Про затвердження плану дій із впровадження Ініціативи “Партнерство “Відкритий Уряд” у 2016-2018 роках
1. Затвердити план дій із впровадження Ініціативи “Партнерство “Відкритий Уряд” у 2016-2018 роках, що додається.
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, обласним, Київській міській держадміністраціям забезпечити щокварталу до 10 числа місяця, наступного за звітним періодом, інформування Кабінету Міністрів України про стан виконання плану дій, затвердженого цим розпорядженням.
ПЛАН ДІЙ
із впровадження Ініціативи “Партнерство “Відкритий Уряд” у 2016-2018 роках
Реалізуючи Ініціативу “Партнерство “Відкритий Уряд”, Уряд України має на меті принципово змінити підходи до формування та реалізації державної політики в частині забезпечення відкритості та прозорості прийняття рішень, їх відповідності очікуванням громадян.
Роль інститутів громадянського суспільства у суспільно-політичних процесах, зокрема у вирішенні життєво важливих для України питань, постійно зростає. Громадські активісти, волонтери, представники благодійних організацій роблять суттєвий внесок у реалізацію соціально-економічних реформ, захист територіальної цілісності держави, підтримку соціально вразливих груп населення. Реалізація Ініціативи “Партнерство “Відкритий Уряд” є важливим кроком до посилення партнерських відносин між органами влади та інститутами громадянського суспільства і потужним інструментом для демократизації держави в цілому.
Провівши консультації з інститутами громадянського суспільства, Кабінет Міністрів України зобов’язується забезпечити у 2016-2018 роках належну реалізацію Ініціативи “Партнерство “Відкритий Уряд”.
План дій буде виконуватися у тісній співпраці органів виконавчої влади та інститутів громадянського суспільства. Інформація про хід їх виконання буде доступна для громадян на урядовому веб-сайті “Громадянське суспільство і влада”.
Досягнення України у впровадженні Ініціативи “Партнерство “Відкритий Уряд”
Ініціатива “Партнерство “Відкритий Уряд” (далі - Ініціатива) запроваджується в Україні з 2012 року. Виконання попереднього плану дій дозволило реалізувати ряд завдань, зокрема:
удосконалити процедури проведення консультацій з громадськістю, створення та діяльності громадських рад при органах виконавчої влади, сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади;
відкрити доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років;
започаткувати надання доступу до публічної інформації у формі відкритих даних;
створити умови для запровадження роботи системи подання та оприлюднення відповідно до Закону України “Про запобігання корупції” декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
ввести в експлуатацію Єдиний державний портал адміністративних послуг, що містить інформацію про послуги, які надаються центральними органами виконавчої влади;
впровадити механізм подання електронних звернень, а також інструмент електронних петицій;
розпочати функціонування Єдиного веб-порталу використання публічних коштів.
Незалежне оцінювання, проведене на замовлення керівного комітету Ініціативи, засвідчило певний прогрес у напрямі розвитку відкритого урядування в Україні. Водночас були висловлені рекомендації щодо зменшення кількості зобов’язань в наступному плані дій та зосередження уваги на пріоритетних і реалістичних заходах, таких як введення в дію системи подання та оприлюднення відповідно до Закону України “Про запобігання корупції” декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, подальше розкриття та інтеграція різноманітних державних реєстрів за допомогою онлайн-доступу та у формі відкритих даних, здійснення публічних закупівель за допомогою електронних платформ, розроблення дорожньої карти електронної демократії в Україні тощо.
Зазначені рекомендації враховані під час розроблення нового плану дій з реалізації Ініціативи.
Підготовка та обговорення нових завдань Кабінету Міністрів України в рамках реалізації Ініціативи
З метою залучення представників інститутів громадянського суспільства до розроблення проекту плану дій на початковому етапі у жовтні 2015 р. на урядовому веб-сайті “Громадянське суспільство і влада” було розміщено оголошення для отримання пропозицій щодо основних напрямів реалізації Ініціативи.
У грудні 2015 р. - січні 2016 р. органи виконавчої влади напрацьовували пропозиції до проекту плану дій.
Протягом січня 2016 р. відбулися відкриті засідання робочих груп Координаційної ради з питань реалізації в Україні Ініціативи, під час яких експерти, представники інститутів громадянського суспільства та органів виконавчої влади обговорювали питання реалізації Ініціативи у 2016-2018 роках.
Протягом лютого 2016 р. відбулися регіональні громадські обговорення пропозицій до плану дій із впровадження Ініціативи у 2016-2018 роках. Оскільки такі обговорення проводилися з відкритою акредитацією учасників, до них долучилася велика кількість представників інститутів громадянського суспільства та експертів.
В рамках заходу, який проводився 21 березня 2016 р., з обговорення доповіді механізму незалежного звітування про реалізацію Ініціативи в Україні у 2014-2015 роках також були напрацьовані пропозиції до нового плану дій.
Пропозиції, що надійшли під час проведених заходів, були узагальнені Секретаріатом Кабінету Міністрів та проаналізовані на відповідність основним викликам і принципам Ініціативи. Також під час опрацювання окремих пропозицій проводилися додаткові зустрічі з представниками органів виконавчої влади та експертами у відповідних сферах.
У травні 2016 р. пропозиції до плану дій були винесені на широке громадське обговорення через Інтернет з можливістю вибрати п’ять пріоритетних заходів із запропонованих.
Інформація про хід підготовки проекту плану дій з впровадження Ініціативи у 2016-2018 роках, способи і строки участі представників громадськості в його обговоренні розміщувалася на урядовому веб-сайті “Громадянське суспільство і влада”.
Заходи з реалізації плану дій із впровадження Ініціативи у 2016-2018 роках
Найменування заходу | Строк виконання | Виконавці | Партнери | Очікуваний результат | |
1. | Підвищення якості та прозорості надання адміністративних послуг: | ||||
1) забезпечення децентралізації повноважень з надання найбільш важливих для громадян адміністративних послуг та інтеграція базових адміністративних послуг у центри надання адміністративних послуг | 2016-2018 роки | Мін’юст | громадська організація “Центр політико-правових реформ”, інші інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | делегування органам місцевого самоврядування повноваження з надання базових адміністративних послуг (прийняті відповідні нормативно-правові акти) та/або забезпечення надання через центри адміністративних послуг послуг з: | |
2) впровадження моніторингу функціонування центрів надання адміністративних послуг | грудень 2017 року | Мінекономрозвитку | громадські організації “Центр політико-правових реформ”, “Трансперенсі Інтернешнл Україна”, інші інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | створення інформаційної системи моніторингу функціонування центрів надання адміністративних послуг | |
3) проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо надання адміністративних послуг, у тому числі в об’єднаних територіальних громадах | 2016-2018 роки | МІП | інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | забезпечення: | |
2. | Впровадження надання адміністративних послуг в електронній формі: | ||||
1) розширення функціональних можливостей Єдиного державного порталу адміністративних послуг з метою надання адміністративних послуг в електронній формі | 2016-2018 роки | Мінекономрозвитку | громадська організація “Трансперенсі Інтернешнл Україна”, інші інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | забезпечення: | |
2) впровадження єдиної системи електронної взаємодії державних інформаційних ресурсів | 2016-2018 роки | Державне агентство з питань електронного урядування | громадська організація “Центр політичних студій та аналітики “Ейдос”, інші інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | забезпечення: | |
3) впровадження сучасних засобів електронної ідентифікації фізичних та юридичних осіб | 2017-2018 роки | Державне агентство з питань електронного урядування | інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | забезпечення: | |
3. | Впровадження системи подання та оприлюднення відповідно до Закону України “Про запобігання корупції” декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування | 2016-2018 роки | Національне агентство з питань запобігання корупції | Проект Програми розвитку ООН в Україні “Прозорість та доброчесність публічного сектору”, громадська організація “Трансперенсі Інтернешнл Україна”, інші інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | забезпечення подання відповідно до Закону України “Про запобігання корупції” декларацій суб’єктами декларування, визначеними у статті 3 Закону |
4. | Забезпечення вільного доступу громадськості до містобудівної документації | 2017-2018 роки | Мінрегіон | громадські організації “Східноукраїнський центр громадських ініціатив”, “Центр політичних студій та аналітики “Ейдос”, інші інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | забезпечення: |
5. | Удосконалення механізму перевірки інформації про кінцевих бенефіціарних власників | 2017-2018 роки | Мін’юст | громадська організація “Трансперенсі Інтернешнл Україна” | забезпечення запровадження механізмів пошуку та візуалізації взаємозв’язків між юридичними особами та їх засновниками (учасниками), кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами), у тому числі кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами) засновника, керівниками юридичних осіб шляхом доопрацювання програмного забезпечення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань |
6. | Запровадження міжнародних стандартів Ініціативи із забезпечення прозорості будівництва (CoST) для забезпечення підзвітності закупівельних організацій та відкритого доступу до інформації під час будівництва за публічні кошти | 2017 рік | Мінінфраструктури | громадські організації “Трансперенсі Інтернешнл Україна”, “Центр політичних студій та аналітики “Ейдос”, Консультативно-наглядова група Ініціативи із забезпечення прозорості будівництва (CoST), інші інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | забезпечення: |
7. | Реалізація першого етапу створення інтегрованої інформаційно-аналітичної системи “Прозорий бюджет” | 2016-2017 роки | Мінфін | громадська організація “Центр політичних студій та аналітики “Ейдос”, інші інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | забезпечення: |
8. | Забезпечення відкритості та прозорості здійснення публічних закупівель | листопад 2016 р. - березень 2017 р. | Мінекономрозвитку | громадські організації “Трансперенсі Інтернешнл Україна”, “Центр політичних студій та аналітики “Ейдос”, Ініціатива Open Contracting Partnership, інші інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | забезпечення: |
9. | Забезпечення реалізації в Україні Ініціативи прозорості видобувних галузей | 2016-2018 роки | Міненерговугілля | Міжнародний фонд “Відродження”, Німецьке товариство міжнародного співробітництва (GIZ), Американська торговельна палата в Україні, громадські організації “Діксі груп”, “Аналітичний центр регіонального співробітництва”, Асоціація “Енерго Транспарентність”, міжнародна ініціатива “Публікуй, за що сплачуєш”, інші інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | забезпечення: |
10. | Запровадження громадського контролю за екологічним станом навколишнього середовища | 2016-2018 роки | Мінприроди | інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | забезпечення: |
11. | Створення системи “Community policing” | 2016-2018 роки | Національна поліція | Консультативна місія Європейського Союзу в Україні (EUAM), Міжнародна організація IREX, громадська організація “Київ мрій” (Dream Kyiv), інші інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | забезпечення: |
12. | Розроблення законопроекту про публічні консультації | грудень 2016 року | Мін’юст | Благодійний фонд “Творчий центр ТЦК”, Всеукраїнська громадська організація “Комітет виборців України”, громадські організації “Український незалежний центр політичних досліджень”, “Центр політико-правових реформ”, Координатор проектів ОБСЄ в Україні, Рада підприємців при Кабінеті Міністрів України, інші інститути громадянського суспільства та міжнародні організації (за згодою) | забезпечення розроблення та подання в установленому порядку на розгляд Уряду проекту Закону України “Про публічні консультації”, яким врегульовується питання проведення органами державної влади консультацій з громадськістю |
13. | Забезпечення розвитку електронної демократії | 2017 рік | Державне агентство з питань електронного урядування | Програма “EGAP”, | забезпечення: |