open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ
Н А К А З
17.11.2003 N 764

17.11.2003 N 55

Про затвердження Програми професійної підготовки

інвалідів по слуху і зору у вищих навчальних закладах

I-IV рівнів акредитації

На виконання пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів
України від 15 травня 2003 р. N 279-р ( 279-2003-р ) "Про
додаткові заходи щодо розв'язання проблем реабілітації інвалідів
по слуху і зору та забезпечення їх соціального захисту"
Н А К А З У Є М О:
1. Затвердити Програму професійної підготовки інвалідів по
слуху і зору у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації,
що додається.
2. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника
міністра освіти і науки Степка М.Ф. і віце-президента Академії
педагогічних наук Савченко О.Я.
Міністр освіти і науки
України В.Г.Кремень
Перший Віце-президент Академії
педагогічних наук України В.М.Мадзігон

ЗАТВЕРДЖЕНО

спільним наказом

Міністерства освіти і науки,

АПН України

17.11.2003 N 764

17.11.2003 N 55

ПРОГРАМА

професійної підготовки інвалідів по слуху і зору

у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації

Загальна частина
Державна політика щодо професійної підготовки молоді з
обмеженими фізичними можливостями визначена Конституцією України
( 254к/96-ВР ), Всесвітньою Декларацією про забезпечення
виживання, захисту і розвитку дітей ( 995_075 ) (1990 рік),
законами України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про вищу освіту"
( 2984-14 ), "Про внесення змін до Закону України "Про основи
соціальної захищеності інвалідів в Україні" ( 232-15 ) (1991 рік),
"Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в
Україні" ( 2998-12 ) (1993 рік), Указами Президента України "Про
додаткові заходи щодо поліпшення медичної допомоги населенню
України" ( 963/2000 ) (2000 рік), "Про Національну програму
професійної реабілітації та зайнятості осіб з обмеженими фізичними
можливостями на 2001-2003 роки" ( 519/2001 ), Комплексною
програмою розв'язання проблем інвалідності ( 31-92-п ) (1992 рік),
Національними програмами "Планування сім'ї" ( 736-95-п ) (1995
рік), "Діти України" ( 63/96 ), постановою Кабінету Міністрів
України "Про стан Державної молодіжної політики" ( 1059-99-п )
(1999 рік). Концепцією спеціальної освіти осіб з фізичними вадами
в Україні на найближчі роки та перспективу (1996 рік). Зазначена нормативно-правова база передбачає забезпечення
особам з обмеженими фізичними можливостями доступності та
безоплатності здобуття вищої освіти в державних і комунальних
навчальних закладах на конкурсній основі. Проте, в сучасних умовах соціально-економічних, духовних і
культурних реформ в суспільстві нормативно-правова база потребує
подальшого вдосконалення та конкретизації щодо освіти осіб з
обмеженими фізичними можливостями. На сьогодні в загальноосвітніх закладах навчається понад 110
тис. учнів з особливими потребами. Згідно з Резолюцією 48/96
Генеральної Асамблеї Організації Об'єднаних Націй "Стандартні
правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів" ( 995_306 )
державам слід визнавати принцип рівних можливостей в галузі...
вищої освіти в інтегрованих структурах для молоді та дорослих, які
мають інвалідність. Слід забезпечувати, щоб освіта інвалідів була
невід'ємною складовою системи загальної освіти. Разом з тим, у вищій освіті на сьогодні ще не створено
системи фахової підготовки осіб з вадами слуху і зору у вищих
навчальних закладах I-IV рівнів акредитації, не вироблено
конкретного механізму їх навчання, виховання та працевлаштування. Невизначено порядок відбору таких осіб до вищих навчальних
закладів та напрями і спеціальності, за якими вони можуть
навчатися. Не вирішені питання, пов'язані з професійною орієнтацією
молоді зазначеної категорії, їх обов'язкової підготовки до вступу
у вищі навчальні заклади. Невідкладними залишаються також питання організації
навчального процесу, впровадження сучасних технологій та технічних
засобів навчання, підтримки та індивідуалізації фахової підготовки
студентів з вадами слуху і зору (індивідуалізовані навчальні
програми, навчальні плани, навчальні посібники, підручники,
електронні підручники тощо). Питання працевлаштування інвалідів залишаються законодавчо
неврегульованими. Недостатньо ще наукових досліджень з питань розробки
ефективної системи супроводу навчання, студентів з вадами слуху і
зору, ще мало вивчається та впроваджується в навчальний процес
зарубіжний досвід роботи із зазначеною категорією студентів. Потребує вдосконалення організація підготовки, перепідготовки
педагогічних та науково-педагогічних працівників вищих навчальних
закладів. Насамперед з питань здобуття необхідного мінімуму
методичних, дидактичних та практичних знань, умінь та навичок для
роботи в інклюзивних та в академічних групах студентів з вадами
слуху і зору.
Мета та основні завдання
Метою Програми є визначення невідкладних і перспективних
заходів щодо адаптації в суспільстві інвалідів по слуху і зору,
забезпечення реалізації їхніх конституційних прав на здобуття
неповної, базової та вищої освіти відповідно до Закону України
"Про вищу освіту" ( 2984-14 ). Цієї мети передбачається досягти шляхом вирішення таких
завдань: - формування мережі вищих навчальних закладів I-IV рівнів
акредитації для професійної підготовки осіб з вадами слуху і зору; - визначення напрямів і спеціальностей для професійної
підготовки осіб з вадами слуху і зору; - створення умов для фахової підготовки інвалідів по слуху і
зору з метою адаптації їх до трудової діяльності, самозабезпечення
і сімейного життя; - методичне забезпечення навчального процесу у вищих
навчальних закладах, в яких здійснюється професійна підготовка
інвалідів по слуху і зору; - створення системи матеріально-технічної та фінансової
підтримки вищих навчальних закладів, в яких здійснюється
професійна підготовка інвалідів по слуху і зору; - підготовка та підвищення кваліфікації педагогічних і
науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів I-IV
рівнів акредитації для роботи з інвалідами по слуху і зору; Програму розроблено на період до 2010 року.
Основні принципи реалізації Програми
- гуманізм, захист конституційних прав і свобод інвалідів; - особистісно зорієнтований процес освіти інвалідів; - пріоритетність інтеграції інвалідів у соціальне середовище;
попередження їхньої особистісно-соціальної дезінтеграції та
ізоляції; - забезпечення конкурентоспроможності осіб з вадами слуху і
зору на ринку праці шляхом здобуття якісної освіти; - створення умов для активної та плідної участі інвалідів по
слуху і зору у різних сферах суспільної та професійної діяльності
відповідно до їх здібностей та інтересів.
Очікувані результати виконання Програми
Виконання основних завдань і заходів Програми забезпечить: - реалізацію конституційних прав інвалідів по слуху і зору на
вищу освіту, професійну підготовку та соціальний захист,
інтеграцію зазначеної категорії осіб у суспільство; - фахову підготовку інвалідів по слуху і зору та адаптацію їх
до трудової діяльності, самозабезпечення і сімейного життя; - створення мережі вищих навчальних закладів всіх рівнів
акредитації та визначення напрямів і спеціальностей для навчання
інвалідів по слуху і зору; - створення відповідної навчально-методичної та
матеріально-технічної бази, вдосконалення навчального процесу у
вищих навчальних закладах, в яких здійснюється фахова підготовка
інвалідів по слуху і зору; - підготовку педагогічних і науково-педагогічних працівників
вищих навчальних закладів для роботи їх в інклюзивних студентських
групах та в академічних групах студентів-інвалідів по слуху і
зору; - врегулювання фінансової підтримки системи фахової
підготовки інвалідів по слуху і зору у вищих навчальних закладах
всіх рівнів акредитації.
Управління Програмою та організація її виконання
Організація виконання програми покладається на Міністерство
освіти і науки України та Академію педагогічних наук України.
Основні заходи щодо виконання Програми
1. Внесення пропозицій Міністерству охорони здоров'я, щодо
розроблення переліку медичних протипоказань при прийомі до вищих
навчальних закладів, у тому числі для інвалідів по слуху і зору МОН 2004
2.Визначення напрямів і спеціальностей, за якими можуть
навчатися особи з вадами слуху і зору у вищих навчальних закладах
I-IV рівнів акредитації МОН, АПН України 2004
3. Формування мережі вищих навчальних закладів різних рівнів
акредитації для навчання інвалідів по слуху і зору. Визначення
базових вищих навчальних закладів та наукових установ з
розроблення методик і технологій фахової підготовки інвалідів по
слуху і зору МОН, АПН України Постійно
4. Створення закладів довузівської підготовки інтернатного
типу при базових вищих навчальних закладах з метою надання
інвалідам по слуху і зору освітніх послуг, корекції їх знань та
соціальної адаптації Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій 2004-2010
5. Підготовка пропозицій до Умов прийому щодо особливостей
організації вступних випробувань у вищих навчальних закладах I-IV
рівнів акредитації для інвалідів по слуху і зору МОН 2004
6. Розроблення та впровадження системи супроводу навчання
студентів з вадами слуху і зору в інтегрованому освітньому
середовищі АПН України МОН 2005
7. Створення в Інституті спеціальної педагогіки АПН України
лабораторії з питань лінгвістичного вивчення української жестової
мови АПН України 2005
8. Створення в Науково-методичному центрі вищої освіти МОН
підрозділу з питань наукового і методичного забезпечення
професійної підготовки осіб з обмеженими фізичними можливостями МОН 2005
9. Внесення пропозицій Кабінету Міністрів України щодо
випуску навчальних посібників, журналів, газет, бюлетенів,
титрованих, інформаційних відео матеріалів на магнітних та
цифрових носіях МОН 2004-2010
10. Вивчення питання щодо створення на базі Відкритого
міжнародного університету розвитку людини "Україна" Центру
розвитку кар'єри та підприємництва студентів з інвалідністю МОН, Університет "Україна" ( за згодою) 2006
11. Забезпечення першочергового пільгового державного
кредитування для інвалідів, зокрема по слуху і зору МОН, інші центральні органи виконавчої влади, що мають у підпорядкування вищі навчальні заклади 2004-2010
12.Впровадження системи дистанційного навчання студентів з
вадами слуху і зору МОН, інші центральні органи виконавчої влади, що мають у підпорядкування вищі навчальні заклади, Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій Постійно
13. Сприяння працевлаштуванню інвалідам по слуху і зору із
числа випускників вищих навчальних закладів I-IV рівнів
акредитації, які навчалися за державним замовленням МОН, УТОГ, УТОС, інші центральні органи виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади 2004-2010
14. Забезпечення підвищення кваліфікації педагогічних та
науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів I-IV
рівнів акредитації, в яких здійснюється навчання інвалідів по
слуху і зору МОН Постійно
15. Підготовка пропозиції щодо запровадження механізму
цільового фінансового забезпечення вищих навчальних закладів, в
яких здійснюється підготовка фахівців із числа інвалідів по слуху
і зору МОН 2004
16. Введення у вищих навчальних закладах I-IV рівнів
акредитації, в яких навчаються інваліди по слуху і зору, посад
сурдоперекладачів. Розроблення нормативів чисельності для даної
категорії працівників МОН 2005
17. Вивчення та впровадження в навчальний процес зарубіжного
досвіду роботи із студентами з вадами слуху і зору МОН, АПН України, 2004-2010

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: