ЗАТВЕРДЖЕНО |
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про будинок нічного перебування
{Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства праці та соціальної політики
№ 207 від 04.05.2007
Наказами Міністерства соціальної політики
№ 366 від 27.09.2011
№ 361 від 01.04.2015
№ 151 від 17.05.2022}
{У тексті та додатку 1 слова "бездомних громадян" у всіх відмінках замінено словами "бездомних осіб" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 366 від 27.09.2011}
{У тексті Типового положення слова "Міністерство праці та соціальної політики України" у всіх відмінках замінено словами "Міністерство соціальної політики України" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 361 від 01.04.2015}
1.1. Будинок нічного перебування (далі - нічліжний будинок) є закладом соціального захисту для ночівлі (розміщення на ніч) бездомних осіб, (далі - клієнти).
{Пункт 1.1 розділу 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 366 від 27.09.2011}
1.2. Нічліжний будинок утворюється місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, релігійними організаціями, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, фізичними особами відповідно до потреб регіону.
{Пункт 1.2 розділу 1 в редакції Наказу Міністерства соціальної політики № 366 від 27.09.2011}
1.3. Нічліжний будинок реорганізовується та ліквідовується його засновниками.
1.4. Нічліжний будинок може бути:
юридичною особою, яка має печатку, штамп зі своїм найменуванням, бланки, самостійний баланс, реєстраційні рахунки;
структурним або відокремленим підрозділом (філія, бюро, відділення тощо) закладу для бездомних осіб або іншого надавача соціальних послуг.
{Абзац третій пункту 1.4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 366 від 27.09.2011, в редакції Наказу Міністерства соціальної політики № 361 від 01.04.2015; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 151 від 17.05.2022}
За організаційно-правовою формою нічліжний будинок може утворюватися та функціонувати як комунальне некомерційне підприємство.
{Пункт 1.4 розділу 1 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 151 від 17.05.2022}
1.5. Нічліжний будинок підпорядковується засновнику в порядку, передбаченому законодавством.
1.6. У своїй діяльності нічліжний будинок керується Конституцією України, законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства соціальної політики України, іншими нормативно-правовими актами, а також цим Положенням.
1.7. Нічліжний будинок утворюється у разі наявності необхідної матеріально-технічної бази, зокрема приміщень, які відповідають чинним санітарним і технічним вимогам, вимогам пожежної безпеки.
Умови розташування, харчування, побутового, медичного обслуговування клієнтів та утримання приміщень нічліжного будинку регулюються нормативами, передбаченими чинним законодавством для підприємств громадського харчування, гуртожитків та лікувальних закладів.
2. Мета та завдання будинку нічного перебування
2.1. Метою діяльності нічліжного будинку є зменшення кількості осіб, які ночують на вулиці, шляхом організації їх ночівлі та надання інших видів послуг.
2.2. Для досягнення зазначеної мети нічліжний будинок:
2.2.1. Надає соціальну послугу «нічний притулок» (забезпечення проживання в нічний час доби, одноразовим харчуванням, засобами особистої гігієни та створення умов для здійснення санітарно-гігієнічних заходів, дотримання особистої гігієни).
{Підпункт 2.2.1 пункту 2.2 розділу 2 в редакції Наказів Міністерства соціальної політики № 361 від 01.04.2015, № 151 від 17.05.2022}
{Підпункт 2.2.2 пункту 2.2 розділу 2 виключено на підставі Наказу Міністерства соціальної політики № 151 від 17.05.2022}
2.2.2. Проводить рекламно-пропагандистську роботу серед населення щодо існуючої мережі закладів соціального захисту бездомних осіб.
2.2.3. Взаємодіє із заінтересованими місцевими органами виконавчої влади, місцевого самоврядування, державними і недержавними установами та закладами, громадськими організаціями в частині забезпечення послугами бездомних осіб.
2.2.4. Взаємодіє з центрами обліку бездомних осіб у частині інформування про наявні вільні місця та сприяння в отриманні соціальних послуг.
{Пункт 2.2 розділу 2 доповнено новим підпунктом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 366 від 27.09.2011}
3. Умови прийняття та відрахування з будинку нічного перебування
3.1. Нічліжний будинок надає послуги бездомним особам, які досягли 18 років та на законних підставах проживали і після втрати прав на житлові приміщення проживають на території України, за особистим зверненням клієнта та/або в разі надходження повідомлення від інших осіб в інтересах бездомної особи за її згодою.
Послуги бездомним особам надаються:
- одноразово, екстрено (кризово) - в разі наявності загрози життю чи здоров’ю бездомних осіб та у разі введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях.
Рішення про надання соціальних послуг одноразово, екстрено (кризово) не потребує подання заяви, документів, що посвідчують особу, та проходження попереднього медичного обстеження.
У разі надання соціальних послуг екстрено (кризово) визначення ступеня індивідуальних потреб бездомної особи, складання індивідуального плану та укладання договору про надання соціальних послуг не проводиться.
За результатами надання соціальних послуг екстрено (кризово) Центр складає акт про надання повнолітній особі соціальних послуг екстрено (кризово), за формою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України від 18 квітня 2022 року № 135, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12 травня 2022 року за № 512/37848.
- постійно/тимчасово - відповідно до Порядку організації надання соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 587.
У разі звернення до нічліжного будинку безпритульних дітей вони в супроводі працівників нічліжного будинку направляються до притулків для дітей, центрів соціально-психологічної реабілітації дітей служб у справах дітей за територіальним принципом розташування. У разі, якщо до нічліжного будинку звернулися бездомні особи з дітьми, діти направляються до притулків для дітей, центрів соціально-психологічної реабілітації дітей служб у справах дітей лише за згодою батьків.
Громадяни, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», а також особи, яким до досягнення зазначеного пенсійного віку залишилося не більше ніж півтора року, особи з інвалідністю із числа бездомних осіб можуть бути направлені до надавачів соціальних послуг стаціонарного догляду, паліативного догляду відповідно до законодавства.
{Пункт 3.1 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства праці та соціальної політики № 207 від 04.05.2007, Наказами Міністерства соціальної політики № 366 від 27.09.2011, № 361 від 01.04.2015; в редакції Наказу Міністерства соціальної політики № 151 від 17.05.2022}
3.2. Протипоказаннями для прийняття до нічліжного будинку є стан гострого алкогольного та/або наркотичного сп'яніння, а також наявні ознаки гострого захворювання.
3.3. Обсяг наданих клієнту послуг залежить від його індивідуальних потреб та конкретних умов, що сприяють реінтеграції.
3.4. Припинення надання послуг нічліжного будинку постійно/тимчасово здійснюється у разі:
відмови клієнта від отримання соціальної послуги «нічний притулок»;
закінчення строку дії / порушення без поважних причин умов договору про надання соціальної послуги «нічний притулок», укладеного за формою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України від 23 грудня 2020 року № 847 «Про затвердження Типового договору про надання соціальних послуг», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 лютого 2021 року за № 214/35836 (далі - Договір про надання соціальних послуг);
зміни місця проживання/перебування клієнта;
направлення клієнта до надавачів соціальних послуг стаціонарного догляду, паліативного догляду;
{Пункт 3.4 розділу 3 в редакції Наказів Міністерства соціальної політики № 361 від 01.04.2015, № 151 від 17.05.2022}
4. Організація роботи будинку нічного перебування
4.1. Для забезпечення комплексного підходу до надання соціальних послуг бездомним особами та для відновлення цілісності особистості нічліжний будинок співпрацює з іншими закладами соціального захисту для бездомних осіб та осіб, звільнених з місць позбавлення волі, громадськими, благодійними, релігійними організаціями тощо.
4.2. У нічліжному будинку облаштовуються:
- спальні для чоловіків і жінок;
- буфет (їдальня) за умови харчування клієнтів;
- камера схову для особистих речей.
4.3. За рішенням засновників при нічліжному будинку можуть функціонувати:
- майстерня з лагодження одягу та взуття;
- банк одягу та взуття (гуманітарна допомога);
4.4. При зверненні клієнтів працівники нічліжного будинку:
- заповнюють анкету первинного тестування (додаток 1) за згодою клієнта та ознайомлюють їх під підпис з умовами перебування у нічліжному будинку;
- визначають ліжко-місце для ночівлі клієнта;
- направляють клієнта з метою його подальшої реінтеграції до медичних закладів для проведення медичного обстеження, у разі відсутності посвідчення про облік - до Центру обліку бездомних осіб.
4.5. Режим роботи нічліжного будинку залежить від пори року, особливостей регіону тощо і затверджується засновником.
4.6. При зверненні бездомної особи соціальний працівник реєструє його, заповнюючи журнал звернень. У разі необхідності приймає речі на збереження.
Фахівець із соціальної роботи провадить первинне тестування, відповідну роз'яснювальну роботу, визначає ліжко-місце громадянина для ночівлі тощо.
Медична сестра здійснює первинний медичний огляд, видає направлення до медичних закладів (за згодою) за територіальним розташуванням нічліжного будинку для проходження медичного обстеження. У разі необхідності надає первинну медичну допомогу.
4.7. Нічліжний будинок інформує Центр обліку бездомних осіб про новоприбулих клієнтів, які не мають посвідчення про облік.
{Пункт 4.8 розділу 4 виключено на підставі Наказу Міністерства соціальної політики № 366 від 27.09.2011}
4.8. Документація, що ведеться працівниками нічліжного будинку:
- журнал звернень, де зазначаються прізвище, ім'я, по батькові клієнта, вік, стать, види соціальних послуг, що надані;
- анкета первинного тестування;
- журнал збереження особистих речей;
- журнал приймання-здавання чергувань.
Інші види документації заповнюються в залежності від видів послуг, що надає нічліжний будинок.
4.9. Соціальні послуги в нічліжному будинку можуть надаватись клієнтам за рахунок бюджетних коштів / з установленням диференційованої плати залежно від доходу отримувача соціальних послуг / за рахунок отримувача соціальних послуг або третіх осіб відповідно до законодавства відповідно до Закону України "Про соціальні послуги".
{Абзац перший пункту 4.9 розділу 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 151 від 17.05.2022}
Кошти, отримані від оплати за послуги, спрямовуються виключно на розвиток та утримання нічліжного будинку.
5. Фінансова і виробничо-господарська діяльність будинку нічного перебування
5.1. Нічліжний будинок фінансується та утримується за рахунок:
- коштів, що виділяються із місцевих бюджетів на соціальний захист населення;
- благодійних внесків юридичних та фізичних осіб;
- інших надходжень, не заборонених законодавством України.
У разі функціонування нічліжного будинку як комунального некомерційного підприємства фінансування здійснюється відповідно до законодавства.
{Пункт 5.1 розділу 5 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 151 від 17.05.2022}
5.2. Фінансово-господарська діяльність нічліжного будинку здійснюється відповідно до кошторису доходів і видатків, штатного розпису, що затверджуються засновником. Примірні штатні нормативи будинку нічного перебування на 30 осіб додаються (додаток 2).
Кошти нічліжного будинку використовуються виключно для здійснення його функцій та оплати праці працівників.
Посадові оклади, умови оплати праці, тривалість робочого часу та відпусток працівників нічліжного будинку встановлюються відповідно до діючого законодавства.
Посади, не передбачені цим Положенням, та їх чисельність уводяться залежно від конкретних умов діяльності нічліжного будинку за рішенням засновників у межах фонду оплати праці.
5.3. У разі потреби нічліжний будинок може залучати до роботи фахівців на підставі трудових угод. Розмір винагороди визначається за домовленістю сторін.
До діяльності нічліжного будинку можуть залучатися клієнти, громадяни, які перебувають на обліку в центрах зайнятості, та волонтери відповідно до діючого законодавства на громадських засадах.
5.4. Майном нічліжного будинку є:
- майно, передане засновником;
- майно, передане в користування юридичними і фізичними особами на добровільних засадах.
6. Керівництво будинком нічного перебування
6.1. Нічліжний будинок очолює директор, який призначається на посаду та звільняється з посади засновником закладу.
6.2. Директор нічліжного будинку:
- здійснює керівництво діяльністю закладу;
- несе персональну відповідальність за виконання покладених на нічліжний будинок завдань;
- визначає ступінь відповідальності інших працівників закладу;
- представляє нічліжний будинок в установах, підприємствах і організаціях, укладає договори;
- у межах своєї компетенції видає накази, вирішує питання добору кадрів, затверджує функціональні обов'язки працівників, уживає заходів заохочення, а в разі порушень трудової дисципліни чи невиконання функціональних обов'язків накладає адміністративні стягнення;
- уносить пропозиції засновникам щодо структури, штатного розпису, кошторису витрат нічліжного будинку в межах граничної чисельності та нормативно-правових актів з цих питань;
- розпоряджається майном, коштами в межах затвердженого кошторису;
- дотримується вимог з охорони праці, виробничої санітарії і протипожежної безпеки, організовує систематичне навчання працівників з питань охорони праці;
- відповідає за ведення бухгалтерського та статистичного обліку, складання звітності за затвердженими формами і подання її в установлені терміни відповідним органам;
- укладає договори про надання соціальних послуг;
{Пункт 6.2 розділу 6 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 151 від 17.05.2022}
- забезпечує проведення моніторингу та оцінки якості надання соціальних послуг;
{Пункт 6.2 розділу 6 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 151 від 17.05.2022}
- забезпечує виконання працівниками нічліжного будинку вимог державних стандартів соціальних послуг;
{Пункт 6.2 розділу 6 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 151 від 17.05.2022}
- забезпечує організацію проходження формального і неформального професійного навчання, в тому числі підвищення кваліфікації, атестації, супервізії працівників нічліжного будинку відповідно до законодавства.
{Пункт 6.2 розділу 6 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 151 від 17.05.2022}
7. Контроль за діяльністю будинку нічного перебування
7.1. Контроль за діяльністю нічліжного будинку здійснюють засновники закладу відповідно до законодавства.
{Пункт 7.1 розділу 7 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 366 від 27.09.2011; в редакції Наказу Міністерства соціальної політики № 361 від 01.04.2015; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 151 від 17.05.2022}
7.2. Перевірка роботи і ревізія фінансово-господарської діяльності нічліжного будинку провадиться засновниками та іншими спеціально вповноваженими органами відповідно до чинного законодавства України.
7.3. Нічліжний будинок готує і подає звіт про свою діяльність один раз на рік станом на 15 січня згідно з формою звітності № 1-БГ "Звіт про діяльність закладів соціального захисту для бездомних громадян", затвердженою наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 17 липня 2006 року № 264, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 08 серпня 2006 року за № 954/12828 (зі змінами).
{Розділ 7 доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 361 від 01.04.2015}
Начальник Управління |
|
АНКЕТА
первинного тестування
{Додаток 1 в редакції Наказу Міністерства соціальної політики № 151 від 17.05.2022}
ПРИМІРНІ ШТАТНІ НОРМАТИВИ
будинку нічного перебування на 30 осіб (*)
Посада | Кількість одиниць | Примітки |
1. Директор | 1 | |
2. Заступник директора з господарських питань | 1 | При 100 і більше ліжко-місцях |
3. Бухгалтер | Кількість штатних одиниць бухгалтера визначається на основі Міжгалузевих нормативів чисельності працівників бухгалтерського обліку затверджених наказом Мінпраці України від 26.09.2003 № 269 | |
4. Соціальний працівник | 3 | |
5. Сестра медична | 3 | |
6. Фахівець із соціальної роботи | 2 | На групу 30 осіб |
7. Черговий з режиму | 4 | З урахуванням змінної роботи (1 доба/3 доби) |
8. Сестра-господиня | 1 | |
9. Дезінфектор | 1 | Уводиться за наявності дезінфекційної камери |
10. Кухар | 1 | Уводиться за наявності їдальні |
11. Мийник посуду | 1 | Уводиться за наявності їдальні |
12. Машиніст із прання та ремонту спецодягу | 1 | Уводиться за умови надання комплекту постільної білизни |
13. Водій автотранспортних засобів | 1 | 1. Уводиться при потребі та за наявності на балансі автотранспортного засобу. |
14. Прибиральник службових приміщень | 1 | 1. Уводиться при потребі. |
__________
(*) Інші посади та їх кількість уводяться в залежності від конкретних умов обслуговування за рішенням засновників.