{Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства № 41 від 11.02.2016}
Про затвердження Порядку контролю за додержанням Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів
Відповідно до Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого Указом Президента України від 23.04.2011 № 500, з метою впорядкування відносин у сфері проведення земельних торгів НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок контролю за додержанням Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів, що додається.
2. Департаменту землеробства (Демидов О.А.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Державному агентству земельних ресурсів України привести власні нормативно-правові акти у відповідність із цим наказом.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Сеня О.В.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ПОРЯДОК
контролю за додержанням Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів
1.1. Цей Порядок розроблено відповідно до Законів України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
1.2. Контроль за додержанням суб’єктами господарювання (далі - ліцензіати) Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів, затверджених наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 08 жовтня 2010 року № 724, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2010 року за № 1125/18420 (далі - Ліцензійні умови), здійснює орган ліцензування шляхом проведення планових і позапланових перевірок.
1.3.У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:
акт - оформлений у встановленому порядку документ, який складається посадовими особами, які увійшли до складу комісії з перевірки ліцензіата, за результатами перевірки додержання ліцензіатом Ліцензійних умов (акт перевірки додержання ліцензіатом Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів; акт про повторне порушення ліцензіатом Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів; акт про встановлення факту передачі ліцензії або її копії іншій юридичній або фізичній особі для провадження господарської діяльності; акт про виявлення недостовірних відомостей у документах, поданих суб'єктом господарювання для одержання ліцензії на провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів; акт про невиконання розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів; акт про відмову ліцензіата в проведенні перевірки; акт про неможливість ліцензіата забезпечити виконання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів);
відмова ліцензіата у проведенні перевірки - вчинення перешкод з боку ліцензіата в доступі посадових осіб, які увійшли до складу комісії з перевірки ліцензіата, до будівель, споруд, приміщень суб'єкта господарювання, які використовуються для провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів, у разі відсутності визначених законом підстав для недопуску ліцензіатом посадових осіб, які увійшли до складу комісії з перевірки ліцензіата, до здійснення перевірки; непризначення ліцензіатом уповноваженої ним особи, яка має право представляти ліцензіата під час проведення перевірки у разі відсутності керівника ліцензіата (юридичної особи) або ліцензіата - фізичної особи - підприємця; відмова в наданні документів, інформації щодо предмета перевірки на вимогу посадових осіб, які увійшли до складу комісії з перевірки ліцензіата; ліцензіат не перебуває за жодною з адрес, зазначених у документах, які подавалися ним для одержання ліцензії, або в наступних повідомленнях про зміну даних у цих документах;
комісія з перевірки ліцензіата (далі - Комісія) - створена згідно з наказом органу ліцензування комісія, до складу якої входять посадові особи органу ліцензування та/або його територіальних органів;
ліцензіат - суб’єкт господарювання, який одержав ліцензію на провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів;
недостовірність відомостей у документах, поданих суб'єктом господарювання для одержання ліцензії, - встановлення факту, що на дату подачі заяви про видачу ліцензії місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи-підприємця не відповідало зазначеному у заяві або були наявні розбіжності між даними, зазначеними у документах, що додавалися до заяви про видачу ліцензії, та наявною матеріально-технічною базою;
неможливість ліцензіата забезпечити виконання Ліцензійних умов - встановлення одного або декількох з таких фактів: відсутність електронних засобів оперативного висвітлення інформації про земельні торги та показу фото- і картографічної інформації про земельну ділянку, необхідних для провадження виробничого процесу, та/або документальних підтверджень про наявність у власності чи користуванні цих засобів; відсутність нежитлового приміщення для персоналу суб’єкта господарювання, який забезпечує його функціонування, та/або документальних підтверджень про наявність у власності чи користуванні таких приміщень; відсутність спеціалістів або необхідної їх кількості, які повинні відповідати кваліфікаційним вимогам, встановленим Ліцензійними умовами; використання ліцензіатом праці найманих працівників без оформлення трудових відносин з ними відповідно до вимог глави III Кодексу законів про працю України; невиконання договірних зобов’язань з провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів, що призвело до неможливості проведення земельних торгів у термін, зазначений в оголошенні про їх проведення; порушення порядку проведення земельних торгів, допущені ліцензіатом, які впливають на об'єктивність визначення переможця, призводять до дискримінації учасників або іншим чином порушують їх права та які стали підставою для визнання земельних торгів такими, що не відбулися;
неподання повідомлення про зміну даних, зазначених у документах, що додавались до заяви про видачу ліцензії, - виявлення факту неподання у визначений законодавством строк до органу ліцензування разом з відповідними документами повідомлення в письмовій формі про всі зміни даних, зазначених у документах, що додавались до заяви про видачу ліцензії;
орган ліцензування - орган виконавчої влади, визначений Кабінетом Міністрів України для ліцензування робіт із проведення земельних торгів;
представник ліцензіата - керівник ліцензіата (юридичної особи), ліцензіат - фізична особа-підприємець або уповноважена ними особа, яка має засвідчену в установленому порядку довіреність на право представляти ліцензіата при проведенні перевірки щодо додержання ним Ліцензійних умов;
рішення про анулювання ліцензії - відповідний наказ органу ліцензування, який видається за наявності підстав для анулювання ліцензії, визначених статями 17, 21 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності»;
технологічні вимоги до ліцензіата (матеріально-технічна база ліцензіата) - обчислювальна, розмножувальна техніка, електронні засоби оперативного висвітлення інформації про земельні торги та показу фото- і картографічної інформації про земельну ділянку, необхідні для провадження виробничого процесу, нежитлове приміщення для персоналу суб’єкта господарювання, який забезпечує його функціонування.
2.1. Для здійснення планової чи позапланової перевірки орган ліцензування видає наказ, який має містити найменування (прізвище, ім’я, по батькові) ліцензіата, щодо якого буде здійснена перевірка, предмет перевірки, прізвища, імена та по батькові посадових осіб, які увійшли до складу Комісії. Наказ підписується керівником органу ліцензування або його заступником.
2.2. На підставі наказу оформлюється посвідчення (додаток 1) на проведення перевірки, яке підписується керівником або заступником керівника органу ліцензування і засвідчується печаткою органу ліцензування.
2.3. Посвідчення реєструється в журналі обліку посвідчень на проведення перевірки ліцензіатів (додаток 2), сторінки якого повинні бути пронумеровані, прошнуровані і скріплені печаткою.
Посвідчення є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення перевірки.
2.4. Планові перевірки додержання ліцензіатами Ліцензійних умов проводяться органом ліцензування не частіше одного разу на п’ять років. Строк здійснення планової перевірки не може перевищувати п’ятнадцяти робочих днів, а для суб’єктів малого підприємництва - п’яти робочих днів. Продовження строку здійснення планової перевірки не допускається.
2.5. Планові перевірки додержання ліцензіатами Ліцензійних умов проводяться органом ліцензування відповідно до річних або квартальних планів-графіків перевірок, які затверджуються органом ліцензування відповідно до 1 грудня року, що передує плановому, або до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому.
2.6. Плани проведення перевірок щороку оприлюднюються органом ліцензування шляхом розміщення інформації в мережі Інтернет на офіційному веб-сайті органу ліцензування.
2.7. Орган ліцензування здійснює планові перевірки за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення такої перевірки не пізніше ніж за десять днів до дня проведення перевірки.
2.8. Повідомлення про проведення перевірки надсилається ліцензіату рекомендованим листом чи телефонограмою за місцезнаходженням ліцензіата або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання під розписку.
2.9. Позапланові перевірки здійснюються органом ліцензування на підставах, визначених Законами України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» та «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Під час проведення позапланових перевірок з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цих перевірок, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні на проведення перевірки.
2.10. Строк здійснення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів. Продовження строку здійснення позапланової перевірки не допускається.
III. Права та обов’язки комісії з перевірки ліцензіата
3.1. Голова та члени Комісії при здійсненні перевірок за додержанням Ліцензійних умов мають право:
доступу на територію ліцензіата, у його виробничі та інші приміщення, що використовуються для провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів, для обстеження і з'ясування питань, безпосередньо пов'язаних з перевіркою;
ознайомлюватися з нормативно-технічною, обліково-звітною, розпорядчою, статистичною та іншою документацією, необхідною для проведення перевірки;
отримувати копії (ксерокопії) необхідних документів, безпосередньо пов'язаних з перевіркою;
одержувати від ліцензіата письмові пояснення з питань, що виникають під час перевірки.
3.2. Голова та члени Комісії, які проводять перевірку, зобов'язані:
керуватись у своїй роботі законодавством України;
об'єктивно відображати стан справ щодо додержання ліцензіатами Ліцензійних умов;
забезпечувати додержання державної та іншої, передбаченої чинним законодавством, таємниці;
пред'явити перед початком проведення перевірки ліцензіату або уповноваженій ним особі посвідчення на проведення перевірки та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення на проведення перевірки та виконувати інші обов’язки, визначені статтею 8 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
IV. Права та обов'язки ліцензіата
4.1. Ліцензіат під час здійснення перевірки має право:
вимагати від посадових осіб, які увійшли до складу Комісії, додержання вимог законодавства;
перевіряти наявність у посадових осіб, які увійшли до складу Комісії, службового посвідчення і одержувати копії посвідчення на проведення планової або позапланової перевірки;
ознайомитися з підставою проведення позапланової перевірки з отриманням копії відповідного документа;
бути присутнім під час здійснення перевірки;
вимагати нерозголошення інформації, що є комерційною таємницею ліцензіата;
одержати один примірник акта та ознайомитися з ним;
надавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта;
оскаржувати в установленому законом порядку неправомірні дії посадових осіб, які увійшли до складу Комісії;
не допускати посадових осіб, які увійшли до складу Комісії, до здійснення перевірки, якщо:
перевірка здійснюється з порушенням вимог щодо періодичності проведення перевірок, передбачених законом;
посадові особи, які увійшли до складу Комісії, не надали копії документів, передбачених законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам закону;
ліцензіат не одержав повідомлення про здійснення планового заходу.
допускати посадових осіб, які увійшли до складу Комісії, до здійснення перевірки за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого законом;
надавати документи, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення перевірки, та ті, що підтверджують додержання ним Ліцензійних умов, та виконувати інші обов’язки, визначені статтею 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
V. Порядок проведення перевірки
5.1. Перевірці підлягає дотримання ліцензіатом при провадженні господарської діяльності щодо проведення земельних торгів організаційних, кваліфікаційних, технологічних вимог, що визначені Ліцензійними умовами.
5.2. Комісія при перевірці дотримання Ліцензійних умов перевіряє:
наявність оригіналу ліцензії на провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів чи довідки про прийняття заяви про переоформлення ліцензії або про прийняття заяви про видачу дубліката ліцензії;
наявність копії ліцензії, що підтверджує право філії або іншого відокремленого структурного підрозділу ліцензіата на провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів за місцем провадження такої діяльності;
відповідність матеріально-технічної бази даним, зазначеним у відомостях, що подавалися для отримання ліцензії;
наявність штатного розкладу, трудових книжок працівників та належне їх оформлення;
наявність документів, що підтверджують правовідносини працівників із суб'єктом господарювання (накази про призначення, трудові договори тощо);
наявність необхідної кількості ліцитаторів, передбачених Ліцензійними умовами, та копій документів про їх освіту;
відповідність проведених ліцензіатом земельних торгів Земельному кодексу України та нормативно-правовим актам з питань земельних торгів;
дотримання договірних зобов’язань з провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів;
організацію зберігання та фактичну наявність матеріалів щодо проведення земельних торгів;
своєчасність повідомлення органу ліцензування про всі зміни даних у документах, що подавалися ліцензіатом для отримання ліцензії;
достовірність даних у документах, що подавалися ліцензіатом для отримання ліцензії, а також у повідомленнях про зміну цих даних;
виконання розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов (у разі його складання).
5.3. Ліцензіат може вести журнал відвідувань представниками органів ліцензування із зазначенням у ньому строків та мети відвідування, посади, прізвища, ініціалів посадової особи органу ліцензування.
Зазначені відомості засвідчуються підписом посадової особи органу ліцензування.
VI. Порядок оформлення результатів перевірки
6.1. За результатами планових та позапланових перевірок складаються відповідні акти: акт перевірки додержання ліцензіатом Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів (додаток 3); акт про повторне порушення ліцензіатом Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів (додаток 4); акт про виявлення недостовірних відомостей у документах, поданих суб'єктом господарювання для одержання ліцензії на провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів (додаток 5); акт про невиконання розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів (додаток 6); акт про відмову ліцензіата в проведенні перевірки (додаток 7); акт про неможливість ліцензіата забезпечити виконання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів (додаток 8); акт про встановлення факту передачі ліцензії або її копії іншій юридичній або фізичній особі для провадження господарської діяльності (додаток 9).
6.2. В останній день перевірки два примірники акта підписуються членами Комісії, які здійснювали захід, та ліцензіатом або уповноваженою ним особою. Якщо суб'єкт господарювання не погоджується зі змістом акта, він підписує акт та надає письмові зауваження. Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення перевірки є невід'ємною частиною акта перевірки додержання ліцензіатом Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів.
Члени комісії зазначають в акті стан виконання вимог законодавства ліцензіатом, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну норму законодавства.
6.3. Керівник ліцензіата (юридичної особи) або уповноважена ним особа особисто засвідчує, що ознайомлений(а) з актом і отримав(ла) один примірник, ставить свій підпис, дату та печатку на обох примірниках акта перевірки.
Ліцензіат - фізична особа - підприємець або уповноважена ним особа засвідчує, що ознайомлений(а) з актом і отримав(ла) один примірник, ставить свій підпис, дату та печатку (за наявності) на обох примірниках акта перевірки.
У філіях та інших відокремлених структурних підрозділах уповноважена керівником ліцензіата особа ставить свій підпис, дату та печатку на обох примірниках акта перевірки.
Один примірник акта перевірки вручається ліцензіату або уповноваженій ним особі, а другий - зберігається в органі ліцензування.
6.4. У разі відмови ліцензіата підписати акт перевірки посадова особа, що увійшла до складу Комісії, робить відповідний запис в акті про те, що керівник ліцензіата (юридичної особи), або уповноважена ним особа, або ліцензіат - фізична особа - підприємець з актом ознайомлений(а) і від підпису відмовився(лась).
У разі відмови ліцензіата ознайомитися з актом посадова особа, що увійшла до складу Комісії, робить відповідний запис в акті про те, що керівник ліцензіата (юридичної особи), або уповноважена ним особа, або ліцензіат - фізична особа - підприємець з актом ознайомлюватися відмовився(лась).
6.5. У разі виявлення порушень Ліцензійних умов орган ліцензування на підставі акта перевірки не пізніше п’яти робочих днів з дати його складання видає розпорядження у двох примірниках про усунення порушень Ліцензійних умов або приймає рішення про анулювання ліцензії. Один примірник не пізніше п'яти робочих днів з дня складання акта перевірки надається ліцензіату чи уповноваженій ним особі для виконання, а другий примірник з підписом ліцензіата або уповноваженої ним особи щодо погоджених термінів усунення порушень вимог законодавства залишається в органі ліцензування. У разі відмови ліцензіата або уповноваженої ним особи від отримання розпорядження щодо усунення порушень вимог законодавства воно направляється рекомендованим листом, а на копії розпорядження, що залишається в органі ліцензування, проставляються відповідний вихідний номер і дата направлення.
6.6. Ліцензіат, який одержав розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов, зобов'язаний в установлений у розпорядженні термін у письмовій формі подати до органу ліцензування, який видав це розпорядження, документальне підтвердження про усунення порушень.
6.7. У разі усунення виявлених перевіркою порушень Ліцензійних умов протягом п’яти робочих днів з дати складання акта перевірки, якщо це підтверджено документально і не потребує додаткової перевірки, розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов не видається.
6.8. Якщо ліцензіатом документально підтверджено усунення порушення Ліцензійних умов, то перевірка виконання розпорядження про усунення порушення Ліцензійних умов може не проводитися.
6.9. Акт про невиконання розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів складається за результатами позапланової перевірки на підставі акта перевірки і є підставою для анулювання ліцензії.
VII. Рішення про анулювання ліцензії
7.1. Орган ліцензування за наявності підстав, визначених статтею 21 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», приймає рішення про анулювання ліцензії.
7.2. Рішення про анулювання ліцензії приймається протягом десяти робочих днів з дати встановлення підстав для анулювання ліцензії.
7.3. Рішення про анулювання ліцензії вручається (надсилається рекомендованим листом) ліцензіату із зазначенням підстав анулювання не пізніше трьох робочих днів з дати його прийняття.
7.4. У разі неявки ліцензіата або його представників на розгляд питання про анулювання ліцензії у випадках, коли обов'язковість присутності ліцензіата або його представників передбачена законом, розгляд питання здійснюється без їх участі з обов'язковою відміткою в протоколі номера документа, що підтверджує факт повідомлення ліцензіату.
7.5. Розгляд питань про анулювання ліцензії в разі повторного порушення ліцензіатом Ліцензійних умов протягом терміну дії ліцензії здійснюється за наявності таких документів:
акта попередньої перевірки, у якому зафіксоване порушення ліцензіатом Ліцензійних умов;
розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов;
акта про повторне порушення ліцензіатом Ліцензійних умов;
наказів, на підставі яких здійснювалися перевірки.
7.6. Рішення про анулювання ліцензії набирає чинності через тридцять днів з дня його прийняття, крім рішень про анулювання ліцензій, прийнятих згідно з поданою заявою ліцензіата про анулювання ліцензії та в разі смерті ліцензіата - фізичної особи - підприємця, які набирають чинності з дня їх прийняття.
Рішення про анулювання ліцензії реєструється у журналі обліку заяв та виданих ліцензій.
7.7. Запис про підставу, дата та номер рішення про анулювання ліцензії вносяться органом ліцензування до ліцензійного реєстру провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів не пізніше наступного робочого дня після набрання чинності рішенням про анулювання ліцензії
7.8. У разі анулювання ліцензії на підставі акта про повторне порушення ліцензіатом Ліцензійних умов, акта про виявлення недостовірних відомостей у документах, поданих суб'єктом господарювання для одержання ліцензії, акта про встановлення факту передачі ліцензії іншій юридичній або фізичній особі для провадження господарської діяльності, акта про невиконання розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов суб'єкт господарювання може одержати нову ліцензію на право провадження цього виду господарської діяльності не раніше ніж через рік з дати прийняття органом ліцензування рішення про анулювання попередньої ліцензії.
VIII. Оскарження рішення про анулювання ліцензії
8.1. У разі подання ліцензіатом протягом тридцяти днів з дня прийняття рішення про анулювання ліцензії скарги до експертно-апеляційної ради при спеціально уповноваженому органі з питань ліцензування дія даного рішення органу ліцензування зупиняється до прийняття спеціально уповноваженим органом з питань ліцензування відповідного рішення.
8.2. Рішення експертно-апеляційної ради при спеціально уповноваженому органі з питань ліцензування щодо скарги ліцензіата є підставою для видання спеціально уповноваженим органом з питань ліцензування розпорядження про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування, допущених органом ліцензування.
8.3. Рішення органу ліцензування про анулювання ліцензії може бути оскаржене в судовому порядку.
Додаток 1 |
Додаток 2 |
ЖУРНАЛ
обліку посвідчень на проведення перевірки ліцензіатів
№ з/п | № посвідчення | Найменування (прізвище, ім’я, по батькові) та місцезнаходження (місце проживання) ліцензіата | Склад комісії | Термін перевірки | Номер та дата наказу |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Додаток 3 |
АКТ
перевірки додержання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності
щодо проведення земельних торгів
Додаток 4 |
АКТ
про повторне порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності
щодо проведення земельних торгів
Додаток 5 |
АКТ
про виявлення недостовірних відомостей у документах
Додаток 6 |
АКТ
про невиконання розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів
Додаток 7 |
АКТ
про відмову в проведенні перевірки
Додаток 8 |
АКТ
про неможливість забезпечити виконання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів
Додаток 9 |
АКТ
про встановлення факту передачі ліцензії або її копії іншій юридичній або фізичній особі для провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів