Про затвердження Порядку та умов надання статусу Центрального депозитарію цінних паперів
{Із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії
з цінних паперів та фондового ринку
№ 718 від 28.09.2017
№ 1337 від 11.11.2022
№ 254 від 04.03.2024}
Відповідно до пункту 38 частини другої статті 7, пункту 13 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», статті 9 та пункту 16 розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про депозитарну систему України» (далі - Закон) Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Порядок та умови надання статусу Центрального депозитарію цінних паперів, що додається.
2. Департаменту регулювання депозитарної та розрахунково-клірингової діяльності (І. Курочкіна) забезпечити подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Управлінню інформаційних технологій, зовнішніх та внутрішніх комунікацій (А. Заїка) забезпечити опублікування цього рішення відповідно до законодавства.
4. Це рішення набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку О. Тарасенка.
ПОРЯДОК ТА УМОВИ
надання статусу Центрального депозитарію цінних паперів
1. Цей Порядок відповідно до вимог статті 9 та пункту 16 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про депозитарну систему України» (далі - Закон) визначає порядок та умови надання Публічному акціонерному товариству «Національний депозитарій України» (далі - НДУ) статусу Центрального депозитарію цінних паперів (далі - Центральний депозитарій), порядок реєстрації Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) Правил Центрального депозитарію (далі - Правила ЦД), змін, що вносяться до Правил ЦД.
У цьому Порядку термін «офіційний канал зв’язку» вживається у значенні, визначеному в Законі України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки», терміни «відокремлений підрозділ», «спеціалізований структурний підрозділ» вживається у розумінні, визначеному в Ліцензійних умовах провадження професійної діяльності на ринках капіталу - депозитарної діяльності, затверджених рішенням НКЦПФР від 10 лютого 2022 року № 114, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 15 квітня 2022 року за № 431/37767, термін «функціональний підрозділ» - у розумінні, визначеному в стандартах корпоративного управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків, встановлених НКЦПФР.
{Пункт 1 доповнено новим абзацом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
2. НДУ набуває статуcу Центрального депозитарію з дня реєстрації Комісією Правил ЦД.
3. Статутний капітал НДУ на дату реєстрації Правил ЦД повинен відповідати вимогам щодо розміру частки держави разом з Національним банком України, встановленим пунктом 11 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, а щодо його мінімального розміру - абзацом третім частини сьомої статті 9 Закону.
4. Для реєстрації Правил ЦД та отримання статусу Центрального депозитарію НДУ (далі - заявник) до Комісії подаються такі документи:
{Абзац перший пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
4.1. Заява про реєстрацію Правил Центрального депозитарію (додаток 1).
4.2. Правила ЦД, затверджені наглядовою радою заявника, у двох примірниках.
4.3. Протокол (витяг з протоколу) або копія протоколу засідання наглядової ради заявника, на якому затверджені Правила ЦД.
{Підпункт 4.3 пункту 4 в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
4.4. Копії документів (свідоцтво про право власності, договір оренди/суборенди, який укладено заявником з усіма змінами та актом про передачу приміщення в оренду/суборенду тощо) про наявність у заявника приміщення згідно з вимогами цього Порядку, що мають містити, у тому числі інформацію про право власності або право користування приміщенням (із зазначенням строку права користування) за місцезнаходженням, в якому буде провадитись депозитарна діяльність, його площу (з доданням плану приміщення).
{Підпункт 4.4 пункту 4 в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022; із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 254 від 04.03.2024}
4.5. Копія документа, що підтверджує забезпечення цілодобовою охороною вищевказаного приміщення із зазначенням способів здійснення такої охорони (телевідеоконтроль, установлення відповідної системи сигналізації, зокрема кнопки тривожної сигналізації, цілодобова присутність охоронця тощо) та пожежною сигналізацією (подається окремо щодо заявника, його відокремленого та спеціалізованого структурного підрозділу (у разі наявності).
{Абзац перший підпункту 4.5 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
У разі якщо в документі, що підтверджує право власності або користування приміщенням, передбачені умови здійснення такої охорони, вказаний документ не надається.
4.6. Довідка в довільній формі, яка містить:
перелік функціональних можливостей програмно-технічного комплексу та їх опис згідно технічної та експлуатаційної документації, в тому числі його обмежувальні параметри;
інформацію про наявність обладнання, зокрема комп’ютерної техніки з відповідним програмним забезпеченням, окремих каналів зв’язку, основного та резервного комплексів програмно-технічних засобів, що забезпечить виконання вимог, установлених Положенням про провадження депозитарної діяльності, затвердженим рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 квітня 2013 року № 735, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 червня 2013 року за № 1084/23616, у тому числі:
мінімально одного джерела електроживлення, та джерел додаткового безперервного електроживлення на випадок зникнення електричного струму в електромережі (пристрої безперебійного живлення та стаціонарну або пересувну енергетичну установку, обладнану одним або декількома електричними генераторами з приводом від двигуна внутрішнього згоряння);
системних і програмно-технічних засобів та засобів зв’язку, які мають запобігати втратам, крадіжкам, несанкціонованому знищенню, викривленню, підробленню, копіюванню інформації і відповідати вимогам міжнародних та національних стандартів;
системних, програмно-технічних засобів та засобів зв’язку, які забезпечують дублювання роботи всіх систем та елементів для забезпечення збереження інформації та забезпечення неможливості її знищення з будь-яких обставин;
основної та/або резервної системи обробки даних, які можуть розміщуватись не за місцем знаходження Центрального депозитарія, а в Центрах обробки даних (ЦОД);
у випадку розміщення обчислювальної системи в Центрі обробки даних, такий ЦОД повинен відповідати вимогам міжнародного стандарту TIA-942 не менше ніж Tier 3;
каналів зв’язку з основною обчислювальною системою, які повинні дублюватись або резервуватись та повинні бути географічно рознесені;
каналів електронних комунікацій в ЦОД, які повинні дублюватись або резервуватись різними постачальниками електронних комунікаційних послуг;
резервних копій основної обчислювальної системи, які повинні зберігатися географічно віддалено від основного ЦОД;
інформацію про результати останнього випробування програмно-технічного комплексу, в тому числі з переліком недоліків, які були виявлені в ході такого випробування.
{Підпункт 4.6 пункту 4 в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
4.7. Копії документів, що підтверджують його право власності на технічні засоби, що забезпечать його безперебійну діяльність при провадженні депозитарної діяльності Центрального депозитарію або копії документів, що підтверджують використання при провадженні своєї професійної діяльності хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних (далі - хмарні сервіси) надавачів хмарних сервісів, розташованих в країнах, що є членами Європейського союзу, у Великобританії, Сполучених штатах Америки, Канаді, Україні, за умови, що кінцевими бенефіціарними власниками таких надавачів хмарних сервісів не є громадяни інших, ніж перелічених у цьому абзаці країн, і ці надавачі не використовують для надання хмарних сервісів технічні засоби, якими володіють держави або суб’єкти, до яких застосовано санкції відповідно до Закону України «Про санкції», та/або які розміщені на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, та/або на території, на якій органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження, та/або у населених пунктах територіальних громад, включених до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), що формується у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
{Підпункт 4.7 пункту 4 в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
4.8. Довідка щодо структури власності Центрального депозитарію (додаток 2) з доданням схематичного зображення такої структури.
4.9. Платіжний документ, що підтверджує внесення плати за реєстрацію Правил ЦД.
{Пункт 4 доповнено новим підпунктом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
5. Заявник забезпечує достовірність інформації, зазначеної в заяві та документах, поданих для реєстрації Правил ЦД та отримання статусу Центрального депозитарію.
6. Правила ЦД повинні визначати загальний порядок надання Центральним депозитарієм послуг, пов’язаних із провадженням ним депозитарної діяльності Центрального депозитарію, та містити порядок:
зберігання глобальних сертифікатів та тимчасових глобальних сертифікатів випусків цінних паперів, віднесених до компетенції Центрального депозитарію відповідно до Закону;
зарахування цінних паперів, віднесених до компетенції Центрального депозитарію відповідно до Закону, у систему депозитарного обліку, їх обліку та зберігання, а також порядок списання цінних паперів у зв'язку з їх погашенням та/або анулюванням;
проведення депозитарних операцій у системі депозитарного обліку;
ведення обліку зобов’язань емітента за цінними паперами власних випусків цінних паперів, віднесених до компетенції Центрального депозитарію відповідно до Закону, стосовно кожного випуску цінних паперів;
складення реєстрів власників іменних цінних паперів, віднесених до компетенції Центрального депозитарію відповідно до Закону;
відкриття та ведення рахунків у цінних паперах емітентів, Національного банку України, депозитарних установ, депозитаріїв-кореспондентів, клірингових установ та Розрахункового центру;
зберігання інформації про осіб, визначених для надання емітенту реєстру власників іменних цінних паперів;
ведення рахунка в цінних паперах депозитарної установи, що припинила свою депозитарну діяльність або якій анульовано відповідну ліцензію за правопорушення на ринку цінних паперів чи в іншому визначеному Комісією випадку, а також відповідальне зберігання документів, баз даних, копій баз даних, архівів баз даних депозитарної установи, інформації про тих її депонентів, що в установленому порядку не закрили свої рахунки в цінних паперах, та цінних паперів, які обліковувалися на їх рахунках, та подання інформації про стан таких рахунків згідно із законодавством;
здійснення контролю в межах, установлених Законом, за клієнтами в частині провадження ними депозитарної діяльності депозитарної установи.
7. Програмно-технічні засоби заявника повинні відповідати характеру і обсягу операцій, що здійснюватимуться ним при провадженні депозитарної діяльності Центрального депозитарію, а також забезпечувати його безперебійну діяльність. Заявник для провадження депозитарної діяльності Центрального депозитарію повинен мати основний і резервний комплекси програмно-технічних засобів. При цьому технічні засоби повинні належати йому на праві власності, крім випадку якщо заявник при провадженні своєї професійної діяльності використовує хмарні сервіси, зазначені в підпункті 4.7 пункту 4 цього Порядку.
{Пункт 7 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
8. Заявник для провадження депозитарної діяльності Центрального депозитарію повинен мати у власності або в користуванні приміщення загальною площею не менше 400 квадратних метрів, що забезпечить виконання вимог, установлених Положенням про провадження депозитарної діяльності, затвердженим рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 квітня 2013 року № 735, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27 червня 2013 року за № 1084/23616, з урахуванням затверджених Правил ЦД та організаційної структури. Вказане приміщення повинно:
бути обладнаним пожежною сигналізацією;
мати окреме приміщення (кімнату) з вбудованою системою газового пожежогасіння, системою кондиціонування повітря для розміщення серверного обладнання;
мати окреме приміщення (кімнату), що відокремлене від інших приміщень системою контролю доступу, для зустрічей з клієнтами;
мати підключене резервне джерело електричного живлення (дизельгенератор або бензогенератор).
{Пункт 8 в редакції Рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022, № 254 від 04.03.2024, з урахуванням змін, внесених Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 337 від 22.03.2024}
9. Заявник для провадження депозитарної діяльності Центрального депозитарію повинен мати у власності або в користуванні приміщення, яке відокремлене від приміщень інших юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців за місцезнаходженням, зазначеним у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Виконавчий орган заявника повинен знаходитись у приміщенні за місцезнаходженням заявника. Для провадження депозитарної діяльності Центрального депозитарію відокремленим підрозділом заявника або спеціалізованим структурним підрозділом заявника, який є невід’ємною частиною його внутрішньої організаційної структури та має інше місцезнаходження, заявник повинен мати у власності або в користуванні приміщення за місцезнаходженням такого підрозділу, яке повинно відповідати вимогам щодо приміщення Центрального депозитарію.
{Абзац перший пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022; в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 254 від 04.03.2024, з урахуванням змін, внесених Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 337 від 22.03.2024}
Приміщення вважається відокремленим у разі, якщо воно не використовується іншими юридичними особами, громадськими формуваннями, що не мають статусу юридичної особи, та фізичними особами - підприємцями і це підтверджується документами, надання яких передбачено цим Порядком.
{Абзац другий пункту 9 в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022; із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 254 від 04.03.2024}
За місцезнаходженням (тимчасовим місцезнаходженням) Центрального депозитарію (його відокремленого та/або спеціалізованого структурного підрозділу) повинна бути вивіска із зазначенням найменування та місця його розташування (поверх та номери кімнат за наявності), а також графіка роботи.
{Пункт 9 доповнено новим абзацом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
Така вивіска повинна бути розташована біля входу в приміщення, яке займає Центральний депозитарій (його відокремлений та/або спеціалізований структурний підрозділ та/або відповідний функціональний підрозділ), та/або в холі будівлі, в якій воно знаходиться, якщо в цій будівлі знаходяться офіси інших юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
{Пункт 9 доповнено новим абзацом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
Центральний депозитарій зобов’язаний забезпечити доступ особам з інвалідністю та маломобільним групам населення до приміщення в якому здійснюється прийом клієнтів, з метою доступності для таких осіб, послуг які надаються згідно з ліцензією на провадження депозитарної діяльності.
{Пункт 9 доповнено новим абзацом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
Центральний депозитарій зобов’язаний забезпечити безперешкодний доступ уповноважених осіб Комісії до всіх приміщень, в тому числі до тих, в яких він провадить депозитарну діяльність, у зв’язку з реалізацією ними повноважень відповідно до законодавства України.
{Пункт 9 доповнено новим абзацом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022; із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 254 від 04.03.2024}
{Пункт 9 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 718 від 28.09.2017}
10. За наслідками розгляду документів, наданих для реєстрації Правил ЦД та набуття статусу Центрального депозитарію, Комісією протягом 30 календарних днів з дня їх одержання приймається рішення:
про реєстрацію Правил ЦД та надання статусу Центрального депозитарію;
про відмову у реєстрації Правил ЦД та наданні статусу Центрального депозитарію.
11. Підставою для відмови у реєстрації Правил ЦД та наданні статусу Центрального депозитарію є:
невiдповiднiсть поданих документiв встановленим цим Порядком вимогам;
наявнiсть у поданих документах недостовiрних даних;
невідповідність Правил ЦД встановленим цим Порядком вимогам.
12. У рішенні про відмову у реєстрації Правил ЦД та наданні статусу Центрального депозитарію мають бути зазначені підстави для відмови.
13. Рішення про реєстрацію Правил ЦД та надання статусу Центрального депозитарію або про відмову у реєстрації Правил ЦД та наданні статусу Центрального депозитарію приймається на засіданні Комісії та оформляється відповідним рішенням Комісії.
14. Повідомлення у письмовій формі про прийняте Комісією рішення про реєстрацію Правил ЦД та надання статусу Центрального депозитарію або про відмову у реєстрації Правил ЦД та наданні статусу Центрального депозитарію та копія відповідного рішення надсилаються Центральному депозитарію протягом 10 робочих днів з дати прийняття рішення.
Повідомлення заявника (за підписом члена Комісії, який згідно з розподілом своїх обов’язків відповідає за цей напрям роботи) про прийняте Комісією рішення про реєстрацію Правил ЦД та надання статусу Центрального депозитарію або про відмову у реєстрації Правил ЦД та наданні статусу Центрального депозитарію здійснюється офіційним каналом зв’язку.
{Пункт 14 доповнено новим абзацом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
У випадку відмови у реєстрації Правил ЦД та наданні статусу Центрального депозитарію відповідне повідомлення надсилається разом з документами, що повертаються (крім заяви про реєстрацію Правил ЦД та опису (переліку) документів).
{Пункт 14 доповнено новим абзацом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
15. Комісія за наслідками розгляду документів, наданих для реєстрації Правил ЦД та набуття статусу Центрального депозитарію, залишає документи без розгляду, якщо:
документи подані (підписані) особою, яка не має на це повноважень;
документи оформлені з порушенням вимог, встановлених цим Порядком;
надано неповний пакет документів, передбачених цим Порядком.
16. Про залишення документів, наданих для реєстрації Правил ЦД та набуття статусу Центрального депозитарію, без розгляду заявника повідомляють в письмовій формі із зазначенням підстав для залишення документів без розгляду протягом 10 робочих днів з дати надходження вказаних документів. У такому разі документи повертаються заявнику.
Повідомлення заявника (за підписом члена Комісії, який згідно з розподілом своїх обов’язків відповідає за цей напрям роботи) про залишення документів, наданих для реєстрації Правил ЦД та набуття статусу Центрального депозитарію, без розгляду здійснюється офіційним каналом зв’язку.
{Пункт 16 доповнено новим абзацом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
У випадку залишення документів, наданих для реєстрації Правил ЦД та набуття статусу Центрального депозитарію, без розгляду відповідне повідомлення надсилається разом з документами, що повертаються (крім заяви про реєстрацію Правил ЦД та опису (переліку) документів).
{Пункт 16 доповнено новим абзацом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
17. У разі прийняття Комісією рішення про реєстрацію Правил ЦД та надання статусу Центрального депозитарію на Правила ЦД накладається кваліфікований електронний підпис Голови Комісії або уповноваженої посадової особи Комісії, на яку покладено виконання обов’язків Голови Комісії.
Накладення кваліфікованого електронного підпису Голови Комісії або уповноваженої посадової особи Комісії, на яку покладено виконання обов’язків Голови Комісії, на Правила ЦД є підтвердженням реєстрації Правил ЦД.
Датою реєстрації Правил ЦД та надання статусу Центрального депозитарію або відмови у реєстрації Правил ЦД та наданні статусу Центрального депозитарію є дата прийняття Комісією відповідного рішення.
{Пункт 17 доповнено новим абзацом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
18. У разі прийняття Комісією рішення про відмову у реєстрації Правил ЦД та наданні статусу Центрального депозитарію заявник може повторно подати відповідні документи до Комісії після усунення причин, що стали підставою для цієї відмови.
19. Центральний депозитарій зобов’язаний подавати до Комісії на реєстрацію всі зміни, що вносяться до Правил ЦД.
20. Для реєстрації змін до Правил ЦД подаються такі документи:
заява про реєстрацію змін до Правил Центрального депозитарію (додаток 3);
протокол (витяг з протоколу) або копія протоколу засідання наглядової ради Центрального депозитарію, на якому затверджено зміни до Правил ЦД;
{Абзац третій пункту 20 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
порівняльна таблиця старої та нової редакцій Правил ЦД, до яких вносяться зміни.
платіжний документ, що підтверджує внесення плати за реєстрацію змін до Правил ЦД.
{Пункт 20 доповнено новим абзацом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
21. Зміни до Правил ЦД подаються Центральним депозитарієм відповідно до вимог пункту 30 цих Порядку та умов.
{Пункт 21 в редакції Рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022; № 254 від 04.03.2024, з урахуванням змін, внесених Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 337 від 22.03.2024}
22. Комісія залишає заяву про реєстрацію змін до Правил ЦД без руху, якщо:
надано неповний пакет документів, передбачених цими Порядком та умовами;
заява та документи, що додаються до заяви, подані з порушенням вимог, встановлених пунктом 30 цих Порядку та умов.
Про залишення заяви про реєстрацію змін до Правил ЦД без руху Комісія протягом 3 робочих днів з дня отримання документів інформує Центральний депозитарій шляхом направлення йому відповідного повідомлення, що містить виявлені недоліки з посиланням на порушені вимоги цих Порядку та умов, спосіб та строк усунення недоліків, а також способи, порядок та строки оскарження рішення про залишення заяви про реєстрацію змін до Правил ЦД без руху.
За клопотанням Центрального депозитарію Комісія може продовжити строк усунення виявлених недоліків.
У разі усунення виявлених недоліків у строк, встановлений Комісією, заява про реєстрацію змін до Правил ЦД вважається поданою в день її первинного подання. При цьому строк розгляду документів продовжується на строк залишення заяви про реєстрацію змін до Правил ЦД без руху.
За письмовим зверненням Центрального депозитарію, поданим до Комісії офіційним каналом зв’язку протягом строку розгляду Комісією його заяви про реєстрацію змін до Правил ЦД та відповідних документів, що додаються до неї, про відмову від розгляду Комісією цієї заяви у зв’язку з відмовою від реєстрації змін до Правил ЦД або з метою доопрацювання поданих документів, Комісія з дати отримання такого звернення припиняє розгляд поданих відповідно до цих Порядку та умов документів, про що не пізніше наступного робочого дня повідомляє Центральний депозитарій офіційним каналом зв’язку. Подані документи вважаються такими, що повернуті Центральному депозитарію. Після доопрацювання Центральний депозитарій подає документи у загальному порядку.
{Пункт 22 в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 254 від 04.03.2024, з урахуванням змін, внесених Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 337 від 22.03.2024}
23. За наслідками розгляду заяви та поданих документів Комісією протягом 20 днів приймається рішення про реєстрацію змін до Правил ЦД або про відмову в такій реєстрації в порядку, передбаченому пунктами 11-13 цих Порядку та умов, яке доводиться до відома Центрального депозитарію шляхом його направлення офіційним каналом зв’язку протягом 3 робочих днів з дня прийняття відповідного рішення з відповідним супровідним листом, до якого також додаються зареєстровані зміни до Правил ЦД (у разі прийняття рішення про їх реєстрацію).
{Пункт 23 в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 254 від 04.03.2024, з урахуванням змін, внесених Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 337 від 22.03.2024}
24. У разі прийняття Комісією рішення про реєстрацію змін до Правил ЦД, на зміни до Правил ЦД накладається кваліфікований електронний підпис Голови Комісії або уповноваженої посадової особи Комісії, на яку покладено виконання обов’язків Голови Комісії.
Накладення кваліфікованого електронного підпису Голови Комісії або уповноваженої посадової особи Комісії, на яку покладено виконання обов’язків Голови Комісії, на зміни до Правил ЦД є підтвердженням реєстрації змін до Правил ЦД.
Датою реєстрації змін до Правил ЦД або відмови у реєстрації змін до Правил ЦД є дата прийняття Комісією відповідного рішення.
{Пункт 24 в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
25. Якщо Комісією прийняте рішення про відмову в реєстрації змін до Правил ЦД, заявник може повторно подати до Комісії заяву та відповідні документи для реєстрації після усунення причин, що стали підставою для відмови в реєстрації.
26. Центральний депозитарій у процесі провадження депозитарної діяльності Центрального депозитарію зобов’язаний повідомляти Комісію про зміни даних, зазначених у документах, що подавалися відповідно до підпунктів 4.4, 4.5, 4.8 пункту 4 цих Порядку та умов, за встановленими Комісією формами.
{Абзац перший пункту 26 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 254 від 04.03.2024, з урахуванням змін, внесених Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 337 від 22.03.2024}
У разі виникнення таких змін Центральний депозитарій зобов’язаний протягом 20 робочих днів подати до Комісії відповідне повідомлення в письмовій формі та документи, які підтверджують зазначені зміни, а саме:
{Абзац другий пункту 26 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 254 від 04.03.2024}
26.1. Копії змін до документів, що підтверджують його право власності на приміщення, в яких провадиться депозитарна діяльність Центрального депозитарію, або право користування приміщеннями (свідоцтво про право власності, договір оренди, суборенди тощо, який укладений Центральним депозитарієм), з доданням акту приймання-передавання цих приміщень (за наявності) та плану приміщень (із зазначенням розміру).
{Підпункт 26.1 пункту 26 в редакції Рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022, № 254 від 04.03.2024}
26.2. Копію змін до документа з відповідними додатками до нього (у разі їх наявності), що підтверджує забезпечення цілодобовою охороною цього приміщення, із зазначенням способів здійснення такої охорони (телевідеоконтроль, встановлення відповідної системи сигналізації, зокрема кнопки тривожної сигналізації, цілодобова присутність охоронця тощо, та пожежною сигналізацією).
{Підпункт 26.2 пункту 26 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
26.3. Довідку щодо структури власності Центрального депозитарію у визначеній Комісією формі згідно з додатком 2 до цього Порядку.
{Пункт 27 виключено на підставі Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
27. Центральний депозитарій зобов'язаний надавати звітні дані до Комісії в порядку та строки, установлені Комісією.
{Пункт 27 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022}
28. Центральний депозитарій на власній веб-сторінці повинен до 30 квітня року, що настає за звітним роком, оприлюднювати результати своєї діяльності та структуру власності.
29. Центральний депозитарій у разі зміни місцезнаходження протягом 15 робочих днів з дати виникнення таких змін повинен надати до Комісії документи, передбачені підпунктами 4.4, 4.5 пункту 4 цього Порядку.
30. Подання Центральним депозитарієм до Комісії заяви та документів та відправлення Комісією Центральному депозитарію повідомлень та документів, передбачених цими Порядком та умовами, здійснюється в електронній формі з урахуванням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг офіційним каналом зв’язку засобами, визначеними окремим документом нормативно-технічного характеру, інформація про які оприлюднена на офіційному вебсайті Комісії, відповідно до вимог цього документа.
У пакеті документів, подання яких до Комісії передбачено цими Порядком та умовами, кожний документ, створений Центральним депозитарієм або не Центральним депозитарієм в електронній формі або створений як електронна копія паперового документа (сканкопія), має бути окремим файлом у форматі Portable Document Format / A (формат специфікації PDF 1.4 ISO 19005-1:2005) - PDF/А, Rich Text Format - RTF, Excel (.xlsx), Word (.doc), Word (.docx), вид якого обирається заявником самостійно, якщо інше не встановлено цими Порядком та умовами, із застосуванням електронного підпису уповноваженої особи Центрального депозитарію, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, який повинен містити ідентифікаційні дані юридичної особи - Центрального депозитарію, представником якої є така особа (повне або офіційне скорочене найменування та ідентифікаційний код за Єдиним державним реєстром підприємств і організацій України юридичної особи (далі - ідентифікаційний код)).
У разі якщо документи підписані не керівником Центрального депозитарію, а виконувачем його обов’язків (крім випадків, установлених законами України), то Центральний депозитарій повинен надати копію документа, який підтверджує повноваження цієї особи.
Повідомлення та документи, які відповідно до вимог цих Порядку та умов відправляються Комісією заявнику офіційним каналом зв’язку, підписуються із застосуванням кваліфікованого електронного підпису уповноваженої особи Комісії.
{Пункт 30 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022; в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 254 від 04.03.2024, з урахуванням змін, внесених Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 337 від 22.03.2024}
31. Адміністративна послуга Комісії з реєстрації Правил (змін до Правил) ЦД є платною послугою, розмір плати за надання якої встановлено Розмірами плати за реєстраційні дії щодо учасників ринків капіталу та інших осіб, затвердженими рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13 червня 2022 року № 620, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 10 серпня 2022 року за № 909/38245.
{Порядок доповнено новим пунктом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 718 від 28.09.2017; із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022; в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 254 від 04.03.2024, з урахуванням змін, внесених Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 337 від 22.03.2024}
32. Адміністративна послуга Комісії з реєстрації змін до Правил ЦД надається з дотриманням вимог, визначених Порядком надання адміністративних послуг Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, затвердженим рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 17 листопада 2021 року № 1124, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03 лютого 2022 року за № 147/37483.
{Порядок та умови доповнено новим пунктом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 254 від 04.03.2024, з урахуванням змін, внесених Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 337 від 22.03.2024}
ЗАЯВА
про реєстрацію Правил Центрального депозитарію
_____________________________________________________________________________,
(повне найменування юридичної особи)
місцезнаходження _____________________________________________________________,
телефон, факс, електронна адреса ________________________________________________,
код за ЄДРПОУ_______________________________________________________________,
найменування банку ___________________________________________________________,
місцезнаходження банку ________________________________________________________,
МФО, поточний рахунок _______________________________________________________,
просить зареєструвати Правила Центрального депозитарію.
Примірник опису (переліку) документів додається.
Додаток 2 |
ДОВІДКА
щодо структури власності Центрального депозитарію1
Таблиця 1. Структура власності Центрального депозитарію
№ з/п | Прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) фізичної особи або повне найменування юридичної особи | Тип особи | Тип істотної участі у Центральному депозитарію2 (за її наявності) | Інформація про особу | Наявність значного впливу на Центральний депозитарій незалежно від формального володіння | Участь особи в статутному капіталі Центрального депозитарію, % | Розмір права голосу, не пов’язаного з участю в статутному капіталі, % | Опис взаємозв’язку особи з Центральним депозитарієм та відносин контролю з усіма іншими особами, вказаними в цій таблиці | |
пряма | опосередкована | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |
1 | |||||||||
2 | |||||||||
3 |
__________ |
|
№ з/п | Прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) фізичної особи або повне найменування юридичної особи | Розрахунок |
1 | 2 | |
1 | ||
2 | ||
3 |
усіх власників істотної участі у Центральному депозитарії (включаючи публічні компанії) і контролерів Центрального депозитарію;
усіх ключових учасників кожної юридичної особи, яка існує в ланцюгу володіння корпоративними правами Центрального депозитарію;
усіх кінцевих бенефіціарних власників осіб, яким одноосібно/спільно в сукупності (при додаванні акцій всіх цих осіб) належить більше 50 % статутного капіталу Центрального депозитарію, крім осіб, якими або контролерами яких є держава, Національний банк України, територіальна громада, міжнародна фінансова організація, публічна компанія, фізична особа, права якої на акції статутного капіталу Центрального депозитарію або права голосу за ними не є формальними (особа не є комерційним агентом, номінальним власником або номінальним утримувачем, або лише посередником щодо такого права);
усіх кінцевих бенефіціарних власників, за вказівками яких діють особи, які мають юридичне право володіти, користуватись та розпоряджатись правами, що становлять істотну участь у Центральному депозитарії (крім публічної компанії).
1) щодо фізичних осіб - громадян України – прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) особи згідно з документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України;
2) щодо фізичних осіб - іноземців та осіб без громадянства – повне ім’я англійською мовою та його транслітерація українською мовою;
3) щодо юридичних осіб України – повне найменування відповідно до установчих документів, для компаній з управління активами, які діють в інтересах пайового фонду, додається повне найменування пайового фонду;
4) щодо юридичних осіб інших держав - повне найменування англійською мовою відповідно до документа, на підставі якого вноситься інформація, та його транслітерація українською мовою. У разі наявності кількох найменувань або варіантів їх написання зазначаються всі ці найменування або варіанти їх написання.
У графі 2 зазначається тип особи у вигляді літер:
1) «Д» - для держави (в особі відповідного державного органу);
2) «МФО» - для міжнародної фінансової організації;
3) «ПК» - для публічної компанії;
4) «ТГ» - для територіальної громади (в особі відповідного органу місцевого самоврядування);
6) «ФУ» - для фінансової установи (крім професійних учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків);
8) «КУА (ПІФ)» - для пайового інвестиційного фонду;
9) «КІФ» - для корпоративного інвестиційного фонду;
12) «ІФ» - для інвестиційної фірми;
13) «ООР» - для оператора організованого ринку;
14) «КУА» - для компанії з управління активами;
16) «НПФ» - для недержавного пенсійного фонду;
17) «ДУ» - для депозитарної установи;
18) «К» - для особи, яка провадить клірингову діяльність з визначення зобов’язань;
19) «ЦК» - для особи, яка провадить клірингову діяльність центрального контрагента;
20) «ЦД» - для Центрального депозитарію цінних паперів;
21) «ЮО» - для іншої юридичної особи.
У графі 3 зазначається тип істотної участі (за її наявності) у вигляді літер:
1) «П» - пряма істотна участь;
2) «О» - опосередкована істотна участь;
3) «П, О» - пряма та опосередкована істотна участь;
4) «О(Д)» - істотна участь виникла у зв’язку з передаванням особі права голосу за дорученням;
5) «(С)» - додається до типу, якщо участь спільна;
6) «О(Н)» - незалежний від формального володіння вплив, крім передавання права голосу.
1) щодо фізичних осіб - громадянство, країна, місце проживання (повна адреса), серія (за наявності) та номер документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, найменування органу, що його видав, дата видачі документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (далі - УНЗР) (за наявності), дата та рік народження;
2) щодо юридичних осіб резидентів - місцезнаходження (повна адреса, в тому числі поверх та номер офісу за наявності), ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (далі - ідентифікаційний код), код LEI (за наявності);
3) щодо юридичних осіб нерезидентів - місцезнаходження (повна адреса, в тому числі поверх та номер офісу за наявності) українською та англійською мовами, ідентифікаційний код із витягу з торговельного, банківського, судового реєстру або іншого офіційного документа, що підтверджує реєстрацію іноземної юридичної особи в країні, в якій зареєстровано її головний офіс.
У графі 5 зазначається інформація згідно з пунктом 7 розділу I Порядку.
Якщо рядок у будь-якій графі не заповнюється через відсутність даних, у такому рядку у відповідній графі проставляється прочерк.
Таблиця 2. Інформація про довірчого власника трасту3
Найменування юридичної особи або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи | Ідентифікаційний код, код LEI (за наявності) або реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності) або серія (за наявності) та номер документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України4, УНЗР (за наявності) для фізичної особи | Місцезнаходження юридичної особи (повна адреса, в тому числі поверх та номер офісу за наявності) або задеклароване/зареєстроване місце проживання фізичної особи | Контактні дані (телефон, адреса електронної пошти) |
1 | 2 | 3 | 4 |
Таблиця 3. Інформація щодо вигодоодержувача (вигодонабувача) трасту3
Повне найменування юридичної особи або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи | Ідентифікаційний код, код LEI (за наявності) або реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності) або серія (за наявності) та номер документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України4, УНЗР (за наявності) для фізичної особи | Місцезнаходження юридичної особи (повна адреса, в тому числі поверх та номер офісу за наявності) або задеклароване / зареєстроване місце проживання фізичної особи | Відсоток акцій, які належать бенефіціарному власнику у розподілі доходу |
1 | 2 | 3 | 4 |
Стверджую, що інформація, надана мною, є правдивою, повною станом на дату її подання.
Прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) уповноваженої особи заявника, що підписала цю Довідку, друкованими літерами.
__________
1 До зазначеної в цій Довідці інформації додається схема структури власності Центрального депозитарію.
Схема структури власності Центрального депозитарію повинна містити найменування та ідентифікаційний код кожної юридичної особи, прізвища, власні імена та по батькові (за наявності) всіх фізичних осіб - власників істотної участі в Центральному депозитарії та осіб, через яких прямо або опосередковано здійснюється володіння/контроль участі в Центральному депозитарії, із зазначенням зв’язків між ними.
При оформленні відомостей щодо структури власності Центрального депозитарію у вигляді схематичного зображення та неможливості розмістити всі дані на одному аркуші схематичне зображення розміщується на аркушах окремо за кожним власником Центрального депозитарію.
2 Термін «істотна участь у Центральному депозитарію» вживається у значенні, наведеному у Законі України «Про депозитарну систему України».
3 Заповнюється у випадку якщо в структурі власності Центрального депозитарію є траст.
4 Для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган та мають відмітку в документі, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, та для фізичних осіб іноземців, які не є платниками податків на території України.
{Додаток 2 в редакції Рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1337 від 11.11.2022; № 254 від 04.03.2024, з урахуванням змін, внесених Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 337 від 22.03.2024}
ЗАЯВА
про реєстрацію змін до Правил Центрального депозитарію
Відомості про заявника | ||
1 | Повне найменування юридичної особи | |
2 | Ідентифікаційний код1 | |
3 | Код LEI (за наявності) | |
4 | Місцезнаходження | |
5 | Контактний телефон | |
6 | Адреса електронної пошти для офіційного каналу зв’язку | |
7 | Банківські реквізити: |
просить зареєструвати зміни до Правил Центрального депозитарію.
Примірник опису (переліку) документів додається.
Прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) уповноваженої особи заявника, що підписала цю Заяву, друкованими літерами.
__________
1 Ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України.
{Додаток 3 в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 254 від 04.03.2024, з урахуванням змін, внесених Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 337 від 22.03.2024}