Деякі питання фіксації порушень законодавства про автомобільний транспорт
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок фіксації порушень законодавства у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі, що додається.
2. Внести до Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 р. № 879 “Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування” (Офіційний вісник України, 2007 р., № 48, ст. 1978; 2010 р., № 68, ст. 2452; 2013 р., № 76, ст. 2824; 2017 р., № 73, ст. 2249), зміни, що додаються.
3. Міністерству інфраструктури затвердити за погодженням відповідно до компетенції з Міністерством внутрішніх справ та Міністерством цифрової трансформації порядки взаємного обміну інформацією про:
видані дозволи на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні;
винесені постанови про накладення адміністративного стягнення за вчинені правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі;
вручення/невручення або відмову від отримання рекомендованих листів з постановами про накладення адміністративного стягнення за правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі, відповідальними особами, зазначеними в частині першій статті 143 Кодексу України про адміністративні правопорушення, або особами, які фактично керували транспортними засобами на момент вчинення зазначених правопорушень;
осіб, які ввезли на територію України транспортні засоби, зареєстровані за її межами, а також про вручення іноземцям та особам без громадянства під час перетинання ними державного кордону України постанов (примірника постанови) про накладення адміністративного стягнення за правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі;
належних користувачів транспортних засобів, фізичних осіб, керівників юридичних осіб, за якими зареєстровано транспортні засоби, на яких вчинено правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі, а також осіб, які здійснюють повноваження керівників таких юридичних осіб.
4. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади забезпечити протягом шести місяців прийняття нормативно-правових актів для реалізації положень цієї постанови та приведення власних нормативно-правових актів у відповідність з цією постановою.
ПОРЯДОК
фіксації порушень законодавства у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі
1. Цей Порядок визначає механізм фіксації порушень законодавства у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі.
2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
автоматичний пункт габаритно-вагового контролю (далі - автоматичний пункт) - комплекс засобів автоматичного визначення вагових, габаритних та інших параметрів транспортного засобу з одночасною його фотозйомкою та/або відеозаписом та ідентифікацією за державним реєстраційним номером.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному у Законах України “Про автомобільні дороги”, “Про інформацію”, “Про телекомунікації”, “Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах”, “Про електронні довірчі послуги”, “Про електронні документи та електронний документообіг”, “Про поштовий зв’язок”, “Про метрологію та метрологічну діяльність”, “Про захист персональних даних” та Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 р. № 879 “Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування” (Офіційний вісник України, 2007 р., № 48, ст. 1978).
3. Фіксація порушень законодавства у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі здійснюється на автоматичних пунктах, які облаштовані відповідно до вимог, визначених у додатку.
4. Інформування учасників дорожнього руху про фіксацію автоматичними пунктами (фотозйомку та/або відеозапис) фактів правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті здійснюється не пізніше початку роботи таких пунктів на визначених ділянках автомобільних доріг шляхом установлення відповідних дорожніх знаків, а також розміщення відповідних оголошень на офіційному веб-сайті Мінінфраструктури.
5. На автоматичному пункті вимірюються, визначаються та фіксуються вагові, габаритні та інші параметри транспортних засобів, зазначені у пункті 7 цього Порядку, з використанням спеціальних технічних засобів, що працюють в автоматичному режимі та мають функції фотозйомки та/або відеозапису.
6. Автоматичними пунктами фіксуються такі порушення Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 30 (Офіційний вісник України, 2001 р., № 3, ст. 75):
перевищення встановлених законодавством вагових норм транспортних засобів;
перевищення встановлених законодавством габаритних норм транспортних засобів.
7. Автоматичний пункт повинен забезпечувати:
вимірювання навантажень, що припадають на кожну вісь транспортного засобу;
вимірювання загальної маси транспортного засобу;
визначення кількості осей транспортного засобу та віднесення транспортного засобу до відповідної категорії, які затверджені Мінінфраструктури;
вимірювання міжосьових відстаней транспортного засобу;
визначення кількості коліс (скатності) на осях транспортного засобу;
вимірювання габаритів транспортного засобу;
фіксацію та розпізнавання номерного знака транспортного засобу;
фіксацію фронтального зображення транспортного засобу;
фіксацію загального вигляду транспортного засобу (вигляд збоку) в момент проїзду через автоматичний пункт (оглядова фотографія транспортного засобу, на якій відображені його контури та кількість осей);
первинне оброблення зібраних даних та передачу інформації в центр обробки даних за допомогою каналу зв’язку, що забезпечує криптографічний захист інформації, що передається;
автентифікацію автоматичного пункту, контроль цілісності, авторства та доступності інформації, що передається від автоматичного пункту до центру обробки даних.
8. Центр обробки даних повинен забезпечувати:
взаємодію з єдиною інформаційною системою МВС та іншими інформаційними та інформаційно-телекомунікаційними системами Укртрансбезпеки, Державної прикордонної служби, відповідних органів державної влади, національного оператора поштового зв’язку, а також з телекомунікаційними мережами операторів, провайдерів телекомунікацій;
автоматизоване формування (із забезпеченням автоматичної перевірки транспортних засобів та їх номерних знаків за базами (банками) даних, реєстрами, що входять до єдиної інформаційної системи) постанов про накладення адміністративного стягнення за правопорушення у сфері забезпечення безпеки на автомобільному транспорті стосовно резидентів України;
передачу інформації до посадових осіб Укртрансбезпеки про фіксацію перевищення вагових та/або габаритних норм транспортними засобами, що належать нерезидентам України.
9. Під час вимірювання габаритно-вагових параметрів транспортних засобів враховуються вимоги опису до сертифіката про затвердження типу засобу вимірювання, інструкції з експлуатації відповідного вагового обладнання та обов’язкові метрологічні вимоги, визначені законодавством, правилами.
10. Не є порушенням перевищення вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, якщо вони не перевищують параметри, зазначені у дозволі на участь у дорожньому русі даного транспортного засобу.
11. Інформація від центру обробки даних передається до інформаційно-телекомунікаційної системи Укртрансбезпеки у вигляді інформаційних файлів.
12. Інформаційні файли повинні містити дані про:
вимірювальне обладнання: найменування, код, тип обладнання, серійний номер, власник устаткування, похибку вимірювання, свідоцтво про затвердження типу засобу вимірювання (номер, строк дії, реєстраційний номер), свідоцтво про повірку обладнання (номер, дата, строк дії повірки);
місце фіксації (кілометр + метр, географічні координати);
найменування автомобільної дороги загального користування, вулиць і доріг міст та інших населених пунктів;
дату і час фіксації здійснення вимірювання, дорогу, смугу руху, напрямок руху, максимальне дозволене навантаження на вісь, реєстраційний номерний знак транспортного засобу, категорію транспортного засобу, тип транспортного засобу згідно з пунктом Г.2 додатка Г ДСТУ 8824:2019 “Автомобільні дороги. Визначення інтенсивності руху та складу транспортного потоку”, повну масу транспортного засобу, ширину, висоту, довжину, розподіл навантаження за вісями транспортного засобу (номер вісі, фактичне навантаження на вісь, сумарне фактичне навантаження на осі, сукупність осей), фактичну міжосьову відстань, фактичну шинність (кількість коліс) на вісі);
фотографії транспортного засобу: фронтальна, фотографія державного номерного знака транспортного засобу, оглядова фотографія із зображенням розпізнаного номерного знака;
проходження транспортним засобом обов’язкового технічного контролю, що міститься на самоклейній мітці радіочастотної індексації;
інформацію щодо погодження проїзду великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування;
інформацію про відповідальну особу.
13. Посадові особи Укртрансбезпеки уповноважені розглядати справи про адміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, що зафіксовані в автоматичному режимі, зобов’язані використовувати під час винесення постанов про накладення адміністративного стягнення інформаційний файл (сформовані результати вимірювання вагових і габаритних параметрів транспортного засобу, перевірки за відповідними базами (банками), реєстрами даних), які разом з винесеними постановами передаються до Реєстру адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху.
14. У постанові про накладення адміністративного стягнення за правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксоване в автоматичному режимі, зазначаються виміряні з урахуванням похибки вагові та габаритні параметри транспортного засобу, які перевищили нормативні вагові та/або габаритні параметри транспортних засобів на ділянці автомобільної дороги, а також нормативні габаритно-вагові параметри транспортних засобів на даній ділянці автомобільної дороги.
ВИМОГИ
до облаштування автоматичних пунктів
1. Ділянки автомобільної дороги на відстані 50 метрів до автоматичного пункту і 25 метрів після нього повинні відповідати таким вимогам:
поздовжній похил менше 10 проміле (постійний);
поперечний похил менше 30 проміле;
відсутність кривих у плані (допустимий радіус кривої у плані більше 1000 метрів).
2. Устаткування автоматичного пункту встановлюється на ділянках автомобільних доріг, на яких не порушується рівномірність руху:
на відстані не менше 250 метрів від ділянок прискорення або уповільнення руху (нерегульованих перехресть, спеціально відведених місць для відпочинку, зупинок громадського транспорту, об’єктів сервісу, звуження або розширення дороги, примикання смуг гальмування або розгону та інші місця);
на відстані не менше 300 метрів від регульованих перехресть і залізничних переїздів.
3. У місці установки вимірювального обладнання автоматичного пункту повинні бути виконані заходи, які відповідають вимогам, наведеним в описі типу засобу вимірювання, а також вжиті наступні організаційно-технічні заходи, спрямовані на запобігання ухилення від габаритно-вагового контролю.
4. Для ділянок автомобільних доріг, якими здійснюється рух великогабаритних транспортних засобів, під час влаштування автоматичних пунктів необхідно враховувати можливість пропуску зазначених транспортних засобів.
5. Ділянка автомобільної дороги, на якій здійснюється габаритно-ваговий контроль, повинна бути облаштована необхідними технічними засобами організації дорожнього руху відповідно до проекту (схеми) організації дорожнього руху, погодженого з уповноваженим підрозділом Національної поліції.
ЗМІНИ,
що вносяться до Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні
1. Пункт 1 доповнити абзацом такого змісту:
“Дія цього Порядку не застосовується під час габаритно-вагового контролю на автоматичних пунктах.”.
2. Підпункт 1 пункту 2 виключити.
3. Пункт 17 виключити.
4. В абзаці першому пункту 22 слова “автоматичних зважувальних пунктах” замінити словами “автоматичних пунктах габаритно-вагового контролю”.