Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах (групах) закладів освіти
{Заголовок Наказу в редакції Наказу Міністерства освіти і науки № 873 від 21.06.2019}
{Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 873 від 21.06.2019}
На виконання пункту 4 Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2017 року № 88 (із змінами), НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типовий перелік спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах (групах) закладів освіти, що додається.
{Пункт 1 в редакції Наказу Міністерства освіти і науки № 873 від 21.06.2019}
2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Кононенко Ю.Г.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у встановленому законодавством порядку.
3. Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій забезпечити виконання цього наказу.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Хобзея П.К.
ТИПОВИЙ ПЕРЕЛІК
спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах (групах) закладів освіти
{Заголовок Переліку в редакції Наказу Міністерства освіти і науки № 873 від 21.06.2019}
{У тексті Типового переліку слово «дітей» в усіх відмінках замінено словом «осіб» у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 873 від 21.06.2019}
Назва засобу/обладнання | Технічне завдання |
1 | 2 |
I. Обладнання загального корекційного призначення | |
1. Комп'ютерне обладнання | 1.1. Комп'ютер стаціонарний: |
1.2. Портативний комп'ютер (ноутбук, планшетний ПК): | |
1.3. Пристрій для читання і запису оптичних носіїв: | |
1.4. Основне преінстальоване програмне забезпечення персонального комп'ютера (ноутбука, планшетного ПК) вчителя форм-фактора: | |
1.5. Багатофункціональний пристрій для друку, сканування, копіювання: | |
1.51. Ламінатор формату А4 (216 ґ 303): | |
1.52. Різак для паперу (А4): | |
1.6. Апаратно-програмний комп'ютерний тифлокомплекс із синтезом мови (комп'ютерний тифлокомплекс): | |
1.7. Брайлівський дисплей: | |
1.8. Принтер брайлівський для друку з відповідним програмним забезпеченням: | |
1.9. Принтер брайлівський з можливістю друку кольорової рельєфної графіки: | |
1.10. Пристрій для створення тактильної графіки типу : | |
1.11. Прилад для читання плоскодрукованих текстів типу з функцією мовленнєвого виводу інформації: | |
2. Мультимедійне обладнання | 2.1. Мультимедійний проектор для збільшення зображень: |
2.2. Інтерактивна дошка для навчально-виховної роботи: | |
2.3. Інтерактивна підлога: | |
2.4. Фланелеграф для фронтальної та індивідуальної роботи: | |
3. Демонстраційне обладнання | 3.1. Дошка магнітно-крейдова: |
3.2. Відеопроектор для показу відеоматеріалів з текстовим рядком: | |
II. Комп'ютерні програми | |
1. Для осіб з тяжкими порушеннями мовлення | 1.1. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення елементів житла родини: |
1.2. Спеціалізована комп'ютерна програма для ознайомлення з професіями: | |
1.3. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення будови тіла людини: | |
1.4. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення життя на Землі: | |
1.5. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення емоцій людини: | |
1.6. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення явищ природи - пори року, погода, календар: | |
1.7. Спеціалізовані комп'ютерні ігри для розвитку логіки: | |
1.8. Комп'ютерна логопедична програма для корекційної роботи: | |
1.9. Комп'ютерний логопедичний тренажер для закріплення правильної вимови: | |
1.10. Комп'ютерна програма для комунікації (альтернативна комунікація за допомогою зображень): | |
1.101. Комп’ютерний слухо-мовленнєвий комплекс: | |
2. Для осіб з порушенням опорно-рухового апарату | 2.1. Навчальний програмно-апаратний комплекс для розвитку мисленнєвої діяльності: |
3. Для осіб з інтелектуальними порушеннями | 3.1. Навчальний програмно-апаратний комплекс для колективної роботи: |
4. Для глухих осіб та осіб зі зниженим слухом | 4.1. Програмно-апаратний комплекс для корекційно-розвиткової роботи: |
4.2. Комп'ютерний тренажер для вивчення української жестової мови: | |
5. Для осіб із сенсорними порушеннями (зі зниженим зором та сліпих) | 5.1. Програма екранного доступу: |
5.2. Програми для відтворення різних спеціальних форматів: | |
5.3. Синтезатор українського мовлення: | |
5.4. Програма оптичного розпізнавання тексту | |
5.5. Програма для екранного збільшення | |
5.6. Спеціалізовані комп’ютерні програми для розвитку зорових функцій, формування навичок орієнтування у просторі: | |
5.7. Комп’ютерні програми навчального призначення: | |
5.8. Комп’ютерні логопедичні програми для корекційної роботи: | |
5.9. Комп’ютерні логопедичні тренажери для закріплення правильної вимови: | |
II1. Засоби корекції ігрової діяльності осіб з особливими освітніми потребами різного віку та з різними порушеннями психофізичного розвитку | |
1. Дидактичні матеріали для розвитку ігрової діяльності | 1.1. Ігри для осіб раннього віку: |
1.2. Розвивальні ігри: | |
1.3. Ляльки, відповідні атрибути: | |
1.4. Обладнання й атрибути для рольової творчої гри: | |
1.5. Моделі предметів навколишнього світу: | |
1.6. Конструкторсько-будівельні іграшки: | |
1.7. Іграшковий транспорт, атрибути: | |
1.8. М’яконабивні іграшки різного розміру і виду: | |
1.9. Іграшкові інструменти: | |
1.10. Приладдя для малювання: | |
1.11. Обладнання для театралізованої діяльності: | |
1.12. Розвивальні ігри для сюжетної, рольової гри: | |
1.13. Демонстраційний матеріал: | |
1.14. Спортивне знаряддя: | |
1.15. Ігри на друкованій основі: | |
III. Обладнання для осіб з порушеннями опорно-рухового апарату та осіб зі складною структурою порушення | |
1. Меблі спеціального призначення | 1.1. Стіл для осіб з порушеннями опорно-рухового апарату: |
1.2. Реабілітаційний стілець для тренування нижніх та верхніх кінцівок, плечового суглоба: | |
1.3. Балансувальний стілець (на одній ніжці): | |
1.4. Стілець активності. Стендар з опорою на спину, на груди або стійка похила (вертикалізатор) для осіб із захворюваннями та порушеннями опорно-рухового апарату: | |
1.5. Підставка для підручників: | |
IV. Корекційні засоби навчання для осіб з тяжкими порушеннями мовлення, з порушенням опорно-рухового апарату та осіб з інтелектуальними порушеннями, в тому числі з розладами аутистичного спектра | |
1. Моделі площинні, об'ємні, муляжі | 1.1. Моделі площинні для розвитку зорового сприймання: |
1.2. Моделі об'ємні для розвитку зорового сприймання: | |
1.3. Моделі об'ємні, площинні для розвитку зорового сприймання: | |
1.4. Моделі об'ємні для розвитку сприймання і пам'яті: | |
1.5. Муляжі для розвитку дотикової пам'яті: | |
1.6. Моделі площинні для оволодіння механізмом письма: | |
1.7. Моделі для оволодіння механізмом письма: | |
1.8. Розвивальні ігри для м'язового тренування рук: | |
2. Засоби для сенсомоторної інтеграції, | 2.1. Сенсорний куток - крісла-мішки "груша", сенсорні мішки ("Яйце сови"), м'який мат, балансири ("пелюстка лотосу", доріжки рівноваги, балансувальні "камінці", балансир "Змійка", балансувальні дошки); |
2.2. Засоби з обтяжувачами - жилети, манжети, килимки, пристосування ("вужик"); | |
2.3. Сенсорна сумка - різноманітне приладдя, як-то: еспандери (для п'ястей рук, різні за формою та сенсорними властивостями), сенсорні м'ячі, спеціальні пристосування ("лабіринт" - м'який килимок з кулькою всередині), пластикові масажери, масажні м'ячі; | |
2.4. Набори зображень для вивчення кольорів та форм, посібники на засвоєння сенсорних еталонів (колір, форма, величина): | |
2.5. Книжки, посібники для засвоєння понять «однакове - різне», категорій; із сюжетною тематикою тощо: | |
2.6. Посібники на засвоєння понять «частина - ціле»: | |
2.7. Набори «Зорове сприйняття» різного рівня складності: | |
2.8. Набори для сенсорної гри, спортивно-ігрові набори: | |
2.9. Сенсорна (чуттєва) розвивальна коробка: | |
2.10. Дидактичні настільні ігри: | |
2.11. Роздатковий матеріал, набори мотиваційних предметів (зокрема для корекції небажаної поведінки): | |
2.12. Дидактичні матеріали для розвитку логічного мислення: | |
2.13. Дидактичні матеріали для вивчення професій та їх функцій: | |
2.14. Дидактичні матеріали для вивчення складу числа з додатковими аксесуарами: | |
2.15. Іграшки з розвитку дихальних функцій: | |
2.16. Спеціальні логопедичні іграшки: | |
2.17. Лінійки для звукового аналізу: | |
2.18. Набори схем звукового, складового, синтаксичного аналізу: | |
2.19. Дидактичні та методичні матеріали: | |
2.20. Наочні посібники: | |
3. Моделі площинні друковані | 3.1. Друковані картки Глена Домана для інтеграції зорових і слухових відчуттів, розвитку концептуальних знань і пам'яті: |
3.11. Друковані таблиці для формування та розвитку мовлення, матеріали з використання засобів альтернативної комунікації: | |
3.12. Комунікативні картки PECS: | |
3.13. Засоби альтернативної комунікації та інші матеріали, комунікативні картки із символами альтернативної комунікації та інші матеріали, які містять символи альтернативної комунікації, зокрема посібники, інші друковані видання та матеріали (книжки, настільні ігри, плакати, ігрові альбоми, інші матеріали); | |
3.2. Друковані картки з ілюстраціями для формування граматичного ладу мовлення: | |
3.3. Друковані таблиці для формування та розвитку мовлення: | |
3.4. Друковані таблиці для оволодіння графічними навичками: | |
3.5. Лото предметне: | |
3.6. Візуальний розклад для осіб з розладами аутистичного спектра та інших осіб з особливими освітніми потребами з порушеннями емоційно-вольового розвитку та поведінки: | |
3.7. Комунікативна книга для осіб з тяжкими розладами мовлення та розладами аутистичного спектра: | |
3.8. Набір жетонів, таймерів, карток "спочатку і потім" для організації роботи з дитиною з розладами аутистичного спектра та інших осіб з порушеннями емоційно-вольового розвитку: | |
4. Моделі звукові та інтерактивні | 4.1. Інтерактивний альбом з відтворенням звуків для розвитку слухового відчуття: |
4.2. Аудіозаписи різних звуків для розвитку слухового відчуття: | |
V. Обладнання для забезпечення корекції мовленнєвої сфери осіб з особливими освітніми потребами, в тому числі з тяжкими порушеннями мовлення | |
1. Індивідуального призначення для логопедичної роботи (в тому числі для осіб з порушеннями слуху) | 1.1. Дзеркало логопедичне для осіб з порушенням вимови: |
1.2. Мовленнєвий тренажер "Поліфонатор" або еквівалент: | |
2. Обладнання та інструменти для розвитку мовленнєвої сфери | 2.1. Шпатель для обстеження ротової порожнини: |
2.2. Зонд для логопедичних занять: | |
2.3. Роторозширювач для фіксації губ чи широко відкритого рота під час постановки та автоматизації звуків: | |
2.4. Логопедичне дзеркало для індивідуальної роботи: | |
2.5. Терапевтичне логопедичне дзеркало для відпрацювання навичок вимови проблемних слів, складів, звуків: | |
2.6. Комплект логопедичних зондів для постановки звуків з 7-ми приладів: | |
2.7. Зонди логопедичні постановочні (набір): | |
2.8. Комплект зондів для проведення логопедичного масажу: | |
2.9. Граббер логопедичний для тренування ротової порожнини: | |
2.10. Стерилізатор для інструментів індивідуального використання, виготовлених із сталі: | |
2.11. Електромасажер для логопедичного масажу: | |
2.12. Апарат для корекції заїкання: | |
2.13. Набір вібраційного язикового моторного інструменту: | |
2.14. Витратні матеріали для користування зондами: | |
VI. Корекційні засоби навчання для осіб із сенсорними порушеннями (зі зниженим слухом та глухих учнів) | |
1. Моделі площинні, об'ємні | 1.1. Таблиці для розвитку мовлення: |
1.2. Картки з ілюстраціями словесною та жестовою мовами для розвитку мовлення: | |
1.3. Альбоми для розвитку мовлення: | |
1.4. Дидактичні ігри для розвитку мовлення: | |
1.5. Казки, оповідання жестовою мовою для розвитку двомовності: | |
1.6. Відеожестівники для розвитку пізнання, форм мовлення: | |
2. Обладнання слухового кабінету | 2.1. Апаратура, прилади, матеріали: |
VII. Обладнання для осіб із сенсорними порушеннями (зі зниженим зором та для сліпих учнів) | |
1. Обладнання колективного та індивідуального призначення | 1.1. Пристрій для початкового навчання за системою Брайля: |
1.2. Прилад для письма шрифтом Брайля: | |
1.3. Прилад прямого читання: | |
1.4. Прилади для письма плоским шрифтом за системою Гебольда: | |
1.5. Приладдя для письма для осіб зі зниженим зором - зошити для письма: | |
1.6. Спеціальні книги для осіб з порушеннями зору: | |
1.7. Прилад для рельєфного малювання типу "Школяр": | |
1.8. Тифлоприлад (конструктор) "Графіка": | |
1.9. Планшет для рельєфного малювання та креслення: | |
1.10. Електронна брайлівська друкарська машинка: | |
1.11. Механічна брайлівська друкарська машинка: | |
1.12. Набори для вивчення шрифту Брайля: | |
1.13. Набір геометричних фігур: | |
1.14. Посібник математичний для вивчення складу числа "типу Абак": | |
1.15. Набори тактильних літер, цифр, знаків: | |
1.16. Планшет математичний: | |
1.17. Математичний прилад Клушиної: | |
1.18. Магнітний конструктор: | |
2. Індивідуального користування | 2.1. Мовний електронний калькулятор для осіб з порушеннями зору: |
2.2. Навушники для індивідуального використання: | |
2.3. Дошка текстильна настільна (фланелеграф): | |
2.4. Дошка магнітна настільна: | |
3. Електронні пристрої для навчання осіб3 з порушеннями зору | 3.1. Електронний записник Брайля (органайзер Брайля): |
3.2. Тифлопристрій з озвученою навігацією: | |
VIII. Корекційні засоби навчання для осіб сліпих та зі зниженим зором | |
1. Моделі та макети об'ємні, рельєфно-графічні посібники
| 1.1. Глобус тактильний, модель будови Землі: |
1.2. Модель годинника для осіб з порушеннями зору (модель тактильного циферблата годинника універсального дизайну): | |
1.3. Макети, скульптури, погруддя: | |
1.4. Набір об'ємних фігур для вивчення геометрії: | |
1.5. Таблиці рельєфні для розвитку пізнавальної активності: | |
1.6. Карти рельєфні для дидактичних занять: | |
1.7. Моделі для розвитку немовленнєвих засобів спілкування: | |
1.8. Засоби для розвитку дрібної моторики та дотикового сприймання: | |
1.9. Рельєфні картки з ілюстраціями для дидактичних занять: | |
1.10. Альбоми для рельєфного малювання: | |
1.11. Макети будівель та приміщень: | |
1.12. Муляжі для розвитку дотикової пам'яті: | |
1.13. Засоби для розвитку дрібної моторики та дотикового сприймання: | |
2. Моделі площинні, друковані | 2.1. Трафарети для виконання графічних та рельєфно-графічних зображень: |
2.2. Друковані картки для індивідуальної роботи: | |
2.3. Набір для вивчення дробів і частин: | |
2.4. Фігури для контролю знань (куб): | |
2.5. Набір фігур для вивчення геометрії: | |
2.6. Геометричні фігури з кишеньками для дидактичного матеріалу: | |
2.7. Магнітний демонстраційний набір для індивідуальних, колективних занять та змагань: | |
3. Моделі звукові та інтерактивні | 3.1. Аудіозаписи різних звуків для розвитку слухового відчуття: |
4. Вимірювальні прилади та пристосування (з рельєфними позначками, шкалою, зі звуковою сигналізацією) | 4.1. Штангенциркуль з рельєфними масштабними поділками: |
4.2. Електронний пристрій для вимірювання довжини, кутів нахилу: | |
4.3. Трикутник з тактильними позначками: | |
4.4. Лінійка з тактильними позначками: | |
4.5. Транспортир з рельєфною шкалою для вимірювання та побудови кутів: | |
4.6. Метр складаний металевий з тактильними позначками: | |
4.7. Сантиметр кравецький з рельєфними позначками: | |
4.8. Багатофункціональні терези для виконання математичних дій: | |
4.9. Математичні ваги для дослідження ваги різних предметів: | |
4.10. Сонячний/місячний годинник для демонстрації зміни часу: | |
5. Збільшувальні та освітлювальні прилади | 5.1. Стаціонарні відеозбільшувачі: |
5.2. Електронні ручні відеозбільшувачі: | |
5.3. Портативна електронна лупа для перегляду зображень: | |
5.4. Настільна лупа для проведення дослідних робіт: | |
5.5. Бінокулярна лупа для індивідуального використання: | |
5.6. Лупа-лінійка циліндрична, збираюча для збільшення графічних зображень: | |
5.7. Складні лупи для збільшення предметів: | |
5.8. Світлопольна лупа асферична: | |
5.9. Світлопольна лупа зі світлодіодним підсвічуванням: | |
5.10. Монокуляри Галілея: | |
5.11. Лампа настільна для індивідуального освітлення: | |
5.12. Дидактичний набір з підсвіченням для осіб зі зниженим зором: | |
5.13. Дидактичний набір для осіб з порушеннями зору: | |
5.14. Сенсорний набір для розвитку зорового сприймання: | |
5.15. Адаптований музичний набір: | |
5.16. Тифлоприлад типу "Світлячок": | |
5.17. Прилади для відтворення звуків: | |
5.18. Пов’язки для виключення зору: | |
5.19. Окуляри з зеленим склом: | |
6. Дидактичні та розвивальні ігри | 6.1. Спеціальні настільні ігри: |
6.2. Конструктор: | |
6.3. Дерев'яні мозаїки-головоломки, доступні для незрячих осіб: | |
6.4. Рухові модулі «сканер-сфера»: | |
6.5. Зорові маршрути за системою В.Ф. Базарного: | |
6.6. Посібник «Моталочки»: | |
6.7. Набір геометричних фігур: | |
7. Засоби для проведення корекційних занять із соціально-побутового орієнтування | 7.1. Індикатор рівня рідини: |
7.2. Прилади для зважування з виведенням мовлення: | |
7.3. Магнітний шукач: | |
7.4. Безпечний ніж для чищення овочів та фруктів: | |
7.5. Безпечний ніж для чищення риби: | |
7.6. Ніж із регулюванням товщини шматків, що відрізаються: | |
7.7. Засоби захисту пальців при нарізанні та шинковці: | |
7.8. Струнна сиро- та яйцерізка: | |
7.9. Пристрій для визначення кольору: | |
7.10. Пристрій для аудіомаркування речей та об'єктів: | |
7.11. Нитковдягач: | |
7.12. Спеціальні голки із защіпками для людей з порушеннями зору: | |
7.13. Побутова техніка: | |
7.14. Побутові засоби та приладдя, засоби гігієни: | |
7.15. Прилади для вивчення розділу "Медицина", "Медична допомога": | |
8. Засоби для проведення занять із просторового орієнтування | 8.1. Тростина тактильна комбінована: |
8.2. Допоміжний пристрій для дистанційного попередження про наявність перешкод: | |
8.3. Електронні засоби навігації: | |
8.4. Електронний компас: | |
8.5. Озвучений визначник світла: | |
8.6. Тифлоприлад Федотова (конструктор "Орієнтир"): | |
8.7. Мішені зі звуковими сигналами для орієнтування осіб з порушеннями зору: | |
8.8. Спеціальні м'ячі зі звуковими сигналами: | |
IX. Обладнання для кабінету психологічної реабілітації | |
1. Обладнання та прилади | 1.1. Світловий пучок (пучок фіброоптичного волокна) для психологічного розвантаження: |
1.2. Маленька сенсорна кімната для психологічного розвантаження: | |
1.3. М'який сенсорний куточок для терапії осіб із порушенням обробки сенсорної інформації: | |
1.4. Пісочниця з підсвіткою для пісочної терапії: | |
1.5. Набір сенсорних світлових іграшок: | |
1.6. Комплект для мозочкової стимуляції: | |
1.7. Сенсорна дошка (бізіборд): | |
X. Обладнання для проведення уроків фізкультури, корекційних занять з лікувальної фізкультури, ритміки (для різних нозологій) | |
1. Обладнання та спортивне знаряддя | 1.1. Гімнастична стінка з причіпним обладнанням для організації оздоровчих заходів: |
1.2. Гімнастична лава для виконання фізичних вправ у приміщенні: | |
1.3. Гімнастичний мат для безпечного виконання фізичних вправ: | |
1.4. Гімнастичний джгут для підготовки до виконання вправ: | |
1.5. Гімнастичні кільця підвісні для виконання вправ: | |
1.6. Дошка Євмінова для профілактики та лікування захворювань опорно-рухового апарату: | |
1.7. Еспандер: плечовий, ручний, настінний силовий: | |
1.8. Велотренажер: | |
1.9. Бігова доріжка для тренування: | |
1.10. Тренажер типу "Тунель": | |
1.11. М'які сходинки: | |
1.12. Міні-батут для тренування: | |
1.13. Спортивний диск-тренажер для розвитку координації рухів: | |
1.14. Сенсорний м'яч для зорової і тактильної стимуляції: | |
1.15. М'яч ортопедичний для лікувальної та спортивної гімнастики: | |
1.16. М'яч музичний для розвитку рухової активності дитини: | |
1.17. Обруч для тренування основних груп м'язів: | |
1.18. Корекційний круг для формування постави: | |
1.19. Мат для проведення занять у спортивних комплексах: | |
1.20. Балансир для розвитку координації (пелюстка лотосу): | |
1.21. Дошка з коліщатами велика для формування постави: | |
1.22. Дитячий педальний тренажер для ЛФК, фізіотерапії та занять спортивно-ігрового характеру: | |
1.23. Дитяча роликова дошка-балансир для розвитку координації та моторики у осіб, тактильної та зорової системи: | |
1.24. Корпус колоди для занять з гімнастики: | |
1.25. Драбина мотузкова для покращення координації рухів: | |
1.26. Тактильна (сенсорна) доріжка для розвитку координації рухів: | |
1.27. Тактильний ребристий килимок для профілактики плоскостопості: | |
1.28. Масажер для стоп типу "Інфрапед": | |
XI. Обладнання для ресурсної кімнати* | |
1. Меблі, технічне обладнання
| 1.1. Меблі: |
1.2. Технічне обладнання: | |
1.3. Додаткове обладнання: |
{Типовий перелік із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 873 від 21.06.2019}