ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
{ Розгляд конституційного подання припинено згідно зУхвалою Конституційного Суду
N 8-у/2009 ( v008u710-09 ) від 17.02.2009 }
З мотивів невідповідності Конституції України ( 254к/96-ВР )
Указом Президента України від 2 січня 2009 року N 1 ( 1/2009 )
"Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від
27 грудня 2008 року N 1599-р" згідно з пунктом 15 частини першої
статті 106 Конституції України ( 254к/96-ВР ) зупинено дію
розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2008 року
N 1599-р ( 1599-2008-р ) "Про тимчасове покладення виконання
обов'язків Голови Фонду державного майна України на
Парфененка Д.М.".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої
статті 106, статті 150 Конституції України ( 254к/96-ВР ), статей
13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України"
( 422/96-ВР ) звертаюсь до Конституційного Суду України для
вирішення питання про конституційність розпорядження Кабінету
Міністрів України від 27 грудня 2008 року N 1599-р ( 1599-2008-р )
"Про тимчасове покладення виконання обов'язків Голови Фонду
державного майна України на Парфененка Д.М.", на даний час
неопублікованого.
У названому розпорядженні ( 1599-2008-р ) йдеться про
покладення Кабінетом Міністрів України тимчасово, до призначення в
установленому порядку Голови Фонду державного майна України,
виконання обов'язків Голови цього Фонду на заступника Голови Фонду
державного майна України Парфененка Дмитра Миколайовича.
Зазначене не відповідає Конституції України ( 254к/96-ВР ) з
таких підстав.
Основним Законом держави ( 254к/96-ВР ) закріплено правовий
порядок, за яким органи законодавчої, виконавчої та судової влади
здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України
( 254к/96-ВР ) межах і відповідно до законів України (частина
друга статті 6) ( 254к/96-ВР ), органи державної влади зобов'язані
діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що
передбачені Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України
(частина друга статті 19) ( 254к/96-ВР ). Відповідно до частини
третьої статті 113 Конституції України ( 254к/96-ВР ) Кабінет
Міністрів України у своїй діяльності керується, зокрема,
Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України.
Питання щодо призначення Голови Фонду державного майна
України врегульовано пунктом 12 частини першої статті 85
Конституції України ( 254к/96-ВР ), за яким до повноважень
Верховної Ради України належить призначення за поданням
Прем'єр-міністра України, зокрема, Голови Фонду державного майна
України. Цим самим пунктом Конституції України ( 254к/96-ВР )
врегульовано й питання звільнення Голови Фонду державного майна
України.
Таким чином, Основний Закон держави ( 254к/96-ВР ) не
визначає Кабінет Міністрів України серед суб'єктів призначення
(звільнення) Голови Фонду державного майна України.
Питання тимчасового виконання обов'язків, зокрема, Голови
Фонду державного майна України до внесення змін до Конституції
України ( 254к/96-ВР ) Законом України від 8 грудня 2004 року
N 2222-IV ( 2222-15 ) було врегульовано Законом України "Про
тимчасове виконання обов'язків посадових осіб, яких призначає на
посаду за згодою Верховної Ради України Президент України або
Верховна Рада України за поданням Президента України"
( 709/97-ВР ). Відповідно до статті 1 названого Закону
( 709/97-ВР ) в разі звільнення (відставки) особи, яку призначає
на посаду за згодою Верховної Ради України Президент України, або
особи, яку призначає на посаду Верховна Рада України за поданням
Президента України, обов'язки звільненої особи тимчасово, але не
більше одного місяця, виконує перший заступник (а у разі його
відсутності - заступник) цієї посадової особи, призначений
конституційне легітимною особою. При цьому конституційне
легітимною особою визнається особа, яка згідно з Конституцією
України ( 254к/96-ВР ) призначена на посаду відповідно Президентом
України за згодою Верховної Ради України або Верховною Радою
України за поданням Президента України. Конституційний Суд України
визнав такий підхід у вирішенні питання про тимчасове виконання
обов'язків посадових осіб конституційним (Рішення від 27 квітня
2000 року N 7-рп/2000 ( v007p710-00 ) у справі про тимчасове
виконання обов'язків посадових осіб).
Після внесення змін до Конституції України ( 254к/96-ВР )
питання тимчасового виконання обов'язків Голови Фонду державного
майна України на законодавчому рівні не врегульовано.
Тимчасове положення про Фонд державного майна України,
затверджене Постановою Верховної Ради України від 7 липня
1992 року N 2558-XII ( 2558-12 ), містить норму про тимчасове
виконання обов'язків Голови Фонду державного майна України у разі
коли кандидат на посаду Голови Фонду державного майна України не
отримав, відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ), згоди
Верховної Ради України. Так, згідно з абзацом другим статті 8
названого Положення ( 2558-12 ) у такому випадку повноваження
Голови Фонду державного майна України тимчасово виконує перший
заступник Голови Фонду державного майна України.
Слід також зауважити, що в Ухвалі від 17 вересня 2008 року
N 46-уп/2008 ( va46u710-08 ) Конституційний Суд України наголосив
на відсутності в чинному законодавстві України
нормативно-правового акта, який визначив би належність Фонду
державного майна України до будь-яких із гілок державної влади,
зазначених у статті 6 Конституції України ( 254к/96-ВР ). Це
свідчить про неправомірність застосування до Фонду положень
законодавства України, що стосуються центральних органів
виконавчої влади, зокрема пункту 9-2 статті 116 Конституції
України ( 254к/96-ВР ).
Таким чином, ні Конституція України ( 254к/96-ВР ), ні закони
України не відносять до повноважень Кабінету Міністрів України
вирішення питання щодо тимчасового покладення виконання обов'язків
Голови Фонду державного майна України.
У Рішенні Конституційного Суду України від 11 листопада
2008 року N 25-рп/2008 ( v025p710-08 ) у справі про земельні
аукціони Конституційний Суд України зазначив, що Кабінет Міністрів
України у своїй діяльності при виданні постанов і розпоряджень
повинен виходити із закріплених за ним виключно Конституцією
( 254к/96-ВР ) та законами України повноважень, які не можуть
встановлюватися іншими правовими актами.
Тож вбачається, що Кабінет Міністрів України не вправі
приймати рішення з кадрових питань, якщо він не має таких
повноважень за Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України.
Відтак, видавши розпорядження від 27 грудня 2008 року
N 1599-р ( 1599-2008-р ) "Про тимчасове покладення виконання
обов'язків Голови Фонду державного майна України на
Парфененка Д.М.", Кабінет Міністрів України вийшов за межі своїх
повноважень та діяв у спосіб, що не передбачені Конституцією
( 254к/96-ВР ) та законами України, чим порушив положення частини
другої статті 6, частини другої статті 19 та частини третьої
статті 113 Основного Закону держави ( 254к/96-ВР ), які
зобов'язують Кабінет Міністрів України керуватися у своїй
діяльності Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України, на
підставі та у спосіб, що ними передбачені.
З огляду на наведене прошу Конституційний Суд України
розглянути питання щодо конституційності розпорядження Кабінету
Міністрів України від 27 грудня 2008 року N 1599-р ( 1599-2008-р )
"Про тимчасове покладення виконання обов'язків Голови Фонду
державного майна України на Парфененка Д.М.".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням
уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України -
Представника Президента України у Конституційному Суді України
М. Ставнійчук.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 2 січня 2009 року
{ Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України }
Джерело:Офіційний портал ВРУ