ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
{ Конституційне провадження у справі за конституційнимподанням Президента припинено згідно з
Рішенням Конституційного Суду
N 25-рп/2008 ( v025p710-08 ) від 11.11.2008 }
З мотивів невідповідності Конституції України ( 254к/96-ВР )
Указом Президента України від 21 липня 2008 року N 639
( 639/2008 ) "Про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів
України від 17 квітня 2008 року N 394" згідно з пунктом 15 частини
першої статті 106 Конституції України ( 254к/96-ВР ) зупинено дію
постанови Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2008 року N 394
( 394-2008-п ) "Про затвердження Порядку проведення у 2008 році
земельних аукціонів".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої
статті 106, статті 150 Конституції України ( 254к/96-ВР ), статей
13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України"
( 422/96-ВР ) звертаюсь до Конституційного Суду України для
вирішення питання про конституційність названої постанови Кабінету
Міністрів України ( 394-2008-п ), опублікованої в "Офіційному
віснику України" (2008 р., N 4, ст. 1086).
Постановою від 17 квітня 2008 року N 394 ( 394-2008-п )
Кабінет Міністрів України з посиланням на пункти 1, 3, 6 і 9
статті 116 Конституції України ( 254к/96-ВР ), статті 124, 127 і
128, пункт 12 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу
України ( 2768-14 ), статтю 82 і підпункт 7 пункту 5 розділу III
"Прикінцеві положення" Закону України "Про Державний бюджет
України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих
актів України" ( 107-17 ) затвердив Порядок проведення у 2008 році
земельних аукціонів ( 394-2008-п ) та надав доручення окремим
центральним органам виконавчої влади вчинити відповідні дії для
забезпечення проведення таких аукціонів.
Названим Порядком ( 394-2008-п ) визначено процедуру
підготовки, організації та проведення у 2008 році земельних
аукціонів для продажу земельних ділянок або надання права на їх
оренду, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, що
підлягають приватизації, земельних ділянок приватної власності, а
також земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Зазначена постанова Кабінету Міністрів України ( 394-2008-п )
не відповідає Конституції України ( 254к/96-ВР ), виходячи з
такого.
1. За Основним Законом ( 254к/96-ВР ) держави Україна є
правовою державою (стаття 1) ( 254к/96-ВР ), в якій визнається і
діє принцип верховенства права, конституція України ( 254к/96-ВР )
має найвищу юридичну силу, закони та інші нормативно-правові акти
приймаються на основі Конституції України ( 254к/96-ВР ) і повинні
відповідати їй (стаття 8) ( 254к/96-ВР ).
Згідно з Конституцією України ( 254к/96-ВР ) визначення
правового режиму власності віднесено до сфери регулювання виключно
законами України (пункт 7 частини першої статті 92)
( 254к/96-ВР ), право власності на землю гарантується та
набувається і реалізується виключно відповідно до закону (частина
друга статті 14) ( 254к/96-ВР ), право приватної власності
набувається в порядку, визначеному законом (частина друга статті
41) ( 254к/96-ВР ), кожний громадянин має право користуватися
природними об'єктами права власності народу відповідно до закону
(частина друга статті 13) ( 254к/96-ВР ), громадяни для
задоволення своїх потреб можуть користуватися об'єктами права
державної та комунальної власності відповідно до закону (частина
третя статті 41) ( 254к/96-ВР ).
Як визначено Конституційним Судом України у Рішенні від
22 вересня 2005 року N 5-рп/2005 ( v005p710-05 ) у справі про
постійне користування земельними ділянками, відповідно до статей
13, 14, пункту 7 частини першої статті 92 Конституції України
( 254к/96-ВР ) правовий режим власності та користування землею
визначається законами України; правовий режим власності означає
врегулювання нормами закону земельних відносин, порядку та умов
поділу земель на категорії, правове визначення форм власності на
землю, порядку набуття і здійснення права власності, а також права
постійного чи тимчасового землекористування щодо управління
землями тощо, реалізацію та позбавлення цього права, функції,
компетенцію органів державної влади і місцевого самоврядування;
держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і
господарювання, їх рівність перед законом, соціальну спрямованість
економіки (частина четверта статті 13 Конституції України)
( 254к/96-ВР ); Основний Закон України ( 254к/96-ВР ) гарантує
кожному право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю
власністю відповідно до закону (стаття 41) ( 254к/96-ВР ); чинний
Земельний кодекс України ( 2768-14 ) є одним із таких законів,
норми якого встановлюють підстави набуття права на землю шляхом
передачі ділянок у власність або надання їх у користування.
Ураховуючи, що постанова Кабінету Міністрів України від
17 квітня 2008 року N 394 ( 394-2008-п ) "Про затвердження Порядку
проведення у 2008 році земельних аукціонів" є підзаконним актом,
врегулювання нею питань правового режиму власності на землю не
відповідає наведеним нормам Конституції України ( 254к/96-ВР ),
здійснено без урахування наведеної позиції Конституційного Суду
України.
2. Згідно із закріпленими Конституцією України ( 254к/96-ВР )
основами правового порядку в Україні органи державної влади
зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у
спосіб, що передбачені Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами
України (частина друга статті 19) ( 254к/96-ВР ).
Із цього приводу Конституційний Суд України у своєму Рішенні
від 28 січня 2003 року N 2-рп/2003 ( v002p710-03 ) у справі про
повноваження Президента України реорганізовувати центральні органи
виконавчої влади зауважив, що Конституція України ( 254к/96-ВР )
визначає засади та механізм здійснення державної влади; органи
державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на
підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України (частина друга
статті 19 Конституції України) ( 254к/96-ВР ); нормативно-правові
акти повинні прийматися на основі Конституції України
( 254к/96-ВР ) і відповідати їй (частина друга статті 8
Конституції України) ( 254к/96-ВР ).
Основним Законом ( 254к/96-ВР ) держави встановлено, що
Кабінет Міністрів України здійснює повноваження, визначені
Конституцією ( 254к/96-ВР ) і законами України (пункт 10 статті
116, частина друга статті 120) ( 254к/96-ВР ); Кабінет Міністрів
України керується у своїй діяльності Конституцією ( 254к/96-ВР )
та законами України (частина третя статті 113) ( 254к/96-ВР ) і
видає постанови і розпорядження в межах своєї компетенції (частина
перша статті 117) ( 254к/96-ВР ).
Земельним кодексом України ( 2768-14 ) визначено, що право
власності на землю набувається та реалізується виключно на
підставі Конституції України ( 254к/96-ВР ), названого Кодексу
( 2768-14 ), а також інших законів, що видаються відповідно до них
(частина друга статті 78) ( 2768-14 ), продаж земельних ділянок
державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам
здійснюється на конкурентних засадах шляхом проведення аукціону
(земельних торгів) у порядку, встановленому законом (статті 127,
134, 135, 137) ( 2768-14 ). Земельним кодексом України ( 2768-14 )
та Законом України "Про оренду землі" ( 161-14 ) визначено, що
набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній
або комунальній власності, здійснюється на аукціонах (відповідно
стаття 124 Кодексу ( 2768-14 ) і стаття 16 Закону) ( 161-14 ).
Проте ні Конституція України ( 254к/96-ВР ), ні жоден із
названих законів, ні закони, на які Кабінет Міністрів України
посилався у постанові ( 394-2008-п ), про яку йдеться, не
передбачають визначення порядку проведення аукціону (земельних
торгів) підзаконним актом і не наділяють Кабінет Міністрів України
повноваженням щодо затвердження порядку проведення аукціонів із
продажу земельних ділянок.
Відтак, Кабінет Міністрів України видав постанову від
17 квітня 2008 року N 394 ( 394-2008-п ) з перевищенням визначених
для нього Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України
повноважень. Тим самим Кабінет Міністрів України порушив вимоги
частини другої статті 19, частини третьої статті 113, пункту 10
статті 116, частини першої статті 117 і частини другої статті 120
Основного Закону ( 254к/96-ВР ) держави.
На неприпустимості порушення Кабінетом Міністрів України
вимог частини другої статті 19, частини третьої статті 113 і
частини першої статті 117 Основного Закону ( 254к/96-ВР ) держави
було наголошено й Конституційним Судом України у Рішенні від
19 червня 2001 року N 9-рп/2001 ( v009p710-01 ) у справі щодо
стажу наукової роботи. У названому Рішенні ( v009p710-01 )
Конституційний Суд України зазначав, зокрема, що Україна є
правовою державою (стаття 1 Конституції України) ( 254к/96-ВР ), а
в правовій державі існує сувора ієрархія нормативних актів,
відповідно до якої постанови та інші рішення органів виконавчої
влади мають підзаконний характер і не повинні викривляти сутність
і зміст законів.
З огляду на наведене прошу Конституційний Суд України
розглянути питання щодо конституційності постанови Кабінету
Міністрів України від 17 квітня 2008 року N 394 ( 394-2008-п )
"Про затвердження Порядку проведення у 2008 році земельних
аукціонів".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням
уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України -
Представника Президента України у Конституційному Суді України
М. Ставнійчук.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 21 липня 2008 року
{ Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України }
Джерело:Офіційний портал ВРУ