open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
{ Додатково див. Рішення Конституційного Суду

N 22-рп/2009 ( v022p710-09 ) від 29.09.2009 }

З мотивів невідповідності Конституції України ( 254к/96-ВР )
Указом Президента України від 29 травня 2009 року N 375
( 375/2009 ) "Про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів
України від 2 квітня 2009 року N 430" згідно з пунктом 15 частини
першої статті 106 Конституції України ( 254к/96-ВР ) зупинено дію
постанови Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2009 року N 430
( 430-2009-п ) "Про запобігання кризовим явищам у вугільній
промисловості".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої
статті 106, статті 150 Конституції України ( 254к/96-ВР ), статей
13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України"
( 422/96-ВР ) звертаюсь до Конституційного Суду України для
вирішення питання про конституційність названої постанови
Кабінету Міністрів України ( 430-2009-п ), опублікованої в
"Офіційному віснику України" (2009 р., N 33, ст. 1144).
Постановою Кабінету Міністрів України ( 430-2009-п ), про яку
йдеться, затверджено перелік вугледобувних підприємств, майно яких
підлягає продажу в 2009 році на відкритому аукціоні, та вирішено
низку питань, пов'язаних із забезпеченням продажу такого майна.
Названа постанова Кабінету Міністрів України ( 430-2009-п )
не відповідає Конституції України ( 254к/96-ВР ).
Згідно з Конституцією України ( 254к/96-ВР ) державна влада в
Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу,
виконавчу і судову (частина перша статті 6) ( 254к/96-ВР ). Органи
законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої
повноваження у встановлених Конституцією України ( 254к/96-ВР )
межах і відповідно до законів України; органи державної влади
зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у
спосіб, що передбачені Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами
України (частина друга статті 6, частина друга статті 19 Основного
Закону держави) ( 254к/96-ВР ).
За Конституцією України ( 254к/96-ВР ) правовий режим
власності визначається виключно законами України (пункт 7 частини
першої статті 92) ( 254к/96-ВР ).
Як визначив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від
22 вересня 2005 року N 5-рп/2005 ( v005p710-05 ) у справі про
постійне користування земельними ділянками, правовий режим
власності означає врегулювання нормами закону, зокрема, порядку
набуття і здійснення права власності, функції, компетенцію органів
державної влади і місцевого самоврядування.
Згідно з частиною другою статті 5 Закону України "Про
приватизацію державного майна" ( 2163-12 ) до об'єктів, що мають
загальнодержавне значення і не підлягають приватизації, віднесено
майнові комплекси підприємств, їх структурних підрозділів,
основним видом діяльності яких є виробництво товарів (робіт,
послуг), що мають загальнодержавне значення, в тому числі корисних
копалин загальнодержавного значення (частина друга статті 5)
( 2163-12 ), а отже, вугілля (постанова Кабінету Міністрів України
від 12 грудня 1994 року N 827 ( 827-94-п ) "Про затвердження
переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого
значення", з наступними змінами).
Відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ) єдиним
органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада
України (стаття 75) ( 254к/96-ВР ), прийняття законів та
затвердження переліку об'єктів права державної власності, що не
підлягають приватизації, віднесено до повноважень Верховної Ради
України (пункти 3, 36 частини першої статті 85) ( 254к/96-ВР ).
Відтак, внесення будь-яких змін до такого переліку, в тому числі
виключення з нього відповідних об'єктів з метою дальшого продажу,
може здійснюватися виключно Верховною Радою України шляхом
прийняття законів.
З цього приводу Конституційним Судом України висловлено
правову позицію у Рішенні від 1 липня 1998 року N 9-рп
( v009p710-98 ) у справі щодо приватизації державного майна, за
якою, "розглядаючи норми пункту 36 частини першої статті 85
Конституції України ( 254к/96-ВР ), слід мати на увазі передусім
положення пункту 7 частини першої статті 92 Конституції України
( 254к/96-ВР ), згідно з яким правовий режим власності
визначається виключно законами України. З цього випливає, що
перелік об'єктів права власності, які не підлягають приватизації,
не є постійним і незмінюваним; Верховна Рада України може вносити
до цього переліку відповідні зміни", "Верховна Рада України
реалізувала свої повноваження в частині другій статті 5 Закону
України "Про приватизацію державного майна" ( 2163-12 ), в якому
затвердила перелік об'єктів загальнодержавного значення, які не
підлягають приватизації".
У Рішенні Конституційного Суду України від 2 березня
1999 року N 2-рп/99 ( v002p710-99 ) у справі про комунальні
послуги зазначено, що відповідно до статті 75 Конституції України
( 254к/96-ВР ) єдиним органом законодавчої влади в Україні є
парламент - Верховна Рада України і до її найголовніших і, по
суті, виключних повноважень належить прийняття законів (пункт З
частини першої статті 85 Конституції України) ( 254к/96-ВР ). Це
цілком відповідає принципу пріоритетності закону в системі
нормативно-правових актів України. Крім того, у Рішенні від 14
грудня 2000 року N 15-рп/2000 ( v015p710-00 ) у справі про порядок
виконання рішень Конституційного Суду України Конституційний Суд
України наголосив на неприпустимості зміни закону шляхом прийняття
підзаконного правового акта.
Що ж до визначеного Конституцією України ( 254к/96-ВР )
статусу Кабінету Міністрів України, то цей орган уповноважений
здійснювати управління об'єктами державної власності відповідно до
закону, його повноваження визначаються Конституцією ( 254к/96-ВР )
і законами України (пункти 5, 10 статті 116) ( 254к/96-ВР ),
постанови і розпорядження видаються Кабінетом Міністрів України в
межах своєї компетенції (частина перша статті 117) ( 254к/96-ВР ).
Як зауважив Конституційний Суд України у Рішенні від
11 листопада 2008 року N 25-рп/2008 ( v025p710-08 ) у справі про
земельні аукціони, Кабінет Міністрів України у своїй діяльності
при виданні постанов і розпоряджень повинен виходити із
закріплених за ним виключно Конституцією ( 254к/96-ВР ) та
законами України повноважень.
Таким чином, вирішення підзаконним актом - постановою
Кабінету Міністрів України питання про відчуження об'єктів
державної власності всупереч закону є перебирання Урядом України
на себе повноважень Верховної Ради України, що не відповідає
статті 75, пунктам 3 і 36 частини першої статті 85 Конституції
України ( 254к/96-ВР ).
Діючи у такий спосіб, Кабінет Міністрів України порушив і
норми пунктів 5, 10 статті 116, частини першої статті 117
Основного Закону держави ( 254к/96-ВР ), а також вимоги частини
другої статті 6, частини другої статті 19 Конституції України
( 254к/96-ВР ), які зобов'язують органи державної влади, в тому
числі і Кабінет Міністрів України, керуватися у своїй діяльності
Конституцією України ( 254к/96-ВР ), здійснювати свої повноваження
у встановлених цією Конституцією ( 254к/96-ВР ) межах.
Ураховуючи викладене, прошу Конституційний Суд України
розглянути питання щодо конституційності постанови Кабінету
Міністрів України від 2 квітня 2009 року N 430 ( 430-2009-п ) "Про
запобігання кризовим явищам у вугільній промисловості".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням
уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України -
Представника Президента України у Конституційному Суді України
М. Ставнійчук.

Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 29 травня 2009 року

{ Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України }

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: