У Х В А Л АКОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
про припинення розгляду конституційного подання
Президента України щодо відповідності Конституції України
(конституційності) Розпорядження Кабінету Міністрів України"Про тимчасове покладення виконання обов'язків Голови
Фонду державного майна України на Парфененка Д.М."
м. Київ Справа N 2-8/2009
17 лютого 2009 року
N 8-у/2009
Конституційний Суд України у складі суддів:
Стрижака Андрія Андрійовича - головуючого, Бауліна Юрія Васильовича, Бринцева Василя Дмитровича, Вдовіченка Сергія Леонідовича, Головіна Анатолія Сергійовича, Джуня В'ячеслава Васильовича, Дідківського Анатолія Олександровича, Домбровського Івана Петровича - доповідача, Кампа Володимира Михайловича, Колоса Михайла Івановича, Лилака Дмитра Дмитровича, Маркуш Марії Андріївни, Мачужак Ярослави Василівни, Нікітіна Юрія Івановича, Овчаренка В'ячеслава Андрійовича, Стецюка Петра Богдановича, Ткачука Павла Миколайовича, Шишкіна Віктора Івановича,
розглянув на засіданні питання про припинення розгляду
конституційного подання Президента України ( n0001100-09 ) щодо
відповідності Конституції України ( 254к/96-ВР )
(конституційності) Розпорядження Кабінету Міністрів України "Про
тимчасове покладення виконання обов'язків Голови Фонду державного
майна України на Парфененка Д.М." від 27 грудня 2008 року N 1599-р
( 1599-2008-р ) (Урядовий кур'єр, 2008 р., 30 грудня).
Заслухавши суддю-доповідача Домбровського І.П. та дослідивши
матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Президент України Указом від 2 січня 2009 року N 1
( 1/2009 ) зупинив дію Розпорядження Кабінету Міністрів України
"Про тимчасове покладення виконання обов'язків Голови Фонду
державного майна України на Парфененка Д.М." від 27 грудня
2008 року N 1599-р ( 1599-2008-р ) (далі - Розпорядження) та
одночасно звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням
визнати його таким, що не відповідає Конституції України
( 254к/96-ВР ) (є неконституційним).
Своє клопотання суб'єкт права на конституційне подання
обґрунтовує так.
Питання щодо призначення Голови Фонду державного майна
України врегульовано пунктом 12 частини першої статті 85
Конституції України ( 254к/96-ВР ), відповідно до якого до
повноважень Верховної Ради України належить призначення за
поданням Прем'єр-міністра України Голови Фонду державного майна
України. Цим пунктом Основного Закону ( 254к/96-ВР ) врегульовано
й питання звільнення Голови Фонду державного майна України.
Питання тимчасового виконання обов'язків, зокрема Голови
Фонду державного майна України, до внесення змін до Конституції
України ( 254к/96-ВР ) Законом України від 8 грудня 2004 року
N 2222-IV ( 2222-15 ) було врегульовано Законом України "Про
тимчасове виконання обов'язків посадових осіб, яких призначає на
посаду за згодою Верховної Ради України Президент України або
Верховна Рада України за поданням Президента України"
( 709/97-ВР ). Відповідно до статті 1 ( 709/97-ВР ) цього закону в
разі звільнення (відставки) особи, яку призначає на посаду за
згодою Верховної Ради України Президент України, або особи, яку
призначає на посаду Верховна Рада України за поданням Президента
України, обов'язки звільненої особи тимчасово, але не більше
одного місяця, виконує перший заступник (а у разі його відсутності
- заступник) цієї посадової особи, призначений конституційно
легітимною особою. При цьому такою визнається особа, яка згідно з
Конституцією України ( 254к/96-ВР ) призначена на посаду
відповідно Президентом України за згодою Верховної Ради України
або Верховною Радою України за поданням Президента України.
Конституційний Суд України визнав вказаний підхід до вирішення
питання про тимчасове виконання обов'язків посадових осіб
конституційним (Рішення від 27 квітня 2000 року N 7-рп/2000
( v007p710-00 ) у справі про тимчасове виконання обов'язків
посадових осіб).
Після внесення змін до Конституції України ( 254к/96-ВР )
питання тимчасового виконання обов'язків Голови Фонду державного
майна України на законодавчому рівні не врегульовано.
Тимчасове положення про Фонд державного майна України,
затверджене Постановою Верховної Ради України від 7 липня
1992 року N 2558-XII ( 2558-12 ), містить норму про тимчасове
виконання обов'язків Голови Фонду державного майна України у разі,
якщо кандидат на посаду Голови Фонду державного майна України не
отримав відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ) згоди
Верховної Ради України. Так, згідно з абзацом другим пункту 8
зазначеного положення ( 2558-12 ) у такому разі повноваження
Голови Фонду державного майна України тимчасово виконує його
перший заступник.
Таким чином, на думку автора клопотання, Кабінет Міністрів
України, видавши Розпорядження ( 1599-2008-р ), вийшов за межі
своїх повноважень та діяв у спосіб, не передбачений Конституцією
( 254к/96-ВР ) та законами України, чим порушив положення частини
другої статті 6, частини другої статті 19 та частини третьої
статті 113 Основного Закону України ( 254к/96-ВР ), які
зобов'язують Кабінет Міністрів України керуватися у своїй
діяльності Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України, діяти
на підставі та у спосіб, що ними передбачені.
2. Перша колегія суддів Конституційного Суду України Ухвалою
від 3 лютого 2009 року відмовила у відкритті конституційного
провадження у цій справі на підставі пункту 3 статті 45 Закону
України "Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ) -
непідвідомчість Конституційному Суду України питань, порушених у
конституційному поданні.
3. 5 лютого 2009 року до Конституційного Суду України
надійшла письмова заява Президента України про відкликання
конституційного подання ( n0001100-09 ).
Відповідно до частини першої статті 44 Закону України "Про
Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ) конституційне подання
може бути відкликане за письмовою заявою суб'єкта, який його
направив до Конституційного Суду України, в будь-який час до дня
розгляду на пленарному засіданні Конституційного Суду України.
Згідно з параграфом 51-1 Регламенту Конституційного Суду
України ( v001z710-97 ) Конституційний Суд України припиняє
розгляд конституційного подання, якщо після прийняття ухвали
колегії суддів Конституційного Суду України про відмову у
відкритті провадження у справі суб'єкт права на конституційне
подання письмовою заявою відповідно до статті 44 Закону України
"Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ) відкликав
конституційне подання.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 147, 150, 153
Конституції України ( 254к/96-ВР ), статтями 44, 50 Закону України
"Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ), параграфом 51-1
Регламенту Конституційного Суду України ( v001z710-97 ),
Конституційний Суд України
у х в а л и в:
1. Припинити розгляд конституційного подання Президента
України ( n0001100-09 ) щодо відповідності Конституції України
( 254к/96-ВР ) (конституційності) Розпорядження Кабінету Міністрів
України "Про тимчасове покладення виконання обов'язків Голови
Фонду державного майна України на Парфененка Д.М." від 27 грудня
2008 року N 1599-р ( 1599-2008-р ) на підставі статті 44 Закону
України "Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ) - у зв'язку
з письмовою заявою Президента України про відкликання подання
( n0001100-09 ).
2. Ухвала Конституційного Суду України є остаточною.
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
Джерело:Офіційний портал ВРУ