ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
З мотивів невідповідності Конституції України ( 254к/96-ВР )
Указом Президента України від 21 липня 2008 року N 638
( 638/2008 ) "Про зупинення дії окремих положень розпоряджень
Кабінету Міністрів України від 16 січня 2008 року N 81-р та від
22 лютого 2008 року N 367-р" згідно з пунктом 15 частини першої
статті 106 Конституції України ( 254к/96-ВР ) зупинено дію
розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 січня 2008 року
N 81-р ( 81-2008-р ) "Про затвердження переліків господарських
товариств, державні пакети акцій (частки) яких підлягають
першочерговому продажу, державних підприємств і відкритих
акціонерних товариств, що підлягають першочерговій підготовці до
продажу в 2008 році", опублікованого 22 січня 2008 року в газеті
"Урядовий кур'єр" N 12, у частині першочергового продажу в
2008 році пакетів акцій відкритих акціонерних товариств
"Феодосійська суднобудівна компанія "Море", "Науково-дослідний
інститут електромеханічних приладів", "Турбоатом", Криворізького
гірничо-збагачувального комбінату окислених руд та розпорядження
Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2008 року N 367-р
( 367-2008-р ) "Про затвердження переліків господарських товариств
і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки) яких
підлягають продажу, державних підприємств, холдингових компаній і
відкритих акціонерних товариств, які підлягають підготовці до
продажу в 2008 році", на даний час неопублікованого, в частині
продажу відкритого акціонерного товариства "Науково-дослідний і
проектно-конструкторський інститут атомного та енергетичного
насособудування" та Херсонського державного заводу "Палада".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої
статті 106, статті 150 Конституції України ( 254к/96-ВР ), статей
13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України"
( 422/96-ВР ) звертаюсь до Конституційного Суду України для
вирішення питання про конституційність названих розпоряджень
Кабінету Міністрів України ( 81-2008-р, 367-2008-р ) в зазначеній
частині.
Розпорядженнями ( 81-2008-р, 367-2008-р ), про які йдеться,
Кабінет Міністрів України затвердив, зокрема, перелік
господарських товариств, державні пакети акцій (частки) яких
підлягають першочерговому продажу в 2008 році ( 81-2008-р ), та
перелік господарських товариств і холдингових компаній, державні
пакети акцій (частки) яких підлягають продажу в 2008 році
( 367-2008-р ). Зокрема, передбачено у 2008 році здійснити продаж
відкритих акціонерних товариств "Турбоатом", "Феодосійська
суднобудівна компанія "Море", "Науково-дослідний інститут
електромеханічних приладів", "Науково-дослідний і
проектно-конструкторський інститут атомного та енергетичного
насособудування", Криворізького гірничо-збагачувального комбінату
окислених руд та Херсонський державний завод "Палада".
Названі розпорядження Кабінету Міністрів України ( 81-2008-р,
367-2008-р ) в зазначеній частині не відповідають положенням
Конституції України ( 254к/96-ВР ), виходячи з такого.
Конституція України ( 254к/96-ВР ) має найвищу юридичну силу.
Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі
Конституції України ( 254к/96-ВР ) і повинні відповідати їй
(частина друга статті 8) ( 254к/96-ВР ).
Основним Законом ( 254к/96-ВР ) держави визначено об'єкти і
суб'єкти права власності (статті 13, 41, 142, 143) ( 254к/96-ВР ),
рівність усіх суб'єктів права власності перед законом (стаття 13)
( 254к/96-ВР ), гарантії права власності й обов'язки власників
(статті 13, 41) ( 254к/96-ВР ). Від імені Українського народу
права власника здійснюють органи державної влади та органи
місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України
( 254к/96-ВР ) (статті 13, 142, 143 Конституції України)
( 254к/96-ВР ).
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 92 Конституції
України ( 254к/96-ВР ) правовий режим власності визначається
виключно законами України.
Конституційний Суд України у Рішенні від 22 вересня 2005 року
N 5-рп/2005 ( v005p710-05 ) у справі про постійне користування
земельними ділянками визначив, що правовий режим власності означає
врегулювання нормами закону, зокрема, порядку набуття і здійснення
права власності, функції, компетенцію органів державної влади і
місцевого самоврядування.
Законом, який визначає порядок відчуження на користь фізичних
або юридичних осіб майна, що є державною власністю, є, зокрема,
Закон України "Про приватизацію державного майна" ( 2163-12 ).
Як зазначив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від
1 липня 1998 року N 9-рп/98 ( v009p710-98 ) у справі щодо
приватизації державного майна, "Верховна Рада України реалізувала
свої повноваження в частині другій статті 5 Закону України "Про
приватизацію державного майна" ( 2163-12 ), в якому затвердила
перелік об'єктів загальнодержавного значення, які не підлягають
приватизації".
До переліку таких об'єктів включено, зокрема, об'єкти, які
забезпечують виконання державою своїх функцій, обороноздатність
держави, майнові комплекси підприємств по виготовленню та ремонту
всіх видів зброї, яка є на озброєнні Збройних Сил України, Служби
безпеки України (пункт "а", абзац другий пункту "в" частини другої
статті 5) ( 2163-12 ).
У зв'язку з цим слід зауважити, що відкриті акціонерні
товариства "Науково-дослідний інститут електромеханічних
приладів", "Феодосійська суднобудівна компанія "Море" та
Херсонський державний завод "Палада" забезпечують обороноздатність
держави, виготовлення і ремонт зброї та військової техніки, а отже
є підприємствами, що забезпечують обороноздатність держави і за
Законом України "Про приватизацію державного майна" ( 2163-12 ) не
підлягають приватизації.
За Конституцією України ( 254к/96-ВР ) Кабінет Міністрів
України є вищим органом у системі органів виконавчої влади
(частина перша статті 113) ( 254к/96-ВР ), підконтрольний і
підзвітний Верховній Раді України в межах, передбачених статтями
85, 87 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (частина друга статті
113), здійснює управління об'єктами державної власності відповідно
до закону (пункт 5 статті 116) ( 254к/96-ВР ).
Тож, Кабінет Міністрів України, дозволивши здійснити у
2008 році продаж названих акціонерних товариств, діяв усупереч
положенням Конституції України ( 254к/96-ВР ), якими регулюються
питання власності. Включення цих відкритих акціонерних товариств
до переліку господарських товариств, державні пакети акцій
(частки) яких підлягають продажу у 2008 році ( 367-2008-р ),
здійснено Кабінетом Міністрів України також із порушенням вимог
частини другої статті 19, частини третьої статті 113 Конституції
України ( 254к/96-ВР ), які є нормами прямої дії і зобов'язують
Кабінет Міністрів України керуватися Конституцією ( 254к/96-ВР )
та законами України.
Слід також відзначити, що відкрите акціонерне товариство
"Турбоатом" є розробником та виробником передових зразків турбін
для атомних, теплових і гідравлічних електростанцій, відкрите
акціонерне товариство "Науково-дослідний і
проектно-конструкторський інститут атомного та енергетичного
насособудування" забезпечує випуск науково-технічної продукції в
галузі насособудування для атомної і теплової енергетики, хімічної
і нафтохімічної промисловості, гірничо-металургійного комплексу,
водопостачання, комунального господарства. Отже продаж названих
об'єктів ускладнить реалізацію Енергетичної стратегії України на
період до 2030 року ( 145-2006-р, 145а-2006-р ), призведе до
втрати Україною статусу провідної держави у сфері енергетичного
машинобудування, загрожує економічній безпеці держави.
До переліку об'єктів, що підлягають першочерговому продажу
згідно з додатком 1 до розпорядження Кабінету Міністрів України
від 16 січня 2008 року N 81-р ( 81-2008-р ), включено і
Криворізький гірничо-збагачувальний комбінат окислених руд
(незавершене будівництво). Слід відзначити, що у будівництві цього
комбінату брали участь Румунія, Республіка Болгарія, Словацька
Республіка, Федеративна Республіка Німеччина, з якими Україна нині
не має узгодженої позиції щодо дальшого розпорядження майном цього
підприємства. Прийняття в односторонньому порядку рішення про
приватизацію Криворізького гірничо-збагачувального комбінату
окислених руд є підставою для претензії названих держав щодо
порушення Україною взятих зобов'язань, що тягне за собою втрату
державних активів, негативно позначиться на інвестиційному кліматі
України, що є загрозою економічній безпеці держави.
З метою нейтралізації та запобігання загрозам національній
безпеці, пов'язаним із дестабілізацією ситуації у сфері
приватизації державного майна, Рада національної безпеки і оборони
України, на яку за статтею 107 Конституції України ( 254к/96-ВР )
покладено координацію і контроль за діяльністю органів виконавчої
влади у сфері національної безпеки і оборони, своїм рішенням від
16 травня 2008 року "Питання Фонду державного майна України"
( n0014525-08 ), введеним у дію Указом Президента України від
16 травня 2008 року N 449 ( 449/2008 ), зобов'язала Кабінет
Міністрів України до виконання у повному обсязі Указу Президента
України від 6 березня 2008 року N 200 ( 200/2008 ) "Про рішення
Ради національної безпеки і оборони України від 15 лютого
2008 року "Про забезпечення національних інтересів і національної
безпеки у сфері приватизації та концептуальні засади їх
реалізації" припинити та не допускати у подальшому здійснення
будь-яких заходів щодо приватизації державних пакетів акцій,
зокрема, відкритих акціонерних товариств "Феодосійська
суднобудівна компанія "Море", "Науково-дослідний інститут
електромеханічних приладів", "Турбоатом", "Науково-дослідний і
проектно-конструкторський інститут атомного та енергетичного
насособудування" та Криворізького гірничо-збагачувального
комбінату окислених руд.
Варто також зауважити, що Конституційний Суд України у
Рішенні від 1 липня 1998 року N 9-рп/98 ( v009p710-98 ) у справі
щодо приватизації державного майна наголошував, що відповідно до
пункту 36 частини першої статті 85 Конституції України
( 254к/96-ВР ) "затвердження переліку об'єктів права державної
власності, що не підлягають приватизації" є виключно компетенцією
Верховної Ради України; до того ж питання про включення
підприємств до списку об'єктів, які підлягають приватизації,
виходячи із змісту пункту 7 частини першої статті 92 Конституції
України ( 254к/96-ВР ), вирішуються Державною програмою
приватизації ( 1723-14 ), якою визначається коло об'єктів
приватизації.
Як зазначено у Законі України "Про приватизацію державного
майна" ( 2163-12 ), Державна програма приватизації визначає цілі,
пріоритети та умови приватизації, розробляється Фондом державного
майна України і затверджується Верховною Радою України законом
України один раз на три роки не пізніш як за місяць до
затвердження Державного бюджету України на відповідний рік, але до
початку наступного бюджетного року та діє до затвердження чергової
Державної програми приватизації; пропозиції про внесення змін до
Державної програми приватизації щодо кількості об'єктів, які
підлягають приватизації, та уточнення завдань щодо надходження
коштів до Державного бюджету України подаються до Верховної Ради
України одночасно з проектом Державного бюджету України на
наступний бюджетний рік (частини перша та друга статті 4)
( 2163-12 ). Державну програму приватизації на 2000-2002 роки
затверджено Законом України від 18 травня 2000 року N 1723-III
( 1723-14 ). Цим Законом встановлено, що затверджена ним Державна
програма приватизації на 2000-2002 роки ( 1723-14 ) діє до
затвердження чергової Державної програми приватизації.
Із цього приводу Рада національної безпеки і оборони України
у рішенні від 15 лютого 2008 року "Про забезпечення національних
інтересів і національної безпеки у сфері приватизації та
концептуальні засади їх реалізації" ( n0007525-08 ), введеному в
дію Указом Президента України від 6 березня 2008 року N 200
( 200/2008 ), відзначила, що законодавство з питань приватизації,
насамперед Державна програма приватизації на 2000-2002 роки
( 1723-14 ), не відповідає сучасному рівню розвитку суспільних
відносин, закладені у ньому механізми та процедури приватизації є
неефективними і непрозорими, що призводить до прийняття економічно
необґрунтованих рішень з питань приватизації державного майна,
створює передумови для зловживань у цій сфері, перешкоджає сталому
розвитку та ефективній структурній перебудові економіки, і визнала
рівень нормативно-правового регулювання засад приватизації
державного майна таким, що призводить до ослаблення системи
державного регулювання і контролю у сфері приватизації, зниження
інвестиційної та інноваційної активності, зростання частки
іноземного капіталу у стратегічних галузях економіки, ускладнює
створення конкурентного середовища в економіці, а відтак створює
загрозу національним інтересам і економічній безпеці держави.
Кабінет Міністрів України цим рішенням ( n0007525-08 ) зобов'язано
не допускати до затвердження нової Державної програми
приватизації, зокрема, приватизацію підприємств, що мають
стратегічне значення для економіки і безпеки держави.
За таких обставин приватизація відкритих акціонерних
товариств "Феодосійська суднобудівна компанія "Море",
"Науково-дослідний інститут електромеханічних приладів",
"Турбоатом", "Науково-дослідний і проектно-конструкторський
інститут атомного та енергетичного насособудування", які віднесені
постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2004 року
N 1734 ( 1734-2004-п ) до підприємств, що мають стратегічне
значення для економіки і безпеки держави, за відсутності Державної
програми приватизації не відповідає інтересам національної безпеки
у сфері приватизації.
Конституція України ( 254к/96-ВР ) визначила забезпечення
економічної безпеки однією з найважливіших функцій держави
(частина перша статті 17) ( 254к/96-ВР ). У зв'язку з цим, а також
ураховуючи викладене, розпорядження Кабінету Міністрів України від
16 січня 2008 року N 81-р ( 81-2008-р ) та від 22 лютого 2008 року
N 367-р ( 367-2008-р ) у частині, яка стосується продажу
зазначених вище об'єктів державної власності, видано всупереч
частині першій статті 17 Конституції України ( 254к/96-ВР ), яка,
як і інші норми Основного Закону України ( 254к/96-ВР ), згідно з
частиною третьою статті 8 Конституції України ( 254к/96-ВР ) є
нормою прямої дії.
Ураховуючи викладене, прошу Конституційний Суд України
розглянути питання щодо конституційності розпоряджень Кабінету
Міністрів України від 16 січня 2008 року N 81-р ( 81-2008-р ) "Про
затвердження переліків господарських товариств, державні пакети
акцій (частки) яких підлягають першочерговому продажу, державних
підприємств і відкритих акціонерних товариств, що підлягають
першочерговій підготовці до продажу в 2008 році" в частині
першочергового продажу в 2008 році пакетів акцій відкритих
акціонерних товариств "Феодосійська суднобудівна компанія "Море",
"Науково-дослідний інститут електромеханічних приладів",
"Турбоатом", Криворізького гірничо-збагачувального комбінату
окислених руд, від 22 лютого 2008 року N 367-р ( 367-2008-р ) "Про
затвердження переліків господарських товариств і холдингових
компаній, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу,
державних підприємств, холдингових компаній і відкритих
акціонерних товариств, які підлягають підготовці до продажу в
2008 році" в частині продажу відкритого акціонерного товариства
"Науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут атомного
та енергетичного насособудування" та Херсонського державного
заводу "Палада".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням
уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України -
Представника Президента України у Конституційному Суді України
М. Ставнійчук.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 21 липня 2008 року
{ Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України }
Джерело:Офіційний портал ВРУ