пункту 10 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 202 від 23.02.2024}
Під час передачі інформаційних файлів та метаданих проводиться їх автоматизована перевірка в інформаційно-комунікаційній системі на цілісність та походження даних.
11. Автоматичними пунктами фіксуються правопорушення, передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення.
12. Автоматичний пункт може забезпечувати:
вимірювання навантажень, що припадають на кожну вісь транспортного засобу;
вимірювання загальної маси транспортного засобу;
визначення кількості осей транспортного засобу та віднесення транспортного засобу до однієї із відповідних категорій;
вимірювання міжосьових відстаней транспортного засобу;
визначення кількості коліс (скатності) на осях транспортного засобу (за можливості);
{Абзац шостий пункту 12 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 202 від 23.02.2024}
вимірювання габаритів транспортного засобу (за можливості);
{Абзац сьомий пункту 12 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 202 від 23.02.2024}
фіксацію та розпізнавання номерного знака транспортного засобу;
{Абзац восьмий пункту 12 в редакції Постанови КМ № 202 від 23.02.2024}
фіксацію фронтального зображення транспортного засобу;
фіксацію загального вигляду транспортного засобу (вигляд збоку) в момент проїзду через автоматичний пункт (оглядова фотографія транспортного засобу, на якій відображені його контури та кількість осей);
первинне оброблення зібраних даних та передачу інформації до інформаційно-комунікаційної системи за допомогою засобів захищених каналів зв’язку із використанням наскрізного шифрування;
автентифікацію автоматичного пункту, контроль цілісності, авторства, доступності, а також неспростовності дій щодо інформації, що передається від автоматичного пункту до інформаційно-комунікаційної системи.
13. Під час вимірювання габаритно-вагових параметрів транспортних засобів застосовуються засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам законодавства про метрологію та метрологічну діяльність.
14. Інформація від автоматичних пунктів передається до інформаційно-комунікаційної системи у вигляді метаданих.
15. Метадані повинні містити дані про:
засоби вимірювальної техніки - назва засобу вимірювальної техніки та його умовне позначення, серійний номер, найменування виробника, найменування власника засобу вимірювальної техніки, інформацію про відповідність та/або результати повірки (дата повірки, строк дії повірки);
{Абзац другий пункту 15 в редакції Постанови КМ № 202 від 23.02.2024}
місце фіксації (кілометр + метр, географічні координати);
найменування автомобільної дороги загального користування, вулиць і доріг міст та інших населених пунктів;
дату і час фіксації здійснення вимірювання, смугу руху, напрямок руху, номерний знак транспортного засобу, тип транспортного засобу згідно з пунктом Г.2 додатка Г ДСТУ 8824:2019 “Автомобільні дороги. Визначення інтенсивності руху та складу транспортного потоку”, повну масу транспортного засобу, зовнішні габарити транспортного засобу (за можливості), розподіл навантаження за осями транспортного засобу (номер осі, фактичне навантаження на вісь, сумарне фактичне навантаження на осі, сукупність осей, фактичну міжосьову відстань, фактичну шинність (кількість коліс) на осі (за наявності);
{Абзац п'ятий пункту 15 в редакції Постанови КМ № 202 від 23.02.2024}
фотографії транспортного засобу: фронтальну, фотографію номерного знака транспортного засобу, оглядову фотографію із зображенням розпізнаного номерного знака;
{Абзац шостий пункту 15 в редакції Постанови КМ № 202 від 23.02.2024}
відеозапис руху транспортного засобу через автоматичний пункт (за наявності).
16. Посадові особи Укртрансбезпеки, уповноважені розглядати справи про правопорушення, зафіксовані в автоматичному режимі, під час їх розгляду використовують інформаційні файли.
Рішення посадової особи Укртрансбезпеки, прийняті під час розгляду справ про правопорушення, зафіксовані в автоматичному режимі, підтверджуються шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису та створення кваліфікованої електронної печатки із використанням засобів кваліфікованого електронного підпису, що мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання.
17. У постанові про накладення адміністративного стягнення за правопорушення, зафіксоване в автоматичному режимі, зазначаються виміряні з урахуванням похибки вагові та габаритні параметри транспортного засобу, які перевищили нормативні вагові та/або габаритні параметри транспортних засобів на ділянці автомобільної дороги, а також нормативні габаритно-вагові параметри транспортних засобів на даній ділянці автомобільної дороги.
Інформаційні файли з винесеними постановами передаються до Реєстру адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху.
{Порядок в редакції Постанови КМ № 623 від 16.06.2021}
ВИМОГИ
до облаштування автоматичних пунктів фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті
1. Ділянки автомобільної дороги на відстані 50 метрів до автоматичного пункту фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті (далі - автоматичний пункт) і 25 метрів після нього повинні відповідати таким вимогам:
поздовжній похил менше 10 проміле (постійний);
поперечний похил менше 30 проміле;
відсутність кривих у плані (допустимий радіус кривої у плані більше 1000 метрів).
2. Устаткування автоматичного пункту встановлюється на ділянках автомобільних доріг, на яких не порушується рівномірність руху.
3. У місці установки вимірювального обладнання автоматичного пункту повинні бути здійснені заходи, які відповідають вимогам, наведеним в описі типу засобу вимірювання, а також вжиті організаційно-технічні заходи, спрямовані на запобігання ухилення від габаритно-вагового контролю.
4. Для ділянок автомобільних доріг, якими здійснюється рух великогабаритних транспортних засобів, під час влаштування автоматичних пунктів необхідно враховувати можливість пропуску зазначених транспортних засобів.
5. Ділянка автомобільної дороги, на якій здійснюється габаритно-ваговий контроль, повинна бути облаштована необхідними технічними засобами організації дорожнього руху відповідно до проекту (схеми) організації дорожнього руху, погодженого з уповноваженим підрозділом Національної поліції.
{Додаток в редакції Постанови КМ № 623 від 16.06.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 202 від 23.02.2024}
ЗМІНИ,
що вносяться до Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні
1. Пункт 1 доповнити абзацом такого змісту:
“Дія цього Порядку не застосовується під час габаритно-вагового контролю на автоматичних пунктах.”.
2. Підпункт 1 пункту 2 виключити.
3. Пункт 17 виключити.
4. В абзаці першому пункту 22 слова “автоматичних зважувальних пунктах” замінити словами “автоматичних пунктах габаритно-вагового контролю”.